Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Vilken projektor ska man köpa?

13 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 april 2024 - 12:08

Klevzz
  • Klevzz
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag ska snart flytta och har vĂ€l egentligen varit instĂ€lld pĂ„ att köpa en 77” TV. Dock sĂ„ kommer jag sitta betydligt lĂ€ngre bort frĂ„n TVn i nya lĂ€genheten vilket kommer försĂ€mra upplevelsen. Andra nackdelen Ă€r att det blir ett större svart hĂ„l pĂ„ vĂ€ggen Ă€n vad jag har idag. Av den anledningen har jag börjat titta pĂ„ projektorer.

NĂ€r det kommer till TV har jag bra koll, men det brister nĂ€r det kommer till projektorer. Modellbeteckningar samt varumĂ€rken Ă€r betydligt luddigare och det Ă€r lite oklart om det finns nĂ„gon ”herre pĂ„ tĂ€ppan” som med TV (Sony, Samsung, LG).

Jag har tittat framförallt efter UST och en motoriserad duk sÄ att jag kan ha en fin tavla pÄ vÀggen som syns nÀr jag inte anvÀnder projektorn. Har Àven tittat pÄ XGIMI HORIZON MAX (inte slÀppt Àn) som kÀnns mer som nÄgot i min stil nÀr det kommer till design och funktioner (t.ex IMAX enhanced).

Nu behöver jag lite tips frÄn de pÄ olika projektorer dÀr ute. Prisklass har jag tÀnkt runt 30k, vet inte riktigt hur mycket det differentierar sig om man spenderar mer. Helst en UST, men Àr öppen för andra alternativ med.

#2

Postad 03 april 2024 - 12:30

nyborjare
  • nyborjare
  • ForumrĂ€v

  • 808 inlĂ€gg
  • 0

Det Ă€r inte rĂ€tt att jĂ€mföra o ersĂ€tta en tv med en proj , dessa 2 Ă€r beroende av helt olika förutsĂ€ttningar eller rĂ€ttare sagt projen Ă€r , vad har du för "miljö"  avstĂ„nd ? tĂ€nkt bildstorlek 



#3

Postad 03 april 2024 - 13:23

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 831 inlĂ€gg
  • 0
Valet av duk kan sannolikt vara viktigare Àn projektor. Givet att det Àr en ljus miljö (tÀnk vardagsrum och det Àr Àven ljust om man kan mörklÀgga).
Sen gÄr inte ust att kombinera med bilen duk som helst, sÄ bra om helheten specas sÄ vi kan rÄdgöra mer.

#4

Postad 03 april 2024 - 13:53

Klevzz
  • Klevzz
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte rÀtt att jÀmföra o ersÀtta en tv med en proj , dessa 2 Àr beroende av helt olika förutsÀttningar eller rÀttare sagt projen Àr , vad har du för "miljö" avstÄnd ? tÀnkt bildstorlek

AvstÄndet i nya bostaden uppskattar jag Àr 5 meter frÄn soffan. Bildstorlek har jag inte tÀnkt riktigt sÄ pÄ. Vad jag sett sÄ Àr inte det nÄgot som Àr fixerat utan Àr spann pÄ typ 100-120 tum?

#5

Postad 03 april 2024 - 13:58

Klevzz
  • Klevzz
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0

Valet av duk kan sannolikt vara viktigare Àn projektor. Givet att det Àr en ljus miljö (tÀnk vardagsrum och det Àr Àven ljust om man kan mörklÀgga).
Sen gÄr inte ust att kombinera med bilen duk som helst, sÄ bra om helheten specas sÄ vi kan rÄdgöra mer.


Tittar inte sÄ mycket pÄ TV under dagen, utan det Àr mest pÄ kvÀllar. MörklÀggning kommer jag att ha och sÄ som det Àr i min lÀgenhet idag tycker jag det mörklÀgger bra. Behöver inte vara bÀcksvart utifrÄn vad jag sett pÄ youtube att dessa moderna projektorer klarar av. SÄ egentligen vill jag vÀl ha tips pÄ vad som finns. Nu vet jag inte om det Àr samma i projektvÀrlden men om du frÄgar efter topp-modellerna för OLED inom tv Àr det objektiva svaret LG G3, Sony A95L och Samsung S95C. Finns det nÄgon motsvarighet för projektorer?

#6

Postad 03 april 2024 - 14:07

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 831 inlĂ€gg
  • 0
Det enskilt bÀsta rÄd jag kan ge Àr att satsa pÄ en högkontrastduk. Det lyfter bilden avsevÀrt i din miljö. Men inte alla sÄdana dukar passar med ust. SÄ dÀr Àr det bra att rÄdfrÄga med proffs som Marcus pÄ therock.
En projektor som ger mkt bild för pengarna Àr Epson 9400. Men den Àr inte ust

#7

Postad 03 april 2024 - 15:03

Klevzz
  • Klevzz
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0

Det enskilt bÀsta rÄd jag kan ge Àr att satsa pÄ en högkontrastduk. Det lyfter bilden avsevÀrt i din miljö. Men inte alla sÄdana dukar passar med ust. SÄ dÀr Àr det bra att rÄdfrÄga med proffs som Marcus pÄ therock.
En projektor som ger mkt bild för pengarna Àr Epson 9400. Men den Àr inte ust


Tackar för svaret! Behöver inte vara UST, men det Àr mer att det Àr skönt att ha allt samlat lÀngst fram. Sen kan man sÄklart lösa nÄgot snyggt.

#8

Postad 03 april 2024 - 17:41

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 831 inlĂ€gg
  • 0
Det öppnar för mÄnga bra lösningar! Beroende pÄ var du Àr i landet sÄ finns lite olika möjligheter att fÄ demonstrationer. Det kan ge dig mkt kött pÄ benen om du har möjlighet att ta dig till en bra handlare.

Kör man ust sÄ Àr jag osÀker pÄ högkontrast och just det vill du ha i ett ljust rum, Àven om det Àr skapligt mörkt om kvÀllen.
Kikar pÄ du mkt sÄ kan det ocksÄ vara klokt att slÄ en blÀnk Ät laser som ljuskÀlla. Och du lÀr behöva en del ljus ocksÄ.

#9

Postad 03 april 2024 - 20:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 331 inlĂ€gg
  • 0

Ett tips Ă€r att ha svarta tyger pĂ„ sidvĂ€ggen som du kan dra fram nĂ€r du ser film och döljer nĂ€r du inte ser film. Bara att "mörklĂ€gga" första 2 meter gör mycket för bilden. 



#10

Postad 04 april 2024 - 10:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 045 inlĂ€gg
  • 2

Anledningen till att det inte finns en "bÀsta" projektor som det möjligen gör med TV Àr att projektorn i sig inte ger nÄgon prestanda ensam. För en TV spelar det mindre roll om du stÀller upp den i ett rum med vita vÀggar eller om det Àr svarta vÀggar i rummet. Du kan till och med stÀlla upp den i trÀdgÄrden en solig vÄrdag och fÄ en skaplig bild.

En projektor Àr helt beroende av det rum den placeras i tillsammans med den duk som den skjuter mot. DÀrför kan man fÄ helt olika resultat med samma projektor, beroende pÄ alla andra faktorer.

 

Ett mörkt rum med vita vÀggar Àr inte lÀngre ett mörkt rum nÀr du tÀnder en stark lampa och riktar den mot en jÀttestor reflektor. Och det Àr precis vad en projektor Àr, en stark lampa och duken Àr en jÀttestor reflektor. Ljuset som studsar ut i rummet via duken kommer att reflekteras vidare av dina vÀggar, tak och golv och det ljuset studsar förstÄs tillbaka till duken och vattnar ur svÀrtan i bilden. Att rummet blir ljusare, av detta indirekta ljus, pÄverkar ocksÄ vÄra pupiller som dÄ blir mindre ljuskÀnsliga och bilden upplevs dÄ mörkare.

 

Av denna anledning finns det dĂ„ olika typer av dukar för olika typer av miljöer och anvĂ€ndningsomrĂ„den. Även projektorns förmĂ„ga att lysa upp bilden kommer att spela en stor roll för resultatet, men det Ă€r inte givet att högsta möjliga vĂ€rde Ă€r bra. Snarare tvĂ€rtom i mĂ„nga situationer, att för mycket ljus kan stĂ€lla till problem.

 

Eftersom detta Àr en komplex ekvation och mycket svÄrare att lÀsa sig till vad som Àr bra sÄ mÄste man som regel titta pÄ olika lösningar för att kunna bilda sig en uppfattning om hur man upplever detta. Inte förrÀn man har lite kunskap kring hur bilden faktiskt ser ut och pÄverkas av olika förutsÀttningar kan man börja diskutera vilka kompromisser som man bör ta.

 

RÄden du har fÄtt om att gÄ att titta Àr dÀrför nÄgot du bör ta fasta vid. Desto fler lösningar i olika miljöer som du tittar pÄ kommer att ge dig mer input och kunskap. NÄgon kunnig person som kan förklara samtidigt som du tittar kommer ocksÄ att göra resan trevligare.

 

En projektorlösning kan ge en fantastisk upplevelse, men det Àr inte bara att lÀsa nÄgra reviews, vÀlja bÀst i test och klicka pÄ köpknappen som rekommenderas för att hitta rÀtt för just ditt rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#11

Postad 04 april 2024 - 11:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 265 inlĂ€gg
  • 2

Det man ska tĂ€nka pĂ„ med merparten diskussioner om "bĂ€sta projektorn" Ă€r baserade pĂ„ den typisk ideal situation som med helt svart rum utan ljusinslĂ€pp och neutral matt duk. Prioritetsordningen och ekvationen för en projektor Ă€r som följer:

 

1) Rummet. A och O. Allt börjar och slutar med rummets egenskaper och hur mycket du vill kompromissa dĂ€r. Vilket till stora delar handlar om subjektiv förvĂ€ntan och Ă¶nskemĂ„l. Objektivt ideala "bĂ€sta rummet" för en projektor Ă€r ett rum utan ljusinslĂ€pp och mĂ„lat i svart, idealiskt nĂ„got i stil med Vantablack.

 

2) Duken och bör vÀljas efter förutsÀttningarna för (1) men Àven (3) för sÄvÀl storleken pÄ bilden och projektionsegenskaperna. Hit hör ocksÄ sÄdant som akustisk transparent duk. Det Àr inte sÀkert det gÄr att fÄ en duk med alla egenskaper man söker. DÄ Àr det ocksÄ en frÄga om vad man vill kompromissa med dÀr. "BÀsta duken" Àr en neutral vit och matt duk utan synlig struktur. Den förutsÀtter att (1) Àr nÀra idealet.

 

3) Projektorn. Nu vÀljer du projektor och utgÄr frÄn förutsÀttningarna hos (1) och (2). HÀr finns ocksÄ matchningen att dukar som hjÀlper till i ljusa rum har specifika reflektionsegenskaper och dÄ behöver man matcha projektorn mot duken och Àven sÄdant som tittplaceringen. Annars fÄr man problem med ojÀmnt ljus över ytan för att projektorns ljus reflekteras fel.

 

Alla tre faktorer bör rymmas i budgeten och svaret pĂ„ "bĂ€st" kan lika gĂ€rna handla om (1) eller (2) Ă€r den största kostnaden ekonomiskt och tidsmĂ€ssigt. Ifall rummet Ă€r dĂ„ligt blir duken viktigare Ă€n projektorn. LĂ€gger man all ekonomi pĂ„ projektorn kan det vara sak samma om projektorn kostade 9 990:- eller 99‚990:- eftersom bĂ„da ser lika illa ut nĂ€r (1) och (2) Ă€r suboptimala.

 

Det kan rent av vara sĂ„ att den billigare projektorn fungerar "bĂ€st" för den har mer ljusstyrka vilket kanske Ă€r det enda vapnet man har nĂ€r (1) och (2) Ă€r suboptimala. Är man pĂ„ whatever-nivĂ„n köper man en ljusstark projektor och kör pĂ„ en vit vĂ€gg nĂ€r man kĂ€nner för det. DĂ„ Ă€r ocksĂ„ alla diskussioner om "bĂ€sta projektorn" mer eller mindre meningslösa.



#12

Postad 04 april 2024 - 19:50

nyborjare
  • nyborjare
  • ForumrĂ€v

  • 808 inlĂ€gg
  • 0
De var den bÀsta förklaring jag lÀst! SÀger allt och borde vara ett standard svar till alla nybörjar frÄgor gÀllande bÀsta projen. Vilken proj ska jag köpa och jag har ett ljuskontrollerat rum nÀr man menar jag kan mörklÀgga frÄn ljus utifrÄn

#13

Postad 04 april 2024 - 20:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 967 inlĂ€gg
  • 0
Ja,applĂ„der till ringblixt och marcus utlĂ€gg dĂ€r minsann 👏

#14

Postad 04 april 2024 - 23:23

Klevzz
  • Klevzz
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Wow!

Tackar sĂ„ mycket för de otroligt utförliga svaren. Jag var ju garanterat ute och cyklade i mitt tĂ€nkande hĂ€r 😅 FörstĂ„r iaf mycket bĂ€ttre nu och kommer ta rĂ„det att gĂ„ till en hembiobutik och rĂ„dfrĂ„ga dĂ€r.

Uppskattar tiden ni tog att svara!



3 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 3 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.