Brummande Logitech Z5500
36 svar till detta ämne
Postad 06 November 2005 - 23:33
Pitehemel
-
Pitehemel
-
Rookie
-
8 inlägg
Upplever ett irriterande brummande ljud i mina nyinköpta Logitech Z5500. Det upplvs värre när man sätter kontrollenheten online. Har endast anslutit nätkabeln. Har nyligen varit till en datoraffär och testat olika z5500 subbar och kontrollenheter och uplever att samtliga har samma brummande symptom.
Kan en isolationstransformator avhjälpa detta problem månne?
Har en annan sub av annat märke som ej brummar i vårat hus.
Någon som har testat?
Postad 01 January 2006 - 13:17
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Har samma problem som du, vet inte om man ska gilla läget eller orka göra något åt det.
Har du fått till ditt brum ?
För mig knäpper det liksom till i högtalarna när enheten får en ljudsignal från datorn.
Postad 03 January 2006 - 13:38
Pitehemel
-
Pitehemel
-
Rookie
-
8 inlägg
Nej, jag har inte fått till det. Har ringt till Logitechs support och de sa att de aldrig hört talas om problemet. Troligtvis så ljuger de eftersom jag har lyssnat på flera stycken oberoende Z5500 på datorbutik med SAMMA brummande resultat.
Svagt, Logitech....usch på er!
Postad 14 March 2006 - 14:16
AquaStealth
-
AquaStealth
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Hade föregångaren Z-680 och upplevde liknande problem
Gjorde mig av med mina pga detta däremot provade jag
att koppla in högtalarna till en vanlig Yamaha receiver först
och det var helt knäpptyst  Så felet ligger garanterat i
förstärkaren/kontrollboxen.
Ångrar mig lite att jag inte behöll dem och körde med Yamahan
för det lät riktigt bra för att vara så små högtalare.
Dock kunde man inte koppla in subben till stärkaren.
Postad 14 March 2006 - 14:23
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Hade föregångaren Z-680 och upplevde liknande problem Gjorde mig av med mina pga detta däremot provade jag att koppla in högtalarna till en vanlig Yamaha receiver först och det var helt knäpptyst Så felet ligger garanterat i förstärkaren/kontrollboxen. Ångrar mig lite att jag inte behöll dem och körde med Yamahan för det lät riktigt bra för att vara så små högtalare. Dock kunde man inte koppla in subben till stärkaren.
<{POST_SNAPBACK}>
Subben kopplar du via preout på stärkaren och in till 6ch på baksidan av kontrollpanelen! Så visst går det att använda sig av subben oxå! Dock upplevde jag ingen jättre förbättring av ljudet i satteliterna då dom istället drevs av en marantz 4400, dock fick basen sig en liten snabbare karaktär!
Postad 15 March 2006 - 19:25
Pitehemel
-
Pitehemel
-
Rookie
-
8 inlägg
Har som sagt testat med flera Z5500 subbar/kontrollenheter på i datoraffär med ingen insignal kopplad och SAMTLIGA hade ett grundbrum, vad kan vara förklaringen till detta fenomen?
Postad 15 March 2006 - 19:27
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlägg
kan vara jordfel har ni dem i jordat uttag?
Postad 15 March 2006 - 19:34
Unregistereda7036bb0
-
Unregistereda7036bb0
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
försvinner brummet om du drar ur antennkabeln (till tvn alltså)?
Postad 15 March 2006 - 19:41
MarQz
-
MarQz
-
Användare
-
-
146 inlägg
OJ, jag som under en tid har gått och funderat på att köpa detta system. Nu blev jag ju tveksam, är det någon här som har systemet som upplever detta som ett problem?
Lite offtopic, finns det något liknande system som man kan kolla på? är intresserad av att få lite 5.1ljud i mitt rum, för en hyfsad penning.
Postad 15 March 2006 - 20:14
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
Yupp brummar för fullt här också
Såpass högt att det inte går att "sova" i samma rum om den står på standby, ett irriterande brummande.
Dock stänger jag alltid av strömmen helt till Z5500 när jag inte använder den så för mig är det inget problem.
Liten detalj som man tycker Logitech relativt enkelt borde kunna fixa
Redigerat av ZoomAir, 15 March 2006 - 20:15.
Postad 16 March 2006 - 23:10
Mala
-
Mala
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Halloj!
Är det någon som vet ifall man kan få ljud i basen via en vanlig förstärkare, utan kontrollpanelen.
Isåfall med vilken kabel? (har ingen kontrollpanel)
Postad 27 March 2006 - 20:19
emwalg
-
emwalg
-
Rookie
-
3 inlägg
Jo, nog brummar den här modellen. Och högt dessutom !
Har fått skicka tillbaka 4 st som haft samma fel. Inget snack hos leverantören, de visste nog egentligen om problemet...
Det sägs att de först tillverkade ex'en hade detta problem. Alla 4 jag testade var från juli - september -05. Det står nämligen tillverkningsdatum på den grå/bruna kartongen, på en vit etikett med lite streckkoder på.
- Vore intressant att höra vad ni som behållit brum-maskinerna har för tillverkningsdatum ?
Tänkte ändå köpa en sådan här anläggning för ljudet var nämligen enormt bra, förutom brummet. Men jag vänter tills lagret av gamla tidiga ex borde vara slut...
- Någon som har ett ex som INTE brummar, vad är det för tillverkningsdatum på det i så fall?
/Arne
Postad 27 March 2006 - 20:41
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
Min brummar inte men det knäpper i högtalarna när jag byter låt eller källa.
Postad 27 March 2006 - 21:12
emwalg
-
emwalg
-
Rookie
-
3 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
När köpte du det och från vem ? (Fick du med transportemballaget, det som den "gröna" förpackningen finns i vid import. På den står tillverkningsdatum) /Arne
Postad 27 March 2006 - 21:16
emwalg
-
emwalg
-
Rookie
-
3 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
På dina bilder ser man ljudanläggningen - men det är ju ingen Logitech z-5500 !! - Är det ändå en sån du har, utan brum ?
Postad 27 March 2006 - 22:13
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5772 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
På dina bilder ser man ljudanläggningen - men det är ju ingen Logitech z-5500 !! - Är det ändå en sån du har, utan brum ?
<{POST_SNAPBACK}>
Gamla bilder tyvärr.
Postad 28 March 2006 - 11:45
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Hur är displayn på denna. På gamla modellen Z-680 så var det omöjligt urskilja nått på den om man inte satt ganska nära och precis rakt framför. Har de nån bättre display på denna?
Sen undrar jag också hur basen är. På Z-680 så tyckte jag det var alldeles för mycket bas även på lägsta nivån. Det passade bra till film, men musik lät det väldigt dåligt. Vet att de riktigt äldsta versionerna av Z-680 hade lite mindre bas som grundinställning.
Och en sista fråga.  Hur är brusnivån. Då jag hade kopplat Z-680 till datorn och hade högtalarna på skrivbordet rätt så nära mig hördes ett brusande väldigt klart och tydligt. Hört att fler hade samma problem och jag hade dessutom den nyare versionen där bruset skulle vara mycket mindre.
Redigerat av altair4, 28 March 2006 - 12:05.
Postad 28 March 2006 - 13:54
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Jag som är helt inne på att köpa z-5450, men nu blir jag lite rädd att de också ska brumma. Någon som har lyssnat på detta system och kan kommentera?
Postad 23 May 2006 - 15:01
Unregistered1752dcd9
-
Unregistered1752dcd9
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej!
Som jag skrivit nyss i annan tråd så var min ursprungliga 5500 extremt tyst när den skulle vara det! "Är den påslagen?"-tyst!
Sen gick subwoofern sönder och jag fick en ny. Den brummar och centrumhögtalaren susar
Jag ska kolla på originalkartongen men jag köpte i mellandagarna 2004 så den är ganska gammal.
Postad 24 June 2006 - 11:16
koops
-
koops
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
sncka me en elektriker angående brummet o som han fatta de så va e de frågan om transformator brumm ..dvs att transformatorn e knas o antagligen inte bra skärmad (därför blir ljudet starkare när enheten e på då störningarna "hoppar på" magneten i subben) ..han sa också att man borde lämna tillbaks den då de finns risk för att den slutar funka (tom kan börja brinna) iom att "tranformatorn hela tiden står på (va han nu mena me de)"
Postad 24 June 2006 - 11:21
Hmm?
-
Hmm?
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
det finns en strömbrytare på baksidan av subben man kan slå av också... annars testa med ett annat eluttag
Postad 26 June 2006 - 10:07
Pitehemel
-
Pitehemel
-
Rookie
-
8 inlägg
...har testat med annat eluttag och i annan fastighet OCH med andra logitech z5500 med samma taskiga, brummande resultat...grrrrrrrr......!!!
Postad 04 July 2006 - 12:43
KrillKill
-
KrillKill
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag har också brummande ljud ur mina högtalare, dock är det Philips 2.1 system PC400. Men när jag drar ut sladden/laddaren till min bärbara dator så slutar brummandet. Varför blir det så? Varken datorn eller högtalarna har jordade kontakter, uttaget är inte jordat.
Postad 04 July 2006 - 17:05
Honko
-
Honko
-
Rookie
-
9 inlägg
Min z-5500 brummar inte, kan kolla datum på den sen. Sitter hos mina föräldrar nu och kartongen är i min studentlägenhet.
Postad 05 August 2006 - 15:25
ArneL
-
ArneL
-
Rookie
-
4 inlägg
Äntligen har Logitechs support insett problemet !
De agerar nu på ett mkt bra sätt. Man får flera alternativ att välja mellan, tex att byta till ett Z5400 med trådlösa bakre högtalare.
-Mkt snyggt jobbat - ger förtroende för det varumärket !
/Arne
Postad 16 August 2006 - 13:19
pixie
-
pixie
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag får emellanåt in finsk radio i mina z-5500 högtalare! Plus att det brummar lite, men den biten störs jag inte av. Jag pratade nyss med logitechs support (+46-(0)8-519 920 20) och dom känner till problemet men kunde inte ge annat tips än att byta hela rasket mot ett nytt paket.
Han lät ruskigt svävande, men det lät som att dom har fixat till problemet i den nya serien med 5500. Iallafall så har dom löst problemet med brummande subwoofer som jag förstod det. Han påstod att jag hade en stark radiosändare eller mottager i närheten, typ en mobil-mast och att det berodde på den! Skitbra att skylla på. Sen ville han gärna veta vilken frekvens som radiokanalen kördes på. Inte för att det hjälper mig, men nog skulle det hjälpa logitech att hitta sina skärm-problem!  Glöm att jag tar fram en kortvågsradio och sitter och rattar i en timme för att hjälpa dom...
Så ska man bara tjafsa med El-giganten då och hoppas att man kan få tag på en nyare produktion och att man slipper finsk polka mitt under en DVD-rulle... eller ett annat, liknande 5.1 system. Men jag är ju för övrigt nöjd med z-5500
Till råga på allt så har jag samma problem med mina datorhögtalare, logitechs (där med) x-530. Logitech har liiiiiite att göra vad det gäller skärmningen, helt klart.
/Johan
Postad 16 August 2006 - 17:20
Unregistered035a9a97
-
Unregistered035a9a97
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag får emellanåt in finsk radio i mina z-5500 högtalare! Plus att det brummar lite, men den biten störs jag inte av. Jag pratade nyss med logitechs support (+46-(0)8-519 920 20) och dom känner till problemet men kunde inte ge annat tips än att byta hela rasket mot ett nytt paket.
Han lät ruskigt svävande, men det lät som att dom har fixat till problemet i den nya serien med 5500. Iallafall så har dom löst problemet med brummande subwoofer som jag förstod det. Han påstod att jag hade en stark radiosändare eller mottager i närheten, typ en mobil-mast och att det berodde på den! Skitbra att skylla på. Sen ville han gärna veta vilken frekvens som radiokanalen kördes på. Inte för att det hjälper mig, men nog skulle det hjälpa logitech att hitta sina skärm-problem! Glöm att jag tar fram en kortvågsradio och sitter och rattar i en timme för att hjälpa dom...
Så ska man bara tjafsa med El-giganten då och hoppas att man kan få tag på en nyare produktion och att man slipper finsk polka mitt under en DVD-rulle... eller ett annat, liknande 5.1 system. Men jag är ju för övrigt nöjd med z-5500 
Till råga på allt så har jag samma problem med mina datorhögtalare, logitechs (där med) x-530. Logitech har liiiiiite att göra vad det gäller skärmningen, helt klart.
/Johan
<{POST_SNAPBACK}>
Konstigt, läste senast idag om en kille med exakt samma problem, han fick också in finsk radio i dom högtalarna
Postad 16 August 2006 - 18:29
pixie
-
pixie
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har skickat en fråga till PTS för att höra om dom känner till några radiostörningar i mitt område... ska bli kul att se om dom svarar, det heter ju 24-timmarsmyndigheten...
El-giganten sa att jag kunde få byta ut dom mot ett nytt paket, men dom skulle först kontakta Logitech för att höra om det var något speciellt med vissa serienummer eller tillverkningsdatum. Undrar om el-giganten hade varit lika medgörliga om det hade gått mer än 30 dagar sedan jag köpte paketet...
Postad 02 September 2006 - 14:59
rauken
-
rauken
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har precis flyttat in till en ny lägenhet, och det har börjat knäppa i högtalarna lite ibland. Fattar inte vad det är för fel:S Har testat att byta eluttag, men det hjälpte inte. Nån som har/haft samma problem och kan hjälpa mig lite?
Postad 05 September 2006 - 23:03
relaXing
-
relaXing
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Har både svagt brummande från subwoofern(som man dock inte märker av förrens man har stängt av allt annat i rummet) och "knäppande" högtalare.
Knäppandet inträffar då man sätter på eller stänger av effektkrävande utrustning i huset. Vet inte riktigt vad man ska göra åt problemet men hoppas, precis som rauken, att någon annan har en lösning....
Postad 07 September 2006 - 09:43
rauken
-
rauken
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har nu testat med ett överspänningsskydd, men det hjälpte inte alls. Ingen som har någon bra lösning på detta så irriterande problem?
Postad 24 November 2007 - 20:39
Unregistered668e05ba
-
Unregistered668e05ba
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag löste problemet med att installera Supra LoRad Överspänningsskydd MD-06EU/SP
Ljudet och bilden som jag även anslutit platt tvn blev bättre och renare och inga mera dunstar som det kan bli när man köper el produkter ifrån vanlig fack handel som inte förstår
Rekommenderas!
Redigerat av Unregistered668e05ba, 24 November 2007 - 20:48.
Postad 24 November 2007 - 22:50
pixie
-
pixie
-
Rookie
-
3 inlägg
...och jag löste det genom att byta ut hela paketet mot ett nytt där jag köpte det. Jag hänvisade till Logitechs support och pekade på andra med samma problem, så gick det att byta. Sedan dess - inga problem alls
Helt klart ett tillverkningsfel.
Postad 25 August 2009 - 15:59
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Jag har precis köpt mig ett Z-5500 som jag är mkt nöjd med förutom just detta brummande. Jag har googlat lite och hittat lite tips: http://www.neoseeker...-subwoofer-hum/http://www.defblog.s...th/2006/11.htmlDet man nämner i den första länken funkar inte för mig, jag har provat böja/trycka/flytta kabeln men surrandet ändrar inte ens karaktär. Är det någon som har testat tipset på den andra länken och i så fall hur gick det? LÅter det rimligt att det skulle kunna lösa problemet? Min sub brummar oavsett om jag har satelliterna eller cd inkopplade, det enda som gör skillnad är när jag stänger av och sätter på kontrollenheten. Verkar tyvärr som om en del brummande kommer från den  Någon som haft detta problem och lyckats lösa eller iaf mildra problemet på något annat sätt?
Postad 10 September 2009 - 07:47
defdac
-
defdac
-
Rookie
-
1 inlägg
(det är jag som har defblog.se)
Det blev betydligt bättre när jag flyttade transformatorn brum-mässigt och speciellt när man bara kör den optiska ingången. Däremot klickade och poppade den fortfarande brutalt mycket när t ex kylskåp/frys-kompressorna startade/stannade eller någon i hyreshuset tände/släckte lampor osv.
Postad 30 October 2009 - 00:49
tommy_ber
-
tommy_ber
-
Rookie
-
1 inlägg
Just köpt ett 680 begagnat inte fått hem den ännu. Får se hur den låter då. Men verkar ju som de är en dåligt isolerad trafo i basen. Har man en trafo nära en högtalare skapar alltid brum så länge den är oisolerad eller dåligt isolerad.
Jag antar att Lukas fått mycke pengar av Logitechför att de ska få märka dem med thx. detta gör ju att thx tappar värde.
Thx säger sig ha jävligt höga krav på ljud kvalitet. men tydligen inte , utan betalar man bara så går de mesta bra. men jag har redan hört ett annat 680. och soppa mattan med mitt Bose life style 12 som 2001 kostade mig 23 tusen kronor. å vet ni då har den inbyggd cd spelare LoL. Nä akta er för Bose, riktig Bang Olufsen lyx-bedrägeri där.
På tal om bang.Jag hade en 28 tums vanlig tv. den bilden börja förminska bilden några millimeter som i ett blink då och då varje gång man titta på tv eller film. Lustig för en tv som kosta 18 tusen då 1996. Nu säljer bang platt tv för 40-60 tusen. Glöm att man får bättre kvalitet. Man betalar för lyx stämpeln och designen inget annat. För 10 tusen får man en Sony, Lg, Samsung med lika bra bild...kanske bättre ...
Postad 17 May 2012 - 16:23
Drumble92
-
Drumble92
-
Rookie
-
1 inlägg
Har haft Logitech Z5500 sedan i början av 2011. För ca 2 veckor sedan har de börjat brumma. Baslådan och satellithögtalarna brummar. Enbart när man sätter igång systemet och har det igång, trycker jag på "mute" så försvinner även brummandet. Skruvar jag upp ljudet så blir brummandet starkare. Men brummandet kan också variera ifrån att låta högre & lägre mellan varven. Någon som vet vad det här problemet kan innebära? Eftersom de har fungerat utan några som helst konstigheter innan dess.
Vet att Eon var här och fixade med elen till vårt hus ute i skåpet vid gatan, sedan dess har brummandet gjort sig till kännedom, om nu det här hör ihop på något sätt.
Redigerat av Drumble92, 17 May 2012 - 16:28.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|