Ett par högtalare som jag varit intresserad av sedan Arken förra året är Canton Vento 809DC. Efter en rundringning visade det sig dock att det var svårt att hitta någon butik runt Göteborg som hade dessa högtalare för demo. Därför ringde jag till Canseda (distributören) i Västra Frölunda, som förklarade att jag var välkommen in till dem för lyssning.
Sagt och gjort, vi lastade in mina gamla Canton Ergo 91DC i bilen och sedan bar det iväg. Det var lite svårt att hitta dit, särskilt eftersom det inte satt någon skylt med företagsnamnet utanför. Efter lite förfrågningar hittade vi dock fram till den ganska oansenliga byggnaden.
Det visade sig att Canseda hade ett riktigt trevligt lyssningsrum med flera godbitar. Vi ställde upp våra Ergo och fick reda på att vi fick sköta det mesta själva, eftersom Canseda egentligen inte bedriver någon demonstrationsverksamhet. Detta passade oss utmärkt då både jag och min bror föredrar att sitta själva och koppla om mellan högtalarna så ofta vi känner för det.

Här syns Cantons monumentala Karat Reference 2DC samt de något mindre (dock fortfarande stora) Karat M 90DC.
Rond 1:
Canton Ergo 91DC (15000kr, årsmodell 1999) V.S. Canton Vento 809DC (25000kr)
Lyssningsintryck:
Jag kan börja med att säga att jag aldrig har hört mina egna Ergo 91DC låta så bra innan. Om detta berodde på rummet eller elektroniken är svårt att säga. Hur som helst så drevs högtalarna av Onkyos digitala A-1VL (17000kr) samt CD-spelaren C-1VL (12000kr) och det hela lät klart bättre än på Hifi-klubben då högtalarna drevs av Classé Delta-elektronik. Jag är imponerad av Onkyo, som gav Canton-högtalarna ett mycket lent och mjukt ljud.

Här ser vi Onkyo-elektroniken.
Vi började med att lyssna på våra egna Ergo 91DC och bytte sedan över till Vento 809DC. Vid bytet till Vento märkte vi omgående att ljudet blev mer öppet och mellanregistret blev klarare. Men, vi märkte också att basen blev tunnare, mellanregistret lät kyligare och diskanten var mer påträngande. Allt som allt lät Vento ganska mycket mer "kliniskt" än de betydligt varmare Ergo. Vi lyssnade en bra stund på Vento och kom fram till att det knappast var aktuellt att byta ut våra Ergo mot dem.

Här är uppställningen. Från vänster Karat Reference 6DC (mer om dessa nedan), Vento 809DC och sist Ergo 91DC.
När vi ändå var på Canseda så bestämde vi oss för att lyssna på ett par högtalare som jag varit nyfiken på ganska länge, nämligen Karat Reference 6DC (alltså den lilla modellen).
Rond 2:
Canton Ergo 91DC V.S. Canton Karat Reference 6DC (47000kr)
Karat är som synes betydligt dyrare än Vento, men genom min lokala handlare kan jag nog få ett ganska bra pris på dessa ändå. Om inte annat så fick vi oss en trevlig lyssningsstund i alla fall
Lyssningsintryck:
Karat gillade vi betydligt mer än Vento. Karat-diskanten var inte så utmärkande som Ventos, mellanregistret var klarare utan att bli för kyligt, och basen var klart bättre. Chris Jones "Roadhouses an automobiles" visade att Karat hade mycket mer dynamiskt ljud än Ergo 91DC. Mellanregistret visade sig, som sagt, också betydligt klarare än Ergos, som vid direkt jämförelse lät dovt och instängt. Basen i Karat var bra mycket mer fysisk än i Ergo. Ljudet i Karat var slankare än Ergo men trots detta gick basen djupare när det så behövdes. Man kan nog säga att Ergos bas tenderade att "tjocka" till ljudet något uppåt i registren.

Ergo-högtalarna flyttades när vi skulle lyssna på Karat eftersom vi ville att de sidmonterade basarna skulle få arbeta fritt.
Karat Reference 6DC är den bästa högtalaren vi har testat hittills. Jämfört med Audiovector Mi3 Signature (som jag lyssnade på för några veckor sedan) så var Karat klart mindre påträngande i diskanten. Mellanregistret i Mi3 var ungefär i samma klass som Karat. Basen var klart djupare i Canton, men något rappare i Mi3. Dock ska sägas att basen i Karat ändå är mycket rapp.
Jämfört med B&W 804s (som jag också lyssnade på för några veckor sedan) så har Karat ett mycket klarare ljud och bra mycket mer bottentryck. Den stora behållningen med 804s enligt mig är det naturliga mellanregisret som låter ganska varmt. Detta kan dock göra att varma inspelningar låter lite dova, vilket även förstärks av den något nedbländade diskanten och den tjocka midbasen.
De två senaste styckena var en liten summering och ett försök att jämföra Karat Reference 6DC med 804s och Mi3 Signature. Eftersom jag inte haft möjlighet att jämföra högtalarna sida vid sida så har jag utgått från mina Ergo 91DC och använt dessa som referens. Detta betyder att jag med hyfsad noggrannhet kan bestämma skillnader/likheter mellan Canton och de tidigare testade högtalarna.
När det gäller utseendet så tycker jag personligen att Karat är mycket snygga, men jag vet att det finns många som tycker tvärtom. Angående finishen så finns de även i bok och körsbär, vilket gör att de ser lite mer "normala" ut. När det gäller storleken så är Karat ganska små, vilket bara är positivt i mina ögon då mina nuvarande Ergo är något för stora för mitt rum. Detta betyder att Vento kanske inte skulle varit en hit även om den lät riktigt bra. Som synes på bilderna så är den ju inte direkt mindre än Ergo...
Allt som allt en trevlig lyssningssession och ett mycket trevligt bemötande på Canseda.
För de som vill läsa mer om mina intryck av nya B&W 804s samt Audiovector Mi3 Signature så finns de att läsa i följande länk (som även innehåller bilder):
http://www.euphonia-...?showtopic=1776
Redigerat av Unregisteredded9597d, 06 August 2005 - 15:47.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
371 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?