Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga ljud i Golf3a DLS+Kicker/RF/JBL?

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2007 - 15:23

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att inhandla ett DLS Ultimate A6 (1200WRMS 1ohm/ 870WRMS 2ohm/ 500WRMS 4ohm). Det är närmast spikat. Verkar vara ett fint steg för rimliga pengar av vad jag läst och hört.

Nu till bas-frågan. Vad ska jag köpa för element...?? håller på att bli galen av alla valmöjligheter. Samtidigt får det ju inte kosta alldeles för mycket. Kanske absolut max 6papp för basen/arna.

Har funderingar på nåt av nedanstående..
- en Kicker CompVX 15" 1000WRMS finns som DVC 2 och 4ohm.
- eller en Rockford POWER T1 15" 600WRMS DVC 2ohm.
- eller 2st Rockford 15" Punch 3 500WRMS/st kopplat till 2ohm totalt.
- eller 3st Kicker Comp VR 12" kopplade till lite över 1ohm.

Eventuellt kan 2st JBL Power 12"or vara ett alternativ också.

Motivet med bygget är som ni kanske redan har gissat att spela väldigt högt.

Vad har ni för förslag på baselement att spela högt med? :)

För de som vill veta musiksmak etc.. så lyssnar jag på allt men jag kräver inte att det ska låta extremt bra i bilen för det ljudet har jag hemma. Lyssnar dock mest på musik med stark beat och kravet är att det ska låta bra på musik med fet bas, lyssnar även gärna och mycket på basskivor så systemet bör gå hyffsat djupt.

(Verkningsgraden spelar ju också roll men misstänker att tillverkarna mäter olika så skrev inte in nåt ovan)

Redigerat av Unregistered32857, 09 november 2007 - 15:24.


#2

Postad 09 november 2007 - 16:56

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jadu... 6kkr kan man göra mycket för.
Självklart måste det ju låta skapligt bra, så inga dB-avstämda lådor används väl!? Den skall väl spela musik med massor av punch, klös och hej-kom-och-hjälp-vad-högt-det-är. Jag skulle satsa på 1st element som A6 får rå om ordentlgit! 2 basar har fördelar, men också många nackdelar. Mitt råd är 1st bas.
Rockford är bra, dock så säljer BRL som vanligt dem för överpriser...
Kicker är trevliga produkter, men jag skulle gå med dessa förslag;

- Digital Designs 3512 (Allt man kan önska av en bas. Väldigt rapp och fast. Tål mycket stryk)
- JL Audio 12W6 (Mycket HiFI och rent ljud. Inget dundermonster men kan spela högre än många klarar av. Djupbas)
- Kicker L7 12" (Flyttar gott om luft och är rolig att leka med. Massiv och stor konarea för bara en 12'a)
- Ground Zero GZNW12 (Fett med drag i denna pjäs. Spelar högt och kontrollerat. Dock ligger den på 4000watt. Kanske att A6 inte kan mata den tillräckligt)


Samtliga kommer nog må bra med A6, på sitt egna vis och för sin karaktär.
1 bas spelar oftast bättre än 2, men dubbla element blir dubbla konarean och flyttar mer luft.... så räcker inte ljudtrycket med 1 rejäl monsterbas går du ner på 2st halvmonsterbasar.

- Dubbla Ground Zero GZUW10
- Dubbla Digital Designs 1510
- Dubbla Kicker L5 10"


Vissa vill ha dubbla basar för att det är manligare, men det är sällan det låter mycket bättre. Något högre, men inte mycket. Tänk på att basarna får dela på effekten och dämpfaktorn från slutsteget och går bara på "halvfart", mot 1st bas, som får suga i sig allt från steget.
Jag skulle gå på 1st DD 3512 eller GZNW bas om jag var du. Får du plats, så gå upp till 15" modellen så blir det åka av.
Tänk på att det är extremt viktigt att möta upp en sådan bas med ett stort framsystem. Helst dubbla kit eller separata midbasar.

Lådor bygger du själv antar jag? Du får nog använda rejält material till basarna då konutslagen kan passera 50mm =) Vill du spela högt så är det basreflex som gäller.

Det blir absolut ingen debatt om att Slutsteget DLS A6 är bland de bästa du kan få tag i för den prislappen.
Ett MÅSTE är gott om ström, minst 50mm2 kabel och en nytt bilbatteri. Kondensator, NEJ!
Försök att lasta ned A6 så lågt som möjligt. Det är lättare med dubbla 2x2-ohm-basar, men 1x2ohm funkar fint också. Den spottar ju ur sig 850wrms i 2ohm!

Lycka till och kör hårt!

Redigerat av jollek, 09 november 2007 - 16:58.


#3

Postad 09 november 2007 - 22:35

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Måste inflika lite här, är syftet att spela grishögt så hade inte jag valt ett a6 steg iallafall, det är ett välljuds steg!
De finns steg som lämnar bra mycket mer effekt för pengarna,som låter lika bra till o driva basar. För o inte tala om hur sjukt mycket ström ett nedlastat a6 drar,som bara utvecklas till värme!

2. basar finns det en uppsjö av, o golf3 är ingen svår bil o få bra tryck i så ja kan komma med tips jag med.

3. jollek rekomenderar bra basar, i dehär fallet vill jag ta upp GZUW 10 de finns inte EN SUCK i h*lvete att ett a6 rår på 2 sånna basar. De vill ha 1000-1500wrms styck för o komma till sin rätt! Tillägga att Uranium serien INTE är nåra "halvmonster" :(. Det har spelats MUSIK med uranium 10" , i en portad låda, i en renault clio, 147db...


Säg vilken prisklass på steg du tänkt dej? (så kan ja säkert rekomendera nått bättre + basar) :)

#4

Postad 09 november 2007 - 23:36

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha... Halvmonster är väl inte riktigt rätt benämning :lol: , det håller jag med om =) (Halvmonster av priset att döma då..) Och självklart så mår de bättre ju mer effekt de får, så är det med alla högtalare. Dock så finns det inte mycket som klår ett A6, som idag listar 4500kr cirkus!!! (Samma prestanda kostar cirka 6-8000kr av andra märken, men visst finns det andra steg. Matchar man priset bara så :( )
147dB med 1st Uranium. ÄR Fett! Dock så har lillebrodern Hydrogen spelat 142dB i alla fall med 1100watt bara :) (typ 1/3 så högt med andra ord. Sen var det 147dB i en VW Polo, vad jag hört)
A6 låter svinbra och ger 1200wrms i 1ohm... om en Ground Zero Uranium 10'a får 600wrms, alltså upp mot 900watt-musik så tror jag säkert den mår ypperligt fint =) Så "inte en suck"... Nja... DLS A6 är inget dB-steg, men med ett A6 och två GZUW kan man ändå inte sitta kvar i bilen, så allt är ju relativt. Kan man inte sitta kvar i bilen (per definition), då är vi ute och leker dB, och då gäller andra lagar och förordningar!
Till dB; icke A6. I andra fall klarar den det mesta.

För visst är anläggningen till Musik ändå? Inte enbart spela högst... (Även om högst är vackrast :) )
Jag säger DLS A6, helt opartiskt och ärligt då jag inte är återförsäljare av något märke alls!
Sen basar, det kan du välja i stort sett friskt. A6 klarar inte alla basar fullt ut, men den klarar helt klart att driva allt med bravur tills grannarna gör i brallan.

Keep it up!

Redigerat av jollek, 09 november 2007 - 23:41.


#5

Postad 10 november 2007 - 01:50

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Självklart måste det ju låta skapligt bra, så inga dB-avstämda lådor används väl!? Den skall väl spela musik med massor av punch, klös och hej-kom-och-hjälp-vad-högt-det-är.

Jag skulle gå på 1st DD 3512 eller GZNW bas om jag var du. Får du plats, så gå upp till 15" modellen så blir det åka av.
Tänk på att det är extremt viktigt att möta upp en sådan bas med ett stort framsystem. Helst dubbla kit eller separata midbasar.

Lådor bygger du själv antar jag? Du får nog använda rejält material till basarna då konutslagen kan passera 50mm =) Vill du spela högt så är det basreflex som gäller.


Yes Exakt! Det ska inte vara några peakade frekvenskurvor, möjligen lite eventuellt men inte mycket. Systemet ska ju spelas musik på och det ska ju inte låta så att man inte orkar med det mer än 5minuter åt gången. Punch, och tryck så man tror att man får hjärtstillestånd men också djupt så att det känns som jordbävning.

Var hittar man dessa billigast? Digital Design och Ground Zero menar jag. 15" får plats utan problem man får ju prioritera. B)

Yes lådor bygger jag själv, 19mm eller 22mm spån troligen.


Säg vilken prisklass på steg du tänkt dej? (så kan ja säkert rekomendera nått bättre + basar) :)


Budgeten ser ut som så att jag har runt en 12papp att lägga men tänkte att jag nog helst hamnar under 10 för steg och bas(ar). Vågar /Vill inte lägga alltför mycket heller då man riskerar att bli av med grejjer som man förvarar(i bilen) utanför hemmet. Får fixa parkeringsplats utanför huset och köpa en hagelsprakare kanske :(

A6 låter svinbra och ger 1200wrms i 1ohm... om en Ground Zero Uranium 10'a får 600wrms, alltså upp mot 900watt-musik så tror jag säkert den mår ypperligt fint =) Så "inte en suck"... Nja... DLS A6 är inget dB-steg, men med ett A6 och två GZUW kan man ändå inte sitta kvar i bilen, så allt är ju relativt. Kan man inte sitta kvar i bilen (per definition), då är vi ute och leker dB, och då gäller andra lagar och förordningar!

För visst är anläggningen till Musik ändå? Inte enbart spela högst... (Även om högst är vackrast :lol: )
Jag säger DLS A6, helt opartiskt och ärligt då jag inte är återförsäljare av något märke alls!
Sen basar, det kan du välja i stort sett friskt. A6 klarar inte alla basar fullt ut, men den klarar helt klart att driva allt med bravur tills grannarna gör i brallan.


Att man inte kan sitta i bilen låter som ett bra betyg för ett system. :D Men visst.. huvudmålet är att spela musik så att det låter högt men ändå med viss finess. Dock hellre högt än finess om jag måste välja men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Framsystemet gör ju det mesta av ljudkvaliteten och det kommer att bli nåt som låter bra.
Men somsagt.. drar man på med basskivor så vrider man ju upp bassteget eftersom man då inte är ute efter ett korrekt och balanserat ljud som när man lyssnar på chris rea utan bara massor med frän bas. :)

Orion var ju ett stort märke för några..hmm.. ganska många år sen. Hur är det nuförtiden?

#6

Postad 10 november 2007 - 02:20

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Det är alltid svårt att rekomendera basar, men ser vi ur groundzeros sortiment, och vad du är ute efter. så säger jag Uranium, eller Nuclear serien jag också.

Uranium lirar vad jag upplevt tightare o hårdare, MEN klarar av o prestera bra djupbas.

Jag har haft en Nuclear 12a, den va totalt underbar på sitt sätt, den flyttar SANSLÖSA mängder luft, o spelar så vansinnigt djupt! Sen BÖR den klara av o spela tight också, med tanke på uppbyggnaden och prisklassen. Var nog ja som delade påtok för lågt bara.

SÅ summa sumarum. mitt tips är följande: 1st GZNA 1.2500D steg (1x1800wrms i 1ohm , listpris 5999:- nedsänkt från 8499:-) de steget låter GRYMT bra, o är dessutom digitalt så drar inte speciellt mycket kräm!

Postad bild
Postad bild
Till den ska du köra en gznw15 , dvs en nuclear 15" ett riktigt monster! den har dubbla 2ohm spolar, så den belastar steget perfekt, och effekten kommer räcka till! denna bas listar 4.699,00:- tidigare 5799:-- . Då hamnar du på 10700. Men e du sugen på grejjerna så får du ge 10.000 jämt för det. Då det endå är såpass tunga grejjer-

Jag är återförsäljare ja ;P kontakta mig på PM om du e sugen :)

Redigerat av Unregistered213ea8d0, 10 november 2007 - 02:22.


#7

Postad 10 november 2007 - 12:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Det Mr_c rekommenderar är det bara att buga inför. 10.000kr är det helt klart supervärt =)
Den kommer säkert uppfylla dina vildaste fantasier. GZ gör fina och monsterbetonade grejer!
Dock tycker jag det är lite fel att du "rekommenderar något bättre" enbart ur ditt eget sortiment...
Tummarna upp om du vill skalpera dig själv med ljudvågor =) Näsblod kommer på köpet! Mr_c's paket är bra.
Men Syntesis, pruta mer! Mr_c, visst kan man ge mer än 6,5% rabatt om man har agenturen för GZ i Sverige?

A6 är också ett trevligt steg, men det är mer HiFi som Mr_c också säger, även om det säkert skulle kunna få konerna att flytta rejält på sig :) Men tydligen var du bara ute efter 10% välljud =) (Feltolka mig rätt, GZ låter bra!)

Själv hade jag en monsteranläggning förut, bestående av 2st DD 3512 och 2st Kicker ZX750 . ######r vad det spelade gött mooos. Tröttnade efter en månad då jag spenderar rätt mycket tid i bilen och det skall låta bra. Bra lät det ju, men jag använde en anläggning för 20.000kr på minivolym, dessutom låter det INTE bra när basen överröstar allt annat. KUL och Rolig anläggning är en annan sak, och det kan man inte göra när man kör... Då sålde jag skiten och köpte en liten anläggning istället.
Min pendlarbil, där siter det en Radioactive från GZ. Den spelar precis lagom för sin slant för att man skall känna att det finns botten i basregistret, och att man kan kräma på så backspeglarna skakar.
Det jag vill säga är att GZ Nuclear kommer spela högre än du till 80% av lyssningstiden inte kommer använda. Å andra sidan finns ju alltid krämen där, när man behöver det... Never mind =)
Du skall se att det blir skitbra det där!

Och för fasen, Clabbe! Ni måste fixa en Webshop med aktuella priser! Locka fler externa kunder till er ffs :D

19mm, 22mm. No no no! Skall du baxa in en Nuclear 15" i en låda vill den minst ha dubbla 19mm, alltså 38mm. Helst 44mm!! Annars får du stadga järnet!

Kör hårt Syntesis! Lycka till med bygget!

#8

Postad 10 november 2007 - 14:33

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
givetvis rekomenderar jag ju grejjer ur vårt egna sortiment först o främst, varför skulle ja rekomendera nån nått annat än det bästa? :D

O jodå, vi har lite mer marginaler. Men som du säkert förstår så har vi fått dragit ner rejält på dom redan för att kunna prissänka alla produkter, då ord pris på bas + steg är ca 14.000kr..

o som jollek säger, det är inte JÄTTEOFTA man använder all kräm som finns i grejjerna, men GUDARS så kul de är NÄR man gör det! När de rockar djupbas bakifrån skuffen så man känner kalla vindar drar in i nacken där fram, då är de kärlek :)

Håller själv på med nytt bygge i vinterbilen nu, med betoning på att spela HÖGT, riktigt partyljud =)

o JO, vi HAR en ny webshop, med väldigt dagsaktuella priser, där allt är prissänkt rejält B). Dock fortfarande under uppbyggad, ska upp med CDT + massa tillbehör, men alla steg basar osv från climax,newsound,phoenix gold o ground zero ligger uppe!

SKÅL! nu blire mat sen skruva bmw... :P

#9

Postad 10 november 2007 - 15:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

givetvis rekomenderar jag ju grejjer ur vårt egna sortiment först o främst, varför skulle ja rekomendera nån nått annat än det bästa? :D

O jodå, vi har lite mer marginaler. Men som du säkert förstår så har vi fått dragit ner rejält på dom redan för att kunna prissänka alla produkter, då ord pris på bas + steg är ca 14.000kr..

o som jollek säger, det är inte JÄTTEOFTA man använder all kräm som finns i grejjerna, men GUDARS så kul de är NÄR man gör det! När de rockar djupbas bakifrån skuffen så man känner kalla vindar drar in i nacken där fram, då är de kärlek :)

Håller själv på med nytt bygge i vinterbilen nu, med betoning på att spela HÖGT, riktigt partyljud =)

o JO, vi HAR en ny webshop, med väldigt dagsaktuella priser, där allt är prissänkt rejält B). Dock fortfarande under uppbyggad, ska upp med CDT + massa tillbehör, men alla steg basar osv från climax,newsound,phoenix gold o ground zero ligger uppe!

SKÅL! nu blire mat sen skruva bmw... :P

och vad menas med djupbas för det går inte att få till med en grounzero bas enligt min definition med vetig lådvolym

#10

Postad 10 november 2007 - 15:41

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

givetvis rekomenderar jag ju grejjer ur vårt egna sortiment först o främst, varför skulle ja rekomendera nån nått annat än det bästa? :D

O jodå, vi har lite mer marginaler. Men som du säkert förstår så har vi fått dragit ner rejält på dom redan för att kunna prissänka alla produkter, då ord pris på bas + steg är ca 14.000kr..

o som jollek säger, det är inte JÄTTEOFTA man använder all kräm som finns i grejjerna, men GUDARS så kul de är NÄR man gör det! När de rockar djupbas bakifrån skuffen så man känner kalla vindar drar in i nacken där fram, då är de kärlek :)

Håller själv på med nytt bygge i vinterbilen nu, med betoning på att spela HÖGT, riktigt partyljud =)

o JO, vi HAR en ny webshop, med väldigt dagsaktuella priser, där allt är prissänkt rejält B). Dock fortfarande under uppbyggad, ska upp med CDT + massa tillbehör, men alla steg basar osv från climax,newsound,phoenix gold o ground zero ligger uppe!

SKÅL! nu blire mat sen skruva bmw... B)

och vad menas med djupbas för det går inte att få till med en grounzero bas enligt min definition med vetig lådvolym


Jadu, hur förklarar jag djupbas i ord? NEJ jag menar inte att djupbas är att flytta jättemycket luft o att kläderna fladdrar. Men jag kommer inte på ord för att beskriva djupbas. har du själv provat alla gz basar? eller är det vad du får fram i ett dataprogram?

För programen säger inte ett smack har ja lärt mig, setat o simulerat lådor o allt möjligt,som jag redan har byggt o provat i min bil, programet säger NEJNEJNEJ att ja ska ha tappat typ 6db vid 25hz på min cdt 12a. Medans i verkliga livet,dvs i bilen,så spelar den totalt underbart snyggt i alla frekvenser.

Vinterbilen ska byggas klart, blir det lyckat kommer den nog ut o tävlar lite till våren. Då är du mycket välkommen att lyssna i den, och ändra uppfattning =) TJIPP o hajk! :P

#11

Postad 10 november 2007 - 16:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

givetvis rekomenderar jag ju grejjer ur vårt egna sortiment först o främst, varför skulle ja rekomendera nån nått annat än det bästa? :D

O jodå, vi har lite mer marginaler. Men som du säkert förstår så har vi fått dragit ner rejält på dom redan för att kunna prissänka alla produkter, då ord pris på bas + steg är ca 14.000kr..

o som jollek säger, det är inte JÄTTEOFTA man använder all kräm som finns i grejjerna, men GUDARS så kul de är NÄR man gör det! När de rockar djupbas bakifrån skuffen så man känner kalla vindar drar in i nacken där fram, då är de kärlek :)

Håller själv på med nytt bygge i vinterbilen nu, med betoning på att spela HÖGT, riktigt partyljud =)

o JO, vi HAR en ny webshop, med väldigt dagsaktuella priser, där allt är prissänkt rejält B). Dock fortfarande under uppbyggad, ska upp med CDT + massa tillbehör, men alla steg basar osv från climax,newsound,phoenix gold o ground zero ligger uppe!

SKÅL! nu blire mat sen skruva bmw... B)

och vad menas med djupbas för det går inte att få till med en grounzero bas enligt min definition med vetig lådvolym


Jadu, hur förklarar jag djupbas i ord? NEJ jag menar inte att djupbas är att flytta jättemycket luft o att kläderna fladdrar. Men jag kommer inte på ord för att beskriva djupbas. har du själv provat alla gz basar? eller är det vad du får fram i ett dataprogram?

För programen säger inte ett smack har ja lärt mig, setat o simulerat lådor o allt möjligt,som jag redan har byggt o provat i min bil, programet säger NEJNEJNEJ att ja ska ha tappat typ 6db vid 25hz på min cdt 12a. Medans i verkliga livet,dvs i bilen,så spelar den totalt underbart snyggt i alla frekvenser.

Vinterbilen ska byggas klart, blir det lyckat kommer den nog ut o tävlar lite till våren. Då är du mycket välkommen att lyssna i den, och ändra uppfattning =) TJIPP o hajk! :P

har hört aldeles för många ground zero basar i bil och är inte imponerad alls över dom
sen vet du nog att man får en förstärkning av cupen som ger några oktav lägre bas mot vad ett program säger
vad jag kan förstå så har du aldrig hört ett par bil basar som spelar nästan dist fritt och det gör inte ground zero
då dom distar fritt.
sen det här med watten på dom dom måste ha en lindning på bobinen som är minst 1.5mm tjock för att klara dom effekterna eller är dom mätta vid 125hz som många tillverkare gör för att få fram en friserad effektangivelse

#12

Postad 10 november 2007 - 17:11

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha, jo, visst förstår jag att du propagerar för dina produkter. Inget konstigt i det, men jag tycker det är fel att säga att ett visst märke skulle entydigt vara bättre än något annat. Så är det inte!
Sen vet jag hur det är i branchen, den är snäv och rabatt kan inte ges hur som helst, ville bara jäklas med dig som är åf. Ser fram emot er nya webshop. Äntligen!

Jag tror inte någon av er två komomer någon vart, kritisernades varandra!
Jag har provat väldigt mycket på bil-bas-marknaden, och kan säga att Ground Zero är bra. Är man ute efter rent HiFi-ljud, tror jag ändå inte man kollar på en bas som tål 4000watt :)
GZ spelar tillfredställande så håret reser sig på ryggen. Det går ändå inte att spela riktigt bra, ren distortionsfri bas i en bil. Plåt som skakar, vägbrus, dålig placering osv. Därför får man uttnyttja fördelarna med att lasta ned monoblocken till 0,5-1ohm och mosa på så rutorna sprängs!

Vad är det för Basar som du, x-12, använder i bilarna som spelar 147dB vid 25hz och inte ger ifrån sig någon distortion :D Vill man spela distortionsfritt så snackar vi helt andra typer av basar! SQ och dB kommer ALDRIG att mötas och leva i harmoni! Skall man spela högt gäller mycket effekt och hög dist, end of story.
Sen distar inte GZ mycket mer än andra monsterbasar på marknaden! Mr_c, du får bjuda x-12 på en åktur i vår!

Papper och penna lade jag undan för länge sedan. Fråga vilken dB-byggare som helst!
Det går inte att få det låta skitbra i en bilcupé.
"Basen spelar helt distortionsfritt, hör du inte!" Säger man och rusar fram med dubbdäck i 200km/h...

Djupbas är ju en definitionsfråga... 20-30Hz klassar jag som djupbas, och det är ändå något som suger Big Time i en bil och för musiklyssning! Skakar det inte tillräckligt vid 30-40Hz med 3000watt i solarplexus så har man en skada...

Redigerat av jollek, 10 november 2007 - 17:14.


#13

Postad 10 november 2007 - 18:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Haha, jo, visst förstår jag att du propagerar för dina produkter. Inget konstigt i det, men jag tycker det är fel att säga att ett visst märke skulle entydigt vara bättre än något annat. Så är det inte!
Sen vet jag hur det är i branchen, den är snäv och rabatt kan inte ges hur som helst, ville bara jäklas med dig som är åf. Ser fram emot er nya webshop. Äntligen!

Jag tror inte någon av er två komomer någon vart, kritisernades varandra!
Jag har provat väldigt mycket på bil-bas-marknaden, och kan säga att Ground Zero är bra. Är man ute efter rent HiFi-ljud, tror jag ändå inte man kollar på en bas som tål 4000watt :)
GZ spelar tillfredställande så håret reser sig på ryggen. Det går ändå inte att spela riktigt bra, ren distortionsfri bas i en bil. Plåt som skakar, vägbrus, dålig placering osv. Därför får man uttnyttja fördelarna med att lasta ned monoblocken till 0,5-1ohm och mosa på så rutorna sprängs!

Vad är det för Basar som du, x-12, använder i bilarna som spelar 147dB vid 25hz och inte ger ifrån sig någon distortion :D Vill man spela distortionsfritt så snackar vi helt andra typer av basar! SQ och dB kommer ALDRIG att mötas och leva i harmoni! Skall man spela högt gäller mycket effekt och hög dist, end of story.
Sen distar inte GZ mycket mer än andra monsterbasar på marknaden! Mr_c, du får bjuda x-12 på en åktur i vår!

Papper och penna lade jag undan för länge sedan. Fråga vilken dB-byggare som helst!
Det går inte att få det låta skitbra i en bilcupé.
"Basen spelar helt distortionsfritt, hör du inte!" Säger man och rusar fram med dubbdäck i 200km/h...

Djupbas är ju en definitionsfråga... 20-30Hz klassar jag som djupbas, och det är ändå något som suger Big Time i en bil och för musiklyssning! Skakar det inte tillräckligt vid 30-40Hz med 3000watt i solarplexus så har man en skada...

adire brahma

#14

Postad 10 november 2007 - 18:39

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

adire brahma

147dB? med en 10"... nä!
4000W... nä.
Välljud? as hell!
Men då passar JL Audio bättre i min smak, sen är Adire svår att få tag på i Sverige.
Men det är en bra bas, sure.

#15

Postad 10 november 2007 - 18:46

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

adire brahma

147dB? med en 10"... nä!
4000W... nä.
Välljud? as hell!
Men då passar JL Audio bättre i min smak, sen är Adire svår att få tag på i Sverige.
Men det är en bra bas, sure.

och du vet att jag har en 10 tumare ?????????????????????? eller var det eller 15
men den är mät 1000 watt vid 50hz sen är effekten beroende på aplication
väljud ja

Redigerat av Unregistered1022, 10 november 2007 - 18:48.


#16

Postad 10 november 2007 - 23:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

adire brahma

147dB? med en 10"... nä!
4000W... nä.
Välljud? as hell!
Men då passar JL Audio bättre i min smak, sen är Adire svår att få tag på i Sverige.
Men det är en bra bas, sure.

och du vet att jag har en 10 tumare ?????????????????????? eller var det eller 15
men den är mät 1000 watt vid 50hz sen är effekten beroende på aplication
väljud ja

Någon är ytterst anti GZ? GZ distar inte helt fritt om du inte begåvats med nordens mest minutiösa öra. Om du har dåliga erfarenheter av GZ, så kan du lyssna på pöbeln som säger motsatsen.

"Vad är det för Basar som du, x-12, använder i bilarna som spelar 147dB vid 25hz och inte ger ifrån sig någon distortion" Så du menar att du kan spela 25Hz i 147dB med en Adire Brahma 15-tum Helt distfritt????? :) Inser du hur mycket det är?

Men eftersom vi talat om GZ Uranium 10" i tråden som spelade 147dB, och snubben vill ha en sub som spelar svinhögt, och inte välljud, ville jag bara poängtera att Adire Brahma inte spelar skithögt eller tål några enorma mängder watt. Sen om den spelar distfritt vid 25Hz, det är det många basar som gör, dock inte vid 147dB :D
Adire Brahma är en SQ bas... En bra sådan... för, vad kostar en adire? 4-5000kr i Sverige, om den ens finns i sverige?
Läs tråden så förstår du att killen vill ha mos med en måttlig gnutta välljud!

Var hittar man dessa billigast? Digital Design och Ground Zero menar jag. 15" får plats utan problem man får ju prioritera. B)

Så ska det fanimej låta. Jadu.. GZ har Bilstereohörnan och Blekinge Bilradio samt dB-Akuten.
DD kan du kirra via audio-control.se eller dB-Akuten... Rätta mig om jag har fel.

Nog om allt tjöt! Detta är en tråd för att hjälpa Syntesis välja Bas och Slutsteg.
Vill du väljer Adire så får du göra det =) Frågan är bara vart du köper Adire och kollar priser?
Jag skulle gå med något annat dock om du verkligen vill spela kopiöst högt, utan att tänka på välljud överdrivet mycket. Vart bor du? Åk till den lilla avlägsna delen av Köping där Bilstereohörnan ligger och kom och kläm på GZ sortiment.

#17

Postad 11 november 2007 - 01:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
du får nog läsa bättre jollek vad har jag skrivit att en bramha spelar 147db vid 25hz hitta det, tyvär så är det du som har skrivit det.
men jag ger fortfarande inte ett skvatt för en bas som är stylad och som inte har ordentliga T/S parametrar det kan man begära för dom priserna.
så här skall ett parameter register se ut och det är jbl

#18

Postad 11 november 2007 - 10:39

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Nä, den spelar nog inte 147dB, och du HAR inte skrivit det! Men jag skulle inte rekommendera en SQ-bas till någon som vill spela högt! Det är där skon klämmer.
(Jag vill ha en bil man kan köra fort med!! - Jaaa... Volvo gör bra bilar, säkra och familjevänliga)
Sen tipsade jag om GZ Uranium, och Mr_c säger att den spelar 147dB, 10-tummaren! Det är manligt. Då ställer jag den i jämförelse mot Adire Brahma och säger att den inte kan spela så högt! Han vill ha en bas med 70% ljudtryck och 30% välljud, därav känns Adire Brahma malplacerad i denna tråden!?
Stylar sina högtalare? Du menar det att upphängningen är så stor att elementet klarar 50mm släglängd och att konen är i aluminum?
Äsch, jag orkar inte käfta...
Folk gör ju som de vill med paramterar och sånt. Är man en paramet-riddare slår man inte världsrekord i ljudtryck! och säkert vice verca... Du kan fråga allt folk på EMMA om GZ spelar skitdåligt, då majoriteten säger nej. Sen är det ju som jag säger, att SQ och dB aldrig kommer harminisera.
Sen räcker GZ paramterar för mig för att göra en låda som låter bra i mina öron... http://www.ground-ze..._all_Woofer.pdf

#19

Postad 11 november 2007 - 11:39

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
De var ett ###### tjöt om db... Det har ju för fasen näst intill nada att göra med basen. Du kan få nästan vilken skitbas som helst att spela snuskigt högt med rätt steg, låda och bil.

Skall det spelas högt och SNYGGT däremot blir det mindre basar att välja mellan... Jag kan inte rekomendera så mycket då jag ej testat så mycket. DLS UR12" och X12 funkar kalas till båda delarna. Men det finns mängder med andra också.

//Andreas
(Våga vägra DB-HYSTERI!!!, vem fan lyssnar på musik med 140db bas)

#20

Postad 11 november 2007 - 12:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Nä, den spelar nog inte 147dB, och du HAR inte skrivit det! Men jag skulle inte rekommendera en SQ-bas till någon som vill spela högt! Det är där skon klämmer.
(Jag vill ha en bil man kan köra fort med!! - Jaaa... Volvo gör bra bilar, säkra och familjevänliga)
Sen tipsade jag om GZ Uranium, och Mr_c säger att den spelar 147dB, 10-tummaren! Det är manligt. Då ställer jag den i jämförelse mot Adire Brahma och säger att den inte kan spela så högt! Han vill ha en bas med 70% ljudtryck och 30% välljud, därav känns Adire Brahma malplacerad i denna tråden!?
Stylar sina högtalare? Du menar det att upphängningen är så stor att elementet klarar 50mm släglängd och att konen är i aluminum?
Äsch, jag orkar inte käfta...
Folk gör ju som de vill med paramterar och sånt. Är man en paramet-riddare slår man inte världsrekord i ljudtryck! och säkert vice verca... Du kan fråga allt folk på EMMA om GZ spelar skitdåligt, då majoriteten säger nej. Sen är det ju som jag säger, att SQ och dB aldrig kommer harminisera.
Sen räcker GZ paramterar för mig för att göra en låda som låter bra i mina öron... http://www.ground-ze..._all_Woofer.pdf

mr c talar inte om hur många watt som erfordrades för 147db och vilka förutsättningar det var
när det gäller stylade basar så andvänder många till verkare en fet upphängning men i regel så har dom ett x-max som är skrattretande dåligt .
sen talar pdf inte om det är p-p x-max eller är det xmech på gz sen saknar jag en viktig para meter och det är le värdet som säger en hel del om basens prestanda
sen har inte gz något världsrekord i år utan hade en 2006 finns på db-drags officiella sida .
slänger med en länk
http://www.cn-cactus...m/products.html

#21

Postad 11 november 2007 - 13:42

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Känns som att tråden spårat ur...
dB hysterin kommer leva kvar så länge det finns olika typer av människor med olika prioriteringar, så är det bara. Det är en hobby, mer än jakten på att det skall låta bäst! När skall SQ-folk och High Fidelity-nissar inse att människor kan leva med att det inte låter skitrent, utan att det finns något som kallas spelglädje. 140dB musik... Don't like it till you try it!
Men killen som startade tråden ville ha en bas som spelade högt, inte nödvändigtvis korrekt, därför blev det tjöt om dB, GZ och så vidare. Jo, visst kan alla basar spela högt... men det är inte vilken 10'a som helst som spelar 147dB, och jag har hört på många av GZ's basar, byggt med dem och älskat dem... De låter gött i mitt Lagom-mitt-emellan-öra! Sen om x-12 inte gillar GZ, det köper jag. Alla är vi väl olika!
Till en hemmabas skulle jag aldrig i mitt liv bygga med en GZ! Men till bilar så stämmer ändå aldrig de lådor som programmet ger...

Sådär... Nu skiter vi i att tampas, det ger inget då vi står fast för våra olika värderingar. Nu vore det roligt om Syntesis kunde kika in... Eller är du bortskrämd?

Redigerat av jollek, 11 november 2007 - 13:44.


#22

Postad 11 november 2007 - 22:15

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

När skall SQ-folk och High Fidelity-nissar inse att människor kan leva med att det inte låter skitren


Va? Kan man det?!?!?

#23

Postad 11 november 2007 - 23:19

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

När skall SQ-folk och High Fidelity-nissar inse att människor kan leva med att det inte låter skitren


Va? Kan man det?!?!?


Holy shit Batman! ;)

Vem hade trott det :blink: ;)

#24

Postad 12 november 2007 - 01:06

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Sådär... Nu skiter vi i att tampas, det ger inget då vi står fast för våra olika värderingar. Nu vore det roligt om Syntesis kunde kika in... Eller är du bortskrämd?


Näedå, ingen fara. Har inte haft tid att vara på nätet under helgen bara.

Undrar om jag kanske har formulerat mig lite oklart månne.. Jag vill ju alltså ha ett högt ljud men samtidigt vill jag ju inte använda prylar som är byggda uteslutande för SPL heller kanske då man förlorar på andra saker då.
Systemet ska ju även användas för lyssning av vanlig musik på normalvolym men det ska finnas lite kapacitet. Vill ju inte heller bygga om hela bilen med 10 bilbatterier för drivning av systemet.. ;)
Frågan är om jag kanske inte har lite andra preferenser än ni som håller på med dB bilar. Vad jag menar är att högt för mig kanske inte är detsamma som högt för er utan kanske bara normalvolym eller så. ;)

Men om jag säger såhär då, jag vill ha en bas som även skulle mäta åtminstone hyffsat i en låda i hemmamiljö med resonabel distorsion.

Ground Zero har jag nog aldrig hört talas om eller sett innan jag läste om de i denna tråd. Det måste bli en väldig termisk kompression i elementen vid de effekterna?

Ös på med förslag om ni har sådana, eller om ni har några erfarenheter av exempelvis de element jag listade överst i tråden. Vill ni komma med renodlade dB förslag går det också bra :blink: ..tror dock inte att det är aktuellt med en renodlad dB bil just för tillfället utan mer en vanlig spela högt bil. Eller ja hur man nu ska definiera dethela.

Vad säger ni om Kicker som märke? har haft en 18"are från de en gång och den fungerade bra och kändes välbyggd.
Postad bild

Hur är Digital Designs 2515?
Postad bild

Eller vad tror ni om 3st 1512?
Postad bild

Redigerat av Unregistered32857, 12 november 2007 - 01:25.


#25

Postad 12 november 2007 - 10:37

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ah, jo, renodlade dB-basar är inte någon av de jag tipsat om, även om det framgår så i mångas öron. De spelar ljuuuuvligt även vid normala lyssningsvolymer. Sen är det ju inte fel om man vill sadla om och trycka plattan i botten =) Det är när man krämar på fullt som de kanske distar, men tänk själv... 2000watt och fullt konustlag? Vad gör det om de distar (Ej hörbart ändå) om de spelar rent och bra vid normal volym!?

Digital Designs är renodlade monsterpjäser som är byggda för att tåla effekt och stryk, vilket används inom dB... Men DD kan användas till vanlgit lyssnande och det är många bilbyggare som har en 2512 eller 1512 bara för att de spelar hårt, rent och har ett ton spelglädje. DD är roliga saker, faller in precis i beskrivningen som du ville ha från början =)

Nä, någon dB-bil är det ju inte tal om att bygga, hehe. Men att pumpa enorma volymer är alltid kul. Sen får du nog byta batteri till ett riktigt märke (Varta, Optima eller Banner) oavsett vad du skall spela.

Även om du inte hört talas om GZ behöver inte det betyda att de inte är kända. De är jättepoppis världen över och har fått bra betyg. Oroa dig inte... Vad folk än säger sätter jag manligheten (Skägget) emot, på att GZ kommer spela dig till månen (Med bibehållen ljudkvalité självklart!) och du står där som nöjd inköpare.

Sen finns det många HiFi-basar som kan spela högt också, men då får du betala mycket mer.
Jag skulle gå på
- Mr_c's GZ Nuclear-paket. Det får du dessutom till 6,5% rabatt, bara därför att! Den inte bara spelar högt. Den låter kanon!
- 2st DD 2512. Wow den spelar hårt och så skoningslöst. och Ja, den låter bra hur mycket du än matar den med =) Men Jisses Amalia!!! 3st 1512 skulle vara som grädde på moset. Manligt! Wonderful! Räkna med näsblod =) Dock kommer du behöva power. Minst ett GZ GZNA 1.2500D, det som Mr_c tipsade om. De ger bra med mos. och nä... det kommer inte låta skit för det, mara mycket ;)
- Kicker L7 15" om du vill vara cool och brutal. Och... yes, spelar kanoners den med (Kräver dock ett stooort framsystem och kräver sin låda) påminner mer en 18-tummare!

Känner du att... Njae, inte GZ, då skall du helt klart gå på Digital Designs eller Kicker. De tre är de märkena i Sverige som ger "Best Bang for the Buck" och är mycket uppskattade. Sen är de inte svåra att få tag på i sverige heller.
Om du känner och kan, så gå med 3st 1512... eller 3st 1510. Det skulle låta skitcoolt =) Mycket drag, djup och hård bas som du kan välta kor med! Dessutom så får de tummen upp för ljudkvalité per krona! (Lätta att få tag i, samt sälja när det dagas också)
Glöm inte bort 2st GZ Uranium-basar också... kan bli vackert det å =)

Jaevla helsike!! Nu blir det till att köpa svarta biljetter till Iron Maiden i år igen... Hata-Ticnet-klubben värvar nu medlemmar!

DD 1512
Postad bild
DD 2512
Postad bild

Filmer:
http://www.realmofex...igns/1012.1.wmv
http://www.realmofex...igns/2512.1.wmv
http://www.realmofex...igns/1010.1.wmv
http://www.realmofex...gns/1008a.1.wmv

Redigerat av jollek, 12 november 2007 - 10:47.


#26

Postad 12 november 2007 - 19:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
[quote
Men om jag säger såhär då, jag vill ha en bas som även skulle mäta åtminstone hyffsat i en låda i hemmamiljö med resonabel distorsion.
[/quote]
då får du vända näsan västerut för dom basar som har varit uppräknade har ingen av dom xbl2 teknik som är en teknink för att minska distorisionen i ett element till ett minimum tekniken går ut på att bl faktorn skall följa dom frekvenser som basen spelar så att man har en stabil blfaktor hela tiden vid olika konutslag

#27

Postad 13 november 2007 - 00:49

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

men tänk själv... 2000watt och fullt konustlag? Vad gör det om de distar (Ej hörbart ändå) om de spelar rent och bra vid normal volym!?

Även om du inte hört talas om GZ behöver inte det betyda att de inte är kända. De är jättepoppis världen över och har fått bra betyg. Oroa dig inte... Vad folk än säger sätter jag manligheten (Skägget) emot, på att GZ kommer spela dig till månen (Med bibehållen ljudkvalité självklart!) och du står där som nöjd inköpare.

Känner du att... Njae, inte GZ, då skall du helt klart gå på Digital Designs eller Kicker. De tre är de märkena i Sverige som ger "Best Bang for the Buck" och är mycket uppskattade. Sen är de inte svåra att få tag på i sverige heller.
Om du känner och kan, så gå med 3st 1512... eller 3st 1510. Det skulle låta skitcoolt =) Mycket drag, djup och hård bas som du kan välta kor med! Dessutom så får de tummen upp för ljudkvalité per krona! (Lätta att få tag i, samt sälja när det dagas också)
Glöm inte bort 2st GZ Uranium-basar också... kan bli vackert det å =)


Haha.. nää det är sant.. vid högre volymer är det ju skitsamma om det distar lite. Egentligen vid lägre volymer också bara det låter fett.. fast somsagt.. ibland vill man ju slippa överdriven bas också.. å andra sidan tycker jag inte och har aldrig tyckt riktigt att billjud är förenligt med välljud det är fel miljö helt enkelt.

GZ är säkert väldigt kända, bara det att jag aldrig hört talas om de och det känns lite fel att satsa 10papp på nånting man inte har nån koll alls på vad det är. :) RF, JBL, Kicker, DD vet man ju vad de går för litegrann s a s.. Och så är det ju tyska grejjer.. jag menar.. okej för att de gör bra bilar men bas ska ju komma från USA .. :D

Får fundera och se vad jag kör för system, känner fortfarande att DLS steget står högt i kurs. Det har ju fått bra resultat i tester etc och visst är det väl ett välljudssteg men det betyder ju inte att det inte kan sparka arsle bara kraften finns där. Digitalsteg låter ju fö inte så trevligt när de distar jämfört med AB steg..

De ser ut att pumpa på bra DD basarna i filmerna som du länkade till :D

då får du vända näsan västerut för dom basar som har varit uppräknade har ingen av dom xbl2 teknik som är en teknink för att minska distorisionen i ett element till ett minimum tekniken går ut på att bl faktorn skall följa dom frekvenser som basen spelar så att man har en stabil blfaktor hela tiden vid olika konutslag


Adire du tänker på alltså? Har hört bra grejjer om deras prylar men vart får man tag på de på bästa sätt? Tyskland?
Lite tråkigt att de inte har nån egentlig Sverigerepresentant.

Vad tror ni om MDS variant (brandning) på TC-sounds elementen? Borde inte de klara en hel del SPL också med den effekten, slaglängden och känsligheten?
APX-15 2000WRMS,Xmax 24mm, 91dB 1w/1m.. MDS APX-15

Känns ju inte riktigt vettigt med dagens bilbasar som har skitkass verkningsgrad så man får pumpa in enorma effekter för att få ut nåt..vilket man iofs får ut ändå i en bil pga omständigheterna men ändå.

Redigerat av Unregistered32857, 13 november 2007 - 01:43.


#28

Postad 13 november 2007 - 13:57

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Vad tror ni om MDS variant (brandning) på TC-sounds elementen? Borde inte de klara en hel del SPL också med den effekten, slaglängden och känsligheten?
APX-15 2000WRMS,Xmax 24mm, 91dB 1w/1m.. MDS APX-15

Hjälp, NEJ! MDS har aldrig och kommer nog aldrig göra något som är prisvärt eller dirket bra, tyvärr. Satsa inte på MDS då du kan få sååå mycket mer för pengarna.

Du har så rätt. Jag delar samma åsikt om att Billjud inte är förenligt med välljud!

Japp, Bas skall vara Amerikanskt, det kan jag hålla med om =)
Även om många amerikanska tillverkare har sin tillverkning i Korea och Taiwan. Men jänkarna kan bas, hell yeah!
Tyskarna kan bygga bilar, men de kan också bygga basar!

Du blir inte missnöjd med ett DLS A6, men du får nog driva 1st bas med det i så fall . Kanske en DD. Dem är söta, Rockford Fosgates basar är också bra. Dock är BRL enda återförsäljare i Sverige, och dem har ockerpriser på deras större serier. Med JBL gäller samma sak, men där finns andra åf.

Jag kan komma med ett nytt tips till dig om du vill ha basar som spelar hårt och saftigt, men ändå inte skjukt högt och har en väldig HiFi-karaktär; Phoenix Gold RSD. Finns med dubbla 4 ohm spolar. Med dubbla sådana basar kommer du ner i 1ohm, och basarna får 600wrms stycket, vilket dem kan ha roligt med. Detta är inga monsterbasar, men allt är ju relativt beroende på vad man lyssnat på innan. De låter åtminstone väldigt fint. Prislappen bör vara omkring 1600kr/st

realmofexcursion.com har jag som startsida :P och jofan, DD pumpar nått oerhört bra. Men det gör GZ Nuclear också LÄNK

Kör så det ryker

#29

Postad 13 november 2007 - 18:20

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
O för att tillägga, påtal om amerikanskt eller ej o när frågan MDS kom upp.

Det är TC-Sound som bygger nuclear basarna... :rolleyes:

Men som jollek säger, Phoenix Gold RSD kan vara ett gott råd det med! Gick o kikade på dom här i butiken för en stund sedan, har själv inte haft chansen o provat dom ...ÄN! Men hört bara gott om dom, dock är det inget effektåligt monster i stil med de andra vi rekomenderat. Å andra sidan är prisklassen rejält mycket billigare, så du kan ju köra dubbla sånna, o komma ner i 1ohm. Alt 3st 4ohms RSD O landa på 1.33 ohm :P


Funderar själv på att bygga hemmasub av RSD nu, dom spelar DJUPT! (förmodligen godkännt djupt,tillomed för x12 :D )

#30

Postad 13 november 2007 - 19:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det är TC-Sound som bygger nuclear basarna... :P

sorry men tror inte ett ögonblick på att det är tc-sounds som tillverkar basarna åt gz bara för att dom har samma korg desing då borde tc sounds ha inploreat den extrema slag längden på sina basar för länge sedan sen finns det inte en del i tc-sounds basar som är tillverkade i usa utan där står det made in china

#31

Postad 13 november 2007 - 20:03

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

O för att tillägga, påtal om amerikanskt eller ej o när frågan MDS kom upp.

Det är TC-Sound som bygger nuclear basarna... :rolleyes:

Men som jollek säger, Phoenix Gold RSD kan vara ett gott råd det med! Gick o kikade på dom här i butiken för en stund sedan, har själv inte haft chansen o provat dom ...ÄN! Men hört bara gott om dom, dock är det inget effektåligt monster i stil med de andra vi rekomenderat. Å andra sidan är prisklassen rejält mycket billigare, så du kan ju köra dubbla sånna, o komma ner i 1ohm. Alt 3st 4ohms RSD O landa på 1.33 ohm :P


Funderar själv på att bygga hemmasub av RSD nu, dom spelar DJUPT! (förmodligen godkännt djupt,tillomed för x12 :D )

Haha! Skit samma vilka som tillverkar MDS eller Nuclear-basarna. Mitt öra hoppas jag inte ljuger för mig! Vem som tillverkar dem spelar mindre roll. Det är ju en fråga om konstruktion.
GZ Historia
Var på en tävling där en snubbe hade dubbla MDS APX 15"... det lät inte skitbra direkt. Tror killen spelade nått på 148dB med 4000wrms (För 11.000kr bas ska det vara +150dB) sen till musik så var jag inte övertygad för ett pris på 11.000kr.
Hoppas vi kan enas om att inte köpa MDS? ;)

PG RSD är riktigt bra. Inte byggt med dem men hört alla element i RSD serien och tycker dem är riktigt bra.
Jag har själv deras RSD 6x9 i framdörren.
Fan, Mr_c, en sub med den borde kunna vara trevligt. Den har ju en skaplig prislapp! Eller en Xenon? Men den behöver väl en container till låda om jag inte minns fel?
Vore kanongött om man kunde få tag i en Phoenix Gold Titanium Elite. Den skall enligt uppgifter vara legendarisk.
Sen ska PG kommit med en RSD Competiton-serie också... Nått ni får in till hörnan?

Dubbla RSD till Syntesis kan funka... Spelar inte superduperhögt, men det räcker för att få löständerna att skaka. Sen med ett DLS A6 så kan det bli ordentligt trevligt och ta många Fidelity-poäng.
3st RSD-12or får man inte in i en golf-skuff, de vill ha lite volym. LÄNK

Redigerat av jollek, 13 november 2007 - 20:09.


#32

Postad 13 november 2007 - 21:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
mera basporr
http://www.youtube.c...h?v=ix0KWSonmTM
http://www.youtube.c...h?v=zBbOZFC_RUQ
http://www.youtube.c...h?v=uqLSV4jGaXY
http://www.youtube.c...h?v=a9gYZ2zGf9c
http://www.youtube.c...h?v=zvlGx7iM7OE
http://www.youtube.c...h?v=DUL3dFx3U_A
http://www.youtube.c...h?v=lxScxOaAuzY
http://www.youtube.c...h?v=Pxu4HpEEq6I

#33

Postad 13 november 2007 - 22:56

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

mera basporr
http://www.youtube.c...h?v=ix0KWSonmTM
http://www.youtube.c...h?v=zBbOZFC_RUQ
http://www.youtube.c...h?v=uqLSV4jGaXY
http://www.youtube.c...h?v=a9gYZ2zGf9c
http://www.youtube.c...h?v=zvlGx7iM7OE
http://www.youtube.c...h?v=DUL3dFx3U_A
http://www.youtube.c...h?v=lxScxOaAuzY
http://www.youtube.c...h?v=Pxu4HpEEq6I

Hehe, kärlek :blink:
Tur att bilrutor är plastlaminerade =)
Lite mer porr för extremisterna där ute: (Fan vad kul det är med filmer)
http://www.youtube.c...h?v=SnXFuesr2tg
http://www.youtube.c...h?v=EzkvtUczYgs
http://www.youtube.c...h?v=THONsdoFBcc
http://www.youtube.c...h?v=Me8Ur9wC4S8
http://www.youtube.c...h?v=BPoqrpktsLs
http://www.youtube.c...h?v=dSkpHyg_g1o
http://www.youtube.c...h?v=cUkoE1TqoN0
http://www.youtube.c...h?v=Sk1ourvmq4s
http://www.youtube.c...h?v=eWQEWu5OJ40

Hehe.. Har man inte sett den förr... http://www.youtube.c...h?v=xH1zkFA2CAo
Tänk om man kunde skyffla på lite watt på dem där bestarna, istället för små dagis-förstärkare...

Redigerat av jollek, 13 november 2007 - 23:19.


#34

Postad 14 november 2007 - 15:55

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Har kikat på videos och kollat upp GZ lite.. Känner att det kanske börjar luta lite mot det hållet ändå..
Stora Konutslag är Manligt. :blink:

En Fundering.. Får man möjligen mer ös med 2st 12" basar från en ett snäpp billigare serie än en Nuclear 15?
Hur står sig de billigare mot de dyrare varianterna?

Redigerat av Unregistered32857, 14 november 2007 - 16:05.


#35

Postad 14 november 2007 - 17:04

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Har kikat på videos och kollat upp GZ lite.. Känner att det kanske börjar luta lite mot det hållet ändå..
Stora Konutslag är Manligt. :lol:

En Fundering.. Får man möjligen mer ös med 2st 12" basar från en ett snäpp billigare serie än en Nuclear 15?
Hur står sig de billigare mot de dyrare varianterna?

Manligt! He has exorsiced his deamons :blink:
GZ är bra, hela sortimentet igenom. Titanium är kanske i klenaste laget, men prisvärd.
2 Uranium-12'or skulle sitta som en hästspark i skrevet, men jag tror knappast du skulle känna dig missnöjd med ett par Hydrogen heller.
Hydrogen: LÄNK
Uranium: LÄNK
Både klarar att drivas med ett A6, men för att ha riktigt kul med Uranium skall du nog köra med något ännu grövre.
"Nackdelen" om du skall ha dubbla Hydrogen är att de ligger på 2x2ohm spolar, vilket gör att du kan bara köra dem i 0,5ohm eller 2 ohm. Uranium har den fördelen att du kan lasta ned A6 till 1ohm och få ut all effekt. (A6 kan inte lastas så lågt som till 0,5ohm)
Varför inte gå på dubbla Uranium... 10 eller 12 väljer du som. Det är mustigt och spelar manligheten av det mesta =)

Lycka till!

#36

Postad 14 november 2007 - 21:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
en sådan men över din pris gräns
http://www.sundsvall...ewProduct=15462
http://www.sundsvall...ewProduct=15460
http://www.sundsvall...ewProduct=15436
lite steg
http://www.sundsvall...ewProduct=15433
http://www.sundsvall...ewProduct=15416
men ett genisis steg spöjar båda dom här i effekt

#37

Postad 14 november 2007 - 23:22

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

en sådan men över din pris gräns
http://www.sundsvall...ewProduct=15462
http://www.sundsvall...ewProduct=15460
http://www.sundsvall...ewProduct=15436
lite steg
http://www.sundsvall...ewProduct=15433
http://www.sundsvall...ewProduct=15416
men ett genisis steg spöjar båda dom här i effekt

RE Audio gör härliga prylar som folk på bred front under bara det senaste året fått upp öronen för. Jänkarna kan!
Genesis gör underbara steg med betydligt mer effekt än de specas till. Dock är det inget att kräma ur fööör mycket ur. Det är ju finlirarsteg i grund och botten. Hifonics där emot, det är som de säger själva... Power from the Gods!

Här har du dock en sju****s bas som ligger precis ovanför din prisgräns... Men det är en "prisvärd" bas, om man nu kan säga så om en bas för kring 10000 kr. Men den har välljud och extrem kraft! Problemet blir att driva den skapligt billigt =)
Orion HCCA väger 35kg (Tolvan) och tål 2000wrms. Max slagläng är 4 jäkla tum enligt Orion. 10cm! Jag skulle nog mata den med 3000wmrs om jag vore riktigt seriös, men den klarar sig nog med 2000wrms också. Den kan spela cirka 147dB med en 12'a och den har fått fina HiFi-poäng också. Kanske att detta är way beyond vad du tänkt dig, men denna bas står högt på min önskelista, och titta och drömma är gratis =)
- Orion HCCA
http://www.multimedi...roductId=HCCA12
Prislapp: 8000kr :D
Inte så att jag säger "Detta skall du ha", utan jag visar bara upp vad det "senaste" inom dB-Fidelity-hybrid-världen.
Det är good shit! (Lanserades för 3-4 mån sen tror jag)
http://youtube.com/watch?v=ZEEpuQF489Y
Testing...
http://youtube.com/watch?v=ofBRUBgYmQA (Pris: 7900kr Klarade: 3000w)
http://youtube.com/watch?v=QyA-SpwwqKU (Pris: 9000kr Klarade: 3500w)
http://youtube.com/watch?v=yErfag4NezY (Pris: 3500kr Klarade: 3000w)
http://youtube.com/watch?v=ZVr4p2YoRRU (Pris: ? Klarade: 3500w)
Vad säger man om det? HCCA är dessutom mycket billigare än några i klassen =)
Inte ett så ärligt test, men det som slår mig mest är minstingen, Rockford T1-serien som har 600wrms, att den ger upp först efter 3000w. Creds!
De körde ju också samma test mot en stroker, men den gav upp innan tested startade, så det är inte fair!
Men Orion HCCA har kommit upp med en monsterbas som spelar monsterhögt med bra finlir och HiFi för en prislapp som, om än något hög, ändå är hanterbar. Basporren är slut för ikväll =)
Natti

Redigerat av jollek, 14 november 2007 - 23:44.


#38

Postad 15 november 2007 - 16:01

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Orion HCCA väger 35kg (Tolvan) och tål 2000wrms. Max slagläng är 4 jäkla tum enligt Orion. 10cm! Jag skulle nog mata den med 3000wmrs om jag vore riktigt seriös, men den klarar sig nog med 2000wrms också. Den kan spela cirka 147dB med en 12'a och den har fått fina HiFi-poäng också. Kanske att detta är way beyond vad du tänkt dig, men denna bas står högt på min önskelista, och titta och drömma är gratis =)

Inte så att jag säger "Detta skall du ha", utan jag visar bara upp vad det "senaste" inom dB-Fidelity-hybrid-världen.
Det är good shit! (Lanserades för 3-4 mån sen tror jag)

Inte ett så ärligt test, men det som slår mig mest är minstingen, Rockford T1-serien som har 600wrms, att den ger upp först efter 3000w. Creds!
De körde ju också samma test mot en stroker, men den gav upp innan tested startade, så det är inte fair!


Det vore nog riktigt nice att ha en HCCA. Orion känns som ett välkänt och etablerat märke som har funnits en mindre evighet. Hette inte några av deras steg HCCA förut?

Kom o tänka lite på Xmax angivelserna för exempelvis Nuclear 15, det står 50mm..vilket skulle ge 10cm Xmax p-p.. är det så? Hur är det angivet? 100% dist? Eller har de angivit Xmech? Eller är det 50mm xmax p-p? :wub:

Jag skulle inte ha nåt emot att köpa en HCCA Orion men då börjar det bli lite mer pengar. Så då kanske man skulle ha en lite fetare bil också med Immobilizer och nåt fett larm så att man inte blir bestulen på prylarna etc. :)

Frågan är varför de inte hade med en Rockford Power T2a i testen istället, den tål ju mer än T1an och är lite mer samma prisklass. Samma sak med Strokern. En stroker pro hade väl varit mer samma prisklass.
Iofs gillar jag inte de nya strokrarna nåt vidare, de ser så plastiga ut. Som nåt kina junk. De gamla var betydligt häftigare och såg rejälare ut.

Kul med filmer, man förstår varför YouTube står för så stor andel av internettrafiken. :D
"Vs. filmer" är man ju inte direkt bortskämd med, riktigt kul att se. :lol:

Hur är Ground Zeros framsystem?

Redigerat av Unregistered32857, 15 november 2007 - 16:04.


#39

Postad 15 november 2007 - 16:33

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
jag ska inte svära på hur det är med slaglängden, men utav egen erfarenhet (på 12" modellen då" så slår den nogfan så långt!

(eget filmklipp, micken i kameran distar uta ****.. men nog slår den långt!)

http://video.google....4...h&plindex=1


ja rekomenderar fortfarande nuclear, den är grym :)

Beträffande framsystem, vilken serie har du kikat på? i en golf3a kan du väl köra 3vägs system?

#40

Postad 15 november 2007 - 16:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Orion HCCA väger 35kg (Tolvan) och tål 2000wrms. Max slagläng är 4 jäkla tum enligt Orion. 10cm! Jag skulle nog mata den med 3000wmrs om jag vore riktigt seriös, men den klarar sig nog med 2000wrms också. Den kan spela cirka 147dB med en 12'a och den har fått fina HiFi-poäng också. Kanske att detta är way beyond vad du tänkt dig, men denna bas står högt på min önskelista, och titta och drömma är gratis =)

Inte så att jag säger "Detta skall du ha", utan jag visar bara upp vad det "senaste" inom dB-Fidelity-hybrid-världen.
Det är good shit! (Lanserades för 3-4 mån sen tror jag)

Inte ett så ärligt test, men det som slår mig mest är minstingen, Rockford T1-serien som har 600wrms, att den ger upp först efter 3000w. Creds!
De körde ju också samma test mot en stroker, men den gav upp innan tested startade, så det är inte fair!


Det vore nog riktigt nice att ha en HCCA. Orion känns som ett välkänt och etablerat märke som har funnits en mindre evighet. Hette inte några av deras steg HCCA förut?

Kom o tänka lite på Xmax angivelserna för exempelvis Nuclear 15, det står 50mm..vilket skulle ge 10cm Xmax p-p.. är det så? Hur är det angivet? 100% dist? Eller har de angivit Xmech? Eller är det 50mm xmax p-p? :wub:

Jag skulle inte ha nåt emot att köpa en HCCA Orion men då börjar det bli lite mer pengar. Så då kanske man skulle ha en lite fetare bil också med Immobilizer och nåt fett larm så att man inte blir bestulen på prylarna etc. :)

Frågan är varför de inte hade med en Rockford Power T2a i testen istället, den tål ju mer än T1an och är lite mer samma prisklass. Samma sak med Strokern. En stroker pro hade väl varit mer samma prisklass.
Iofs gillar jag inte de nya strokrarna nåt vidare, de ser så plastiga ut. Som nåt kina junk. De gamla var betydligt häftigare och såg rejälare ut.

Kul med filmer, man förstår varför YouTube står för så stor andel av internettrafiken. :D
"Vs. filmer" är man ju inte direkt bortskämd med, riktigt kul att se. :lol:

Hur är Ground Zeros framsystem?

för att förklara x-nax med lite enkelhet dom flesta som tillverkar till bil brukar andvända p-p = hela slaglängden från botten till fullt utslag och det är rena skiten .
sen finns det dom som anger slaglängden i linjär slag längd och det är åt ett håll
xmech är den mekaniska slag längden på en bas den mest rättfärdiga .
sen finns något som kallas tls här kommer en utrikisk text på det
An Audiopulse exclusive parameter which goes beyond the diluted “xmax” standard. We define TLS to be the one way total linear stroke of less than 1% BL deviation. That is the threshold of virtually zero non-linear BL distortion. This parameter is often extremely low among the vast majority of drivers and it is important to know that a high TLS usually yields a very low distortion driver.

#41

Postad 15 november 2007 - 22:47

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Nice video Clabbe :wub: Det fick min dag att kännas mindre tung.
Nuclear har ju ett x-max på 10cm p-p den med, om man räknar samma termer alltså.

HCCA hette en serie förut, stämmer bra. Den bestod dock av både framsystem, basar och slutsteg vad jag vill minnas.
Här är den gamla HCCA-basen
Postad bild
Och serien mitt imellan, H2, som gick till historien... typ
Postad bild

Dagens stroker är något av en bluff, då de lever kvar på sitt gamla rykte. Stroker är en bra bas, men de tar ett överpris för den. Den klarar inte trycket längre :)

Angående YouTube...
Jobbar som nätverkstekniker, och jag ställer mig själv ofta frågan om vad som sitter bakom YouTubes låsta väggar. Det lär vara något i hästväg (Som kusken sade...)
Tror YouTube ansvarar för 30-40% av total internetanvändning. Den teoretiska bandbredden över Internet Core är omkring 6000Gbps, cirka 25% används säger vi när Mr_c tankar bilstereofilmer, alltså skulle YouTube skicka ut omkring 75 Gigabyte per sekund, och totalt 6480000 GB (6,5 Miljoner Gigabyte) på ett dygn =) smaka på den ni!
Detta är bara siffror, och skall tas med en rejäl nypa salt =)

Nåå... Syntesis, Hur blir det nu? :D
Vi är nyfikna på vad det lutar åt för inköp!?
Ground Zero Nuclear?

"för att förklara x-nax med lite enkelhet dom flesta som tillverkar till bil brukar andvända p-p = hela slaglängden från botten till fullt utslag och det är rena skiten" Alltid träskorna i taket och flaggan i topp? Om det är rena skiten får väl personen själv i fråga ställa sig till, då man i regel, precis som watt, vet vad som är möjligt för konstruktionen och tillverkaren.

#42

Postad 16 november 2007 - 00:48

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

jag ska inte svära på hur det är med slaglängden, men utav egen erfarenhet (på 12" modellen då" så slår den nogfan så långt!

(eget filmklipp, micken i kameran distar uta ****.. men nog slår den långt!)

http://video.google....4...h&plindex=1


ja rekomenderar fortfarande nuclear, den är grym ;)

Beträffande framsystem, vilken serie har du kikat på? i en golf3a kan du väl köra 3vägs system?


Jodå, den verkar slå riktigt långt. Typ en 10cm ser den nog ut att slå ungefär.. :)

Har faktiskt inte undersökt det, bilen står inte här just nu utan på landet och jag har inte haft möjlighet att kolla hur jag ska fixa allting. Men har för mig att det finns nåt på brädan (under), och i dörrarna, så ett 3-vägs system borde ju gå i. Sen vet jag inte om det verkligen är nödvändigt. Räcker nog med 2-v.

Har inte stirrat mig blind på någon speciell serie, tänkte mer allmänt sådär hur de är?
Såg att det fanns nåt kit med dubbla 6.5" middar(=bra smash?) men vet inte om jag orkar börja bygga om dörrarna såhär mitt i vintern.

Dagens stroker är något av en bluff, då de lever kvar på sitt gamla rykte. Stroker är en bra bas, men de tar ett överpris för den. Den klarar inte trycket längre :wub:

Nåå... Syntesis, Hur blir det nu? :lol:
Vi är nyfikna på vad det lutar åt för inköp!?
Ground Zero Nuclear?


Kändes lite som det faktiskt, ska väl påpekas att jag inte sett strokern i verkligheten men av bilderna att döma så verkar den...tjah..

Svårt att säga just nu men känner nog att det lutar ganska starkt åt Ground Zero hållet och en Nuclear 15 :lol: Man vill ju kunna spela så att man får hjärtstillestånd och hjärnblödning.. Den verkar riktigt nice. :D
Hur högt kan man spela med en sådan pjäs tro?

Jag undrar en sak..(kanske mest riktat till Mr C) Inte så att jag förmodligen kommer att lyckas med det men OM man spelar sönder en GZ bas, finns det konsatser att köpa eller behöver man köpa en helt ny bas?


En fundering angående parametrar i allmänhet och Xmax i synnerhet..
Tycker alla tillverkare borde använda parameteruttrycken som de är tänkta, dvs att man inte skriver Xmax om hela slaglängden utan att man använder den bara för att ange det linjära området åt ena hållet (som det ska vara). Sedan om man vill visa att produkten klarar större konutslag utan problem får man ju gärna skriva det eller använda något eget uttryck för det men grundparametrarna borde alla tillverkare använda på samma sätt.
Tillverkare som inte anger alla parametrar alternativt använder de vårdslöst känns litegrann oseriösa på nåt sätt.
JBL är ett utmärkt exempel på en tillverkare av hög klass vars produkter känns professionella.

Har aldrig hört talas om TLS förut, men det skulle ju kunna vara bra om fler tillverkare angav nåt sånt kanske. Fast då behöver man ju även få en känsla för vad begreppet innebär i realiteten.

Vad är detta för steg? Sinus 3000w Är det nåt för julgranen eller Soptunnan? Billigt var det iaf vilket oftast betyder mer åt soptunnehållet.

Redigerat av Unregistered32857, 16 november 2007 - 01:01.


#43

Postad 16 november 2007 - 21:33

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
jag saknar min nuclear VÄLDIGT mycket. o de blir nog ett bygge till sommarsessongen med dom elementen, för dom är precis så uppkäftiga som dom ser ut! :D

Ang framsystem, ja.. 3vägs är ju bra på sitt sätt, ett 4" element på brädan lyfter ju ljudet rejält mycket så de kan spela roligare, o mer där du vill ha det. Dock ser jag det iallafall som att du ska upp på ett DYRT 3vägs kit,om de ska matcha kvalitétsmässigt med ett "medel" 2vägs kit..

På frågan ang kittet med dubbla 6er,de är väl titan kittet va? (svarta element). inget jag hade satsat på, de är den billigaste serien, den sk "instegs modellen".

Nånting ja däremot är SJUKT sugen på o prova är uranium SQ kittet (har för mig de heter typ gzuc165sq) dom ser mumma ut =) fet korg,stor magnet, 3" talspole (på en 6½" ;) ). o sägs låta förbannat bra! =).

Och ang omkoningssatser så vet ja faktiskt inte, ska kolla upp det. Har hittils aldrig behövts så..

Sen ett litet tips, är du sugen på grejjer, så handla för din egen skull före årsskiftet. Gubbarna prata om att höjja priserna något till årsskiftet, pga marknad o kraftigt höjda fraktpriser =/.

Vart i landet bor du förresten?

#44

Postad 17 november 2007 - 20:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

...
Vad är detta för steg? Sinus 3000w Är det nåt för julgranen eller Soptunnan? Billigt var det iaf vilket oftast betyder mer åt soptunnehållet.


Jätte bra steg om du enbart ska tävla i dB-race.

#45

Postad 17 november 2007 - 23:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

...
Vad är detta för steg? Sinus 3000w Är det nåt för julgranen eller Soptunnan? Billigt var det iaf vilket oftast betyder mer åt soptunnehållet.


Jätte bra steg om du enbart ska tävla i dB-race.

Håller med till 100%. Steget har ingen kontroll på stora konutslag, men ger helt klart den specificerade effekten. Är du dB-junkie så är det ett kap, söker du lite kontroll och välljud så är det mindre lämpat.

#46

Postad 18 november 2007 - 00:30

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

...
Vad är detta för steg? Sinus 3000w Är det nåt för julgranen eller Soptunnan? Billigt var det iaf vilket oftast betyder mer åt soptunnehållet.


Jätte bra steg om du enbart ska tävla i dB-race.

Håller med till 100%. Steget har ingen kontroll på stora konutslag, men ger helt klart den specificerade effekten. Är du dB-junkie så är det ett kap, söker du lite kontroll och välljud så är det mindre lämpat.



nu hade de väl gjort en bänkning på steget (tror de var nån på lazzat med mätutrustning) o visat att de INTE lämnar nåra 3000w. O det mindre steget som heter typ 1500, de lämnade 900wrms om ja inte minns helt galet.. Så en effekt"miss" på 600wrms är ju inte så bra..

Men de används i vilket fall flitigt inom db drag o spl :) Fortfarande mycket effekt för billig peng,dock som jollek sa, NOLL kontroll..

#47

Postad 18 november 2007 - 01:10

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

...
Vad är detta för steg? Sinus 3000w Är det nåt för julgranen eller Soptunnan? Billigt var det iaf vilket oftast betyder mer åt soptunnehållet.


Jätte bra steg om du enbart ska tävla i dB-race.

Håller med till 100%. Steget har ingen kontroll på stora konutslag, men ger helt klart den specificerade effekten. Är du dB-junkie så är det ett kap, söker du lite kontroll och välljud så är det mindre lämpat.



nu hade de väl gjort en bänkning på steget (tror de var nån på lazzat med mätutrustning) o visat att de INTE lämnar nåra 3000w. O det mindre steget som heter typ 1500, de lämnade 900wrms om ja inte minns helt galet.. Så en effekt"miss" på 600wrms är ju inte så bra..

Men de används i vilket fall flitigt inom db drag o spl :) Fortfarande mycket effekt för billig peng,dock som jollek sa, NOLL kontroll..

Hehe, ok, dåså, de ger inte full effekt. När jag provade det så fanns det i alla fall förbaskat gott om kräm, så jag utgick från att det höll måtten. 900wrms är inte kattpiss det heller, om än ej korrekt.

#48

Postad 19 november 2007 - 00:19

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

På frågan ang kittet med dubbla 6er,de är väl titan kittet va? (svarta element). inget jag hade satsat på, de är den billigaste serien, den sk "instegs modellen".

Nånting ja däremot är SJUKT sugen på o prova är uranium SQ kittet (har för mig de heter typ gzuc165sq) dom ser mumma ut =) fet korg,stor magnet, 3" talspole (på en 6½" :P ). o sägs låta förbannat bra! =).

Sen ett litet tips, är du sugen på grejjer, så handla för din egen skull före årsskiftet. Gubbarna prata om att höjja priserna något till årsskiftet, pga marknad o kraftigt höjda fraktpriser =/.

Vart i landet bor du förresten?


Japp det var det nog, titan alltså. Svarta element. Okej, får satsa på nåt lite kostsammare.. Uraniumkittet såg trevligt ut :) ..lite dynaudio look.. Det man vill är ju att det ska hänga med basen till någorlunda volym.

Bra att veta, får försöka skynda mig på lite. Inte kul att betala mer än man behöver s a s :P

Bor i Stockholm....blir jag retad nu när jag avslöjade det?? :rolleyes: :wub:


...
Vad är detta för steg? Sinus 3000w Är det nåt för julgranen eller Soptunnan? Billigt var det iaf vilket oftast betyder mer åt soptunnehållet.


Jätte bra steg om du enbart ska tävla i dB-race.

Håller med till 100%. Steget har ingen kontroll på stora konutslag, men ger helt klart den specificerade effekten. Är du dB-junkie så är det ett kap, söker du lite kontroll och välljud så är det mindre lämpat.



nu hade de väl gjort en bänkning på steget (tror de var nån på lazzat med mätutrustning) o visat att de INTE lämnar nåra 3000w. O det mindre steget som heter typ 1500, de lämnade 900wrms om ja inte minns helt galet.. Så en effekt"miss" på 600wrms är ju inte så bra..

Men de används i vilket fall flitigt inom db drag o spl :) Fortfarande mycket effekt för billig peng,dock som jollek sa, NOLL kontroll..

Hehe, ok, dåså, de ger inte full effekt. När jag provade det så fanns det i alla fall förbaskat gott om kräm, så jag utgick från att det höll måtten. 900wrms är inte kattpiss det heller, om än ej korrekt.


Ajdå, det är ju rätt mycket effekt men tråkigt att de blåser upp siffrorna istället för att vara ärliga.
Ingen kontroll låter inte så värst bra heller, som nånting man kör sönder basar med..

Redigerat av Unregistered32857, 19 november 2007 - 00:37.


#49

Postad 19 november 2007 - 15:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Bor i Stockholm....blir jag retad nu när jag avslöjade det?? :) :P

Bara för att du sa det då -> 08 :rolleyes:

Ajdå, det är ju rätt mycket effekt men tråkigt att de blåser upp siffrorna istället för att vara ärliga.
Ingen kontroll låter inte så värst bra heller, som nånting man kör sönder basar med..

Blåser element gör de hela tiden i dB-race, men det är bara för att de krämar så in åt :) ... Kontrolllösheten ger nog bara en monotont mummel om du har otur.

#50

Postad 19 november 2007 - 21:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Bor i Stockholm....blir jag retad nu när jag avslöjade det?? :rolleyes: :blush:

Stockholm?
Klart du blir retad. Varför placerade annars gud sveriges fulaste dialekt i huvudstaden :blush: hehe

Ajdå, det är ju rätt mycket effekt men tråkigt att de blåser upp siffrorna istället för att vara ärliga.
Ingen kontroll låter inte så värst bra heller, som nånting man kör sönder basar med..

Jo, tyvärr så är det många som trollar med siffrorna. Är det billigt så är det ofta för billigt för att vara sant. Det där med watt är en ständigt återkommande djungel.
Dock är Sinus Live bra på sitt sätt och sitt ändamål. Går nog att mosa ut 3000Wmax ur dom, under mindre sofistikerade former B) 15 Volt :(
Nädå, dålig kontroll behöver inte betyda att det spelar sönder basar. Snarare som Professor_Kalkyl säger, att det grötar samman basljudet.
Som du säkert vet så varierar högtalarimpedansen med frekvensen. Därför varierar impedansen kraftigt i en högtalare och Dämpfaktorn är ett mått på förstärkarens förmåga att kontrollera spänningen vid impedanssvängningar. Där med kan en låg eller dålig dämpfaktor medföra okontrollerade konutslag.

Blåser element gör de hela tiden i dB-race, men det är bara för att de krämar så in åt :lol: ... Kontrolllösheten ger nog bara en monotont mummel om du har otur.

Hehe... Jo, fast de blåser betydligt färre element än man kan tro, omedvetet i alla fall. ("färre" är en definitionsfråga och beroende på vem du frågar) Sen använder dem för det mesta element som tål 10-20 kamel-hästkrafter...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.