Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Val av projektor, hjÀlp!

24 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2024 - 22:45

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

 

Jag har varit intresserad av att skaffa en rejĂ€lare projektor hĂ€r hemma och min sambo har Ă€ntligen gĂ„tt med pĂ„ det. Vi slö-titttar sĂ€llan pĂ„ TV (och nĂ€r vi gör det sĂ€tter vi oftast bara upp en iPad eller liknande dĂ€r vi Ă€r). 

 

Jag Àr ute efter en projector som kanske kommer köras 1-2 timmar per dag, dÄ oftast mot kvÀllen. Med det sagt Àr det ett ljust rum med mycket fönster (utan möjlighet att dra för alla).

 

Ett annat "problem" Àr att jag kommer behöva kasta bilden ca 6m frÄn ena sidan av rummet till andra utan att fÄ en överdrivet stor bild. Kommer sitta ca 4m ifrÄn duken. Sett att mÄnga, typ BenQ och andra, har tillhörande zoom-linser man kan anvÀnda.

 

Har förstÄtt att jag antingen vill ha en bulb eller laser ljus pÄ minst 2500 ANSI lumen och en kontrast-ratio pÄ minst 3000:1. LED funkar vÀl knappast i ett medel-upplyst rum, eller?

 

Jag kan absolut ingenting om projektorer (kommer dÀrför hit för hjÀlp) sÄ alla dessa nummer Àr helt plockade frÄn olika tips och rekommendationer jag sett pÄ nÀtet.

 

Kommer Àven spela en del spel och nÄgon rekommenderade dÄ en refresh rate pÄ minst 120 Hz.

 

Vad skulle ni rekommendera att jag satsar pÄ? Jag Àr beredd att lÀgga lite pengar pÄ en bra projektor (och duk).


Redigerat av carl-fredrik, 06 januari 2024 - 22:47.


#2

Postad 06 januari 2024 - 22:56

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0
Rekommenderar JVC NZ9đŸ€Œ

#3

Postad 06 januari 2024 - 23:03

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Rekommenderar JVC NZ9

Ok ok, inte beredd att lĂ€gga SÅ mycket pengar... 



#4

Postad 06 januari 2024 - 23:17

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Hört mycket bra om BenQ men sett denna lite överallt senaste tiden: Viewsonic X1-4k. 
https://www.netonnet...lcaAkkMEALw_wcB

 

Även SONY VPL-XW5000ES och LG HU810PW Forte, XGIMI Horizon Pro 4K DLP ser ju rĂ€tt feta ut.


Redigerat av carl-fredrik, 06 januari 2024 - 23:33.


#5

Postad 07 januari 2024 - 00:14

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 942 inlĂ€gg
  • 1

Hade Viewsonic hemma 24 h men gick tillbaka , högljudnivÄ och för ljussvag för min smak . Blev en Epson ls 12000b i stÀllet. Mer Àn dubbelt sÄ dyr men det var det vÀrt



#6

Postad 07 januari 2024 - 08:11

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Hade Viewsonic hemma 24 h men gick tillbaka , högljudnivÄ och för ljussvag för min smak . Blev en Epson ls 12000b i stÀllet. Mer Àn dubbelt sÄ dyr men det var det vÀrt


Tack för svar! Bra input. Är det denna du köpte?
https://www.hembioco...AiABEgKLwfD_BwE

#7

Postad 07 januari 2024 - 10:07

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 942 inlĂ€gg
  • 0
Japp men gav runt 47k förra Äret . Fantastiskt proj !

#8

Postad 07 januari 2024 - 14:24

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 212 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

 

Jag har varit intresserad av att skaffa en rejĂ€lare projektor hĂ€r hemma och min sambo har Ă€ntligen gĂ„tt med pĂ„ det. Vi slö-titttar sĂ€llan pĂ„ TV (och nĂ€r vi gör det sĂ€tter vi oftast bara upp en iPad eller liknande dĂ€r vi Ă€r). 

 

Jag Àr ute efter en projector som kanske kommer köras 1-2 timmar per dag, dÄ oftast mot kvÀllen. Med det sagt Àr det ett ljust rum med mycket fönster (utan möjlighet att dra för alla).

 

Ett annat "problem" Àr att jag kommer behöva kasta bilden ca 6m frÄn ena sidan av rummet till andra utan att fÄ en överdrivet stor bild. Kommer sitta ca 4m ifrÄn duken. Sett att mÄnga, typ BenQ och andra, har tillhörande zoom-linser man kan anvÀnda.

 

Har förstÄtt att jag antingen vill ha en bulb eller laser ljus pÄ minst 2500 ANSI lumen och en kontrast-ratio pÄ minst 3000:1. LED funkar vÀl knappast i ett medel-upplyst rum, eller?

 

Jag kan absolut ingenting om projektorer (kommer dÀrför hit för hjÀlp) sÄ alla dessa nummer Àr helt plockade frÄn olika tips och rekommendationer jag sett pÄ nÀtet.

 

Kommer Àven spela en del spel och nÄgon rekommenderade dÄ en refresh rate pÄ minst 120 Hz.

 

Vad skulle ni rekommendera att jag satsar pÄ? Jag Àr beredd att lÀgga lite pengar pÄ en bra projektor (och duk).

 

Ett ljust rum med mycket fönster innebÀr att du fÄr en subpotimal bild för en projektor. DÄ blir duken viktigare Àn projektorn. Sedan vÀljer man projektorn efter rummets förutsÀttningar.

 

Ej "överdrivet stor" Àr ju ett vÀldigt godtyckligt mÄtt. Men rÀkna som tumregel att du flesta modeller har en projiceringsförhÄllande runt 1,5 ggr bildbredden. 90 tum Àr 2 meter brett, sÄ dÄ behöver projektorn vara som tumregel 3 meter frÄn duken. 6 meter blir dÄ 180 tum och 4x2,2 meter bred bild vilket lÀr vara tak till golv för de flesta hem. DÄ krÀvs enorm ljusstyrka för att fÄ vettig bild i ett ljust rum med mÄnga fönster.

 

DĂ€r Ă€r vissa projektorer mer generösa med zoom och andra inte, sĂ„ man vĂ€ljer Ă„terigen efter rummets förutsĂ€ttningar. Men rĂ€kna med att du inte riktigt kanske fĂ„ den projicering du önskar att fungera. 

 

Projektorns kontrastförhĂ„llande Ă€r rĂ€tt irrelevant i ett ljust rum, sĂ€rskilt om du har ljus in i rummet sommartid. PĂ„ en vanlig vit duk nĂ„r man i beroende pĂ„ situationen kanske 5:1 – 50:1 i kontrastförhĂ„llande. Med specialduk kan man nĂ„ högre. Men dĂ„ fĂ„r man rĂ€kna med att merparten av budgeten gĂ„r till sjĂ€lva duken.



#9

Postad 07 januari 2024 - 15:02

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Ett ljust rum med mycket fönster innebÀr att du fÄr en subpotimal bild för en projektor. DÄ blir duken viktigare Àn projektorn. Sedan vÀljer man projektorn efter rummets förutsÀttningar.

 

Ej "överdrivet stor" Àr ju ett vÀldigt godtyckligt mÄtt. Men rÀkna som tumregel att du flesta modeller har en projiceringsförhÄllande runt 1,5 ggr bildbredden. 90 tum Àr 2 meter brett, sÄ dÄ behöver projektorn vara som tumregel 3 meter frÄn duken. 6 meter blir dÄ 180 tum och 4x2,2 meter bred bild vilket lÀr vara tak till golv för de flesta hem. DÄ krÀvs enorm ljusstyrka för att fÄ vettig bild i ett ljust rum med mÄnga fönster.

 

DĂ€r Ă€r vissa projektorer mer generösa med zoom och andra inte, sĂ„ man vĂ€ljer Ă„terigen efter rummets förutsĂ€ttningar. Men rĂ€kna med att du inte riktigt kanske fĂ„ den projicering du önskar att fungera. 

 

Projektorns kontrastförhĂ„llande Ă€r rĂ€tt irrelevant i ett ljust rum, sĂ€rskilt om du har ljus in i rummet sommartid. PĂ„ en vanlig vit duk nĂ„r man i beroende pĂ„ situationen kanske 5:1 – 50:1 i kontrastförhĂ„llande. Med specialduk kan man nĂ„ högre. Men dĂ„ fĂ„r man rĂ€kna med att merparten av budgeten gĂ„r till sjĂ€lva duken.

 

Tack för utförligt svar! Mycket uppskattat.

 

Baserat pĂ„ din kommentar antar jag att jag nĂ€stan uteslutande ska basera mitt val av projektor pĂ„ hög ljusstyrka och möjlighet till tillrĂ€cklig zoom. Även en riktigt bra duk. Finns det nĂ„gra du skulle kunna rekommendera pĂ„ rak arm? Finns det möjlighet att projektera en bild pĂ„ ca 2m i bredd, frĂ„n 6,5m?


Redigerat av carl-fredrik, 07 januari 2024 - 15:11.


#10

Postad 07 januari 2024 - 15:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 212 inlĂ€gg
  • 0

Finns det möjlighet att projektera en bild pÄ ca 2m i bredd, frÄn 6,5m?

 

Inte för standardiserade projektorer man köper frÄn en hylla. Enbart projektorer som tillÄter att man byter ut optiken vilket brukar handla om installationsprodukter. Men Àr dÄ pÄ den nivÄn av ekonomi Àr det ofta enklare att anlita nÄgon som löser problemet Ät dig för en lÀmplig budget, sÀg en en kvarts till en halv miljon kronor eller sÄ.

 

Alternativen du kan titta pÄ Àr en stor TV eller nÄgon av de mÄnga ultra-short-throw-produkter som sÀljs med en matchande duk. Dvs du stÀller projektorn nÀra duken.



#11

Postad 07 januari 2024 - 15:52

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Inte för standardiserade projektorer man köper frÄn en hylla. Enbart projektorer som tillÄter att man byter ut optiken vilket brukar handla om installationsprodukter. Men Àr dÄ pÄ den nivÄn av ekonomi Àr det ofta enklare att anlita nÄgon som löser problemet Ät dig för en lÀmplig budget, sÀg en en kvarts till en halv miljon kronor eller sÄ.

 

Alternativen du kan titta pÄ Àr en stor TV eller nÄgon av de mÄnga ultra-short-throw-produkter som sÀljs med en matchande duk. Dvs du stÀller projektorn nÀra duken.

 

Knappade in lite siffror pÄ Projectorcentral och fick fram detta:

https://www.projecto..._m=200&i=w#list

 

Verkar finnas linser som man enkelt kan sĂ€tta pĂ„ som zoomar in? 

 

Som denna tex:

Bifogad fil(er)


Redigerat av carl-fredrik, 07 januari 2024 - 15:58.


#12

Postad 07 januari 2024 - 17:08

nyborjare
  • nyborjare
  • ForumrĂ€v

  • 724 inlĂ€gg
  • 0

Jo det finns en hel del att vÀlja pÄ med möjlighet till hög zoom , liten bild pÄ stort avstÄnd men alla dessa projektorer Àr i princip avsedda för kontor och inte för hemmabio,



#13

Postad 07 januari 2024 - 19:26

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Jo det finns en hel del att vÀlja pÄ med möjlighet till hög zoom , liten bild pÄ stort avstÄnd men alla dessa projektorer Àr i princip avsedda för kontor och inte för hemmabio,

FörstÄr... det mesta talar för att jag antingen mÄste vÀlja en TV eller en short throw projektor.



#14

Postad 07 januari 2024 - 19:54

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

TÀnker att jag skickar upp en bild för att förtydliga lite. VÀldigt vÀldigt förenklad. Kanske fÄr nÄgon hÀr en riktig snilleblixt... Blir ju svÄrt att hÀnga den frÄn taket

Bifogad fil(er)



#15

Postad 08 januari 2024 - 00:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 207 inlĂ€gg
  • 0

Jag ser för det första inte ett enda fönster, men de kanske Àr i andra Ànden av lokalen.

 

För det andra sĂ„ Ă€r det vĂ€l inga problem att bygga ut ett fĂ€ste frĂ„n den dĂ€r "snedstöttan" och in till soffan sĂ„ du kan montera projektorn dĂ€r.  Alternativt "vĂ€nda pĂ„ steken" och ha soffan nĂ€rmare vĂ€ggen och duken placerad mitt pĂ„ golvet.

 

Edit: Alternativ tre, spÀnn tvÄ vajrar mellan vÀggarna och hÀng projektorn i.
 

Med den lokalen kÀnns nÀstan möjligheterna oÀndliga :)


Redigerat av Loco.spk, 08 januari 2024 - 00:09.


#16

Postad 08 januari 2024 - 00:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr ute efter en projector som kanske kommer köras 1-2 timmar per dag, dÄ oftast mot kvÀllen. Med det sagt Àr det ett ljust rum med mycket fönster (utan möjlighet att dra för alla).

OM du kan fÄ till sÄ du kan dra för fönstren nÀr du ska se pÄ film (gardiner, mörlÀggningsgardiner etc) sÄ skulle det förenkla en hel del.



#17

Postad 08 januari 2024 - 07:20

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Jag ser för det första inte ett enda fönster, men de kanske Àr i andra Ànden av lokalen.
 
För det andra sĂ„ Ă€r det vĂ€l inga problem att bygga ut ett fĂ€ste frĂ„n den dĂ€r "snedstöttan" och in till soffan sĂ„ du kan montera projektorn dĂ€r.  Alternativt "vĂ€nda pĂ„ steken" och ha soffan nĂ€rmare vĂ€ggen och duken placerad mitt pĂ„ golvet.
 
Edit: Alternativ tre, spÀnn tvÄ vajrar mellan vÀggarna och hÀng projektorn i.
 
Med den lokalen kÀnns nÀstan möjligheterna oÀndliga :)


Haha ja visst kĂ€nns det som att möjligheterna Ă€r oĂ€ndliga! Med en sambo som har inredning som ett stort intresse Ă€r det inte lika enkelt
 en skĂ€rm i mitten av rummet Ă€r tyvĂ€rr uteslutet. Även saker som sticker ut och syns i rummet (vajrar och annat)


GĂ€llande fönster tillkommer ett relativt stort gavelfönster uppe vid nock samt ett 2x2m fönster nere till höger. Utöver detta finns tvĂ„ stora portar precis dĂ€r bilden Ă€r tagen ifrĂ„n som kommer glasas in. Och sjĂ€lvklart vill inte sambon ha nĂ„gra som helst mörklĂ€ggningsgardiner


#18

Postad 08 januari 2024 - 08:48

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 707 inlĂ€gg
  • 0
Med förutsÀttningarna sÄ lutar rÀtt mkt Ät att det Àr lÀmpligt med en tv i sÄ stor storlek som möjligt. DÄ fÄs en riktigt bra bild utan mörklÀggning och det blir inga bekymmer med installation. Nackdelen Àr ju storleken, givet om man vill ha större bild och ev inte kunna placera högtalare pÄ rÀtt position bakom en akustiskt transparant duk.

#19

Postad 08 januari 2024 - 12:52

nyborjare
  • nyborjare
  • ForumrĂ€v

  • 724 inlĂ€gg
  • 0

unik "lada" ? men ni skall inreda , kan bli snyggt jag hade som skrivit helt klart byggt en snygg projektorhylla som pendlar ner frĂ„n taket 



#20

Postad 08 januari 2024 - 14:17

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Med förutsÀttningarna sÄ lutar rÀtt mkt Ät att det Àr lÀmpligt med en tv i sÄ stor storlek som möjligt. DÄ fÄs en riktigt bra bild utan mörklÀggning och det blir inga bekymmer med installation. Nackdelen Àr ju storleken, givet om man vill ha större bild och ev inte kunna placera högtalare pÄ rÀtt position bakom en akustiskt transparant duk.

 

Ja det lutar lite Ă„t det faktiskt. Kanske en Samsung Frame 85" eller liknande.


unik "lada" ? men ni skall inreda , kan bli snyggt jag hade som skrivit helt klart byggt en snygg projektorhylla som pendlar ner frĂ„n taket 

 

Högt till taket... ca 8.5m i nock ^_^ Blir en rejĂ€l pendel ner isf. Sambon vill inte ha saker som hĂ€nger och slĂ€nger mitt i rummet  :(



#21

Postad 08 januari 2024 - 14:52

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

SĂ„hĂ€r ser planlösningen ut i nulĂ€get fast med en annan typ av soffa och lite annat. TĂ€nker att man vĂ€ggmonterar en Samsung Frame kanske bakom fĂ„töljerna. 

Bifogad fil(er)



#22

Postad 08 januari 2024 - 15:28

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 707 inlĂ€gg
  • 0

Det kommer bli grymt. HĂ€rlig rymd i rummet. Skulle inte hĂ€ngt ngt frĂ„n taket som förstör den hĂ€rliga rymden i rummet. Och vill man verkligen ha proj sĂ„ short throw. Är dock osĂ€ker om ngn högkontrastduk fungerar vĂ€l med short throw. DNP supernova Ă€r ju annars ett mkt bra val med smĂ„ artefakter. 


Redigerat av DPC, 08 januari 2024 - 15:30.


#23

Postad 08 januari 2024 - 16:13

carl-fredrik
  • carl-fredrik
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 0

Det kommer bli grymt. HĂ€rlig rymd i rummet. Skulle inte hĂ€ngt ngt frĂ„n taket som förstör den hĂ€rliga rymden i rummet. Och vill man verkligen ha proj sĂ„ short throw. Är dock osĂ€ker om ngn högkontrastduk fungerar vĂ€l med short throw. DNP supernova Ă€r ju annars ett mkt bra val med smĂ„ artefakter. 

 

SÄ fÄr det nog bli. Om vi kör pÄ projektor sÄ satsar vi pÄ en short throw med en sÄ bra duk som möjligt, helt enkelt. Tack för tips!



#24

Postad 08 januari 2024 - 17:37

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlĂ€gg
  • 0
Finns speciella hc dukar till short throw vÀl

#25

Postad 09 januari 2024 - 19:24

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlĂ€gg
  • 0

Man kan sĂ€tta en projektor pĂ„ en hylla bakom soffan. Jag hade en Ikea Kallax mitt i rummet i förra uppstĂ€llningen och det fungerade bra. En Sony 7000 och en dnp 08-85 duk torde ge ok bild. Jag hade i och försig en jvc x5000 pĂ„ den tiden men den fungerade ocksĂ„. 





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.