Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000

679 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 06 december 2014 - 15:35

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

Tärningen är kastad som Julius Caesar sa det får bli en PB :)
Nu blir det till att mörka kostnaden för frugan :wub:

Bifogad fil  images.jpg   2,95K   0 Antal nerladdningar Eftersom jag förstår att det är film som gäller och då ska man köpa efter det men
skulle du ha sagt typ 50/50 musik/film då tycker jag att SB är ett bättre val pga sluten.

Lycka till med det nya ;)

#552

Postad 07 december 2014 - 12:26

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Vilket blir bäst att koppla suben använda Rca kabel eller xlr kabel?
Mitt försteg har 4st xlr utgångar för subwoofer.

#553

Postad 04 maj 2015 - 09:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Efter övervägande att gå diy vägen så kommer det nog bli fabriks subb trots allt. Användnings område 100% film. Min erfarenhet av portat är odefienerat muller. Kravet är oxå att det ska vara en liten subb som har högre waf. Jag har inga krav på att subben ska kunna utsätta rummet för en mindre jordbävning utan bara ge det där extra trycket.
SB-2000 verkar uppfylla mina krav. Ni som har en eller två är ni nöjda med hur den presterar till film.?

#554

Postad 04 maj 2015 - 10:04

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jag hade föregångaren SB-12NSD x2 och de sparkade på riktigt bra i min etta på 29kvm och de var ett jättelyft mot mina XTZ 12w16 jag hade innan, de slutna lådorna har en tendens att träffa alla frekvenser i te.x ett svep medans de portade xtz hade stora hål i återgivningen där de flexade mkt men inget direkt ljud kom förutom flåsljud, SVS har en djup och rapp karaktar med en j*vla stuns och har du som sagt inga jordbävningskrav så kommer du bli mkt positivt överraskad, då de iaf kommer väldigt nära  

och skulle du sen vilja sätta dem i lyssningsrummet sen så briljerar de ännu mer, passa på nu innan prishöjningen

Jag svor att aldrig mer bära en portad konstruktion över min tröskel igen, men sitter med stora portade diy dayton 15" nu som sopar banan med SvSèrna SIZE is king! men du kan inte gå fel med SB2000 det sätter jag min högra testickel på


Redigerat av Degpojken, 04 maj 2015 - 10:10.


#555

Postad 04 maj 2015 - 10:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tack för snabb input :) Det kommer nog bli en beställning på sb-2000 :) Jag är medveten om att det inte kommer bli lika brutalt som med mina förra subbar men det gör inget. Presterar dom hyffsat likt så är jag nöjd med tanke på storleken. Mina gamla Ultimax 15" i slutna lådor hade precis den karaktären jag gillar. Defienerad och tight bas som hade kapacitet att ge tryckvågor som skakade om hela rummet om man ville. Tyvärr tog dom upp för mycket plats och grannarna var inte särskilt förtjusta när jag kollade på film(flerbostadshus).

När kommer prishöjningen ske.?

#556

Postad 04 maj 2015 - 11:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har bara hört ultravarianterna men måste säga att ultimax ger en helt annan svärta i basen. Jag skulle nog höja varningens finner för att du kommer uppleva samma sak

#557

Postad 04 maj 2015 - 11:19

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Lugnt MikeVKR .. är du inte nöjd så köper jag dem av dig till min bror :)



#558

Postad 04 maj 2015 - 11:24

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Efter mycket fipplande med placering och till sist även en minidsp har jag blivit mycket nöjd med mina dubbla SB2000



#559

Postad 04 maj 2015 - 12:22

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Funderar själv på att köpa två till köket och lackera dom vita ;-)

#560

Postad 04 maj 2015 - 13:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag har bara hört ultravarianterna men måste säga att ultimax ger en helt annan svärta i basen. Jag skulle nog höja varningens finner för att du kommer uppleva samma sak

 Ja det blir lite av en chansning annars hade jag möjligtvis kunnat tänja mig xtz sub 1x12 då jag redan har m6:orna i fronten men är dels lite orolig över slitsporten(går iofs att täcka för) samt att den är lite för stor och har inte riktigt lika hög waf.

Lugnt MikeVKR .. är du inte nöjd så köper jag dem av dig till min bror :)

 Nypris då oxå ;)

Efter mycket fipplande med placering och till sist även en minidsp har jag blivit mycket nöjd med mina dubbla SB2000

  Låter inte kul, minidsp har jag inte tid och lust att sitta och fippla med. Kul att du är nöjd nu iaf.

Funderar själv på att köpa två till köket och lackera dom vita ;-)

Det förvånar mig inte ;)

#561

Postad 04 maj 2015 - 13:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tanken var att inte göra ett köp förrän vi flyttar till huset den 1:e juni men kanske dumt att vänta då om det ska bli prishöjningar..

#562

Postad 04 maj 2015 - 14:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror att du väljer rätt sub att köpa,och skulle nog själv ha rekommenderat den till dig, men du får från ett väldigt mycket mer kompetent system till ett mycket mindre, och det kan hända att du reagerar på det och märker av detta.

#563

Postad 04 maj 2015 - 14:33

Nema1
  • Nema1
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Tanken var att inte göra ett köp förrän vi flyttar till huset den 1:e juni men kanske dumt att vänta då om det ska bli prishöjningar..

 

Jag får tumma på lite. Du blir inte besviken tror jag.



#564

Postad 04 maj 2015 - 19:10

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Den här kanske vore något annars? :D



#565

Postad 04 maj 2015 - 19:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag tror att du väljer rätt sub att köpa,och skulle nog själv ha rekommenderat den till dig, men du får från ett väldigt mycket mer kompetent system till ett mycket mindre, och det kan hända att du reagerar på det och märker av detta.

 Låter som att det får bli Sb-2000 trots allt,du kanske har rätt men nu har jag kört utan subb ett par månader så jag kanske blir helt eld och lågor oxå utav lite bas :) 

Jag får tumma på lite. Du blir inte besviken tror jag.

  Lägger en beställning imorgon när jag fått sålt projektorn :)

Den här kanske vore något annars? :D

Njäeh :D ...är det Stereo integrity elementet som sitter i den.?

#566

Postad 04 maj 2015 - 20:09

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Ja, jag tror det. Sjukt element i alla fall :P

#567

Postad 04 maj 2015 - 21:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Japp :)

#568

Postad 06 maj 2015 - 16:26

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag kör dubbla sb-2000 och tycker efter en del fippel med placering att de spelar bra både till musik och film.



#569

Postad 09 maj 2015 - 14:10

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Blev sur på UPS, 2st sb-2000 skumpar runt Europa på vägen från oslo, sedan är de ute på bil hela fredagen och 18:01 så.... delayed one business day så får dem på måndag... aja, kan man förbereda lite placement och testa med gamla subbarna var de bäst ska placeras iaf...


Redigerat av Damocles, 09 maj 2015 - 14:12.


#570

Postad 10 maj 2015 - 10:01

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jag kör dubbla sb-2000 och tycker efter en del fippel med placering att de spelar bra både till musik och film.

 

Tycker du att dom räcker till rent kapacitetsmässigt när man pratar om att spela starkt? eller känner du av att 2 st till hade klarat av det bättre?



#571

Postad 11 maj 2015 - 20:33

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Blev sur på UPS, 2st sb-2000 skumpar runt Europa på vägen från oslo, sedan är de ute på bil hela fredagen och 18:01 så.... delayed one business day så får dem på måndag... aja, kan man förbereda lite placement och testa med gamla subbarna var de bäst ska placeras iaf...

 

Hur lång tid tog leveransen från lsound?



#572

Postad 12 maj 2015 - 00:34

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

7 dagar... fast då fick jag I slutändan åka I kapp UPS killen, plocka subbarna sedan ta taxi hem med dem. Annars hade det blivit 8 dagar. Så nu står paketen bakom soffan.

 

Fast UPS alltså... undvik om ni kan.

 

Inte nog med hela saken med Olso -> Mölndal -> Glostrup -> Langenhagen -> Köln -> Langenhagen -> Glostrup -> Järfälla. Roundtrip... typ 2900 km istället för ~500km Oslo-Stockholm.

 

Sedan är de ute för leverans hela fredagen.... 18:01 - Försenat en business day (fre->mån)

Mån - Satte upp en lapp i porten med telefonnummer då jag visste att de inte hade koden. Kollar tracking - Missing security information, gnäller till kundtjänst, de ringer killen, som sen ringer upp och säger... kunde inte hitta rätt nummer. Satt bara i porten med 15cm stora bokstäver... och på paketen på ordern...  Sedan kan de inte lämna skiten iaf, trots att han är typ 400 meter på andra sidan korsningen utan jag får mer eller mindre åka och plocka dem ur bilen och ta taxi hem...

 

Så i morgon blir det att fixa klart hemma och installera upp, spela in och mäta lite.



#573

Postad 12 maj 2015 - 05:27

Unregistered87646b22
  • Unregistered87646b22
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Tror att vägen ner till tyskland och upp igen har och göra med tullkostnader som man slipper på det sättet.

Att ups är ren skit håller jag med om då jag haft riktigt dålig upplevelse med dem också.



#574

Postad 12 maj 2015 - 06:00

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Skönt att du fick hem dom iaf :) ska bli kul att höra dina intryck sen.

#575

Postad 13 maj 2015 - 15:36

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Tycker du att dom räcker till rent kapacitetsmässigt när man pratar om att spela starkt? eller känner du av att 2 st till hade klarat av det bättre?

Jag tycker nog att det räcker iom att jag bor i lägenhet, har man däremot inga grannar att ta hänsyn till skulle jag välja fler eller andra basar.



#576

Postad 14 maj 2015 - 01:57

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Fick äntligen upp dem I kväll, så just nu går det med katalogen basknark så ska jag köra igenom audyssey  I morgon och kolla om de står bra där jag ställt dem, annars blir det nog en omgång rew och xtz också. blev lite annat att göra idag också då jag ska bygga om hallen och har gjort massa annat jox idag. Hinner jag klart absorbenterna också så blir det nog en bunt nya bilder för galleriet... det är typ bara slutsteget och surround-högtalarana  som är detsamma som i galleriet.



#577

Postad 14 maj 2015 - 04:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tycker nog att det räcker iom att jag bor i lägenhet, har man däremot inga grannar att ta hänsyn till skulle jag välja fler eller andra basar.

Jag bor i lägenhet och har två basar. Det handlar trots allt om bra ljud, inte högt ljud.. ;)



#578

Postad 14 maj 2015 - 12:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Jag bor i lägenhet och har två basar. Det handlar trots allt om bra ljud, inte högt ljud.. ;)

Bor i lägenhet och har 6 st basar. :)



#579

Postad 14 maj 2015 - 17:12

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Det finns folk till allt ;-)

 

SD fötter och riktigt bra betongväggar räcker rätt långt för att inte störa grannar faktiskt, trots dubbla 12 I vardagsrummet.



#580

Postad 14 maj 2015 - 21:13

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag bor i lägenhet och har två basar. Det handlar trots allt om bra ljud, inte högt ljud.. ;)

Jo, samma här och visst gör det det?



#581

Postad 15 maj 2015 - 16:37

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jag bor också i lägenhet med 2 basar och jag har 5 varningar av 3 möjliga  :wacko:

Bifogad fil(er)



#582

Postad 15 maj 2015 - 16:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Visst köpte du dom av någon? Du bor ju i bostadsrätt, det är inte så lätt att bli kickad från en sån :D

#583

Postad 15 maj 2015 - 16:43

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Den senaste varningen var väääldigt bitter och de skickade även en kopia till socialkontoret så jag ligger lite lågt nu  :)

Ja jag köpte dem av en riktigt trevlig kille jag minns inte var men vi har fortfarande kontakt på facebook, han sa inget men man såg att han inte ville sälja dem igentligen utan de va tjejen som tryckte på och veckan efter så la han upp en bild på fejjan med deras nya 15.000:- tvättmaskin haha stackarn



#584

Postad 15 maj 2015 - 18:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Svårt  att få till en bra bild i rummet.

Bifogad fil  Y-6.jpg   94,08K   2 Antal nerladdningar



#585

Postad 19 maj 2015 - 07:37

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Äntligen fick jag hem min svs pc-2000 igår :D! Jag har lästa att det är många som haft problem med UPS, men det har inte jag. Detta är min andra gång jag haft med dem att göra och även denna gång ringde de flera timmar innan och meddelade en ungefärlig tid de skulle komma.

Vad tyckte jag om subben? Jag får nog ge den lite mer tid, känner att den kommer mer och mer. Klipsch SW-115 som jag haft hemma känns än så länge betydligt kraftfullare.

 

Är prisökningarna på G hos L-Sound? Verkar vara de nya priserna som är överstrukna eller?


Redigerat av mvj76, 19 maj 2015 - 07:43.


#586

Postad 24 maj 2015 - 02:38

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Körde Audyssey för ett tag sedan och har spelat med det jag hade som tidigare inställning med de gamla XTZ för att få det vettigt. Har även läst på lite hur Audyssey gör under huven för att få till olika saker och har vänt i min  uppfattning och även börjat använda Dynamic EQ funktion då det är extremt sällan jag ens kommer i närheten av att köra på referensinställning då det blir löjligt högt.

 

Plockade fram XTZ micken och Room Analyzer igår och labbade runt lite med Bass Management och nu börjar det se riktigt bra ut.

 

Labbade en del igår med både olika delningsfrekvenser, Small/Large, LFE, LFE+Main samt Dynamic EQ, Bypass L/F, osv, osv.

 

Så det här mättes med följande inställningar på stärkaren.

Matser volume=-12db, Front=Small, Crossover=60Hz, Bass=LFE,, Audyssey Flat, Dynamic EQ=-5db

 

Low Frequency, Rött är på 25ms efterklang.

Bifogad fil  Minhembio_LowFreq_01.jpg   99,54K   2 Antal nerladdningar

 

Dippen i diskanten verkar vara interferens från att jag körde med samma signal på båda frontarna. Syns inte en tillstymmelse när jag kör i Surroundläge så mellan och diskant kommer från centern istället.

Bifogad fil  Minhembio_Full_Range_01.jpg   135,02K   2 Antal nerladdningar

 

Tog även och drog lite testtoner med REW när jag ändå höll på och det visade sig att bakväggen som är en fristående vägg mellan hall och vardagsrum börjar svänga vid 16.5 Hz.

 

Så långt är jag grymt imponerad av subbasarana. Behövde ställa volymen något högre än vad jag väntade mig, men de klarar att spela med bra tryck även på krävande filmer, klart mer än vad rummet klarar. Men med Dynamic EQ aktivt får jag även rätt bastryck i film, vilket jag inte fick tidigare. Kan vara så att det hade hjälpt även med de gamla w12.18p jag hade, men vid andra tester så visade sig XTZ subbarna låta extremt svampigt jämfört med frontarna på musik med lågbas under 100Hz.

 

De nya SVS låter klart mer artikulerat och rappare. Sedan är det nog så att det här rummet är lite dumt. Vardagsrummet är öppet både mot matrum och resten av lägenheten från ena bakre hörnen, så kan vara att slutna subbar är en bättre matching rakt över. Mina gamla ASW 750 var även den bättre än XTZ så... Hade varit roligt att jämföra mot pb-2000 i samma rum dock. Fast de är så sablans stora. sb-2000 är väldigt nätta och fina.

 

Se om jag orkar ta lite fler bilder på nya uppsättningarna någon dag nu.

 

 

 

För att jämföra kan vi ju ta en bild mitt under labbandet med andra parametrar på basmanagement.

Den lila linjen med dipparna i basen är i direct mode, alltså, ingen audyssey, dock LFE med Small och crossover 60Hz. Samt även Dynamic EQ på 0db.

Blå linje är standard Stereoläge, och magenta är dolby prologic så den tar stereosignalen och skickar dialogen till centern.

Bifogad fil  Crossovers - Bass Management - 08.jpg   66,11K   2 Antal nerladdningar

 

 

Sedan labbade jag lite med både Bypass och LFE+Main.

 

Blå och Magenta är båda med Bypass L/F Front på Audyssey, och det är inte så mycket skillnad på mina 804Di med Audyssey flat eller bypass ändå. Det som däremot skiljer är att den Blå är LFE+Main, Front large, vilket skapar en fin interferens i lyssningsposition runt 63Hz. och Magenta är i LFE Front Small och klipper därmed helt vid 60Hz.

Där är Magenta är jämnare. De första mätningarna ovan i posten som är jämnare är sedan när jag efter det lagt på Dynamic EQ vilken kompenserar i basen vid lägre volymer.

Bifogad fil  Crossovers - Bass Management - 03.jpg   65,32K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av Damocles, 24 maj 2015 - 03:04.


#587

Postad 24 maj 2015 - 09:14

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0

Äntligen fick jag hem min svs pc-2000 igår :D! Jag har lästa att det är många som haft problem med UPS, men det har inte jag. Detta är min andra gång jag haft med dem att göra och även denna gång ringde de flera timmar innan och meddelade en ungefärlig tid de skulle komma.

Vad tyckte jag om subben? Jag får nog ge den lite mer tid, känner att den kommer mer och mer. Klipsch SW-115 som jag haft hemma känns än så länge betydligt kraftfullare.

 

Är prisökningarna på G hos L-Sound? Verkar vara de nya priserna som är överstrukna eller?

Nu när du spelat lite.
Kan du berätta lite om svs pc-2000 jämfört med Klipsch SW-115? Vad föredrar du?

Har lyssnat själv på Klipsch SW-115, gillade den, bra tryck. :)



#588

Postad 25 maj 2015 - 06:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Körde Audyssey för ett tag sedan och har spelat med det jag hade som tidigare inställning med de gamla XTZ för att få det vettigt. Har även läst på lite hur Audyssey gör under huven för att få till olika saker och har vänt i min  uppfattning och även börjat använda Dynamic EQ funktion då det är extremt sällan jag ens kommer i närheten av att köra på referensinställning då det blir löjligt högt.
 
Plockade fram XTZ micken och Room Analyzer igår och labbade runt lite med Bass Management och nu börjar det se riktigt bra ut.
 
Labbade en del igår med både olika delningsfrekvenser, Small/Large, LFE, LFE+Main samt Dynamic EQ, Bypass L/F, osv, osv.
 
Så det här mättes med följande inställningar på stärkaren.
Matser volume=-12db, Front=Small, Crossover=60Hz, Bass=LFE,, Audyssey Flat, Dynamic EQ=-5db
 
Low Frequency, Rött är på 25ms efterklang.
attachicon.gifMinhembio_LowFreq_01.jpg
 
Dippen i diskanten verkar vara interferens från att jag körde med samma signal på båda frontarna. Syns inte en tillstymmelse när jag kör i Surroundläge så mellan och diskant kommer från centern istället.
attachicon.gifMinhembio_Full_Range_01.jpg
 
Tog även och drog lite testtoner med REW när jag ändå höll på och det visade sig att bakväggen som är en fristående vägg mellan hall och vardagsrum börjar svänga vid 16.5 Hz.
 
Så långt är jag grymt imponerad av subbasarana. Behövde ställa volymen något högre än vad jag väntade mig, men de klarar att spela med bra tryck även på krävande filmer, klart mer än vad rummet klarar. Men med Dynamic EQ aktivt får jag även rätt bastryck i film, vilket jag inte fick tidigare. Kan vara så att det hade hjälpt även med de gamla w12.18p jag hade, men vid andra tester så visade sig XTZ subbarna låta extremt svampigt jämfört med frontarna på musik med lågbas under 100Hz.
 
De nya SVS låter klart mer artikulerat och rappare. Sedan är det nog så att det här rummet är lite dumt. Vardagsrummet är öppet både mot matrum och resten av lägenheten från ena bakre hörnen, så kan vara att slutna subbar är en bättre matching rakt över. Mina gamla ASW 750 var även den bättre än XTZ så... Hade varit roligt att jämföra mot pb-2000 i samma rum dock. Fast de är så sablans stora. sb-2000 är väldigt nätta och fina.
 
Se om jag orkar ta lite fler bilder på nya uppsättningarna någon dag nu.
 
 
 
För att jämföra kan vi ju ta en bild mitt under labbandet med andra parametrar på basmanagement.
Den lila linjen med dipparna i basen är i direct mode, alltså, ingen audyssey, dock LFE med Small och crossover 60Hz. Samt även Dynamic EQ på 0db.
Blå linje är standard Stereoläge, och magenta är dolby prologic så den tar stereosignalen och skickar dialogen till centern.
attachicon.gifCrossovers - Bass Management - 08.jpg
 
 
Sedan labbade jag lite med både Bypass och LFE+Main.
 
Blå och Magenta är båda med Bypass L/F Front på Audyssey, och det är inte så mycket skillnad på mina 804Di med Audyssey flat eller bypass ändå. Det som däremot skiljer är att den Blå är LFE+Main, Front large, vilket skapar en fin interferens i lyssningsposition runt 63Hz. och Magenta är i LFE Front Small och klipper därmed helt vid 60Hz.
Där är Magenta är jämnare. De första mätningarna ovan i posten som är jämnare är sedan när jag efter det lagt på Dynamic EQ vilken kompenserar i basen vid lägre volymer.
attachicon.gifCrossovers - Bass Management - 03.jpg

Tack för din input och kul att du är nöjd :) Hur mycket behövde du ratta på volym reglaget ifall vi går efter klockan.?

#589

Postad 25 maj 2015 - 09:47

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Jag började mäta på första strecket efter mitten, typ 12:30, men då mätte audyssey till -12db/-11db för sub1/sub2. Det var efter att jag matchat nivåerna på gamla subbarna db-mässigt inom 1 db.

 

Nu ligger ju limiten för audyssey på just -12 så egentligen borde jag sänkt och mätt om helt. Men efter labbandet med Xtz RA II Pro så har jag manuellt ställt om kompensationen till -10db/-9db och skruvat ner volymen till första strecket före 12... så typ 11:30ish. Men då har jag valt att höja basens volym någon db jämfört med vad stärkarens nivå-mätning ger.

 

Då står subbarna inte hörnladdade utan cirka 1/3 och 2/3 in från sidoväggarna, med fronten/elementet ca 75cm ut från främre väggen. Så går det att hörnladda dem så får man nog dra ner en bit till.


Redigerat av Damocles, 25 maj 2015 - 09:48.


#590

Postad 25 maj 2015 - 11:08

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Ok :) vad står nivån på i förstärkaren nu när du har reglaget runt 11.30 på subben.?

#591

Postad 25 maj 2015 - 15:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Bor i lägenhet och har 6 st basar. :)

Då måste du ha riktigt bra ljud.. :)



#592

Postad 25 maj 2015 - 15:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Som jag ser det är volymen det som begränsar i lägenhet, bra ljud kan man ju ha vart man än bor :) bra ljud låter ju bra även på låg volym. Enligt mig. Som lyssnar lågt :)

#593

Postad 25 maj 2015 - 16:49

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Ok :) vad står nivån på i förstärkaren nu när du har reglaget runt 11.30 på subben.?

Står ju ovan-10db/-9db sub1/sub2... :P



#594

Postad 25 maj 2015 - 17:01

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Sorry, jag som inte lärt mig läsa än ;)

#595

Postad 25 maj 2015 - 18:07

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0

Nu är den beställd, det blev en SVS SB-2000 Black från lsound. Får se om UPS kan leverera i tid.

Ska bli så spännande. :)



#596

Postad 25 maj 2015 - 18:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Var försiktig med grannarna bara :D

#597

Postad 26 maj 2015 - 07:03

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nu när du spelat lite.
Kan du berätta lite om svs pc-2000 jämfört med Klipsch SW-115? Vad föredrar du?

Har lyssnat själv på Klipsch SW-115, gillade den, bra tryck. :)

Tyvärr har jag inte haft tid att laborera med svs:en och det lär dröja. Kvällar och helger går till altan- och garagebygge…

Hade jag haft ett dedikerat biorum för 100% film, där jag fått släpa in vad som helst hade jag tagit Klipschen (just nu). När jag tittar på film vill jag känna basen och det gjorde jag verkligen. För mig räckte det med volymratten på 2/5, boostad 4-5dB  i ett rum på 34m2 för att få rutor, tavlor och mycket annat att vibrera. Den fyllde verkligen ut rummet.

Nu är duken i vardagsrummet, frun har godkänt utseendet på SVS:en, den ser faktiskt helt ok ut där inne och jag får placera den nästa var jag vill. Hittills har jag inte fått till samma tryck till film, vilket jag hoppas att få till tillslut. Däremot gillar jag den till musik, mer kontrollerad än Klipschen tycker jag.

 

Ser att du redan beställt, hoppas du har ngn nytta av mitt svar ändå…


Redigerat av mvj76, 26 maj 2015 - 07:39.


#598

Postad 26 maj 2015 - 20:45

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0

Hej mvj76, tack för svaret.

Tror att SVS'en är lite klenare sedan den är sluten. Var och lyssnade som sagt på Klipschen och det var verkligen tryck i den. Jag valde SVS sedan den är lite mindre och nu kan jag placera den vart jag vill. :) 

 

Leverans nästa vecka.



#599

Postad 27 maj 2015 - 12:33

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

"Tror att SVS'en är lite klenare sedan den är sluten."

 

Om du syftar på min pc-2000, så är den inte sluten.



#600

Postad 27 maj 2015 - 20:34

Unregistered7e357925
  • Unregistered7e357925
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Beställde precis i tid en PC2000 :)


Redigerat av Unregistered7e357925, 01 juni 2015 - 22:03.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.