Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVS PB13-Ultra vs Velodyne SPL-1200 Ultra

167 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 november 2017 - 20:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

kom igen nu, smak som bak, vissa gillar discobas som du, andra lite mer djup, var grej för sitt ändamål.

En ny action/scifi film utan något knappt under 20hz är som att lyssna på bra inspelad musik och klippa bort all info vid 6000hz och uppåt, något kommer saknas... 

 

sen tycker jag egentligen inte det är någon smaksak, då de finns mycket bas under 20hz i dagens filmer, den ska upplevas tycker jag, varför ta bort den? pga av subbar med enbart discobas

Ja du har rätt, smak som bak. Men direkt felaktiga påståenden som att all hörbar bas skulle vara midbas kan upplevas triggande om man är på det humöret.

Att rådet alltid är att sälja sin mormor för de sista Hz:en gör att bas debatten blir enformig och simplifierad.  Din liknelse ovan är verkligen sämre än sämst och jag tror inte ens du själv tycker att den var något vidare.



#52

Postad 09 november 2017 - 21:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

99,9% av alla klarar sig utmärkt med bas ner till 20 Hz.

20 Hz är DJUP bas. Dom flesta skulle helt säkert gissa att bas är djupare än den egentligen är.

Vid alla frekvenser.

 

Men man ska inte avfärda något man inte vet nåt om. ;)



#53

Postad 09 november 2017 - 21:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Ja du har rätt, smak som bak. Men direkt felaktiga påståenden som att all hörbar bas skulle vara midbas kan upplevas triggande om man är på det humöret.

Att rådet alltid är att sälja sin mormor för de sista Hz:en gör att bas debatten blir enformig och simplifierad.  Din liknelse ovan är verkligen sämre än sämst och jag tror inte ens du själv tycker att den var något vidare.

hehe,, ok, men den finns där i många filmer och den bör upplevas om man vill ha de upplevelsen som är tänkt..

 

sen tycker jag inte man måste ha en 120db upplevelse för att veta att den finns....jag tycker de tillför film en extra dimension, och de behöver inte vara värst högt för att upplevas.. 

 

jag tycker helt ärligt att om man saknar spl under 20hz i filmer där de ska vara, i alla fall så de känns lite, så är de lika illa som man skär bort lite diskant i toppen när man lyssnar på musik.. men som du sa, vi är olika och tycker olika, tur det... en sak är säker, de blir billigt med discobas i alla fall om man vill, och de är ju bra för dom som inte vill ha djupbas/eller inte vet vad som kan fattas, o kanske lika bra det :)



#54

Postad 09 november 2017 - 21:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

lyssna på Ildivo live in barcelona blu-ray, låt nr 5, i mitten av den låten kommer en sekvens med infrabas, mäktigt är det, även om jag inte kan höra de högt, så känner jag skillnad mot om jag sätter ett filter vid 20hz, stooor skillnad, live känslan och rums känslan med infra basen är enorm.... så jag tycker de tillför mycket även i viss musik..



#55

Postad 09 november 2017 - 22:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

 

 

sen tycker jag inte man måste ha en 120db upplevelse för att veta att den finns....jag tycker de tillför film en extra dimension, och de behöver inte vara värst högt för att upplevas.. 

 

 

 

Fel IGEN. Skriver du bara fel saker?

Du behöver fyra gånger outputen när basen är en oktav lägre för att uppleva samma ljudtryck.

För att ha någon användning av infra måste man ha ett STORT system.

 

Har inte du några portade XTZ?



#56

Postad 09 november 2017 - 22:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fel IGEN. Skriver du bara fel saker?

Du behöver fyra gånger outputen när basen är en oktav lägre för att uppleva samma ljudtryck.

För att ha någon användning av infra måste man ha ett STORT system.

 

Har inte du några portade XTZ?

är du skadad? jag skriver: JAG tycker de tillför film en extra dimension, och de behöver inte vara värst högt för att upplevas.. 

 

haha, du är en rolig liten prick... lite översittar/besserwisser typen, men det är ok ;)


 

För att ha någon användning av infra måste man ha ett STORT system.

 

 

jaså??  enligt vem?


Redigerat av hundrakg, 09 november 2017 - 22:15.


#57

Postad 09 november 2017 - 22:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

jaså??  enligt vem?

 

Enligt alla som har intresse för infrabas?

 

Du svarade inte på min fråga om du har några portade XTZ?



#58

Postad 09 november 2017 - 22:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Tar man bara ren sinuston o sveper mellan säg 10 - 15hz  så behöver man inte spela brottarhögt för att uppfatta något.

Sen tar vi ett musikstycke eller filmsekvens med full output ner till 20hz o loopar det.

Om vi då låter svepet mellan 10-15hz ligga o köra samtidigt som musik/filmsnutten så kommer den att drunkna om det inte ligger någorlunda i närheten i db.

 

 

 

100Kg

du nämner filter, vad är brantheten på det filtret?


Redigerat av johan b-lund, 09 november 2017 - 22:25.


#59

Postad 09 november 2017 - 22:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ja. Spännande att veta vad du lägger för filter på dina portade tiotummare.........



#60

Postad 09 november 2017 - 22:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Enligt alla som har intresse för infrabas?

 

Du svarade inte på min fråga om du har några portade XTZ?

 

eftersom du är så trög(tydligen), så får jag förklara en gång till: jag tycker inte att infra måste vara värst högts för att få en upplevelse som är bra, det är vad JAG tycker... acceptera, eller baka en kaka...

 

idag tillför du inget mer här i forumet idag mer än att småbråka och spela apa, så tagga ner, ät en macka, lite läsk,  osv...  bråka på flashback istället...


Redigerat av hundrakg, 09 november 2017 - 22:33.


#61

Postad 09 november 2017 - 22:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Men va fan kom igen nu, det här är intressant!

Min fråga om högpass är legitim för du kan bara använda ett brant BW filter vid 20hz utan att filtrera upp mot 30hz.

Linkwitzfilter är lite av en standard, med 48db i branthet vid 20hz sänker 20hz med 6db, 24db sänker 3db uppe vid 25hz och tar vi 12db branthet då ligger -3db uppe vid 30hz.

Lägger vi sen till att om man inte har rak eller rakt stigande kurva där nere då dödar ganska långt upp i frekvens med ett sådant högpassfilter.

 

*edit*

Snavfel


Redigerat av johan b-lund, 09 november 2017 - 22:49.


#62

Postad 10 november 2017 - 07:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Men va fan kom igen nu, det här är intressant!

Min fråga om högpass är legitim för du kan bara använda ett brant BW filter vid 20hz utan att filtrera upp mot 30hz.

Linkwitzfilter är lite av en standard, med 48db i branthet vid 20hz sänker 20hz med 6db, 24db sänker 3db uppe vid 25hz och tar vi 12db branthet då ligger -3db uppe vid 30hz.

Lägger vi sen till att om man inte har rak eller rakt stigande kurva där nere då dödar ganska långt upp i frekvens med ett sådant högpassfilter.

 

*edit*

Snavfel

 

 

Det där lär du inte få nåt svar på.

Det är rena grekiskan för honom. Han förstår helt enkelt inte vad du menar.



#63

Postad 10 november 2017 - 09:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det där lär du inte få nåt svar på.

Det är rena grekiskan för honom. Han förstår helt enkelt inte vad du menar.

hehe, jag sa ju, flashback , du är på fel forum och stökar...  vad har du tillfört de 5-6 sista inläggen ?

läs själv...

 

Men man ska inte avfärda något man inte vet nåt om.  ;)"

 

"Fel IGEN. Skriver du bara fel saker?"

 

"Det är rena grekiskan för honom. Han förstår helt enkelt inte vad du menar."

 

"Googla och läs på lite om ljudvågor så sparar du en massa jobb.  ;)"

 

"Varför tipsar du om sånt där skit för? Kan du INGENTING?"

 

"Blir tjurig när folk håller på att tipsa om en massa grejer utan att ha en susning om ett jävvla skit."

 

"Men att tipsa om att man ska stoppa in sånt runt en baslåda bevisar hur lite man kan. Om allt. I hela världen."

 

--------------------------------------

 

De kommer bara dynga och översittar snack från dig,,,,, herre gud vad du kan mycket om allt och alla andra har fel....

 

Näää som jag sa, fortsätt din "dynga" på Flashback istället, där finns de många som dig, de som kan allt om allt  :rolleyes: 



#64

Postad 10 november 2017 - 09:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Likt förbaskat är det Bakerman och kanske en handfull till jag skulle välja att lyssna på om jag behövde hjälp av forumet angående bas. Lite för mkt tycka och tro här ibland.



#65

Postad 10 november 2017 - 09:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Likt förbaskat är det Bakerman och kanske en handfull till jag skulle välja att lyssna på om jag behövde hjälp av forumet angående bas. Lite för mkt tycka och tro här ibland.

jag håller med, han kan säkert mer än de flesta för de mesta..... dock gillar han nog att retas och bestämma... men för mig ger de inget, läs meningarna ovan, för mig blir de en som kan mycket till en som kan mycket och måste hävda sig/retas...



#66

Postad 10 november 2017 - 10:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Så sant, men det finns väl lite som talar för att 550W i en lättdriven konstruktion med en 12" aktiv och en dito slavbas levererar lite mer tryck än klockradion :). Som sagt jag tror basmängden räcker och blir över för de flesta. En bekant lämnade tillbaka en S5 för att han var känslig för de lägsta frekvenserna som kom ut från denna. Så oavsett man tror sig behöver ultraljudsbas med hög SPL eller mer rimlig bas så bör man prova före köp.
I mitt rum har jag nivåreglagen på mina S3:or satta relativt lågt och trotts detta är det på gränsen till för mycket. Lagom mängd bas höjer upplevelsen, för mycket bas kan bli lika påfrestande i längden som en skrikig diskant. Men det är min personliga uppfattning.

Du verkar dra slutsatsen att ett kapabelt bassystem är lika med ”för mycket bas”? Detta är så klart helt knasigt. Bara för att resurser finns, så kan man få en alldeles utomordentligt ”lagom” bas. En sak som har undgått denna tråden är ju att den, i mina ögon, i särklass viktigaste egenskapen som ett riktigt kapabelt bassystem vinner på, är den låga disten. Har du ett system som spelar hyfsat distfritt vid 10Hz så går det mer eller mindre på tomgång i någon oktav upp.

Det är faktiskt inte helt omöjligt att din kompis som hade en S5, vart känslig för dom lägsta frekvenserna pga att den subwoofern spelade lite ansträngt. Detta i kombination med ett ogynnsamt rum är inte så kul för ljudet.

När jag läser dina andra inlägg i tråden så får jag en känsla av att du inte hört ett ett riktigt kapabelt bassystem, och får lov att använda dina egna ord som du skrev tidigare i tråden:

”Var det ett uttalande utan egen erfarenhet tycker jag du skall prova och återkomma om du blev besviken.”

:)

#67

Postad 10 november 2017 - 10:50

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att 100kg svarar på dom sakfrågor som uppkommit?

Nu är jag också nyfiken på filter......, och infrabas........



#68

Postad 10 november 2017 - 11:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sista gången jag skriver om vad jag upplevt i mitt system, jag provade ett software program, minns ej nu, något jag provade för ett tag sedan med tips från databass forum, där man kunde använda filter med olika branheter, jag tog de som var högst värde vid 20hz, lyssnade på olika scener där infra bas finns och fann att jag upplevde det som att en viss infrabas har jag nog i rummet då skillnaden var ganska stor med filter PÅ mot AV, därav drar jag slutsatsen att för MIN del att de jag hör under eller känner under 20hz är gott nog för mig, och säkert skulle duga för många också, man behöver inte ha 10ggr mer effekt i den regionen av bas med 4x21" basar för att kunna njuta av frekvenser under 20hz... det är vad jag tycker..

 

Sen att vissa menar man måste ha enorma system för att nyttja infrabasen fullt ut, visst jag förstår dom, men de betyder inte att man ändå kan känna skillnad även om infran är lägre, de måste inte vara 10000watt o 4x21" basar för att känna av infrabas.

 

Lite som att säga, du kan inte ha en tight t-shirt om du väger under 100kg i muskler, man måste väga +110kg med 10% kroppsfett för att få ha tighta kläder, det är väl upp till var och en och tycka vad den vill, tycker man att man ser bra ut i tight t-shirt o väger 75kg, kul för den personen, samma som jag nöjer mig med låg spl under 20hz, inte för att jag inte vill ha mer infrabas, för de vill jag, men med de grejorna jag har idag, så känner jag skillnad på infra bas även på mitt system mot att skära av basen under 20hz... de räcker för mig idag, men vem vet, med tiden börjar jag kanske också som de "stora" grabbarna, att köpa ett potent system med 4-6x 18-21" bas med massor effekt in, då förstår jag att infrabasen blr betydligt högre..

 

Är de nåt som är fel i detta att tycka så?



#69

Postad 10 november 2017 - 12:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

sista gången jag skriver om vad jag upplevt i mitt system, jag provade ett software program, minns ej nu, något jag provade för ett tag sedan med tips från databass forum, där man kunde använda filter med olika branheter, jag tog de som var högst värde vid 20hz, lyssnade på olika scener där infra bas finns och fann att jag upplevde det som att en viss infrabas har jag nog i rummet då skillnaden var ganska stor med filter PÅ mot AV, därav drar jag slutsatsen att för MIN del att de jag hör under eller känner under 20hz är gott nog för mig, och säkert skulle duga för många också, man behöver inte ha 10ggr mer effekt i den regionen av bas med 4x21" basar för att kunna njuta av frekvenser under 20hz... det är vad jag tycker..

Sen att vissa menar man måste ha enorma system för att nyttja infrabasen fullt ut, visst jag förstår dom, men de betyder inte att man ändå kan känna skillnad även om infran är lägre, de måste inte vara 10000watt o 4x21" basar för att känna av infrabas.

Lite som att säga, du kan inte ha en tight t-shirt om du väger under 100kg i muskler, man måste väga +110kg med 10% kroppsfett för att få ha tighta kläder, det är väl upp till var och en och tycka vad den vill, tycker man att man ser bra ut i tight t-shirt o väger 75kg, kul för den personen, samma som jag nöjer mig med låg spl under 20hz, inte för att jag inte vill ha mer infrabas, för de vill jag, men med de grejorna jag har idag, så känner jag skillnad på infra bas även på mitt system mot att skära av basen under 20hz... de räcker för mig idag, men vem vet, med tiden börjar jag kanske också som de "stora" grabbarna, att köpa ett potent system med 4-6x 18-21" bas med massor effekt in, då förstår jag att infrabasen blr betydligt högre..

Är de nåt som är fel i detta att tycka så?

Men förstod du Varför Johan frågade om vilken typ av filter du använde? Beroende av vilket filter man använder så påverkas också frekvenser ovanför det angivna värdet. I ditt fall 20Hz. Så det skulle lika gärna kunna vara dämpningen av dessa frekvenser du upplever. Alltså inte påverkan av infra.

Du verkar nästan provocerad av att det pratas om mycket effekt och stor konyta i samband med infra. Dock är förklaringen till detta mycket simpel; Det är helt enkelt det enda sättet att uppnå någon vettig output där nere.

När man väl får uppleva ett system som fixar detta så förstår man "whats the fuzz about"

:)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 10 november 2017 - 12:21.


#70

Postad 10 november 2017 - 13:02

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo jag vet vad infra är, har en polare som har ett mycket potent system i botten, ska ta reda på vilket filter jag hade, får googla vad de var jag använde o vilket filter, jag mätte dock upp outputen vid varje frekvens från 10hz upp till 35hz innan och efter med vanlig sinuston vid lyssningsplatsen, mest för att försäkra mig att filtret fungerade, och de gjorde det, minns inte att påverkar över 20hz var något att ens nämna, däremot försvann infran med filtret på under 20hz, och jag är väl insatt vilka scener i filmer som har infra och inte, har väl i stort sett alla dessa filmer efter en lång forskning om vad som skulle köpas in i bluray på den tiden jag tyckte de var kul att få tag på allt.. och JA jag känner skillnad på infra i mitt "lilla" system, dock har jag en ganska bra gain i infra regionen, pga av mitt rum, i alla fall de tonerna mellan 12-16/18hz om jag minns rätt, så de tillför väl några db i gain för mig också..


Redigerat av hundrakg, 10 november 2017 - 13:03.


#71

Postad 10 november 2017 - 14:47

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Mitt system går rakt ner till 5Hz här hemma. Det ökar tom under 13Hz. I verkligheten finns det dock inget att tala om under 16Hz egentligen och jag klipper vid 20Hz då allt under börjar dista för tidigt. Jag kan tycka mig ana en viss förändring utan HP-filtret på för visst material som då lyckas ha infromation djupt ner men inte så djupt och starkt att det distar för kraftigt. Men det är ingenting jämfört med ett riktigt infra-system. Man måste ha extremt konarea för att få vettigt under 20Hz. När det känns som att det finns en buttkicker i soffan och hela rummet skakar utan att man hör något då vet man att man har infra. 



#72

Postad 10 november 2017 - 14:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

jag håller med, han kan säkert mer än de flesta för de mesta..... dock gillar han nog att retas och bestämma... men för mig ger de inget, läs meningarna ovan, för mig blir de en som kan mycket till en som kan mycket och måste hävda sig/retas...

 

 

Så är det inte. Jag försöker att förhindra att folk gör eller lär sig fel när det skrivs felaktigheter.

Plusettor tycker jag inte tillför så mycket. Finns ingen anledning att hålla med om någon skriver något korrekt.

 

När en användare skriver felaktighet efter felaktighet som fakta i tråd efter tråd uppstår till slut en irritation.

 

Mycket enkelt.



#73

Postad 10 november 2017 - 15:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Mitt system går rakt ner till 5Hz här hemma. Det ökar tom under 13Hz. I verkligheten finns det dock inget att tala om under 16Hz egentligen och jag klipper vid 20Hz då allt under börjar dista för tidigt. Jag kan tycka mig ana en viss förändring utan HP-filtret på för visst material som då lyckas ha infromation djupt ner men inte så djupt och starkt att det distar för kraftigt. Men det är ingenting jämfört med ett riktigt infra-system. Man måste ha extremt konarea för att få vettigt under 20Hz. När det känns som att det finns en buttkicker i soffan och hela rummet skakar utan att man hör något då vet man att man har infra. 

Hur är det med Ino audio infra x-6. Är det tillräckligt eller ej?


Redigerat av genstruktur, 10 november 2017 - 15:03.


#74

Postad 10 november 2017 - 15:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Mitt system går rakt ner till 5Hz här hemma. Det ökar tom under 13Hz. I verkligheten finns det dock inget att tala om under 16Hz egentligen och jag klipper vid 20Hz då allt under börjar dista för tidigt. Jag kan tycka mig ana en viss förändring utan HP-filtret på för visst material som då lyckas ha infromation djupt ner men inte så djupt och starkt att det distar för kraftigt. Men det är ingenting jämfört med ett riktigt infra-system. Man måste ha extremt konarea för att få vettigt under 20Hz. När det känns som att det finns en buttkicker i soffan och hela rummet skakar utan att man hör något då vet man att man har infra. 

jag förstår, jag hänger med, man ändå uppleva en del av infran och vara nöjd med de man har... även om man vet vad som KAN finnas om man har stoooora element med mycket kraft..


Så är det inte. Jag försöker att förhindra att folk gör eller lär sig fel när det skrivs felaktigheter.

Plusettor tycker jag inte tillför så mycket. Finns ingen anledning att hålla med om någon skriver något korrekt.

 

När en användare skriver felaktighet efter felaktighet som fakta i tråd efter tråd uppstår till slut en irritation.

 

Mycket enkelt.

det är bra att du tycker att andra skriver fel, jag tycker jag skriver rätt i de jag vill få fram... då är vi överens om att inte vara överens, GOTT...  


Redigerat av hundrakg, 10 november 2017 - 15:30.


#75

Postad 10 november 2017 - 15:25

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hur är det med Ino audio infra x-6. Är det tillräckligt eller ej?

 

I ett väldigt fördelaktigt rum kanske. Speccen på det systemet är något missvisande egentligen. Svårt att svara på dock, jag kan bara gå på mina egna erfarenheter. Jag har ett väldigt fördelaktigt rum för djupbas och mina fyra "långslagiga" 10"-element är inte i närheten iaf. Vet inte om två till 10" skulle ge så mycket extra. Allt jag vet är att Infra Z-12 räcker ;) Det räcker mer än väl. 

 

Om jag skulle räkna på det i huvudet så gissar jag att någonstans mellan infra Y-6 och Y-12 har man kapacitet nog för att verkligen känna trycket och inte behöva vara för rädd att saker går sönder. Nattlorden kör infra Y-6 och han har stött på begränsningar. När man pratar infra runt 10Hz börjar man prata om extrema krav. Om man begränsar sig till 14Hz går det att lösa med enklare medel som t.ex. underavstämda prof. Y-4. 


Redigerat av philipbtz, 10 november 2017 - 15:30.


#76

Postad 10 november 2017 - 15:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

I ett väldigt fördelaktigt rum kanske. Speccen på det systemet är något missvisande egentligen. Svårt att svara på dock, jag kan bara gå på mina egna erfarenheter. Jag har ett väldigt fördelaktigt rum för djupbas och mina fyra "långslagiga" 10"-element är inte i närheten iaf. Vet inte om två till 10" skulle ge så mycket extra. Allt jag vet är att Infra Z-12 räcker ;) Det räcker mer än väl. 

 

Om jag skulle räkna på det i huvudet så gissar jag att någonstans mellan infra Y-6 och Y-12 har man kapacitet nog för att verkligen känna trycket och inte behöva vara för rädd att saker går sönder. Nattlorden kör infra Y-6 och han har stött på begränsningar. När man pratar infra runt 10Hz börjar man prata om extrema krav. Om man begränsar sig till 14Hz går det att lösa med enklare medel som t.ex. underavstämda prof. Y-4. 

Jag bara undrade eftersom det är det enda system hittills som har haft output ned till typ 5 Hz som jag har hört. Men jag har, med det systemet, inte riktigt varit övertygad om infrans betydelse. Kan bero på det som du säger då, att outputen kanske (troligtvis?) är för låg under cirka 14 Hz för att det skall märkas - ge den upplevelse av infra som man vill åt med ett sådant system? (Det systemet står i ett vanligt vardagsrum med alla dess begränsningar).

 

Själv tycker jag ju prof x-4 rockar fett!

 

Gillar även mitt eget pi60+bs60 väldigt mycket :), och hittills känns det som att jag nöjer mig med att återge frekvenser ned till cirka 20 Hz.


Redigerat av genstruktur, 10 november 2017 - 15:39.


#77

Postad 10 november 2017 - 17:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Problemet med infra är att man behöver spela det så otroligt starkt innan det märkts ordentligt. Hemma hos Komorok här på forumet låg vid säkerligen på 120dB+ med låtar som hade starka 7-11Hz signaler. Vi låg i princip max på hans försteg Oppo 103 (om jag minns rätt) och det var förvånandsvärt odramkskt. Bladen på hans växter rörde på sig och hela soffan skakade men det var inte obehagligt för öronen. Tricket är att hitta material som har den typen av dynamik. Det finns ett antal filmer som har det.

För folk som inte är insatta i vad infra z-12 är så är det ett bassystem från Ino med 24 stycken 12” basar i en lite speciellt konfiguration. Nu tror jag inte att man kanske behöver så extremt men det krävs sjukt mycket. Ett praktiskt slutet system borde nog elementen vara minst 15” och utav hög kvalitet och ett hyfsat antal av dom.

Bakerman lyckades få tag på en av de bästa elementen som har tillverkats. De 18”:arna är otroligt kapabla och har dessutom hi-fi parametrar. Men så kostar bara elementet 10k styck med och går inte heller att köpa längre. Det är inga Dayton element vi snackar om. Tror just det elementet har använts i en sub från ett känt märke dock eftersom det var något som såldes i hifi-butik låg priset på typ $50000 eller något i den stilen. Bara så man förstår kalibern vi pratar om. Så ett tips är att ta till sig utav hans råd hur jobbigt det än mår vara. Han vet vad han snackar om och har mer erfarenhet av bas än de flesta på forumet.

#78

Postad 10 november 2017 - 18:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du verkar dra slutsatsen att ett kapabelt bassystem är lika med ”för mycket bas”? Detta är så klart helt knasigt. Bara för att resurser finns, så kan man få en alldeles utomordentligt ”lagom” bas. En sak som har undgått denna tråden är ju att den, i mina ögon, i särklass viktigaste egenskapen som ett riktigt kapabelt bassystem vinner på, är den låga disten. Har du ett system som spelar hyfsat distfritt vid 10Hz så går det mer eller mindre på tomgång i någon oktav upp.

Det är faktiskt inte helt omöjligt att din kompis som hade en S5, vart känslig för dom lägsta frekvenserna pga att den subwoofern spelade lite ansträngt. Detta i kombination med ett ogynnsamt rum är inte så kul för ljudet.

När jag läser dina andra inlägg i tråden så får jag en känsla av att du inte hört ett ett riktigt kapabelt bassystem, och får lov att använda dina egna ord som du skrev tidigare i tråden:

”Var det ett uttalande utan egen erfarenhet tycker jag du skall prova och återkomma om du blev besviken.”

:)

Nej inte alls, det finns många bra kompetenta bassystem och jag har hört många som bygger på fabrikstillverkade produkter, dock inte så många lågfrekventa hemmabyggen som ofta är fallet hemma hos flera här på forumet. De hemmabyggen jag hört med riktig lågbas (ansenlig mängd infra) är färre än en handfull. Vad låga frekvenser beträffar har jag lyssnat mycket även i bilar då jag för länge sedan var intresserad av bilstereo men de flesta av dessa var inte uppmätta så exakta frekvenser har jag inte koll på tyvärr (det var i vilket fall sällan de system med lägst frekvens som lät bäst även om de vann i tävlingsmoment, men det kan säkert ha med dist att göra i dessa fall).
"Jag vet att bilstereo inte är samma sak och att miljön i en bil är rutten i jämförelse med ett vettigt rum"

 

Bland det jävligaste jag upplevt var att bli instängd i ett i princip lufttätt rum med 8-10 personer och en bamselåda med Cerwin Vega Stroker basar. Värre än sjösjuka kan jag lova, kan inte avgöra hur det var med disten i detta fall men har svårt att tro att illamåendet berodde enbart på dist :)

 

Det här med att man behöver en del överkapacitet (head room) för att det skall spela oansträngt köper jag rakt av och är den första att rekommendera t.ex. mer effekt i en förstärkare än vad du tänker dig att utnyttja. Gäller säkert även i basområdet.
Vad kallas det? (foot room) :)

 

Absolut finns det grymma anläggningar med mycket lågbas. Det jag försökt påpeka var ungefär det bagaren sa tidigare dvs. 99.9% är nöjda med mindre bas, dvs ner till 20Hz. I de flesta trådar här fokuseras det på lägsta frekvens/krona och det är inget fel i sig, men då jag själv anser att merparten av den nyttiga basen ligger högre upp så blir det en lite fattig diskussion. Det finns säkert de som köper en bil för att den är snabbast från 0-100 men skall den vinna race bör den ha andra egenskaper t.ex. väghållning. I bas fallet kan jag tänka mig att ekonomi, utrymme, grannsämja, inkopplingsbehov/möjlighet, om man föredrar bio eller musik etc. påverkar behoven.

 

Anser inte heller att alla basar låter likadant bara för att de täcker in samma frekvensregister, och deras uppträdande/presentation är absolut inte ovidkommande . 

Gillar man musik och skall ha någon som helst glädje av infrabas så är man hänvisad till HD-ljud eller grammofonskivor och visst finns det gott om titlar men de borde ändå minska antalet som har behovet av riktigt låg bas till musik i dagens Spotify samhälle.

Vad film beträffar så finns det ju en hel del som hyr och köper film fortfarande men även här är det ju betydligt fler som ser film från dator med större inskränkningar i bandbredd och frekvensområdet.


Redigerat av Blåtand, 10 november 2017 - 18:35.


#79

Postad 10 november 2017 - 18:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Problemet med infra är att man behöver spela det så otroligt starkt innan det märkts ordentligt. Hemma hos Komorok här på forumet låg vid säkerligen på 120dB+ med låtar som hade starka 7-11Hz signaler. Vi låg i princip max på hans försteg Oppo 103 (om jag minns rätt) och det var förvånandsvärt odramkskt. Bladen på hans växter rörde på sig och hela soffan skakade men det var inte obehagligt för öronen. Tricket är att hitta material som har den typen av dynamik. Det finns ett antal filmer som har det.

 

 

 

Mitt system sveper ca 48 liter luft. Komoroks ca 32 om man räknar inom W121:s linjära slaglängd. ;)

Då kan man förstå hur mycket bas mitt rum äter. :D



#80

Postad 10 november 2017 - 21:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Mitt system sveper ca 48 liter luft. Komoroks ca 32 om man räknar inom W121:s linjära slaglängd. ;)

Då kan man förstå hur mycket bas mitt rum äter. :D

 

Det är sjukt. Vad var det Ingvar sa 30dB? Men jämn bas lär du har då ;) Ganska smidigt att ha så mycket kapaciptet i endast fyra lådor. Har du hört hans system och i så fall hur tycker du det är i jämförelse?



#81

Postad 10 november 2017 - 22:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Problemet med infra är att man behöver spela det så otroligt starkt innan det märkts ordentligt. Hemma hos Komorok här på forumet låg vid säkerligen på 120dB+ med låtar som hade starka 7-11Hz signaler. Vi låg i princip max på hans försteg Oppo 103 (om jag minns rätt) och det var förvånandsvärt odramkskt. Bladen på hans växter rörde på sig och hela soffan skakade men det var inte obehagligt för öronen. Tricket är att hitta material som har den typen av dynamik. Det finns ett antal filmer som har det.

För folk som inte är insatta i vad infra z-12 är så är det ett bassystem från Ino med 24 stycken 12” basar i en lite speciellt konfiguration. Nu tror jag inte att man kanske behöver så extremt men det krävs sjukt mycket. Ett praktiskt slutet system borde nog elementen vara minst 15” och utav hög kvalitet och ett hyfsat antal av dom

Okej. Ja behöver man komma upp i Komoroks eller Bakermans bassystem innan det är någon idé med infra känns det oerhört avlägset att man skall märka av det, eller förstår hypen kring det, med infra x-6. :)

Redigerat av genstruktur, 10 november 2017 - 22:15.


#82

Postad 10 november 2017 - 23:22

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Okej. Ja behöver man komma upp i Komoroks eller Bakermans bassystem innan det är någon idé med infra känns det oerhört avlägset att man skall märka av det, eller förstår hypen kring det, med infra x-6. :)

 

Det beror ju också på hur man definierar infra :) du borde kunna spela under 20Hz med output nog för att märka det med infra x-6. Det är ett väldigt fint bassystem. 



#83

Postad 10 november 2017 - 23:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är sjukt. Vad var det Ingvar sa 30dB? Men jämn bas lär du har då ;) Ganska smidigt att ha så mycket kapaciptet i endast fyra lådor. Har du hört hans system och i så fall hur tycker du det är i jämförelse?

 

Mickes system spelar på ett helt annat sätt än mitt. Men våra rum är väldigt olika också.

Jag har mer "näsblodsbas" än han har. Men hans bas är betydligt snyggare.

 

Enligt min uppfattning. ;)

 

Okej. Ja behöver man komma upp i Komoroks eller Bakermans bassystem innan det är någon idé med infra känns det oerhört avlägset att man skall märka av det, eller förstår hypen kring det, med infra x-6. :)

 

Man jagar inte infrabas med tiotummare med kort slaglängd. ;)

Säg att X-modulerna sveper en liter luft.

Sex liter. Det är för lite för att ha användning av infran.

 

Däremot kan dom spela skitsnyggt över 20.



#84

Postad 10 november 2017 - 23:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Däremot kan dom spela skitsnyggt över 20.

 

Och det är fan inte att underskatta. Infra X-6 med typ i14/i16s så har man sjukt med Hi-Fi i princip vilket tänktbart rum som helst. Man är i princip garanterad snygg bas så länge man orkar lägga den tiden det krävs för att kalibrera det.



#85

Postad 10 november 2017 - 23:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Att det inte skulle låta bra med infra x6 sa jag inte något om. Jag tycker de låter skitbra! :).

Jag var mest ute efter att förstå om jag upplevt infra eller ej, på ett sätt som gör det till den där magiska upplevelsen som det talas om. Det verkar inte så när jag läst era inlägg, att systemen jag hittills lyssnat till ej varit kapabla till detta.

Kanske är modulens namn något missvisande?

Redigerat av genstruktur, 10 november 2017 - 23:54.


#86

Postad 11 november 2017 - 08:39

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
herrej*vlar 48 liter luft..
jag har strax över 20 liter och det är mycket för mig .. 😆

#87

Postad 15 november 2017 - 14:12

Unregisteredcb3b764f
  • Unregisteredcb3b764f
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Offtopic

 

men jag kan tipsa trådskaparen om att ta en titt på SvS SB-16 ultra. Det måste va det mest prisvärda du kan hitta för lägenhetsbruk :) Placera den på Sonic Designs grå dämpkuddar så lovar jag att ljudet stannar i din lägenhet och du får ett sinnessjukt tryck och funkar lika bra till bio som musik. Piskar Velodyne dd-15 plus som är rena stenåldersmaskinen idag.



#88

Postad 15 november 2017 - 14:26

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Tack dejjemonnen :)



#89

Postad 15 november 2017 - 15:29

Unregisteredcb3b764f
  • Unregisteredcb3b764f
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Blåtand, den 07 Nov 2017 - 21:47, skrev:Blåtand, den 07 Nov 2017 - 21:47, skrev:

Så sant, men det finns väl lite som talar för att 550W i en lättdriven konstruktion med en 12" aktiv och en dito slavbas levererar lite mer tryck än klockradion :). Som sagt jag tror basmängden räcker och blir över för de flesta. En bekant lämnade tillbaka en S5 för att han var känslig för de lägsta frekvenserna som kom ut från denna. Så oavsett man tror sig behöver ultraljudsbas med hög SPL eller mer rimlig bas så bör man prova före köp.

I mitt rum har jag nivåreglagen på mina S3:or satta relativt lågt och trotts detta är det på gränsen till för mycket. Lagom mängd bas höjer upplevelsen, för mycket bas kan bli lika påfrestande i längden som en skrikig diskant. Men det är min personliga uppfattning.


Redigerat av Unregisteredcb3b764f, 15 november 2017 - 15:40.


#90

Postad 15 november 2017 - 15:34

Unregisteredcb3b764f
  • Unregisteredcb3b764f
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Tack dejjemonnen :)

Var så lite :) det är inte lätt att hitta rätt men när man väl gör det får man ett lyckorus som är svårt att beskriva.



#91

Postad 16 november 2017 - 08:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Offtopic

 

Placera den på Sonic Designs grå dämpkuddar så lovar jag att ljudet stannar i din lägenhet...

 

 

Öhh... Va...? :blink: :wacko:



#92

Postad 16 november 2017 - 09:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

SD-kuddar är överlägset bäst men man kanske inte skall överdriva dess effekt. Ljud kommer fortfarande gå igenom väggar osv. Det är bara att energin inte sätter sig i stommen på samma sätt. 



#93

Postad 16 november 2017 - 15:01

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

99,9% av alla klarar sig utmärkt med bas ner till 20 Hz.

20 Hz är DJUP bas. Dom flesta skulle helt säkert gissa att bas är djupare än den egentligen är.

Vid alla frekvenser.

 

Men man ska inte avfärda något man inte vet nåt om. ;)

 

Jepp, det är lätt att det blir motsvarigheten till "det är först vid 500+ hästkrafter som det blir roligt på riktigt att köra bil" i sådana här trådar.  :D



#94

Postad 16 november 2017 - 15:31

Unregisteredcb3b764f
  • Unregisteredcb3b764f
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

SD-kuddar är överlägset bäst men man kanske inte skall överdriva dess effekt. Ljud kommer fortfarande gå igenom väggar osv. Det är bara att energin inte sätter sig i stommen på samma sätt. 

Ja det var väl egentligen det jag menade. Blir mer välljud och mindre oljud med SD-kuddar;) Därmed inte sagt att det blir tyst in till grannen för visst hörs ju barnskrik och stönande även genom betong..



#95

Postad 16 november 2017 - 15:47

Unregisteredcb3b764f
  • Unregisteredcb3b764f
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Bakerman, den 16 Nov 2017 - 08:36, skrev:

Öhh... Va...? :blink: :wacko:

Sorry bagarn! Jag var ganska otydlig i mitt uttalande alla kan göra fel :blush:



#96

Postad 17 november 2017 - 09:16

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Ja det var väl egentligen det jag menade. Blir mer välljud och mindre oljud med SD-kuddar;) Därmed inte sagt att det blir tyst in till grannen för visst hörs ju barnskrik och stönande även genom betong..

Hur är det med de "kuddar/fötter" som är till för SVS som säljs separat, bättre att gå på SD-kuddarna ?

 



#97

Postad 17 november 2017 - 19:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Problemet med infra är att man behöver spela det så otroligt starkt innan det märkts ordentligt. Hemma hos Komorok här på forumet låg vid säkerligen på 120dB+ med låtar som hade starka 7-11Hz signaler. Vi låg i princip max på hans försteg Oppo 103 (om jag minns rätt) och det var förvånandsvärt odramkskt. Bladen på hans växter rörde på sig och hela soffan skakade men det var inte obehagligt för öronen. Tricket är att hitta material som har den typen av dynamik. Det finns ett antal filmer som har det.

För folk som inte är insatta i vad infra z-12 är så är det ett bassystem från Ino med 24 stycken 12” basar i en lite speciellt konfiguration. Nu tror jag inte att man kanske behöver så extremt men det krävs sjukt mycket. Ett praktiskt slutet system borde nog elementen vara minst 15” och utav hög kvalitet och ett hyfsat antal av dom.

Bakerman lyckades få tag på en av de bästa elementen som har tillverkats. De 18”:arna är otroligt kapabla och har dessutom hi-fi parametrar. Men så kostar bara elementet 10k styck med och går inte heller att köpa längre. Det är inga Dayton element vi snackar om. Tror just det elementet har använts i en sub från ett känt märke dock eftersom det var något som såldes i hifi-butik låg priset på typ $50000 eller något i den stilen. Bara så man förstår kalibern vi pratar om. Så ett tips är att ta till sig utav hans råd hur jobbigt det än mår vara. Han vet vad han snackar om och har mer erfarenhet av bas än de flesta på forumet.

 

Vid vilken nivå låg resten av ljudet?

 

Det pratas om att man måste ha mer tryck längre ner i frekvens....är det nån som kan rita en ok kurva i paint så man får se hur det kan se ut?

 

Jag har kansje +7db mer "dä nede" men kansje det är för lite?



#98

Postad 17 november 2017 - 20:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vid vilken nivå låg resten av ljudet?

 

Det pratas om att man måste ha mer tryck längre ner i frekvens....är det nån som kan rita en ok kurva i paint så man får se hur det kan se ut?

 

Jag har kansje +7db mer "dä nede" men kansje det är för lite?

 

Jag har ingen aning men säg att låten hade 20dB crest och de utnyttjar dynamiken för basen samt inte har massa störande högfrekventa ljud så går de an. Det var ganska högt vi spelade men antagligen inte mycker mer än 100dB vid de "störande frekvenserna". Mycket hänger på inspelningen hurvida man kan spela så högt eller inte. Det är ganska få inspelningar som tillåter det som faktiskt är bra musik med. Film är det lättare :) Inte att glömma att det kräver sin högtalare med att kunna spela 100dB vid lyssningsplats 4-5meter bort utan flera % THD.

 

"+7dB där nere" - vart är där nere? Har för mig att jag ligger runt +7dB vid 20Hz. Men det där tycker jag varierar en del från rum till rum. Det lättaste är att du spelar upp lite testtoner på spotify och se om du märker något. Testa typ 20Hz testton till att börja med och höj tills du känner tryck. Då märker man ganska snabbt ifall man har kapacitet nog innan det börjar låta illa. Många system ger upp redan där. Elementen står bara och fladdrar. Skakar soffan utan att man ser elementen röra på sig har man garanterat nog med kapacitet  B)



#99

Postad 17 november 2017 - 22:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag justerar lite fram och tilbaks men en stigande kurva som närmar sig +10db vid 11hz blir nog ungefär 7 vid 20.

Jag tänker på förhållande snittvolym mot bas. Om jag spelar 120db 30hz så betyder det sirka 110 på resten (snitt, min FQ är ju inte perfekt). Men kansje man måste ha ännu brantare höjning? Så kommer frågan med automatisk +10db på LFE i film. Jag fattar inte helt hur man ska få det bra. Betyder det då att om man har resten av systemet i small så spelar subben 6stk olika "spår" varav en av dom är 10db högre?

Asså det låter ju ok men fattar inte helt hur man ska kunna mäta LFE som den faktiskt spelar i film.

#100

Postad 18 november 2017 - 11:26

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag justerar lite fram och tilbaks men en stigande kurva som närmar sig +10db vid 11hz blir nog ungefär 7 vid 20.

Jag tänker på förhållande snittvolym mot bas. Om jag spelar 120db 30hz så betyder det sirka 110 på resten (snitt, min FQ är ju inte perfekt). Men kansje man måste ha ännu brantare höjning? Så kommer frågan med automatisk +10db på LFE i film. Jag fattar inte helt hur man ska få det bra. Betyder det då att om man har resten av systemet i small så spelar subben 6stk olika "spår" varav en av dom är 10db högre?

Asså det låter ju ok men fattar inte helt hur man ska kunna mäta LFE som den faktiskt spelar i film.

 

LFE är en egen kanal. Om du har t.ex ett 5.1 system och har satt alla högtalare till small och delar vid säg 80Hz. Då kommer all bas från ca. 80Hz och neråt från alla högtalare skickas till subbarna. Men dessutom kan de även välja att lägga LFE-effekter i varje kanal. Så utöver den vanliga basinformationen så summeras även all LFE från varje kanal. Vanligtvis om man spelar ref volym brukar man säga att vare högtalare ligger på max 105dB och LFE 10dB över detta så 115dB men sedan kan det summeras in mer LFE om de mixat detta i andra kanaler. På så vis kan basnivån ligga ännu högre jag vet inte vad max är men mer. Jag kan ha fått det där lite om bakfoten men typ så.

 

Hur din egna målkurva ser ut och vart musiken/filmen väljer att lägga energin är två olika saker. I mixen kan de ju välja att spela 30Hz vid 115dB och 10kHz vid 10dB så då blir skillnaden mycket större. Det gäller liksom att de lagt mycket energi i basen djupt ner dessutom. Det är därför det är lite "farligt" att kalibrera mot en låt man gillar för det kan hända att just den låten är basfattig och när man då höjer i sitt system så låter det bra för den låten men sedan kommer andra låtar som har bättre nivå i basen låta totalt överbasade. 

 

Om du vill mäta på LFE så kan man göra det i REW med ASIO bitkorrekt driver. Om du mäter vänster front-kanal 10-100Hz och sedan mäter samma för LFE-kanalen istället så kommer du se att den ligger +10dB. 

 

Du har ett extremt system om det klarar 11Hz så att du känner det. Mät i REW och kolla distorsionsfliken så ser du hur många % THD du ligger på. Spela upp en 11Hz sinus och höj tills du märker att du får tryck i rummet, men antagligen kommer du bara se elementen fladdra med svinmycket dist. Allt över 10% så vet du att du ligger på maxgränsen. Brukar vara vettigt att sätta något typ av HP-filter vid den frekvens där man hittar sitt systems gräns.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.