Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TEST: Sanyo PLV-Z4

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 oktober 2005 - 03:30

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Välkomna för ett rykande färskt test av Sanyos nya Z4! :)
BigScreen.se

#2

Postad 22 oktober 2005 - 08:55

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
man tackar... :)

#3

Postad 22 oktober 2005 - 11:46

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Mycket positivt test om Z4.
Skämmande dock att läsa att fläktljudet i realiteten låg på 30-35 dB - med kommentaren 'no way!' om specade 22 dB!
Var det något fel på det testade exet?

#4

Postad 22 oktober 2005 - 12:12

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Intressant om fläktljudet, när jag kollade in Z4 mot TW600 så lät Z4an mer.

#5

Postad 22 oktober 2005 - 13:44

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Såg den på mässan för några timmar sedan, sorry men jag kan tyvärr inte leva med det här fekade kontrastvärdet som hela tiden ändrar sig efter vilken bild som visas :)

Det går ju upp och ner hela tiden ;)

#6

Postad 22 oktober 2005 - 14:18

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Det här du skriver om att om man matar projektorn med digital signal så används projektorns egen D/A omvandlare.

Det låter ju väldigt skummt.....

Det är väl tvärt om.

LCD-panelerna är väl kopplade till en kontrollerkrets med minne för varje pixel och om man skickar digital signal så skickar man väl den digitala signalen direkt till det digitala minnet. Som sedan skickar styrsignaler till panelerna.

Eller har jag missat nå ?

#7

Postad 22 oktober 2005 - 16:30

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Det här du skriver om att om man matar projektorn med digital signal så används projektorns egen D/A omvandlare.

Det låter ju väldigt skummt.....

Det är väl tvärt om.

LCD-panelerna är väl kopplade till en kontrollerkrets med minne för varje pixel och om man skickar digital signal så skickar man väl den digitala signalen direkt till det digitala minnet. Som sedan skickar styrsignaler till panelerna.

Eller har jag missat nå ?


Vad menar du riktigt här? Om man skickar en digital signal till projektorn så måste det ju naturligtvis vara projektorns D/A omvandlare man använder för att få dom analoga strömmarna som styr pixlarna. Vad menar du med tvärt om?

Redigerat av ALLaNoN_80, 22 oktober 2005 - 16:30.


#8

Postad 22 oktober 2005 - 16:53

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Jag förstår inte heller hur det hänger ihop nu..

Oavsett vilken signaltyp du väljer att skicka, analog eller digital, tvingas väl projektorns egna bildkretsar att arbeta? Analoga signaler måste ju göras digitala och de digitala måste sedan skalas om för att passa projektorns panel. Om du skicar 576p via hdmi måste ju Z4:ans skalningskretsar arbeta?

hilfe bitte

#9

Postad 22 oktober 2005 - 17:33

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Jag förstår inte heller hur det hänger ihop nu..

Oavsett vilken signaltyp du väljer att skicka, analog eller digital, tvingas väl projektorns egna bildkretsar att arbeta? Analoga signaler måste ju göras digitala och de digitala måste sedan skalas om för att passa projektorns panel. Om du skicar 576p via hdmi måste ju Z4:ans skalningskretsar arbeta?


ja naturligtvis måste projektorn använda "skalningskretsar" för att skala bilden om den får något annat än panelens fysiska upplösning.

Skickar du en analog signal till en z4 så kommer den inte att gå genom någon A/D-omvandlare. Antar jag iaf. Skulle vara rätt onödigt arbete eftersom det är analoga strömmar man matar kristallerna med och på så sätt får man kristallens molekyler att vrida sig i den positon man önskar och därmed så släpper den igenom den mängd ljus man önskar

Att pixelmatrisen är fast har inget med analoga och digitala signaler att göra. Tänk på det!

Redigerat av ALLaNoN_80, 22 oktober 2005 - 17:37.


#10

Postad 22 oktober 2005 - 17:40

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
så hur är det nu, christer på bigscreen har fått några "pikar" då han skriver att projjen har en D/A som arbetar när den får en digital signal.

är det så eller inte :)

#11

Postad 22 oktober 2005 - 17:49

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Jag läste testet lite snabbt. Är det inte så att den är testad med AI på lampan som du utnyttjar högre effekt. Då får man ett fläktljud som motsvarar normal/hög lampeffekt men att lampan går ned ibland med lägre ljud som följd. Ett annat problem verkar vara lite olika sorters ljud. Detta är min reflektion.

Dessutom hur skall man tolka bilden längst ner om vilken projektor som har lägst svärta? Stämmer bild och text överens.

Tack för gratistestet.

#12

Postad 22 oktober 2005 - 18:10

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

så hur är det nu, christer på bigscreen har fått några "pikar" då han skriver att projjen har en D/A som arbetar när den får en digital signal.


Jag håller med christer på bigscreen. Jag menar om det inte är projjens D/A man använder, vilken skulle det annars vara. :)

Redigerat av ALLaNoN_80, 22 oktober 2005 - 18:16.


#13

Postad 22 oktober 2005 - 20:03

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Hmm...... jag som trodde att den analoga signalen (från DVD spelaren) samplades in (pixel för pixel) och skrevs in i projjens grafikminne.

Det står ju att sanyon har "12-bitars färghantering".
vart håller dessa bitar hus i projjen??

jajja ett mycket bra test i alla fall.....

#14

Postad 22 oktober 2005 - 20:18

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
har kommit hem från malmö-hifimässan och den var bra...
jag såg Sanyo PLV-Z4
den presterade mycket bra..men men kontrasten ja den var bra men 7000.1 :)
värkar skumt..

#15

Postad 22 oktober 2005 - 22:52

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Det står att bilden är lika bra på progressiv komponent som över hdmi. Jag antar att det är 576p signal som det är frågan om. Men hur blir bilden när man kör 720p eller 1080i hdmi från DVD spelaren. Borde bli lite bättre eller ser man ingen skilldnad där heller :)

#16

Postad 22 oktober 2005 - 23:06

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Hmm...... jag som trodde att den analoga signalen (från DVD spelaren) samplades in (pixel för pixel) och skrevs in i projjens grafikminne.

Det står ju att sanyon har "12-bitars färghantering".
vart håller dessa bitar hus i projjen??


Jo visst, det kanske är så att även den analoga signalen samplas in i minnet för att ev. skalas upp/ner eller bearbetas med diverse digitala filter, men hursomhelst så måste det finnas en D/A-omvandlare i projjen för att omvandla dom digitala bitarna till analog ström. Det var det jag trodde var frågan, huruvida det finns en D/A i projjen eller inte och om den används om man matar projjen med en digital signal. Och en sådan måste naturligtvis finnas.

Redigerat av ALLaNoN_80, 22 oktober 2005 - 23:19.


#17

Postad 22 oktober 2005 - 23:26

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
så trodde jag också det funkade och det kanske är bra att det tas upp då det har varit en del "pikar" mot christer om just hans uttalande om D/A i projjen vid digital matning.

Redigerat av ZoomAir, 22 oktober 2005 - 23:27.


#18

Postad 23 oktober 2005 - 08:36

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Hmm...... jag som trodde att den analoga signalen (från DVD spelaren) samplades in (pixel för pixel) och skrevs in i projjens grafikminne.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag håller med Greve_G. Projektorns grafikminne måste hur som helst passeras och detta i den digitala domänen.
Om projektorn tar emot en digital signal kan den skrivas direkt till minnet utan omvandling.
Om en analog signal tas emot måste den först samplas - dvs en A/D omvandling - innan den kan skrivas till grafikminnet.

Den extra A/D omvandling som måste ske vid analog insignal kan bara ställa till problem, men om projektorns A/D omvandlare är av hög kvalité så funkar det ändå bra.

Det finns dock ett tillfälle då analog insignal är att föredra:
DVD standarden tillåter 10 bitars färghantering (för varje färg), det gör även HDMI, men inte DVI.
DVI standarden tillåter endast 8 bitars färghantering, så färginformation går förlorad vid överföring med DVI.
De projektorer som själva stöder 10 bitars färghantering eller mer tjänar därför på att använda HDMI, komponent eller VGA istället för DVI.
Rätt många projektorer har dock fortfarande bara 8 bitars färghantering och då spelar det ingen roll - hit hör de flesta DLP projarna.

Sen behövs ju också ett skalnings/deinterlacer ship i DVD spelaren som stödjer 10 bitars färghantering och så vitt jag vet är det bara Faroudjas kretsar som gör detta ännu så länge. Så en Faroudja baserad DVD krävs för att utnyttja detta fullt ut, annars gör man kanske bäst i att skicka signalen interlaced till projektorn via komponent. Annars förlorar man färginformation i deinterlacing- processen.

Hmm, lång utläggning, sorry :)
/Magnus

#19

Postad 23 oktober 2005 - 12:30

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Hänger inte riktigt med ''mange b''

Vad jag förstått så är bitströmen på 8bitar från DVD, kör man digitalt hela vägen får man med största sannolikhet endast 8bitars färg.

Vad menar du med att DVD-Standarden endast tillåter 10bitas färghantering?
Då mer exlusiva spelare klarar att sampla upp bilden till hela 14bitar, dock endast via dom analoga utgångarna.

Vad har du fått informationen ifrån Mangnus?

#20

Postad 23 oktober 2005 - 18:10

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Du har rätt knaz, varje färg representeras av 8-bitar på dvd skivan.
Skillnaden är att även om du har en skalnings/deinterlacer krets som uppsamplar till 10-bitar i dvd spelaren kan du inte skicka denna information över DVI, eftersom DVI standarden endast har 8-bitars färghantering. HDMI klarar däremot den uppsamplade 10-bitars informationen.
Att en dvd spelare har 14-bitars D/A omvandling på komponentvideo- utgången har dock ingen större betydelse enligt min mening eftersom de bästa skalningskretsarna ligger på 10-bitar (=Faroudja), du får alltså inte mer färgninformation för det.

#21

Postad 24 oktober 2005 - 23:12

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Nu förstår jag inte riktigt ''mange_b'' finns ju flertalet spelare med Faroudja chippet som har mer en 10bitars D/A , min gammla Philips 963SA hadde t.e.x 13Bit D/A.

Komponent video kan mycket väl se bättre ut än DVI/HDMI, då bilden kan samplas up med hela 14bitars färgdjup!

Många CD spelare låter ju betydligt bättre analogt än om man kör digitalt!

T.e.x så är det ytterst liten skillnad i bildkvalite mellan DVI & VGA!

HDMI är väl bra, men inte så överlägset som man kan tro,
då jag sett riktigt fina spelare med komponent som kör över billigare HDMI spelare.

HDMI är nackdel på sämre mastrade DVD-utgåvor då störningar blir mer synliga.

Så visst kan jag köpa att Christer tycker att komponent ger bästa bilden.

#22

Postad 25 oktober 2005 - 07:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Vad mange_b menar är att Faroudja chippet i sig endast jobbar med 10 bitars precision.

Om sen D/A omvandlarna som hänger på efteråt jobbar i fler eller färre bitar har inte med saken att göra. Dessutom känns 14 bit D/A som lite overkill, DVD är 8 bit och 10 eller möjligen 12 bit borde ge tillräckligt med precision för att slippa avrundningsfel och liknande.

Dessutom är det så att A/D -omvandlarna som sitter på komponentingången i regel inte jobbar med mer än 10 bitars precision. Så den här bithysterin i dvd-spelaren kan vi nog lägga ner...

Min gissing är föresten att bildbehandlingen (skalning osv) i Z4 oxå jobbar med 10 bitar precision. Värstingprylar som Genumm och HQV jobbar endast med 10 bit så jag tivlar på att man använder mer i en budgetproj. Vilket inte spelar nån roll, för bildbehandling borde 10 bit räcka till.

Men det står ju 12 bit i specen säger nån? Ja och jag gissar att det är gamma-konverteringen och D/A-omvandlarna till D5-panelen som jobbar i 12 bitar, inget annat.

Och som ni kommit fram till tidigare: vid digital matning kommer det aldrig ske någon A/D-omvandling. Däremot kommer det ske en D/A-omvandling vid panelerna, men den kommer ske oavsett om man matar projjen med digital eller analog signal(som för A/D-omvandlas). Vet inte varför Christer har blandat in massa omvandlar historier.

Men tack för testet ändå. :)

Redigerat av pacman, 25 oktober 2005 - 07:27.


#23

Postad 25 oktober 2005 - 09:41

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag är helt med dig Paccis!
Ända fram till det sista...
Warum D/A vid panelen på ett DMD-chip?
Pixeln jobbar ju på eller av, helt digitalt, eller är det så att det är analog spänning som även kan justera graden som spegeln ska vinklas? Du vet att jag inte är 1000% insatt i det tekniska så du får gärna dra en liten genom gång...
Tror det är fler än jag som undrar... :)
Det enda jag vet är att speglarna kan återskapa x bitars gråskala, men hur?

MVH
/Jakob

#24

Postad 25 oktober 2005 - 11:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Mkt riktigt, med DMD-chip har man förstås ingen D/A-omvandlare. Där sker omvandlingen från binärt direkt till ljus så att säga. Detta åstadkommes med nån puls-width-modulerings (PWM)historia. Dvs man låter bitarna avgöra av-och-på tider för speglarna vilket i sin tur ger olika gråskalor. Mer om det finns att läsa om på component, här t.ex. :)

Anledningen till att jag pratar om D/A-omvandlare här är att det rör sig om en LCD där man, enkelt uttryckt, lägger en spänning på de olika kristallerna för att reglera ljuset, därför behövs det en D/A-omvandlare.

Man brukar ju lite slavrigt säga att DLP och LCD är digitalprojektorer. Detta är alltså inte sant, den enda projektorn som är helt digital är DLP. Ett bättre namn för besserwissern är i så fall fixed-panel projektorer(för att skilja dem från CRT).

#25

Postad 25 oktober 2005 - 15:05

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Så dumt...
Trodde vi var i MT400 testet och snackade.
Hade följande uttal i huvudet:
Christer sa:

Byter vi till digitalt via DVI, så blir det alltså MT400:s egen A/D-omvandlare som får jobba.

Que?

När det gäller LCD så är jag med på att det ska till en D/A omvandlare innan panelerna.
Sorry för fövirringen, och tack för förklarandet iaf.

MVH
/Jakob

#26

Postad 25 oktober 2005 - 16:36

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Ja, för att sammanfatta det lite förenklat så kan man säga som följer vid digital överföring (över DVI/HDMI):

Vid digital matning kommer det aldrig någonsin att ske någon A/D-omvandling.

Vid LCD kommer det ske en D/A-omvandling vid panelerna, men den kommer ske oavsett om man matar projjen med digital eller analog signal.

Vid DLP så krävs ingen D/A omvandling vid DVI/HDMI, eftersom den är digital. Däremot behövs en A/D om man skickar analog komponent.

mvh

/Pär

edit: tjoflöjt

Redigerat av Perra1, 25 oktober 2005 - 16:37.


#27

Postad 25 oktober 2005 - 17:37

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Hmm, jag tror vi pratar lite äpplen och päron här..

Det verkar som om det finns en uppfattning om att man kan skicka mer information via komponent video bara för att DACarna i DVDn är på ex 214 Mhz och 14 bitar. Så är inte fallet! Låt mig förklara:
Komponentvideo har samplingsfrekvensen 27 MHz och 8 bitar - mer information än så går inte att få. Genom att använda högre samplingsfrekvens, ex 214 MHz, så kan det analoga filtret efter DACen göras enklare utan förlorad information. Med mer bitar, ex 14 bitar, blir nivån exaktare - de extra bitarna använd inte för ökad informationsöverföring.

På mottagarsidan samplas den analoga signalen återigen av, av en A/D omvandlare i 27 MHz och 8 bitar.

DACarna i DVD spelaren har således inget att göra med hur mycket färginfromation etc som kan föras över, utan endast kvalitén på den skapade komponentvideo signalen.

Vissa tillverkare har använt sig av 'sämre' DACar på 54 MHz, men istället satsat pengarna på det analoga filtret och fått lika bra resultat, ex Krell DVD Standard.

Därför borde komponentvideo aldrig kunna överträffa HDMI, analogt med Perra1's inlägg ovan.

#28

Postad 25 oktober 2005 - 17:47

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...topic=80505&hl=

#29

Postad 25 oktober 2005 - 17:53

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...topic=80505&hl=

<{POST_SNAPBACK}>


exakt :huh:

#30

Postad 26 oktober 2005 - 06:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

På mottagarsidan samplas den analoga signalen återigen av, av en A/D omvandlare i 27 MHz och 8 bitar.

<{POST_SNAPBACK}>


Exakt, förutom att många fall är A/D:n på 10 bitar istället för 8. Vet inte i vilken samplingsfrekvens de brukar jobba med men man skulle väl kunna gissa att 720p och 1080i-kapabla YPbPr-ingångar måste jobba i en högre frekvens än 27 MHz, annars lär man förlora lite väl mycket detaljer ur HDTV signaler. :huh:

#31

Postad 26 oktober 2005 - 09:43

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Visst är förklaringar av tekniken bra!
Men som vanligt säger det mycket lite om hur det kommer se ut /låta i det verkliga livet.

Har själv sett en mycket stor förbättring av bildkvalite när jag bytte från Philips 9000S till Sony 999ES.

Väldigt stor skillnad på bildkvalite via komponent, faktiskt!
Är nog dock inte enbart D/A omvandlaren som gör skillnaden.

Håller med Christer på Bigscreen, då hans utalande om Component/HDMI verkar mycket troligt.

Redigerat av Unregistered31b0023d, 26 oktober 2005 - 09:54.


#32

Postad 26 oktober 2005 - 10:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Håller oxå med Christer, vilket man kan se i mitt test på component.se

Nästan så att jag föredrog YPbPr eftersom jag vill minnas att rörelser funkade något bättre då än via DVI/HDMI.

Detta gäller dock endast Z4, med andra projektorer kan digital matning vara att föredra. Men med det sagt, denna HDMI hysteri och inte minst uppsamplings (=>720p/1080i) hysteri som råder här kan tyckas lite sådär lagom överdriven ibland... :huh:

#33

Postad 26 oktober 2005 - 10:51

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Bästa bilden är ju fortfarande analog. Finns inget som rår på CRT!

Själv kör jag fortfarande med en vanlig 36'' CRT-TV matad med komponent
från Sony 999ES.

Finns ingen plasma eller LCD som rår på den bildkvaliten, inte proj heller begränsningen ligger i DVD-formatet. (720x576i)

Kommer nog vänta att köpa ny bildvisare tills 1920X1080P upplösningen blir standard, hoppas detta händer snart och att BlueRay/HD-DVD/HDTV kommer. Då vi snackar enorm skillnad i bildkvalle mot dagens format.

Först då kan ju den något högre upplösning som vissa projektorer & väggtv har komma till verklig nytta oss de flesta.

MVH. Anders D.

Redigerat av Unregistered31b0023d, 26 oktober 2005 - 10:56.


#34

Postad 26 oktober 2005 - 15:57

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Håller oxå med Christer, vilket man kan se i mitt test på component.se

Nästan så att jag föredrog YPbPr eftersom jag vill minnas att rörelser funkade något bättre då än via DVI/HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, jag kan köpa att det subjektivt kan se bättre ut via komponent.
Vad jag skulle vilja ha en förklaring på är varför det kan göra det? Kommer bitarna bara fram över HDMI, vilket dom ju ska annars blir det sparklies, så är ju precis all information intakt. Om det ser bättre ut via komponent måste det ju i så fall bero på något ex:

1. Att man gillar den lite mjukare bilden = förlorad information.
2. Att spelarens HDMI buffertar inte hinner med riktigt och bilden i så fall blir ryckig.
3. Att viss bildhantering i projektorn är bortkopplad när man kör via HDMI.
4. mm

Dessa 'fel' blir ju också beroende på implementation och kvalité i både DVD spelare och projektor. Kanske är HDMI tekniken i så fall inte riktigt mogen ännu? Teoretiskt borde den ju i alla fall vara överlägsen.

#35

Postad 26 oktober 2005 - 17:12

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Christer på Bigscreen har ju gjort en massa tester & en del projektorer verkar prestera en bättre bild via DVI/HDMI än med komponent, och andra tvärt om.

Man är ju faktiskt väldigt nyfiken på hur det fungerar, ibland när gamla begrepp overscan & underscan (som hör hemma i CRT-världen) näms blir man ju också nyfiken på vad som händer med bildsignalen.

Är bara nyfiken på vad som är det stora problemet. Att skala om en bild med en viss upplösning till en annan specifik upplösning med bibehållen aspekt-ratio är ju inget mysterium. Så vart ligger problemet igentligen.

//nyfiken

#36

Postad 27 oktober 2005 - 08:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

1. Att man gillar den lite mjukare bilden = förlorad information.
2. Att spelarens HDMI buffertar inte hinner med riktigt och bilden i så fall blir ryckig.
3. Att viss bildhantering i projektorn är bortkopplad när man kör via HDMI.
4. mm

Dessa 'fel' blir ju också beroende på implementation och kvalité i både DVD spelare och projektor. Kanske är HDMI tekniken i så fall inte riktigt mogen ännu? Teoretiskt borde den ju i alla fall vara överlägsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker du sammanfatta det hela bra. I stor utstäckning handlar det om hur programvaran hanterar signalen, inte på signalmediet som sådant. Digital bildöverföring är i teorin det bästa pga avsaknader av omvandlingar (D/A och A/D) men i praktiken blir svaret: det beror på och skiljer sig från fall till fall.

Skräckexemplet är, iaf med den setup jag hade hemma: föregångaren Z3 och matad med till 720p uppsamplade digitala RGB signaler. Det borde i teorin ge bäst bild, kan säga att med de olika signaltyper jag prova så var det klart sämst. :)

#37

Postad 28 oktober 2005 - 19:48

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Teorierna är många och svaren säkert ännu fler...

Jag säger som så här: ibland skall man nog inte fundera FÖR mkt på vetenskap utan bara acceptera saker för vad de är. Och ingen har ju sagt att vi vet bäst. Vi bara tycker som alla andra... :rolleyes:

Men min personliga åsikt om att digitalt inte alltid är bäst står kvar... Det är skillnad från maskin till maskin och som min "kollega" Bertil Hellsten på Bild & Ljud brukar säga: "Har du någonsin sett en digital bild?". Fundera lite på den innan ni tror er veta svaret... B)

#38

Postad 06 november 2005 - 17:10

Unregisteredae33b3b8
  • Unregisteredae33b3b8
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hallå!
Jag är inne på att köpa min första projektor men jag kommer inte fram till vilken jag ska välja.
Här är mina val.

Epson EMP-TW600
Panasonic PT-AE900
Sanyo PLV-Z4SV

Vilken skulle ni välja?

#39

Postad 06 november 2005 - 18:21

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Jag antar att svaret var till oss? :D
Jag vet inte vad alla mina kollegor skulle säga... hm, men två av dem pratar mest om Panasonicen som vi testar nu, själv gillar jag Z4, fast kanske inte mest - det beror på vad man tycker är viktigt. Epson har vi inte sett än, men jag kan säga att både Z4 och AE900 är MYCKET bra köp idag! :P

#40

Postad 06 november 2005 - 18:48

Unregisteredae33b3b8
  • Unregisteredae33b3b8
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tack för infon BigScreen!

Jag väntar på testet på AE900. Det ska bli kul att läsa :P

#41

Postad 14 november 2005 - 01:00

babolatt
  • babolatt
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hmm, det blev lite knas. :)

Redigerat av babolatt, 14 november 2005 - 01:03.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.