Jag har skaffat mig ett rent hembioförsteg nu, har därför en Yamaha RX-V640 över. Denna hade jag tänkt att ge till farsan som fyller år snart. (typ en vecka). När han packar upp den så kommer första frågan vara vilka högt han ska ha till etc. Detta är det jag behöver hjälp med tips på.
Det som är det största problemet här är att vardagsrummet hos päronen är mycket speciellt. Rummet är L format, med en öppen spis i "mitten" (andra sidan av L:et som blir är typ kök). Jag har bifogat en haffsig skiss typ ej skalaenlig utan mer för att ni skall förstå problematiken...Ganska "skev" placering mellan bildvisare och högt. (det blåa bakom soffan är ett fönster).
Att tänka på, farsan är inte typen som skall ha det värsta (därför får han min rx-v
I dagens läge poppar han järnet med sina JWS-högtalare hehe, däremot har han ett par Sonab OA-6:or (tror jag det är, eller OA-5..) kopplat till Front B på sin yamaha-2-kanalare. (en äldre ur 300-serien, kommer inte ihåg vilka slutsiffror)
Hursomhelst. (tråden handlar egentligen om ett framsystem men lägger fram funderingar på baksystemet oxå i hopp om att få råd även på den punkten)
En tänkt "sweetspot" skulle ju kunna vara i mitten av tre-sits soffan. Och härifrån kan vi börja. Mina egna funderingar är att i ett förstaläge använda dem uppåt-strålande OA-X högt.som bak-kanaler på var sin sida om soffan. Men jag kommer lämna tips på att ett par:
som det finns plats för, på i princip samma ställe som OA-X högtalarna skulle stå (fast på väggen) - dvs. ingen bokhylla etc. som står i vägen, som det skulle göra om man breddade perspektivet mellan bakkanalerna.
Vad tror ni?
Framsystemet:
Framsystemet kommer att ha en del begränsningar dels ur synpunkt till den ringa effekt som finns i recievern men oxå när man ser på att det är rel trångt på båda sidor om TV-n (TV-bänken). Men det går in ett par OA-X högt, det gör det idag iaf.
Men som sagt jag hade tänkt säga till att för en budget på 5000:- (på framsystemet, om stativhögtalare, 5000:- exkl. stativ) så får man rel. bra grejer (för han JWS=bra). Har spanat runt lite. Finns ju lite olika vägar här. Ett annat krav jag tror finns är att högt gärna skall finnas i ngt ljust träslag, men det innebär ju sällan några begränsningar, dem flesta högt finns i ljusa träslag.
Lämpligt sätt att budgetera lär väl oxå vara runt 3000:- för frontarna och 2000:- för centern.
Dem jag har på listan för tillfället är:
B&W-kombinationer
*B&W DM303 + LCR 3 (5194:-)
*B&W DM600 + LCR 3 (5794:-)... aningen dyrt.
Hade kanske varit prisvärt med DM601:orna oxå men jag tror 5000:- är ganska snäv gräns.
MA B2 + B Center (5380:-)
Är B1:orna mer prisvärda?
Infinity/JBL
Primus 250 + Primus C25 (3845:-)
Primus 250 + BetaC360 (4780:-)
Beta 20 + Beta C360 (4865:-)
E 30 + EC 35 (5190:-)
Mordaunt Short Avant MS 912 + MS 905CA (5270:-)
Kef iQ1 + Q9C (är väl hyffsat klangmatchat?
Har ni några andra spontana förslag, jag skall tänka på när jag tar med gubben ut för provlyssning?
EDIT: Begagnat går oxå bra inom 5000:-
//Loofy
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered42611, 30 October 2005 - 18:15.
Sökningen pågår
Avancerad sökning

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?