Postad 26 August 2005 - 21:10
Postad 26 August 2005 - 21:19
Exempel: Låt oss säga att din RSX-1065 ger en max signal spänning på 0.75 volt, och att RB-1090 kräver 2.0 volt för att ge sitt max. Detta får till följd att du enbart utnyttjar 0.75 / 2.0 = 0.38 * 380w = 142w --> För att du skall HÖRA en skillnad så krävs det minst den dubbla effekten, men i detta exempel så kan inte försteget ge en tillräckligt stark utsignal för att driva det jättefina slutsteget....
Postad 26 August 2005 - 21:38
Input Impedance/Sensitivity 1.8V / 33 kOhms
Säger det dig något larhedse?
Postad 26 August 2005 - 22:11
Självklart så klarar din 1065 av att ge ditt slutsteg rätt signal...
Men om din 1065 klarar av att driva ut dina högtalare till sin rätt så finns det ingen vits att ha mer effekt, se det som att hälla vatten i ett glas, när glaset är fullt så rinner det över och effekten/vattnet går till spillo.
Jag tror att ditt slutsteg är overkill till dina högtalare, MEN det är ett slutsteg att växa med, dina nästa högtalare kanske kan utnyttja dom där extra watten.
bara lite tankar...
/Daniel
Postad 27 August 2005 - 03:22
I bil som jag hållit på med rätt mycket tidigare är det riktigt viktigt med volten på lågnivån, men hurvida detta faktum står kvar i hemma stereon, vet jag tyvärr inte.
Men dina båda produkter är ju från Rotel, så man borde väl kunna utgå från att de är kompatibla. Hu gick försäljarsnacket ? Som gjorde att du slog till på slutsteget, var inne på ditt galleri och kikade. Och jag måste nog säga att steget verkar vara i största laget... 90dB i känslighet är ju trots allt inte så tungt.
Mvh
Passerati
Postad 27 August 2005 - 08:58
Postad 27 August 2005 - 09:10
Vad menar du med prestandaökning? Högre ljud? Bättre ljud?
Jag förväntade mig maffigare bas då steget borde orka "dra ut" högtalaren mer.
Väntade mig även högre ljudvolym jämnfört med tidigare med samma volymkontrollsläge.
Postad 27 August 2005 - 12:26
Nu vet jag inte vad larhedse dillar om och har aldrig hört något liknande.
Självklart så klarar din 1065 av att ge ditt slutsteg rätt signal...
Dilla på själv du, men sålänge som du inte kan det mest grundläggande om hur det fungerar så föreslårar jag att du läser på innan du skriver sänkande kommentarer som BEVISAR att du inte vet vad du talar om.
Detta är enkelt, RB-1090 kräver 1.8 volt för att styras ut max = 380w/kanal.
Försteget i detta fall ger enbart 1 volt.
Man kommer således inte upp i max kapacitet på slutsteget. Du kan få runt halva kapaciteten, vilket iofs bör gå att urskilja - OM dina högtalare är kapabla.
Vad gäller den enkla fysiska verkligheten om att det går åt markant mera effekt för att uppnå en fördubblad (3dB) förstärkning är inte heller något påhittar.
Så "metallo" - börja med att läsa på hur det fungerar innan du skjuter skarpt.
Postad 27 August 2005 - 13:59
Okej, jag ber om ursäkt att jag hoppade på dig men du har fel, det är inte så enkelt som du vill ha det.
Det finns en kille på htguide som skrev ett väldigt detaljerat svar som har med vår diskussion att göra. Du får räkna in betydligt fler faktorer än bara volt!
Htguide
Jag kan villigt påstå att jag inte är någon expert inom detta område MEN jag har sunt förnuft!
Om du tar tex Rotel som tillverkare och kikar på deras finaste försteg (1090) och kraftigaste slutsteg (1090), där har du samma scenario, 1V/100ohms i försteget och 1.8V/33 kOhms i slutsteget, du kanske ska maila Rotel och förklara för dom att deras produkter inte fungerar så bra ihop då...
Men nu för att återgå till problemet så tror jag fortfarande att receivern gör ett utmärkt jobb och driver ut högtalare till max, och det är därför Ozols inte hör någon större skillnad...
/Daniel
Postad 27 August 2005 - 17:06
hoppar in i disskutionen.
Troligen är det så att din receiver driver dina högtalare till gränsen av vad dom klarar.
Har du provat att tex spela en viss volym med receivern som försteg o eftersteg, sen att växla över till receivern som försteg och slutsteget som slutsteg och prova på samma nivå.
Om det inte hörs ngn skillnad så är det troligen högtalarna som är flaskhalsen.....
Men din receiver borde klara av att driva högtalarna riktigt bra, där e ju watt o ampere så d räcker, inga trögdrivna högtalare du har juh, 90 dB var d väl?
Kanske kunde prova att låna hem ngra B&W 7XX lr 8XX serien lr liknande högtalare och testa.
Annars kan du ju alltid ringa Septon (generalagent för rotel) o höra med dom om dom vet ngt.
/rickard
Postad 27 August 2005 - 18:05
Vad gäller själva sakfrågan så erkänner jag att jag förenklat det hela till det grövsta. Länken som metallo pekar till visar en mera tekniskt korrekt bild. Dock (det finns alltid ett men, eller hur
Jag kan ta ett eget exempel, som är liknande, som jag själv fick brottas med: Jag hade en hemmabioreceiver från Marantz som gav 0.75v ut på preout, och som jag testade mot ett par monoblock slutsteg som skulle ha 2.1v för max utstyrning - dessvärre var specifikationen på slutsteget helt åt pipan för det gick åt 4.2v för att styra ut det helt. Jag kom inte ens upp till knähöjd - och då skall man ha i åtanke att jag räknat med att det enbart skulle gå att utnyttja till hälften (vilket var mer än tillräckligt i alla fall). Så man får verkligen ta det försiktigt med vad tillverkare kommer släpandes på i sina "tekniska specifikationer".
Postad 27 August 2005 - 18:59
Postad 28 August 2005 - 11:17
Input Overload Level 5V
Signal to Noise Ratio
(IHF A network) 116 dB
Input Impedance/Sensitivity 1.5 V, 22 kohms
Jag gissar på att det här med känsligheten från försteget är det sistnämnda av dessa, 1.5 V.
Det som jag använder som försteg är min Yamaha RX-V640. Men jag hittar inte vad den skickar för styrka på sin signal.
Det här med signalstyrkan, beror detta på kablaget mellan för och slutsteg? I dagsläget kör jag ju med lakrits mellan
Nån för-/slutstegsguru som kan hjälpa mig?
//Loofy
EDIT: Detta har inget med att jag inte märker att jag inte har något slutsteg hehe! DET MÄRKS! men frågan är om jag kan använda kapaciteten till max om det nu beror på signalstyrkan från försteget... (därav mina frågor)
Redigerat av Unregistered42611, 28 August 2005 - 11:20.
Postad 28 August 2005 - 17:17
hej!
hoppar in i disskutionen.
Troligen är det så att din receiver driver dina högtalare till gränsen av vad dom klarar.
Har du provat att tex spela en viss volym med receivern som försteg o eftersteg, sen att växla över till receivern som försteg och slutsteget som slutsteg och prova på samma nivå.
Om det inte hörs ngn skillnad så är det troligen högtalarna som är flaskhalsen.....
Jag har växlat fram och tillbaka med exakt samma volym och låt. Jag hör ingen som helst skillnad.
Jag ringer Septon på måndag!
Postad 28 August 2005 - 18:03
Postad 28 August 2005 - 20:30
Postad 28 August 2005 - 22:43
Just my 2 cent
Postad 29 August 2005 - 12:52
De säger att:
det inte skall vara några problem med pre-out signalen för att styra slutsteget fullt ut.
mina högtalare är lättdrivna och då märks det knappast någon skillnad med steget.
det är större skillnad desto mer trögdrivna högtalare man har.
jag lika gärna kan koppla bort slutsteg för det är överflödigt till mina högtalare.
det är ett mycket fint steg som kan vara bra att ha i framtiden.
Känns otroligt tråkigt och oinspirerande att behöva köpa tröga högtalare för att ha användning för slutsteget. Har man gott om pengar kan man alltid köpa ett fett steg och ställa undan det i garderoben!! Jag får väl överväga att sälja...suck....
Postad 29 August 2005 - 15:06
Postad 29 August 2005 - 15:37
Ozols: Testade du inte innan du köpte? Det känns ju lite märkligt att lägga en massa pengar på något om man inte vet om man behöver det eller inte.
Jag hittade ingen butik som hade ett sådant steg hemma och de var inte intresserade av att ta hem ett så att jag skulle få testa. Därefter gick jag och velade fram och tillbaka om jag skulle våga chansa. Prylbög som man är kunde jag inte hålla mig utan beställde steget och en cd spelare lagom till jul.
Postad 29 August 2005 - 17:45
Postad 30 August 2005 - 23:09
Annars tror ja att det är lite fel att stirra sig blind på volym kontrollen, försök att lyssna om du tycker det låter bättre, alt om du kan spela högre volym utan att ljudet låter anstängt (om det är något du vill!)
MVH
Postad 31 August 2005 - 07:40
Hur har du kopplat ihop din RCD-1072 till din RSX-1065? Analogt/Digitalt?
Om Digitalt, pröva att koppla den Analogt för det är en väldigt bra Cd du har och det vore synd att inte utnyttja dess DAC.
Kan du låna hem Tex. RC-1070 från din HiFi handlare? Om det går så rekommenderar jag dig att testa detta 2 kanals försteg mellan din RCD-1072 / RB-1090 + Analoga kablar.
En mycket väljudande elektronik kombination.
/Thomas
Postad 31 August 2005 - 09:10
Har du testat att bi-ampa? nu när du ändå har slutsteget kan det vara kul å se o det blir ett lyft för ljudet!
Annars tror ja att det är lite fel att stirra sig blind på volym kontrollen, försök att lyssna om du tycker det låter bättre, alt om du kan spela högre volym utan att ljudet låter anstängt (om det är något du vill!)
MVH
Nu har jag testat fram och tillbaka med bi-ampingen och finner ingen direkt skillnad (testade tyvärr inte med samma sorts kabel och längd). Förstår inte vad det ska göra för skillnad jämnfört med metallbleck kontra en extra kabel. Sladdar har man så att det räcker ändå.
Med slutsteget kan jag möjligen spela lite högre, annars ingen direkt skillnad.
Postad 31 August 2005 - 09:19
Hej...
Hur har du kopplat ihop din RCD-1072 till din RSX-1065? Analogt/Digitalt?
Om Digitalt, pröva att koppla den Analogt för det är en väldigt bra Cd du har och det vore synd att inte utnyttja dess DAC.
Kan du låna hem Tex. RC-1070 från din HiFi handlare? Om det går så rekommenderar jag dig att testa detta 2 kanals försteg mellan din RCD-1072 / RB-1090 + Analoga kablar.
En mycket väljudande elektronik kombination.
/Thomas
Jag kör med analog koppling ifrån cd:n.
Det får bli nästa projekt att försöka få tag i ett försteg och testa mot steget.
Det är grymt roligt och prova massa prylar! Synd bara att det är så få handlare som har Rotel hemma.
Tack för engagemanget / Ozols
Postad 31 August 2005 - 11:47
Visst är det roligt med nya prylar
Du har inte förväxlat Bi-amp med Bi-wire? Hela grejen med Bi-amp är det du driver högtalaren med två slutsteg istället för ett...
Tex
Koppla Höger/Vänster front från 1065 till de övre kontakterna på högtalaren och Höger/Vänster 1090 till de undre, resultatet blir förstås MER effekt och ström.
Dock bör du först kolla att det inbyggda slutsteget i 1065 och 1090 har samma ljudnivå, annars kan det låta lite konstigt (tex koppla höger högtalare till 1065 och vänster till 1090 för att se om det är samma ljudvolym).
Lycka till...
/Daniel
Postad 31 August 2005 - 12:00
Nu har jag testat fram och tillbaka med bi-ampingen och finner ingen direkt skillnadHar du testat att bi-ampa? nu när du ändå har slutsteget kan det vara kul å se o det blir ett lyft för ljudet!
MVH
Tjena mannen
Jag tror verkligen inte att du skulle behöva att BI-AMP:a högtalarna, det säger väl sig nästan helt själv - eller ...
Då slutsteget du har är OVERKILL, så undrar jag hur du/ni resonerar ? Att koppla BI-AMP:ing bara för att få användning för slutsteget verkar sjukt.
Dessutom kommer det att kosta extra (drar mera ström helt i onödan)
Så varför beskymra sig ? Skaffa ex en passiv baslåda och driv med 1090, så kommer du få ett vansinigt drag till hemmabion/partyn !
Annars skulle jag kunna göra dig en tjänst genom att köpa steget, billigt av dig - så slipper du ha kvar det... hehe
Mvh
Passerati
EDIT: små elaka stavfel...
Redigerat av Unregistered1041101d, 31 August 2005 - 12:02.
Postad 31 August 2005 - 18:22
Hej igen,
Visst är det roligt med nya prylar![]()
Du har inte förväxlat Bi-amp med Bi-wire? Hela grejen med Bi-amp är det du driver högtalaren med två slutsteg istället för ett...
Tex
Koppla Höger/Vänster front från 1065 till de övre kontakterna på högtalaren och Höger/Vänster 1090 till de undre, resultatet blir förstås MER effekt och ström.
Dock bör du först kolla att det inbyggda slutsteget i 1065 och 1090 har samma ljudnivå, annars kan det låta lite konstigt (tex koppla höger högtalare till 1065 och vänster till 1090 för att se om det är samma ljudvolym).
Lycka till...
/Daniel
Daniel du har rätt och jag är ute och cyklar!
Testade bi-amp enl försl. ovan. Ljudnivån var densamma (1090 höger högt, 1065 vänster högt). Kul test då man kan jämnföra de båda högtalarna, dock utan avvikelser. Testade sedan att koppla 1065 till high och 1090 till low. Inte heller denna kombination någon skillnad. High=enbart diskanterna så det är nog inte direkt någon extra börda för slutsteget. Jag tar bort onödiga sladdar och monterar tillbaka byglarna på högtalarna då jag inte finner någon förbättring.
Postad 01 September 2005 - 07:30
Hur såg din stereo setup ut innan detta datum?
Hade du samma Usher M700-II front då? (varför köpte du dom?)
Och hur upplevde du stereoljudet då?
/Thomas
Postad 01 September 2005 - 09:57
Bara av ren nyfikenhet,, ser att du köpte in din Rotel CD/Slutsteg 2004-12-23.
Hur såg din stereo setup ut innan detta datum?
Hade du samma Usher M700-II front då? (varför köpte du dom?)
Och hur upplevde du stereoljudet då?
/Thomas
Från början hade jag Yamaha DSP-A2070 och Dali 104. Det var också en lättdriven anläggning som fungerade/lät bra så länge det var analogt som gällde. Jag sålde av hela rasket utom Yamaha DVD-S830. Köpte Rotel reciver och Usher högtalare runt om hos Hifistället i Göteborg.
Jag åkte runt i halva Sverige och provlyssnade högtalare som tex. Monitor Audio Silver S10; Goldref.60, Audiovector Mi3Signature, JMlab Electra 936 och sist Usher. Usher lät bland de klart bästa undantaget JMlab. Usher vann på priset då JMlab kostade ungefär det dubbla (33000kr beg The Rock i Lund). Dessutom är det riktig hög finish på Usher.
Det var en fruktansvärt stor uppgradering för mig. Allt lät 100ggr bättre! Nöjd blir man aldrig så jag ville göra ytterligare förbättringar och valde då att köpa till Rotel cd och slutsteg. Cd spelaren gjorde stor förbättring med bredare register och mer öppet och detaljerat ljud gentemot dvd:n. Slutsteget var totalt meningslöst. Min lärdom är i första hand att satsa på cd/dvd-spelare av hög klass. Annars: skit in skit ut.
Postad 30 October 2005 - 22:25
Jag har testat att driva slutsteget med ett försteg som lämnar 4V. Upplevde inte att det "drev" ut steget/högtalarna mera. Tror nog att Rotel har koll på vilken ut/in signal som passar ihop. Nästa test gjorde jag på bortaplan. Tog med mig steget och körde mot ett par tuffare högtalare (system audio SA7K 66000:-) och där märktes det mycket större skillnad. Nu fick steget jobba lite mera och visa sig på styva linan. Upplever att steget tigger om ännu mera motstånd! Jag tar tillbaka all negativ kritik om steget. Den svaga länker är helt enkelt mina högtalare som är alldeles för dåliga för detta monster. Jag är mycket nöjd med mina högtalare och beslutar därför att sälja monstret till en annan bättre behövande själ som vill försöka tämja besten.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
15 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?