![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 januari 2006 - 13:06
Hur skulle äggen (2005.2) funka med en Yamaha RX-v750 reciver? Eller med Yama över lag? Någon?
Jag har fått höra från någon säljare i en AudioVideo butik att just Yamaha och Kef inte gick så bra ihop. Skulle hellre vara ett varmare djupare Ljud.
Som HK , Onkyo eller Marantz kan ge. Men inte kunnat testa det själv. Det är ju bara du som kan betämma hur du tycker det låter.
/Stefan
Postad 30 januari 2006 - 14:48
Hur skulle äggen (2005.2) funka med en Yamaha RX-v750 reciver? Eller med Yama över lag? Någon?
Jag har fått höra från någon säljare i en AudioVideo butik att just Yamaha och Kef inte gick så bra ihop. Skulle hellre vara ett varmare djupare Ljud.
Som HK , Onkyo eller Marantz kan ge. Men inte kunnat testa det själv. Det är ju bara du som kan betämma hur du tycker det låter.
/Stefan
Kan även jag påstå att KEF "Äggen" & en Yamaha 750 inte är den bästa kombinationen. Blir lite väl ljust och skrikigt. Bättre då med, som redan nämnts, H/K, Onkyo eller Marantz...!
ps...äger KEF KHT-2005 själv...+ en lite tyngre Onkyoreciver...en komb jag testat fram.
Mvh JB
Postad 30 januari 2006 - 14:51
Postad 30 januari 2006 - 22:37
Nu har jag äntligen bestämt mig.
Efter en veckas läsande på alla forum jag hittade och alla tester jag hittade.
Det blir ett paket från Tyskland. Kef 2005.2 och Onkyo TX-SR503E silver.
Lite historia: Jag köpte mitt första Onkyo TX-SV515Pro och vart nöjd med den speciellt i Stereo.
Hade först Onkyo DM-2 men dessa matchade inte riktigt effekten. Så det blev ett par Dali 109 som jag köpte av en polare som bytte, dessa lät grymt bra men jag har aldrig varit riktigt nöjd i 5.1 läge. Låg ju bara på mono bak och endast 20W. Så nu när man införskaffat projektor och ska göra om i vardagsrummet så vart det jakt efter mindre storlek på högtalare och jag föll snabbt för KEF.
Jag sålde av mitt system bit för bit och fick ihop en skaplig summa.
Jag har kollat på allt från Onkyo TX-SR503E, Yamaha 657, Pioneer 915 och HK mfl.
Det låg och vägde en del för Yamaha 657 och KEF från Fyndbörsen. Pris lite över 11000kr.
De hade inte Pioneer 915 hemma..(hade blivit ca 1000 kr billigare)
Men av en händelse ser jag då en Tysksite som säljer Onkyon med KEF i paket till ett pris av levererat och klart 8500 kr. Och man är ju smålänning. Så trots ev rädsla för kontakter med Tyskland vid eventuella problem så vägde detta över.![]()
Rekommendationerna jag har fått av handlare har so far varit att HK eller Onkyons varmare, lite kraftigare ljudbild passar nog KEF äggen bättre än Yamaha och Pioneer. ( även om man får en massa lull-lull som video uppskalning och lipsynk, auto kalibrering mm.) Och på pappret mer effekt vilket inte visat sig göra att de låter bättre dock ska sägas. Utom möjligen vid filmvisning i vissa fall.
Men då jag ville ha ett paket som vart bra på både musik och film så blev valet därefter.
Enda uppsättningen som jag själv sett i butik var en dyrare HK med KEF äggen och den lät bra och rent men lite kliniskt. De hade inte mycket material att testa med. Men de skulle ha 9990 kr för KEF.
Så då sover man ju bättre med priset från Tyskland.
Litet tips till alla newbies. Om man vill ha ett paket kolla in Tyska siter. Man kan köpa ett instegspaket med t ex Yamaha 457 och Canton för runt 4000 kr. Detta slår nog de mesta färdiga paket från Siba och Elgiganten du kan få tag i runt 4000-6000 kr. Och sedan är det ju bara och se sig om. Vill man betala lite mer finns det massor. tex här http://www.hickmann-...sort=2a&&page=2
Hej, har kikat på paketet du beställde. Var det krångligt att beställa från den tyska sidan. Betalade du i förskott eller postförskott? Var varan i "lager" när du beställde? Nu lyser "trafikljussymbolen" gult på hemsidan. Gjorde den det när du beställde också?
Magnus
Postad 30 januari 2006 - 23:43
Jag kör 2005.2 men har ett problem. Det är så att jag väggmonterat dessa, samtliga (ej subben=). Men finner själva "armen" som håller ut högtalaren inte klarar av högtalarens vikt. Högtalaren "faller" alltså ner! Tycker det är fruktansvärt klen konstruktion eller det är någon som har goda tips för att häva detta störande problem. Anmärkas bör att jag har försökt spänna den lilla skruven ordentligt och vågar inte spännade den mer, för då kommer skitplasten att ge vika i gängerna...
(4 av 5 högtalare har samma problem)
/T.
Postad 10 februari 2006 - 11:04
Jag har under en lång tid följt allt som har med "designade" satellit+sub system att göra och funderat mycket hit och dit. Ganska snabbt fastnade jag för KEF 2005.2, JM Lab Sib & Cub och Focal MiniPod - de sista mest för att jag älskar utseendet.
Till slut har jag nog bestämt mig för Äggen. Designen är okej och ljudet utmärkt. Sib:arna har jag inte kunnat provlyssna och Podarna känns som att de kräver lite mer rent inredningsmässigt för att kännas rätt med sin extrema design.
Då kommer vi till val av reciever. Jag vet att Äggen är rätt krävande och vill verkligen få ut det bästa av dem eftersom ett satellitsystem redan är en kompromiss från början. Just nu lutar det åt en Marantz 7500, dels pga bra kritik och att den verkar passa bra med Äggen men även att den nog kommer "se bra ut" tillsammans med min Philips DVD-963SA.
Någon som kan bekräfta denna kombo eller har andra åsikter?
Sedan undrar jag lite om Äggens väggfästen och golvstativ. Får man med väggfästen? Fler som upplevt wildingens problem? Till frontarna kommer jag behöva golvstativ eftersom jag rullar fram TV:n vid filmtittande. Hur är KEF's orginal? Finns det andra billigare/snyggare?
Tacksam för svar!
/Hasse
Postad 17 februari 2006 - 13:38
- väggfästen ingår. Det är samma som "bordsstativen" bara det att man ändrar läget på själva foten. Precis som som jag gjort. Det kluriga störmomentet kvarstår dock =/
Det jag har refererat till ovan är min systers anlägging, som jag "satt ihop" och hon kör med en NAD T743v2 i "titanfärg" till äggen:
http://www.hifiklubb...ver.htm?id=6203
Detta är en VÄLDIGT prisvärd receiver och passar riktigt bra med ljudkarraktären, som äggen har.
Själv kör jag KEF 5005 tillsammans med Marantz SR7500 och kan nog utan tvekan påstå att den skulle passa/fungerar mer än tillräckligt till äggen som inte är så värst stora. Den har ju också något av en varmare ton över registret än en del andra hemmabioreceivrar och bör fungera fint med äggen. Men som sagt, ska Du lägga ~8000kr på en receiver så finns ju även NAD T763v2 att kolla in. Dock passar kanske inte denna så bra till Din DVD utseendemässigt.
Trevlig helg!
/Thomas.
Postad 21 februari 2006 - 11:15
Jag vill ju ha äggen nu!!
case
Postad 21 februari 2006 - 16:10
Jag funderar skarpt på inköp av dessa både snygga och välljudande högtalare, men jag undrar om det är någon som har testat dem tillsammans med Denons stärkare 1706? Den verkar prisvärd, har en massa anslutningsmöjligheter samt kan köra 7.1, vilket ju kan vara kul om man vill utöka med 2 extra högtalare. Jag kommer inte att vrida upp volymen på max, jag kommer inte att undersöka ljudvågorna med oscilloskop och förväntar mig inte världsklass, utan är bara intresserad av att det ska låta hyffsat bra, både med film och musik... Kommentarer?
Postad 21 februari 2006 - 16:21
Hej! Mitt första inlägg här...
Jag funderar skarpt på inköp av dessa både snygga och välljudande högtalare, men jag undrar om det är någon som har testat dem tillsammans med Denons stärkare 1706? Den verkar prisvärd, har en massa anslutningsmöjligheter samt kan köra 7.1, vilket ju kan vara kul om man vill utöka med 2 extra högtalare. Jag kommer inte att vrida upp volymen på max, jag kommer inte att undersöka ljudvågorna med oscilloskop och förväntar mig inte världsklass, utan är bara intresserad av att det ska låta hyffsat bra, både med film och musik... Kommentarer?
Denon 1706 köper du främst om du är ute efter finesserna=inte bästa ljudet särsilt till Kefsystemet, varken ljudkaraktärs- eller kraftmässigt för ungefär dessa pengar.
Sen bör man inte alltid hänvisa till att man inte kommer att spela högt som enda alternativet till att man inte behöver en starkare stärkare. En starkare/bättre stärkare låter lika mykcet bättre även vid lägre/normal volymer.
Mitt budgettips till just KEF KHT2005.2 vore istället en Marantz SR4600, en utgående och rejält nedsatt SR5500 eller helst...lite dyrare, men då ångrar du dig inte på en gång (tänker främst jämfört med Denon AVR1706) en Onkyo TX-SR603E....!
Eller varför inte detta mycket prisvärda system nedan med både Marantzreciver och satelithögtalarsystem....dock ej KEF KHT-2005.2.
http://www.bestsound.se/
Tänker mest på om du snålar för mkt på recivern (t ex Denon 1706) har du ändå ingen nytta av KEF KHT-2005s potential om du nu inte tänkt byta stärkare rätt omgående?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 februari 2006 - 16:29.
Postad 21 februari 2006 - 17:45

Postad 21 februari 2006 - 19:44
Jb, du verkar ju ha stenkoll på "äggen".. Såg att du rekomenderade onkyo:n.. Hur ställer den sig emot Marantz Sr7500 eller lite billigare sr5600? .. ? Har bestämmt mig för att köpa äggen, men de här med förstärkare var inte lätt..
För att matcha Marantz SR7500 måste du upp till Onkyo TX-SR703E...både modell- och prismässigt. Dem emellan är nog Marantzen allmänt vassare, särskilt i stereo, men till just "Äggen" skulle nog Onkyons ljudkaraktär funka minst lika bra.
Mvh JB
Postad 21 februari 2006 - 20:13
Hur är det med anslutningarna bak på äggen, tar de bananer hålen verkar så små? Tyvärr har jag inga hemma att testa med.
case
Postad 21 februari 2006 - 22:23

Postad 25 december 2006 - 13:21
Men, jag undrar om någon här kört ett annat system; B&W Mini theatre med M-1-högtalarna. Prismässigt är det en rejäl skillnad och med 'äggen' skulle jag kunna inrymma en ny stärkare i budgeten. Med en HDMI-växel bland annat.
M-1-systemet på Hifiklubben kostar 12998 med medelsubben,jag har provlyssnat den uppsättningen i ett ganska o-optimerat lyssningsrum och jag blev nästan tagen med storm.HAde jag blivit helttagen hade jag ju redan tjackat de =)
Det är litet dyrt ändå, lirar KEF:arna i samma division månne? Recensionerna är ju rätt lysande och ingångspriset var ju typ £1000. Ändå.
All input emottages tacksamt.
Eder,
dDm
Redigerat av DrakeMan, 25 december 2006 - 22:21.
Postad 03 januari 2007 - 22:19
får göra debut på forumet...
Har samma fundering som du DrakeMan.
Har lyssnar på B&W M-1 med mellansubben (AS2) och blev såld direkt. Dock till ett litet överpris för min budget.
Har kollar på två andra system, bl.a. KEF 2005.2 (det andra är Sony 835DE). Har du fått möjlighet att jämföra dessa systemen och om ja, har du någon kommentar?
Jag tänkte köra KEF med en Sony DA-1200ES. Vad tror ni om det?
(Är ganska ny på detta...)
Postad 04 januari 2007 - 06:31
Jag är händelsevis i Stockholm i dagarna och tänkte faktiskt besöka Reference Audio för att lyssna på Infinity Modulus II och Kef 2005.2. Hoppas de är justa, prisdiffen är inte försumbar i sammanhanget.
Tyvärr måste jag möblera med högtalare som får plats i rummet; har ett stort valv och en dörröppning till att ta med i beräkningarna. Hade innan Audio Pro Blue Diamond V2 och Black V V2 som jag fick sälja för att de inte fick plats. Tur för den som köpte, dåligt för mig =)
Hur som helst. Är totalkass på att beskriva ljud, Johan (Nahoj?) men kan ju kanske kvantifiera ljudkvalitén. Jag ser (lyssnar?) mest på dialogdrivna filmer, centern är väldigt viktig för mig. Vet inte vad du föredrar för mjukvara, dock.
Hörs av här!
EDIT: En provlyssning senare:
Inget för mig, på tok för vek center vilken heller inte låste rösterna tillräckligt i min smak. Jag kan förstå att folk gillar de, men inget för mig. Blir 2.0 från teven ett tag till.
Till Nahoj: frågade specifikt om Sony-drift av KEF:arna, det har de kört där på Reference Audio med utmärkt resultat enligt uppgift.
Eder,
dDm
Redigerat av DrakeMan, 04 januari 2007 - 18:38.
Postad 04 januari 2007 - 16:49
Har för mig jag läst att folk 'kritiserat' centern i 2005.2 paketet tidigare?
Postad 10 januari 2007 - 09:39
Postad 16 september 2007 - 15:38
Postad 16 september 2007 - 15:56
En varning dock: subban har det varit strul med. Det är 100-tals bara i Sverige som har gått sönder. Orsaken är att de är tillverkade för 220V och de har tydligen så pass snäv känslighet att de 230V vi har i Sverige sakta men säkert bränner sönder kretskortet. Min pajade för ett år sedan och jag lämnade in den för lagning. Då verkstaden inte fick tag i reparationskitet (det fanns tydligen ett färdigt kit då det var så många som pajade) på 2 månader och de inte fick några vettiga svar från KEF om när de skulle dyka upp skrotade jag den och köpte en B&W subba istället.
Postad 16 september 2007 - 15:58

Kolla B&W M-1 med mellansubban ist.
Vad kostade de på MediaMarkt?
Postad 16 september 2007 - 16:40
Svårt att hitta något bättre för det priset antar jag?
Postad 16 september 2007 - 16:48
7 lax är mycket ändå; för något man inte blir nöjd med. Invändningarna jag hade var främst subban och svag centeruppfattning. Måste du handla nu, så ok, annars skulle *jag* vänta.
Lycka till.
Postad 30 oktober 2007 - 14:47
Jag är rätt så ny på hembio, så min fråga kanske är lite simpel=)
Det står att 2005.2 ska klara av banan kontakter (iallafall på denna sidan), men jag hittar ingen riktig ingång för det på högtalaren.
Ska man sätta kontakten i hålet som man gör i vanliga fall när man inte har kontakt?
Ska man pilla bort plus och minus plopparna på nåt sätt för att få fram en ingång?
Eller går det inte att andvända banan kontakt överhuvudtaget?
Tacksam för hjälp =)
Mvh Christoffer
Postad 30 oktober 2007 - 17:28
Men på baksidan av stärkaren är det skönt. Vad fick du ge för Kefarna?
dDm
Postad 30 oktober 2007 - 17:53
Brukar sitta små plastproppar i mitten av polskruvarna, pilla bort de. Bananer in i högtalare är mest ett självändamål, enda anledningen till att jag kör de är att jag köpt sådana innan.
Men på baksidan av stärkaren är det skönt. Vad fick du ge för Kefarna?
dDm
Tack för hjälpen=) Såg på en bild att man kunde ta bort. Försökte ta bort dom innan men tyckte dom satt för hårt.
Tror jag gav något mindre än 9000 på Takt o Ton i Luleå. Kommer inte riktigt ihåg om jag ska vara ärlig=) Det var mindre än priset på deras hemsida.
Postad 23 januari 2008 - 16:58
Postad 26 januari 2008 - 22:02
Fyndade dessa för €519,00 på www.eshop.nl vilket man måste säga är ett bra pris!
Är du nöjd med dem? Är själv sjukt sugen på att kombinera dem med en onkyo 705.

Postad 27 januari 2008 - 23:00
Fyndade dessa för €519,00 på www.eshop.nl vilket man måste säga är ett bra pris!
Är du nöjd med dem? Är själv sjukt sugen på att kombinera dem med en onkyo 705.
Är oxå inne på kombinationen KEF 2005.2 och ONKYO 705... men lurar på nya "äggen", centern verkar ju klart bättre, men så är det ju priset, hm, drar ju iväg lite väl mycket...
Redigerat av Z-man75, 27 januari 2008 - 23:01.
Postad 28 januari 2008 - 12:59
Inklusive frakt?Fyndade dessa för €519,00 på www.eshop.nl vilket man måste säga är ett bra pris!
Postad 28 januari 2008 - 22:41

Postad 29 januari 2008 - 03:35
Postad 29 januari 2008 - 06:28
Jag är oxå nyfiken 519 Euro med frakt? Var det omständigt att beställa därifrån ---->www.eshop.nl kollade in deras hemsida verkar ok. Hur lång tid tog du innan du fick hem "äggen"?
Frakt till Sverige kostar 50 EURO. Kanske går att göra ett bättre pris om man beställer flera?
Har läst en del om krånglande subbar, någon som vet om detta är åtgärdat från KEF?
Postad 29 januari 2008 - 07:18

Postad 29 januari 2008 - 09:27
Någon koll på vad de tar för 3005?
Något bra paketpris med stärk?
Postad 29 januari 2008 - 10:57
Postad 29 januari 2008 - 15:03
Postad 01 februari 2008 - 13:46
Hur gick det med betalning? Tog dom kort?
Redigerat av Jerrie, 01 februari 2008 - 13:47.
Postad 04 februari 2008 - 21:48

Mvh/Matte
Postad 20 februari 2008 - 16:27
packade precis upp mina kartonger, var tvungen att kolla in skönheterna, trots att inte ens elen är inkopplad i rummet där de skall vara...vart dock lite fundersam, och skulle behöva din eller någon annan som äger dessa högtalare.
Hur kopplade du in Subben?
På mitt tidigare system var det en "fet" sub-kabel med en kontakt i varje ända, men på denna sub var det left/right ingång. Jag kollade i den extremt bristfälliga dokumentationen...men hittade ingenting.
På min tidigare sub står det right/mono, så man kan ju gissa man ska använda right på denna sub också, men tar risken och ställer denna något banala fråga på detta forum...
Tacksam för all hjälp man kan få.
PS. kollade in min receiver också och den har "bara" en sub kontakt bland pre out utgångarna, är lösningen en ny kabel???
Jag betalade 549 Euro inklusive frakt och då gjorde jag en förskottsinbetalning (man får dock räkna med ett par extra dagar för en utlandsbetalning, sammanlagt tog det ca 14 dagar för leverans upp till Umeå). Jag kör dom tillsammans med Onkyo 605 och tycker dom låter riktigt bra.
Postad 20 februari 2008 - 22:21
Jag använder Y-Link kabel till min
Aha, gissade att jag var tvungen att spendera lite mer pengar...typ en sådan här:
http://www.dustinhom...5010101476.aspx
Eller?
Postad 21 februari 2008 - 14:28
Skulle min gamla Yamaha RX-V630 orka driva högtalarna eller är det bara börja spara till en ny stärkare också?
Postad 21 februari 2008 - 14:36
det är inget krav. Du klarar dig på en vanlig enkel RCA. Att grena innan du går in i subben för att sedan "sätta ihop signalen" till det monosteg som är i subben eller bara skicka singekanal hela vägen har väl knappast ha betydelse.Jag använder Y-Link kabel till min
Aha, gissade att jag var tvungen att spendera lite mer pengar...typ en sådan här:
http://www.dustinhom...5010101476.aspx
Eller?
Jag har bara kört v1 och då testade jag bl.a. med 620. Min personliga åsikt var att den iofs räcker för "normal lyssningsnivå", men skulle må bra av mer styrka. Jag besvärades mer av att det i mina örin blev väl ljust ljud. Har sett många som kört både på 620, 630 och 640 som varit nöjda, men det var i alla fall inte min kopp te. NAD, Marantz och Onkyo funkade bättre för min del.Jag är lite inne på detta högtalarpaket, dvs tjejen tycker det ser snyggt ut.
Skulle min gamla Yamaha RX-V630 orka driva högtalarna eller är det bara börja spara till en ny stärkare också?
Postad 27 februari 2008 - 20:27
Postad 03 mars 2008 - 18:20
Några frågor jag har..
• Jag har precis köpt KEF KHT 2005.2 och har väl i stort sett bestämt mig för Onkyo TX-SR605. Hoppas de ska fungera bra ihop.. Några tankar??
• Tänkte köpa Onkyon från Tyskland. Är det någon som har några erfaring om detta?
• Och eftersom jag tyvärr är helt grön då det gäller hemmabio, så funderar jag på om ni har några tankar angående kablar till dessa? Har tyvärr en bra gammal tv, som bara har scart...

Sen blir det väl ett **** att koppla ihop allt..

Hade varit kul om någon hade några synpunkter.
Må solen lysa på er!

P.O
Postad 27 mars 2008 - 19:37
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar