Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

InFocus ScreenPlay 7200 stora vinnaren på CEDIA!

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2002 - 11:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Vi var nominerade "Best Video Product 2002" med InFocus ScreenPlay 110 och 7200 och fick slutligen utmärkelsen "Best Video Product 2002" med ScreenPlay 7200 på CEDIA under helgen. [:D][:D]

Priset i Sverige blir också en hit! Håll utkik! [:)]

Läs mer på bl a följande länkar:

www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=175141

www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=174500

www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=175340

Mer information om projektorn finns som vanligt på www.infocushome.com

Glada storbildshälsningar! [8D]

Fredrik
InFocus

#2

Postad 30 september 2002 - 13:27

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hugha!

Nu börjar det klia i fingrarna! Det är tyvärr ingen som har den redo för demo på länge här borta. På pappret ser den bara bättre och bättre ut, prismässigt leder den i klassen över Sharp 9000 och Marantz VP12s1 och bildmässigt verkar folk som sett den vara nöjda. Å andra sida tycker vissa att Sanyo's 30-modell var referens LCD i sin prisklass medan jag upplevde bilden mycket onaturlig och "död". Men en sak är säker, är bilden i klass med Marantz VP12s1 som jag redan testat själv så är väl saken klar?! [8D]

Den har dessutom alla möjliga och omöjliga ingångar, är kompatibel enligt modellen "what you feed me I will eat" och DVI är framtidssäkert. Har precis skrivit ut en pdf med mer info att grotta runt i. Vill se en demo nu!!

Mvh,
/Marcus

#3

Postad 30 september 2002 - 14:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
De som väntar på demoenheter är Tele-Hå i Göteborg, Cinema Concept i Stockholm och The Rock i Lund.

Jag hoppas som sagt att vi får in enheter till Sverige senast slutet oktober. [:)]

Fredrik
InFocus

#4

Postad 30 september 2002 - 14:54

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
En liten fundering eftersom ett köp inte är avlägset...

Kommer butikerna att bestämma priserna själva eller kommer In Focus Sverige att lägga hästhuvuden i deras sängar?

Mvh,
Marcus

#5

Postad 30 september 2002 - 15:02

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Vi kommer inte styra prisbilden mer än att vi väljer återförsäljare som kan inse att den är värd mer än sina 83.000:-.

Fredrik
InFocus

#6

Postad 30 september 2002 - 15:06

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
OK, kommentarer överflödiga, förutom att den redan är åtminstone 20.000kr billigare än Marantz VP12s1...vilket är ett starkt argument. Jag får ta och dyka in på Tele-Hå vid nästa sverigebesök.

/Marcus

#7

Postad 30 september 2002 - 17:08

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Men Fredrik, är inte det att styra marknaden så vet jag inte vad det är [:)]

Borde inte ni som tillverkare var mer intresserade av att så många som möjligt äger era produkter vilket på längre sikt kommer att ge större försäljning?

Ni som tillverkare borde ha ett utpris och sen borde den fria konkurrensen få råda!

#8

Postad 30 september 2002 - 17:37

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Håller absolut med Sandstream71!!!

#9

Postad 30 september 2002 - 20:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Men hur skall det kunna finnas butiker som lever på att demonstrera produkter (även t ex hi-fi dyr och billig) och ge support och garanti till konsumenten om det finns en eller att par ställen på t ex Internet som säljer produkterna långt under listpriset för att de inte behöver demonstrera dem eller slipper lager och lokalkostnader. Då vill ju till slut ingen återförsäljare jobba med produkten. Vi vet alla att support, lager och butikslokal kostar pengar. Jag tror inte någon skulle köpa en projektor osedd, vare sig den kostar 15.000:- eller 500.000:-. Vi vet ju alla på detta forumet att man kan köpa billiga projektorer på Internet, inte minst Tyskland. Många gånger siter som inte ens vill prata med kunder, eftersom deras koncept är uppbyggt på click & buy. Har de kapacitet att sätta dig i en fåtölj, jämföra olika produkter, berätta om skillnaderna och tryggt låta dig gå ut ur butiken med den rätta produkten under armen? Skulle vara intressant att veta hur många på t ex detta forumet som är villiga att lägga order på InFocus ScreenPlay 7200 innan den kommer till Sverige osedd om de kunnat få ett lite billigare pris?

InFocus strategi är att distribuera denna redan nu prisvärda ScreenPlay 7200 projektor genom att par dedikerade och kunniga återförsäljare och genom ett listpris på 83.000:- erbjuda dem en liten provision genom att de i sin tur demonstrerar produkten korrekt och sedan ger den support som vi förväntar oss av en bra hi-fi och hemmabio butik. Vi hade ju också kunnat sätta listpris 120.000:- (som vi gjorde i början) och låtit konkurrensen härja fritt och då hade kanske 83.000:- helt plötsligt varit billigt i sammanhanget. Nu är vi istället ärliga och rekommenderar ett pris som vi tycker är vettigt för denna prestanda.

Jag kan också tycka att jag skulle vilja åka till Dagab och köpa mina livsmedel direkt av dem och tjäna jättemycket pengar/år eller handla min Absolut Vodka direkt från Åhus utan Systembolagets fördyrande mellanhänder. Det sista är kanske ett dåligt exempel då det rör sig om monopol, men livsmedelsbranschen är just ett sådant exempel där man trots allt uppskattar närheten, sortimentet och servicen om än i en annan skala. Jag skulle gärna också handla en BMW M3 direkt från BMW i Tyskland eftersom jag vet att det är en dyr drömbil jag knappt skulle behöva provköra för att veta om jag vill äga eller ej, men om jag kunde tjäna åtskilliga 10.000:- lappar på att köpa den direkt av BMW absolut skulle övervägt det ännu närmare. För att inte tala om Ferrari. Men tro mig, du får aldrig handla en Ferrari direkt från Ferrari. Frågan är om det på sikt hade sålts fler Ferrari bilar för det, även om jag tycker fler borde kunna åka runt i en schysst F50!

Fredrik
InFocus

#10

Postad 30 september 2002 - 21:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag satt igår och läste om folks intryck från CEDIA på avsforum och då verkade dom flesta tycka att JVC:s nya D-ILA proj vara det mest imponerande och intressantaste med ett rykte om ett pris under $10k.

Mattias.

#11

Postad 30 september 2002 - 21:18

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by FFrrEEddRRiiKK
Men hur skall det kunna finnas butiker som lever på att demonstrera produkter (även t ex hi-fi dyr och billig) och ge support och garanti till konsumenten om det finns en eller att par ställen på t ex Internet som säljer produkterna långt under listpriset för att de inte behöver demonstrera dem eller slipper lager och lokalkostnader. Då vill ju till slut ingen återförsäljare jobba med produkten. Vi vet alla att support, lager och butikslokal kostar pengar. Jag tror inte någon skulle köpa en projektor osedd, vare sig den kostar 15.000:- eller 500.000:-.


Vem har sagt att butikerna som demar produkter kommer att finnas i alla evighet? Den dag folk tröttnar på att betala åtskilliga 1000-lappar extra för "personlig service" så dör dessa butiker ut om de inte har något annat att erbjuda.

Nätbutikerna ger också garanti och support. De projektorer som tex Hembiobutiken säljer har exakt samma garantier och supportavtal som om den vore köpt i en butik.

Nätbutiker har också kostnader för lager (så länge man inte driver företaget från pojk/flickrummet).

Vi har massor av kunder som köper projektorer baserat på tester i tidningar coh på sajter världen över.

Glöm inte bort att det finns folk som inte kan besöka någon fysisk butik pga att de är för långt eller att de inte kan ta sig dit av andra anledningar. De kommer aldrig att kunna köpa en 7200 av svenska InFocus utan tvingas att beställa den på nätet från tex Tyskland.


Vi har två olika åsikter och sånt är livet! [8D]

#12

Postad 30 september 2002 - 21:28

Unregisterede2eae4be
  • Unregisterede2eae4be
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Trodde att policyn på detta forumet var att tex.säljare för ett visst märke får INTE göra reklam för sina grejer här! [:)!][:D!][B)!][:D!][:D!][:(!][:(!][8][8][8][8]

#13

Postad 30 september 2002 - 21:31

Unregisterede2eae4be
  • Unregisterede2eae4be
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Oooops!
Såg sedan att tillverkare får posta info om deras produkter!
Sorry[:I]

#14

Postad 30 september 2002 - 22:29

Unregisteredb247c371
  • Unregisteredb247c371
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sandstream71
Borde inte ni som tillverkare var mer intresserade av att så många som möjligt äger era produkter vilket på längre sikt kommer att ge större försäljning?
quote:

På vilket sätt skulle ett lägre pris ge större försäljning?
Om endast en tillverkare sänker priset skulle det ju innebära att dom fick större marknadsandelar. Men om alla tillverkare sänker priset så tjänar ju ingen något på det. Det resultat ju i mindre pengar, vilket resulterar i mindre jobb, mer arbetslöshet, mer skatt att betala för dom som har jobbet kvar.

Det är väl det vi såg hos Ericsson när dom sålde sina telefon under tillverkningskostnad bara för att behålla få marknadsandelar, där fick dom anställda betala med sina jobb för att konsumenterna skulle få billiga telefoner.



Ni som tillverkare borde ha ett utpris och sen borde den fria konkurrensen få råda!


Haha, så att du kan förstöra markanden totalt. Det är tur att det finns vissa firmor som är rädd om dom butikerna som är villiga att ha hemma produkterna för demonstration det kostar både att ha personal, lokal och ha produkterna i butiken.
Varför driver Du Hembiobutiken när ni inte tjänar några pengar på produkterna, för att ha en hobby eller?

Tyvärr tror många konsumenter att ni tjänar minst lika mycket på produkten som ni har sänkt den mot listpris när ni i själva verket endast tjänar ett par hundra.

Och en nyhet ang Canton, det blir inte så mycket med Eu-anmälan då Canton har utarbetat försäljningsreglerna med EUs jurister, och försäljningsreglerna säger något i still med att det ska vara en kvalificerad butik för att få sälja produkterna, det vill säga en butik som kan låta kunden titta och lyssna på produkten, vilken internetbutik kan ge kunden den möjligheten? Detta gäller vissa delar av Cantons sortiment.

Dock är det ett stor problemet försäljningspriserna hos dom stora internethandlarna i tyskland, deras priser ligger under dom svenska återförsäljarnas inköpspriser.
En av anledningarna till detta är inköpsvolymen, och volymen som dom svenska grossisterna har ökar ju inte när den svenska konsumment en handlar i utlandet, vilket i slutändan leder till ännu högre priser eller att märket försvinner helt från Sverige, men det är väl inget problem då ni handlar allt från utlandet.

Och ytligare ett problem är den tyska momsen på 16% gentemot den svenska på 25% det är ungefär en tiondel av priset. Om alla svenskar handlade sina produkter i tyskland skulle vi få mindre pengar att handla för då inkomstskatten skulle öka, samtidigt som ni bidrar till att tyskland göds när ni handlar därifrån, för det är väl ingen tysk butik som betalar moms i Sverige som dom ska gör när dom säljer för över 320000:- per år exkl moms?

Och ni som köper efter vad dom skriver i hemmabiotidningen vad tänker ni med? Har ni ingen egen vilja, tycker ni precis lika som han som testade produkten?
Hans hörsel kanske är helt annorlunda helt andra preferenser ändå går ni och köper den där Yamahförstärkare, och sen köper ni nästa testvinnare som också är lite åt det ljusare hållet, det är dom som oftast vinner i svenskpress, detta leder till en kall och vass anlägning. Vill man inte ha en helt neutral ljudförmedlare, det kanske man inte vill ha. Bara produkterna har blivit bäst i test så är man nöjd. Köper man testvinnare för man inte kan höra skillnaden mellan olika produkten själv så att man litar blint på en kanske köpt recensent. Eller har man så dåligt självförtroende så att man är rädd för att köpa fel produkt?
Nu senast var det skoj, dom blev förvånade att högtalaren lätt annorlunda när dom hade spelat i den ett tag, man bör inte recensera en produkt innan den har gått 1000h, och det är ju något en svensk tidning aldrig har gjort

En gång i tiden slutade Yamaha annonsera i en svensktidning pga att dom hade kritiserat en av deras produkter, efter det skrev inte tidningen något negativt om Yamaha, det är skrämmande.

Nä, jag jobbar inte i någon hifi-butik, jag är datortekniker.

#15

Postad 30 september 2002 - 22:50

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Jag vet inte riktigt vad man ska svara på ett inlägg från en sån bakåtsträvare som live.

För det första har du ingen aning om vad våra marginaler är på det vi säljer så och för det andra verkar du inte veta mycket om marginalerna överhuvudtaget i den här branschen. Visste du det skulle de veta att många butiker har på gränsen till snuskiga marginaler på vissa produkter.

Självklart är jag med och driver Hembiobutiken för att tjäna pengar, jobbar du gratis?

Du kan komma dragande med hur många argument som helst om hur synd det är om de svenska butikerna som måste konkurrera med tyskarna. Det spelar ingen roll då verkligheten är sån och det kan varken du eller butikerna göra något åt.

Jag är väl medeveten om Cantons nya kontraktering av återförsäljarna och det lustiga är att de öppnar upp dörrarna för näthandel igen då det räcker med att tex en tysk butik har en fysisk butik för att kunna sälja till svenskar.

men det är väl inget problem då ni handlar allt från utlandet.
Ni? Är det alla här på forumet eller är det Hembiobutiken du syftar på? Om det är det sist nämnda så är du ute och cyklar igen!!!

Sen att folk inte ska lita på testerna i tex HemmaBio är väl inget som du ska bry dig om, lr?
Många kanske inte har möjlighet att jämföra själva och tar därför hjälp av tidningar och sajter för att försöka hitta det som kan tänkas passa dem bäst.

Jag blir så trött!!!

#16

Postad 30 september 2002 - 23:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
quote: Jag satt igår och läste om folks intryck från CEDIA på avsforum och då verkade dom flesta tycka att JVC:s nya D-ILA proj vara det mest imponerande och intressantaste med ett rykte om ett pris under $10k.


Ja LCOS verkar lovande men man ska kanske komma ihåg att den matades med en 350000 kronors processor från Teranex...

Iövrigt har diskussionen farit iväg och blivit en diskussion om hur vi ska handla våra prylar. Inget fel med det, ett ämne värt att ta upp. Och visst är det kalas att priserna hålls nere genom ökad konkurrens. Men samtidigt anar jag risken att vissa butiker faktiskt måste slå igen. Det säger ju sig självt att det kostar mer att driva en fint inredd butik med tillhörande personal än att driva en internetsajt. Jag säger inte att dagens butiker (och distributörer) inte kan minska sina marginaler (kan de säkert) men nånstans måste väl ändå ovanstående kostander tas ut? Eller, har jag missat nått?

Så då står man där som konsument, absolut lägsta pris vs möjligheten att testa innan, känna på produkten och kanske tom plocka hem den på direkten. Absolut lägsta pris lär vinna i de flesta fall precis som sandstream påpekar men samtidigt så känns det inte tråkigt att inte kunna testa innan inköp? Jag har den känslan iaf. Vad tycker ni andra?

Men en sak har du definitivt rätt i sandstream, butiker och importörer kan inte fortsätta som förut och blunda för verkligheten. Nått måste de hitta på. Men jag hoppas i alla fall att vi i framtiden har möjlighet att välja mellan att handla i butik eller på nätet. Gärna till aslåga priser i båda fallen, hehe.

Men det är väl som med allt annat här i världen, man kan inte äta kakan och samtidigt behålla den... [:)]

Ohh, Infocusen ja... 83000? Låter som ett rätt bra pris tycker jag. Har inte den ett riktpris på 9-10 tusen i USA?

#17

Postad 01 oktober 2002 - 00:09

Unregisteredb247c371
  • Unregisteredb247c371
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Jag vet vad marginalerna är på produkterna.
Dock behöver jag ju inte skriva ut dom här.

>Självklart är jag med och driver Hembiobutiken för att tjäna pengar

Vad är då anledningen till att ni sänker priserna så mycket som ni gör, är det ingen som vill handla av er annars. Det är ju direkt korkat att ha många kunder som man inte kan ta hand om, det är ju bättre att ha ett färre antal kunder som man kan ta hand om på ett bra sätt och med samma vinst.

>Du kan komma dragande med hur många argument som helst om hur synd det är om de svenska butikerna som måste konkurrera med tyskarna.


Det är ju inte synd om butikerna, mer synd är det om konsumenterna som litar blint på tester och inte själva bildar säg en uppfattning om hur produkten är innan köp.


>Jag är väl medeveten om Cantons nya kontraktering av återförsäljarna och det lustiga är att de öppnar upp dörrarna för näthandel igen då det räcker med att tex en tysk butik har en fysisk butik för att kunna sälja till svenskar.

Dock får dom inte sälja dom nya produkterna på nätet.


>men det är väl inget problem då ni handlar allt från utlandet.
>Ni? Är det alla här på forumet eller är det Hembiobutiken du syftar på? Om det är det sist nämnda så är du ute och cyklar igen!!!

Nej, det var inte riktat mot butiken, även om även ni köper en del av sortimentet från utlandet.

>Sen att folk inte ska lita på testerna i tex HemmaBio är väl inget som du ska bry dig om, lr?

Varför inte, men det är klart om konsumenterna inte kan lita på skribenterna i tidningarna utan vill testa själva då blir eran försäljning mindre.

>Många kanske inte har möjlighet att jämföra själva och tar därför hjälp av tidningar och sajter för att försöka hitta det som kan tänkas passa dem bäst.

Jo, visst det kan ju vara en bra vägledning men innan man köper en ljud eller bildprodukt så tycker jag att man på något sätt ska titta och lyssna på den så det inte blir någon överraskning när man får hem den.
Lite synd om man inte blir nöjd med den nya förstärkaren för 10000:-, då hade det kanske varit värt att åka en bit för att få lyssna på den innan köp.

Hur många köper en bil utan och att provköra den innan?
Och detta oavsett om det är en ny bil för 300000:- eller en beg för 15000:-


>Jag blir så trött!!!

Det blir jag också, på alla konsumenter som endast ser till priset när dom handlar produkter. Men det är ju det enda ni kan konkurrera med eller installerar ni produkterna och mäter upp högtalarna i rummet hos kunde och ger råd hur kunden ska placera högtalare hur han kan påverka ljudet på olika sätt med enkel hjälpmeddel?


Ett tips till er konsumenter stirra er inte blinda på att dom seriösa butikerna annonserar med listpriser på sina hemsidor.

En av anledningarna till detta är att vissa konsumenter vill ha hjälp med installationen av produkten och kan då få det i priset, andra kunder vill inte ha någon direkt hjälp och kan då få ett reducerat pris. Sen har det också med och göra om man betalar kontant eller på avbetalning, då avbetalningen kostar ett antal procent för butiken.

Rabatten varierar ju beroende på produkt men 10% är ju inte ovanligt vissa produkter lämnar ju handlarna mer på.

#18

Postad 01 oktober 2002 - 00:54

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Den ser ju inte helt fel ut den dära 7200. Synd bara att den är ett nummer för stor för min plånis:(

#19

Postad 01 oktober 2002 - 01:26

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag skrev tidigare om hästhuvuden, om ni fattar galoppen? Det är rena maffiametoderna att styra pris till BUTIK. Det är en sak att tillverkaren har ett fast pris till agenturen, och att agenturen har ett fast listpris till butiken. Men att KUNDEN i sista änden inte har något att välja på är väl inte bara snudd på kartell utan mer kriminellt än vad bensinbolagen pysslar med dagligen ("ja hallå det är Lasse på Preem, vi höjer 4 öre i morgon bitti, ni på Shell är med på den va? Jag vet var du bor annars"). Olika butiker har olika omkostnader, det betyder inte att en butik med lägre omkostnader behöver erbjuda sämre service. Jag vet flera butiker på landet som har betydligt mer rutinerad personal än butiker i city som har finniga studenter på timanställning och dyra lokalhyror. Skall dessa två kategorier behöva ta samma pris? Självklart inte. Det är jättesnällt att In Focus tänker på de tre musketörerna som fått den enorma äran och privilegiet att få betala fakturan från In Focus och distribuera till kartellbestämda priser, men faktum är att man skjuter sig i foten eftersom In Focus förlorar på detta själva ilängden. Till och med en Handelsstudent på en blöt sexa kan ju räkna ut att fler distributörer och fri prissättning innebär större volymer = mer klirr i kassan. Men man kanske inte vill sälja för många projektorer. Jag kan riktigt föreställa mig Fredrik ringer till tillverkaren och rapporterar "jo serru vi sålde tre stycken förra året" och får svaret "ja det var jäkligt bra jobbat, Tyskarna sabbade allt för oss och sålde fyrtio gånger vad vi kommit överens om, och hemma i USA har vi fri prissättning av legala orsaker så där sålde de alldeles för många, jag vet inte vad vi skall ta oss till Fredrik Vi håller ju på att bli en allemansprojektor. Det är ju status i att vara dyra och sälja få. Rolls Royce och så där du vet."

Det är ingen som har med att göra vad butikerna väljer att ta ut i pris. Det reglerar sig självt ändå eftersom de butiker som verkligen erbjuder bra service får ut mer för sina produkter än de som bara ockrar eller säljer med liten serviceandel. Om vi förbiser agenturledet så är fabriken intresserad av en sak: VINST. Denna får man av stora försäljningsvolymer. Dessa får man genom bra priser. Dessa får man genom en fri konkurrerande marknad. Så krasst sett sätter agenturen käppar i hjulet på sin egen cykel. Och det vet man ju hur det brukar gå att cykla längre sträckor på låst cykel!

Svara annars på den tuffa frågan varför In Focus i andra länder ger blanka fan i vad butikerna hittar på för priser? Jag har bott i USA (Dallas) och där var In Focus ett lågprismärke. I Tyskland är det billigt som vatten. Vad har gått galet i Sverige som gör att Percy och Fredrik står för en uppfattning som bara skulle få Al Capone att gråta av lycka? [:)]

Notera att jag inte har någonting alls emot In Focus, deras produkter och samma gäller Canton, det är båda bra kvalitet och prisvärt. Men inte i Sverige. Det är lika urtöntigt som kön utanför Spy Bar "du kan komma in, du kan cirkulera lite, dig vill vi inte ha här". Det är verkligen bedrövligt att somligas pengar inte duger åt en affärsverksamhet som är beroende av just kunder. Akta foten.

/Marcus

#20

Postad 01 oktober 2002 - 10:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Ännu mer information från Cedia! [:)]

http://www.projector.../cedia_2002.htm

Fredrik
InFocus

#21

Postad 01 oktober 2002 - 11:12

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Lite tråkigt att läsa om den kortsiktighet som en del har ang butikers ut pris. Att leverantörerna ställer ett antal krav på återförsäljarna måste man förstå. Kunnighet kostar, leverantörern utbildar butikssäljarna på "auktoriserade" butiker. Och som Fredrik skrev att dedikerade butiker som demonsterar produkten korrekt får en viss provision är ju rätt. Demo ex kostar pengar att ha på lager och måste säljas till ett reducerat pris. Går du till den lokala butiken för att få information, se på en produkt och till och med låna hem för test, för att sedan beställa där priset är "rätt"? Om det är på det viset bli följden att det blir andra som får betala priset för den service och den test/demo som du fick. Jag handlar där jag får bra service både före och efter mitt köp.
Bosse

Glädjen av det låga priset uppvägs sällan utav ****t av den låga kvalitén.

#22

Postad 02 oktober 2002 - 00:06

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Marcus: LOL!

Boik: Din slutkläm är lite beklämmande. Menar du att en produktskvalitet styrs av vad kunden har betalat? Att en InFocus 7200 inköpt för 83.000:- hos tex The Rock i Lund är bättre en en 7200 för 60.000:- från tex Japan?

Beklagar att framförallt jag lämnat ämnet som denna tråd handlade om från början och kan nästan lova att det inte händer igen [:)]

#23

Postad 02 oktober 2002 - 07:47

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Pacman: Jo det stämmer men så gott som allting på mässan matades väl med nåt slags HD format.

Tyckte bara det var dags att få ner den här InFocus jeppen på jorden, 83000:- är fan inte billigt! [:)]
Den uppfattning jag fått av folks intryck av CEDIA är inte att InFocusen var så märkvärdig, många höll oxå Marantz 12s2 som bättre.

Mattias.

#24

Postad 02 oktober 2002 - 12:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 208 inlägg
  • 0
Blir lite full i skratt när jag läser Fredriks inlägg (trots att det egentligen inte är roligt).
Den enda kontakt jag haft med butiker som säljer Infocus är Dennis hifi här i Kalmar.
Jag får börja med att säga att Dennis är en mycket kunnig kille, och han är väldigt bra att ha att göra med. Men hans kompetens ligger inom ljudområdet.
När jag letade runt efter projektor och nya högtalare för ett år sedan så var jag inne hos honom för att se vad han kunde erbjuda. Efter jag lyssnat på lite olika högtalare stod vi och pratade lite om hembio i allmänhet och jag nämnde att jag skulle inhandla en projektor också. Då rekommenderar Dennis att jag ska överväga en LS110, vilket är Infocus ÄKTA widescreenprojektor. Detta lät väldigt underligt eftersom jag trodde att jag hade stenkoll på alla 16:9 som fanns för ett år sedan. Jag frågade om den verkligen var äkta 16:9 och inte bara hade ett sådan läge.
Jodå, den skulle ha det, det hade infocus försäljare sagt, men han erkände att han inte kunde lova det själv eftersom han inte var så insatt i ämnet.

Jag förklarade att det lät konstigt eftersom jag hade undersökt marknaden noga i jakten på en äkta widescreenprojektor, och isåfall totalt missat denna.
När jag efter en vecka bestämt mig för de Qln som jag lyssnat på hos honom gick jag dit igen och denna gången hade jag kollat upp LS110 lite bättre. Den hade ju mycket riktigt inga windescreenpaneler. Dennis hade också kollat upp det och mummlade lite surt att han skulle prata med försäljaren eftersom han nu också fattat att det inte var en "äkta".

Så hur är det nu med "dedikerade och kunniga återförsäljare"? Eller är det viktigaste att de tar ut ett högt pris som ger infocus som märke en högre status. Frågan är retorisk eftersom den redan besvarats med "Vi kommer inte styra prisbilden mer än att vi väljer återförsäljare som kan inse att den är värd mer än sina 83.000:-."

Personligen tycker jag att hela försäljningstaktiken luktar lite Bose, styr priset och välj försäljningsställen för att ge märket status.
Precis som Marcus så har jag inget mot infocus som märke, även om sådana här försäljningsmetoder faktiskt påverkar min syn åt det negativa hållet.
Om det någon gång blir aktuellt med en infocus kommer den INTE att köpas genom en Svensk butik, eftersom jag inser att jag antagligen kommer att få betala onödigt mycket då. Bra jobbat Fredrik och Co.

Och återigen, absolut inget negativt sagt om Dennis, det är klart han litade på vad han hört av försäljaren.

#25

Postad 02 oktober 2002 - 12:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
[V] Jag har aldrig sagt till Dennis att den hade äkta 16:9 paneler, däremot att den klarar äkta 16:9 i sitt 16:9 läge som då adresserar 848*480 pixlar i både NTSC och PAL 16:9 läge. Dock blir det ju pixel-per-pixel så att säga med NTSC filmer som har 480 linjer. I PAL (576 linjer) blir det en mild komprimering som DCDi:n tar väl hand om.

Diskussionen om vad som är äkta 16:9 kan säkert skapa en separat tråd här på forumet. Är t ex 1366*768 äkta 16:9, fast det inte finns något videomaterial som adresserar de pixlarna fullt ut? Men ändå benämns det äkta 16:9 bara för att panelen är det. I så fall benämner vi vår panel 7:5 format, för det är vad den är (848*600 pixlar). Varken mer eller mindre.

Lätt att det blir missförstånd och tråkigt att du råkade ut för det Loco.spk.

Till slut: Det är bilden på väggen som räknas, inte panelen i projektorn.

Fredrik
InFocus

#26

Postad 02 oktober 2002 - 14:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Måste ge Fredrik 100% rätt i hans senaste inlägg. Vad är det egentligen som gör en projektor till "äkta" då det handlar om 16:9? Ngn på marknaden har bestämt att det är då en panel har 16:9 i aspect ratio, trots att man egentligen får ut mer bildupplösning ur en "vanlig" XGA-projje.
Föreslår att åtminstone vi på forumet börjar använda uttrycket 16:9-projje istället för ett så värdeladdat uttryck som "äkta widescreen", det sistnämnda är faktiskt ganska vilseledande och ger intryck av att vara bättre än vad det är.

#27

Postad 02 oktober 2002 - 16:22

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
sandstream71: Slutklämmen är bara ett talesätt som alltför ofta stämmer in. Har ingenting med denna produkt eller inköpsställe att göra. I kvalitet så måste man väga in service, närhet till denna och priset att få denna service, så ibland så kan det smaka mer än det kostar t,ex då du skall skicka ngt till Japan och försäkra produkten på resan dit. Man köper ju inte bara en produkt utan skall leva med den i en tid och använda den. Lite enklare att prata Svenska än Japanska när man behöver hjälp. För du tycker väl inte att The Rock ska stå för back upp och service när du handlat den billigt från t,ex Japan?
MVH Bosse. :)

#28

Postad 02 oktober 2002 - 18:27

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
En annan farlig återvändsgränd där elaka killar väntar med basebollträn är att sälja med "bonus till säljaren" liknande det system som Fredrik förespråkar (selektivt urval av återförsäljare). De "inser värdet" av projektorn i det här fallet. Nåväl, de säljare som inte inser att den är värd 83.000kr (men mycket väl kan tänka sig att ge excellent service OCH sälja den för 72.000kr) är inte mycket att lita på?! Då hamnar vi ju i BOSE gränden, den värsta av alla i hembiobranschen.
Där ett fabrikat är så urbota dåligt att man måste gynna butikerna med höga marginaler för att de alls skall rekommendera skräpet. Jag kan tänka mig många säljare som sover dåligt för att de lurat på ett stackars okunnigt par ett BOSE system för 40.000kr när ett annat fabrikat givit överlägsen prestanda till en fjärdedel av priset. Klart en sådan säljare måste ha plåster på såren för att få själen att läka (läs 2xMARGINAL för BOSE och 0.5xMARGINAL för det andra fabrikatet).

Är det så att InFocus Svenska är rädda att få samma stämpel i Sverige som i USA, och DÄRFÖR håller uppe priset? Det vore ju katastrof eftersom produkterna nu är BRA och får bra kritik UTAN att priset behöver hållas uppe. Jämfört med konkurrerande produkter borde t.ex. ScreenPlay 110 ligga på 35.000kr istället för 50.000kr. Så något har gått galet. [?]

/Marcus

#29

Postad 02 oktober 2002 - 19:25

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Loco.spk: hade en liknande incident med hifi-klubben där en Davis-proj helt plötsligt vart äkta 16:9 för att den hade 16:9-funktion.

Äkta widescreen är nog ett alltför luddigt begrepp, håller med Arioch där. Kanske därför det är populärt bland säljare, kan alltid dra till med äkta widescreen!! Bara man får veta panelens riktiga/hela upplösning är jag nöjd. TI har ju t.ex. varit mäkta diffusa med sin s.k. dual mode chip som ju egentligen är 848x600, dvs ca 7:5 (det som sitter i LS110/MT5/Plus Piano). Eller bråkar man för att det inte går att använda alla 848x600 pixlar på en gång ex via PC?

Infocus prispolitik kan väl inte fungera när Toshiba säljer en "klon" och dessa kan definitivt köpas via handlare online både i SE och Tyskland. En i tyskland prispressad MT8 borde ge både svenska och tyska Infocus rejäl konkurrens, se bara på MT5!

/Fredrik (en annan!)

#30

Postad 02 oktober 2002 - 19:29

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Prova att lämna in en modern reciver till en lokal hifi rep verkstad med ett bild problem, bilden på tv blir likadan som ett foto negativ. Han skickar den garanterat till agentens rep verkstad, detsamma gäller avkodningsproblem på ljud sidan. Jag själv har på garanti fått byta ut en 14000:- reciver med det mystiska bild problemet (HK), laga den utbytta, garanti repa en 12000:- dvd (Primare) även min Thule dvd var behäftad med fabrikations fel, bytt 4st 18900:- projektorer (AE100), bytt ut en trasig aktiv högtalare (mission). Så lite rocket science verkar det väl vara? Jag måste nog börja med lotto, säkra pengar tydligen. Skämt åsido. Det blir lite dyrare att marknadsföra en produkt i Sverige eftersom allt måste översättas till Svenska, säljorganisation-support måste betalas mm, och det får agenten - butiken och slutligen kunden betala. Jag tycker personligen att kunder som vill köpa en produkt billigt får väl kika och låna hem den från den butiken.Marknaden i Sverige har kanske inte riktigt hängt med i utveckligen, det här kommer att bli självreglerande. Lokal service = lite dyrare.
Bete sig som reference audio?

MVH Bosse
Bosse

#31

Postad 02 oktober 2002 - 19:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 208 inlägg
  • 0
Fredrik. Du missade nog poängen i mitt inlägg. Det var bara ett exempel på att er aktiva selektering av försäljningställen inte på något sätt borgar för att projektorerna säljs av kunnig personal.
Det var inte ett försök att nagelfara specifikationen på LS110.

Dina övriga argument håller inte heller. Du säger bland annat att butiker har lagerkostnader när du lika väl som jag vet att butiker inte ligger med projektorer för tiotusentals kronor i lager. De beställer hem när en kund ska köpa. Bara butiker som Siba, onoff, och Elgiganten har råd att köpa in partier av sådan utrustning, och jag har en känsla av att de tre inte faller inom ramen för era försäljningsställen eftersom de nog inte låter er sätta priset.

Och att du tar upp en sån sak som garanti och support är ju bara löjligt.
Jag kan ta ytterligare ett exempel. Min vw11a höll i ca två veckor innan den blåa panelen gav upp. Jag ringde till green där jag handlat den och fick ett returnummer. Sedan knallade jag ner till posten med projektorn, och efter tre dagar kunde jag hämta ut en ny. Skulle detta gått smidigare om jag handlat den i butik?

Det enda hållbara argumentet du kommer med är att jag faktiskt kan gå ner till Dennis och kolla på projektorn i fråga. Men som Marcus redan tagit upp så går det nästan lika bra att besöka mässor, läsa forum (som tex detta), och jämföra rescensioner av dem för att bilda sig en lika bra uppfattning.
Men detta är ju bara ett argument för butiker i allmänhet och inget som försvarar att ni ska välja mellan olika butiker baserat på om de vill hålla sig till ett pris ni bestämmer eller inte.

#32

Postad 02 oktober 2002 - 20:08

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Det löser sig nog. De som vill spara drygt 20.000kr på att handla någonannanstans än Cinema Concept, Tele-Hå och The Rock kommer naturligtvis att ha alla möjligheter.

Däremot tycker jag det är synd om vissa återförsäljare i Sverige som faktiskt BÅDE är billigare än genomsnittet OCH ger bra service. Gamla Telemekano i Göteborg (innan de blev Expertbutik med styrda priser) var ett typexempel. Superduktiga killar och aldrig tjafs om man ville ha paketpris eller matcha priset från en annan butik. Dessa handlare får inte sälja! Det är ju ganska unikt om man nu tänkt sälja några volymer. Det måste vara minimal efterfrågan på dessa projektorer om man kan ta till sådana beslut utan att få halsen avskuren av huvudkontoret. Det hade aldrig gått igenom på mitt företag iallafall. [:)]

/Marcus

#33

Postad 02 oktober 2002 - 21:54

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Tycker det verkar rätt självklart att InFocus kommer skjuta sig själv i foten här i sverige ialla fall. Varför bry sig, dom förlorar ju bara själv på det. Det finns en massa andra lika bra produkter man kan köpa istället. T.e.x en klon av 7200 från Toshiba!! [:)]

Mattias.

#34

Postad 03 oktober 2002 - 02:57

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
quote:Det finns en massa andra lika bra produkter man kan köpa istället. T.e.x en klon av 7200 från Toshiba!! [:)]


EXAKT!! [:D]

#35

Postad 03 oktober 2002 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Om man nu kommer kunna köpa Tosh:en i Sverige för ett så pass "lågt" pris som 83 papp ja...

Har dessutom svårt att tro att övriga HD2 modeller kommer bli billigare.

Spelar mindre roll för mig iofs... Nån handlare som vill sälja en HD2 modell till mig för 25-30? [:)]

#36

Postad 04 oktober 2002 - 00:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Jag har läst inläggen en hel del gånger och funderat lika mycket på era tankar och åsikter. Håller till viss del med er vad gäller listpriser och vad och hur saker och ting kostar på olika ställen och varför man borde handla det på ett ställe eller annat eller inte osv. osv...

Genom ett listpris på 83.000:- som vi tycker är väldigt bra för en produkt med dessa specifikationer som InFocus ScreenPlay 7200 har och en liten provision till de tre butiker som vi dels jobbat med InFocus nära innan och dessutom finner kapabla att demonstrera vår produkt till fullo och ge dig som kund alla fördelar den erbjuder för sitt pris, så är vår förhoppning att kunna erbjuda en mycket prisvärd HD2 projektor på marknaden denna höst/vinter och 2003. Än en gång har vi använt våra stora DLP inköpsvolymer och bruket av ett dataprojektor chassi (InFocus LP650) till hjälp för att ta fram en produkt med fantastisk videoprestanda. En del såg det första ej 100 %-iga exemplaret på Arken mässan i början på september i Göteborg och nu fick vi en enormt fin bekräftelse på att vi kan hänga med även i toppen genom "Best Video Product 2002" på CEDIA i helgen som var.

Min förhoppning är att alla i Sverige som vill skaffa en projektor i denna klassen skall köpa denna av Svenska InFocus genom våra återförsäljare och därigenom framförallt ha tillgång till en väldigt god serviceorganisation och garanti på hemmaplan. Om någon mot förmodan skulle hitta en betydligt billigare InFocus ScreenPlay 7200 eller klon av denna betydligt billigare någon annanstans än hos våra tre i första hand utvalda handlare Tele-Hå Göteborg, The Rock Lund och Cinema Concept Stockholm eller någon annan återförsäljare så tycker jag ni skall säga det till dem och fråga dem varför de är så dyra som vissa påstår de skulle vara. Ta gärna upp det här på forumet också, för vi tror inte någon kommer kunna sälja den mycket billigare än våra InFocus Home Cinema Partners. Varken i Sverige eller utomlands.

Låt oss göra detta till en officiell InFocus ScreenPlay 7200 tråd, så skall vi visa att InFocus ScreenPlay 7200 är en av de tveklöst bästa videoprojektorerna du kan få under 100.000:-.

Naturligtvis vill vi att så många som möjligt skall få tillgång till denna projektor till rätt pris. [:)]

Fredrik
InFocus

#37

Postad 04 oktober 2002 - 13:48

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Tycker det är starkt av dig, Fredrik, att hänga kvar i tråden och bemöta frågor och kritik!
Tänk om fler tillverkare/importörer i Sverige visade ett sånt intresse för konsumenterna.

Angående officiell tråd så har jag en lösning på gång här i forumet för denna typ av produktspecifika trådar. Stay tuned!

#38

Postad 08 oktober 2002 - 08:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
http://www.projector...s_story_442.htm

http://www.cedia.net...winners2002.php

[:D]

Fredrik
InFocus

#39

Postad 19 oktober 2002 - 03:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
För dom av er som har vägarna förbi Danmark i helgen, så visar vi InFocus ScreenPlay 7200 på hi-fi/hemmabio mässan i Odense i Danmark.

Mässan äger rum på Radisson SAS H.C. Andersen Hotel i Odense.

Mer information om hotellet finns på http://www.radisson.com/odensedk.

Väl mött!

Fredrik
InFocus
[;)]

#40

Postad 19 oktober 2002 - 03:41

Unregisteredc021d911
  • Unregisteredc021d911
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Fredrik: Ingen chans attman får se er på Villamässan i stockholm 24-27 oktober?
De hade visst avsatt hela 3000m2 för hembio!
När kan jag annars se den hos Cinema concept?

#41

Postad 20 oktober 2002 - 00:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Cinema Concept bör få sitt exemplar senast i mitten på november.

Man håller på med de sista småjusteringarna i mjukvaran nu. Har själv sett den senaste versionen nu på mässan i Odense och den ser väldigt bra ut. Mycket bra svärta/kontrast och mycket naturlig färgåtergivning. Ser helt klart fram emot denna modell som jag är helt övertygad om kommer bli en hit i sin prisklass! [:)]

#42

Postad 20 oktober 2002 - 12:21

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Såg att de kallar det för "Hembiomässa" och det tackar jag för! Hemmabio suger fett!

#43

Postad 25 oktober 2002 - 15:04

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Infocus lp650 kostar ca 54.000 enligt pricerunner. Vad jag förstår är det samma chassi som 7200 fast annan panel och lampa + att 7200 har dcdi chippet. Hur kommer det sig att 7200 kostar 30.00 kr mer än lp650. Jag vägrar tro att DCDi chippet kostar 30.000.

Det känns som om det finns en hel del prutmån på 7200

/Gustaf

#44

Postad 21 november 2002 - 20:50

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Nu är bruksanvisningen till ScreenPlay 7200 upplagd på http://www.infocusho.....27s Guide.pdf för er som vill bekantas med alla funktioner och inställningsmöjligheter i väntan på leverans.

Fredrik
InFocus



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.