Projektorafton avlsutad läs och kommentera
128 svar till detta ämne
Postad 10 september 2005 - 18:12
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Denna tråd startades inte av Arioch utan av The Hulk men då jag flyttade flera inlägg från en annan tråd så blir det så här
Nåväl, The Hulk's första inlägg såg ut som följer (Tomas_D700) : Hej!
Först o främst tack till alla för erat tålamod och erat vänliga sinne. Vi som har hållt i detta är mycket tacksamma då många hjälpt till med både få ordning och ställa upp med apparater/kablar.
Det har varit mycket kul att få ett ansikte på alla trevliga medlemmar som tog sig tid och ork att ta sig till våran lilla lokal och att få tjöta,äta och dricka lite öl har gett mycket och vi hoppas att kunna göra om det igen.
Ni är hjärtligt välkomna att skriva åsikter om afton och personliga åsikter om denna kväll.
Mvh
The Hulk mrKing------------------------------------------- Ariochs inlägg följer här: Nyss hemkommen... Hade planerat att vara kvar till ca 17 bara så...  Massor av folk, massor av projjar. Alldeles för få kablar. Har lämnat bl.a. en DVI-split i lokalen, men det finns alldeles för få DVI-HDMI-kablar där, så om någon är på väg dit och har sådana kablar att ta med sig så...  När jag gick så kördes DENON DVD-2910 mot en Sharp 102:a och ngn BenQ simultant (har inte så bra koll på DLP:er)...  Mycket folk...
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 11 september 2005 - 02:50.
Postad 10 september 2005 - 18:15
Trhuster
-
Trhuster
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Nyss hemkommen... Hade planerat att vara kvar till ca 17 bara så... 
Massor av folk, massor av projjar. Alldeles för få kablar. Har lämnat bl.a. en DVI-split i lokalen, men det finns alldeles för få DVI-HDMI-kablar där, så om någon är på väg dit och har sådana kablar att ta med sig så... 
När jag gick så kördes DENON DVD-2910 mot en Sharp 102:a och ngn BenQ simultant (har inte så bra koll på DLP:er)... 
Mycket folk...
<{POST_SNAPBACK}>
Fick du se nått som gjorde dig köpsugen på någonting nytt? Eller kan det vara så att du blev ännu mer nöjd med det du har... /Rikard
Postad 10 september 2005 - 20:01
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Kom precis hem nu.
Hade gärnat varit kvar hela natten men man bor ju en bit bort har har familj...
Benqen som fanns där är en 7700.
I mitt tycke var det den vassaste av de som testades.
Tycker till och mde den presterade bättre än SIM2:an för närmare 100 lök.
Om inte annat så hade jag betydligt hellre haft 4 Benqar hemma i stället för 1 Sim2.
Vid testet matades samtliga projektorer med en Denon 2910 via HDMI i 720p.
Vet inte om Crystalio-scalern användes vid detta test eller ej, men tror inte det.
Minns inte exakt vilka projektorer som testades ärligt talat, så jag nämner de jag kommer ihåg med risk att få mycket skit från alla håll att jag glömt någon eller får någon modellbeteckning fel. 
Sharp Z201
Sanyo Z3
Panasonic AE700
Sony HS50
BenQ 7700
Sim2 300E
En CRT-proj-jag-inte-vet-något-om-men-väldigt-bra.
Som sagt vann Benqen i mina ögon.
Tyckte det var intressant att se att Z3 hade så betydligt bättre bild än panna 700.
Pannan kan inte varit rätt inställd för det SKA inte skilja så mycket mellan dessa två burkar. Bl.a var det mycket VB på 700, som går att få bort om man "rattar in" den rätt. Jag har själv en 500 hemma som har bättre bild än 700an vid detta test.
Skumt...
Inledningsvis (innan det seriösa testandet drog igång) kördes CRTn, Sharp och Benq via min BBK. Och bildmässigt tycker jag inte alls denna spelare ska skämmas i jämförelse mot 2910an. (Säger jag med risk för grova påhopp från arga Denon-ägare!). Naturligtvis märker man klasskillnad i bygget av de båda spelarna och ljudmässigt vinner ju Denon så klart, men jag tycker inte alls det är någon större skillnad bildmässigt. Via DVI alltså.
Filmen som användes vid testandet var LOTR 3. Olika kapitel användes för att jämföra både ljusa och mörka scener, osv.
För min del var det första titten på både CRT och DLP.
Kunde konstatera att jag kan se färgbågar på DLP, men det är bara om jag verkligen försöker se dem. Stör mig inte på det alltså.
För övrigt tycker jag BenQ var den DLP som uppvisade mest RBE av de DLP som testades.
Tycker ändock att CRT var klart överlägsen. Svärtan går ju inte att jämföra!
Mycket mjukare och varmare bild utan de digitala negativa effekterna som andra tekniker ger. Helt klart mycket bättre bio-känsla med en CRT!
Det negativa är väl att de är stora som as, väger mycket och låter mycket.
Hade vart kul att kunna stannat för det fanns mängder med HD-material att kolla på! Men det får väl bli nästa gång!
Nä, nu ska jag inte dravla på mer. Det kommer startas en ny tråd av initiativtagarna där det kommer diskuteras vidare. Känner på mig att den tråden också kommer bli ganska lång!
Over and out...
EDIT:
Höll ju på att glöma!
Stort tack till arrangörerna för en väldigt trevlig tillställning, god mat, god öl, mycket trevligt likasinnade folk och en härlig stämning!
Gravt imponerad av bygget av denna "biosalong"!!!
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 10 september 2005 - 20:08.
Postad 10 september 2005 - 20:12
Trhuster
-
Trhuster
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
PJay:
Intressant att du tyckte PE7700 var i samma klass som Sim2-projektorn.
Ska bli kul att läsa mer om denna kväll.
/Rikard
Redigerat av Trhuster, 10 september 2005 - 20:15.
Postad 10 september 2005 - 20:18
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
PJay>>> bildmässigt tycker jag inte alls denna spelare ska skämmas i jämförelse mot 2910an.
Tycker inte jag heller. Mycket bra bild på BBK:n måste jag säga.  Har ändå en 2910 själv, men BBK:n var nog så bra.
Postad 10 september 2005 - 20:20
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Ricke key>> Fick du se nått som gjorde dig köpsugen på någonting nytt? Eller kan det vara så att du blev ännu mer nöjd med det du har...
Nä, snarare köpsugen på något gammalt... En CRT.  Annars var ju Crystalion en godbit - dock verkar den lite småstrulig. Fick för mig att den ändrade settings lite av sig själv, men det kanske bara var inbillning.
Postad 10 september 2005 - 20:27
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
PJay:
Intressant att du tyckte PE7700 var i samma klass som Sim2-projektorn. Ska bli kul att läsa mer om denna kväll.
/Rikard
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, med rätta riskerar man ju att bli halshuggen när man uttalar sig om projektorer och vilken som är bäst!  Måste ju tillägga att detta test gick väldigt snabbt. Varje proje kördes väl kanske 5-10 minuter. En mer seriös test kan säkerliken visa att en SIM2 300 klår en BenQ 7700 (tror jag) på vissa punkter. Men att det är värt det fyrdubbla i pris jämfört med en Benq kan jag absolut inte påstå! Därför tycker jag Benqen i det stora hela är bättre.
Postad 10 september 2005 - 21:45
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1 330 inlägg
Vad tyckte du om Sony HS50 i jämförelse med Benqen bl.a?
Postad 10 september 2005 - 21:51
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Också nyss hemkommen. Förstår att folk är nyfikna på omdömmen och intryck men det vore nog bäst om vi inväntar den nya tråden som skall skapas för just dessa så blir det betydligt lättare att hitta dessa jämföranden för andra i framtiden. Det var för övrigt mycket intressant att kunna jämföra alla dessa projektorer med olika tekniker och prisklasser. Med tanke på hur många som var där och tittade (närmare 50 pers om inte mer) kommer detta ge oerhört mycket kött på benen för folk som letar proj på forumet. Vi är iaf redan 50 st som vet mycket mer än tidigare  Den nya tråden kommer bli mycket intressant.
Redigerat av Unregistered47746e95, 10 september 2005 - 21:57.
Postad 11 september 2005 - 00:26
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
Enligt min åsikt så är jag mycket impad av Benq 7700 som var mycket bra för de pengarna som den ligger på, högst pris/prestanda och det kommer från en som säljer SIM2 =)
Crt spöade allt ingen tvekan om det, men den var inte helt 100% pga av skicket men ändå så tokigt fin bild.
Tyvärr så drog de flesta dvs de sista 15 fick och sitter fortfarande och testar HDTV på högnivå 1080i och 720p rullar.
Jag gav mig före dessa dedikerade medlemmar som gett sig fan på att vinna över en bråkig HTPC.
Rangordning på bild och det är inte baserat på pris utan overall bild.
Sim2 flyttades bak och vips så blev bilden såå bättre:
1: Barco 808s (trots snabb inställning)
2:Sim2 (Inte mest prisvärd, sämre svärta med de inställningarna mot Benq men bättre overallbild enligt min mening, fäger var bäst bland alla digitala projjar)
3: Rungande bra bild för de pengarna som Benq kostar, bara att rekomendera
4. Delad 4:e plats Sonyn Hs-50/ Sharp 201 som var fan bra för pengarna
5: Sanyo Z-3 i ett så mörkt rum har LCD problem ingen snack om saken.
6: Panasonic 700, stygg VB inte min melodi, väldigt pixlig, neon färger, dålig svärta, samma problem som 100an med hörnen.
Impad av B/K dvd-spelaren för 2k mycket bra även rätt mot crt-projjen.
Mvh
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 02:45.
Postad 11 september 2005 - 00:30
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
Nästa gång, mindr folk.
Det var så alla stod och bokstavligen knödde.
Kul för min del att visa de nya biostolarna.
Fick fick ordning på Buttkickern och fasen va den river i stolarna fyfan stövlar ner till 9hz 1500 w det löste sig efter de flesta drog.
Jag är säker på att de medlemmar som faktiskt sitter kvar i denna stund kommer ha åsikter på denna hehe..
Mvh
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 02:46.
Postad 11 september 2005 - 01:29
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Jamen! Buttkickern var det drag i! Ingen tvekan om det. Och en U-båts film gör ju att den fick jobba på bra oxå!
Det var inte helt fel att se lite "Femte Elementet" med 1920x1080p källa på CRT! Även om bilden scalades ner till 1280xXXXX! The Hulk kan nog rätta om jag kommer ihåg fel.  Datorn var en 2,4Ghz och laggade. Men korta snuttar i HD imponerade!
Hade hoppats på att få se ALIENS i HD, men det kanske kommer fler kvällar?
Jag är rädd att jag blandade ihop när vilken proj var inkopplad, för jag fick för mig att Sanyo Z3 hade mycket bra bild och att sharpen hade dassig svärta och pixlig bild. Tror jag kan förväxlat de 2. Men BenQ:en impade helt klart mest bildmässigt, men så kostar den 10 000 mer än Z3, AE700 osv, rätta mig om jag har fel... Panasonicen var riktigt usel by the way... Sim2 var helt suverän bild, men får hålla med om att jag hellre tagit BenQen. Helt klart mer prisvärd fid en sån här kort titt i alla fall...
TheHulk & MrKing, Tack för en MYCKET intressant kväll! Maten var kanon och dressingen var farligt god!  Ja, det slank ner ett par öl oxå....
Postad 11 september 2005 - 01:32
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tyckte BenQen vann den matchen... Mer detaljer i mörka bilder tyckte jag...
Postad 11 september 2005 - 02:29
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
thetias: 2,2 Ghz =) = lagg AB på 1080P
Sharp hade bättre svärta än Sanyo Z 3
För er som inte var där så är nu rummet kolsvar, bilder är inte upplagda då vi ville överraska våra besökare det ser helt annorlunda ut än innan.
Bilder kommer.
Det testade en del kinesisk HiFi aswell och representanter från Inmortal Audio var på plats mrHutha och Lyckman få vi tacka för erat dedikerade arbete dagen innan som slutade med att ni sovöver då crtn hamnade i taket runt 0500 Lördag morgon, respekt =)
Det kördes på Swan högtalare och div andra tillverkare från Kina men lämnar gärna över modeller och cspecs över till respektive represetant då det fanns ca 5 företag på plats.
Vi har alla sovit c 3 timmar denna kväll.
Som sagt, grym backup från alla trevliga medlemmar.
Mvh
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 02:52.
Postad 11 september 2005 - 03:17
solwretep
-
solwretep
-
Användare
-
-
139 inlägg
jag ska köpa en z3:a
Var den som demades en tunad eller normal!?
Postad 11 september 2005 - 04:14
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1 082 inlägg
Nedan följer mina åsikter i korthet om projarna som visades. Jag listar dom i ordning efter bildkvalité oberoende av pris. Barco 808:an gick helt klart segrande ur striden med sin överlägset mest "levande" och djupa bild, detta trots att just denna maskin led av ett mycket slitet grönt rör och hade därför lite problem med färgåtergivningen. Att den kunde blivit bättre av mer tid för tweekande låter vi vara osagt för det gällde samtliga projar som testades denna kväll. BenQ PE-7700 Imponerade stort, fina detaljer och bra färg. Gav ett bra djup i bilden och trots att jag vid ett tillfälle skymtade en liten regnbåge så ser jag denna som den bästa digitala projektor i samlingen. Sim2:anFörsta intrycket av denna 90.000 kronors proj (tror det var så mycket den kostade) var stor besvikelse på svärtan, men efter att ha sett några minuter inser man att den utöver det ger en oerhört detaljrik och framför allt "ren" bild. Hade den haft just bättre svärta hade den nog knipit andra platsen. Nu ska man komma ihåg att denna har några år på nacken så det är starkt att den står upp så bra emot dom andra i detta test med tanke på hur fort tekniken går framåt med projektorer. Sony VPL-HS50Denna prisade LCD-projektor imponerade faktiskt mer än väntat. Jag trodde inte att det skulle vara speciellt stor skillnad på denna gentemot framförallt Z3:an och AE-700:an men skillnaden var STOOR! Svärtan var solklart en generation bättre än dom två ovannämda. En sak jag dock inte gillade var att den så omtalade dynamiska irisen på denna inte gjorde nåt vidare bra jobb i själva övergången när bilden blev mörkare. Man kunde hur tydligt som helst urskilja "hack" i brightness-minskningen, ungefär som att nån satt med fjärrkontrollen och tryckte ner brightness manuellt. Sharp XV-Z201Detta var nog den projektor jag hade lägst förväntningar på men trots sin något lägre upplösning (1024 x 576) gav den en mycket klar och detaljrik bild. Imponerade lika mycket som HS50:n och jag håller nog dessa två som lika bra denna afton. Bra färg, bra djup i bilden. Absolut ingen skam till den som har en sån här i sin hemmabio. Sanyo Z3Inga överraskningar här. Bra färger och hygglig detaljrikedom men riktigt blaskig svärta och sen vill jag nog inte kalla det för "screendoor" för jag såg inte några pixlar direkt men det kändes helt klart som att det låg en tunn irriterande "hinna" över bilden. Något som jag för övrigt inte alls uppfattade hos Sony VPL-HS50. Panasonic PTAE700Solklar jumbo denna kväll. Inte i närheten av någon av dom andra projarna och det inkluderar Z3:an. Blåtintad och kall bild med en svärta som var inte ens borde få kallas "svärta". Även den ända projektorn som uppvisade "VB" och inte lite heller, katastrofalt. Dessutom uppvisade denna trots sin "smoothscreen-teknik" betydligt mer screendoor-känsla än Z3:an. Nu var det många som trodde att denna var antingen felinställd eller deffekt för så här dålig ska den inte vara, speciellt inte så mycket sämre än just Z3:an som den ofta jämförs mot. Riktigt kul kväll trots något överbefolkat Fick rycka ut med bilen vid ettpar tillfällen för att åka hem till folk och hämta kablar och DVD-spelare men det var bara skönt att få lite frisk luft. Även kul att se Hell-Mans lilla stilrena biorum när vi var hemma hos honom och hämtade en Denon 2910 Bra och kul kväll med god mat grabbar.
Postad 11 september 2005 - 07:36
Hell-man
-
Hell-man
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Även jag instämmer helt med övriga att detta var en hellyckad dag/kväll/natt.
Härligt att få träffa likasinnade och byta erfarenheter och åsikter i en helt rätt miljö.
Lokalerna imponerade stort, här märktes det att gänget lagt ner mycket kärlek, (svett (bio’n var som en bastu) och tårar (krachad HT-PC).
Stort tack även till 2 kanals ljuddemo’n mycket kul att även få njuta lite av denna vara.
Detta var även min första bekantskap med CRT så jag var enormt nyfiken på denna projektor typ.
Men efter att först titta på BadBoys II (Superbit DVD) via BBK’n så blev jag enormt besviken. I de mörkare partierna så var ALLT bara kolsvart, inga som helst detaljer.
Jag blev därför beordrad av en sträng The Hulk att åka hem och hämta min Denon 2910.
Jag vågade då inget annat än att lyda han hotade mig annars med tortyrkammaren.
När vi så körde igång testen av samtliga projar så var även jag mycket imponerad över BenQ’n. Den klart bästa projen av de testade exemplaren enligt min åsikt (inkl CRT’n).
Jag som själv är ägare av samma modell som testets jumbo var extremt besviken på den bild vi fick se från denna projektor. Jag kan lova att den kan se betydligt bättre ut än så.
Vet ej om det var fel på just det testade exemplaret eller om den bara var helt felinstäld för så här usel är den inte?
Men så vid kl.23.00 var vi många som undrade vilken Skotsk klan som MrKing tillhörde. Men när han efter ett 2 timmar långt rutmönsterväxlande på duken och var redo så insåg vi att om hade han bara haft en kilt vore han givetvis hövdingen i klan-CRT.
Nu började vi snacka bild på CRT’n för innan denna långa kalibrering var jag som sagt inte så imponerad. Vi tittade en stund på lite olika filmsekvenser mm. Och allt såg nu helt ok ut.
Härligt dessutom att få uppleva Buttkicker’n, helt klar något som måste införskaffas.
Jag åkte sedan hem och kom hem vid 02.30 för att då genast upptäcka att jag givetvis glömt fjärren till 2910:an. Så det vara bara att sätta sig i bilen igen och åka tillbaks (3:e gången gilt).
Väl tillbaks så fick jag passa på att kolla in en stund på 5:e Elementet i HDTV 1080p på CRT’n. Och nu för första gången på hela kvällen blev jag riktigt imponerad av CRT’n bilden var enorm. Gick inte att jämföra med det vi fått se tidigare under kvällen.
Jag åkte sedan hem igen och kom hem vid 05.00. Kände att jag inte riktigt fått nog ännu samt att jag ej kunde smälta att AE700 plockade en så klar jumbo plats.
Satte mig därför till rätta och körde de sekvenser vi tittat på under utvärderingen.
Och jag kan garantera att den bild min AE700 presterar inte går att jämföra med den vi fick se på träffen.
Absolut inga screendoors, härligt tryck i färger samt betydligt bättre svärta (givetvis inte lika massiv som DLP eller CRT).
Skilnaden var ungefär lika stor som den var på CRT’n när jag såg den första gången på dagen mot när jag fick se den sista gången på natten.
Jag ställer gärna upp på en demo av min AE700 om det är någon som vill se vad den verkligen ska gå för.
Nu när kl. är 08.30 känner jag att det börjar bli dags att besöka en lockande säng. Men va faan sova är bara överreklamerat ändå.
Så än en gång vill jag tacka för en härlig träff, finns bara en sak att säga: det här måste vi göra om…..
Redigerat av Hell-man, 11 september 2005 - 07:40.
Postad 11 september 2005 - 07:50
mikeett
-
mikeett
-
Veteran
-
-
1 825 inlägg
Här kommer mina intryck från aftonen, jag såg lite på U-571 via Sharp z201 och Chrystalio Spelaren vet jag inte, kanske var det Denon 2910 då med.
Projektorjämförelsen hann jag se demon på LOTR:ROTK på de aktuella projektorenra sedan fick jag ge mig av hemmåt.
Projektorer som jag skulle rangordna dom bildmässigt
BARCO 808: Solklar vinnare, kändes som att gå på en riktigt bra kommersiell biosalong och även mitt första möte med en (nästan) välinställd CRT.
Benq 7700: Oj vilken svärta, detaljer och kanonbild, om det inte var en och annan regnbåge så var den farligt nära BARCO:n (iaf med DVD i 720p), hann som sagt inte se några HD-klipp men antar att CRT:n är obesegrad även där.
Sim2 : Liiiiite liten bild då longthrowlinsen var på, 80tum? mot 100 tum och uppåt på de andra projektorerna, tyckte den saknade en hel del i svärtan. Det kompenserade den visserligen för i färgdjup och bildkvalitet men jag föredrog ändå BenQ.
Sharp Z201: Här snackar vi riktigt bra budgetprojektor, tyckte den var bättre än samtlige närvarancd LCD:er, blev själv överraskad över vad denna 'lågupplösta' DLP med något år eller två på nacken lyckades prestera. Helt klart värt sitt pris.
Inte riktigt lika detaljrik som Benq, men väl likvärdig i svärta och bilddjup, nästan 10k billigare än BenQ.
Sony HS50: Jag hade stora förhoppningar om denna och de var kanske lite för stora, svärtan klart bäst bland LCD:erna men inte alls i klass med DLP, och CRT är inte ens värt att jämföra mot. Annars var den väldigt bra i färger, bilddjup (om än inte riktigt i klass med Benq) och jag såg inga som helst rutmönster.
Sanyo Z3: Ujjjj, var svärtan så grå, helt okej i övrigt, kanske lite i ljusaste laget då detaljer i ljusa scener/partier smetades ut och försvann.
Panasonic ae100: Kvällens looser, riktigt bra när den kom men idag finns så mycket annat att välja bland men det här exemplaret visade Vertical Banding, såg pixelstruktur i ljusa scener (inget jag störs så mycket av utan mer en observation)
svärtan kanske något bättre än Z3, men den tappade på praktiskt taget allt annat jämfört mo Z3.
Slutsats
Om jag skulle köpa en projektor idag hade jag helt klart vänt mig mot DLP, visst kan jag se ett par regnbågar men det skulle inte förta nöjet från filmerna ändå (inte mer än dålig svärta på LCD-maskinerna). BenQ 7700 skulle jag valt i första hand, och om jag hade lite mindre pengar skulle jag inte skämmas för att ha en Sharp XV-Z201 hängandes i taket. Synd att det inte demades en Sharp Z2000 då den har fått väldigt bra kritik, och även synd att Marantz S3 inte dök upp då även den anses vara bland de bästa DLP:erna.
Jag var en inbiten LCD-anhängare innan den här träffen, skeptisk mot DLP, regnbågar eyestrain (som jag upplevt på presentationsprojjar och tidigare generationers DLP) men efter träffen igår så fick jag allt ändra uppfattning och verkligen inse att idag är DLP klart bäst bland dagens budget/medelklass projektorer. Jag skulle inte vilja lägga ut 250k som 3-chips DLP (infocus 777) kostar idag.
Postad 11 september 2005 - 09:03
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Intressant killar. Hade varit intressant att se bla Barcon mot den nya Benq:n och Optoma H 79:e. Men det kommer väl fler tester....?
Postad 11 september 2005 - 09:11
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
Hinken74: Ja absolut kommer vi göra om detta men då med 20-25 pers som gräns så alla kan va med samtidigt. Det behövdes 3 omgångar denna afton för alla att se alla projjar =) Techno-Mattans bilder: Bilder tagna under kvällen.
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 09:12.
Postad 11 september 2005 - 09:16
Trhuster
-
Trhuster
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Kördes alla projektorer med DVI/HDMI? Skalade ni upp bilden till 720p eller 1080i genom dvdspelaren eller lät ni projektorn skala till native själv?
Har haft en Z3:a i några månader och är nöjd med den men nu gör ni mig väldigt sugen på Benq PE7700 då denna verka vara grym!
Kul att ni tar er tid att skriva ner era intryck, mycket intressant att läsa!
/Rikard
Postad 11 september 2005 - 09:17
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
mrKing ligger och sover i en The GodFather stol  hehe och antar att han fortfarande ligger kvar *asg*
Postad 11 september 2005 - 09:18
Crystal view
-
Crystal view
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Kan bara säga att att det käns hemskt tråkigt att man inte kunde vara med
Postad 11 september 2005 - 09:23
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
När det vankades mat så blev det snabbt bamba över grabbarna som köade tålmodigt för att få sig en bit:
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 09:24.
Postad 11 september 2005 - 09:27
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
Kvällens höjdpunkter:
Dålig bild tyvärr.
Postad 11 september 2005 - 09:40
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
hinner inte skriva så mycket nu skriver mer sen
men ville bara tacka the hulk, mr king m.fl. som ordnade denna afton allt var väl planerat och flöt på fint från maten till projjdemandet KANON jobb grabbar.
och även ett tack till alla som bidrog med projjar det blev en fin samling och alla man ville se fanns med
kan säga en sak nu jag ångrar att jag fick se CRT den var helt överlägsen i min mening och exakt den bilden jag letar efter.
svärtan går inte ens att jämföra det går inte ens att försöka jämföra tyvär sedan har vi mjukheten och total avsaknad av screendoor gör bilden OTROLIGT filmlik.
och då var detta en CRT som hadde lite wear på rören som jag förstod det samt att den kunde ge mycket mer om dom hadde mer tid att kalibrera men en helt rätt inställd CRT med fina rör vill jag inte ens se
Postad 11 september 2005 - 09:44
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
ZoomAir: Tack för att du kom det var trevligt  du är välkommen nästa gång med en 100 % inställd "9" tummare crt på plats som kommer dra dig ännu mer
"to the dark side"
mrKing leke med en Barco 808 s:
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 09:45.
Postad 11 september 2005 - 10:02
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
Rickie_key:
I regel så kördes det på dvd-spelare med 720p digitalt till projjar.
I slutet så kördes det HDTV matrial på HTPC.
Pratade precis med King som är kvar i lokalen och han fick drivisarna på burken så nu flyter 5Th Element i 1080 P
Detta var ett problem igår.
Vi har redan bestämt att nästa gång så blir det HDTV afton med filmtittning,popcorn,cola.
Mvh
Postad 11 september 2005 - 10:04
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
Här testades olika modeller på biostolar:
Postad 11 september 2005 - 10:59
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Puh! Inte bara jag som vågade påstå att Bänken var nog så bra som SIM2:an!  Var rädd för kollektiv arkebusering efter det uttalandet... Men efter att först titta på BadBoys II (Superbit DVD) via BBK’n så blev jag enormt besviken. I de mörkare partierna så var ALLT bara kolsvart, inga som helst detaljer.
<{POST_SNAPBACK}>
Intressant att du tyckte så, men jag kan tyvärr inte hålla med dig på den punkten. Visst är 2910 en bättre maskin i det stora hela, inget snack om saken. Men att påstå att det från början var såå dåligt och sedan blev såå mycket bättre, och då med enbart tanke på bilden från spelarna kan jag absolut inte hålla med om. Men om du menar bildkvaliten på undertexterna så håller jag med. Där spöar Denon verkligen skiten ur BBK!  Däremot uppvisades en FET macro-blocking när U-571 spelades på 2910 mot Sharpen. Snackade med Sharp-ägaren om det och han hade inte lagt märke till någon MB på sin pjäs tidigare. Huruvida detta hade med spelaren eller projen att göra vet jag inte, men det hade i alla fall vart intressant att testat båda spelarna mot samma proje med tanke på detta. Nu är det ju lätt hänt att det smyger in faktorer som: "Det här är min lilla bäbis och den är mycket bättre än din fula ankunge". Kan lätt bli så varken man vill eller ej. (Har följt BBK-tråden länge och har sett dina inlägg i den tråden.) Jag påstår dock inte att BBK skulle vara bättre än en 2910 för så är inte fallet. Men nackdelarna hos BBK ligger inte i bildkvalitén. Det ligger snarare i ljudet, lip-sync problem och en grav skillnad i kvalitén på kontruktionen på de båda burkarna. Om någon annan hade samma uppfattning att det blev enorm skillnad i bildkvalitet vid byte av spelare så hade det varit intressant att höra det. Tvärt om också för den delen! Men nu var detta en PROJEKTORafton och de flesta gav nog blanka f***n i vilken spelare som användes! Kanske kan testa lite olika spelare vid annat tillfälle kanske???
Postad 11 september 2005 - 11:06
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Däremot uppvisades en FET macro-blocking när U-571 spelades på 2910 mot Sharpen. Snackade med Sharp-ägaren om det och han hade inte lagt märke till någon MB på sin pjäs tidigare. Huruvida detta hade med spelaren eller projen att göra vet jag inte, men det hade i alla fall vart intressant att testat båda spelarna mot samma proje med tanke på detta.
Nu måste du nog blanda ihop mig och min projje med BenQ och dess ägare (minns inget samtal om detta). Jag märkte också macroblocking på BenQ men ingen alls på min Sharp. För övrigt, när vi tittade på U571 på Sharpen så matades den med BBK-spelaren komponent ut till en dyr scaler, som i sin tur matade DVI genom en optisk DVI-kabel. Sedan kopplades Denon 2910 med samma DVI-kabel till Sharpen och en HDMI-kabel till BenQ. Under denna sistnämnda konfiguration kördes endast BenQ till samma film. Det var då jag upptäckte macroblocking. Farouija-chippet är dock ökänt för macroblocking och uppenbarligen är BenQ inte skonsam mot artefakter på bildkällan.
Redigerat av Videofilur, 11 september 2005 - 11:47.
Postad 11 september 2005 - 11:14
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Mkt intressant läsning, i synnerhet nu när jag har joinat ClubProj!
Visar att en annars ganska solitär sysselsättning kan vara gemenskaps-skapande!
Postad 11 september 2005 - 11:51
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Däremot uppvisades en FET macro-blocking när U-571 spelades på 2910 mot Sharpen. Snackade med Sharp-ägaren om det och han hade inte lagt märke till någon MB på sin pjäs tidigare. Huruvida detta hade med spelaren eller projen att göra vet jag inte, men det hade i alla fall vart intressant att testat båda spelarna mot samma proje med tanke på detta.
Nu måste du nog blanda ihop mig och min projje med BenQ och dess ägare (minns inget samtal om detta). Jag märkte också macroblocking på BenQ men ingen alls på min Sharp.
För övrigt, när vi tittade på U571 på Sharpen så matades den med BBK-spelaren komponent ut till en dyr scaler, som i sin tur matade DVI genom en optisk DVI-kabel. Sedan kopplades Denon 2910 med samma DVI-kabel till Sharpen och en HDMI-kabel till BenQ. Under denna sistnämnda konfiguration kördes endast BenQ till samma film. Det var då jag upptäckte macroblocking. Farouija-chippet är dock ökänt för macroblocking och uppenbarligen är BenQ inte skonsam mot artefakter på bildkällan.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, något fel har de nog blivit då. (Hade druckit 2 öl då, måste vart det)  Men när jag såg MBt så var det på Sharpen matad av 2910 i alla fall. Med eller utan scaler vet jag ej. Det kopplades rätt friskt där ett tag... Jag snackade med någon jag trodde var ägaren till Sharpen, men det var inte du alltså! Om det gäller jämförelse via scalern där spelarna var kopplade via komponent så restar jag mitt case. BBKn är kass via komponent. Det är bara via DVI den gör sig. Vet alldeles för lite om scalers för att kunna uttala mig, men det borde ju vara så att om insignalen (komponent) är kass så kan scalern vara hur bra som helst, men det hjälper inte. Sitter säkerligen mycket bättre DACar i 2910an så via komponent är den säkerligen vida överlägsen BBKn.
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 11 september 2005 - 12:25.
Postad 11 september 2005 - 11:52
Hell-man
-
Hell-man
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
PJay, jag har aldrig påstått att jag tyckte bilden blev bättre på CRT’n med Denon spelaren än med BBK’n. I Slutet på natten när jag blev imponerad av CRT’n körde vi HTPC med HDTV material om det är det du syftar på.
Anledningen till att man valde att köra Denon maskinen på demon var väl för att den hade både DVI & HDMI, inget annat.
Vet ej, men jag tycker själv att jag uttryckte mig tydligt i mitt förra inlägg, men det gick tydligen att missuppfatta.
Annars vad det gäller skillnaden bildmässigt via DVI mellan BBK & Denon så är den inte så stor.
Den stora skillnaden med Denon spelaren på just bild sidan som gjorde att jag valde den är att den har ett antal manuella parametrar för bildsignalen som BBK’n saknar.
Synd att dessa manuella inställningar ej finns med i menyerna på BBK'n annars hade jag ev. behållit min.
Har nämligen själv varit ägare av just en 971H så jag vet lite vad den går för i alla fall.
Postad 11 september 2005 - 11:53
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
tur för min del att dels att S3:an inte var på plats samt att CRT projen hade en ikke 100% kalibering då jag oturligt nog inte kunde ta mig ner till denna afton i göteborg.
Men det låter som att det helt var en afton sent att glömmas och jag hoppas det redan nu har blivit en ny projektorafton bokad så jag har en ny chans att få kunna delta.
Sen var det riktigt synd att jag inte kunde få delta i lyssnandet utav swans högtalare allra helst S600 som jag är lite sugen på.
Men det är kul att ni grabbar(MRKING,THE HULK) har fixat med allt detta och gick så pass bra som det verkar ha gjort, men JAG hoppas på en ny afton inom snar framtid.
Jag vill bli CRT frälst jag me´
Vh
Andy
Postad 11 september 2005 - 12:24
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Men när jag såg MBt så var det på Sharpen matad av 2910 i alla fall. Med eller utan scaler vet jag ej. Det kopplades rätt friskt där ett tag...
Det kan det inte ha varit. När Sharpen var kopplad till 2910:an var den det parallellt med BenQ:n. Det var BenQ som visade filmen. Sharpen var avstängd. Innan var det BBK:n genom scalern. Jag såg ingen MB på Sharpen innan men ganska tydligt på BenQ senare. För övrigt vill jag säga ett stort TACK till MrKing och The Hulk för att ha arrangerat denna projektor-jämförelse. Den gav mycket matnyttig kunskap. Det var dessutom kul att ha stiftat bekanskap med CRT (på gott och ont  ). På gott då jag var tämligen imponerad av bilden, i synnerhet djupet i bilden och renheten, på ont då jag inser att det inte är värt allt bök som det för med sig. Det får nog bli ett dedikerat biorum innan jag äns tänker på en CRT. Jämförande kommentarer kan ses här.
Redigerat av Videofilur, 11 september 2005 - 12:27.
Postad 11 september 2005 - 12:28
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Ser ut att ha vart en rolig dag igår! Tackar för intrycken samt bilderna. Synd att jag jobbade och var projektorlös.  Hade jag vart ledig och fått hem min Optoma H79a hade jag kommit på stubben!
Angående BBKn så är det sämre än Denon DVD-2910 på en grej. Visa BTB (Blacker than black). Körde ni den till en CRT analogt så förstår jag att vi inte hade detaljer i lågdagrar. Den kan nämligen inte visa BTB via de analoga bildutgångarna nämligen (jag har dock inte kontrollerat detta via komponent än). Scarten visar inte BTB iaf.  Den bör köras med DVI och 720p. Då kirrar den BTB. Då dock med "DCDi-MB", men det lider 2910an också av. Samma chip i dem båda. På ljudsidan blir BBKn överkörd. Jag har jämfört den med min förra DVD-3910 och då hänger inte BBKn med.....minst sagt.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 september 2005 - 12:29.
Postad 11 september 2005 - 12:34
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1 281 inlägg
Roligt att läsa intrycken! Dock måste sim2-projen var MYCKET märkligt kalibrerad....
Finns nämligen inte en suck att 7700 har bättre svärta under samma förhållanden...
Postad 11 september 2005 - 12:39
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Roligt att läsa intrycken! Dock måste sim2-projen var MYCKET märkligt kalibrerad.... 
Alla projektorer hade samma förutsättningar med kalibreringen. 5-10 minuter med The Callibrator. Ljusstyrka och kontrast ställdes in, samt färgtemperatur 6500K. Gamman pillades inte på alls. Kan väl ha gjort en skillnad. Undantaget i tid var väl med Barcon som säkert kaliberades i sammanlagt 5 timmar om inte mer
Postad 11 september 2005 - 12:44
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1 281 inlägg
Alla projektorer hade samma förutsättningar med kalibreringen. 5-10 minuter med The Callibrator. Ljusstyrka och kontrast ställdes in, samt färgtemperatur 6500K. Gamman pillades inte på alls. Kan väl ha gjort en skillnad. Undantaget i tid var väl med Barcon som säkert kaliberades i sammanlagt 5 timmar om inte mer 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja men då lär något ha gått galet... Har nämligen båda i mitt demorum till vardags så jag vet ett 7700 är betydligt svagare vad gäller svärta. Nog om detta!
Postad 11 september 2005 - 13:33
Unregistered38b8aa24
-
Unregistered38b8aa24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Ett STORT tack till Johan & Conny som ordnade denna afton så trevligt!
Ett STORT tack också till alla som bidrog med sina projektorer!
Mina intryck då?
Jo, efter ett tags tittande fick jag väl en slags känsla av att CRT är den bästa tekniken, men att man måste ha både tid och tålamod för att lyckas. Den svärta som 808:an levererade (kan tro att det gäller alla CRT:er) piskade skiten ur dom andra. Att det skulle vara SÅ stor skillnad förstod man inte riktigt.
Däremot blev jag lite besviken på skärpan i bilden, men om jag får tro på kingen så var ju den inte heller optimal på något sätt, med bla wear. Jag skulle vara mycket intresserad av hur en bra kalibrerad 801:a med bra rör ser ut, då den ligger i "rätt" prisklass för mig.
Jag måste säga att jag inte fattar varför en sim2:a kostar så mycket då man får lika bra bild på en 7700:a. BenQ:en var den som levererade den i mitt tycke bästa bilden, dock med märkbar RGB.
HS50 var den projje som överraskade mest faktiskt, då den levererade en överraskande bra bild för att vara en LCD. Tom bra svärta
Då man tidigare sett LCD:er som AE700 och Z3 och tyckt att deras bild varit ok, så har denna jämförelse sida vid sida mot DLP:er gjort att jag inte riktigt förstår mitt tidigare förhållningssätt  . Utan att jag egentligen vill trampa nån på tårna, måste jag säga att dom sög
Och till sist kommer jag till min kära projektormodell, som någon så snällt sade att jag inte bör skämmas för. Den stod sig bra i konkurrensen, och ger en bra mycket bättre bild än AE700 och Z3, ganska jämförbar med HS50 fast mycket billigare. Den är en DLP, med RGB som följd för vissa. Jag tyckte att den gav märkbart mindre RGB än 7700:an dock.
Men trots all, jag är nöjd med min 201:a, och skulle jag byta blir det nog mot en CRT om nån lyckas övertyga mig att det finns nån som ger mig en bra bild och inte kostar skjortan...
mvh Kent
edit: stavfel
Redigerat av Unregistered38b8aa24, 11 september 2005 - 17:08.
Postad 11 september 2005 - 14:14
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
PJay, jag har aldrig påstått att jag tyckte bilden blev bättre på CRT’n med Denon spelaren än med BBK’n. I Slutet på natten när jag blev imponerad av CRT’n körde vi HTPC med HDTV material om det är det du syftar på. Anledningen till att man valde att köra Denon maskinen på demon var väl för att den hade både DVI & HDMI, inget annat.
Vet ej, men jag tycker själv att jag uttryckte mig tydligt i mitt förra inlägg, men det gick tydligen att missuppfatta.
Annars vad det gäller skillnaden bildmässigt via DVI mellan BBK & Denon så är den inte så stor. Den stora skillnaden med Denon spelaren på just bild sidan som gjorde att jag valde den är att den har ett antal manuella parametrar för bildsignalen som BBK’n saknar. Synd att dessa manuella inställningar ej finns med i menyerna på BBK'n annars hade jag ev. behållit min. Har nämligen själv varit ägare av just en 971H så jag vet lite vad den går för i alla fall.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok! Då missuppfattade jag ditt första inlägg. Jag tolkade det som: "Blev klart besviken över bilden på CRTn via BBK, så jag åkte hem och hämtade min 2910:a och sen på kvällen blev det skitbra!" Klart man reagerar lite efter en sådan tolkning! Ber om ursäkt då om jag tolkade dig fel. Inget snack om saken att 2910 är bättre, men det skiljer inte alls mycket via DVI. Det var det enda jag ville ha sagt... Det var inte meningen att stjäla en massa utrymme i denna projektortråd genom en massa dravvel om dvd-spelare. Hade dock varit kul med en spelar-test-kväll någon gång. DVI/HDMI, komponent, med/utan extern scaler osv. Själv blev jag mäkta imponerad av CRTn så fort den var igång! Väldigt sugen på att skaffa en själv faktiskt. Men vad behöver man för kringutrustning till en CRT egentligen och vad får man pröjsa för dessa? DVI/HDMI går ju inte att mata med direkt, eller? Börnen: Tyckte också att 700an sög, men tyckte ändå att Z3 klarade sig bra i testet. I mitt tycket var det inte SÅ stor skillnad på den mot HS50n. Det MÅSTE varit fel på pannan eller felinställd spelare för det ska inte skilja så mycket i bild på 700/Z3. Min gamla 500 hemma har mycket bättre bild än vad 700an visade upp i testet igår. Min har aningen VB, men 700ans var ju extrem!
Postad 11 september 2005 - 14:23
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Inledningsvis vill jag säga, TACK för en trevlig och intressant kväll. Många nya intryck och ny kunskap.
Så till maskinerna:
Denonen var väl bättre än BBK'n, kanske. Gjordes väl egentligen inget seriöst testande. Främsta skälet till att Denonen blev källan för projektorerna var väl att den hade både DVI och HDMI utgångar. Samtidigt tycker jag inte att Denonen, om man kan jobba digitalt, är värd fyra gånger pengarna jämfört BBK'n. Kan mycket väl tänka mig att köpa en BBK (kommer nog att göra det) som dvd-transport och sedan köra DVI till proj samt koaxial till reciever. Åtminstonde som ett delsteg tills denna rundan med formatstrider (blueray etc) ebbat ut.
Projektorer i testordning (men CRT'n sist):
Dock en inledande kommetar. Mitt syfte med kvällen var väl delvis att få se Panasonic 700 och gärna 900. Har lutat åt att köpa en 700 eller Sanyo Z3 men undrat vad jag kan vinna på att vänta på en 900.
SharpZ201:
Jag upplevde bilden som pixlig (lustigt ord). Jag satt relativt nära men var väl inte jätteimpad. Helt ok, men som sagt inget speciellt. Samtidig var jag som sagt mest nyfiken på Panasonic och också konkurrenten Z3.
Sanyo Z3:
Helt ok bild. Ser inga pixlar (om jag inte letar), ingen VB och hygglig svärta.
Panasonic AE700:
Ser inga pixlar men tydlig VB. Svärtan sådär, Z3'an var klart bättre. Besvikelse på sätt och vis.
Sony HS50:
Bättre svärta än tidigare men annars inget speciellt. Totalintrycket var att Z3'an var bättre men det är en smaksak. Hade man växlat mellan Z3 och Sony kunde det nog sluta hur som helst i slutintryck.
BenQ 7700:
På sätt och vis kvällen stora besvikelse  . Jag ville inte att skillnaden skulle vara så stor med tanke på prislappen. Men här lyfte bilden helt klart. Detaljrikedomen blev en annan. Svärtan blev kanske inte så mycket bättre men det fanns detaljer i den på ett annat sätt än tidigare.
Sim2 300E:
Jag upplevde den egentligen inte som bättre än BenQ'en. Vissa detaljer, visst, men som helhet så vinner nog BenQ'en. Samtidigt var båda väldigt bra. Återigen, hade man växlat mellan de båda så kanske Sim2'an vunnit, jag vet inte. Dock tycker jag att BenQ'en är odiskutabelt mera prisvärd. Sim2 kostar ju ungefär fyra gånger så mycket. (Kunde också konstatera att jag inte ser regnbågar så jag är nog inte känslig för det. Men jag skall testa med någon svart-vit film, det lär visst vara värst och jag gillar klassiker).
Slutligen CRT'n:
Bra bild, bra svärta, allt är redan sagt. Min invändning är formatet på burken, den är för stor helt enkelt. Trång sektion för kvaliteten blir nu på ett tydligare sätt dvdspelaren samt källmaterialet. Att sedan jämföra CRT'n med en "riktig" biograf fungerar inte riktigt för mig. Där är källmaterialet ett annat och upplevelsen en annan, men det är också en helt annan diskussion.
Total"vinnaren" för hemanvändning blir då BenQ'en. Samtidigt har flera påpekat att t ex Panasonicen kanske vär dåligt kalibrerad. Det är mycket möjligt, jag har inte kunskap nog om det för att ha en åsikt. Sedan hade ju samtliga projektorer i princip samma förutsättningar så alla kan nog bli bättre. Men även om Panasonicen "når" Z3'an så tyckte jag ändå att BenQ'en höll en annan klass. Tyvärr för min plånbok, återstår att se hur detta slutar.
Just nu är det BenQ eller Z3 eller ......
I alla händelse var det en väldigt kul kväll. Trångt, men det fungerade. Jag upplevde att alla gillade läget. Tvåkanalsrummet kom ju lite i skymundan som jag upplevde det. Men det var också uppskattat (bara så ni vet det). Även om, åtminstonde jag, för kvällen var insnöad på bild så är också ljud ett stort intresse normalt.
Redigerat av Mr_Tom, 11 september 2005 - 14:29.
Postad 11 september 2005 - 14:27
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Själv blev jag mäkta imponerad av CRTn så fort den var igång! Väldigt sugen på att skaffa en själv faktiskt. Men vad behöver man för kringutrustning till en CRT egentligen och vad får man pröjsa för dessa? DVI/HDMI går ju inte att mata med direkt, eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Det bästa och lättaste i mitt tycke är en dvdspelare som t.ex. Momitsu V880N. Den skickar 720p(eller den upplösning man nu vill ha) genom dvi till crt-projjen. Mycket smidigare än htpc. Jag har en 808 till salu HÄR om du är intresserad
Postad 11 september 2005 - 14:46
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
SharpZ201: Jag upplevde bilden som pixlig (lustigt ord). Jag satt relativt nära men var väl inte jätteimpad. Helt ok, men som sagt inget speciellt.
Jag håller med om att den låga upplösningen på 1024x576 (vilket leder till pixelationen) är Z201:ans största svaghet. Jag såg detta också ganska tydligt, men jag måste i rättvisans namn tillägga att man inte kan ha en sådan storlek på bilden med denna projektor utan att det syns. 3 meter bild är alldeles för mycket för en lågupplöst projektor. Kunde se pixelation mot ljus bakgrund även om jag satt längst bak. När jag tittar på Z201 hemma har jag endast 190 cm bred bild (ca. 86") från 3,5 m tittavstånd. Ser väldig svag pixelstruktur mot mycket ljus bakgrund eller detaljer. Tar jag sedan linsen en aning ur fokus försvinner det helt. Det går bra att ha linsen ur fokus lite på Z201:an då den har ett mycket bra objektiv. Denna projektor (trots att den har en så stor kort kastvidd) borde fått visa en storlek på bilden jämförbar med SIM2:an. Med linsen en aning ur fokus hade du haft svårt att se pixelstrukturen. Panasonic AE700: Ser inga pixlar men tydlig VB.
Konstigt. Jag kunde se en tydlig screendoor som var synlig även från raden längst bort. AE700 upplevde jag som betydligt jobbigare avseende pixelation. Den känns t.o.m. som mindre upplöst jämfört med Z201 trots att den har HD-upplösning. Jag såg för övrigt vertical banding på samtliga LCD-maskiner i helgen. Sonyn hade klart lindrigast VB, men jag kunde ändå se den. Z3 hade en ganska tydlig VB, men inte alls lika illa som med AE700.
Redigerat av Videofilur, 11 september 2005 - 14:51.
Postad 11 september 2005 - 14:54
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2 360 inlägg
En allmän info:
Vi diskuterade lite igår att Texas Instrument inte har 1080p chip, tills nu =)
Läste precis på ett annat forum lite från TIs pressrelease att de har löst ett sådant chip nu.
Skall bli intressant när detta kommer.
Så, fortsätt kampen =)
Highly Anticipated DLP® 1080p Chips for Projectors Arrive
Thursday September 8, 9:00 am ET
DLP® 1080p Chipsets round out complete DLP® front projection product offering
INDIANAPOLIS, Sept. 8 /PRNewswire/ -- Texas Instruments (NYSE: TXN - News; TI) at CEDIA today announced and showcased 1080p resolution (1920 x 1080) chipsets for the front projection market. 1080 is the high-definition resolution standard for many highly anticipated content applications in the near future, including broadcast, gaming, and high-definition video players. DLP 1080p resolution chips will be made available to customers for both single-chip and 3-chip applications, enabling incredible detail for the ultimate HD viewing experience.
ADVERTISEMENT
Redigerat av The Hulk, 11 september 2005 - 14:55.
Postad 11 september 2005 - 15:27
Keepitsimple
-
Keepitsimple
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Tack för en kul kväll!
Blev väldigt sugen på att själv skaffa en dedikerad hemmabio.. lite trångt i en etta bara..  Kan väl mer eller mindre bara instämma i vad många andra sagt. Benq var jäkligt bra; så bra så att jag inte har något behov för bättre(läs crt) tror jag.. Hade tidigare tänkt mig en z3 men efter denna kvällen blir det nog "hem och spara". Z3an hade nästan svartvit bild enligt mig.
Postad 11 september 2005 - 15:44
Unregistered38b8aa24
-
Unregistered38b8aa24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Börnen: Tyckte också att 700an sög, men tyckte ändå att Z3 klarade sig bra i testet. I mitt tycket var det inte SÅ stor skillnad på den mot HS50n. Det MÅSTE varit fel på pannan eller felinställd spelare för det ska inte skilja så mycket i bild på 700/Z3. Min gamla 500 hemma har mycket bättre bild än vad 700an visade upp i testet igår. Min har aningen VB, men 700ans var ju extrem!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tyckta att Z3 inte riktigt nådde ända upp ändå. Jag upplevde screendoor mindre på sonyn, samt mycket bättre svärta...
Postad 11 september 2005 - 15:56
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Fråga från en nybörjare  :
Vad innebär screendoor?
Postad 11 september 2005 - 16:02
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Insåg igår också att man måste köpa sig en spelare som klarar av att spela .RAR-filer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|