Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Från Samsung ps63a766 till Samsung UE75F8005, rätt val?

97 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 augusti 2013 - 11:40

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ställt lite frågor tidigare gällande köp av större tv-apparater men inte hittat något som jag varit nöjd med. Nu har dock Samsungs 8-serie fått väldigt fin kritik i recensioner, och då jag inte vill ha mindre än en 75-tummare så verkar det som att denna tv passar mig då jag vill kunna se på 3D samt i övrigt få en riktigt bra bild.

Jag har idag enkom plasma-tv på samtliga apparater i huset, därav att jag är lite "nervös" inför teknikskiftet. Min nuvarande "bio-Tv" är en Samsung ps63a766 (63" plasma) som är ISF kalibrerad. Jag är i stort sett nöjd med TV:n, dock anser jag att svärtan på denna är ganska undermålig, mer grå än svart så att säga.

Jag skall ta beslut i helgen gällande Samsungs UE75F8005 och det lutar åt köp. Har kunnat beskåda tv:n i butik, dock svårt att jämföra med hemmamiljö, men av det jag såg så verkar det vara att klart steg upp i bildkvalite än min nuvarande tv (som lanserades för 5 år sedan). Bedrövligt vore det givetvis annars, givet att tv:n jag nu skall köpa går loss på 80 000 och är 5 år nyare.

Jag har givetvis ställt mig frågan om det är smart att köpa en tv för 80 k nu när 4K apparater är på väg och i viss mån Oled, men då det rimligtvis bör dröja en 5+ år innan material finns att tillgå för att utnyttja 4k så borde det väl vara en vettig affär att köpa en riktigt bra tv idag för att byta upp som om en 5+år eller liknande?

Sammanfattat i frågeform =

1)Att gå från en 5 år gammal plasma modell till samsungs 75" 8-serie bör väl vara en uppdatering i form av bättre bild?

2)Är jag en idiot att lägga 80k på en tv idag när 4k samt oled lurar runt hörnet?

3) Betrakningsvinkel på dagens lcd/led, är de markant sämre än på plasma?

Tack för er input

Redigerat av Unregistered13df0eba, 09 augusti 2013 - 12:25.


#2

Postad 09 augusti 2013 - 11:51

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har du kikat på UE75F6475? Den känns betydligt mer prisvärd, men har säkert inte lika bra bild. Själv tänkte jag vänta in att den sjunker under 40k,
Jag skulle aldrig lagt 80k på en TV, inte ens om den städade och lagade mat (eller jo kanske då).

#3

Postad 09 augusti 2013 - 12:18

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej Peggen,

ja, jag har kollat in UE75F6475, den har positiva omdömen på AVSforum vad jag kunnat läsa mig till. Dock så var det när jag jämförde mot 8-serien en märkbar bildskillnad, men visst, frågan är ju om 8-serien är 30 000 kr bättre (säkerligen inte, det ekonomiska för mig är inte av väldigt stor betydelse men givetvis är 30 k inte en oansenlig summa för mig). Om det är någon som har mer info gällande bildskillnader mellan 6 och 8 serien så är ni välkomna att bidra med information.

Redigerat av Unregistered13df0eba, 09 augusti 2013 - 12:19.


#4

Postad 09 augusti 2013 - 12:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Intressant fråga. Frågan är vad en 80" 4k-Oled skulle kosta? 200.000 lök?

#5

Postad 09 augusti 2013 - 12:24

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Det kanske rent av är så att UE75F6475 är en klar bildförbättring gentemot min nuvarande tv som jag redogjort för? Återigen svårt att avgöra i butik, men visst var även 6-serien i mina ögon en bra tv.

#6

Postad 13 augusti 2013 - 13:25

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Nitteman, du kanske redan handlat nu så du inte längre vill ha svara på dina frågor? Och har du handlat lär du kunna besvara dem själv :)

#7

Postad 13 augusti 2013 - 13:33

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag har givetvis ställt mig frågan om det är smart att köpa en tv för 80 k nu när 4K apparater är på väg och i viss mån Oled, men då det rimligtvis bör dröja en 5+ år innan material finns att tillgå för att utnyttja 4k så borde det väl vara en vettig affär att köpa en riktigt bra tv idag för att byta upp som om en 5+år eller liknande?

Sammanfattat i frågeform =

1)Att gå från en 5 år gammal plasma modell till samsungs 75" 8-serie bör väl vara en uppdatering i form av bättre bild?

2)Är jag en idiot att lägga 80k på en tv idag när 4k samt oled lurar runt hörnet?

3) Betrakningsvinkel på dagens lcd/led, är de markant sämre än på plasma?


Kan dock ändå ge svar ifall någon annan läser:

1. Absolut. Hur mkt beror dock främst på miljön där du kommer ha TV:n, desto ljusare rum, desto mer nöjd lär du bli. F8005 har riktigt bra svärta för att vara en LCD/LED men jämfört med en modern plasma har den ändå inte en suck i ett MÖRKT rum när det gäller svärta (lite beroende på hur kräsen du är som tittare också). I ett ljusare rum däremot är det en helt annan sak, där skulle jag nog säga att F8005 slår de flesta plasmor, möjligtvis med undantag för Samsungs senaste plasmor F8505. Sen beror det så klart på vad du kollar på, olika innehåll belönar olika kvalitér, mörka skräckfilmer på natten behöver svärta, sport på dagtid behöver ljusstyrka. Sen är skärpa och annat klasser bättre på en bra LCD, den som hävdar nåt annat vill nog bara inte inse sanningen, räcker med att typ köra igång en webbläsare på en LCD och en plasma för att se skillnaden.

2. Trots att många kallar mig för idiot utifrån vad jag betalar för mina TV apparater så måste jag nog ändå tyvärr säga ja :D. För samma pengar får du en 65" F8005 samt en frontprojektor som ger MKT större bild än 75" (beroende på rum så klart). Men det beror så klart också mkt på dina förutsättningar och övriga tittare som småbarn osv. En stor TV är alla gånger enklare och smidigare, i synnerhet en LCD/LED utan risk för inbränningar osv.

3. Ja, däremot är de inte så hysteriskt dåliga som en del plasmafanatiker tycks tro. Kommer du regelbundet ha folk som kollar från vida vinklar kan det vara ett problem (typ stor familj), men annars är det lite väl överdrivet. Personligen skulle jag dock aldrig köpa en LCD om jag visste att jag själv skulle behöva se den från en rejäl vinkel ofta, annat än typ till köket eller nåt då.

Redigerat av Unregistered1413, 13 augusti 2013 - 13:37.


#8

Postad 13 augusti 2013 - 19:39

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Tack för ett uttömmande svar improwise! tv:n har jag ännu inte köpt, är tvungen att införskaffa en bil till damen (hon slår ihjäl mig om jag prioriterar tv:n före bil) då sommarbilen snart skall in i garaget för höst/vintervila. Svärtan på min samsung idag är som jag var inne på, klart mer grå än svart, varvid det bör vara något bättre svärta på F8005 antar jag (annars skulle jag bli besviken). Vi sitter ca 3 m från tv:n, soffan är dryga 3,5 m bred, givet att tv:n är dryga 1,7 m bred så bör betraktningsvinklarna inte bli något av ett större problem antar jag?

Vidare så får jag nog tillstå att det är en viss idioti att lägga såpass mycket på en tv när ny teknik etc lurar runt hörnet. Men jag får intala mig själv att det är bra att ej vara en "early adopter", då tekniken är mer beprövad och barnsjukdomar förhoppningsvis eliminerats när det är dags för ny tv om X antal år.

Så om någon vecka, efter bilköpet gjorts blir det inköp, såvida du inte tycker att jag kanske skall slå till på 6 serien istället, den går loss på 50 k istället för 80, det kanske inte är så stor skillnad skärmarna emellan? Har du någon uppfattning om detta då du verkar vara väl insatt i LCD-tekniken?

Redigerat av Unregistered13df0eba, 13 augusti 2013 - 19:41.


#9

Postad 13 augusti 2013 - 20:07

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Sedan kan jag inte riktigt släppa detta med 4K upplösningen, det lär ju ingå nästa år för dessa priser, när köpdjävulen slår till så är alla rationella lösningar ej av prioriterad art, därav att det är bra att ventilera sina åsikter och få feedback via detta forum :-)

#10

Postad 13 augusti 2013 - 21:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Tack för ett uttömmande svar improwise! tv:n har jag ännu inte köpt, är tvungen att införskaffa en bil till damen (hon slår ihjäl mig om jag prioriterar tv:n före bil) då sommarbilen snart skall in i garaget för höst/vintervila. Svärtan på min samsung idag är som jag var inne på, klart mer grå än svart, varvid det bör vara något bättre svärta på F8005 antar jag (annars skulle jag bli besviken). Vi sitter ca 3 m från tv:n, soffan är dryga 3,5 m bred, givet att tv:n är dryga 1,7 m bred så bör betraktningsvinklarna inte bli något av ett större problem antar jag?

Vidare så får jag nog tillstå att det är en viss idioti att lägga såpass mycket på en tv när ny teknik etc lurar runt hörnet. Men jag får intala mig själv att det är bra att ej vara en "early adopter", då tekniken är mer beprövad och barnsjukdomar förhoppningsvis eliminerats när det är dags för ny tv om X antal år.

Så om någon vecka, efter bilköpet gjorts blir det inköp, såvida du inte tycker att jag kanske skall slå till på 6 serien istället, den går loss på 50 k istället för 80, det kanske inte är så stor skillnad skärmarna emellan? Har du någon uppfattning om detta då du verkar vara väl insatt i LCD-tekniken?


Värt att tänka när ni sitter så nära bilden är att betrakningsvinklar inte bara kan vara ett problem om man sitter vid sidan av TV:n utan även om man sitter för nära en tillräckligt stor TV. Dvs även om du sitter mitt framför TV:n så får du i praktiken tittvinklar mot sidorna på sidorna på TV:n, på sammma sätt som om du skulle sitta vid sidan av en mindre TV. Sen kan det även vara värt att tänka på resultatet blir rätt beroende av vad du matar med för insignaler, SD kvalité i 75" är ingen höjdare, å andra sidan kör jag själv ibland det på min projektor t.ex. för sport där man inte själv kan påverka kvalitén och det fungerar rätt bra. Blackbars osv blir också större på en större TV, så jag föreställer mig att sämre svärta kanske kan bli lite mer uppenbart där.

Personligen skulle jag som bildnörd aldrig titta på någon annan Samsung LCD än 8 serien, ev med undantag av 7-serien som jag fått för mig är rätt lika bildmässigt men saknar en del SmartTV grejs som jag personligen inte skulle sakna men andra kanske gör det. Ev skulle du kunna kolla på 75" ES9000 serien också, som jag tror delar rätt mkt teknik me 75" F8005, vet dock inte hur priserna är på den. Du har ju även Sharparna i de storlekarna, 70-90", till klart humanare priser, även om bilden från F8005 nog slår dem alla gånger men knappsat motsvarar prisskillnaden.

Personligen skulle jag inte köpa 75" F8005 för det priset, om du nu inte typ är stenrik och pengar inte spelar någon roll. Dels för att jag tycker den är för dyr i förhållande till vad den levererar, och för att jag tror att priset mkt väl kan sjunka en del inom en nära framtid.

#11

Postad 13 augusti 2013 - 21:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Sedan kan jag inte riktigt släppa detta med 4K upplösningen, det lär ju ingå nästa år för dessa priser, när köpdjävulen slår till så är alla rationella lösningar ej av prioriterad art, därav att det är bra att ventilera sina åsikter och få feedback via detta forum :-)


Personligen är jag tveksam till 4K, inte för att det i sig är dåligt, utan för att det tillgängliga materialet i 4K är minimalt, i synnerhet om du kollar på vanlig TV lite då och då.

Bor du i Stockholm finns ett par ställen som har 75" Samsung för demo, vet inte om du redan sett den live kanske?

#12

Postad 13 augusti 2013 - 22:43

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Tack för svar,

stenrik vore väl synd att säga, dock är priset givet min ekonomiska situation inte en dealbreaker så att säga. Dock så vill jag ju givetvis få en riktigt bra tv givet ovan nämnda pris, och det är du mycket riktigt inne på, likväl som jag själv tror, att kvalitén inte motsvarar det pris jag får erlägga. Det jag betalar för i detta fall är tummen helt enkelt. Jag har bara kunnat titta på 6-serien i 75, tyvärr inte 8-serien. 9-serien har jag läst på lite om, den ligger på 70k, det verkar inte heller som att det blir nämnbara prisfall på tv-apparater i dessa storlekar samt priser av vad jag kunnat utläsa via prisjakt.

Men man kanske skall avvakta någon månad till och se prisutvecklingen, händer inget så kommer jag köpa den givet den infon du gav ovan. Jag och min sambo är filmnördar, enbart bluray på skiva, samt att vi nu vill kunna använda 3D, då är stor tv av vikt för att få rätt känsla. I övrigt har vi Canal digital så sporten är hd-säkrad :)

Redigerat av Unregistered13df0eba, 13 augusti 2013 - 22:43.


#13

Postad 13 augusti 2013 - 23:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Om pengar inte är något problem kan jag inte förstå varför du skulle köpa annat än 8-serien (med undantag då för ES9000 som jag tror i mångt och mkt är samma TV, ev tom bättre än F8005, men jag kan minnas fel här). Skulle nog säga att desto större TV:n är, desto viktigare är kvalitén på bilden, dvs sämre TV ger märkbart sämre bild desto större storlek.

F8005 är en kanontv, absolut, och mkt bättre än förra årets ES8000 serie då Samsung verkar ha fixat många problem. Skulle nog säga att det främst är svärtan som hindrat mig från att köpa en, den är bra för att vara LCD/LED men inte i klass med en plasma, eller en Fullarray LCD (av vilka nog ingen längre säljs på svenska marknaden, och definitivt inte i 75"). Sen är det ju mkt en fråga om hur mkt bildnörd man är också, och så det där med om man tittar i mörkt rum, halvmörkt rum eller ljust rum (typ hemma en regning sommardag och uttråkad).

Då få recensenter testat 75" varianten vad jag kan se kan det ev vara ett tips att du kollar in kundrecenssioner från amerikanska siter som t.ex. Amazon, Best Buy och liknande för att se där vad vanliga användare tycker, det brukar jag själv göra. Som bekant finns många fler på andra sidan atlanten som har mkt pengar och därmed köper dyrare TV-apparater.

Några länkar:

http://www.bestledhd...-to-un75es9000/

http://www.amazon.co...ctronics&sr=1-1

http://www.youtube.c...h?v=CYu6Yghl0Gc

I den senare kan det dock vara svårt att bara kolla på TV:n för att...ja, ni kommer nog förstå om ni kollar :) Notera att t.ex. Amazon slår ihop sina recenssioner för alla storlekar av samma serie, så kolla vilken storlek de verkligen recensserar.

Redigerat av Unregistered1413, 13 augusti 2013 - 23:50.


#14

Postad 14 augusti 2013 - 00:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Kan dock säga att bortsett från priset så kan jag inte komma på någon annan TV än den du kollar på som bättre motsvarar dina krav, speciellt då sett till att du vill ha en storlek över 65" och bästa möjliga bild. Har du tålamod kan du ev vänta in IFA 2013 som är snart och se vad som lanseras där, men det lär inte vara nåt som går att köpa innan 2014 då

#15

Postad 14 augusti 2013 - 06:32

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Om du ska köpa 75F8005 så vänta åtminstone till den första prissänkningen. En av få modeller som fortfarande inte haft dess stora sommarprissänkning. Lite trist att betala 80k nu och så kostar den 65k veckan efter. :) Den ligger otroligt högt i pris nu jämfört med vad man får. Rimligtvis skulle den ha kostat runt 50k, men då det är en lite udda storlek just nu så är den svindyr.

Sen tycker jag även att 75" är så pass stor storlek att det är trist att inte ha 4k upplösning på den om man tänker behålla TVn i mer än 2 år.

Nu kan man inte jämföra dem bildmässigt, men att Sharp kunnat sälja en 80" för ca 34k säger ändå en del om hur fel prisläget på denna TV är.

#16

Postad 14 augusti 2013 - 07:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Betraktningsvinklar är en tydlig (och objektivt verifierbart så det handlar inte om tro eller nått sånt trams som improwise är inne på) bildkvalitetsbrist hos VA-paneler (som bl.a. Samsung använder), och inte bara en brist (hurvida det är ett problem är bara en subjektiv åsikt som varierar med vem man frågar) för de som sitter lååångt ut på sidorna om nån nu trodde det. Den som hävdar nåt annat vill bara inte inse sanningen, för att använda improwise ord ovan.

Grundpelare i begreppet bildkvalité är med vilken kontrast- och färgkaraktär bilden återges. Vad som händer på LCD, och alltså då speciellt VA baserade diton, är att kontrast- och färgkaraktär förändras beroende på betraktningsvinkel. Vi har alltså en variation i bildkvalité.

Givetvis kommer det hela gradvis men en definition av när det blir en relevant brist skulle kunna vara när det är så att olika primära (och rimliga) sittpositioner kräver olika inställningar för att bildkvalitén ska bli optimal (om det nu ens är möjligt, inte säkert). Det är då man riskerar att titta på sämre bildkvalité än vad man har betalat för så att säga. Eller om man så vill, man har olika sorts tv beroende på var man sitter.

Det finns en annan aspekt i det här oxå, det kan ge ett kvitto på hur kräsen man är så att säga. Tycker man inte differensen i bildkvalité är nått att hänga upp sig på ja då finns chansen att man heller inte behöver köpa en dyr LCD tv - detta eftersom bildkvalitetsskillnaden mellan en billig och en dyr LCD-tv kan vara mindre än vad bildkvalitetsskillnaden som råder från olika sittpositioner är. Så i vissa fall kan det finnas pengar att "spara".

Som improwise säger så är bristen än värre på en så pass stor tv som 75". Har inte kikat på F8 i 75 tum men däremot på ES8 och F6 i 75 tum och där fanns det knappt nån "sweet spot". Och än värre blev det när man flytta sig sedled i "soffan". Stora VA-paneler är mao en idé med brister...

Med det sagt så är utbudet >65" klart begränsat varför Sammyn fortfarande mycket väl kan vara bästa valet (och med annan teknik så får du istället andra problem så det är alltid ett fall av pick your poision) men om jag vore dig så skulle jag titta på en välinställd F75:a i den rumsmiljö du har hemma, på det avstånd, och de sittpositioner du tänkt dig. Kanske tycker du allt är frid och fröjd, i så fall är du nog väldigt rätt ute. Men gör dig själv en tjänst och ordna ett vettigt demo.

4K är ju najs men det är lixom inte upplösning som är "problemet" här och det är förmodligen inte det som du kommer störa dig på om du köper en dylik tingest (om du nu kommer störa dig på nått, inte alls säkert). Dvs 4K ger dig inte den framtidssäkerhet som man kanske kan tro.

Personligen så tycker jag inte att marknaden för >65" är riktigt "där" än. Upp till 65 tum finns det mkt vettigt att välja men sen är det ooutforskad och dyr mark man kliver in på. Av den anledningen så skadar det nog inte att ha is i magen. Samtidigt är det förstås så att >65" är roligare än <=65" och det är ju en fördel om man bestämmer sig innan man trillar av pin... :)

Lite beroende på situation är ju annars improwise tips tv+proj ett utmärkt förslag.

För den som vill nerda ner sig lite extra i ämnet betraktningsvinklar så läkar jag till en äldre artikel i ämnet som ändå i många avseenden fortfarande är aktuell:
http://www.component.se/docs.php?id=79

Redigerat av pacman, 14 augusti 2013 - 07:39.


#17

Postad 14 augusti 2013 - 07:23

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
>>Improwise, tack för infon samt bifogade länkar. Skall visa sambon videorecensionen hehe :)
Det är intressant detta med samsungs 9-serie, enligt skalan de använder sig av så skall väl 9-serien vara flaggskeppet?
Men som jag förstår det så är 8-serien en bättre tv? Mindre än 75 " vill jag inte ha, och som du är inne på är alternativen väldigt få då.
Det blir en hel del tv-tittande både i dagsljus, men även när det är väldigt mörkt, du har möjligtvis ingen uppfattning om svärtan presterar bättre på min nuvarande gentemot 8-serien?

>>Altair, tack för ditt bidrag. Då det fortfarande är augusti och det inte är förräns slutet september, början oktober som tv-säsongen drar igång på allvar så kan jag med gott samvete vänta ut en möjlig prissänkning. Tror du själv att det inträffar någon närmaste 1-2 månaderna?

#18

Postad 14 augusti 2013 - 07:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

du har möjligtvis ingen uppfattning om svärtan presterar bättre på min nuvarande gentemot 8-serien?

Bättre än din plasma i ett mörkt rum och sjukt mkt bättre i ett ljust rum. Speciellt då i sweet spot. :)
(med viss reservation för att svartbotten ev inte kommer vara lika uniform, jämt fördelad över hela bildytan, på LCD:n som den är på din plasma)

Redigerat av pacman, 14 augusti 2013 - 07:46.


#19

Postad 14 augusti 2013 - 07:34

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Pacman, stort tack för ett intressant svar. Det är märkligt att man inte skall kunna köpa sig en tv i dessa prisklasser utan att veta om man köper på sig ett problem eller inte, när jag köper en bil och erlägger en viss summa så vet jag att kvaliten motsvarar det pris jag ger, not so much när det gäller tv-apparater tydligen :( . Jag skall under dagen posta bilder och ge måttangivelser kring min "tittarposition". Då kanske ni mer belevade vänner kan uttala er kring om min position är helt knas eller inte. Jag borde som du säger åka och få den demad efter min rumsmiljö, dock är jag lat och hoppas att er digra kunskap skall ge mig rätt input haha.

Redigerat av Unregistered13df0eba, 14 augusti 2013 - 08:52.


#20

Postad 14 augusti 2013 - 07:39

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Det är ett svar jag gillar Pacman :)
Du var dock inne på ett viktigt spår gällande betraktningsvinklar rakt framifrån så att säga, det har jag inte ens tänkt på (trodde i min enfald att det endast gällde från sidorna, vad naiv jag är...), så när
jag kommit hem från jobbet skall jag ta ett par bilder så får ni/du se om något kan utläsas av dessa bilder gällande betraktningsvinklar.

#21

Postad 14 augusti 2013 - 07:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Nu strök du över det du skrev men snappade upp din tankegång ändå. Som jag var inne på i min edit så har vi ett krux. Hurvida det är ett problem är bara en subjektiv åsikt som varierar med vem man frågar. Du behöver verkligen titta själv.

#22

Postad 14 augusti 2013 - 07:56

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
http://www.webhallen..._ue75f8005stxxe

Kostar 64 995:- där som medlemspris om man är inloggad.

#23

Postad 14 augusti 2013 - 08:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Betraktningsvinklar är en tydlig (och objektivt verifierbart så det handlar inte om tro eller nått sånt trams som improwise är inne på) bildkvalitetsbrist hos VA-paneler (som bl.a. Samsung använder), och inte bara en brist (hurvida det är ett problem är bara en subjektiv åsikt som varierar med vem man frågar) för de som sitter lååångt ut på sidorna om nån nu trodde det. Den som hävdar nåt annat vill bara inte inse sanningen, för att använda improwise ord ovan.

Som improwise säger så är bristen än värre på en så pass stor tv som 75". Har inte kikat på F8 i 75 tum men däremot på ES8 och F6 i 75 tum och där fanns det knappt nån "sweet spot". Och än värre blev det när man flytta sig sedled i "soffan". Stora VA-paneler är mao en idé med brister...


Uppenbarligen är du både läs- och skrivkunnig så jag antar att det är minnet som sviktar när du påstår att jag både säger att betraktningsvinklar inte är något problem (vilket jag aldrig sagt), för att sen bekräfta att jag faktiskt sagt det :D Jag har dock själv en del "normala" kompisar som av någon anledning alltid hamnar ut mot kanterna med mig själv i mitten när vi ser på film, och även på direkt fråga har dom aldrig klagat på betraktningsvinklarna, även om jag själv absolut ser problemen med dem.

Det här med svärtanivåer är lite lurigt, för genom att tillföra lite eget ljus så kan man lura ögat att svärtan är bättre än den är. En del personer som har kalibreringsutrustning som gossedjur lär hävda att "men det stämmer ju inte" och i sak har dom rätt, för egen del får svärtan gärna vara grön så länge jag uppfattar den som perfekt svart. På samma sätt som jag kan tänka mig att se typ en Batman-film och gilla den trots att jag nog vet att det antagligen inte är på riktigt :) Detta är dock en rätt grov förenkling, men där kan nog t.ex. Ringblixt berätta mer eller hänvisa till några av de utmärkta texter han redan skrivt i ämnet. Vad som däremot kan vara problem är typ flashlighting/clouding, men ovan talar jag främst om "bristande" grundsvärta.


Det är ett svar jag gillar Pacman :)
Du var dock inne på ett viktigt spår gällande betraktningsvinklar rakt framifrån så att säga, det har jag inte ens tänkt på (trodde i min enfald att det endast gällde från sidorna, vad naiv jag är...)


Det var faktiskt jag som sa det först :D

I ditt fall skulle jag nog rekommendera ett köp hos någon av de kedjor som har 30/45 dagars öppet köp och att du får prova grejerna under tiden. ElGiganten har det vet jag, tror även Komplett. Eg gillar jag inte när folk typ beställer hem 3-4 olika TV apparater och skickar tillbaks alla utom 1 (jobbigt för butiken som måste sälja dem som demoex/returer), men en TV med ångerrätt/öppet köp känns mer rimligt när du köper den du faktiskt tror du vill ha. Då får du chansen att faktiskt själv se hur väl det fungerar hemma hos just dig. I ditt fall tror jag, utifrån den bild jag har av din tittmiljö, att du mer kommer påverkas av betraktningsvinklar "i bilden", dvs t.ex. att om du tar en helvit skärm så kommer den framstå lite gråare ut mot kanterna. Om det är sen är ett problem eller inte beror helt på hur känslig du är. Glöm inte bort att de flesta av oss som hänger här regelbundet är bildnördar :)

Vad jag hört så ska Samsungs 4K apparater lanseras (ha lanserats) i Juli i USA, har dock ingen koll på priser osv men vet att det ska finnas en 85" 4K TV, så om priset inte spelar nån roll så har du kanske en vinnar där. Även LG har ju en 84" 4K om jag minns rätt, som jag dock bara sett med de typiska och intetsägande "vacker blomma som långsamt slår ut" klippen.

Redigerat av Unregistered1413, 14 augusti 2013 - 09:01.


#24

Postad 14 augusti 2013 - 08:51

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Det var inte meningen att stryka över det jag skrev. ska se om jag kan redigera det,
>>altair4, fantastisk info, så du menar att jag bara behöver skaffa bli medlem (kostnadsfritt?) och så kan jag beställa den till detta pris?

#25

Postad 14 augusti 2013 - 09:01

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag blev medlem på webhallen men kan inte se att tv:n kostar annat än 79900kr, är jag blind eller har de redan ändrat priset?

#26

Postad 14 augusti 2013 - 09:04

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag blev medlem på webhallen men kan inte se att tv:n kostar annat än 79900kr, är jag blind eller har de redan ändrat priset?


Har inte själv handlat där men vet att dom verkar ha någon slags "guldklubb" där man får olika priser desto mer frekvent köpare man är

#27

Postad 14 augusti 2013 - 09:16

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Ok, då jag inte handlat där förut så har jag säkert inte möjlighet att handla till rabatterat pris.

Redigerat av Unregistered13df0eba, 14 augusti 2013 - 09:16.


#28

Postad 14 augusti 2013 - 09:59

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0

Ok, då jag inte handlat där förut så har jag säkert inte möjlighet att handla till rabatterat pris.


Jag är silvermedlem, men brukar vara exakt samma pris för bronsmedlemmar. Trodde man automatiskt blev bromsmedlem då man skapade ett konto, men kanske måste man ha handlat där tidigare. Har du dubbelkollat att du är inloggad när du kollar priset?

Samma pris lär garanterat dyka upp i andra butiker snart ändå. Är mer en indikation på var priset ska vara än något supererbjudande från Webhallen.

Redigerat av altair4, 14 augusti 2013 - 10:00.


#29

Postad 14 augusti 2013 - 10:04

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag är inloggad, har inget medlemspris på denna tv. kanske skulle skicka ett mail och se om man ändå kan få köpa tv:n till medlemspris...

#30

Postad 14 augusti 2013 - 10:08

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0

Jag är inloggad, har inget medlemspris på denna tv. kanske skulle skicka ett mail och se om man ändå kan få köpa tv:n till medlemspris...


Gör det, borde inte vara några problem.

#31

Postad 14 augusti 2013 - 11:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Uppenbarligen är du både läs- och skrivkunnig så jag antar att det är minnet som sviktar när du påstår att jag både säger att betraktningsvinklar inte är något problem (vilket jag aldrig sagt), för att sen bekräfta att jag faktiskt sagt det :D

Din läsförmåga brister, har aldrig påstått att du sagt att betraktningsvinklar inte är något problem.

Däremot sa jag att tro inte är en faktor i sammanhanget (det var en extremt klumpig formulering om du tänker efter) samt att jag förtydligade hur det faktiskt ligger till med betraktningsvinklar eftersom jag helt enkelt tycker din redogörelse var alldeles för luddig med en hel radda risker för misstolkningar. Den var inte tillräckligt bra helt enkelt, sorry.

Jag minns så väl att du "bara" sa att problemet var överdrivet (förutom i vida vinklar) så oroa dig inte för mitt minne du. :) Kan förövrigt hända att nån ser en liten motsägelse i att ena stunden säga att problemet är överdrivet (förutom i vida vinklar) samtidigt som man ger ett exempel på där det är ett problem i "noll vinkel"... Luddigt som sagt.

Jag har dock själv en del "normala" kompisar som av någon anledning alltid hamnar ut mot kanterna med mig själv i mitten när vi ser på film, och även på direkt fråga har dom aldrig klagat på betraktningsvinklarna, även om jag själv absolut ser problemen med dem.

Japp, min tes "hurvida det är ett problem är bara en subjektiv åsikt som varierar med vem man frågar" funkar. :)

Det var faktiskt jag som sa det först

Njae, bara delvis. Hur var det med minnet? :D



Offtopic:

Det här med svärtanivåer är lite lurigt, för genom att tillföra lite eget ljus så kan man lura ögat att svärtan är bättre än den är. En del personer som har kalibreringsutrustning som gossedjur lär hävda att "men det stämmer ju inte" och i sak har dom rätt,

Det där var rätt obegripligt. "tillföra lite eget ljus" = blända ögat, right? Desto mer ögat bländas desto mer försämras mörkerseendet, ögats dynamik blir mättad så att säga, vilket alltså innebär att vi har lättare att uppfatta "mörkgrått" som "svart" (och förmågan att urskilja lågdagrar goes right out of the window med) så de där med gossedjuren, var du nu hittat dem, har i sak i så fall fel.

Överlag är det rätt mkt som försämras då ljus tillföres så man bör kanske vara noga med att påpeka att det inte är ensidigt positivt att gå den vägen. Detta oavsett om vi pratar tillförsel av ljus i rummet (vilka nackdeler det har behöver vi nog inte ens ta upp) eller att hämta ut mer ljus ur LCD-displayen (det flyttar bara dynamiken uppåt och för de allra flesta funkar det inte att köra backlight:max i alla rum om man säger så).

Men ja, iaf en svag backlight bakom tv:n är nära nog alltid av godo. Är ju förövrigt nästan kurs 1A i kalibreringssammanhang så jag är tveksam till om du förstått de med gossedjur rätt om jag ska vara ärlig. :)

#32

Postad 14 augusti 2013 - 12:06

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Här bifogar jag bilder på hur den primära TV-hörnan ser ut. Tror ni det orsakar några problem givet möbleringen?

Tittavstånd från soffan till tv:n är 3,10 cm.

Bifogad fil(er)



#33

Postad 14 augusti 2013 - 12:09

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Iphone 4 kamera, crappy pictures, men helheten visas...

#34

Postad 14 augusti 2013 - 15:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Din läsförmåga brister, har aldrig påstått att du sagt att betraktningsvinklar inte är något problem.

Däremot sa jag att tro inte är en faktor i sammanhanget (det var en extremt klumpig formulering om du tänker efter) samt att jag förtydligade hur det faktiskt ligger till med betraktningsvinklar eftersom jag helt enkelt tycker din redogörelse var alldeles för luddig med en hel radda risker för misstolkningar. Den var inte tillräckligt bra helt enkelt, sorry.

Jag minns så väl att du "bara" sa att problemet var överdrivet (förutom i vida vinklar) så oroa dig inte för mitt minne du. :) Kan förövrigt hända att nån ser en liten motsägelse i att ena stunden säga att problemet är överdrivet (förutom i vida vinklar) samtidigt som man ger ett exempel på där det är ett problem i "noll vinkel"... Luddigt som sagt.


Japp, min tes "hurvida det är ett problem är bara en subjektiv åsikt som varierar med vem man frågar" funkar. :)



Nä, nu måste du nog läsa på lite igen. Jag sa att många plasmafanatiker tycks tro att problemet är mkt större än vad det faktiskt är, säkert till stor del beroende på att de sällan kollar på LCD:er. Och det står jag för och kommer fortsätta hävda. I synnerhet då kanske anhängare av ett visst plasmamärke som tenderar att få talibaner och Apple fanboyz att framstå som lättpåverkade. Överlag skulle jag säga att alla rapporterade problem kring TV-apparater är kraftigt överdrivna jämfört med de betydligt större och viktigare frågorna i livet, betraktningsvinklar är inget undantag. Digilo och Allsång på skansen kommer vara lite illa oavsett om du sitter mitt framför en LCD eller långt ut på sidan :)

Det är absolut ett faktum att LCD:er har problem med tittvinklar (vilket för övrigt även plasmor har numera men då främst vertikalt) men effekten av det överdrivs ofta, speciellt när det börjar talas om att "vanligt folk" skulle påverkas så mkt av det, det gör dom inte, iaf inte de jag känner. Men det är ju subjektivt från person till person vad man tycker och var och en får väl tycka vad man vill. Ironiskt nog verkar klagomålen kring betraktningsvinklar på LCD:er främst komma från de lilla fåtal som själva kör plasma (1% av marknaden? 0,1%) medan de som faktiskt har LCD apparater brukar klaga mindre på det.

Men ja, iaf en svag backlight bakom tv:n är nära nog alltid av godo. Är ju förövrigt nästan kurs 1A i kalibreringssammanhang så jag är tveksam till om du förstått de med gossedjur rätt om jag ska vara ärlig. :)


Se där, jag visste att du skulle förstå vad jag menade till slut :D

Njae, bara delvis. Hur var det med minnet? :D



Innan du hade skrivit ditt första inlägg i denna tråd skrev jag:

"Värt att tänka när ni sitter så nära bilden är att betrakningsvinklar inte bara kan vara ett problem om man sitter vid sidan av TV:n utan även om man sitter för nära en tillräckligt stor TV. Dvs även om du sitter mitt framför TV:n så får du i praktiken tittvinklar mot sidorna på sidorna på TV:n, på sammma sätt som om du skulle sitta vid sidan av en mindre TV."

Så jag var nog först oavsett ur vilken betraktningsvinkel man kollar :D

Redigerat av Unregistered1413, 14 augusti 2013 - 15:35.


#35

Postad 14 augusti 2013 - 15:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Här bifogar jag bilder på hur den primära TV-hörnan ser ut. Tror ni det orsakar några problem givet möbleringen?

Tittavstånd från soffan till tv:n är 3,10 cm.


Tittar på dina bilder och det enda jag tänker är "perfekt för projektor" (förutsatt att du nu inte från kamerapositionen har riktigt dåliga ljusförutsättningar). En 75" är visserligen en rätt maffig TV, men jämfört med en projektorbild uppåt säg 110" är det ändå inte mkt att skryta med:

http://www.displaywa...s-110-inch-16x9

För de pengar du snackar om får du ju en riktigt bra TV, en bra projektor och en bra duk (lite beroende på hur svårt det skulle vara att mörklägga osv). Har du en ljusstark projektor behöver du dessutom inte mörklägga för att t.ex. se på sport eller liknande, har själv en Epson TW9000 och att kolla på fotboll mitt i sommaren är inget problem så länge du inte har kraftigt ljus som direkt faller in mot bilden). Samtidigt ska det sägas att en projektor är mer meck helt klart, så kanske ändå en 75" TV är rätta valet för dig.

Redigerat av Unregistered1413, 14 augusti 2013 - 15:32.


#36

Postad 14 augusti 2013 - 16:12

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
improwise, krångla inte till det för mig nu... ;)

Jag har faktiskt haft projektor och duk förut, innan jag köpte villa. Som du säger,det blir ju lite mer meck men det är ju häftigt med riktigt stor duk. Kör nog dock på riktigt stor tv först, vill jag ha mer så kan jag ju skaffa projektor längre fram.

Redigerat av Unregistered13df0eba, 14 augusti 2013 - 16:20.


#37

Postad 14 augusti 2013 - 20:21

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

improwise, krångla inte till det för mig nu... ;)

Jag har faktiskt haft projektor och duk förut, innan jag köpte villa. Som du säger,det blir ju lite mer meck men det är ju häftigt med riktigt stor duk. Kör nog dock på riktigt stor tv först, vill jag ha mer så kan jag ju skaffa projektor längre fram.


Då tycker jag du ska göra det, man ska absolut inte underskatta "problemfritt ägande", och projektor med mörkläggning, duk som ska ner osv är helt klart bökigt om man inte har "biogrotta". Jag har själv av och till övervägt samma sak som dig, att gå all in på en stor TV (vilket i värld är 75" och uppåt). Själv kör jag för stunden 65" som fallback för projektorn. Nackdelen med att ha kört projektor många år är ju att man vant sig med storleken och typ en 55" känns ju bara löjligt liten.

Så länge du är medveten om att svärtan inte är plasmaklass (2013 plasma menar jag då) och och du kan få lite variationer pga vinkeln (vilka jag som sagt tycker är överdrivet omtalade) så blir du säkert nöjd, iaf om du kan leva med prislappen. Den senare tycker jag nog att du borde försöka få ner något, antingen genom att pruta, eller genom att ev vänta in några erbjudanden, 80 papp känns för mkt, kring 60 mer "rimligt".

Redigerat av Unregistered1413, 14 augusti 2013 - 20:24.


#38

Postad 15 augusti 2013 - 08:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Här bifogar jag bilder på hur den primära TV-hörnan ser ut. Tror ni det orsakar några problem givet möbleringen?
Tittavstånd från soffan till tv:n är 3,10 cm.

Bristen kommer säkerligen vara noterbar om man säger så. Exakt hur mkt skulle jag dock inte våga mig på att göra en uppskattning på (inte minst pga att jag inte sett F8:an).

Personligen ser jag det inte som troligt att jag skulle skaffa en VA-LCD till det rummet - om det hade funnits andra alternativ, vilket det knappt gör i ditt fall. Men det är ju jag det, inte du.

Problem som helhet? Njae alltså, om vi bortser från pengarna (hepp! vi glömmer 80 papp sådär bara!) så är ju alternativen att skaffa en annan, och som marknaden ser ut, troligtvis mindre tv. I det perspektivet så kan det ju mkt väl vara så att du tycker betraktningsvinklar är ett minimalt problem (i den mån du ens gör det, vem vet, du kanske ingår i improwises normala kompisskara? :D) ijmf.

Ang projfrågan så kan du trösta dig med att rummet är för ljust inrett för att proj ska funka riktigt optimalt bildkvalitetsmässigt, ljusreflexer kommer äta kontrast (kan i rätt hög grad kompenseras för men då tillför man andra brister). Kanske kan hjälpa i frågan om du vill ledas in på enbart tv alternativet. :)

Redigerat av pacman, 15 augusti 2013 - 08:42.


#39

Postad 15 augusti 2013 - 08:58

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Pacman, med ditt uttryck "brist", menar du då på att tv:n möjligtvis är för stor (givet att det är LCD-teknik) från detta tittavstånd vilket gör att betraktningsvinklar försämrar bilden även om vi sitter rakt framför tv:n om du förstår vad jag menar?


Nu när ni tagit upp ämnet projektor så visar det sig att damen vill flytta vårt sovrum till 2:a våning när vi skall fasa över våra småbarn till sina egna rum, som även de befinner sig på 2:a våning. Detta har givetvis fått mig att planera ett dedikerat biorum där vi idag har vårt nuvarande sovrum. Det ser ut att kunna bli dyrt med rådfrågande på detta forum, dyrt men kul :)


Detta innebär dock inte att jag inte vill ha 75", då jag på denna kommer se all sport etc. Jag har dock beslutat mig för att vänta in en prissänkning som du är inne på improwise (jag prutade i fysisk butik, de var villiga att ge 2 000 i rabatt, var väl sådär bra anser jag), alla verkar eniga om att tv:n är alldeles för dyr sett till kvalite.


Pacman, jag borde väl kunna införskaffa tv:n och prova i min hemmiljö, visar det sig att den inte alls funkar så kan jag väl skicka tillbaka den via öppet köp, eller måste det föreligga ngt problem för att få den återsänd?


Redigerat av Unregistered13df0eba, 15 augusti 2013 - 09:02.


#40

Postad 15 augusti 2013 - 08:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nä, nu måste du nog läsa på lite igen.

Helst inte, det var som sagt inte tillräckligt bra för det.

Jag sa att många plasmafanatiker tycks tro att problemet är mkt större än vad det faktiskt är

Ja, du tycker problemet är överdrivet. Som jag sa.

Vi har iaf konstaterat att bristen är en realitet - inget man tror. Dvs det kan rent faktiskt vara ett problem.

Hurvida det är det har i mångt och mycket en subjektiv grund så därför ser det rätt klumpigt ut när du för ett resonemang där de som inte tycker som dig i en subjektiv fråga tror (och är på köpet fanatiker, kramare och gud vet vad) medans du tycks veta. Klumpigt eftersom du får det att se ut som om svaret på frågan till vilken grad det är ett problem är nått du har ensamrätt på. Vilket förstås inte är fallet.

säkert till stor del beroende på att de sällan kollar på LCD:er

Ja för det kan ju inte bero på att de tycker annorlunda än dig?

Iövrigt är det som regel så att desto MER man kollar, desto MER problem ser man så din teori är en smula motsägelsefull.

Av den anledningen så ligger det faktiskt närmare till hands att anta att den som inte tycker det är ett problem snarare har tittat för lite/inte tillräckligt noga och/eller under för dåliga förhållanden. Säger inte att det är så men det är troligare än den teori du för ovan.

Överlag skulle jag säga att alla rapporterade problem kring TV-apparater är kraftigt överdrivna jämfört med de betydligt större och viktigare frågorna i livet

Ja sant, det är bättre att TV-forumet på Minhembio.com handlar om krig, svält och orättvisor... Med det sagt så tror jag ingen har påstått att de tv-relaterade problem som tas upp här på något sätt kan mäta sig med andra problem som ligger utanför forumets fokus. Så behovet av den fullständiga självklarhet du drar upp ovan torde vara i det närmaste obefintligt.

men effekten av det överdrivs ofta

Kan du peka ut några exempel på där effekten rent faktiskt överdrivits? Jag menar, det händer ju "ofta" så det borde ju inte vara så svårt.

speciellt när det börjar talas om att "vanligt folk" skulle påverkas så mkt av det

Och när har någon börjat tala om det? Har nån sagt "vanligt folk lider av dåliga betraktningsvinklar" eller vad är det du försöker säga?

skulle påverkas så mkt av det, det gör dom inte, iaf inte de jag känner

Och?
De flesta jag känner ägnar som max en flyktig tanke på bildkvalité. Oftast ingen tanke alls. Att blanda in dem, dessa "normala" personer som du så ivrigt vill ha med i leken, i en diskussion runt bildkvalité makes no sense at all.

Ironiskt nog verkar klagomålen kring betraktningsvinklar på LCD:er främst komma från de lilla fåtal som själva kör plasma (1% av marknaden? 0,1%) medan de som faktiskt har LCD apparater brukar klaga mindre på det.

Ironiskt? Snarare logiskt. Om man tycker betraktningsvinklar är ett problem så är ju chansen större att man väljer plasma. Om man inte tycker betraktningsvinklar är ett problem så är ju chansen större att man väljer LCD.

Se där, jag visste att du skulle förstå vad jag menade till slut

Faktiskt inte. Det är fortfarande lite svårt att få ihop din lilla historia om personer med gossedjur.

#41

Postad 15 augusti 2013 - 10:02

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Den som är gammal nog att minnas tiden då man t.ex. kunde sitta bredvid någon på flyget men ändå inte se ett smack av vad dom hade på sin laptopskärm vet vad riktigt dåliga betrakningsvinklar på en LCD skärm är för något, och kan lät få för sig att det handlar om något liknande på dagens TV-apparater och så är det absolut inte. Att bilden blir sämre från sidorna har vi redan konstaterat ovan och iaf jag har inte så mkt nytt att säga som inte redan är sagt, i övrigt börjar dina inlägg bli så fragmenterade nu att jag märker att jag numera faktiskt både har svårt att läsa och komma ihåg dem när jag väl ska kommentera dem så i det avseendet har du helt rätt.

(OT: Måste dock erkänna att jag med viss föräntan ser fram emot din fortsatta jakt på att passera den magiska gränsen på 15 000 inlägg här på forumet, för inte sedan Göran Persson försvann från TV rutan har jag stött på den typen av indignation, frenesi och övertygelse i retoriken, även om Carl Bildt stundtals gjort sitt bästa :D)

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2013 - 10:02.


#42

Postad 15 augusti 2013 - 10:08

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Pacman, med ditt uttryck "brist", menar du då på att tv:n möjligtvis är för stor (givet att det är LCD-teknik) från detta tittavstånd vilket gör att betraktningsvinklar försämrar bilden även om vi sitter rakt framför tv:n om du förstår vad jag menar?



Att döma av din fråga verkar det som om Pacman kanske hade rätt i sitt påstående om att han var först med att säga det (iaf så någon förstod), iom att ingen verkar ha förstått att det var just det jag menade med mitt "Värt att tänka när ni sitter så nära bilden är att betrakningsvinklar inte bara kan vara ett problem om man sitter vid sidan av TV:n utan även om man sitter för nära en tillräckligt stor TV. Dvs även om du sitter mitt framför TV:n så får du i praktiken tittvinklar mot sidorna på sidorna på TV:n, på sammma sätt som om du skulle sitta vid sidan av en mindre TV." :)

Oavsett vem som sa det först så stämmer det hur som helst, betrakningsvinkeln ska väl främst ses "som vinkel mot den punkt på skrämen du fokuserar blicken på", hur du sedan sitter i förhållande till TV:n spelar mindre roll (med viss reservation för mer avanerade reflexfilter och liknande). Dvs har du en 2 m bred TV och sitter mitt i så har du i praktiken samma vinkel till kanten som om du satt 1 meter åt sidan av TV:n (däremot skulle så klart vinkeln till andra sidan av TV:n bli mkt större om du satt vid sidan). Av det jag sett av 75" i butik så bör det dock inte vara några större problem med det tittavstånd som ni har, så vida man inte är extremt känslig (och vem är väl det? :D)

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2013 - 10:14.


#43

Postad 15 augusti 2013 - 10:49

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag är tacksam för inputen från er båda, får väl dock skicka faktura till dig improwise när mitt biorum blir klart framöver,
då det är du som är upphovsman till detta påfund! :)

Såvida inget oväntat händer på tv-fronten så kommer ett inköp att göras, men priset avvaktar jag ett tag till.
Jag skall återkomma med input om vad jag tycker när den väl dyker upp framöver.

#44

Postad 15 augusti 2013 - 10:54

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag är tacksam för inputen från er båda, får väl dock skicka faktura till dig improwise när mitt biorum blir klart framöver,
då det är du som är upphovsman till detta påfund! :)

Såvida inget oväntat händer på tv-fronten så kommer ett inköp att göras, men priset avvaktar jag ett tag till.
Jag skall återkomma med input om vad jag tycker när den väl dyker upp framöver.


Aj då :) Men jag tycker du tänker helt rätt, du verkar utgå ifrån de förutsättningar som gäller för "verklighetens folk" och inte bara de recenssioner osm ofta mest görs i grottlika miljöer (vilket jag inte säger är fel eller något dom någonsin försöker förneka) men som ofta skiljer sig en hel del från vad många andra har hemma. Personligen gillar jag inte att se film osv i helmörka rum hemma annat än om jag är helt själv, tycker det känns osocialt, och ofta opraktiskt. Har man dessutom 15 biografsalonger inom 5 min gångavstånd så kanske behovet av att bygga grotta hemma minskar :)

#45

Postad 15 augusti 2013 - 11:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Här bifogar jag bilder på hur den primära TV-hörnan ser ut. Tror ni det orsakar några problem givet möbleringen?

Tittavstånd från soffan till tv:n är 3,10 cm.

Jag har kalibrerat flera plasma av ljussvagare modeller än dagens, i rum som har varit "värre" än dessa och inte någonsin har fönstren orsakat problem. Möjligen att det stora ljusinsläppet stör ögats förmåga att ta sig till en filmbild under dygnets ljusa timmar, men det problemet är universellt oavsett displayteknik. En stor (och ljusstark) LCD, kan slå igenom ett sådant ljusinsläpp men då är det i praktiken omöjligt att få en optimerad filmbild. Här kommer persiennerna göra nytta ifall du har tänkt att utnyttja TV:n under ljusa timmar. För ingen display i världen kan trolla bort ett dåligt visningsrum.

Nu är detta väldigt lätt för dig att gå vidare på. Har du haft problem med fönstren med din nuvarande A766-plasma? Om inte så tänk på att dagens plasma från 2013 är ljusstarkare, går djupare i svärtan och har betydligt bättre reflexfilter. Du kommer att i praktiken åtgärda det som du idag är missnöjd med.

En 75-tum LCD på det avståndet? Helt klar ett NEJ från min sida. Du kommer att få en besvärlig betraktningsvinkel där en specifik "sweet-spot"-position är idealisk och flyttar du dig ett säte åt sidan kommer bilden att bli gråblå i svärtan på ett sätt som får dig att längta tillbaka till din gamla plasma. Dessutom behöver du kanske byta bänk för TV:n kommer upp på en höjd som i kombination med ditt korta avstånd gör att den övre kanten får en betydligt sämre vinkel. Effekten på tre meters håll riskerar mörka scener får en ojämn fördelning av ljuset och övre delen och särskilt övre hörnen upplevs som med gråblå än resten av TV:n. Du behöver minst en till två meter till för att hitta en enda sweetspot där du får uniform återgivning på en 75-tummare med den typ av panelen samsung använder.

För dig som redan idag är medveten och mentalt inställd på hur svärtan i bilden beter sig riskerar det att bli ännu värre med en LCD. Du skulle faktiskt behöva kliva ned i storlek.

#46

Postad 15 augusti 2013 - 11:47

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag har kalibrerat flera plasma av ljussvagare modeller än dagens, i rum som har varit "värre" än dessa och inte någonsin har fönstren orsakat problem. Möjligen att det stora ljusinsläppet stör ögats förmåga att ta sig till en filmbild under dygnets ljusa timmar, men det problemet är universellt oavsett displayteknik. En stor (och ljusstark) LCD, kan slå igenom ett sådant ljusinsläpp men då är det i praktiken omöjligt att få en optimerad filmbild. Här kommer persiennerna göra nytta ifall du har tänkt att utnyttja TV:n under ljusa timmar. För ingen display i världen kan trolla bort ett dåligt visningsrum.

Nu är detta väldigt lätt för dig att gå vidare på. Har du haft problem med fönstren med din nuvarande A766-plasma? Om inte så tänk på att dagens plasma från 2013 är ljusstarkare, går djupare i svärtan och har betydligt bättre reflexfilter. Du kommer att i praktiken åtgärda det som du idag är missnöjd med.

En 75-tum LCD på det avståndet? Helt klar ett NEJ från min sida. Du kommer att få en besvärlig betraktningsvinkel där en specifik "sweet-spot"-position är idealisk och flyttar du dig ett säte åt sidan kommer bilden att bli gråblå i svärtan på ett sätt som får dig att längta tillbaka till din gamla plasma. Dessutom behöver du kanske byta bänk för TV:n kommer upp på en höjd som i kombination med ditt korta avstånd gör att den övre kanten får en betydligt sämre vinkel. Effekten på tre meters håll riskerar mörka scener får en ojämn fördelning av ljuset och övre delen och särskilt övre hörnen upplevs som med gråblå än resten av TV:n. Du behöver minst en till två meter till för att hitta en enda sweetspot där du får uniform återgivning på en 75-tummare med den typ av panelen samsung använder.


Som vanligt håller jag med dig i det du skriver, sansade kommentarer baserade på massor av fakta och erfarenhet. Sticker ändå ut hakan lite och säger att för många med riktigt ljusa rum så är kanske inte kalibrering i sig det primära, utan att få en bild som är tittbar vilket iaf i mitt vardagsrum innebär att ljusstyrka regerar (iaf så länge inte fler apparater får filter liknande Philips MothEye, även om ZT60 filtret också imponerar). Rätt mig gärna att jag har fel, men är det inte så att i praktiken så innebär en kalibrering sällan att man får ut mer "tryck" än vad man får i Dynamic/Vivid lägen, även om bilden i sig mkt väl kan vara korrekt. Personligen är jag ytterst sällan beredd att mörklägga om man som jag gör nu vill slötitta lite på nån TV serie mitt på dagen, inte i ett land med 3 mån sommar per år :)

Ang storlek på nära håll så tycker jag nog det viktigaste är att man är medveten om problemet innan man köper, speciellt om man köper för de pengarna som talas om här. Jag kan ändå tycka att en stor halvbra bild slår en mindre perfekt bild när det gäller upplevelsen (och det är vad det normalt handlar om), men jag respekterar absolut om många går andra vägen. Det är väl eg lite samma fråga som vikten av kvalitén på insignalen, om man t.ex. bara har ett TV program i SD kvalité så borde man väl eg se det på en ännu mindre TV för att behålla kvalitén.

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2013 - 11:47.


#47

Postad 15 augusti 2013 - 12:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
En ramspänd DNP duk med Supernova 80-85 väv ihop med en riktigt bra ljusstark projektor, typ Sonys HW50 hade suttit som en smäck där. B) Men det är ju mitt val förstås, vi är alla olika...MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#48

Postad 15 augusti 2013 - 13:38

Unregistered13df0eba
  • Unregistered13df0eba
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
>> Ringblixt, tack för ett informativt inlägg. Du har plötsligt gjort mig villrådig, det bästa kanske vore att köra på en 65" plasma och därefter gå all in på projektor och duk till biorummet. Det känns dock surt med tv:n då jag så gärna önskat att den skulle vara optimal på detta avstånd, givet dess storlek, för att få en riktigt maffig känsla vid sporttittande och även en del filmtittande. Men det låter onekligen som att problem uppstår i mitt fall.

#49

Postad 15 augusti 2013 - 13:39

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

En ramspänd DNP duk med Supernova 80-85 väv ihop med en riktigt bra ljusstark projektor, typ Sonys HW50 hade suttit som en smäck där. B) Men det är ju mitt val förstås, vi är alla olika...MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Precis min tanke också, en bra duk för ljusare rum i kombination med en projektor med lite tryck i borde funka kanon där. För saker som sport osv lär det inte ens behövas mörkläggning med en projektor med lite tryck i. Notera dock att visa dukar kan ha problem med betrakningsvinklar också, men där har garanterat Ringblixt, Marcus m.fl. bättre koll än jag.

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2013 - 13:42.


#50

Postad 15 augusti 2013 - 14:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 2

Sticker ändå ut hakan lite och säger att för många med riktigt ljusa rum så är kanske inte kalibrering i sig det primära, utan att få en bild som är tittbar vilket iaf i mitt vardagsrum innebär att ljusstyrka regerar (iaf så länge inte fler apparater får filter liknande Philips MothEye, även om ZT60 filtret också imponerar). Rätt mig gärna att jag har fel, men är det inte så att i praktiken så innebär en kalibrering sällan att man får ut mer "tryck" än vad man får i Dynamic/Vivid lägen, även om bilden i sig mkt väl kan vara korrekt.

Kalibrering handlar om så mycket mer än att sätta korrekta färger. Det handlar också om att anpassa, optimera och kvalitetssäkra utrustningen. I den processen måste man mer än ofta kompromissa efter rummets situation. Ju starkare kompromisser, desto mer subjektiv blir förändringen och där gör man ändringar ihop med kunden/ägaren.

Nittemans vardagsrum är knappast unikt och har fungerat med betydligt ljussvagare apparater redan när Lennart Hyland var ung och pigg. Till exempel världens samlade bildrörs-TV utan att någon fått för sig att de var för ljussvaga. Dagens plasma är betydligt ljusstarkare än så och har hejdlöst bättre reflexfilter, men för vissa duger det tydligen inte...

Det är uppenbart att ditt sätt att värdera bilden handlar om att du vill bli bländad av ljuset. Du vill bli bländad så att du upplever svärtan som "bättre" (eftersom ögat inte längre kan urskilja svaga nyanser av grått) och du vill bli bländad så att det blir "mer tryck" av typen "dynamic/vivid"-lägen där du avfärdar de nackdelar det innebär för bilden och bildupplevelsen med att "verklighetens folk" inte bryr sig.

Fine, alla har vi våra önskemål. :) Du är inte den första att tycka så men jag som haft hundratalet sådana här diskussioner måste säga att ditt sett se att uppleva bild är i minoritet. När du skriver till "verklighetens folk" hänvisar du egentligen till dig själv om och om igen. Det är betydligt fler av de jag träffat som skulle uppleva dina preferenser som direkt besvärande till den grad att de får ögon- och huvudvärk på grund av att de blir bländade.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.