Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter verkligen cd-spelare så olika?

905 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 09 januari 2009 - 23:51

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det var just luddigt som jag efterlyste.

Även om ljudet från vinylspelare kan upplevas som mjukare, behöver det därför inte brista i konturskärpa.



Ja, det upplevs mjukare (beroende på masteringen) för att du får massiv mängd dist när du spelar av en vinylskiva. Detta får du inte med CD. Har du två helt lika masterade skivor, ena på CD och andra på LP, kommer vinylversionen låta mer "mjuk" för att det adderas massa distortion när du spelar den.
Dock så finns det massa trevliga vinylskivor som är bättre masterade än CD versionen, så man ska verkligen inte underskatta vinyl.

Mina stativare är har en mörk grundklang, med en mättad bas. Överlag skulle jag säga att dom behöver lite av en friskt och framförallt kraftfull fläkt. Jag antar att det är där som Hegel kommer in i bilden?
Dom spelar mer tillbakalutat, och djupt snarare än rappt och energiskt.



Är det inte bättre att leta rätt på andra högtalare än försöka färga ljudet i andra delar av anläggningen? En tanke bara.

#102

Postad 09 januari 2009 - 23:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag tror att jag gjorde mig missförstådd - jag pratar om Hegel i separata trådar. Jag för även en tråd som handlar om vilken förstärkare som skulle vara lämplig för mina Focus 140: Bladelius Tyr eller Hegel HI mk4.
Mitt sista inlägg handlade mer om en förstärkare om mäktar med att skaka liv i mina stativare.

Och nej, jag kommer inte att byta högtalare.

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 00:02.


#103

Postad 10 januari 2009 - 00:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Eftersom jag har en Naim Nait 5i2 som förstärkare så är jag sugen på Naims matchande cd-spelare, ett billigare alternativ är någon Marantz som jag anser låter bra och är prisvärda.


Hur menar du att dom skulle vara "matchade"?

Jag lyssnade igenom tre Naim spelare i somras med bland annat Nait 5i och hörde aldrig talas om något sådant. Du kanske bara menar prisnivån rent allmänt?

#104

Postad 10 januari 2009 - 00:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte huruvida det förekommer så stora skillnader mellan cd-spelare då jag bara ägt tre stycken, och alla i budgetklassen. Kanske uppenbarar det sig när jag lånar hem en spelare för provlyssning.
Det viktigaste just nu är att hitta en bra förstärkare, och då lutar jag mot Hegel.
Jag vet att Hegel HI mk4 även har balanserade utgångar för cd.

The good news :

Jag har börjat att få upp intresset för att konsumera musik genom att faktiskt betala för riktiga cd.skivor.
Det låter lite ironiskt - när det egentligen borde vara självklart. Men hur många ungdomar idag i åldern 15-20 tror ni
någonsin köpt en skiva?

Jag har hunnit att bli 33 år gammal och har ruttnat på alla bristfälliga mp3-kopior. Inte skulle jag heller säga nej till ett mer högupplöst format som SACD eller HDCD, men dessa verkar inte slå kommersiellt.

Är det inte lika ironiskt idag att lägga upp till 10 000:- på ett medium som kan vara borta imorgon?

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 00:16.


#105

Postad 10 januari 2009 - 00:17

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Jag vet faktiskt inte huruvida det förekommer så stora skillnader mellan cd-spelare då jag bara ägt tre st i budgetklassen.



Enligt mig så är det inte hörbart under vanliga förhållande. Enligt mig så kan man köpa en billig DVD/blu-ray spelare och köra från den så är det lugnt. Dom stora skillnaderna ligger i matrialet man spelar (ha bäst versionen av skivan), högtalarna och rummet. Det är där man verkligen kan höra förändringar :unsure:

#106

Postad 10 januari 2009 - 00:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
En fråga till: sometimestheycomeback

Jag blir nyfiken - vad har du för anläggning själv?
Vad består den av för sorts förstärkare, högtalare osv - var ärlig nu.

Hur tar sig producenterna fram med cd-spelare för 30 000:- om det inte föreligger en nämnvärd skillnad
mellan dem och instegsspelare för 3000-5000 kronor?

Vad är det konsumenten betalar för?

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 00:34.


#107

Postad 10 januari 2009 - 00:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Ino audio i32s som "toppar"
Ino audio Profundus Y-4 som basar
Ino audio cr80s aktivt delningsfilter.
Nad 208 slutsteg till basarna
Rotel RB-1090 till topparna.
Denon 2106 som försteg/surround.
Pioneer 668 som CD

Akustikfixat rum under uppbyggnad signerad Ingvar Öhman.

#108

Postad 10 januari 2009 - 00:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Frågorna ligger kvar, nästan retoriska.

Efterlyser personliga erfarenheter av olika märken av spelare.

Hur tar sig producenterna fram med cd-spelare för 30 000:- om det inte föreligger en nämnvärd skillnad
mellan dem och instegsspelare för 3000-5000 kronor?

Vad är det konsumenten betalar för?

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 00:40.


#109

Postad 10 januari 2009 - 00:41

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Enligt mig så är det inte hörbart under vanliga förhållande. Enligt mig så kan man köpa en billig DVD/blu-ray spelare och köra från den så är det lugnt.


Enligt mig så är det skillnad. Jag skulle dock inte lita på vad någon säger i ett forum som detta. Ge dig själv chansen att lyssna på en "normal" cd spelare och sedan jämföra med en av mera referensklass. Kanske blir du förvånad över hur mycket information det finns på CD - skivan. Mycket av den informationen är det som mp3 komprimeringen tar bort men det är en annan sak.

Hör du ingen skillnad så är du på sätt och vis att gratulera, då kan det bli mycket billigare. Tyvärr hör jag skillnader även i blindtester.

Har du en vass anläggning så hör du inte bara piccolaflöjten, du hör var i orkestern flöjtisten sitter i förhållande till trombonisten. Den informationen finns på en bra inspelning, det gäller bara att få den från skivan till högtalarna.

Och lyssnar du hellre på rock så finns också där en hel del att upptäcka på sdkivorna. Tyvärr, för det kan bli dyrt :unsure: .

#110

Postad 10 januari 2009 - 00:42

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Frågorna ligger kvar, nästan retoriska.

Efterlyser personliga erfarenheter av olika märken av spelare.

Hur tar sig producenterna fram med cd-spelare för 30 000:- om det inte föreligger en nämnvärd skillnad
mellan dem och instegsspelare för 3000-5000 kronor?

Vad är det konsumenten betalar för?


Mitt svar på frågan (OBS Personlig åsikt!): Människor är lättlurade...

#111

Postad 10 januari 2009 - 00:46

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Löjligt... så klart det är skillnad. Kan man inte höra det så har man uppenbarligen inte lyssnat tillräckligt.

Det som har betydelse för ljudåtergivningen är:
Att avläsningen blir korrekt utan gitter.
Att D/A omvandlingen korrekt och synkat med avläsningen.
Att signalen försärks från D/A omvandlaren på bästa möjliga sätt (till linjesignal)

De två första stegen skapar förutsättningar för detaljerna och det sista steget är en väldigt viktig del och det som nog färgar ljudet mest.

Att spela upp cd:n i en dvd/bluray till sin digitala surroundförstärkare kan knappast räknas som ett seriöst försök till att bedöma ifall en cd-spelare kan åstakomma någon skillnad.

#112

Postad 10 januari 2009 - 00:49

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Enligt mig så är det skillnad. Jag skulle dock inte lita på vad någon säger i ett forum som detta. Ge dig själv chansen att lyssna på en "normal" cd spelare och sedan jämföra med en av mera referensklass. Kanske blir du förvånad över hur mycket information det finns på CD - skivan. Mycket av den informationen är det som mp3 komprimeringen tar bort men det är en annan sak.


Jag har jämnfört olika CD-R skivor mot originalet och det är ganska lätt att höra skillnad på en ren kopia utan omväg via mp3... och även mellan olika CD-R skivor brända från samma original i samma brännare. Men det kräver förstås en hyfsat bra anläggning med bra komponenter hela vägen.

#113

Postad 10 januari 2009 - 00:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Löjligt... så klart det är skillnad. Kan man inte höra det så har man uppenbarligen inte lyssnat tillräckligt.

Det som har betydelse för ljudåtergivningen är:
Att avläsningen blir korrekt utan gitter.
Att D/A omvandlingen korrekt och synkat med avläsningen.
Att signalen försärks från D/A omvandlaren på bästa möjliga sätt (till linjesignal)

De två första stegen skapar förutsättningar för detaljerna och det sista steget är en väldigt viktig del och det som nog färgar ljudet mest.

Att spela upp cd:n i en dvd/bluray till sin digitala surroundförstärkare kan knappast räknas som ett seriöst försök till att bedöma ifall en cd-spelare kan åstakomma någon skillnad.





Tack för det sista inlägget.

Kanske denna fråga nästan är reserverad för människor som satsar på ren tvåkanalsstereo?
Jag har öppnat denna tråd för att människor skall få vädra sina åsikter av vad dom har för erfarenhet av cd-spelare.
Men jag har svårt att tro att en hembioreceiver i budgetklassen utgör en trygg referens för att bedöma olikheter mellan rena cd.spelare.

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 00:51.


#114

Postad 10 januari 2009 - 00:51

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Hur tar sig producenterna fram med cd-spelare för 30 000:- om det inte föreligger en nämnvärd skillnad
mellan dem och instegsspelare för 3000-5000 kronor?

Vad är det konsumenten betalar för?



Frågan är ju retorisk eftersom folk köper vad som helst sålänge dom tror dom köpt något av värde eller status. Rolexexemplet behöver vi inte ta upp igen utan vi kan välja stort sett vad som helst som man säljer på tro. Som mirakelpiller, CD svarv, resor för att se "nessy", etc. Folk vill tro och får ofta den upplevelsen som dom tror på, även om den inte stämmer överens med verkligheten.
Thomas sa rätt bra saker tidigare i denna tråden, något som han blev utskrattad för. Men han har ju rätt i det han säger.


Hör du ingen skillnad så är du på sätt och vis att gratulera, då kan det bli mycket billigare. Tyvärr hör jag skillnader även i blindtester.

Har du en vass anläggning så hör du inte bara piccolaflöjten, du hör var i orkestern flöjtisten sitter i förhållande till trombonisten. Den informationen finns på en bra inspelning, det gäller bara att få den från skivan till högtalarna.


Ja, antagligen är inte min anläggning eller öron så vassa så jag kan höra dessa skillnader.
Hur har du blindtestat detta? Även nivåmatchat?

Jag har jämnfört olika CD-R skivor mot originalet och det är ganska lätt att höra skillnad på en ren kopia utan omväg via mp3... och även mellan olika CD-R skivor brända från samma original i samma brännare. Men det kräver förstås en hyfsat bra anläggning med bra komponenter hela vägen.



Host?

#115

Postad 10 januari 2009 - 00:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för det sista inlägget.

Kanske denna fråga nästan är reserverad för människor som satsar på ren tvåkanalsstereo?
Jag har öppnat denna tråd för att människor skall få vädra sina åsikter av vad dom har för erfarenhet av cd-spelare.
Men jag har svårt att tro att en hembioreceiver i budgetklassen utgör en trygg referens för att bedöma olikheter mellan rena cd.spelare.



#116

Postad 10 januari 2009 - 00:58

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Tack för det sista inlägget.

Kanske denna fråga nästan är reserverad för människor som satsar på ren tvåkanalsstereo?
Jag har öppnat denna tråd för att människor skall få vädra sina åsikter av vad dom har för erfarenhet av cd-spelare.
Men jag har svårt att tro att en hembioreceiver i budgetklassen utgör en trygg referens för att bedöma olikheter mellan rena cd.spelare.



Hur menar du nu? Vad är viktigast? Vad prylarna kostar? Undrar vad du menar.

#117

Postad 10 januari 2009 - 01:00

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Tack för det sista inlägget.

Kanske denna fråga nästan är reserverad för människor som satsar på ren tvåkanalsstereo?
Jag har öppnat denna tråd för att människor skall få vädra sina åsikter av vad dom har för erfarenhet av cd-spelare.
Men jag har svårt att tro att en hembioreceiver i budgetklassen utgör en trygg referens för att bedöma olikheter mellan rena cd.spelare.


Nej, exakt.

Jag har i princip alltid haft hemmabioförstäre (sedan 1990) men då av hyfsad klass. Till exempel har jag idag en Denon 3808 som jag kopplat CD-spelaren till via Puredirekt vilket innebär att signalen kopplas analogt in i förstärkaren och passerar ej via digitaldelen samtidigt som allt onödigt i förstärkaren som exempelvis videodelen stängs av. Detta gör den nästan till en analog tvåkanalare och ljudet mellan min DVD och CD-spelare lätt att särskilja.

Jag är numera elektriker men har arbetat 10 år i en Hi-Fi butik och har haft möjlighet att testa CD-spelare från 1000 kr till 100 000 kr. Jag skulle nog säga att de mest prisvärda spelarna ligger nog mellan 10-20 tusen eftersom de nästa är perfekta och varje försök att nå längre kostar extremt mycket mer... men det är stor skillnad även fortsatt uppåt.

#118

Postad 10 januari 2009 - 01:04

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Host?


Ja, ok med hyfsad anläggning så menar jag mellan 200000 och 300000 tusen :unsure:

#119

Postad 10 januari 2009 - 01:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag vet av personlig erfarenhet att hembioreceivers i instegsklassen (5000:-) vanligtvis brister när det kommer till
en naturlig reproduktion av musik, i jämförselse med en ren integrerad förstärkare för samma pengar.

Om någon av de två skulle agera som referens för att pröva ut en cd-spelare, vilken skulle du välja?

Jag tror personligen att nyanserna mellan olika cd-spelare är ganska små, men det är aldrig för sent för att lära sig någonting nytt.

:unsure:

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 01:06.


#120

Postad 10 januari 2009 - 01:08

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Ja, ok med hyfsad anläggning så menar jag mellan 200000 och 300000 tusen :unsure:


Mäter man ljudkvalite i pengar alltså? Jag tror inte du kan skilja olika CD-R skivor ifrån varandra.



Jag vet av personlig erfarenhet att hembioreceivers i instegsklassen (5000:-) vanligtvis brister när det kommer till
en naturlig reproduktion av musik, i jämförselse med en ren integrerad förstärkare för samma pengar.

Om någon av de två skulle agera som referens för att pröva ut en cd-spelare, vilken skulle du välja?

Jag tror personligen att nyanserna mellan olika cd-spelare är ganska små, men det är aldrig för sent för att lära sig någonting nytt.
B)



Jo, folk påstår sådana saker, ofta samma personer som påstår det är stora skillnader mellan CD spelare :blush:
Låt se, mina toppar kostar nya 70K direkt från tillverkaren. Basarna kostar 50K, så 120K på högtalare.
Dom två 2-kanalslutstegen jag har kostade 25K och 10K nya, alltså 35K på slutsteg.
Duger mina åsikter nu, när jag berättat hur dyr min anläggning är? För, priset är väl det som avgör hur bra det är. :D

#121

Postad 10 januari 2009 - 01:10

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Hur menar du nu? Vad är viktigast? Vad prylarna kostar? Undrar vad du menar.


Skärpning... lyssna själv... på riktigt!

Det är ganska uppenbart att du inte kan förvänta dig något fantastiskt för 3500 kr som skall klara sju kanaler och 15 surroundformat... uppenbarligen måste man kompromissa i denna prisklass och då får Hi-Fi kvaliteter stryka på foten.

Kvalitet kostar speciellt analog... så är det bara. Det betyder inte att det som är dyrast alltid är bäst men som sagt kvalitet kostar...

#122

Postad 10 januari 2009 - 01:13

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Jo, du påstår det, du har ju även jobbat i en hifiaffär som lever på att sälja dyra prylar. Jag påstår att så är icke fallet, det är massa myter och härlig inbillning som frodas i många fall. Därför jag gärna tipsar om billigare och enligt mig, smartare tips. Men jag hindrar ju ingen att köpa det man tror är bra :unsure:

#123

Postad 10 januari 2009 - 01:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
As long as you're happy man

sometimestheycomeback skrev


"Jo, folk påstår sådana saker, ofta samma personer som påstår det är stora skillnader mellan CD spelare
Låt se, mina toppar kostar nya 70K direkt från tillverkaren. Basarna kostar 50K, så 120K på högtalare.
Dom två 2-kanalslutstegen jag har kostade 25K och 10K nya, alltså 35K på slutsteg.
Duger mina åsikter nu, när jag berättat hur dyr min anläggning är? För, priset är väl det som avgör hur bra det är"

För dessa pengar hade du kunnat se hela Afrika, med en liten guide som höll dig i handen varje dag.
Men hur livskvalite värderas är fortfarande subjektivt, eller hur?

Allt jag frågade var: Låter verkligen cd.spelare så olika?

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 01:28.


#124

Postad 10 januari 2009 - 01:15

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Allt jag frågade var: Låter verkligen cd.spelare så olika?



Nej är svaret. Samma svar får man om man blindtestar nivåmatchat. :unsure:

#125

Postad 10 januari 2009 - 01:24

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

As long as you're happy man!

För dessa pengar hade du kunnat se hela Afrika, men en liten guide som höll dig i handen varje dag.
Men hur livskvalite värderas är fortfarande subjektivt, eller hur?

Allt jag frågade var: Låter verkligen cd.spelare så olika?


Jag har aldrig ägt någon anläggning i den klassen utan det har varit demoprodukter i butiken... men som jag skrev lite längre upp så tycker jag personligen att runt 15000 ligger de mest prisvärda spelarna. Sedan är det ingen större idé att köpa en sådan spelare om man inte lägger liknade pengar på övriga komponenter i anläggningen och även placerar sakerna i ett rum som är möblerat så att anläggningen kommer till sin rätt.

Men en anläggning för runt mellan 40 - 60 000 brukar oftast leverera extremt bra Hi-Fi. Detta under förutsättning att man valt ut delarna med omsorg... (för det finns mycket som inte är prisvärt)

Om man sedan kan låta bli att byta upp sig för att det är kul... så har man en anläggning som kommer att spela helt underbart 10-20 år framöver...

#126

Postad 10 januari 2009 - 01:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Till PEF: Kommentaren jag fällde angående Afrika var avsedd för sometimestheycomeback.

Sometimestheycomeback skrev:

"Jo, folk påstår sådana saker, ofta samma personer som påstår det är stora skillnader mellan CD spelare
Låt se, mina toppar kostar nya 70K direkt från tillverkaren. Basarna kostar 50K, så 120K på högtalare.
Dom två 2-kanalslutstegen jag har kostade 25K och 10K nya, alltså 35K på slutsteg.
Duger mina åsikter nu, när jag berättat hur dyr min anläggning är? För, priset är väl det som avgör hur bra det är"

Glidtassen svarar med: För dessa pengar hade du kunnat se hela Afrika, med en liten guide som höll dig i handen varje dag. Men hur livskvalite värderas är fortfarande subjektivt, eller hur?

Allt jag frågade var: Låter verkligen cd.spelare så olika?

As long as you're happy man!

Redigerat av Glidtassen, 10 januari 2009 - 09:29.


#127

Postad 10 januari 2009 - 09:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag blir aningen vedmodig, varför vet jag inte?

Kanske för att dessa problem är uteslutet reserverade för människor i i-länder, eller en annan ironisk vinkling på samma tema:

Dessa produkter kan bara konsumeras av människor som har det gott ställt. Folk som saknar förmågan att fylla sina liv med något värdigt innehåll. Inte nog med att vi inte kan sluta träta om huruvida det finns en skillnad mellan olika cd-spelare eller inte, utan chansen finns även att vi blir blåsta av producenterna. Både säljare och producent vet att dom odlar illusionen av lycka genom ägande - eller gör dom det? Kanske finns det hängivna audiofiler som faktiskt vet vad dom pysslar med när dom lanserar en cd-spelare i referensklass? Om man som konsument är redo att spendera
20 000:- på en produkt så bör man vara säker.

Vi alla dras med samma dåliga samvete:

- Jag måste ha en cd-spelare som gör resten av min anläggning rättvisa!

CLASSÉ CDP-202 CD-spelare http://www.hifiklubb...lare_silver.htm

Bara 71 390:-

;)

Redigerat av Glidtassen, 11 januari 2009 - 17:35.


#128

Postad 10 januari 2009 - 12:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har jämnfört olika CD-R skivor mot originalet och det är ganska lätt att höra skillnad på en ren kopia utan omväg via mp3... och även mellan olika CD-R skivor brända från samma original i samma brännare. Men det kräver förstås en hyfsat bra anläggning med bra komponenter hela vägen.



Mäter man ljudkvalite i pengar alltså? Jag tror inte du kan skilja olika CD-R skivor ifrån varandra.

Duger mina åsikter nu, när jag berättat hur dyr min anläggning är? För, priset är väl det som avgör hur bra det är.



Jag köpte för ett antal är sedan en av mina favoritskivor som sk Ultra - disk i USA, jag har aldrig sett denna typ i Sverige. Istället för aluminium i reflektionsskiktet ligger det guld. Reflektionen blir helt enkelt väldigt mycket bättre och felkorrikeringskretsarna i spelaren jobbar mindre. Jag gjorde det mest som en kul grej, skivor i det formatet var 2-3 ggr dyrare än vanliga cd och urvalet värdigt begränsat.

Jag blev då och kan fortfarande bli förvånad över skillnaden mot "vanlig" cd och brända skivor är väl det sämsta man kan använda.

Man kan oftast inte mäta kvalitet i pengar men kvalitet kostar pengar. Att köpa dyrt betyder inte automatiskt att det blir bra, tyvärr.

Jag har inga direkta synpunkter på din anläggning. Lite förvånad att du använder en DVD spelare som CD - spelare men hör du ingen skillnad så kan jag kanske förstå det. Förhoppningsvis så kanske du kan respektera att det finns dom som hör eller tycker sig höra skillnader. Kommentaren "Det finns ingen skillnad" är något annat än "Jag hör ingen skillnad". Ytterst är alltig åsikter och subjektiva upplevelser.

#129

Postad 10 januari 2009 - 14:17

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Mina personliga åsikter om Cd-spelare är följande.

Skall man dela in spelare-stärkare- högtalare i det som ger mest skillnad så ligger högtalare och stärkare ungefär jämsides tycker jag.
Cd-spelare kommer efter, eller sist om man så vill.

Cdspelare skiljer sig mer på klang än de skiljer sig i "ljudkvalitet".
När man väl kommit ovanför allt i ett dvd/sacd/cd spelare så är skillnaderna i ljudkvalitet små.
Ofta så är det klang skillnader mellan olika spelare, när man väl kommit norr om 10-15 tusen så finns det inte så mkt mer att hämta från cd mediet anser jag. Det finns helt enkelt inte mer detaljer på den lilla skivan.

#130

Postad 10 januari 2009 - 14:39

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Jag blir aningen vedmodig, varför vet jag inte?

Kanske för att dessa problem är uteslutet reserverade för människor i i-länder, eller en annan ironisk vinkling på samma tema:

Dessa produkter kan bara konsumeras av människor som har det gott ställt. Folk som saknar förmågan att fylla sina liv med något värdigt innehåll. Inte nog med att vi inte kan sluta träta om huruvida det finns en skillnad mellan olika cd-spelare eller inte, utan chansen finns även att vi blir blåsta av producenterna. Både säljare och producent vet att dom odlar illusionen av lycka genom ägande - eller gör dom det? Kanske finns det hängivna audiofiler som faktiskt vet vad dom pysslar med när dom lanserar en cd-spelare i referensklass? Om man som konsument är redo att spendera
20 000:- på en produkt så bör man vara säker.

Vi alla dras med samma dåliga samvete:

- Jag måste ha en cd-spelare som gör resten av min anläggning rättvisa!

CLASSÉ CDP-202 CD-spelare http://www.hifiklubb...lare_silver.htm

Bara 71 390:-

;)


Ursäkta trodde du menade mig...

Ok, jag jobbade på Hi-fi klubben... så det var nog en ganska stor chans att det var just en sådan som vi testade olika CD-R skivor på.

Jag arbetar inte med försäljning överhuvudtaget längre utan som elektriker... men det kanske kan förvåna att det snarare var "vanliga arbetare" som köpte de riktigt fina anläggningarna och inte stenrika personer (de köpte ganska ofta någon billig minianläggning)

Tänk så här... istället för att köpa ny bil hyfsat ofta eller åka på dyra Thailandresor så kan man köpa en ganska fet Hi-Fi anläggning. Belastningen på miljön är betydligt mindre ifall man sitter hemma och njuter av musik jämnfört att åka världen runt! Jag personligen tycker att man skall undvika längre flygresor om man kan... och om man nu gärna vill uppleva främmande länder... gör det ordentligt någon gång i livet istället för 14-dagar om året!

#131

Postad 10 januari 2009 - 14:50

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Jag köpte för ett antal är sedan en av mina favoritskivor som sk Ultra - disk i USA, jag har aldrig sett denna typ i Sverige. Istället för aluminium i reflektionsskiktet ligger det guld. Reflektionen blir helt enkelt väldigt mycket bättre och felkorrikeringskretsarna i spelaren jobbar mindre. Jag gjorde det mest som en kul grej, skivor i det formatet var 2-3 ggr dyrare än vanliga cd och urvalet värdigt begränsat.

Jag blev då och kan fortfarande bli förvånad över skillnaden mot "vanlig" cd och brända skivor är väl det sämsta man kan använda.

Jag har också några sådana supermastrade skivor med guldlager och de låter fantastiskt... man blir också irriterar på hur dåligt de flesta skivor är mastrade när man hör hur mycket detaljer som en CD faktiskt kan leverera. Svenska Opus och tyska Stockfisch-Records är exempel på skivbolag som verkligen har fantastiska inspelningar.

#132

Postad 10 januari 2009 - 15:00

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Jag köpte för ett antal är sedan en av mina favoritskivor som sk Ultra - disk i USA, jag har aldrig sett denna typ i Sverige. Istället för aluminium i reflektionsskiktet ligger det guld. Reflektionen blir helt enkelt väldigt mycket bättre och felkorrikeringskretsarna i spelaren jobbar mindre. Jag gjorde det mest som en kul grej, skivor i det formatet var 2-3 ggr dyrare än vanliga cd och urvalet värdigt begränsat.

Jag blev då och kan fortfarande bli förvånad över skillnaden mot "vanlig" cd och brända skivor är väl det sämsta man kan använda.



Testa du den skivan mot en annan, som har annan mastering?


Jag har inga direkta synpunkter på din anläggning. Lite förvånad att du använder en DVD spelare som CD - spelare men hör du ingen skillnad så kan jag kanske förstå det. Förhoppningsvis så kanske du kan respektera att det finns dom som hör eller tycker sig höra skillnader. Kommentaren "Det finns ingen skillnad" är något annat än "Jag hör ingen skillnad". Ytterst är alltig åsikter och subjektiva upplevelser.



Jag hoppas du respekterar när jag anser det är mycket inbillning och få verkliga skillnader. För det är vad jag anser. Dessa påstående om skillnader i ljud mellan CD spelare saknar all rim och reson. Något som bekräftas när man blindtestar dom nivåmatchat.
Jag hävdar dock inte att man inte kan skilja CD spelare åt, det har bevisats innan. Men då snackar vi om avlyssningsutrustning och akustikfixat rum som saknar motstycke och med speciellt utvalda signaler. Då har man funnit väldigt små skillnader.

#133

Postad 10 januari 2009 - 15:00

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Detta är en mycket intressant fråga,som jag själv tänkt ställa men glömt bort det..

Jag förstår inte heller vitsen med att köpa en svindyr cdspelare,jag hör kanppt någon skillnad alls.
Jag använder en Denon dj spelare av den enkla anledningen att den har skakminne,"vanliga" cdspelare hackar när man krämar på lite,vilket är extremt störande. I vart fall den kostade 5000 spänn.
Jag jämförde på skoj en Harman kardon dvd 22 med den häromdan,och man hör skillnader att harman låter lite ljusare med mindre bas,men vi pratar extremt små skillnader som tom kan vara placebo(man vet att det är en annan spelare) I ett blindtest vore det otroligt svårt att höra skillnad.

Har även provat att kör digitalt från Cd.n till mixern men en relativt dyr koaxialkabel(500 spänn) och switchat denna mellan analog ut från cd:n med ett "lakritssnöre" ( 0 kr) Jag kan då byta med en vippknapp mellan ingångarna på mixern och musiken tystnar inte ens mellan bytena. Och skillnaden? Inte någon alls.
Den som hör skillnad på det har Hundhörsel.

Skulle vara väldigt kul o göra en blindtest för någon som hävdar att skillnaderna är stora.

Däremot förstärkare tycker jag har ganska stor inverkan på ljudet,speciellt när man spelar högt. På låg volym är skillnaderna där inte så jättestora men höjer man lite så kan det ibland vara väldig skillnad TYCKER JAG.

#134

Postad 10 januari 2009 - 15:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag har jämnfört olika CD-R skivor mot originalet och det är ganska lätt att höra skillnad på en ren kopia utan omväg via mp3... och även mellan olika CD-R skivor brända från samma original i samma brännare. Men det kräver förstås en hyfsat bra anläggning med bra komponenter hela vägen.


Det där är en myt som fortfarande sprids av någon anledning. Antingen kan man fortsätta tro på det, eller så kan man testa själv. Det är inte speciellt svårt. Läs dessa trådarna:

https://www.minhembi...s...=163619&hl=
https://www.minhembi...s...=160768&hl=

I båda trådarna handlar det om en accuraterip-verifierad fil som bränts på CD-R. Trots reporna i första tråden var datan fortfarande bitkorrekt, dvs oförändrad.

Blir det skillnad mellan original och CD-R så har något blivit fel på vägen. Antingen dålig brännare, mjukvara eller användare ;)

#135

Postad 10 januari 2009 - 15:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Skillnad på cd-r och originalet om det är noll komprimering hör då inte jag iaf.
Om det är MP3format hör jag skillnad,men liten.

Jag laddar inte ner(det är faktiskt sant) så dom kopior jag lyssnat på har jag gjort själv för att ha i bilen tex då skivor i bilen brukar bli repiga. Jag har provat olika skivor och det är ingen skillnad på ljudet vad jag kan höra. Däremot så "fjällar" dom riktigt billiga skivorna. Sidan man kan skriva på tappar "fjäll",det ramlar bort stora bitar supertunn folie ser det ut som..

Om man går tillbaka några år till tiden då band var poppis så är det stor skillnad på kassett band iaf.
Vissa band är extremt dåliga,o vissa hör man knappt skillnad mot cd,lite mer brus bara.

#136

Postad 10 januari 2009 - 15:52

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Hej!
Måste bara säga vad JAG tycker angående skillnad mellan mp3 och cd!Ruskigt stor skillnad tycker JAG!Lika stor skillnad som att gemföra dvd och blu-ray!
/Mats

#137

Postad 10 januari 2009 - 16:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Klart det är skillnad på Mp3 och CD men det är nog alla överens om. ;)
Jag kan bara uttala mig om skillnader i ljud mellan CD när det gäller analogt kopplat.
Det är skillnad tycker jag,och det är bra för mig för nu har jag hittat en spelare som jag är nöjd med.

Andra är nöjda med CD spelare för 500kr,då är det bra för dom men upp till var och en vilken spelare man köper.

#138

Postad 10 januari 2009 - 16:21

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan MP3 och CD beror mycket på hur man kodat MP3an. Riktigt bra kodat och det flesta kommer inte höra någon skillnad. Dåligt kodat och alla kommer höra skillnad. ;)

#139

Postad 10 januari 2009 - 16:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ok jag laddar inte ner musik,senast jag hörde en Mp3 va några år sedan och det va riktigt dåligt.

#140

Postad 10 januari 2009 - 16:35

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

Ok jag laddar inte ner musik,senast jag hörde en Mp3 va några år sedan och det va riktigt dåligt.

Instämmer med Jonas!

#141

Postad 10 januari 2009 - 21:17

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Jonas har helt rätt

#142

Postad 10 januari 2009 - 22:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
:)

#143

Postad 10 januari 2009 - 23:37

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Ok jag laddar inte ner musik,senast jag hörde en Mp3 va några år sedan och det va riktigt dåligt.


Mp3-kodningen har blivit bättre.

#144

Postad 11 januari 2009 - 10:17

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Min katt blir tokig när jag spelar på min (några år gammal) HK, något är galet med ljudet, inte som jag kan uppfatta. Hon har inga problem när jag kör från min ps3a.
Nu står en HK 990 på inköpslistan (optisk ut från ps3an till HK's DAC sen RCA till stereon) förhoppningsvis så har jag inte en katt som försöker klösa sig ut ur rummet.

#145

Postad 11 januari 2009 - 19:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag ägde en gång en Pioneer PD S-707 men sålde den och införskaffade en NAD C524.

Visst var det skillnad, det var mest märkbart i de lägre oktaverna. Med NAD fick basen fick en bättre separation och stuns.Vad som slog mig var att jag upplevde ett mjukare och mer dynamiskt ljud med NAD C542, mindre kliniskt och hårt som jag var van vid efter att ha hört bla billigare dvd-spelare. Även om jag är regelrätt tekniskt okunnig och inte begriper nämnvärt mycket av vad som döljer sig under locket på en cd-spelare, så refererar jag istället till lyssningsintryck.

Största skillnaden mellan min gamla Pioneer och NAD var den senare spelarens karaktär med HDCD, vilket fortfarande är underbart. Jag kommer längre fram låna hem en mer avancerad cd-spelare för att utvärdera.

Om folk upplever skillnader mellan signal och högtalarkablar, torde det då inte vara sannolikt att cd-spelare åtminstone skiljer sig åt i karaktär och accentuerar olika register annorlunda?

Visst är det skillnad om en strömpuls passerar en kabel, eller en serie av komponenter inuti en hel cd-spelare?
Den digitala signalen skall vidare konverteras om i en D/A-omvandlare, pendlar inte dessa i kvalite?

Redigerat av Glidtassen, 11 januari 2009 - 19:59.


#146

Postad 11 januari 2009 - 20:05

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Min katt blir tokig när jag spelar på min (några år gammal) HK, något är galet med ljudet, inte som jag kan uppfatta. Hon har inga problem när jag kör från min ps3a.
Nu står en HK 990 på inköpslistan (optisk ut från ps3an till HK's DAC sen RCA till stereon) förhoppningsvis så har jag inte en katt som försöker klösa sig ut ur rummet.


Har du lyssnat på 990:an? Är själv sugen på en dylik men har inte lyssnat ännu. Den har ju samma DAC:ar som Cambridge Azur 840C (12600 kr), samt utgångssteg i ren klass A!!!

#147

Postad 11 januari 2009 - 20:37

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Om folk upplever skillnader mellan signal och högtalarkablar, torde det då inte vara sannolikt att cd-spelare åtminstone skiljer sig åt i karaktär och accentuerar olika register annorlunda?



Låt mig se, bara för någon påstår en sak så blir den sann? Så om någon påstår han/hon har sett Jesus, så är det ett bevis att han/hon gjort det och Jesus finns?
Det intressanta är ju att det har gjorts tester, där man endast lyssnat på spelarna och då kommer man fram till en annan slutsats. :lol:

#148

Postad 11 januari 2009 - 21:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på 990:an? Är själv sugen på en dylik men har inte lyssnat ännu. Den har ju samma DAC:ar som Cambridge Azur 840C (12600 kr), samt utgångssteg i ren klass A!!!


Verkar dyrt då det inte är någon skillnad på spelare så köp en billigare.
tex denna. https://www.prisjakt...kt.php?p=130137

#149

Postad 11 januari 2009 - 22:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Låt mig se, bara för någon påstår en sak så blir den sann? Så om någon påstår han/hon har sett Jesus, så är det ett bevis att han/hon gjort det och Jesus finns?
Det intressanta är ju att det har gjorts tester, där man endast lyssnat på spelarna och då kommer man fram till en annan slutsats. :)


Har du läst någonting noggrant av det jag skrivit?

Jag efterlyser personliga erfarenheter från olika lysningstillfällen, inte cyniska och barnsliga inlägg med en sarkastiskt underton. Om du har någonting konstruktivt att bidra med härute drar nog denna tråd mer läsare, om inte hitta en annan tråd som fångar ditt intresse. Val av ton och uppförande härute är minst lika relevant för huruvida man vill stanna kvar som användare på minhembio.

Och JA - jag tillhör skaran som kan referera till att jag hört skillnader mellan signalkablar. Och jag menar därmed att det finns en god chans att det förekommer ljudmässiga skillnader i cd-spelare då de innehåller komponenter av varierade slag: D/A-omvandlare, nätdel mm. tillskillnad från kablar.

Redigerat av Glidtassen, 11 januari 2009 - 22:26.


#150

Postad 11 januari 2009 - 23:04

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Jag efterlyser personliga erfarenheter från olika lysningstillfällen, inte cyniska och barnsliga inlägg med en sarkastiskt underton. Om du har någonting konstruktivt att bidra med härute drar nog denna tråd mer läsare, om inte hitta en annan tråd som fångar ditt intresse. Val av ton och uppförande härute är minst lika relevant för huruvida man vill stanna kvar som användare på minhembio.



Jag ber om ursäkt om min ton verkar elak. Läser jag dina tidigare inlägg från 2005 så verkar du vara mer försiktig och verkar inte vilja lägga pengar om det inte finns någon verklig skillnad.
Jag tycker det är konstigt att du vill bara ha erfarenheter som säger det du vill höra. Är det verkligen förenligt med ett forum? Jag har som sagt testat flera CD och DVD spelare utan att höra någon skillnad. Jag har påpekat att seriösa blindtester som är nivåmatchade brukar ge samma resultat, det vill säga nollresultat.

Därför ger jag min åsikt om det hela, för att tipsa om att det finns andra delar i anläggningen som ger otroligt större skillnad än hålla på och byta CD spelare. Jag själv lägger 10 000-tals kronor på akustikfixa mitt rum, för jag vet hur mycket rummet ger. Hade jag haft åsikten att en CD spelare ger någon nämnvärd skillnad hade jag såklart köpt en bättre.


Och JA - jag tillhör skaran som kan referera till att jag hört skillnader mellan signalkablar. Och jag menar därmed att det finns en god chans att det förekommer ljudmässiga skillnader i cd-spelare då de innehåller komponenter av varierade slag: D/A-omvandlare, nätdel mm. tillskillnad från kablar.


Okej, delar inte din åsikt där. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.