Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Smart disklösning DROBO

259 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Data Robotics Drobo USB DRO4DU20 (Externa lagringschassin) 0 3 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo USB/FW800 DRO4DD20 (Externa lagringschassin) 3 7,12 (7) Inga priser
Data Robotics DroboPro DRPR1A31 (Externa lagringschassin) 5 8 (2) Inga priser
Data Robotics Drobo USB DRO4DU50 (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR3A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics DroboElite DREL1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo FS DRDS2A31 (NAS-servrar) 4 7 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR4A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo Mini 1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser

#1

Postad 10 april 2007 - 19:01

promaster
  • promaster
  • Amatör

  • 53 inlĂ€gg
  • 0
Hej

NÄgon som vet om denna disklösning finns att köpa i Sverige

http://www.drobostor...o?skuNo=1818232

demo video http://www.drobo.com...ducts_demo.aspx

//Mattias

#2

Postad 10 april 2007 - 19:52

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • MĂ€stare

  • 3 318 inlĂ€gg
  • 0
UrsÀkta mig, men Àr inte detta en vanlig Raid-5 lösning?? (jag har inte kollat videon)...

Personligen tror jag nog att det Àr en jÀttebra lösning, men... det finns nog mÄnga fler redan pÄ marknaden som kan ge dig bÀttre support o service hÀr i svedala!

Jag har sjÀlv tittat pÄ denna typ av NAS lösningar (NetworkAttachedStorage) och bland mina favoriter finns tex Synology, Qnap sen finns ju D-link osv.

MÄnga tex Synology har Àven de 4disk-lösningar, fördelen som jag ser med dessa Àr att det finns mÄnga anvÀndare av dessa, detta gör att hamnar man i klistret finns det hjÀlp att tillgÄ. Dessutom Àr Synology kÀnda för sin mycket goda support. Sen har mÄnga av dessa en hel mÀngd inbyggda funktioner tex web-server, media-server, backup-hantering. Dessutom har mÄnga av dessa öppna Linux mjukvaror sÄ man kan anpassa dem efter behov (krÀver vad jag förstÄr inte rymd-licens, men lite fiffighet).

Edit: Försökte kolla videon, men ljudet klipper hela tiden. Dock verkar grÀnssnitt vÀldigt schyssta. Verkar ju mer vara en form av USB-backup lösning?!? Har jag rÀtt??

Redigerat av Kanelbulle, 10 april 2007 - 19:54.


#3

Postad 20 april 2007 - 09:53

promaster
  • promaster
  • Amatör

  • 53 inlĂ€gg
  • 0
nja den gÄr ju att ha som backup, finessen verkar vara att du behöver inte konfigurera den plus att den speglar/raidar inte blocken pÄ disken utan filerna, vilket gör den grymt snabb och smidig.

#4

Postad 05 maj 2007 - 13:07

promaster
  • promaster
  • Amatör

  • 53 inlĂ€gg
  • 0
Priset nu sÀnkt till $499 ca 3500 SEK, men inte hittat nÄgon som sÀljer den i Sverige Ànnu !

#5

Postad 28 juli 2007 - 13:15

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Drobo Àr definitivt lagringslösningen jag har vÀntat pÄ. SÄ grymt smidig att den inte kan jÀmföras med traditionella NAS-lösningar med krÄnglig RAID-konfiguration.
Netgears ReadyNAS NV+ Àr visserligen en vÀrdig utmanare med deras X-RAID, men Drobo Àr betydligt mer flexibel med tanke pÄ att du sÀtter i en helt vanliga SATA-diskar som du kan köpa vart som helst. Att man dessutom kan ersÀtta gamla diskar med nya med större kapacitet allt eftersom de blir billigare Àr genialt.

Qnap och andra mÄ ha bra funktioner i övrigt men som lagring sÄ anser jag inte att nÄgon annan lösning riktigt kan mÀta sig med Drobo idag.

FrÄgan Àr bara varför ingen distribuerar den i Sverige?

#6

Postad 08 oktober 2007 - 08:53

testsmurf
  • testsmurf
  • ForumrĂ€v

  • 532 inlĂ€gg
  • 0
Lite bumpning i trÄden, sÄg denna nu, otroligt smidig lösning. Visst, x-raid kanske Àr ungefÀr lika bra men hanteringen pÄ denna Drobo va ju helt otroligt smidig, sen att enheten Àr snygg för att passa skrivbordet (Àven om jag kanske inte vill ha 4 jobbande diskar bredvid örat) skadar ju inte.
Men om man jÀmför detta med en Windows Home Server, som jag ocksÄ förmodar jobbar med att spegla filer istÀllet för sektorer pÄ disken, Àr det nÄgon skillnad? Förutom att jag fÄr lite mer funktioner i en home server (som jag egentligen kanske inte har behov av)

#7

Postad 11 oktober 2007 - 22:24

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Home Server har faktiskt blivit mer intressant som lösning nÀr jag upptÀckte att Drobo, eller rÀttare sagt USB som grÀnssnitt, har en begrÀnsning pÄ volymer vid max 2TB. Större Àn sÄ kan de aldrig bli som enskild volym.

En Home Server brÀdar alltsÄ en Drobo med lÀtthet om man vill lagra en massa data. I alla fall sÄ lÀnge Drobo bara finns med USB. Kommer de med en NAS sÄ kan det bli riktigt intressant igen, men en Home Server kommer alltid vara betydlig flexiblare dÄ man sjÀlv kan bygga sin Home Server och köpa en OEM-licens.

Hoppas nu bara att moderkortstillverkare tar fram produkter snabbt sÄ att man kan peta in minst 10 SATA diskar i sin hemmaserver. Att bara ha 6 st SATA-kontakter som en del moderkort har kÀnns lite B dÄ man gÀrna vill spegla systemdisken. DÄ har man bara fyra kvar till datavolymen! :rolleyes:

EDIT: Fanns redan ett chysst moderkort med 10 SATA II!:

Redigerat av MagnumOne, 11 oktober 2007 - 22:32.


#8

Postad 08 november 2007 - 16:06

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0
Inom nÄgon vecka Àr det klart med svensk distribution av Drobo. DÄ kommer man att kunna köpa produkten i Sverige med garanti etc...

#9

Postad 12 november 2007 - 17:17

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0
Macoteket.se har produkten för bestÀllning fr o m imorgon (om man ringer), syns pÄ webben lite senare antagligen.

#10

Postad 15 november 2007 - 16:52

promaster
  • promaster
  • Amatör

  • 53 inlĂ€gg
  • 0
Finns nu pÄ inwarehouse http://www.inwarehou...spx?prd=1268064

#11

Postad 20 november 2007 - 09:01

ericdvd
  • ericdvd
  • ForumrĂ€v

  • 792 inlĂ€gg
  • 0
Àr det med eller utan hÄrddiskar?

#12

Postad 20 november 2007 - 13:27

deenajs
  • deenajs
  • Amatör

  • 85 inlĂ€gg
  • 0
utan...

#13

Postad 20 november 2007 - 17:02

dunde
  • dunde
  • MĂ€stare

  • 3 094 inlĂ€gg
  • 0

utan...

Och med USB-anslutning... E-SATA hade ju varit mycket trevligare.

#14

Postad 20 november 2007 - 17:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

Home Server har faktiskt blivit mer intressant som lösning nÀr jag upptÀckte att Drobo, eller rÀttare sagt USB som grÀnssnitt, har en begrÀnsning pÄ volymer vid max 2TB. Större Àn sÄ kan de aldrig bli som enskild volym.

ÄR du helt 100% pĂ„ detta, det verkar ju rĂ€tt uselt :)
2 TB Àr ju inte direkt framtidssÀkert.

#15

Postad 27 november 2007 - 17:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Nu blev man ju mer sugen pÄ detta med homeserver om den klarar samma sak, dvs bara rycka och byta diskar och spegling av filer.

NÄgon som har en intressant lÀnk om det hela?

#16

Postad 29 november 2007 - 11:46

TVPC
  • TVPC
  • Amatör

  • 50 inlĂ€gg
  • 0
http://www.idg.se/2....ings#a19.311000

#17

Postad 30 november 2007 - 18:13

Unregistered0b0c7919
  • Unregistered0b0c7919
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0

Home Server har faktiskt blivit mer intressant som lösning nÀr jag upptÀckte att Drobo, eller rÀttare sagt USB som grÀnssnitt, har en begrÀnsning pÄ volymer vid max 2TB. Större Àn sÄ kan de aldrig bli som enskild volym.

ÄR du helt 100% pĂ„ detta, det verkar ju rĂ€tt uselt :P
2 TB Àr ju inte direkt framtidssÀkert.


Vad jag har förstÄtt det som sÄ Àr max 4 tb men om man har mer Àn 2 tb sÄ blir det tvÄ partitioner. En pÄ 2 tb o en pÄ resterande utrymme.

LÀste lite pÄ deras forum och att den tydligen inte rÀckte till för att strömma hd-material, nÄgon som lÀst nÄgot mer?

#18

Postad 30 november 2007 - 18:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

LÀste lite pÄ deras forum och att den tydligen inte rÀckte till för att strömma hd-material, nÄgon som lÀst nÄgot mer?

Knepigt, 480 Mbit borde ju rÀcka gott och vÀl, kanske Àr nÄgot som kan rÀttas till med ny firmware.
Å andra sidan... inte direkt sugen pĂ„ att byta firmware, sen hĂ€nder nĂ„got och man stĂ„r dĂ€r med all sin data korrupt :D
En sÄn hÀr maskin mÄste gÄ som en klocka frÄn dag 1. Hade det funnits en med 8 eller 16 diskplatser Àr risken stor att jag köpt en :P

#19

Postad 30 november 2007 - 19:16

Unregistered0b0c7919
  • Unregistered0b0c7919
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0

Knepigt, 480 Mbit borde ju rÀcka gott och vÀl, kanske Àr nÄgot som kan rÀttas till med ny firmware.
Å andra sidan... inte direkt sugen pĂ„ att byta firmware, sen hĂ€nder nĂ„got och man stĂ„r dĂ€r med all sin data korrupt :D
En sÄn hÀr maskin mÄste gÄ som en klocka frÄn dag 1. Hade det funnits en med 8 eller 16 diskplatser Àr risken stor att jag köpt en :P


Du fÄr inte ut 480 Mbit ur usb, har för mig att jag lÀst att verkliga hasigheten nÀr man kör med en usb- hÄrddisk Àr 380 Mbit plus att drobos mjukvara drar ner hastigheten iom att den ska sÀkerhetskopiera osv.

Hade den varit nÀtverksansluten och fler hÄrddiskar hade det varit ett givet köp, nu vÀntar jag tills den blir nÀtverksansluten.

#20

Postad 30 november 2007 - 20:16

BarateaU
  • BarateaU
  • AnvĂ€ndare

  • 144 inlĂ€gg
  • 0
köp pÄ ebay.
http://search.ebay.c...f...&category0=

#21

Postad 03 december 2007 - 16:19

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0

Finns nu pÄ inwarehouse http://www.inwarehou...spx?prd=1268064


NÄgon som kan förklara varför Drobo inte finns med pÄ varken Prisjakt eller Pricerunner om den fanns tillgÀnglig hos Inwarehouse redan den 15:e november?

Edit: Jag kan svara mig sjÀlv; För att drobo kategoriseras som ett diskkabinett hos Inwarehouse och Dustin...

Redigerat av MagnumOne, 22 januari 2008 - 17:59.


#22

Postad 06 februari 2008 - 16:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Okej nu Àr drobo intressant igen. En rejÀl sÀnkning av priset Àr det enda jag vill se nu. Sen blir det till att shoppa.

Nya tillbehöret Droboshare fixar sÄ att man kan ansluta via GigabitnÀtverk samt koppla in dubbla drobos med en sammanlagd max volym pÄ 32 Terabyte (med framtida diskar pÄ 4 TB st). I dagslÀget 8 Terabyte (8 disk x 1TB).

Bifogad fil  ds_spec.jpg   43,77K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  products_droboshare_front.jpg   4,53K   5 Antal nerladdningar

#23

Postad 10 februari 2008 - 21:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Nu sÄ har jag eventuellt en drobo pÄ vÀg hÀr, vi fÄr se hur det gÄr. ;)

#24

Postad 11 februari 2008 - 00:48

m-sys
  • m-sys
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0
Vore fett Ä fÄ sÀtta tÀnderna i en sÄn dÀr! =)

finns den och köpa pÄ nÄgot bra stÀlle?
Vill se va den gÄr för, och testa om den Àr sÄ bra som den verkar!

Jag brukar ha en tendens att alltid hitta buggar Ä sÄ pÄ vad jag Àn köper ;)

/Mikael

#25

Postad 11 februari 2008 - 13:54

Andr3as
  • Andr3as
  • ForumrĂ€v

  • 623 inlĂ€gg
  • 0

Vore fett Ä fÄ sÀtta tÀnderna i en sÄn dÀr! =)

finns den och köpa pÄ nÄgot bra stÀlle?
Vill se va den gÄr för, och testa om den Àr sÄ bra som den verkar!

Jag brukar ha en tendens att alltid hitta buggar Ä sÄ pÄ vad jag Àn köper :)

/Mikael


Pinsamt dÄlig prestanda med Droboshare (enligt Engadget):

780MB file write to DroboShare:

* 802.11g - 9:20 (1.4MBps)
* Wired gigabit Ethernet - 2:10 (6MBps)
* (Read from DroboShare over gig Ethernet - 1:40 [8MBps])



#26

Postad 11 februari 2008 - 14:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
8 MB/s rÀcker i alla fall till mina behov (strema hd och musik). Men det var inte snabbt det kan jag hÄlla med om.

#27

Postad 11 februari 2008 - 14:17

Andr3as
  • Andr3as
  • ForumrĂ€v

  • 623 inlĂ€gg
  • 0

8 MB/s rÀcker i alla fall till mina behov (strema hd och musik). Men det var inte snabbt det kan jag hÄlla med om.


8 megabit/s motsvarar ju 1 megabyte/s. Är detta verkligen tillrĂ€ckligt för att streama HD?

#28

Postad 11 februari 2008 - 14:26

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0
MegaByte/s ska det nog vara.

#29

Postad 11 februari 2008 - 14:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

MegaByte/s ska det nog vara.

Exactamundo.
MB = Megabyte
Mb = Megabit
mB = milibyte
mb = milibit

:)

SÄ 8 MB = 64 Mb vilket torde rÀcka, men med flera anvÀndare pÄ nÀtet samtidigt .... aja, vi fÄr se!

#30

Postad 11 februari 2008 - 14:46

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0
Ja, tveksam om de skulle slÀppa en sÄ dyr produkt om bara klarar att överföra 1Mbyte data per sek :)

#31

Postad 11 februari 2008 - 14:59

Andr3as
  • Andr3as
  • ForumrĂ€v

  • 623 inlĂ€gg
  • 0

MegaByte/s ska det nog vara.

Exactamundo.
MB = Megabyte
Mb = Megabit
mB = milibyte
mb = milibit

:)

SÄ 8 MB = 64 Mb vilket torde rÀcka, men med flera anvÀndare pÄ nÀtet samtidigt .... aja, vi fÄr se!


Jepp, sÄ Àr det nog. :) Konstigt dock att den presterar sÄ pass dÄligt. De flesta Linuxbaserade NAS-servrar (Synology, QNAP, Infrant etc.) har ju inga problem med att komma upp i 20-30MB/s via SMB.

Redigerat av Andr3as, 11 februari 2008 - 15:03.


#32

Postad 11 februari 2008 - 18:07

joakim99
  • joakim99
  • MĂ€stare

  • 3 433 inlĂ€gg
  • 0
Lite vÀl tilltaget pris i sverige pÄ den hÀr tyvÀrr. Jag hÄller för nÀrvarande pÄ och skissar pÄ en filserverlösning och drobon Àr onekligen lockande i sin enkelhet och smidighet. Dock fÄr man en del annan intressant hÄrdvara till en filserver för 5500 kr.

#33

Postad 11 februari 2008 - 18:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Ja, hÄller med om att priset Àr lite avskrÀckande, men förhoppningsvis kommer det vÀl att sjunka en del framöver.

#34

Postad 11 februari 2008 - 22:35

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Drobon Àr ordentligt slö av vad jag har lÀst mig till och anledningen till den dÄliga prestandan diskuteras mer i denna trÄd pÄ Drobo Space:
http://www.drobospac...ing-DroboShare/

SÄ, jag invÀntar nog nÀsta generation, tror jag. :)

#35

Postad 12 februari 2008 - 18:40

LiMiT
  • LiMiT
  • ForumrĂ€v

  • 706 inlĂ€gg
  • 0
TVPC.se har med USB-kontakt:

http://www.tvpc.se/i...608&g=40&gu=127

#36

Postad 12 februari 2008 - 20:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

TVPC.se har med USB-kontakt:

http://www.tvpc.se/i...608&g=40&gu=127

Den finns till mycket bÀttre pris pÄ bland annat Macoteket

#37

Postad 13 februari 2008 - 21:58

joakim99
  • joakim99
  • MĂ€stare

  • 3 433 inlĂ€gg
  • 0

TVPC.se har med USB-kontakt:

http://www.tvpc.se/i...608&g=40&gu=127

Den finns till mycket bÀttre pris pÄ bland annat Macoteket

Jag vet inte om 5295 kr (macoteket) Àr mycket bÀttre Àr 5995 kr men det Àr i varje fall bÀttre. Hade gÀrna sett ett pris ner runt 4000 kr...

#38

Postad 17 februari 2008 - 13:08

promaster
  • promaster
  • Amatör

  • 53 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Det blev ingen Drobo för mig denna gÄng, tog mina pengar och köpte en dator med 4st 500gb sata2 diskar och ett moderkort med raid5 onbord 6+2 sata2 platser Gigabyte G33-DS3R och en ide-CF konverter med 512mb CF och sedan installerade jag freenas frÄn http://www.freenas.org pÄ denna fÄr ut ca 27MB/s viket duger för mig :-)

Har provat med en P3 800 med 128mb ram och 2st 160gb ide diskar mjukvaruspeglat i freenas och gigkort fÄ dÄ ca 16MB/s sÄ rekommenderar alla att testa freenas.

//Mattias

#39

Postad 21 februari 2008 - 00:05

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Tack för tipset om FreeNAS!!! Grymt bra!

#40

Postad 07 mars 2008 - 09:09

Spiken
  • Spiken
  • ForumrĂ€v

  • 543 inlĂ€gg
  • 0
Hur Àr strömförbrukningen pÄ en Drobo kontra en dator byggd som en NAS?

#41

Postad 13 mars 2008 - 15:59

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • LĂ€rjunge

  • 266 inlĂ€gg
  • 0
Fasansfullt slö drobon verkar vara isÄfall.

Önskar att man kunde bygga nĂ„got eget som var lika smidigt, om en disk dör sĂ„ drar man bara ut och ersĂ€tter den med en större, ny, det funkar vĂ€l inte med en vanlig RAID5 array?

#42

Postad 25 mars 2008 - 13:18

Unregistered1016
  • Unregistered1016
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
Man kan bygge noe nesten like fleksibelt. KjÞrer selv Ubuntu med EVMS. Bruker vanlig billig 100,- SATA kontrollere og 6x 250GB disker. Her kan jeg Þke og krympe volumet mitt, sÄ lenge jeg benytter like store disker.

Har Þkt fra 4x 250GB til 6x 250GB og mitt problem var at volumet ble unmounted, og det tok 48 timer og Þke volumet fÞr volumet ble montert igjen. Derfor kikker jeg selv pÄ Drobo (virker som excaliberpc.com er meget billig pÄ denne).

#43

Postad 21 maj 2008 - 09:13

kaki02
  • kaki02
  • AnvĂ€ndare

  • 151 inlĂ€gg
  • 0
NĂ„gon som faktisk har en Drobo och har provat den?

Är inte sĂ„ intresserad av att höra alla alternativ, men hör gĂ€rna Ă„sikter och synpunkter frĂ„n nĂ„gon som faktiskt har en Drobo!
Hur funkar den? Hur mycket lÄter den? Prestanda? Administrering/hantering? Osv osv!

Efter en diskkrasch hÀromdagen sÄ börjar denna lilla goa sak bli allt mer intressant!

/ PG

#44

Postad 09 augusti 2008 - 12:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag köpt mig en drobo i alla fall, har kollat runt pÄ massor av olika lösningar, diverse nas-enheter osv men kommit fram att ingen fyller mina krav att ersÀtta en vanlig dator.

Kommer köra en Asus Eee Box tillsammans med en drobo dÀr jag lagrar foton, musik och annat viktigt, sen 2 st vanliga usb-diskar pÄ 1TB st dÀr jag lÀgger filmer och annat skrÀp som inte gör nÄgot om det kraschar.

Inte jÀttebilligt kanske, men 3.400:- frÄn holland inkl allt, fÄr funka. Lite över en tusing billigare Àn hemma ÀndÄ.
Sen har jag ett gÀng 500GB diskar jag kan slÀnga i, efterhand fÄr dom ersÀttas av Western Digital Green Powerdiskar om (nÀr) jag behöver mer space.



Hoppas den kommer i veckan. :)

#45

Postad 09 augusti 2008 - 15:43

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0
Nu har det ju annonserats en ny Drobo med FireWire 800 och ny flÀkt. Har ej sett nÄn test Ànnu om de nya Àr snabbare eller tystare men det verkar lovande. Jag har 2 st USB Drobo idag och de funkar utmÀrkt, enda problemet jag har Àr att flÀktens varvtal Àr digitalt, dvs det finns bara tvÄ lÀgen: högt eller lÄgt. NÀr flÀktarna gÄr i "höglÀge" sÄ Àr det ganska störande. Nu har jag dock ganska varmt i det rummet och det Àr tyst i övrigt. Om den nya Àr tystare sÄ fÄr man vÀl byta.... FW800 Àr ocksÄ bra eftersom man borde kunna daisychaina drivarna och dÄ tar man ju upp fÀrre portar pÄ datorn...

Just nu har jag kopplat den ena till en Apple AirPort Extreme (det blir dÄ en enkel NAS) och jag kan dÄ komma Ät disken bÄde trÄdlöst och via Gigabit Ethernet. Den andra Àr direktkopplad till datorn via USB.

Generellt sett sÄ funkar Drobokonceptet utmÀrkt, jag ser fram emot de nya 1.5 TB diskarna frÄn Seagate inom en mÄnad, det Àr ju extremt enkelt att öka lagringskapaciteten, bara ta ut den minsta disken och sÀtta in en ny, sÄ stor man har rÄd med... Vad jag vet sÄ finns det ingen annan produkt pÄ marknaden dÀr man kan öka lagringskapaciteten sÄ extremt enkelt.

Sen skulle det vara Ànnu bÀttre med 8 eller 12 diskplatser, helt ljudlös drift och mycket snabbare prestanda och lÀgre pris givetvis - jag tycker dock att Drobo redan idag (m FW800) Àr en mycket intressant lösning...

#46

Postad 09 augusti 2008 - 16:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Jag köpte den gamla versionen dÄ jag inte Àr i behov av nÄgon hastighet frÄn den... flac och lite bilder enbart.
Det kÀnns ju relativt framtidssÀkert ÀndÄ att den klarar 4TB diskar, 16TB per enhet alltsÄ.
Om dom kommer ner lite i pris sÄ vore det ju inte tokigt heller med en hög version 2 i daisychain :)

#47

Postad 09 augusti 2008 - 18:01

Unregistered0b0c7919
  • Unregistered0b0c7919
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Mailade Dustin i veckan o frÄgade om dom skulle ta in den nya versionen av Drobo men fick till svar att dom kommer sluta sÀlja den pga att dom har haft problem med deras kundtjÀnst. Skickade samma frÄga till Macoteket men har inte fÄtt svar dÀr Àn.

Är det nĂ„gon som har varit i kontakt med Drobos kundtjĂ€nst o kan berĂ€tta om dom va trevliga.

Vet nÄgon vart man kan köpa nya Drobo? GÄr ju att bestÀlla frÄn deras Usa hemsida tror jag men dÄ Àr det ju fel nÀtadapter med.

#48

Postad 14 augusti 2008 - 12:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Nu snurrar drobon iaf, sjukt smidigt. Testat lite att rycka diskar och byta plats pÄ dom osv, funkar helt klockrent.

Bifogad fil  drobo.JPG   74,28K   3 Antal nerladdningar

#49

Postad 15 augusti 2008 - 23:54

Ticko
  • Ticko
  • LĂ€rjunge

  • 476 inlĂ€gg
  • 0
Jag funderar pÄ en Drobo lite, men har ett par funderingar.

Vad hÀnder om sjÀlva Drobon havererar? Eftersom det Àr ett eget "raid5" system sÄ kan man vÀl inte sÀtta in diskarna i en dator och fÄ ut sin information.

Jag antar att man mÄste ha en till Drobo dÄ att sÀtta in sina diskar i för att lyckas lÀsa sin information, (bilder filmer mm).

Lite orovÀckande ocksÄ om det Àr lite strul med kundservice..

OcksĂ„ intresserad av vart nya Drobon finns att köpa? Är det den som heter 20 pĂ„ slutet istĂ€llet för 10?
Otroligt dÄlig info om det och kÀnns lite osÀkert.

Redigerat av Ticko, 15 augusti 2008 - 23:57.


#50

Postad 16 augusti 2008 - 11:14

Ian Birchman pÄ DROBO
  • Ian Birchman pĂ„ DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Jag heter Ian Birchman och ansvarar för Drobo i Skandinavien

TÀnkte att jag skulle försöka svara pÄ lite frÄgor i ert forum om Drobo

Om en Drobo gÄr sönder, sÄ kan man ta diskarna och köra i en ny Drobo.
Vi har Àven program för att i vÀrsta fall kunna lyfta ut information via en PC,
men det Àr inga program som fÄr lÀmna Drobo.

Detta innebÀr ocksÄ du i framtiden ska kunna ta dina diskar och flytta frÄn en Drobo till vad nu som kommer.
Dom som har en Drobo med USB kan i dag uppgradera sig till en med FW-800 genom att bara flytta över diskarna.
Det Àr bara flytta över och köra. Du fÄr ett driftsavbrott pÄ den tiden det tar att flytta över diskarna.
Det som Àr viktigt Àr att du stÀnger av den Drobo du vill flytta frÄn och sedan sÀtter i diskarna innan du ansluter
230V nĂ€tkontakten pĂ„ den nya Drobo’n. I annat fall sĂ„ kommer den att starta med att reparera uppsĂ€ttningen av
diskar som du har hunnit stoppa i innan du fÄtt in alla diskar.

Kundservice har vi gemensamt i Europa.
Jag sÄg att det skrivits i ett annat forum om att man haft problem med Drobo frÄn Dustin och skulle sluta sÀlja Drobo.
Killen pÄ kundservice hade om jag förstod det rÀtt blandat ihop det med nÄgon annan produkt, och Dustin har
i veckan lagt upp Drobo med FW-800 som produkt i deras sortiment. http://www.dustin.se...5010168050.aspx

Telenr för att nÄ supporten Àr

Sverige och Danmark
(+46) 08 517 613 99
Finland:
(+358) 097 251 91 94
Norge
(+47) 02 415 97 74

Om du har nÄgra frÄgor, sÄ Àr du alltid vÀlkommen att höra av dig till supporten. Man pratar Svenska men sitter pÄ
ett supportföretag i Tyskland som har hela supporten för Europa Ät oss.
Tycker du att den inte fungerar, sÄ Àr jag jÀtteintresserad av att fÄ information om detta, sÄ vi kan förbÀttra oss.
Givetvis sÄ kan man alltid nÄ mig pÄ Ian(@)Drobo.se ( du fÄr ta bort () runt @, bara för att jag ska slippa spam )

Skillnaden mellan 20 och 10 pÄ slutet Àr vilken typ av nÀtsladd som ligger i kartongen vi tillverkning frÄn fabrik
Dom första Drobo som kom till Europa var mÀrkta med 10, och sedan fick vi 20. Men det har intrÀffat
att nÀr vi haft brist pÄ Europa modellen sÄ har man plockat ur US nÀtkabeln och lagt i en Europeisk.
SÄ 10 och 20 Àr samma produkt men olika nÀtkablar i boxen.

Drobo finns via DELTACO eller MacLine. Dessa tvÄ distributörer sÀljer bara till ÄterförsÀljare.
Tex Macoteket ( M-Store ), Dustin eller vanlig ÅF av PC som kan köpa av DELTACO och MacLine.
Du kan alltid ringa Deltaco eller MacLine och höra var du kan köpa via deras ÅF nĂ€ra dig.
Deltaco tel 08-555 762 00 www.Deltaco.se
Macoteket tel 08-546 656 00 www.MacLine.se

Hoppas att detta Àr lite svar pÄ era frÄgor

Mvh
Ian Birchman
www.drobo.se



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.