Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Xbox One X

2266 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox One X 2017 1TB (Spelkonsoler) 9 8,56 (74) 3 499:-
Microsoft Xbox One X 1TB - Project Scorpio Edition 2017 (Spelkonsoler) 4 9,25 (7) Inga priser
1 relaterade trÄdar

#1

Postad 26 maj 2016 - 11:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Ny information frÄn ett flertal kÀllor tyder pÄ att tvÄ nya Xbox One-konsoler Àr under utveckling, en tunnare version och en avsevÀrt kraftfullare variant med VR-stöd

 

Den ena ska enligt deras kÀllor slÀppas redan i Är i form av en tunnare version med stöd för videoinnehÄll i 4K och en 2 TB-hÄrddisk

 

Den andra konsolen som det talas om ska slĂ€ppas nĂ€sta Ă„r och har kodnamnet Scorpio. Denna sĂ€gs ha en mer kraftfull systemkrets med en sammanlagd berĂ€kningskraft pĂ„ 6 teraflops – vilket kan jĂ€mföras med 1,32 teraflops hos nuvarande Xbox One. Microsoft sĂ€gs ocksĂ„ ha planer pĂ„ att samarbeta med Oculus, dĂ€r Xbox One "Scorpio" potentiellt ska kunna bli kompatibel med VR-headsetet Oculus Rift.

http://www.sweclocke...ox-one-konsoler


Redigerat av pacman, 26 maj 2016 - 11:52.


#2

Postad 26 maj 2016 - 12:07

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
Ett hopp frÄn 1.3 till 6tflops Àr ju en rÀtt fin ökning. Men var 6 stÄr sig 2017 Àr ju en annan femma.

#3

Postad 26 maj 2016 - 12:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

en tunnare version med stöd för videoinnehÄll i 4K

Är den vĂ€ldigt mkt tunnare sĂ„ luktar det 14 nm FinFET hĂ€r.

Stöd för videoinnehÄll i 4K lÄter som att den nyttjar AMD senaste video-block.

=> Möjligt att de gjort en 14 nm variant av den Boniare GPU Xbox anvÀnder och bytte ut video-blocket till AMDs senaste. ELLER sÄ gjorde de det lÀtt för sig, kasta i mobil varianten av Polaris 11 bara. Kanske t.o.m. med Àr sÄ att Slim kan driva spelen en gnutta bÀttre Àn FatBox dessutom.

 

Ang Xbox Two och 6 TFlops, Kotaku sÀger:

UPDATE (4:41pm) - In an article this afternoon, Polygon corroborated many of the details we reported as well as one that we didn’t: Microsoft is aiming to get Scorpio running at 6 teraflops, which we’ve also heard from one source. (5-6 is what we heard.) Sources have insisted that Scorpio’s exact specs have not yet been finalized, though.

5-6 TFlops Àr, som jag var inne pÄ i annan trÄd, exakt var desktop varianten av Polaris 10 (Radeon R9 480/480X grafikkorten) kommer ligga.

edit: Noterar att NeoGAF inte har fattat det hÀr Àn...rÀtt kul.

 

Polaris everywhere mao. Tror sÄhÀr:

NX = Polaris 11

XboxOne Slim = Polaris 11

XboxTwo = Polaris 10

Neo = Polaris 10

 

Fast man undrar ju...sÀg att MS satt och planera för Slim för iÄr. Och sÄ fÄr de nys om att Sony skiter i att slimma sin PS4 utan gÄr direkt pÄ Neo spÄret istÀllet. "hey, we got a problem here". :)


Redigerat av pacman, 26 maj 2016 - 12:27.


#4

Postad 27 maj 2016 - 09:39

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2 517 inlĂ€gg
  • 0

Är den vĂ€ldigt mkt tunnare sĂ„ luktar det 14 nm FinFET hĂ€r.

Stöd för videoinnehÄll i 4K lÄter som att den nyttjar AMD senaste video-block.

=> Möjligt att de gjort en 14 nm variant av den Boniare GPU Xbox anvÀnder och bytte ut video-blocket till AMDs senaste. ELLER sÄ gjorde de det lÀtt för sig, kasta i mobil varianten av Polaris 11 bara. Kanske t.o.m. med Àr sÄ att Slim kan driva spelen en gnutta bÀttre Àn FatBox dessutom.

 

Ang Xbox Two och 6 TFlops, Kotaku sÀger:

5-6 TFlops Àr, som jag var inne pÄ i annan trÄd, exakt var desktop varianten av Polaris 10 (Radeon R9 480/480X grafikkorten) kommer ligga.

edit: Noterar att NeoGAF inte har fattat det hÀr Àn...rÀtt kul.

 

Polaris everywhere mao. Tror sÄhÀr:

NX = Polaris 11

XboxOne Slim = Polaris 11

XboxTwo = Polaris 10

Neo = Polaris 10

 

Fast man undrar ju...sÀg att MS satt och planera för Slim för iÄr. Och sÄ fÄr de nys om att Sony skiter i att slimma sin PS4 utan gÄr direkt pÄ Neo spÄret istÀllet. "hey, we got a problem here". :)

 

 

Vorre det inte konstigt om de Ă€ven uppgraderar slim en aning? DĂ„ har utvecklarna plötsligt 3 setups att förhĂ„lla sig till. Jag tror de hellre behĂ„ller den mindre XBOXen som den Ă€r idag för att inte brĂ„ka med griniga programmerare. 



#5

Postad 28 maj 2016 - 04:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Njae, menade en subtil prestanda skillnad pga att den nya hÄrdvaran "rÄkar" exekvera koden lite för fort.

Men iofs, kanske Àr exakt den gamla hÄrdvaran. ESRAM joxet Àr ju helt One unikt.

#6

Postad 08 juni 2016 - 12:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

'ekim', en insider pÄ GAF, har förövrigt bekrÀftat en Slim enl ovan. Inkl UHD-video kapacitet (iaf underförstÄtt...).


Redigerat av pacman, 08 juni 2016 - 12:10.


#7

Postad 10 juni 2016 - 10:50

evil_nike
  • evil_nike
  • ForumrĂ€v

  • 702 inlĂ€gg
  • 0

Kul tider! Nytt Àr kul.



#8

Postad 12 juni 2016 - 21:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
8XK4z8S.png

Xbox One S

Redigerat av pacman, 12 juni 2016 - 21:44.


#9

Postad 12 juni 2016 - 21:45

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
NÀr den kommer stödja HDR kommer den dÄ visa spelfÀrgerna rÀtt? Nuvarande xbox gör ju inte det.

#10

Postad 12 juni 2016 - 21:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

"High Dynamic Range" stÄr ensamt. Inte ihop med "4K Ultra HD video".

 

Hdr support för spel mao?


Redigerat av pacman, 13 juni 2016 - 07:32.


#11

Postad 12 juni 2016 - 21:57

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
NÀ, menade att rgb/rgb limited inte Àr som det ska. Men nya spel borde ju kunna fÄ hdr-stöd ja.

#12

Postad 13 juni 2016 - 05:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
80a0f1a9-eca9-4508-99xouft.jpg

#13

Postad 13 juni 2016 - 07:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

NÀ, menade att rgb/rgb limited inte Àr som det ska. Men nya spel borde ju kunna fÄ hdr-stöd ja.

Ahh, jag skrev min frĂ„ga utifrĂ„n informationen i bilden. Var ingen reply pĂ„ ditt inlĂ€gg Ă€ven om jag inser att det ser ut sĂ„. Ändrar.

 

Ang ditt inlÀgg sÄ gissar jag att om de kan sabba SDR sÄ kan de Àven sabba HDR...lÀtt cynisk som man Àr. ;)


Redigerat av pacman, 13 juni 2016 - 07:45.


#14

Postad 13 juni 2016 - 07:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

"High Dynamic Range" stÄr ensamt. Inte ihop med "4K Ultra HD video".

 

Hdr support för spel mao?

Notera:

MS hade en presentation pÄ GDC om att HDR Àr pÄ G till Direct X12.

http://www.dualshock...hares-new-info/

 

 

Det spekuleras om UltraHD Bluray support. Spontant kan jag tycka att det borde stĂ„ redan i den korta reklamtexten i bilden i sĂ„ fall. Gissar att UltraHD Bluray-support drar med sig div licenskostnader o dyl vilket man kanske inte vill ha i den hĂ€r typen av produkt (MS lĂ€r i vilket fall som helst knappast gĂ„ över lik för ett skrivbaserat format, om man sĂ€ger sĂ„...) .

 

En alternativ vĂ€g skulle ju kunna vara att man sĂ€ljer en extra dyr fjĂ€rrkontroll som tĂ€cker upp den typen av kostnader (och som lĂ„ser upp playback mjukvara). Vill minnas att det gjorts iaf en gĂ„ng förr? 


Redigerat av pacman, 13 juni 2016 - 07:50.


#15

Postad 13 juni 2016 - 08:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
Den lösningen Àr jag med pÄ, dÄ har jag alltid möjligheten att fÄ alla funktioner, men mÄste inte betala för dom inledningsvis dÄ för mig personligen en uhd-spelare Àr lÄngt bort iframtiden. Och MS kan hÄlla nere priser!

Ser fram emot streamen ikvÀll!

Är ju sugen pĂ„ en slim endast pga man slipper powerbricken.

Sen hur bra streaminglÄdorna kommer hantera spel, Àr det precis som min pc i input/komprimerad bild sÄ kan jag lika gÀrna köpa en extra konsol och spela native.

#16

Postad 13 juni 2016 - 08:50

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 inlĂ€gg
  • 0
Jag kan tĂ€nka mig en slim sĂ„ lĂ€nge ljudnivĂ„n Ă€r samma eller lĂ€gre, vĂ€rmeutvecklingen Ă€r samma eller lĂ€gre och att Scorpio inte Ă€r för nĂ€ra i tiden. â˜ș

#17

Postad 13 juni 2016 - 20:25

hofwing
  • hofwing
  • LĂ€rjunge

  • 399 inlĂ€gg
  • 0
Scorpio bekrÀftad

http://m.neogaf.com/...d.php?t=1232711

#18

Postad 13 juni 2016 - 21:41

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlĂ€gg
  • 0
UP full specs - http://www.theverge.....-specs-e3-2016

2TB - $399 (August)
1TB - $349 (later)
500GB - $299 (later)

Internal power brick, UHD Blu-ray player and controller included. (Kinect port has been removed)

#19

Postad 14 juni 2016 - 07:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

UP full specs - http://www.theverge.....-specs-e3-2016

2TB - $399 (August)
1TB - $349 (later)
500GB - $299 (later)

Internal power brick, UHD Blu-ray player and controller included. (Kinect port has been removed)

UHD BD included. :o Win.



#20

Postad 14 juni 2016 - 19:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 445 inlĂ€gg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=XA3moBYaEYc



#21

Postad 14 juni 2016 - 19:28

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
Hade ju varit wow om scorpio kommit i höst eller q1 2017 men q4.. dÄ sitter den bÀsta pc:n pÄ det dubbla sÀkert och xboxen kÀnns Äter igen utdaterad.

Men hoppas att man kan vÀlja bort att spelen rendreras i 4K och fÄ en skön boost i fps/draw distans ist, vilket jag tror majoriteten av gejmers vill Ät före 4k

#22

Postad 14 juni 2016 - 20:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 445 inlĂ€gg
  • 0
Ja, hellre 1080p i 60fps, Àn 4k i 30fps.
Ska dom köra 4k i 60fps, sÄ fÄr dom skruva ner rejÀlt pÄ detaljerna, och det kommer inte se speciellt snyggt ut.

#23

Postad 14 juni 2016 - 20:58

Unregisteredc3576a3e
  • Unregisteredc3576a3e
  • LĂ€rjunge

  • 284 inlĂ€gg
  • 0

Unboxing Xbox One S med Major Nelson

 

https://www.youtube.com/watch?v=ScbZ-YxYDi8&feature=youtu.be&t=1m29s



#24

Postad 15 juni 2016 - 10:26

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 603 inlĂ€gg
  • 0

Ja, hellre 1080p i 60fps, Àn 4k i 30fps.
Ska dom köra 4k i 60fps, sÄ fÄr dom skruva ner rejÀlt pÄ detaljerna, och det kommer inte se speciellt snyggt ut.

 

Oftast behöver inte 4K ha AA massa kantutjĂ€mningsprocessorer igĂ„ng dĂ„ sjĂ€lva upplösningen i sig Ă€r sĂ„ pass hög att det inte gör nĂ„gon skillnad, det gör att 4K kan optimeras bĂ€ttre Ă€n vad man kanske tror. Med tanke pĂ„ kraften som Scorpio sĂ€gs ha sĂ„ borde det inte alls vara omöjligt att köra spelen i 60 fps i 1080p och locked 4k @ 30 fps. Dock skulle jag personligen nog föredra 1080 @ 60 fps, iaf i action spel.



#25

Postad 15 juni 2016 - 11:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Phil Spencer tycks jobba pÄ att sÀlja One S iaf...

 

Nu Ă€r det ju bara det att mervĂ€rdet för One S Ă€r riktat mot 4K TV Ă€gare med. Sa ju att det var en dĂ„lig idĂ© att utannonsera tvĂ„ olika konsoler samtidigt, upplagt för sĂ„dana hĂ€r sjĂ€lvmĂ„l. 

Still running a 1080p TV? Then you should forget about buying Xbox Scorpio.
That’s the message from Xbox boss Phil Spencer. He was asked by Eurogamer about the thinking behind announcing the new Xbox One S only to an hour later reveal a brand new machine, Xbox Scorpio.
“You should buy [the Xbox One S], because Scorpio is not going to do anything for you,” Spencer said after asking the reviewer what TV he had – in this instance a 1080p set. â€œScorpio is designed as a 4K console, and if you don't have a 4K TV, the benefit we've designed for, you're not going to see."
“Clearly, you can buy Scorpio, and if and when you decide you want to buy a 4K television to take advantage of the increased performance, obviously the console will be ready for you. For us in the industry, it's easy to think that most power is always the thing that wins. If you look at last gen, what won? The Wii won. The Wii sold more than we did on Xbox 360 and the PS3, and it wasn't the most powerful console out there. Price is critically important. Wii was a good price and it had a great experience.
“Scorpio is for the person who's got a 4K television, who's really focused on 4K gaming. It's going to be a premium price over what we're selling this one for, and both of them will exist in the market at the same time. Scorpio is for your 4K gamer. And that's what we designed it for.”
It was speculated yesterday that while it seems Xbox Scorpio will have a quite significant power advantage over PS4 Neo, that advantage will come at a cost – that literally being the cost, which could be some $100 more than Sony’s new machine.

Redigerat av pacman, 15 juni 2016 - 11:39.


#26

Postad 15 juni 2016 - 12:02

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 603 inlĂ€gg
  • 0

Scorpio Àr sÀkerligen tÀnkt som en 4K konsol men fÄr du automatiskt högre fps i 1080p sÄ tror jag det finns en stor skala av gamers som kommer köpa Scorpio ocksÄ, Àven utan 4k TV.

 

Konsolbranschen har dock aldrig strÀvat efter individuella behov sÄ kan mycket vÀl bli sÄ att Scorpio beter sig som en vanlig Xbox One och klockar ned sig vid 1080p spelande och pÄ sÄ sÀtt vinner du ingenting pÄ Scorpion om du tÀnker spela i 1080p, d.v.s den gÄr i samma hastighet som en Xbox One i nulÀget i 1080p. LÄter vÀldigt dumt om den Àr designad sÄ och inte designad för hardcore gamers som vill ha en prestanda boost i 1080p.
Samtidigt Àr det inte konstigt om man vÀljer att göra sÄ eftersom det skulle vara ett orÀttvist förhÄllande i mÄnga online spel om vissa spelar i 60 fps och andra i 30 fps.


Redigerat av BioBerra, 15 juni 2016 - 12:03.


#27

Postad 15 juni 2016 - 12:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlĂ€gg
  • 0

Phil Spencer tycks jobba pÄ att sÀlja One S iaf...

 

Nu Ă€r det ju bara det att mervĂ€rdet för One S Ă€r riktat mot 4K TV Ă€gare med. Sa ju att det var en dĂ„lig idĂ© att utannonsera tvĂ„ olika konsoler samtidigt, upplagt för sĂ„dana hĂ€r sjĂ€lvmĂ„l. 

 

Ja han försöker iaf. Det konstiga Àr dock:

- Han pratar om Scorpio för 4K men de vill ÀndÄ sÀlja in 4K möjligheterna pÄ One S samtidigt som de sÀger att det Àr för dig med 1080p skÀrm.

- Om de har lagt in extra kraft för HDR sÄ mÄste dÀr per definition extra kraft. Fler CU eller högre klockfrekvens borde vara svaret hÀr. Om sÄ Àr fallet sÄ kommer det bli en boost pÄ befintlig spel ocksÄ.

- Även om Scorpio Ă€r gjord för 4K sĂ„ kĂ€nns det ganska troligt att man kommer jobba med olika "profiler" pĂ„ spelens instĂ€llningar beroende pĂ„ vad man har för konsol och upplösning.

 

 

Min spekulation Àr:

1. Ganska sjÀlvklart att One S produceras pÄ 16/14nm vilket ger möjlighet till högre klocka vilket jag tror de gör pÄ bÄde CPUn/GPUn

2. Denna "extra kraft" kommer nog vara i omrÄdena kring 10% vilket ger lite bÀttre fps (Vi har sett detta tidigare hÀnda pÄ PSP och 3DS)

3. NÀr vÀl Scorpio kommer sÄ har MS fÄtt volymen nog pÄ mÄnga komponenter för att hÄlla 399 USD samtidigt som One S kommer ligga pÄ 249-299 USD

4. Tror den nya maskinen kommer vara ZEN baserat men inte de monster ZEN som ska först komma till PC utan en cut down variant för laptops med mera för att hÄlla nere vÀrmen.

5. Tror vi kommer se 12GB GDDR5

6. Tror att man likt Sony kommer lÄta utvecklarna att skapa olika HÄrdvaruprofiler beroende pÄ hÄrdvara och upplösning dÀr man kan ratta pÄ olika parametrar sÄ som AA/AF/FPS lock osv.


Redigerat av PalmiNio, 15 juni 2016 - 12:15.


#28

Postad 15 juni 2016 - 12:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 1

Hela Eurogamer intervjun Ă€r helt bisarr. 



#29

Postad 15 juni 2016 - 13:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
http://feber.se/spel...byggd_fr_dig_m/

Nu gör nog MS bort sig. Dom verkar antyda att Scorpio endast Àr vÀrd att köpa om du har en 4K tv.

Varför inte köra ett val i varje spel, fps eller visuals eller mer 1080p/4K sÄ kan man vÀlja att fÄ 60fps+ ist för 30fps@4K

Är ju inte sĂ„ att jag lirar 4k pĂ„ en pc nĂ€r min monitor bara kan visa 1080p dĂ„ drar man nytta av fĂ€rre pixlar och drar upp texturer och draw distance.

Redigerat av SKIBBE, 15 juni 2016 - 13:57.


#30

Postad 15 juni 2016 - 13:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 996 inlĂ€gg
  • 0

Hade för nÄgra mÄnader sedan hoppats fÄ mer info om de nya konsolerna pÄ E3, men det blev inte direkt tydligare med facit i hand...

 

Nu gör nog MS bort sig. Dom verkar antyda att Scorpio endast Àr vÀrd att köpa om du har en 4K tv.

 

 

Diskuteras inlÀggen ovanför dig =P



#31

Postad 15 juni 2016 - 14:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
Ahh sorry.

Men kan ju hoppas att det kommer nÄt hack som isf lÄser upp prestandan för "lÄsta" Àldre titlar. Vore ju najs att nÄn gÄng fÄ njuta av 60fps i bf4 64spelare..

#32

Postad 15 juni 2016 - 14:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlĂ€gg
  • 0

http://feber.se/spel...byggd_fr_dig_m/

Nu gör nog MS bort sig. Dom verkar antyda att Scorpio endast Àr vÀrd att köpa om du har en 4K tv.

Varför inte köra ett val i varje spel, fps eller visuals eller mer 1080p/4K sÄ kan man vÀlja att fÄ 60fps+ ist för 30fps@4K

Är ju inte sĂ„ att jag lirar 4k pĂ„ en pc nĂ€r min monitor bara kan visa 1080p dĂ„ drar man nytta av fĂ€rre pixlar och drar upp texturer och draw distance.

 

 

Vad de sÀger Àr:

- Nej snÀlla köp en One S redan nu

 

Vad de kommer sÀga nÀsta höst:

- Uppgradera gÀrna din One S till en Scorpion

 

De försöker bara spela ner Scorpion nu för den ligger för lÄngt bort.

 

Spontant kÀnns det som de ville slÄ Sony i att presentera sin nya maskin vilket kÀnns dumt nu nÀr Sony inte presenterat nÄgot.



#33

Postad 15 juni 2016 - 15:31

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 603 inlĂ€gg
  • 0

Sony kan ju mycket vÀl kontra med 8 Teraflops bara för att vara vÀrst, allt handlar om hur mycket man vill satsa som spelföretag.

Klart Àr iaf att MS öppnade hÄrt med sin Scorpion, sen vad det betyder för konsumenten ÄterstÄr att se.

Det skulle inte alls förvÄna mig om man inte fÄr nÄgon bÀttre prestanda sÄ lÀnge man kör gamla Xbox One spel samtidigt vore det ju korkat att inte ge spelarna en bÀttre upplevelse nÀr hÄrdvaran finns dÀr, Àven för 1080p Àgare.


Redigerat av BioBerra, 15 juni 2016 - 15:32.


#34

Postad 16 juni 2016 - 07:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 603 inlĂ€gg
  • 0

Tydligen har Xbox One S ocksÄ bÀttre prestanda, nÄgot MS inte sagt nÄgonting om men som utvecklare bekrÀftar: https://www.prisjakt...-flyt-i-spelen/

 

Ska verkligen bli intressant att se om Slim ger bÀttre prestanda.



#35

Postad 16 juni 2016 - 07:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Tydligen har Xbox One S ocksÄ bÀttre prestanda, nÄgot MS inte sagt nÄgonting om men som utvecklare bekrÀftar: https://www.prisjakt...-flyt-i-spelen/

 

Ska verkligen bli intressant att se om Slim ger bÀttre prestanda.

MS har sagt nÄnting om det, lÀs Eurogamer-intervjun med Phil Spencer ovan.

 

Nu Ă€r ju förvisso Phil Spencer den person pĂ„ jorden jag skulle lita pĂ„ minst av alla men Ă€ndĂ„... :D



#36

Postad 16 juni 2016 - 09:57

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 inlĂ€gg
  • 0

Sony kan ju mycket vÀl kontra med 8 Teraflops bara för att vara vÀrst, allt handlar om hur mycket man vill satsa som spelföretag.
Klart Àr iaf att MS öppnade hÄrt med sin Scorpion, sen vad det betyder för konsumenten ÄterstÄr att se.
Det skulle inte alls förvÄna mig om man inte fÄr nÄgon bÀttre prestanda sÄ lÀnge man kör gamla Xbox One spel samtidigt vore det ju korkat att inte ge spelarna en bÀttre upplevelse nÀr hÄrdvaran finns dÀr, Àven för 1080p Àgare.


Vi fÄr vÀl se. :) Inte helt lÀtt att byta specs nÀr man kommit sÄ lÄngt i processen att man skickat ut devkits osv, men omöjligt Àr det ju givetvis inte.

MS har vÀl sagt att spel med dynamisk upplösning som tex Halo 5 kommer prestera bÀttre pÄ Scorpio.. automatiken kommer helt enkelt inte behöva skala ner nÄgot. Men det kÀnns onödigt att spekulera innan vi vet mer nÀrmare release.

#37

Postad 16 juni 2016 - 15:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 996 inlĂ€gg
  • 0

Sony kan ju mycket vÀl kontra med 8 Teraflops bara för att vara vÀrst, allt handlar om hur mycket man vill satsa som spelföretag.

Det handlar lite om hur lÄngt man kommit i sina egna planer ocksÄ. Det gÄr inte bara att byta hursomhelst och man kan inte bara ta en TFLOPS-siffra ur r-ven utan det krÀver rÀtt hÄrdvara och rÀtt pris. MS har sagt att de kommer vara den kraftfullaste konsolen 2017 eftersom de, enligt DF, gör bÀsta möjliga prestanda för bÀsta möjliga pris.



#38

Postad 17 juni 2016 - 10:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

6 TFlops-siffran för GPU:n Àr intressant. Har de vÀl sagt det sÄ fÄr de fasen i mig hÄlla det. Det gÄr att uppnÄ med en "perfekt för konsol APU" Polaris 10 GPU-del snurrandes i 1.302 GHz. Men samtidigt Àr det inte troligt att man lÄter GPU-delen av en konsol APU snurra i högre klockfrekvens Àn vad det gör i motsvarande PC-grafikkort (RX 480). BÄde One och PS4 Àr ju lÄngt lÀgre klockade Àn deras PC-grafikkort motsvarigheter.

 

Det öppnar för en lÄgt klockad Vega-variant (och 6 TFlops krÀver hÀr sÄ pass lÄg klockning, runt 850 Mhz beroende pÄ vilket CU antal vi har att göra med, att Scorpio likvÀl kan hamna ett bit över 6TFlops). Samtidigt ger det en chip-storlek som knappast Àr konsolmÀssig. BÄde PS4 och Ones APU:er Àr rejÀlt mkt större Àn de GPU-chip de Àr baserade pÄ. En Vega baserad APU blir en stor best. Och storlek = pris (lÀgg dÀrtill minst 4 st fler minnesmoduler ijmf Neo - moduler som dessutom sÀkert har ett högre styckpris).

 

LĂ„gt pris Ă€r ett mĂ„ste om man ska tĂ€vla inom konsolvĂ€rlden = det hĂ€r kommer kosta MS pengar, massor med pengar? Iofs, det har de gott om. Även om de iofs inte tycks ha rĂ„d med nĂ„n som tar fram vettig PR för dem...

 

edit: Man kan se det sĂ„hĂ€r oxĂ„. PS4 Neo har troligtvis en tillverkningskostnad som ligger nĂ€rmare One S Ă€n Scorpio. Scorpio kommer vinna prestandamatchen, men till vilket pris? 

 

edit 2: Om nÄn mot förmodan skulle vara intresserad av hur man rÀknar fram TFlops sÄ funkar det för AMD kretsar sÄhÀr. En AMD GPU Àr uppdelad i ett antal Compute Units, CU. En CU bestÄr i sin tur av 64 stycken kÀrnor, stream processors (SP). Varje SP kan (teoretiskt) utföra tvÄ stycken flyttals operationer per klockcykel. KÀnner vi dÄ till klockfrekvensen Àr det lÀtt att rÀkna ut (teoretisk) max flyttals-prestanda.

För t.ex. PS4, 18 CU@800 Mhz (0.8 GHz), blir det: 2*64*18*0.8 = 1843 GFlops = 1.84 TFlops

För RX480 klockad i 1.302 GHz blir det: 2*64*36*1.302 = 6000 GFlops = 6.00 TFlops.

 

Mer onödigt vetande: VĂ€rldens just nu snabbaste superdator (snarare datorpark) spottar ur sig 33860 TFlops. En bit kvar. Men Ă„ andra sidan, 6 TFlops hade vid millennieskiftet spöat vĂ€rldens snabbaste superdator. "Om bara 17 Ă„r kommer det finnas tv-spel som spöar det hĂ€r", det Ă€r f*n sjukt... :D


Redigerat av pacman, 17 juni 2016 - 12:00.


#39

Postad 17 juni 2016 - 13:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 996 inlĂ€gg
  • 0

LĂ„gt pris Ă€r ett mĂ„ste om man ska tĂ€vla inom konsolvĂ€rlden = det hĂ€r kommer kosta MS pengar, massor med pengar? Iofs, det har de gott om. Även om de iofs inte tycks ha rĂ„d med nĂ„n som tar fram vettig PR för dem...

 

edit: Man kan se det sĂ„hĂ€r oxĂ„. PS4 Neo har troligtvis en tillverkningskostnad som ligger nĂ€rmare One S Ă€n Scorpio. Scorpio kommer vinna prestandamatchen, men till vilket pris?

Spencer har upprepade gÄnger sagt att tanken inte Àr att tjÀna pengar pÄ konsolerna som med mobiltelefoner, utan pÄ spelen och Xbox Live och annat. Vilket ju Àr sjÀlvklart men ÀndÄ. SÄ det Àr möjligt att de kan ta en förlust dÀr för att fÄ ut en best.

 

"Om bara 17 Ă„r kommer det finnas tv-spel som spöar det hĂ€r", det Ă€r f*n sjukt... :D

 

 

Jag förvÀntar mig att grafen kommer vara i datorer inom 17 Är, tidigare nog. SÄ dÄ kommer vi fÄ ett orimligt stort hopp.



#40

Postad 17 juni 2016 - 15:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Vi fÄr lova att minnas denna trÄd om 17 Är dÄ vi bevittnar nÀr Naughty Dog sÀtter tÀnderna i 33861 TFlops... :D

#41

Postad 18 juni 2016 - 11:58

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlĂ€gg
  • 0

Bara lÀst Àn sÄ lÀnge men blir Scorpio kraftfullare Àn Neo kÀnns det mer eller mindre givet att gÄ för den och ha bÄde den och PS4:an. VÀldigt lite ifrÄn Sony som fÄtt mig vilja lÀgga alla Àggen i samma korg...



#42

Postad 19 juni 2016 - 09:27

Fluxgoinghard
  • Fluxgoinghard
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
Xb1S kommer ju med en 4k/blurayspelare.. Tror ni att den kommer vara bra?

#43

Postad 19 juni 2016 - 13:03

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Xb1S kommer ju med en 4k/blurayspelare.. Tror ni att den kommer vara bra?


Den kommer ju iallafall göra sitt jobb för vad konsolen kommer klara av att leverera. Sen kan man vÀl alltid diskutera hur snabb den kommer vara vid uppstart. Kommer ihÄg min första blu-ray spelare o HD-DVD spelare, laddtider för meny uppemot 1 minut pÄ vissa skivor.

Redigerat av Unregistered9a1f280a, 19 juni 2016 - 13:04.


#44

Postad 19 juni 2016 - 14:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 020 inlĂ€gg
  • 1

Han sammanfattar Phil Spencers snack om 4K bra:

https://www.youtube.com/watch?v=gohltVrxkP0



#45

Postad 19 juni 2016 - 17:31

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlĂ€gg
  • 0

Han sammanfattar Phil Spencers snack om 4K bra:

https://www.youtube.com/watch?v=gohltVrxkP0

Fast var det nÄgon som inte förstÄtt allt det dÀr redan samt varför Phil sade som han gjorde?



#46

Postad 08 september 2016 - 14:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 996 inlĂ€gg
  • 0

Tar det hÀr istÀllet, men fÄr döpa om trÄden sÄ vi bara har en trÄd om Scorpio (och en om Slim).

 

MS menar att skillnaderna mellan Scorpio och PS4 Pro kommer vara tydliga.



#47

Postad 08 september 2016 - 18:31

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 inlĂ€gg
  • 0
FĂ„r hoppas prisskillnaden inte Ă€r allt för tydlig. 😄

#48

Postad 08 september 2016 - 18:41

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlĂ€gg
  • 0
NÀr den slÀpps blir det första gÄngen jag kommer köpa AAA-spelen till en ms konsol. Tror nÀsta tv inköp fÄr vÀnta tills Scorpio slÀpps ocksÄ. Jag spelar ju bara SP sÄ det spelar ingen roll att alla polare spelar PS4.

Redigerat av New Player, 08 september 2016 - 18:44.


#49

Postad 08 september 2016 - 18:44

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
blir bf1 multiplayer inte 1080p/60fps med hjÀlp av Scorpio eller iaf nya titlar slipper samma lÄsning som original xboxen sÄ kommer jag Äter vara hype pÄ Scorpio. Sonys sÀtt att hÀmna mp upplevelsen var som ett antiklimax.

ja stabila 30/60 fps Àr bÀttre Àn med dippar... men jag vill ju gÄ frÄn 30>60fps med en snabbare konsol. eller ifrÄn 900p@60 till 1080p@60 med Scorpio osv.

Men tÀnk om MS gör som Sony :-(
spelar vÀl 20/80% med fördel multiplayer.

#50

Postad 08 september 2016 - 18:47

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlĂ€gg
  • 0
Dom lÀr ju göra som Sony. Blir ju orÀttvist med den fördelen tror jag dom tycker.



2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.