QTEK 9100
40 svar till detta ämne
Postad 12 August 2005 - 11:46
Unregistered71ffa625
-
Unregistered71ffa625
-
Användare
-
-
234 inlägg
Så kommer då uppföljaren på myspystelefonen S100/S110 från Qtek. Det som S100/S110 saknade, kommer här i en något större förpackning. Dock betydligt mindre än storebror 9090. Det som saknades i S100/110 är med - WiFi och ett tangentbord Mer specar kommer tids nog antar jag. Klippt och skuret från www.windowsmobile.noSpesifikasjoner (Ikke endelige): # OS: Microsoft Windows Mobile 5, Pocket PC Phone Edition
# GSM: Quad band 850/900/1800/1900
# Skjerm: 2,8" QVEGA TFT LCD skjerm med 65.000 farger
# Proessor: TI OMAP 850 på 200 Mhz
# Minne: 128 MB ROM og 64 MB RAM
# Kommunikasjon: Bluetooth, IrDA, WLAN, EDGE
# Minnekort: miniSD
# Betjening: Uttrekkbart QWERTY tastatur
# Kamera: 1.3 megapiksler
Postad 12 August 2005 - 12:21
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Trevligt. Här ska läsas på =)
Sitter just med problemet att min gamla palm gett upp och behöver en ny PDA. Så jag tänkte passa på att slå ihop den med en telefon för att slippa ha mina kontakter på hundra olika ställen ;-)
Har kikat på SE P910i och Qtek 9090. Jag är van med PalmOS och gillar det, är inte helt överens med Symbian och gillar inte windows jättemycket men är en van användare av det så det fungerar.
P910i faller just nu på att jag nästan kräver WiFi på en PDA numera, vilket den inte har.
Vad säger ni som har eller haft Qtek. Är det något att ha? Den här nya kanske kan vara något också så den måste jag kolla upp.
Förslag och synpunkter tages tacksamt emot.
Hmm... nu var ju inte meningen att sno din tråd MrMental...
/egge
Postad 13 August 2005 - 17:39
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
inte så mycke till cpu i den dock :/
själv står jag mellan S110 9090 eller Treo 650. men denna verkar bli rätt nice med. frågan e när den tänker komma
Postad 13 August 2005 - 19:57
Unregisteredbfbe0593
-
Unregisteredbfbe0593
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Trevligt. Här ska läsas på =)
Sitter just med problemet att min gamla palm gett upp och behöver en ny PDA. Så jag tänkte passa på att slå ihop den med en telefon för att slippa ha mina kontakter på hundra olika ställen ;-)
Har kikat på SE P910i och Qtek 9090. Jag är van med PalmOS och gillar det, är inte helt överens med Symbian och gillar inte windows jättemycket men är en van användare av det så det fungerar.
P910i faller just nu på att jag nästan kräver WiFi på en PDA numera, vilket den inte har.
Vad säger ni som har eller haft Qtek. Är det något att ha? Den här nya kanske kan vara något också så den måste jag kolla upp.
Förslag och synpunkter tages tacksamt emot.
Hmm... nu var ju inte meningen att sno din tråd MrMental...
/egge
<{POST_SNAPBACK}>
QTEK 9090 är trevlig om man gillar sånt. MEN, batterikapaciteten är urusel. Var beredd på att få ladda varje dag eller mer vid aktivt användande. Har du kollat på Nokia 9500 ?
Postad 14 August 2005 - 14:52
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
kommer den innan November så kommer jag nog köpa den . annars blir det S110 eller 9090 eller en Palm Treo 650. men e bra sugen på denna
Postad 15 August 2005 - 21:12
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
QTEK 9090 är trevlig om man gillar sånt. MEN, batterikapaciteten är urusel. Var beredd på att få ladda varje dag eller mer vid aktivt användande.
Har du kollat på Nokia 9500 ?
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag kollar hur jag använt min palm de senaste åren så har den suttit i sin docka under arbetsdagen och således blivit laddad i stort sett dagligen (utom helger och semestrar) Så det beteendet ska jag väl kunna behålla tycker jag. Iofs skulle ju en 9090 användas mer än palmen iom att den är telefon också. Samtidigt vill man ju ha så mycket batterikapacitet som möjligt. Hmm, varför ska det vara så svårt. Varför finns ingen modell som möter *alla* krav man har? ;-) Gillar inte nokias motsvarigheter riktigt. har iofs inte kollat 9500, men 9300 (tror jag det var). Har aldrig riktigt kommit överens med dem sedan 9100 kom för 100 år sedan.
Postad 17 August 2005 - 10:35
MatsB
-
MatsB
-
Användare
-
-
119 inlägg
Använder en Qtek 8020, vilken jag är mycket nöjd med. Liten & smidigt telefon, med bra batteritid & skärm. Windows SmartPhone 2003 SE.
Finner alltid att jag plockar upp den bärbara om jag ska skriva något länge i vilket fall som helst, så jag föredrar en liten telefon framför klumpiga "allt-i-allo"-maskiner.
Postad 20 August 2005 - 09:12
Unregistered35160714
-
Unregistered35160714
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag har en qtek 2020. Den är underbar! Bra kalender, bra sms, mail, blåtand,WiFi, Se på film, lyssna på musik, Stora och bra skärm. Jag använder den som gps i bilen! Den brister lite i storleken, särskilt om man använder fodralet men det är det värt när man har 3.5" skärm.
Processorn är på 400MHz, och det är gott om inbyggt minne. Jag har tre minneskort till den. Ett där jag har spel och program, ett där jag har filmer och musik och ett med kartor till tomtom gps.
Rekommenderas varmt!
Postad 21 August 2005 - 22:01
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
Postad 22 August 2005 - 08:56
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Är det någon som vet var man kan klämma o känna på 9090 eller 2020 i Stockholm? Gjorde en turne i helgen, men inte en enda butik hade dem eller visste när de skulle få in.
/Egge
Postad 22 August 2005 - 18:16
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
yes box. 9100 kommer redan i Sep. Upd info hos qtek.se
Postad 11 November 2005 - 20:41
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
yes box. 9100 kommer redan i Sep. Upd info hos qtek.se
<{POST_SNAPBACK}>
Den släpptes idag och jag har beställt en
Postad 12 November 2005 - 16:55
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
me2. dock så e det fel på Romen så åäö funkar inte på tbordet en
Postad 13 November 2005 - 09:38
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
me2. dock så e det fel på Romen så åäö funkar inte på tbordet en
<{POST_SNAPBACK}>
ok....låter ju lite trist. åäö är ganska användbara bokstäver.
Postad 13 November 2005 - 14:53
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
Postad 05 December 2005 - 12:53
odelsteken
-
odelsteken
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Någon här om har köpt en och som skulle vilja skriva en kort review med plus och minus här? Jag har själv en Ipaq 4150 och två mobiler (SE v600/s700) som jag pendlar mellan. klarar mig utan 3G även om jag skulle få mer nytt av 3G med en 9100. Större skärm ööpnar upp för att köra webmailen direkt i mobilen ju, vore smidigt. Fast WiFi är lite plåster på såren.
Hur som helst, berätta gärna lite positiva och negativa saker. Hur är det t.ex. med svenska tecken? Hur många knapptryckningar på tangentbordet krävs samt kan man skriva å, ä och ö med pennan direkt på skärmen? Det är nog det jag saknar mest på Ipaq idag!
Postad 05 December 2005 - 15:44
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har haft en i ca två veckor nu, men har tyvärr inte tid att skriva någon mer ingående recension. Lite svar på dina frågor dock.
För att skriva åäö på tangentbordet behöver du ett knapptryck innan dy trycker på respektive tangent, motsvarande Fn-tangenten på en laptop. Tillräckligt smidigt för mig. Dock har jag ännu inte kommit in i hur att använda tangentbordet tillräckligt snabbt för att jag ska bli nöjd
Samma inmatningsmetod gäller för det virtuella tangentbordet på skärmen.
Det jag skarpt ogillar med den svenska versionen är att man har avaktiverat teckenigenkänningen!!! Jag blev grymt besviken på det när jag upptäckte det. Du kan alltså inte skriva med pennan "som vanligt" på skärmen, utan är hänvisad till att använda det fysiska eller virtuella tangentbordet. *suck* (Rita på skärmen går fortfarande dock)
En annan sak jag noterat är när man sitter i bilen och ska slå ett nummer på telefonen. Du känner inte var knapparna sitter (eftersom de är på skärmen). Men en gammal hederlig lur kunde du enkelt slå ett nummer "på känn" och samtidigt hålla ögonen på vägen. Går inte riktigt med denna, så röstuppringning är ett måste om man ska använda den så. Gärna då microsofts mjukvara du kan köpa till som man inte ska behöva lära upp eller tilldela röstkoder till personer i telefonboken (har inte testat, bara läst om den)
I övrigt gillar jag den än så länge. Bra och skarp skärm och allt har fungerat felfritt hittills.
/Egge
Postad 23 February 2006 - 13:59
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Nu har även jag beställt en sån här telefon, återkommer med intryck. Får den antagligen i nästa vecka. Valde den främst för att den har inbyggt tangentbord vilket är otroligt smidigt jämfört med att skriva SMS som på vanliga mobiler.
Kan man surfa på prisjakt med den ?
Postad 23 February 2006 - 19:39
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
inga problem att surfa på prisjakt med den men ett tips är att använda lo-fi verisionen, blir lite överskådligare då
Postad 23 March 2006 - 12:58
snl
-
snl
-
Användare
-
-
164 inlägg
vore tacksam om nagon kunde skriva lite mer om denna telefon. Nu har ni som kopte den tidigt sakert hittat alla fel och brister, och alla bra saker med den. Ar ratt sa sugen pa denna, just for att den verkar likna en liten barbar dator. Med allt vad det innebar: multimedia, spel, internet, "office" osv. Och hur stabilt ar windows mobile 5.0 vad jag har last sa verkar det hanga sig valdigt ofta speciellt pa denna telefon. Och det verkar aven som ett problem i och med att man inte kan starta om den som en vanlig mobile/dator.
tacksam for svar
snl
(ursaktar for bristen pa prickar  )
Postad 23 March 2006 - 13:25
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ska jag vara ärlig tycker jag det känns lite som WM5 har släppts lite för tidigt. Några direkta nackdelar jag upplever med det är
* Hänger sig lite väl ofta. Ibland bootar den om spontant, och då visar det sig att telefonen inte tagit emot någon signal under kanske flera timmar (sms om missade samtal dyker upp efter omstarten)
* Tidigare versioner av activesync har bra backupmöjligheter av telefonen. I AS som stöds av WM5 har microsoft helt plötsligt tagit bort allt vad backupfunktion heter, och man är hänvisad till tredje part för fungerande backup, med merkostnad som följd.
* Kan ibland kännas lite segt. Troligen knutet till punkt ett.
* Den svenska versionen av VM5 har all teckenigenkänning borttagen, dvs du kan inte skriva med pennan annat än via det virtuella tangentbordet på skärmen. Dock går det att installera den engelska versionen av 'transcriber' från MS för att få teckenigenkänning.
* Det suveräna programmet 'Voice Commander' du kan köpa från MS för att få riktigt bra röststyrning av både WM5 och telefondelen har inget svenskt stöd ännu och MS kan inte säga om/när det kommer komma. Detta ställer bla till problem med att säga nummer som börjar med 9, eftersom den engelska versionen tolkar detta som att man vill ringa larmnumret 999 och slutar 'lyssna' efter första 9an. (På mitt jobb måste vi alltid slå prefixet 9 för att komma utanför vår egen nummerserie, så jag kunde inte ringa någon utanför jobbet på detta sätt ;-) ) Dessutom stöder Voice Commander inte röstuppringning via blåtands-headset, bara trådbundet.
Så, några av nackdelarna jag retat mig på. En annan sak är att du ju inte har en vanlig fysisk 'telefon-knappsats' vilket gör det svårt att slå nummer utan att titta på telefonen.
Skulle sakerna ovan fixas skulle luren vara suverän. Jag gillar funktionaliteten i övrigt, och den röstuppringning som finns "inbyggd" är väldigt lättanvänd och har inga problem att plocka fram rätt nummer när man säger det.
Kameran är ingen höjdare, men det hade jag heller inte räknat med. Fungerar för att ta halvkassa mobilbilder med. WLAN och Blåtand fungerar utan anmärkning precis som de ska. Batteritiden har jag inte haft några som helst problem med då jag dockar den med datorn på jobbet varje dag. Inga som helst problem att räcka över helgen med blåtand aktiverat, lite spontansurfning med WLAN.
PIM delen fungerar som tänkt. Vissa småsaker jag tänkt på tidigare men som jag inte kommer på just nu. I det stora hela fungerar synkningen med Outlook utan några som helst problem.
Så, det var lite av mina synpunkter. Skrik till om det är något specifikt du undrar över.
/Egge
Postad 02 April 2006 - 18:20
Shadyboy
-
Shadyboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
* Den svenska versionen av VM5 har all teckenigenkänning borttagen, dvs du kan inte skriva med pennan annat än via det virtuella tangentbordet på skärmen. Dock går det att installera den engelska versionen av 'transcriber' från MS för att få teckenigenkänning.
Så, det var lite av mina synpunkter. Skrik till om det är något specifikt du undrar över.
/Egge
<{POST_SNAPBACK}>
Är det någon som vet om det är samma sak som gäller för den kommande efterföljaren till s110, nämligen s200?! Är ute efter en LITEN smartphone med wlan och s200 är den jag helt enkelt bara måste ha! Men däremot blir det lite tveksamt om det skulle vara så att den inte hade någon handstils-igenkänning!! Det virtuella tangentbordet är ju det plottrigaste jag någonsin sett och för oss som haft palm-PDAs tidigare är det helt överlägset med möjligheten att skriva för hand. Den som vet mera om detta får gärna höra av sig! En annan fråga är om man märker någon skillnad i att hantera telefonen/handdatorn om man använder olika minneskort? Till exempel Ultra II-kort till skillnad mot vanliga etc...
Postad 02 April 2006 - 22:14
chicken
-
chicken
-
Användare
-
-
190 inlägg
Och så finns ju scummvm för WM5.  Jag har precis spelat klart "Monkey Island 1" på QTEK9100:an utan några som helst problem. Grafiken blir grymt bra på dessa små skärmar. Nu väntar "Day of the tentacle"  .
Redigerat av chicken, 02 April 2006 - 22:14.
Postad 18 April 2006 - 08:51
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
Och så finns ju scummvm för WM5. Jag har precis spelat klart "Monkey Island 1" på QTEK9100:an utan några som helst problem. Grafiken blir grymt bra på dessa små skärmar. Nu väntar "Day of the tentacle" .
<{POST_SNAPBACK}>
Kewlio, får något år sen när jag testade Monkey Island 2 på min A1000 funkade detinge bra alls. Har du ngn bra länk till ställen därm an hittar massa bra WM program som detta?
Postad 25 April 2006 - 08:43
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag är mycket nöjd med min 9100 förutom en sak, när jag använder mitt bluetoothheadset så tonar min röst ut efter en stund, har provat med 3 olika, jag hör den jag pratar med hela tiden, men dom hör inte mej efter en stund. När jag tonats ut så tar det några sekunder sen hörs jag igen, är det någon inställning jag missat eller är det fel på min telefon?
Fråga 2. Finns det något program man kan fjärrstyra en dator hemma med? Jag behöver inga avancerade funktioner, bara kunna gå in och kolla om vissa körningar är gjorda och liknande.
Postad 19 June 2006 - 22:25
method
-
method
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Fråga 2. Finns det något program man kan fjärrstyra en dator hemma med? Jag behöver inga avancerade funktioner, bara kunna gå in och kolla om vissa körningar är gjorda och liknande.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kanske missförstår dig, men du har ju (åyminstone på min) "Terminal Service-klienten" som - just det - låter dig ansluta till datorer med Windows 2000, XP och uppåt.
Postad 20 June 2006 - 07:51
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Finns även en VNC-klient till Windows Mobile.
Postad 20 June 2006 - 09:57
mrhansson
-
mrhansson
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Fick min Q-tek 9100 för en dryg månad sedan, men blev snabbt less. Allt är fördåligt på denna lur/PDA vist det går att göra mycket saker. Ex fjärra servrar men vem vill göra det på en sådan liten skärm. Och eftersom det inte är 3g på den så kan man ju knapt surfa.
Vist det var nice med direct puch men det behöver man ju inte detta vidunder för att få.
Nej jag var inte nöjd, det ända som var bra var att jag stillade min nyfikenhet.
Ett uselt köp, jag vänder hemmåt och går tillbaka till sony erricsson.
Postad 20 June 2006 - 17:45
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
Jag har haft min 9100 i nästan 2 månader och jag är mkt nöjd. Den vart mkt bättre efter man uppdaterade OSet i den, den medföljande version av Windows Mobile saknade massa som kom med i den nya versionen. Jag kan ju helt ärligt säga att Windows Mobile totalt äger Symbian. Iofs har jag bara lekt med Motorola A925/A1000 men symbian verkar verkligen vara ett mkt sämre OS. Finns mkt mer program/spel/inställningar i WM. Det enda som jag kan säga att Symbian är bättre på är dom rena enkla telefon funktionerna. Men WM slår den på det åsså i vissa fall. Att kunna skrolla kontakt lista äger totalt i WM :up: I Symbian är det riktig pina att bläddra kontakterna. Dock så kanske Symbian 9 (A1000 hade ver 7) i den nya SE 990 är bättre. Fortfarande så äger dock WM eftersom den har mkt mer program. Samt att det är så jävulskt smidigt å skönt å ha ett riktigt tangentbord i 9100 =)
På tal om surfningen i 2G på den så är det faktiskt inte så slött som jag tror, alla de sidor jag surfar på är i princip lika snabbt men det kanske beror på att A1000 var en riktigt kass slött **** till telefon  Klart man saknar att kunna streama videos, video samtal och Tres underbara hemsidor men jag tänker ha denna 9100 tills en liknande kommer ut i 3G.
Redigerat av hobs0n, 20 June 2006 - 17:47.
Postad 23 June 2006 - 09:44
otto12
-
otto12
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har problem med inställningar för GPRS samt MMS med mitt telia abonemang.
Telefonen kan tyvärr inte ta emot automatiska inställningar via SMS.
Har talat med Telia support utan framgång samt lagt in inställningar manuellt som jag fått från Telia.
Är det någon som har fått MMS samt telia surfport att fungera med Qtek 9100?
Vore trevligt om det fanns någon expert på forumet som kan slå telia support på fingrarna.
PS
Har fått MMS att fungerar med telenor men ej med telia.
Postad 24 June 2006 - 17:37
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
Har problem med inställningar för GPRS samt MMS med mitt telia abonemang. Telefonen kan tyvärr inte ta emot automatiska inställningar via SMS. Har talat med Telia support utan framgång samt lagt in inställningar manuellt som jag fått från Telia. Är det någon som har fått MMS samt telia surfport att fungera med Qtek 9100?
Vore trevligt om det fanns någon expert på forumet som kan slå telia support på fingrarna.
PS Har fått MMS att fungerar med telenor men ej med telia.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag gick till Qteks hemsida å laddade hem deras CAB fil för Telenor/Vodafone, kopierade den till telefonen genom att koppla upp den till datorn och sen installerade den i telefonen, därefter fungerade allting perfekt  Dom har CAB filer för Telia, Telenor/Vodafone och Tele2/Comviq. Adressen är: http://www.qtek.se/s...aallningar.aspxEtt väldigt rekomenderat tips är att uppgradera OSet i 9100 oxå, det mesta fungerande mkt bättre med senaste version av WM än den som följer med. Genom att göra det så måste du registrera dig på Qtek.se genom att skriva in din UMEI kod osv. Sedan inne på MY Qtek sidorna kan du ladda ner senaste versionen av WM. Observera att denna uppgradering rensar och raderar allt på telefonen, kopiera det du vill ha kvar till datorn lr minneskortet.
Redigerat av hobs0n, 24 June 2006 - 17:38.
Postad 31 July 2006 - 11:46
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Är 9090 ett bättre val med tanke på att den har starkare processor? Är batteritiden samma? Står att det skall vara lika lång på specifikationerna.
Vilken är mest prisvärd, 9100 kostar ju lite mer men ser ut att ha sämre specifikationer. Samt att designen ser ut att vara hetare på gamla 9090.
Gamla WM på 9090 dock!
Vilken skulle ni rekommendera?
Postad 01 August 2006 - 23:07
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Efterträdaren till 9100'an kommer snart också. 9200 skulle den hetat men nu kommer den heta HTC TyTN http://europe.htc.co...ts/htctytn.html3G, EDGE, bättre batterikapacitet mm
Postad 04 August 2006 - 09:36
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
Har du prövat att ladda ner install filen från qteks hemsida för telia? Telenors/vodafones install fil funkade perfect för mig iaf.
Postad 13 August 2006 - 19:04
Andr3@s
-
Andr3@s
-
Rookie
-
3 inlägg
Har suttit i timmar nu och letat efter information om Qtec 9100  , Det varkar vara en underbar manick!
Har några frågor bara..
:Kan man se på film med den eller är skärmen t.ex för liten och suddig?
:När man "surfar" med den i wlan, om man typ skriver in "www.aftonbladet.se" ser jag då samma "version" av hemsida som jag gör på min vanliga dator, eller är allt jättelitet och rörigt som på en vanlig mobil?
Har hört massa bra saker om den och massa dåliga saker om den, Är det en bra prokukt?
Ps!
Det här med batteritiden, En tjej på Siba sa engång till mig att man alltid ska ladda alla mobiler och PDA:s i minst 16 timmar, man måste liksom chocka upp batteriet, min nuvarande mobil, SonyEricsson Z8001 är känd för att ha en kass passningstid, men mitt batteri håller i minst 6dagar!, åker buss 1,5 timmar varje dag och lyssnar under den tiden på musik.
Andr3as
Postad 13 August 2006 - 19:44
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
För det första så kommer en ny 3G version av denna närsom helst, kallad HTC Tytn. Den ska ha snabbare CPU, mer minne, bättre camera osv. Så den kan jag rekomendera istället. Om du nu ska ha 9100: Den går att se film på, men det e ju på gränsen IMO, sen ska man hitta ett bra program som klarar dom format man vill ha och andra program som kan konvertera till en mindre upplösning. Batteriet håller i ca 2.5 timmar om man kollar på film på den, det pga av CPUn i den går på max å skärmen e alltid på. Har suttit i timmar nu och letat efter information om Qtec 9100 , Det varkar vara en underbar manick!
Har några frågor bara..
:Kan man se på film med den eller är skärmen t.ex för liten och suddig?
:När man "surfar" med den i wlan, om man typ skriver in "www.aftonbladet.se" ser jag då samma "version" av hemsida som jag gör på min vanliga dator, eller är allt jättelitet och rörigt som på en vanlig mobil?
Har hört massa bra saker om den och massa dåliga saker om den, Är det en bra prokukt?
Ps! Det här med batteritiden, En tjej på Siba sa engång till mig att man alltid ska ladda alla mobiler och PDA:s i minst 16 timmar, man måste liksom chocka upp batteriet, min nuvarande mobil, SonyEricsson Z8001 är känd för att ha en kass passningstid, men mitt batteri håller i minst 6dagar!, åker buss 1,5 timmar varje dag och lyssnar under den tiden på musik.
Andr3as
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 15 August 2006 - 13:47
Andr3@s
-
Andr3@s
-
Rookie
-
3 inlägg
Okej, jag tror endå att jag ska köpa 9100, det enda jag inte riktigt förstår är det här med att man kan surfa med den...
Det står ju att den har inbyggd webbläsare, men kommer jag att se en vanlig html sida, allså kommer jag att se samma version av blocket.se i mobilen som jag ser på en vanlig dator?
Jag vill ju fortfarande kunna se samma version av en sida som jag ser på min dator, om jag bara kommer att se en nerbantad version av alla sisdor så är det inte värt det.
Postad 15 August 2006 - 16:33
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
Uhm eftersom skärmen är 2.5 tum stor jämfört med en vanlig skärm som är tex 19tum så blir det lite svårare att få vanliga hemsidor att se ut som vanligt på mobilen.. I Opera Mobile finns det funktioner så att Opera kan banta ner sidorna å visa allt på samma skärm, fast den gör ju om allt som skulle ligga på sidorna å lägga det ner istället för att du skulle scrolla alla sidor massa åt sidan. Plus att har du inte 3G går det låååångsamt och DYRT att kolla vanliga sidor på en 2G mobil. Med andra ord är det bara WAP sidor du kan kolla effektivt. Jag kan ge dig massa braiga WAP sidor om du vill. http://www.opera.com/products/mobile/ Jag kör Opera Mini, en Java version av Opera till min 9100, den funkar snabbt som fan, tar lite minne och man kan scrolla allting genom att röra direkt på skärmen.
Postad 15 August 2006 - 17:06
Andr3@s
-
Andr3@s
-
Rookie
-
3 inlägg
"kan ge dig massa braiga wap sidor", tack men jag kommer inte att wapsurfa.
Hela ideén med att jag ska ha en 9100 är...
:ha den som vanlig mobil
:mp3 spelare + filmspelare
:spelkonsol
:trådlöst surfande innom wlan + msn
Jag kommer antagligen inte wap surfa något med den, ska köpa wlan router så jag kan gå runt hemma och surfa och va inloggad på msn 24-7.
Sen är det också så att jag åker buss 1.5 timmar varje dag te skolan så å lyssna på mp3& kolla på film & spela spel med samma produkt låter som en dröm
Har du själv en Qtek 9100?, kan man möjligtvis få lite bilder etc.?
Redigerat av Andr3@s, 15 August 2006 - 17:08.
Postad 15 August 2006 - 17:19
gbgare
-
gbgare
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Man ska inte underskatta "wapsurfning" där finns bra info som är anpassade för små displayer.
Vad är det för mening med att surfa hemma, har du ingen "riktig" dator?
Jag är väldigt nyfiken på Qtek (HTC) vet någon hur Windows Mobile är gemfört med Symbian?
Postad 15 August 2006 - 21:42
hobs0n
-
hobs0n
-
Användare
-
-
109 inlägg
Man ska inte underskatta "wapsurfning" där finns bra info som är anpassade för små displayer. Vad är det för mening med att surfa hemma, har du ingen "riktig" dator? Jag är väldigt nyfiken på Qtek (HTC) vet någon hur Windows Mobile är gemfört med Symbian?
<{POST_SNAPBACK}>
Sant, jag kolllar div nyheter varje dag på väg hem/till jobbet med min 9100. I min smak äger WM Symbian hårt, men då har jag bara lekt med Motorola A925 och A1000 med Symbian 7.0, nu finns ju Symbian 9.0 i senaste telefonerna. Mkt mer program till WM, mer roligare spel, mer och bättre film program, MKT skönare effektivare GUI. Till WM finns Total Commander :happypanda: Bara Total Commander gör det värt att ha WM  Frexten, ngn som vet om det finns ngn konverter så man kan ha riktiga lurar till nallar? Hatar de medföljande skit lurarna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|