Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem - köpa begagnat eller hyra?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2005 - 10:16

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska skaffa ComHem’s digital-TV nu i dagarna och har grubblat på det här med vilken box man ska köra på.

Det ryktas lite varstans att det kommer nya boxar i vinter med tanke på stundande fotbolls-VM och att vissa kanaler ska sändas i HD-TV.

Jag behöver därför lite råd angående vilket alternativ som blir bäst:

A - Hyr standardboxen Sagem ICD 3000/Sagem ICD 4000 för 70 kr/månaden) och binder inte upp mig på ett abonnemang så att jag kan byta när de nya boxarna kommer.

B – Köper en begagnad digitalbox som förmodligen är bättre än ovanstående boxar.

C – Någon annan fiffig lösning som endast mina visa forumkollegor kan komma på.

Boxen ska kopplas till en LGPX5R plasma för övrigt.

Hoppas ni kan komma med några bra råd!

//Jensa

Postad 09 November 2005 - 11:42

Max Tinnitus
  • Max Tinnitus
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Alternativ B och gärna då Force 315C-CO som är den bästa boxen.

Postad 09 November 2005 - 13:31

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Oki, ska undersöka marknaden lite grand.

Det är alltså inte värt att räkna med att det kommer dyka upp en massa trevliga pjäser inom de närmaste ca. 3 månaderna?

//Jensa

Postad 09 November 2005 - 21:38

cedrik
  • cedrik
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
... kan påverka valet kanske?

http://prylportalen...._MKF259.dbp.asp

Mvh

Postad 10 November 2005 - 07:54

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Hmmm... Snart HD-TV säger ComHem. Men samtidigt inte. :)

Man kan ju hoppas att fotbolls-VM ska sändas och då borde väl boxarna dyka upp inom de närmaste 4-5 månaderna?

//Jensa

Postad 10 November 2005 - 09:19

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hej,

Enligt initierade (eller vad man nu ska kalla människor som arbetar på Expert, hehe :) är iaf en ny hårddisk-box till Comhem snart här.

Verkar som expert t.o.m. slutat ta in den befintliga Humaxboxen med hårddisk, i väntan på den som kommer (kanske redan borde ha kommit). Jag vet iaf två expertbutiker som inte har någon sådan gammal hårddisk box, och inte helelr tar beställning.

Pris på Expert utan abonnemang på den nya ska bli 3995, så man får hoppas att det är en jäkla bra box, för de pengarna. HD-tv vill man väl ha för så mycket deg.

Strunta i att köpa box nu, nöj dig med grundutbud ett tag.

Postad 10 November 2005 - 09:24

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Låter som en plan!

Postad 17 November 2005 - 14:37

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
En anledning till att dubbeltuner och HD-TV boxarna tar tid på sig är troligen att de håller på att planera för DVB-IP stöd. I första stadiet skall det vara kombinerade DVB-C boxar med DVB-IP men när de börjar rulla igång DVB-IP fullt blir det standarden.

Jag skulle inte införskaffa en box före deras Digital/HD-TV box iaf och innehåller den stöd för både DVB-C o DVB-IP är det bara ytterligare fördel inför framtiden. Sedan om den innehåller dubbla tuners eller hårddisk är omöjligt att svara på.

Lär bli olika varianter av boxar med en kombinerad DVB-C/DVC-IP med dubbla tuners. En likadan men med hårddisk. Därefter en kombinerad Digital/HD-TV box med och utan hårddisk med kombinerat stöd för DVB-C och DVB-IP stöd. Mycket som händer på marknaden...

Och Kabelvision börjar med digital-tv 2006, välkommen till stenåldern.

Postad 17 November 2005 - 15:51

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Ja det känns verkligen som att jag ska sitta still i bussen och bara avvakta årsskiftet för att se vad som händer. ComHem borde ju komma i luckan och leverera en vettig box nu tycker man.
Och varför inte passa på att dra igång Kanal 5 digitalt när de ändå är igång?

//Jensa

Postad 18 November 2005 - 01:32

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Ja men byt då leverantör redan nu och ångra dig i efterhand vet jag! Ta UPC om du bor i Stockholm och få en skabbtjänst, byt till Canal digital och få på käften av hyresvärden eller byt till Boxer och få skitutbud utan möjlighet till HD-TV. Hatar gnällspikar. UPC har ju kört nån typ av DVB-IP i 2-3år och endå inte fått ordning på skiten (läs på www.dvdforum.nu). Bättre sent än skit säger jag.

Kanal5 är som folk skrivit tidigare inte ett problem hos comhem utan ett avtal med omnämnda kanalbolag. Utrusting finns för sändning imorgon om avtalet går igenom. Visst, tar de 100kr för kanalen digitalt avvarje kund så är det bara att tuta och köra men vilket gnäll skulle det inte bli då?

Redigerat av Phunky, 18 November 2005 - 01:35.

Postad 18 November 2005 - 10:10

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Oj!
Jag såg inte mitt inlägg som särskilt gnälligt.

Och jag känner till att det är ett avtalsproblem och inte ett teknikproblem, jag hoppades
bara på att de skulle komma överens.

*Försöker krama om Phunky*

//Jensa

Postad 18 November 2005 - 11:26

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Ja men byt då leverantör redan nu och ångra dig i efterhand vet jag! Ta UPC om du bor i Stockholm och få en skabbtjänst, byt till Canal digital och få på käften av hyresvärden eller byt till Boxer och få skitutbud utan möjlighet till HD-TV. Hatar gnällspikar. UPC har ju kört nån typ av DVB-IP i 2-3år och endå inte fått ordning på skiten (läs på www.dvdforum.nu). Bättre sent än skit säger jag.

Kanal5 är som folk skrivit tidigare inte ett problem hos comhem utan ett avtal med omnämnda kanalbolag. Utrusting finns för sändning imorgon om avtalet går igenom. Visst, tar de 100kr för kanalen digitalt avvarje kund så är det bara att tuta och köra men vilket gnäll skulle det inte bli då?

<{POST_SNAPBACK}>

Avtalsproblem kan man också lösa, särskilt om det är viktigt för ens kunder.

Det håller dessutom inte då Comhem lovat att lösa frågan i flera år.

Problemet ligger inte mindre hos Comhem bara för att det är ett affärsproblem. Handlar knappast om 100 kr per kund, snarare ett hack i vinstmarginalen.

Orsaken till att Comhem är så sjukt slöa är att konkurrensen inte är vad den borde vara, iom att Comhem har ett så stort nät, och boxer inte är ett alternativ för många. Inget bra alternativ iaf...

Sjuuuuukt slöa :D

Postad 18 November 2005 - 12:04

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Sorry Sambuccashake, var lite full igår och missuppfattade dig lite...

Visst har comhem en dominerande ställning på marknaden vilket ter sig fullt naturligt då de också är bäst på marknaden enligt mig och många andra. Kanal5 digital eller inte...

Redigerat av Phunky, 21 November 2005 - 19:10.

Postad 23 November 2005 - 10:02

Luleå
  • Luleå
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tror att du ska göra som jag...avvakta tills i Januari, bara en månad drygt ju. Enligt Comhem så ska det lanseras ett nytt erbjudande då. Mest troligt en box från just Humax, med twin tuners och hårddisk. Istället för gratis startavgift så blir det bättre peng på bättre box. Kan vara värt, tycker jag iaf men är ju en smaksak :)

Postad 23 November 2005 - 12:48

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Dessutom har man väl ingen anslutningsavgift/startavgift om man redan har ett obundet abonnemang och väljer att binda sig för att få en billigare box så för oss (eller åtminstone mig) är det ju bara bra om de lägger allt på att göra boxen så "billig" som möjligt istället för att subventionera startavgiften.

Postad 24 November 2005 - 22:44

avellan
  • avellan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Nu börjar det hända grejer. Det ser ju ganska lovande ut.

http://www.comhem.se...ik/pdf/HDTV.pdf

Postad 25 November 2005 - 15:12

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Vi som har ComHem digitalTV utan 3 hål jacket, kommer inte vi kunna se HDTV? :)

/oibmeh

Postad 26 November 2005 - 11:48

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
ComHem verkar inte veta vad som kommer att gälla. Följande fråga skickade jag den 15/11:
===========================================
Jag har Comhem med två hål i väggen och
det ser inte ut att vara ekonomiskt försvarbart att uppgradera till 3
hål. Kommer det forfarande att vara möjligt att få HD när det väl
lanseras i vår ?

Mvh/Staffan
===========================================

och fick följande svar:

----------------------
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vissa kanaler kanske inte går att få in men jag skulle tro att dom
flesta HD kanaler kommer att gå att se. Det finns egentligen ingen
anledning att säga att en uppgradera till 3 hål inte kommer att vara
ekonomiskt försvarbart efter som vi kommer att kunna leverera mer
tjänster än vad som kommer att gå att göra via andra sätt.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
-----------------------

så det ser ut som om ComHem vill skicka ut det i vanliga 2-håls nätet så går det. :)

/Staffan

Postad 26 November 2005 - 15:07

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Visst kan HD-TV fungera även där det ej är 3-hål i väggen, comhem kan dock ej lovat att det fungerar där, precis som de som vill ha vissa utlänska digitala kanaler, de ligger oftast i en frekvens som bara är tillgången i uppgraderat fastighetsnät. Visst det kan och jag vet att det har fungerat för en polare men slutar det att fungera så är det kört helt nekelt...

Så mitt svar är att är det ej uppgraderat till mm-uttag i fastigheten så går det INTE.

Uppgradering av fastigheten brukar comhem kunna göra gratis numera, beror väl lite på hur nätet ser ut också så inte alla stammar måste bytas tex. Dock ökar konstnaden lite för serviceavtalet de kräver att man tecknar...

Postad 27 November 2005 - 00:01

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
Phunky,
så tolkar ialla fall inte jag kundtjänst på ComHem när de skriver att:
"dom flesta HD kanaler kommer att gå att se", men jag nöjde mig inte med detta svar utan frågar vidare med:
"Jag bor i ett radhusområde med 100 fastigheter och med ca. 150 meter åt alla håll från central ingången. Kablar grävdes med stor sannolikhet ner direkt i marken utan rör eller dylikt så min uppskattning är att det skulle betyda ett mycket stort jobb att göra om det. Om ni inte kommer att stöda HD TV i 2-hål i väggen för SVT och TV4 så skulle jag vilja få detta bekräftat så fort som möjligt så att jag kan se mig om efter en annan lösning t.ex. parabol."

skickat idag och brukar ta ca. en vecka innan Comhem kommer tillbaka med svar.... :)

/staffan

Postad 27 November 2005 - 00:13

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Nu börjar det hända grejer. Det ser ju ganska lovande ut.

http://www.comhem.se...ik/pdf/HDTV.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

:)

Det skrämmer mig att ComHem tänker kräva HDCP av våra apparater.
Jag har bara en DVI-ingång som jag inte vill avvara för ComHem och även om jag hade velat avvara den har den inte HDCP.
Kravet på HDCP kommer ju knappast från varken Canal Digital eller Euro1080 så frågan är vad de har i görningen. Enda anledningen jag kan se till detta krav är att de kommer sända SkyHD (som kräver HDCP).

Personligen ratar jag ju SkyHD åtta dagar i veckan till förmån för att kunna ha boxar utan HDCP.

Töntigaste jäkla påhittet hitills det här med HDCP. Det finns ju ingen utrustning i någon som helst rimlig prisklass som kan spela in från en DVI-ingång i vilket fall så vad skyddar den här krypteringen egentligen? Branschens vinstintressen så att vi som köpte en TV med HDTV-upplösning tidigt ska behöva köpa en TV till när väl HDTV-materialet anländer... :D

Postad 27 November 2005 - 00:19

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Phunky,
så tolkar ialla fall inte jag kundtjänst på ComHem när de skriver att:
"dom flesta HD kanaler kommer att gå att se", men jag nöjde mig inte med detta svar utan frågar vidare med:
"Jag bor i ett radhusområde med 100 fastigheter och med ca. 150 meter åt alla håll från central ingången. Kablar grävdes med stor sannolikhet ner direkt i marken utan rör eller dylikt så min uppskattning är att det skulle betyda ett mycket stort jobb att göra om det. Om ni inte kommer att stöda HD TV i 2-hål i väggen för SVT och TV4 så skulle jag vilja få detta bekräftat så fort som möjligt så att jag kan se mig om efter en annan lösning t.ex. parabol."

skickat idag och brukar ta ca. en vecka innan Comhem kommer tillbaka med svar.... :)

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Har TV4 över huvud taget ens nämnt om/när de kommer börja sända HDTV ännu?
De skriver ju iaf. på sin hemsida att de "delar" VM-sändningarna (fotboll) med SVT den här gången och att de i sin tur inte kommer sända sina matcher i HDTV.
Härligt, speciellt eftersom TV4 tydligen ska sända finalen den här gången...

Redigerat av Unregistered92d7e447, 27 November 2005 - 00:20.

Postad 27 November 2005 - 17:40

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
och jag har fått ännu ett svar från Comhem angående uppgraderat nät och 3-hål i väggen:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Den information vi har idag är att HD-TV endast kommer att kunna ses i fastigheter med uppgraderade fastighetsnät. Detta då HD kanalerna kommer att sändas på de högre frekvenserna.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice"

så där blir jag en spekulant på vägg-wok och mottagare... :)

/staffan

Postad 04 December 2005 - 16:14

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag har fått följande svar från ComHems kundtjänst:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

I dagsläget så har ni ingen möjlighet att uppgradera villan för bredband och telefoni. Det behövs ingen uppgradering av nätet för HDTV endast ny utrustning

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Lollo Wikström

Mao verkar inte ComHems kundtjänst veta vad som gäller med HDTV och uppgraderat nät.
Det är väl bara att låta tiden utvisa om man kan se HDTV via ComHem utan 3 hål i väggen ...

/oibmeh

Postad 22 December 2005 - 01:54

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
en fråga som ej gäller hd, angående comhem. Har dålig mottagning idag är det enkelt o få en tekniker o titta vad problemet beror på eller är dom slöa vid felanmälan??

Redigerat av Unregistered7150649a, 22 December 2005 - 01:54.

Postad 22 December 2005 - 09:09

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Har dålig mottagning idag är det enkelt o få en tekniker o titta vad problemet beror på

Det beror på vem som har servicen på fastighetens/villa områdets nät. Hos oss har Comhem bara ansvaret till den centrala överlämningspunkten sedan är det Villa områdets ansvar att distributionen därifrån funkar.

Så det beror alltså på vem som har ansvaret för kablar och förstärkare i fastigheten du bor i.

Postad 22 December 2005 - 11:09

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
"Töntigaste jäkla påhittet hitills det här med HDCP. Det finns ju ingen utrustning i någon som helst rimlig prisklass som kan spela in från en DVI-ingång i vilket fall så vad skyddar den här krypteringen egentligen? Branschens vinstintressen så att vi som köpte en TV med HDTV-upplösning tidigt ska behöva köpa en TV till när väl HDTV-materialet anländer"

Det kommer säkert en liten box som fixar HDCP-idiot krypteringen och som man då kopplar in mellan mottagare och bildvisare. Annars kan jag tänka mig att väldigt många kommer att bli uppretade eftersom det finns ett stort antal skärmar ute som inte stödjer HDCP. För att HDTV ska bli något stort måste man lösa krypteringsdelen. Den lilla skara som kommer att ha tillgång till en HD-mottagare, har i de flesta fall en skärm som ej stödjer HDCP........så här långt. Då kan man fråga sig hur bolagen tänkt att HDTV ska kunna slå i genom.

Sedan kan man ställa sig följande fråga: Om jag abbonerar på en HD-kanal......varför ska jag inte kunna spela in i den kvalitet programmet sänds? Jag betalar ju för kanalen!!!!!!
Ett liknande tjafs pågick då videon blev verklighet en gång i tiden.

Den lilla biten är vinstintresse och den stora är makt. Filmbolagen, inte minst Sony, agerar mer eller mindre som envåldshärskare.......tyvärr!

Jag hoppas dock att bolagen besinnar sig, saktar ner, och inser att det inte går att bakbinda sina konsumenter. Det är ju trots allt vi konsumenter som pumpar in pengar i företagens kassakistor även om de tycks ha glömt bort det i sin blinda strävan efter makt.

Mvh Mats K

Redigerat av Unregistered891a0113, 22 December 2005 - 11:10.

Postad 22 December 2005 - 14:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
är väl mer filmbolagen osv som vill ha dom skydden och tvbolagen är tvingade att sända ut i det för att ens få sända materialet så det är nog inte så mycket och göra ät det... är också en av anledningarna som dom vill få bort dreambox och liknande mottagare...

Redigerat av Leatherface, 22 December 2005 - 14:08.

Postad 22 December 2005 - 16:03

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

är väl mer filmbolagen osv som vill ha dom skydden och tvbolagen är tvingade att sända ut i det för att ens få sända materialet så det är nog inte så mycket och göra ät det... är också en av anledningarna som dom vill få bort dreambox och liknande mottagare...

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan läsa i texten att jag kritiserar filmbolagen, inte minst Sony. Just nämnda företag har ju skaffat sig en minst sagt usel image genom sina DRM skydd där användaren fick en skadlig kod på köpet. Ingen skugga faller på distributörerna. De måste sända det material som finns tillhands.

Vad jag förstår vill bl a Comhem sända utan HDCP så att även de med ej HDCP-kompatibel utrustning kan ta till sig den nya tekniken. För att HDTV ska bli en framgång måste man se till att det går att titta på sändningarna. Filmbolagen har kanske missat denna poäng. De verkar tro att det är bättre att kryptera än att folk ska kunna ta till sig tekniken.
Man undrar vem som vinner på detta.

MVH Mats K

Postad 22 December 2005 - 18:25

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Det kommer säkert en liten box som fixar HDCP-idiot krypteringen och som man då kopplar in mellan mottagare och bildvisare. Annars kan jag tänka mig att väldigt många kommer att bli uppretade eftersom det finns ett stort antal skärmar ute som inte stödjer HDCP.  För att HDTV ska bli något stort måste man lösa krypteringsdelen.  Den lilla skara som kommer att ha tillgång till en HD-mottagare, har i de flesta fall en skärm som ej stödjer HDCP........så här långt.  Då kan man fråga sig hur bolagen tänkt att HDTV ska kunna slå i genom.

<{POST_SNAPBACK}>

Såna lådor finns men de är dyra (3-4 tusen) och det går att svartlista lådornas EIDE så att de blir helt obrukbara vilket ju gör att det känns tveksamt att investera i.
Dock tror jag inte att boxtillverkare kommer att svartlista något direkt, det är snarare på Blu-ray-spelarna man får se upp med sånt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.