Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 7,6 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

#201

Postad 29 december 2002 - 20:04

Unregisteredf4ac25ae
  • Unregisteredf4ac25ae
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Glimrende, takk for info. Har du nøyaktig zoom ratio også ? Har funnet så mange forskjellige på nett at jeg begynner å lure. Spesifikt lurer jeg på hvor bredt bilde jeg kan få med linsen 2.4m fra lerret. Har dessverre dårlig plass :D

#202

Postad 29 december 2002 - 22:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
jkirkebo, lite information åt dig:
Manufacturer Specifications:

  Distance to Screen Range: 0.91 m - 13.01 m 

  Screen Size Diagonal Range: 76.2 cm - 762.0 cm 



Distance to Screen: 2.40 meter

  Calculated 16:9 Screen Size 

  Diagonal Range: 140.5 -  200.0 cm ( 1.4 -  2.0 m) 

  Height Range: 68.9 -  98.0 cm ( 0.7 -  1.0 m) 

  Width Range: 122.5 -  174.3 cm ( 1.2 -  1.7 m)
Varför inte ta upp ett hål i väggen om du vill ha bredare bild än 1.7? [:D]

#203

Postad 29 december 2002 - 23:27

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Efter sju sorger och åtta bedrövelser kom då duk nummer två från USA, den första lyckades DHL krossa i frakten, och upp monterades min Epson TW-100 och duken. Efter AVIA-kalibrering och lite filmtittande kan jag konstatera att jag har kraftiga problem med vertikala ränder. Detta fenomen finns visserligen på alla LCD-projektorer men det är mycket kraftigt på min bild, så kraftigt att även helt oerfarna tittare reagerar över det. Jag har en Pioneer DV-656 och Supra komponentkabel. Efter någon timmes sökning på detta forum och avsforum.com kan jag konstatera att detta är ett känt problem med TW-100 och interlacesignalen från vissa DVD-spelare. Är det någon som har några ideer om hur detta problem skall tacklas innan jag skíckar ut min splirrans nya Pioneer till försäljning så skullle jag vara mycket tacksam.

#204

Postad 30 december 2002 - 10:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
jomotic, trist att höra om de vertikala ränderna. Det finns lite olika teorier om dessa ränder, vissa tror att det beror på skalningen, andra på kablaget osv.

Jag ser att du kör komponent, jag vet att tidiga versioner av firmware i TW100 hade problem med bland annat vertikala ränder, macrovision och component. Kontrollera att du har senaste versionen av firmware. Testa även andra signalvägar (komposit och s-video) med dig egen och några andra DVD-spelare för referens innan du köper en ny.

Personligen kan jag se dessa ränder svagt ibland (ibland ser jag dem inte över huvudtaget). Jag använder en billig Sony NS-300 (interlaced med chroma-bug) via 12 meter s-video (Supra AV3). När jag använder HTPC (RGBHV) så har jag inga vertikala ränder över huvud taget. Jag använder normalt inte HTPC (eftersom DCDi gör ett så pass hyfsat jobb endå och det är mycket bekvämare med att använda normal AV-utrustning) men jag funderar på att bygga en permanent HTPC-lösning för att slippa vertikala ränder och chroma-bug. Ett alternativ skulle vara att uppgradera DVD-spelaren och signalvägen men jag hade tänkt vänta till det finns spelare som stödjer något HDDVD-format eller tills det finns vettiga DVDR/W-maskiner...

#205

Postad 30 december 2002 - 10:59

Unregisteredf4ac25ae
  • Unregisteredf4ac25ae
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Emumannen:

174.5cm bredt får nok holde. Veggen bak er yttervegg :D

79 toms bilde er da ikke så galt fra 2.5m titteravstand ? Bør bli bra lyssterkt også da...

#206

Postad 30 december 2002 - 20:55

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
jomotic, trist att höra om de vertikala ränderna. Det finns lite olika teorier om dessa ränder, vissa tror att det beror på skalningen, andra på kablaget osv.



Efter kontroll är min firmware 1.08. Jag kontrollerade idag med en lånad H/K DVD25. Problemet försvann i princip helt med en progressiv signal, syns bara sällan och då bara om man verkligen tittar efter det. Jag som köpte en ny DVD för att slippa kompabilitetsproblem och HTPC strul. Hur trött kan man bli egentligen? Dags att bygga en HTPC alltså. Om någon som läser denna post är intresserad av en två månader gammal Pioneer DV-656A som använts i 13 timmar (lika länge som projektorn) är ni välkomna att höra av er.

#207

Postad 31 december 2002 - 18:12

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Jag har inte sett vertikala-ränder-problemet alls på min (ok, egentligen min mammas :) Yamaha LPX-500 vid skärpa 0 eller mindre (kör vanligtvis skärpa 0). Har bara testat komposit, s-video och VGA än så länge, ska hämta ut en RGBs-kabel om ett par dar. Jag kan dock få fram ett om jag höjer skärpan mer än 0, desto högre skärpa desto tydligare. Är det så det ser ut? Eller är ränderna tjockare?

Att det inte skulle uppkomma vid progressiv signal men däremot vid interlaced signal skulle väl tyda på att DCDi-funktionen buggar i 2:2 pulldown (PAL)? Eller förekommer det för annat än filmkällor också (alltså isåfall mer än 2:2 pulldown som buggar) och händer det bara vid komponent? Om det är ett hårdvarufel på just din proj så borde den väl kunna bytas/lämnas in?

#208

Postad 31 december 2002 - 18:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
De vertikala ränderna har rapporterats både för PAL och NTSC på TW100 (och de återfinns på ett antal andra LCD-projektorer också)... Personligen tror jag inte på DCDi, mer troligt en brist i designen av moderbordet eller dåligt kablage (mest troligt en kombination av både och)...

#209

Postad 31 december 2002 - 19:06

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
White screen (?)



Settings calibrated by Steve Smallcombe:



Black: 0

White: -6

Sharp: -1 (?)

Color: 0

Tint : 0



Color mode: Theatre

RGB Offset: 0 (?), 0 (?), -6  // Obs: värdet ändrat 

RGB Gain  : -20, 0 (?), 13

RGB Gamma : 2.4, 2.4, 2.4

Steve Smallcombes "settings" baserat på följande AVS-tråd:
http://www.avsforum....700#post1676700

Notera att värdet för Blue Offset uppdaterats från felaktiga +6 till rätta -6, sorry att det initialt blev fel... [:I]

Är du säker på att det är theatre mode? Normalt brukar projjar prestera bäst i naturalläget i kombination med kalibration (iom att andra modes brukar vara en kalibrering i sig, och man vill helst bara ha ett kalibreringsled; alltså antinget ett icke-natural mode utan kalibrering eller ett natural mode med kalibrering). Bigscreen sa också i sin recension att natural var bästa läget för Epsonen/Yamahan har jag för mig.

Har du förresten kollat upp vilka min, max och standardvärden gamman är i de olika lägena? Vore supersnällt om du kunde posta dom här [:)]

#210

Postad 01 januari 2003 - 12:08

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
MercuryOSX, het rätt noterat, jag har ändrat i mitt ursprungliga inlägg...

#211

Postad 01 januari 2003 - 19:57

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by MercuryOSX
Jag har inte sett vertikala-ränder-problemet alls på min (ok, egentligen min mammas :) Yamaha LPX-500 vid skärpa 0 eller mindre (kör vanligtvis skärpa 0). Har bara testat komposit, s-video och VGA än så länge, ska hämta ut en RGBs-kabel om ett par dar. Jag kan dock få fram ett om jag höjer skärpan mer än 0, desto högre skärpa desto tydligare. Är det så det ser ut? Eller är ränderna tjockare?

Att det inte skulle uppkomma vid progressiv signal men däremot vid interlaced signal skulle väl tyda på att DCDi-funktionen buggar i 2:2 pulldown (PAL)? Eller förekommer det för annat än filmkällor också (alltså isåfall mer än 2:2 pulldown som buggar) och händer det bara vid komponent? Om det är ett hårdvarufel på just din proj så borde den väl kunna bytas/lämnas in?


Skärpan har inget att göra med de vertikala ränderna, åtminstone inte vad jag märkt. Problemet är det samma oavsett PAL eller NTSC signal. Komponentkabeln är ny från Supra så det är inte det som är problemet. Jag tror inte det är hårdvarufel eftersom många andra rapporterat samma problem. Det är väl så att just Pioneer DV-656A och DCDi i Epsons implementation inte gillar varandra. Jag får helt enkelt sälja den och köpa en H/K DVD25 eller Philips 963SA.

#212

Postad 02 januari 2003 - 20:04

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jomotic
quote:Originally posted by MercuryOSX
Jag har inte sett vertikala-ränder-problemet alls på min (ok, egentligen min mammas :) Yamaha LPX-500 vid skärpa 0 eller mindre (kör vanligtvis skärpa 0). Har bara testat komposit, s-video och VGA än så länge, ska hämta ut en RGBs-kabel om ett par dar. Jag kan dock få fram ett om jag höjer skärpan mer än 0, desto högre skärpa desto tydligare. Är det så det ser ut? Eller är ränderna tjockare?

Att det inte skulle uppkomma vid progressiv signal men däremot vid interlaced signal skulle väl tyda på att DCDi-funktionen buggar i 2:2 pulldown (PAL)? Eller förekommer det för annat än filmkällor också (alltså isåfall mer än 2:2 pulldown som buggar) och händer det bara vid komponent? Om det är ett hårdvarufel på just din proj så borde den väl kunna bytas/lämnas in?


Skärpan har inget att göra med de vertikala ränderna, åtminstone inte vad jag märkt. Problemet är det samma oavsett PAL eller NTSC signal. Komponentkabeln är ny från Supra så det är inte det som är problemet. Jag tror inte det är hårdvarufel eftersom många andra rapporterat samma problem. Det är väl så att just Pioneer DV-656A och DCDi i Epsons implementation inte gillar varandra. Jag får helt enkelt sälja den och köpa en H/K DVD25 eller Philips 963SA.


Jag kör också en Pioneerspelare (DV-444), har du testat med interlacesignal från H/K DVD25? Är det bara från din DVD-spelare du får ränderna, hur blir det från VHS/TV-källor? Har du testat komposit/s-video?

Iom att alla projjar inte har ränderna så borde det väl vara ett hårdvarufel iom att alla kör samma firmware?

Ser ränderna ut som när man digitalt ökar skärpan då det skapas smala vertikala band (alltså låter den vara mer än 0, t ex maxskärpa)?

#213

Postad 04 januari 2003 - 18:42

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by MercuryOSX

Jag kör också en Pioneerspelare (DV-444), har du testat med interlacesignal från H/K DVD25? Är det bara från din DVD-spelare du får ränderna, hur blir det från VHS/TV-källor? Har du testat komposit/s-video?

Iom att alla projjar inte har ränderna så borde det väl vara ett hårdvarufel iom att alla kör samma firmware?

Ser ränderna ut som när man digitalt ökar skärpan då det skapas smala vertikala band (alltså låter den vara mer än 0, t ex maxskärpa)?


Missade att testa med interlacesignalen från H/K DVD25 och har f n inga andra signalkällor till projektorn. Blir väl TV via en S-VHS bandare så småningom.

Jag tror det blir mycket svårt att göra gällande hårdvarufel, särskilt som felet uppträder endast med vissa DVD-spelares interlace-signal och inte andras, som Emumannen nämnde har det diskuterats rätt mycket på avsforum.com. Jag är övertygad om det har att göra med att vissa DVD-spelares videochip inte fungerar bra tillsammans med DCDi i Epsons implementation alternativt har Epson och/eller Pioneer dåliga D/A / A/D omvandlare som generar dessa fel. Felet syns mindre när utrustningen är ordentligt uppvärmd vilket pekar på ett analogt problem.

Nej, inte som skärperänder utan som alternerande ljusa och mörkare fält, syns bäst på enfärgade ljusa bakgrunder som t ex en himmel, m a o jäkligt irriterade när man ser Black Hawk Down eller Sagan om ringen men syns knappt alls på Aliens [:P].

Jag sålde idag min Pioneer och har beställt en regionfri Philips 963SA från hembiobutiken.com. Det skall väl en gång för alla lösa mitt problem[:D].

#214

Postad 04 januari 2003 - 23:47

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
jomotic, det låter som om problemet är större hos dig än hos mig... Visst ser jag vertikala ränder ibland men bara mycket svagt. På Sagan om ringen tror jag inte att jag sett det men det varierar mellan olika DVD-filmer och utgåvor. Jag har också märkt att problemet ibland är som bortblåst (ofta när utrustningen stått på en längre tid så det kan ha med värmen att göra). På det hela taget så är det i mitt fall ett mindre problem än den chromabug som min DVD-spelare är behäftad med...

#215

Postad 05 januari 2003 - 17:15

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
jomotic, det låter som om problemet är större hos dig än hos mig...

Det är svårt att återskapa samma problem även vi har samma projektor, biosversion och kabel. Det finns så många andra variabler som påverkar. Din DVD-spelares videochip kanske fungerar bättre tillsammans med TW100 plus att våra dukar är av helt olika material och storlek. Om jag inte missminner mig har du några olika DIY dukar som du utvärderar med olika egenskaper och för mig okänt mått och sittavstånd. Själv har jag en Da-lite AudioVision (akustiskt transparent) med måtten 300x170 som jag sitter fem meter ifrån. Kanske just denna min kombination förstärker visualiteten hos de vertikala ränderna? Hur som helst återkommer jag med en rapport i denna tråd när min Philips 963SA har kommit. Förhoppningsvis utraderas detta problem då.

#216

Postad 09 januari 2003 - 20:19

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Tänkte bara sparka upp den här tråden en bit. Inte kan väl alla TW100 ägare där ute vara helt nöjda med allt? Något måste det väl finnas att diskutera? [:)]

Själv gjorde jag "dumheten" att jacka in datorn till projen och nu bara MÅSTE jag ha en HTPC.
En Shuttle är på väg efter långa efterforskningar.... [;)] Det är inte mycket som slår kvaliteten på bilden när man kör via datorn. Att man sen kan spela GTA3 i 100 tum är inte så jäkla illa det heller. [:D]

/Magnus

#217

Postad 09 januari 2003 - 23:58

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Tycker det är svårt att få till vilka bildinställningar man ska ha. Såg Sagan om ringen (måste fräsha upp minnet inför TTT imorgon) och satt och växlade mellan olika "colortunes" när de är i den där gruvan med de mörka scenerna i filmen. Måste säga att jag tycker nog PC har störst kontrastomfång följt av Natural. Jag kunde faktiskt urkilja fler detaljer i de mörka scenerna om jag valde PC än om jag valde Natural. Ljusa partier verkar vara ungefär desamma för båda lägena.

Nu ska det sägas att jag enbart kör HTPC. De värden jag använde när jag testade var i princip samma som Steve (inte han med lloyden) använde fast med reducerat rött pga mitt filter och andra mindre förändringar.

Jag tror att om man kör HTPC så kan man troligen få tydligare och kanske fler färgnyanser än med en vanlig DVD spelare. Kan nog inte heller använda samma inställningar som för komponentvideo/s-video utan man får göra sina egna. Har tyvärr ingen kalibreringsdvd men funderar på att ta fram några patterns med hjälp av Photoshop.

#218

Postad 10 januari 2003 - 00:17

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, skrik till om du vill ha patterns till din (HT)PC, jag har hur många som helst och jag kan maila dem till dig om du vill...

#219

Postad 10 januari 2003 - 07:51

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
EmuMannen: Kan du inte lägga upp dina patterns på TW100 gruppen på Yahoo?

/Magnus

#220

Postad 10 januari 2003 - 11:07

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Secrets of Home Theater & High Fidelity har testat TW-100.....................

http://www.hometheat...00-12-2002.html

#221

Postad 11 januari 2003 - 00:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by magnusp
EmuMannen: Kan du inte lägga upp dina patterns på TW100 gruppen på Yahoo?Magnus, jag har nu lagt upp en zip-fil med lite användbara bilder... [:X]

#222

Postad 11 januari 2003 - 00:49

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Jag såg att du laddat upp bilderna på TW100 gruppen. Jag laddade precis ner dem därifrån. Kanon! Ska nog leka lite med dem imorgon [;)].

#223

Postad 11 januari 2003 - 00:50

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Hehe, du hade inte skrivit ditt senaste inlägg när jag påbörjade mitt [;)].

#224

Postad 11 januari 2003 - 15:33

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
EmuMannen: Jättebra! Tackar.

/Magnus

#225

Postad 12 januari 2003 - 16:19

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
quote:
Emumannen:
Hur är med fläkten i standby läge med nya FW ?
Är det så att den snurrar 24h även med ny FW ?


Jag frågade AVS om det igår och han hade aldrig hört talas om det men jag kontrollerade i alla fall igår efter att jag stängt av projektorn. Först stod fläkten på ett tag för att kyla lampan, efter det så gick fläkten ned på lågvarv men nog faan stod den och gick när projektorn stod i stand by! [;)]

Min lösning kommer att bli en extern strömbrytare på kabeln till projektorn och så lämnar jag strömbrytaren på själva projektorn i läge på. Är det någon som vet om det kan skilja mellan att bryta strömmen på väg till projektorn i stället för på själva projektorn (vi talar då om den stora på/av-knappen på baksidan av projektorn som slår av och på själva kraftmatningen, inte den lilla på/av-knappen på toppen av projektorn som används för som av och på knapp för själva projektorn)?

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/08/27 09:19:55


Jag hadde samma problem men det spelar ingen soll om du bryter spänningen på brytaren på projektorn eller på annan brytare som är godkänd. Jag löste det genom att sätta ett frånslagsfördröjt relä som är aktiverat när jag kör ner duken .
Och när duken körsupp så bryter den efter inställd tid.
Funkar fint.

#226

Postad 12 januari 2003 - 17:16

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ML
...men det spelar ingen soll om du bryter spänningen på brytaren på projektorn eller på annan brytare som är godkänd.
Ja för en gång skull har man nytta av typgodkännande typ CE-märkning... [^]

#227

Postad 15 januari 2003 - 08:05

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
För att förbereda mig inför levernsen av minTW-100 så har jag en fråga.

Vilket är bäst att köra Component eller S-video?
Jag antar att man inte behöver köra signalen progressivt efter som projen redan kan fixa detta själv eller?

Ge mig lite tips ni erfarna TW ägare..[8D]

#228

Postad 15 januari 2003 - 08:57

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Komponent är helt klart överlägset enligt mig. Har testat båda och S-Video kommer inte i närheten.
Slösa inte bort tiden på att jämföra....kör via komponent och njut!
Vad gäller progressiv signal så beror det ju på vilken källa du har men vad jag har hört så gör TW100 det bättre i många fall.

/Magnus

#229

Postad 15 januari 2003 - 12:52

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
EMUMANNEN?????

Vad ska jag börja med för bild instälningar på bilden tycker du? Har vit duk med gain 1.
Har läst i forumet men det har varit så mkt ändringar så jag vet varken ut eller in.[:)]

Samt har läst att Pioner har kraftiga problem med Croma buggen... vad göra med min 747a?
Kommer den att ställa till en massa problem för mig? Kanske se till att byta? Tips?

Alla tankar och tips du/ni har mottages gärna och tacksamt..

Tack...
Daniel

#230

Postad 15 januari 2003 - 13:40

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Gå in på http://groups.yahoo.com/group/tw100/. Där finns olika förslag på inställningar för olika scenarios.


/Magnus

#231

Postad 15 januari 2003 - 16:46

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Demon
Vad ska jag börja med för bild instälningar på bilden tycker du? Har vit duk med gain 1.
Har läst i forumet men det har varit så mkt ändringar så jag vet varken ut eller in.[:)]

Samt har läst att Pioner har kraftiga problem med Croma buggen... vad göra med min 747a?
Kommer den att ställa till en massa problem för mig? Kanske se till att byta? Tips?

Alla tankar och tips du/ni har mottages gärna och tacksamt..

Tack...
DanielJadu Daniel... Det är inte så lätt att ge ett entydigt svar på dina frågor men jag skall försöka "putta" dig i rätt riktning...

Det är möjligt att HS10 kräver en komponentsignal men jag kör faktiskt min TW100 med komposit och s-video av bekvämlighetskäl och det ser nästan lika bra ut. Bilden är något bättre definierad (skärpa, färger och detaljrikedom) när jag kör RGBHV från HTPC (jag gissar att detsamma gäller för komponent) men skillnaden är inte så stor att jag ansåg att det var värt att dra ytterligare en kabel för tillfället (men då har jag en sur lågbudget DVD-spelare utan komponentutgång så du skall kanske inte lyssna så mycket på mig). För tillfället prioriterar jag bekvämligheten att kunna switcha alla bildkällor genom receivern och då blir det bara komposit och s-video, tyvärr...

När det gäller chromabuggen så suger det verkligen. Det är den främsta orsaken till att jag skulle vilja uppgradera min DVD-spelare men som tur är så är DCDi erkänt bra på att undertrycka just chromabuggen...

Till sist har vi RGB-inställningarna. Jag har aldrig haft en vit duk så jag vet inte riktigt vad som skulle passa. Jag gillar inte Smallcomb's värden (även om jag kör dem ibland för visst material där svärtan är dålig från signalkällan). Personligen kör jag en helt vansinniga värden men de är de som mest liknar min vanliga TV om jag kör dem sida vid sida. De bygger på Otto's värden men sedan har jag kranat runt en hel del tills jag vart nöjd på min konstiga DIY-duk. Jag kan posta värdena så fort jag kommer hem... Ett trick jag kommit fram till är att ställa in allt som man vill ha det för att titta på DVD-film och sedan skapa en likadan profil för vanlig TV men då med "Color"-värdet uppskruvat till 6. Den bilden är inte filmlik men funkar bra för vanlig TV!

#232

Postad 15 januari 2003 - 17:35

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Du är inte ensam om vansinniga värden. Satt och tweakade lite i helgen och kan säga att de där RGB inställningarna är "farliga". Man ändrar lite och tycker det ser bra ut men ändå ändrar man lite till och tycker det ser bättre ut. Sen ändrar man och ändrar... Jag tycker man kan få bra bild med helt olika inställningar. Det kan vara enormt stora skillnader på RGB inställningarna för de olika "bra bild" inställningarna.

Nu börjar det bli en del folk med TW100 här på forumet. Kanske tid för TW100 träffen [:)][:)].

#233

Postad 15 januari 2003 - 19:21

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
kanon Emumannen...

Alla tips mottages tacksamt....

Håller på och letar så mkt info som möjligt så man har lite koll på vad kommer att syssla med snart.... hoppas på fredag!!![:)]

#234

Postad 15 januari 2003 - 22:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Demon, jag har stått i garaget och meckat med bilen hela kvällen så jag har inte startat upp projektorn än men jag tror att det är dessa värden jag kör mest med för tillfället:
Komposit för tv-sändningar:



Black: -1

White: 1

Sharp: 0

Color: 6

Tint : 0



Color mode: Natural

RGB Offset: 20, 0, 15

RGB Gain  : -2, -2, -1

RGB Gamma : 1.9, 2.0, 1.8



S-video för DVD:



Black: 0

White: -2

Sharp: 0

Color: 3

Tint : 0



Color mode: Natural

RGB Offset: 15, 10, 25

RGB Gain  : -2, -1, -1

RGB Gamma : 2.2, 2.3, 2.2
Jag har i alla fall dem uppskrivna på ett papper men jag skall kolla för säkerhetskull nästa gång jag startar projektorn... [:X]

LordX, en TW100-träff skulle vara nice. Jag ställer upp utan att tveka! Vad sägs om någonstans i Stockholmsområdet? [:)] Skall det bara vara för TW100-ägare eller är det OK med "hangarounds" också? [:))]

#235

Postad 16 januari 2003 - 07:42

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
Toppen ..

Jag bugar och tackar... ska bli skoj att få prova och ser hur jag upplever den inställningen..

#236

Postad 16 januari 2003 - 09:18

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
SMART 111 kommer att finnas efter denna helgen enligt Steve Smallcombe [:)]

SMART III for the TW100 should be ready this weekend.

Steve

#237

Postad 16 januari 2003 - 09:41

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna tänka mig att betal en bra slant för att få min TW100 SMART tweakad.
Men vill/orkar inte sätta mig in i allt jox med ljusmätare, PC osv.
Skulle du EMUMANNEN kunna tänka dig att utföra detta, du kan ju se det som
att jag hjälper till att betala ditt SMART-kit.

#238

Postad 16 januari 2003 - 09:51

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
Hmmm det var kanske en ide´ !

Någon som känner sig sugen på att bli SMART justerare?

Och sedan för en viss ersättnig kanske svänga runt hos oss som vill ha det gjort..

Fast det e klart man skulle vilja ha det själv hemma för att kunna göra det lite då och då efter att lampan får lite timmar på sig..

#239

Postad 16 januari 2003 - 10:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
ljudnisse, idén är inte dum... Jag skall ta mig en funderare...

#240

Postad 16 januari 2003 - 15:59

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by magnusp
Tänkte bara sparka upp den här tråden en bit. Inte kan väl alla TW100 ägare där ute vara helt nöjda med allt? Något måste det väl finnas att diskutera? [:)] Jovisst. Man kan t.ex. fråga sig om TW-100, matad med en progressiv signal, ger en bättre bild än när den matas med en interlaced dito.

Eftersom jag uppdaterade Firmwaren på min Denon DVD-3800 i går kväll (progressiv PAL), så kan jag berätta att svaret är JA. Med eftertryck JAAA!!!!

Jag har tidigare berättat, att jag haft problem med att få ut en interlaced komponentsignal på min DVD-spelare, och det problemet kvarstår ännu. Vissa filmer är OK, men vissa har en fladdrande bild. Till gårdagskvällens test valde jag förstås en film som fungerar, och det blev "Spindelmannen". Som testsekvens valde jag scenen i matsalen, där han fångar Kirsten i fallet. Närbilder på ansikten och framförallt hår tycker jag är väldigt avslöjande.

Först testade jag skillnaden mellan interlaced och progressiv komponent - och skillnaden är stor. Även om TW-100 gör ett bra jobb, så mår den bra av att matas med en högklassig progressiv signal (i detta fall är det ett Sil504-chip, jfr. iScan). Bilden fick en skärpa och ett djup som interlace-signalen inte kommer i närheten av. Det enda negativa var att textningen var lite hackig, och i stillbilder och slow-motion fanns tendenser till kamnig (combing). Men när filmen rullade i normal fart, var bilden så skarp att man tammefan kunde ha rakat sig på den [:(] Dessutom tyckte jag att färgerna fick en helt annat lyster och djup (det här har ju bl.a. EmuMannen saknat på sin gråa MDF). Måste testa mer i kväll [:D]

Sen jämförde jag S-Video med interlaced komponent, och det fanns en skillnad till komponentsignalens fördel, men jag upplevde den som betydligt mindre än skillnaden mellan interlaced och progressiv komponent.

Slutsats: Skillnaden på bildkvaliteten är mycket stor, när man matar en TW-100 med progressiv komponentsignal vs. en interlaced dito. Mycket större än vad jag trodde att den skulle vara. Notera dock att detta gäller Denon 3800, som ju ger en erkänt bra bild. Om DVD-spelaren har en sämre deinterlacer så kanske skillnaden inte är så dramatisk. Någon som provat andra kombinationer ??

#241

Postad 16 januari 2003 - 17:05

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
OT:
quote:Originally posted by EmuMannen
LordX, en TW100-träff skulle vara nice. Jag ställer upp utan att tveka! Vad sägs om någonstans i Stockholmsområdet? [:(] Skall det bara vara för TW100-ägare eller är det OK med "hangarounds" också? [:))]


Jo det hade nog kunnat vara kul. Frågan är bara om det skulle gå att organisera, var man skulle vara och vad man skulle göra. Dock en rolig tanke!

#242

Postad 16 januari 2003 - 19:01

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
PennyLane:
Jag har också börjat köra progressive component från min HTPC till TW100 och jag upplever också bilden som lugnare och skarpare än interlaced komponent. Deinterlacingen på DVD-spelaren behöver ju inte vara av lika hög kvalitet som på projektorn, eftersom DVD-spelaren har fördel av att kunna läsa MPEG-strömmens flaggor för korrekt "sammanflätning" av filmmaterial. För videomaterial kan jag tänka mig att det blir bättre kvalitet om jag låter TW100 sköta deinterlacingen dock. Måste prova nån kväll med Eagles - Hell freezes over...

Vad gäller textning och slowmotion kan det ju vara att textningen kommer i ofas med kadensen på filmen - dvs att texten kommer på "fel" halvbild, och slowmotion gör att flaggorna på MPEG-strömmen inte stämmer längre. Vad gäller textningen har ju även TW100 problem med "kamning"...

Det skulle vara intressant att jämföra med DVI-D, men jag har ju förstört möjligheten just nu eftersom jag har fipplat med service-menyns DIP-switchar. [:)]

/Blomman

#243

Postad 17 januari 2003 - 08:27

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
H-lvete ... ska man nu behöva göra spelaren PAL prog oxå?[:)][:(]

Ja ja det e bara att köpa modden och ta fram lödkolven ha ha ha ha [:D][:D][:D]

#244

Postad 18 januari 2003 - 00:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Någon Yamaha-ägare frågade efter gammaskalan på TW100 för ett tag sedan. Ursäkta men varje gång jag kommit ihåg det så har projektorn varit avslagen. Idag kom jag dock ihåg det när projektorn var igång och här är värdena:

Theatre Mode: 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8
Alla andra moder: 1.8, 1.9, 2.0, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4

#245

Postad 18 januari 2003 - 23:33

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
Någon Yamaha-ägare frågade efter gammaskalan på TW100 för ett tag sedan. Ursäkta men varje gång jag kommit ihåg det så har projektorn varit avslagen. Idag kom jag dock ihåg det när projektorn var igång och här är värdena:

Theatre Mode: 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8
Alla andra moder: 1.8, 1.9, 2.0, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4


Tack! [:)]

Jag bor inte hos min mamma just nu (hon har projektorn), men RGBs-kabeln har äntligen kommit (var lite leveransproblem pga julledigheten antar jag). Ska testa den så fort jag bor där :)

Har testat lite kort med DVI för att försöka få fram äkta 1280x720 ur datorn (alltså inte zoomat 1280x960 eller 1280x1024), men lyckades inte få ut det. Jag hade för mig att DVI klarade vilka upplösningar som helst som projektorn/skärmen meddelade via DDC (bara man inte gick över DVI:s eller grafikkortets max bandbredd)?

Iofs kan det bero på att grafikkortet som jag testade med är några år gammalt (ATI Rage 128 Pro) eller att DVI-kabeln var för lång (10 m) så att det blev för stora störningar (men jag fick faktiskt bild, även om många svarta pixlar var gröna).

Jag kör Mac och i början när Mac OS X v10.2.x "Jaguar" startar när ett grått äpple ska synas får inte projjen nån bild; vilket borde tyda på att grafikortet inte fått nån info från projjen om kompatibel upplösning, men grafikkortet borde ju ge ut en 640x480-upplösning då, och det ska ju projjen klara? Sen när progressbaren kommer fram så är upplösningen 800x600 och sen när uppstarten är klar är den 1280x1024 och det verkar ju helsjukt. Upplösningen borde ju inte ändras vare sig den fått DCC-info eller ej såvitt jag vet. Men hursomhelst; när jag skulle ändra upplösning i OS:et märkte jag att grafikkortet skalade om dom jag kunde välja (640x480, 640x480 utdraget, 800x600, 800x600 utdraget, 1024x768, 1024x768 utdraget, 1280x1024) till 1280x1024, som om projjen inte hade en egen scaler. Det jag gissar är att grafikortet trodde att projjen bara klarade upplösningen 1280x1024 (eller brukar grafikkortet alltid skala om, om det vet skärmens/projjens native upplösning?). Fast det förklarar isåfall inte upplösningsförändringarna under uppstarten (sker inte med CRT-skärmar och såvitt jag vet inte med DVI-anslutna LCD-slärmar heller) och särskilt inte saknaden av bild under några sekunder fram till progressbaren.

Att det fanns utdragna versioner för alla upplösningar förutom 1280x1024 är för att 1280x1024 inte är en 4:3 upplösning.

Att använda grafikkortets scaler låter ju som att det skulle vara teoretiskt bäst (istället för projjens), ni som kör med DVI och ändrar upplösningar rapporterar projjen då fortfarande native upplösningen? Isåfall används grafikkortets scaler. Inte för att jag tror att det är så stor skillnad mellan grafikkortets scaler och Yamahans/Epsonens men kul att veta :D

#246

Postad 19 januari 2003 - 13:22

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag vet folk som kör DVI-D med 5-meters kabel från Radeon 9700 till sina TW100 i upplösningen 1280x720 utan några som helst problem. Nu kör de iofs Windows system och jag vet inte om de var tvunga att lägga till 1280x720 upplösningen med Powerstrip och jag vet inte vad projektorn rapporterar (men jag tror det är 1280x720).

Denna tråd http://www.avsforum....threadid=137280 behandlar TW100 och hur man lyckades få den pixel perfekt. Mycket läsning och väldigt Windows orienterat pga Powerstrip.

Hängde inte riktigt med i ditt resonemang om grafikkortets scaler... Det finns väl ingen sådan? Det levererar bara en viss upplösning. Eller så missförstod jag dig helt.

#247

Postad 20 januari 2003 - 12:52

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
JAAAAA precis fått samtal från UPS och min TW100 H blir utkörd till mig imorgon!![:)][:D]

Snart snart snart...

#248

Postad 20 januari 2003 - 15:54

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0
Tar tillbaka mitt förra inlägg!

Fick den precis....[:D][:(]
Det står New över hela låddan... kan det vara pga att det är modellen med H efter?

Faaaan va skoj.... trist att inte duken har dykt upp bara..[:)]

#249

Postad 20 januari 2003 - 16:43

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Demon
Faaaan va skoj.... trist att inte duken har dykt upp bara..[:)]
Duken är en bagatell i sammanhanget! Kör den rakt på väggen till att börja med (annars går du upp i limningarna i väntan på duken) [:D]

Du kommer väl ihåg att låta den värmas upp i rumstemperatur ett par timmar (ifall den varit nerkyld), innan du börjar "leka" !!

#250

Postad 20 januari 2003 - 16:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag vill veta firmwareversion! Håll ned hjälpknappen (?) några sekunder för att komma in i servicemenyn. Där har du en räcka nummer, vad slutar de på?

Glöm inte att skruva upp värdet för "Motion Detect" till 4 om du kör TV via tunern i din VHS. Sätt även "Progressive = Video" för visst videomaterial på tv. Personligen har jag alltid två uppsättningar av varje bildinställning. En med "Progressive = Film/Auto" som jag använder för film (default för s-video-ingången sparad med "Aspect Ratio = Squeeze") samt en för videomaterial (default för komposit-ingången sparad med "Aspect Ratio = Normal"). RGB-värden med mera beror mycket på vad du har för duk och vilken typ av bild du föredrar (AVIA ger en hyfsad bild men för tv vill jag personligen har mer färg)...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.