Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter verkligen cd-spelare så olika?

905 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2005 - 11:30

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Låter verkligen cd-spelare så olika?

Med olika högtalare blir det tämligen lätta att uppfatta skillnader i ljudåtergivning, likaså kan en förstärkare liknas vid anläggningens nav. Visst skiljer sig karaktären hos olika förstärkare! Men hur stor är då skillnaden på en cd-spelare för 2 500 och en för 10 000 kronor?
Hur motiverar man egentligen ett inköp av en spelare för över 10 000: -? Visserligen är smak ett högst subjektivt begrepp men vem hör egentligen skillnad? Är det bara ett begränsat antal som gör det, En skara av initierade hifi-fanatiker? Om det är så: Att skillnaderna i karaktären hos olika cd-spelare är så liten att bara en handfull människor ens kan avgöra skillnaden, Är det då en förnuftig investering?

I senaste Hifi & musik (Oktober 2005) recenseras band annat senaste kombinationen Primare I21 samt CD21. Till saken hör nu att jag äger en Primare I20 tillsammans med en Pioneer S707 som cd-spelare. Skulle en uppgradering av en cd-spelare kunna ge mig valuta för pengarna?

:P

Redigerat av mankesaz, 02 October 2005 - 17:13.

Postad 02 October 2005 - 13:25

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
Det är en mycket intressant fråga som du ställer. Jag har tyvärr inte testat någon dyr CD-spelare i min anläggning, men jag har testat ett par olika CD-spelare och DVD-spelare i de lägre prisklasserna. I jämförelse med hur stor betydelse högtalaren och förstärkaren har för ljudet, är påverkan från CD-spelaren relativt liten.

Följande har jag testat:
* Original A8T CD-spelare (Pris i Sverige: Strax under 7tkr, men den går att köpa billigare från Kina)
* Denon DVD-1400 (Pris: 5tkr, men såldes sedan ut för halva den summan)
* En äldre Rotel CD-spelare (Pris: omkring 5tkr)
* Sony DVD-spelare (Pris: omkring 2tkr)

Den enda av ovanstående spelare som lät dåligt var Sonyn. Med den spelaren blev ljudet tunt, ljust, röster lät dämpade och saknade närvarokänsla och dessutom kändes stereoperspektivet ihoptryckt på något sätt.

Rotel lät bättre än Sony, men ljudbilden var fortfarande något begränsad och ljudet lät fortfarande lite tunt.

Denon DVD-spelaren använde jag under en tid som signalkälla och den fungerade mycket bra. Här var det bättre precision, lite mer kraft i ljudet och dessutom lät det mer naturligt. Skillnaden mot Rotel var dock inte enorm. Det var mer nyanser än natt-och-dag skillnader.

För några månader sedan ersatte jag Denon med den kinesiska CD-spelaren Original. Den största skillnaden var nog att ljudet blev lugnare och aningen mjukare. Denon lät i jämförelse hårdare i de övre registren och saknade lite värme. Att byta till Original var helt klart ett lyft, om än inte något jättelyft. Nu var det ändå ett bra tag sedan jag lyssnade på Denon-spelaren. Hade jag lyssnat på den idag hade jag kanske upptäckt ännu fler skillnader.

Slutsats?
Min erfarenhet är alltså att man skall undvika de billigaste DVD-spelarna. De låter faktiskt både dåligt och tråkigt. Det är helt klart skillnad mellan olika CD-spelare, men jag upplever inte skillnaderna som särskilt stora om man jämför med hur olika högtalare och förstärkare låter.

Det kanske krävs en bättre/dyrare ljudanläggning för att riktigt uppskatta skillnaderna mellan olika CD-spelare?

Redigerat av alpha, 02 October 2005 - 13:30.

Postad 03 October 2005 - 16:08

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Jag misstänker (helt utan empiriska data att luta mig mot) att det inte krävs jättemycket av mekanik och avläsningselektronik för att det skall bli svårt att höra väsentliga kvalitetsskillnader om man använder en extern DAC... för att, som alpha skriver, de andra delarna inverkar så mycket mer på det slutgiltiga ljudet.

Postad 03 October 2005 - 17:03

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
När jag köpte min första stereo som var av märket H/K var CDspelaren(HD755) några veckor försenad och det enda jag kunde mata min förstärkare med var en discman. Jag behöver knappt berätta mycket mer än att skildnaden självklart var astronomiska. Allt som kan förändras blev mycket mycket bättre men det var rätt väntat iof sig.
Nu bytte jag nyligen ut både förstärkare och cdspelare mot betydligt dyrare Marantz. Det är ju svårt att säga om det nu beror mest på cdspelaren eller mest på förstärkaren att ljudet blev så mycket mer levande men stor skildnad är det hur som helst.
Kunde tyvär aldrig jämföra H/Kn direkt med mina nya Marantz (SA-15s1) men jag tvivlar inte en sekund på att det hade vart en märkbar skildnad, framförallt om man byter till SACD.
Nu är det ju ochså en väldigt stor prisskildnad och jämför man cdspelare mellan 2000 och 7000 blir skildnaden nog mycket svårare att höra.
En sak är säker: Dyrare är inte alltid bättre.

Postad 06 October 2005 - 12:52

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Det är alltid tacksamt att få svar!

Det verkar alltså överflödigt med en dyrare cd-spelare. Jag vet att jag tidigare upplevt att jag fått valuta för pengarna när jag gjort uppgraderingar. Men det var då inom en annan prisklass, Och det handlade om högtalare och förstärkare.

Anledningen till min fråga var helt enkel: - Jag slutar aldrig att förundras över hur jag själv rättfärdigar mina inköp. Efter varje uppgradering fördubblas insatsen inför nästkommande investering.

Det är tämligen enkelt att gå ifrån en billigare hemmabioreceiver för ca: 3000: - mot en klar förbättring, Genom att handa en vanlig stereoförstärkare ex. NAD 352, Harman Kardon 975.
De investerade slantarna i en bra integrerad förstärkare brukar ge resultat i musikåtergivning.
Men att sedan gå ifrån någon av de ovannämnda förstärkarna till en ytterligare förbättring kräver en helt annan budget.

Är det då inte rimligt att man får lägga bra mycket mer för att uppgradera sig ifrån en budget cd till en kreation som ger en väsentlig ljudförbättring, Och är den ljudförbättringen sedan adekvat i förhållande till pengarna man gav?

Vad kan man inte göra för pengarna istället?

En cd för ca: 10 000: - kronor kan ge?

En begagnad bil, Måla om sommartorpet åtskilliga gånger, en helt ny soffa osv.

Ni får gärna ta vid där jag slutade för att ge mitt dilemma lite perspektiv.

Postad 06 October 2005 - 13:08

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Det handlar ju alltid om prioriteringar (vilken klyscha) men själv så njuter jag sjukt mycket av bra ljud och lyssnar normalt sett i 1-2 timmar aktivt på musik i mitt rum och får gåshud gång på gång av olika låtar som återges på ett bra sett.
På det sättet är det rätt enkelt att prioritera stereo framför annat.
Dessutom ser jag min stereo som en investering som man kan behålla nästan hur länge som helst.
Och när jag väl har investerat nästan 40.000 i min stereo kan jag lika gärna uppgrader högtalarna för 20.000 till för att få ut maximalt potential av förstärkaren och cd-spelare.

Redigerat av Blind Guardian, 06 October 2005 - 13:09.

Postad 06 October 2005 - 17:06

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Det verkar som ni har en poäng.

Visst handlar det om prioriteringsfrågor, det förstår jag. Jag har fått en fin respons på mina frågor. Jag ser även min anläggning som en investering och tillbringar gärna många lyssningstimmar i min soffa. Det känns meditativt, avkopplande och jag berörs verkligen starkt av att lyssna på musik. Jag har förståelse för att folk investerar en mindre förmögenhet i sina anläggningar. När vi talar om högtalare, förstärkare på denna nivå kan man lika gärna referera till delarna som "instrument" snarare än bara prylar.

Jag skrattade gott åt Hifi-klubbens senaste reklam som går på biograferna just nu! Det är så sant som det är sagt: Bra musik förtjänar en fin anläggning!
Ni kan även se reklamsnutten på Hifi-klubbens hemsida.

Postad 07 October 2005 - 15:12

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
"Låter verkligen cd-spelare så olika?"

Svaret är nej. Det finns inte många rapporter där man i hemmamiljö har kunnat hörbart skilja på CD-spelare.

Postad 07 October 2005 - 16:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Svaret är nej. Det finns inte många rapporter där man i hemmamiljö har kunnat hörbart skilja på CD-spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, och alla bilar är lika snabba och komfortabla, eller hur?

Haha, inte många "rapporter i hemmamiljö". Kanske inte hos medlemmar i
föreningen för döva pensionärer, men annars så kan jag garantera att de flesta
hör tydlig skillnad mellan en bra och en dålig CD-spelare, eftersom skillnaderna
är så uppenbara.

För några år sedan hade många tillverkare "dille" på 1-bits D/A-omvandlare.
Argumenten var "bra ljud", men i själva verket handlade det inte om något annat
än "lågt pris". Även om det finns ett fåtal CD-spelare med 1bits D/A som låter ok,
så kommer de inte i närheten av en riktig D/A som hanterar PCM signalen utan
att förstöra den. Det finns även riktiga skräckexempel, t ex Technics spelare med
"MACH" systemet (1bit). De låter fruktansvärt illa i jämförelse med DVD-spelare för
3000kr (Pioneer 656A). Skillnaden mot en lite finare CD-spelare med 24bit D/A
är såklart ännu större.

Tycker du att alla förstärkare och högtalare låter likadant också eller?

Postad 07 October 2005 - 16:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får nog sälla mig till de andra och svara att det låter ganska olika, även om det är större skillnader med högtalarna.

Postad 07 October 2005 - 16:38

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hahaha! Det var det roligaste jag hört på länge. ;)

CD-spelaren är ju lika viktig som allt annat.
mankesaz: Låna hem en CD21 och låt oss sedan veta vad du tyckte.
Jag vill nästan lova att du inte kommer låmna tillbaka den :)

/Steppo

Postad 07 October 2005 - 16:41

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Nu förutsätter ni att man använder den inbyggda d/a-omvandlaren, och gör dessutom jämförelser mellan apparater för typ 1000 och 12000kr.

Postad 07 October 2005 - 20:38

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Den materiella lyckan segrar alltid!

Ni skall alla veta att jag är tacksam för all respons som jag får på mitt inlägg.

Det är ganska lätt att trampa folk på tårna i samtliga forum då alla har en så intim relation till ämnet. Visst förstår jag att det är skillnad, annars vore det svårt att marknadsföra olika cd-spelare. Men att dra parallellen mellan bilar och cd-spelare är ganska extrem.

En bekant ute på Prisjakt sade att: "Inköp av stereoprylar är ofta psykologiskt betingat, Det är ofta förväntningarna på produkterna som ger oss bekräftelsen." Jag säger därmed inte att det inte går att uppfatta någon hörbar skillnad, det gör det säkert.

Men många gånger intalar vi oss själva att nästkommande inköp kommer att frälsa oss från vardagstristessen, Men det gör det sällan. Det kommer alltid att finnas någonting annat, någonting bättre. Vi snurrar runt i en skev bytescirkus som angränsar till det absurda.
Jag vet att ni känner igen er, vi blir alla tvångsmässigt besatta av konsumtion för att bekräfta oss själva.

En cd-spelare kommer alltid att förbli en cd-spelare, oavsett kostnad.

Kram Mankesaz

Redigerat av mankesaz, 07 October 2005 - 21:33.

Postad 07 October 2005 - 21:59

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
det är väldigt stor skillnad på cd spelare, och ännu större skillnad på dvd spelare iaf när de ska återge 2 kanalsljud!

och skillnaden mellan en cd spelare och en dvd spelare i samma prisklass är väldigt stor oavsett vad "hemmabionördarna" säger :) (jämföras med en flerkanalare och ren tvåkanalare).

jag grundar ju då detta på egna erfarenheter. jag har en dvd 2900, denna har fått pisk många ggr bla av billigare cd spelare. men det är så olika parametrar som skilljer i ljudet från om man byter högtalare, då byter man hela konceptet, med en signal källa så kan man få till småsakerna:

min gamla nad dvd var betydligt bättre på steroperspektivet/3D känslan än vad 2900 är medans den sistnämda kickade naden till garderoben illa kvikt på nästan alla andra punkter... äääh är för trött för att utveckla mer ;) men stor skillnad mellan spelare är det iaf!!!

Postad 07 October 2005 - 23:30

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Så hur många har gjort ett nivå-matchat blindtest mellan två CD-spelare och vad var resutlatet? Jag erbjuder mig att komma på besök i Uppsala eller Stockholmstrakten och vara testledare för ett blindtest.

Sen får vi se vem som skrattar.

Postad 08 October 2005 - 07:37

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
En mycket intressant fråga faktiskt.

Jag fick hem förra helgen en begangnad Thule DVD250B som jag ersatte min gamla
Onkyo-DVSP500 med.
Jag kan till och börja med säga att jag verkligen inte har några "guldöron" men jädrar vilken skillnad det blev. ;)

Jag har en hel del musik som jag är riktigt inlyssnad på.
När jag la i dessa skivor i spelaren så fick jag riktiga ahaa upplevelser. :)

Så vad var det som ble så mkt bättre?
Jo ljudet blev bra mkt mer detaljerat och framförallt upplever jag att ljudet "släpper"
bra mkt mer från högtalarna. Basen är också mkt mer framträdande.
Så nu har jag gått igen om stora delar av skivsamlingen under veckan.

Vill dock tillägga att jag kör DVD:n obalanserad då min Thule förstärkare inte har XLR ingångar.

Mina Canton Karat växer hela tiden med den nya elektroniken. Från Onkyo hemmabioreciver och DVD spelare till ren Thule elektronik gör mumma för
högtalarna kan jag säga.

Summa summarum så tror jag för att man ska höra skillnad så bör man vara riktigt
inlyssnad på sin musik och ha hyffsat elektronik/högtalare.
Detta är iaf mina erfarenheter.

Postad 08 October 2005 - 08:54

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Återigen, här handlar det om en dvd-spelare som kostar $149 mot en dyr som kostar cirka 14000kr: Bra DAC-kretsar och förstärkarkretsar kostar mer än 800kr.

Premissen var att när man har kommit upp en bit i nivå på cd-spelare, tex 5000kr så finns det eventuellt inte så mycket utrymme för stora förbättringar. I det här fallet tror jag att Thulen skulle vinna även om du jämförde dem med extern dac.

Postad 08 October 2005 - 09:18

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Jag har medverkat vid flertalet blindtester i hemmamiljö. När skillnad mellan två spelare är "uppenbar" under öppen lyssning så verkar den helt plötsligt försvinna när man gör ett blint test. Jag har inte sett någon redovisa ett blint test med positivt utfall på diskussionsforum under de ca 9 år som jag följt dem. Bara massa subjektiva bedömningar under öppna förhållanden.

Postad 08 October 2005 - 09:23

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Intressant. Jämförde ni 500-kronorsspelare med 15000kr-diton då? Och vad var det för nivå på förstärkare/högtalare?

Postad 08 October 2005 - 09:58

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
En blindtest mellan två spelare som ligger i så olika prisklasser kan inte vara något problem om man inte har fetvadd i öronen :)

Men jag kan inte nog påpeka att det är viktigt att man har musik som man är inlyssnad
på samt har en hyffsad kring utrustning.

Redigerat av Unregistered35751, 08 October 2005 - 09:59.

Postad 08 October 2005 - 11:56

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 1

Intressant. Jämförde ni 500-kronorsspelare med 15000kr-diton då? Och vad var det för nivå på förstärkare/högtalare?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi jämförde Toshiba SD220E, en Marantz CD6000, samt en Audiolabspelare mot Musical Fidelity X-24K DAC (för att undvika syncproblem). Vi har också jämfört ett försteg med inbyggda DACar (ett dyrt tungt försteg för runt 100,000 kr, minns inte märket nu) mot billigare DACar och CD-spelare. Ingen skillnad.

Högtalare och förstärkare har bla varit Audio Analogue (tidiga välkonstruerade varianter), Rotel, NAD, high-end DIY. Högtalare har varit aktiva hembyggda varianter med Peerless element (tonkurva ±1.5 dB, -3 dB vid 35 Hz, och distorsion under ca 1% upp till 100 Hz- 2000 Hz, därefter 2-5 kHz under 0.3%), passiva varianter med Scan-Speak element med låg dist och Totem-högtalare. Alla välkonstruerade och uppmätta i rum, med akustiska dämppaneler på väggarna.

Postad 08 October 2005 - 11:56

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

En blindtest mellan två spelare som ligger i så olika prisklasser kan inte vara något problem om man inte har fetvadd i öronen  :)

Men jag kan inte nog påpeka att det är viktigt att man har musik som man är inlyssnad
på samt har en hyffsad kring utrustning.

<{POST_SNAPBACK}>

Så när får vi se något resultat? Jag har väntat i 9 år.

Postad 08 October 2005 - 16:27

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Jag har medverkat vid flertalet blindtester i hemmamiljö. När skillnad mellan två spelare är "uppenbar" under öppen lyssning så verkar den helt plötsligt försvinna när man gör ett blint test. Jag har inte sett någon redovisa ett blint test med positivt utfall på diskussionsforum under de ca 9 år som jag följt dem. Bara massa subjektiva bedömningar under öppna förhållanden.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, alla som köpt en cd-spelare för mer än 1000sek har blivit lurade, för alla låter likadant... :)

Redigerat av Steppo, 08 October 2005 - 16:34.

Postad 08 October 2005 - 17:45

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Jag anar följande!

Det torde vara skillnad på diverse cd-spelare, men kanske inte lika påtaglig som mellan högtalare och förstärkare. Denna fråga tycks ha engagerat alla som deltagit i denna frågeställning. Men får jag be samtliga att uppträda civiliserat och inte ge mer utrymme för sarkasmer.

Jag vet att det går att åstadkomma hörbara skillnader bara genom att bara byta signalkablar/högtalarkablar i sin anläggning, Då är det nog möjligt för en cd-spelare att ändra karaktär likaså. Nu har också en cd-spelare betydligt mer komponenter som inverkar på det slutgiltiga resultatet. Det vore löjeväckande för en person som investerat 20 000: - och sedan inte får mer valuta för pengarna än om han/hon köpt en cd-spelare för 3000: -
Men jag tror även att folk lätt blir besatta av tanken på kompletta serier, och det vet tillverkaren. Utifrån den vetskapen sätter de sedan ett pris.

Jag vet också att CLASSÉ CDP-100 CD-spelare säljs på hifi-klubben för över 44 000:-
Så även ni kan läsa mellan raderna för att förstå vart jag ville komma från början med mitt resonemang.

Jag är också konsument och trivs med att blåsa pengar, men jag är ingen sucker!

Ponera att jag vore så rik så jag faktiskt köpte en CLASSÉ CDP-100 CD-spelare?
I så fall vore det under förutsättningen att den väckte mig med kaffe och smörgås varje morgon och sade: - ”God morgon Mankesaz, är det inte dags att stiga upp”?

Redigerat av mankesaz, 08 October 2005 - 19:58.

Postad 08 October 2005 - 22:09

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

...Men får jag be samtliga att uppträda civiliserat och inte ge mer utrymme för sarkasmer.

Ponera att jag vore så rik så jag faktiskt köpte en CLASSÉ CDP-100 CD-spelare?
I så fall vore det under förutsättningen att den väckte mig med kaffe och smörgås varje morgon och sade: - ”God morgon Mankesaz, är det inte dags att stiga upp”?

<{POST_SNAPBACK}>

:)

Jag är också konsument och trivs med att blåsa pengar, men jag är ingen sucker!

Det tror jag säkert inte, därför kommer du att bilda dig en egen uppfattning genom att provlyssna några olika Cd-spelare, och inte låta denna tråd vara vägledande i ditt val/undran. Låt oss veta hur det går. Det vore mycket intressant att se vad du kommer fram till.

MVH
Steppo

Postad 09 October 2005 - 08:36

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Tack för ditt inlägg Steppo

Jag är rädd för att jag skulle få äta upp mina kommentarer härute efter att ha lånat hem Primare CD21, nästan övertygad om att jag skulle höra skillnad.
Men jag skulle nog får ångest efter att betalat 10 000:- för en cd-spelare.

Jag arbetar med äldre handikappade och tjänar därav inte mycket pengar.
Men ack så vacker den är. Men först och främst vill jag avlsuta mitt kööp av hemmabio. Nästa anhalt blir Dynaudio 42W, 42C samt en receiver från NAD.

Redigerat av mankesaz, 09 October 2005 - 08:37.

Postad 09 October 2005 - 10:36

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag jobbar också med handikappade och tjänar inte fett. Jag hade ångest i ett halvår innan jag köpte min CD21:a :lol:
Men jag kan säga dig att det var det bästa HiFi köp jag gjort.
Jag hade lämnat in mina högtalare på uppgradering och tänkte bara lyssna lite på CD- spelare när jag ändå var i butiken...
Ja, du förstår nog hur det slutade ;)
Vid det tillfället lyssnade jag på Arcam CD192 och modellen under (kommer inte ihåg vad den heter). Skillnaden i pondus och rymd mellan spelarna gjorde att jag redan där började planera mitt nästa inköp. Sedan blev det en Primare CD21 efter ett antal provlyssnade spelare (Atoll CD100 är också grym, men ful).
Visst är 10 lax mycket pengar för en cd spelare, och visst har man blivit idiotförklarad av de flesta i en bekantskapskrets. Men då är det bara sätta på en skiva och njuta... :)

-Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Som någon sa... :D

MVH
Steppo

Postad 09 October 2005 - 11:01

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
Självklart hörs det skillnad på olika cd-spelare annars hade det knappast funnits någon marknad för denna produkt. En cd spelare består av en massa elektroniska komponenter, självklart är det så att kvaliteten på dessa komponenter inverkar på ljudkvaliten. En viktig skillnad är basen och tyngden i ljudet, ju dyrare och bättre cd-spleare desto djupare och bättre bas med mer pondus och tyngd i ljudet.

Postad 09 October 2005 - 12:10

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

En viktig skillnad är basen och tyngden i ljudet, ju dyrare och bättre cd-spleare desto djupare och bättre bas med mer pondus och tyngd i ljudet.

Detta håller jag inte med om. Dyrare är inte alltid bättre. När jag köpte min nuvarande spelare testade jag såväl billigare som betydligt dyrare och visst fanns det skillnader men inte på något sätt var det så att ju dyrare spelare desto bättre blev det.

Har du några konkreta exempel på en cd-spelare som levererar djupare bas än någon annan?

Postad 09 October 2005 - 13:00

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

En viktig skillnad är basen och tyngden i ljudet, ju dyrare och bättre cd-spleare desto djupare och bättre bas med mer pondus och tyngd i ljudet.

Detta håller jag inte med om. Dyrare är inte alltid bättre. När jag köpte min nuvarande spelare testade jag såväl billigare som betydligt dyrare och visst fanns det skillnader men inte på något sätt var det så att ju dyrare spelare desto bättre blev det.

Har du några konkreta exempel på en cd-spelare som levererar djupare bas än någon annan?

<{POST_SNAPBACK}>

Arcam CD192 har betydligt mer pondus (läs: djup och attack) än Arcam CD73.
(Sen är den bättre på fler saker också, b.la djupet i ljudbilden)

MVH
Steppo

Redigerat av Steppo, 09 October 2005 - 13:01.

Postad 09 October 2005 - 13:12

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
jag har bara dragit slutsatsen av de tester jag läst i de flesta tidningar, samt lyssnat på en del cd-spelare i 10 000 kronors klassen, samt jämfört med min egen dvd spelare pioneer 656 som kostade 5 000 för ett par år sen. Ljudet i dvd-spelare samt billiga cd-spelare tenderar vara tunnare utan samma kraft och auktoritet som lite dyrare spelare har. Skall tillägga att den dyraste cd-spelaren jag lyssnat på är Primare cd 21 och den lät väldigt bra jämfört med billigare diton.

Redigerat av vinge, 09 October 2005 - 13:13.

Postad 09 October 2005 - 16:14

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jag kan inte stoppa under stolen att jag ochså hade sjukt mycket ångest innan köpet av min cdspelare och förstärkare men jag har fått så mycket bra respons av kompissar och vänner både för ljudet och utseendet på grejerna att jag helt glömt bort det. Sen är jag hur nöjd som helst själv ochså.
Däremot har jag just nu nästan ännu mer ångest inför högtalarköpet som måste ske inom ett år iaf.
Väljer nu mellan olika kandidater mellan 20.000 och 36.000 men vet inte om jag riktigt vågar slå till på min drömhögtalare B&W Nautilus 804s

Postad 09 October 2005 - 16:24

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Att höra skillnader på diverse spelare kopplade mot en separat dac kan jag förstå att det blir en aning svårt men inte omöjligt ...

Men nu var det skillnader på cdspelare utan separat dac som trådskaparen undrade över eller hur?? Det är inte alla som kan tänka sig att förutom köpa sig en spelare (oavsett prisklass) dessutom slänga upp ett par tusen till för en dac ...

Jag skulle utan problem särskilja på mina fyra senaste spelare , dom har/hade såpass olika egenskaper

Pioneer 656 (3000 kr) Bra spelare men en aning kall i ljudet, multiljud bättre än i stereo .
Myryad MDV-300 (8000 kr kostade 16000 kr innan den nya ersättaren kom) Mycket kompetent dvd-spelare som kan ge bra många cd-spelare en match. Bra bas
Alchemist Nexus (nypris 1998 10000 kr) Brittisk spelare som har en en varm och "gosig" karaktär i ljudet. Låter som min gamla vinylspelare jag hade en gång i tiden ...
Opera Audio Consonance CD 2.2 (pris >10000 kr) Cdspelare med rör på utgången , bara så mycket bättre på alla parametrar . Ljudbilden blir bredare och djupare. Basen ännu bättre m m

Postad 09 October 2005 - 16:53

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Precis vad jag upplevt av min uppgradering. Men jag har ändå lite svårt att hajja att
basen sitter i CD/DVD spelaren :o

Postad 09 October 2005 - 18:19

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Precis vad jag upplevt av min uppgradering. Men jag har ändå lite svårt att hajja att
basen sitter i CD/DVD spelaren :o

<{POST_SNAPBACK}>

På utgången på CD-spelaren sitter ju ett utgångssteg som fungerar som en liten förstärkare. Det kanske kan hjälpa till lite i tankegången :huh:

/Steppo

Postad 09 October 2005 - 19:40

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Jag lämnar er med ett tack!

Jag har fått ut massor av min fråga. Det enda rätta är att lyssna sig fram, vilket jag kommer att göra. Jag skall undvika att lyssna på Primare CD21, risken finns att jag köper den då den verkar fantastisk. Och tack Steppo för dina fina inlägg. Samtidigt har jag lagt ut en ny tråd under "Inredning och möbler"

Hoppas att jag får feedback nu med. Min nya fråga heter: Hur viktigt är inte rummets akustik?

Redigerat av mankesaz, 09 October 2005 - 19:42.

Postad 09 October 2005 - 20:02

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
m,

ta gärna hjälp av någon kompis och lyssna blint också. Svårt att göra nivåkalibrering, men prova ändå.

Låt kompisen kasta krona och klave minst 12 gånger, som han sen skriver ner på papper. Ordningen på krona/klave motsvarar CD-spelarnas spelordning. Du får naturligtvis inte se denna ordning i förväg.

Sen kopplar kompisen in de två CD-spelarna i varsitt linjeuttag på förstärkaren. Och döljer ingångsväljaren för dig. Ha två identiska CD-skivor.

Efter lite lyssningsträning där du vet vilken spelare som spelar så kan ni starta blindtestet. Din kompis startar båda spelarna, väljer ingång enligt schemat och du skall skriva ner vilken spelare som spelar varje omgång. Lyckas du få minst 11/12 rätt har du hört skillnad. Ökar ni antalet omgångar till 20, räcker det med 16 rätt för att få signifikant skillnad.

Postad 10 October 2005 - 22:16

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag har en liten fråga som jag funderat på en längre tid.

Om man som jag gör.
Använder sin DVD-spelare också till 2 kanalsmusik.
Och har denna kopplad Optisk/coax

Då skickar man ju i praktiken 1or och 0or till Förstärkaren som sedan omvandlar detta till ljud!

Hur kan det låta olika? 1or och 0or borde se likadana ut tycker man.
Då är det väl snarare förstärkaren som kommer påverka hur slutresultatet kommer att bli?

vill gärna höra förklaring på detta om jag har fel :blink:

Mvh

Postad 10 October 2005 - 23:07

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det är inte en exakt dataström, utan en felkorrigerad avläsning som sedan ska överföras via en okorrigerad anslutning (s-pdif). Jitter är ett av problemen.

Här är artikel som hittas på google via söktermen "audio jitter":

http://www.tnt-audio...ginterf1_e.html

Postad 10 October 2005 - 23:11

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Rätta mig om jag har fel.

Olika cd-spelare har olika uppsamplingsfrekvenser samt andra komponenter, vilket sedan har inverkan på det slutgiltiga resultatet.

Jag startade upp denna tråd för att bringa ordning i huruvida cd-spelare låter så olika?
Ute på marknaden varierar priserna kraftigt, så frågan återstår: Får man valuta för de investerade slantarna?

Det verkar som de mest inbitna audiofilerna blir förnärmande av min frågeställning?
Dessa tar det som ett personangrepp, ett ifrågasättande av deras livsstil. Faktum är att ingen som har betalat mer är 10 000 kronor för en cd-spelare vill tillstå att det var ett överflödigt köp. Min frågeställning var enkel, men trots det har svaren inte varit uppenbara!

Svaren har varierat kolossalt och tycks bottna i högst subjektiva uppfattningar om hur spelarna låter. Det kan likväl röra sig om en psykologisk betingad reflex? Ett sätt för att skydda vårt behov att spendera pengar på skit som vi egentligen inte behöver. Om man hoppas tillräckligt mycket på en produkt, Så införlivar den säkert också ens förväntningar! Ingen kan ifrågasätta att vi talar om en ljud-onani a la Farbror-Barbro! Egentligen dividerar vid med lyxproblem som gott kan tillåtas sig att ironisera över.

– Okay, ponera att vi köper en piffig, förträfflig cd-spelar som karvar ut de sista sörjda nyanserna ur våran favoritmusik, Blir vi då lyckligare individer?

För alla er därute som en gång levt på existensminimum kanske ni kan reflektera över vart pengarna går? En cd-spelare är avsedd för en sak: Den skall spela skivor. Men den kommer aldrig: Servera oss kaffe på sängen, hämta posten eller gå ut med hunden.

Det fanns en tid då jag levde på 800 kronor i matpengar per månad, Så återigen gör sig min tacksamhet sig påmind: - Tack gode gud för att jag inte behöver stjäla dasspapper längre!
Jag har mat för dagen, behöver inte tjata på anhöriga efter pantflaskor så jag har råd med ris och fiskpinnar. Jag säger inte att min belägenhet var unik, tror säker att många av er känner igen sig.

Jag vet att jag tidigare uppmanade till att folk skulle snåla på sarkasmerna för en mer gemytlig stämning härute, men förlåt kunde inte hålla mig. Det är upp till var och en av er hur ni vill spendera era pengar, det är inte min sak att moralisera över ämnet.

Imorgon skall jag upp tidigt, tvätta och sedan bege mig till arbetet för att: Mata, byta blöjor på förståndshandikappade individer för 87: - i timmen. Det är ett tacksamt yrke, ger mig perspektiv på tillvaron och påminner mig om hur bra jag egentligen har det.
Men jag återfaller lika ofta i samma lyxproblem igen då lusten att spendera obscent mycket pengar tränger sig på.

Kram Mankesaz

Redigerat av mankesaz, 10 October 2005 - 23:13.

Postad 10 October 2005 - 23:41

Unregistered21995
  • Unregistered21995
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu har jag aldrig riktigt brytt mig om att skaffa en CD/DVD spelare för jag resonerar som så att min Thule multikanals receiver har så pass bra DAC´ar att det inte motiverar ett köp av en CD spelare i samma klass. Kan jag trycka in optisk PCM eller DD/DTS i 12.7 MHZ i förstärkaren har jag ju klarat av det viktiga. Då återstår ba en spelare som kan leverera dessa ettor o nollor. Jag kör en 300krs samsung spelare i en passivt kyld dator.

Hade jag önskat köra SACD eller DVD-Audio så vore det en annan femma då jag vore tvungen att analogifiera det digitala innan det kom till förstärkaren. Så jag undrar lite varför folk med Arcam, Primare, Rotel, Denon flerkanals aparater med inbyggda DAC´ar köper matchande o ibland väldigt dyra DVD/CD spelare. Kan man inte lika gärna köra SPDIF (coax eller optiskt) från en billig spelare?

En stjärna till den fattiga poeten. Ditt inlägg va skönt och skiner lite på dom tankar jag dragits med efter jag blivit en hemelektronik konsumist. Nu har jag köpt den sista pusselbiten och hoppas jag aldrig kommer slås av några uppgraderingsnyck. Hoppas på ett ickematriellt 2006.

/Kalle

Redigerat av Unregistered21995, 10 October 2005 - 23:51.

Postad 11 October 2005 - 08:38

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte orkat läsa igenom hela tråden.

Hur som helst, då jag och Joakim testade Dynavoice m-65 gjorde vi även ett test ang detta. Om man verkligen hör skillnad på 2 cdspelare (skillnad som motiverar att lägga ut pengarna). De två spelarna vi använde var inga värstingar alls, en hk (kostnad runt 4000kr) och en modell billigare (som jag inte minns vad, men kostnad runt 1500)

Testet gjordes så att vi matade spelarna med varsin sophie zelmani skiva och syncade de. Vi satt sedan bara och ändrade ingångsvalet på förstärkaren, körde även en del blindtester.

Resultatet var utan tvekan att skillnad hörs och motiverar helt klart att man lägger ut lite extra.

Edit; för att inget ska bli oklart, självklart var det likadana skivor och att samma låt som spelades :blink:

Redigerat av Christopher, 11 October 2005 - 08:42.

Postad 11 October 2005 - 11:35

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Christopher: Lämnade cd-spelarna samma nivå på signalen? Om det skiljer lite i styrka blir det väldigt mycket enklare att kunna skilja på spelarna.

Postad 11 October 2005 - 12:22

Unregisteredb2c2966a
  • Unregisteredb2c2966a
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
:blink:

Redigerat av Unregisteredb2c2966a, 11 October 2005 - 13:38.

Postad 11 October 2005 - 14:09

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Ok du vill ha ett klart svar:
Ja, för mig är det värt pengarna eftersom min nya cdspelare låter otroligt mycket bättre, spelar SACD och är tusen gånger snyggare. Kvlaitén på produkten är ochså så bra att jag antagligen inte kommer behöva byta ut den förrän jag är död.

Postad 13 October 2005 - 19:00

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
mycket prat om primares cd21 här
Hur tror ni den står sej mot primares dvd spelare dvd 30? :P

jag är bra sugen på cd21 den skulle matcha perfekt till mitt sp31.7 försteg ;)

Postad 13 October 2005 - 19:20

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
visst är det skillnad på spelare och spelare i ljudkvalité. helt klart.

hade länge en nad t513 dvd-spelare som jag körde cd på också. och var ganska nöjd. men kände till slut för ett byte. en uppgradering. och då blev det en primare v25 dvd. det blev en otrolig skillnad! den största och mest märkbara uppgraderingen hittills faktiskt. ljudet blev mycket mer kontrollerat, mycket mer grepp om speciellt basen och mycket mer detaljer kom fram. man fick liksom lust att lyssna igenom sin skivsamling om och om igen för att det var som helt nya fräsha skivor!

efter det så har jag inhandlat en extern dac, en xindak dac-3, som gjorde att faktiskt ännu mer detaljer trädde fram och det infann sig en nästan euforisk spelglädje! svårt att förklara. men helt klart ännu bättre!!

nåja ville bara dela med mig. trodde inte heller i början att det kunde vara skillnad på olika spelare.

Postad 14 October 2005 - 12:54

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
spacefriend, har du testat om det är någon skilnad på ljudet beroende på vilken spelare som används om transport till dac:en?

Postad 14 October 2005 - 13:51

Unregistered8c0df0f5
  • Unregistered8c0df0f5
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Och hur mycket fick du betala för xindak dac-3?

/Thomas

Postad 15 October 2005 - 21:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Till alla er som inte hör någon skillnad på billiga och dyrare cdspelare eller dvd för den delen säger jag bara, gratulerar.

Ni har goda förutsättninger att få en väldigt "bra" anläggning som ni kommer att bli nöjda med för en billig penning.

Vi andra lär tyvärr, för oss, få betala lite mera för att bli nöjda. Dyrare är inte alltid bättre men tyvärr är ofta det billigaste inte det bästa. Sedan hur man prioriterar, t ex stereo eller något annat, är väl upp till var och en.

För att svara på frågan: Låter cd-spelare olika? Svar: Ja. Hör du ingen skillnad? Som sagt, grattis, köp den billigare. Frågan är hur stort nöje du har av att höra på musik för jag tvivlar på att du verkligen lyssnar.

Hoppar ingen blev alltför sur? :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.