Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dilog DT550PVR inget för 16:9-TV?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 november 2005 - 22:01

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Köpte min Dilog DT550 PVR idag och är riktigt missnöjd med hur den visar bilden i 4:3 sändingar på min 16:9 LG Plasma MZ-42PM10. :D

Har ställt in boxen på bildformat 16:9, och upptäckte att sorg-kanterna (den delen av 16:9 bilden som inte används) ljuser ilsket grått + att Dilog DT550 kapar bort en del av kanterna på bilden med resultat att den blir mindre än med min gamla box Samsung DTB-9401V och dens föregångare en Thomson DTI2000.

TV3 med Dilog DT550 PVR
Postad bild

TV3 med Samsung DTB-9401V
Postad bild

Se mitt "Galleri" för flera exempel (länken till vänster om inlägget).

Att kanterna blir just gråa beror nog lite på just min skärm/TV, huvudproblemet är dock att Dilog DT550 PVR inte hanterar bildformatet 16:9 rätt och istället skickar ut en ren/nativ 4:3-signal vid 4:3-sändningar, vilket också märks på att storleken på EPG/menyer hoppar när man växlar mellan kanaler som skickar 4:3 och 16:9. :)

90% av all TV skickas än så länge tyvärr i 4:3 format. Att ställa om skärmen för att få bort de skrikiga gråa kanterna och få en förvrängt/utdragen bild är för mig en icke-lösning. Det samma gäller att ställa om boxen till 4:3 och gå miste om de 16:9 sändningar som finns.

Vanlig TV skickas i sk. overscan vilket innebär att bilden är större än vad man kan se på bilden. Båda Thomson och Samsung boxarna ger äkta 16:9-bild signal och visar så mycket av den verkliga 4:3 bilden som det bara går på en 16:9 skärm/TV, vilket i praktiken innebär att man får en bild på ca 14:9 utan några som hellst förvrängningar.

Andra som har upplevt liknande problem? Jag är mycket tacksam för info om vilka boxar/fabrikat som hanterar 4:3 sändningar "riktigt" på 16:9 skärm/TV, och vilka som inte gör det.

/Bjorn

Postad 30 november 2005 - 14:36

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Låter inte alls bra. Köpte min Dilog i går, men har inte hunnit koppla in den ännu. Du talar emot dig själv i ditt inlägg...

Att kanterna blir just gråa beror nog lite på just min skärm/TV, huvudproblemet är dock att Dilog DT550 PVR inte hanterar bildformatet 16:9 rätt och istället skickar ut en ren/nativ 4:3-signal vid 4:3-sändningar, vilket också märks på att storleken på EPG/menyer hoppar när man växlar mellan kanaler som skickar 4:3 och 16:9.  :)

Detta stämmer inte med andra meningar i ditt inlägg. Om boxen hanterar det rätt så skall den skicka ut hela bilden utan att konvertera den vid 4:3 sändning. Detta medför naturligtvis att boxens OSD är olika stora beroende på om det är en 4:3 eller 16:9 bild (jag har i alla fall inte sett någon box som har olika OSD beroende på wide eller inte wide bild).

Om bilden blir mindre så måste det vara TVn som klipper bilden. Vilket jag kan misstänka att många TV gör.

P.S. Ett tips att kolla boxen är att koppla in den till en gammal hederlig 50Hz TV som inte gör något konstigt med signalen.

//Michael

Postad 30 november 2005 - 18:15

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Detta stämmer inte med andra meningar i ditt inlägg. Om boxen hanterar det rätt så skall den skicka ut hela bilden utan att konvertera den vid 4:3 sändning. Detta medför naturligtvis att boxens OSD är olika stora beroende på om det är en 4:3 eller 16:9 bild (jag har i alla fall inte sett någon box som har olika OSD beroende på wide eller inte wide bild).

Problemet ligger i att man inte kan ställa in Dilog DT550 PVR att alltid skicka en 16:9 signal. För mig är det oaccaptabelt att boxen ger en så stor försämring i bilden jämfört med Samsung och Thomsons boxar.

Om bilden blir mindre så måste det vara TVn som klipper bilden. Vilket jag kan misstänka att många TV gör.

Nej, TV'n återger den bildsignal den får av boxen 100%. Får den en 4:3-signal så visar den en 4:3 bild, och får den en 16:9-signal så visar den en 16:9 bild. Samma problem här, Dilog DT550 kan endast skicka en 16:9-signal till TVn vid 16:9 sändningar. Man kan säga att den är "halvt 16:9 kompitabel". :)

P.S. Ett tips att kolla boxen är att koppla in den till en gammal hederlig 50Hz TV som inte gör något konstigt med signalen.

Har (som tur är) ingen CRT Widescreen TV att testa på. Kör och testar TV'n mot min 4:3 20" TFT TV i sovrummet just nu. Bilden där är perfekt (kör 4:3 letterbox). Dilog DT550 kan hantera en 4:3 TV, men stödet för 16:9 TV suger dock om man jämför med Samsung och Thomsons boxar.

Mailade Dilog ang problemen, och fick ett aningens idiotiskt svar. Postar mailet från Dilog och mitt svar på det nedan.

Postad 30 november 2005 - 18:25

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Okey, nu förstår jag vad du vill göra. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att någon skulle vilja ha den konstiga funktionaliteten, men nu vet jag en person som vill det. Du vill alltså att boxen krymper bilden och skickar svarta kanter på sidan om. Detta kommer att försämra bilden, hur mycket försämring beror på hur detta skulle implementeras. Görs det digitalt så blir det nog inte så roligt. Det blir också en försämring då TVn skall sampla in bilden. Jag ser bara nackdelar med detta. Ger sämre bild och du vinner inget. Vad ser du för positivt med detta?

P.S. Har nyss kopplat in min box, funkar bra (precis som det skall) med 4:3 och 16:9.

//Michael

Postad 30 november 2005 - 18:29

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Svar från Dilog ang problemen

Från: Pelle Dilog [mailto:[email protected]]
Skickat: den 30 november 2005 14:35
Ämne: SV: DT550 Problem på 16:9 TV

Våran erfarenhet visar att boxen bör stå i Letterbox4x3. då ställer den om sig själv.

Med vänlig hälsning

Dilog

Jag skickade detta svaret:
------------------------------------------
Hej Pelle,

Nej tyvärr så leder det endast till att jag får svarta sorg-kanter uppe och nere i tillägg till de på sidorna vid äkta 16:9 sändningar (från tex SVT).

Trotts att boxen är inställt på bildformatet 16:9 så skickar boxen en 4:3-bildsignal vid 4:3-sändningar. När boxen är inställd på bildformatet 16:9 så borde den självklart också skicka ut en 16:9-bildsignal vid 4:3-sändningar.

Problemet ligger i att man inte kan ställa in Dilog DT550 PVR att alltid skicka en 16:9 signal.

Enkelt förklarat så efterlyser jag bildformatet ”16:9 Letterbox”.

En förklaring/jämförelse:

Bildformatet 4:3 Letterbox (finns idag)
Bilden som skickas till TV’n är alltid i 4:3 formatet
Vid 16:9 sändningar så fylls bildsignalen ut med svart över och under till 4:3

Bildformatet 16:9 Letterbox (efterlyses)
Bilden som skickas till TV’n är alltid i 16:9 formatet
Vid 4:3 sändningar så fylls bildsignalen ut med svart höger och vänster till 16:9

Fråga:
Finns det någon chans att detta kan komma i en framtida firmware till boxen?

Jag är medveten om att många som idag sitter med en 16:9 Widescreen TV har lite erfarenhet och kunskap om hur man använder sina produkter fullt ut. Men allt efter som allt flera går över till platt och digitalt så kommer också kraven på hur digital-boxar hanterar en 16:9 TV att öka.

För mig är det i alla fall inte acceptabelt att använda en box som ger en så stor försämring i bilden (se exempelbilder nedan), mot det Samsung och Thomsons boxar presterar.

Hälsningar,
------------------------------------------

Postad 30 november 2005 - 18:48

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Okey, nu förstår jag vad du vill göra. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att någon skulle vilja ha den konstiga funktionaliteten, men nu vet jag en person som vill det.

Jämför hur bilden visas på fotona i orginalinlägget och i mitt Galleri. Föredrar du verkligen Dilogens bild framför Samsungens? :D

Du vill alltså att boxen krymper bilden och skickar svarta kanter på sidan om. Detta kommer att försämra bilden, hur mycket försämring beror på hur detta skulle implementeras.

Nej, en 4:3 bild har jättegott med platts på en 16:9 TV. Jag vill att Dilogen ska ge fan i att ändra något på orginalbilden och projektera den mot en svart bakgrund, precis så som Samsung och Thomsons boxar gör!

Så som det är nu så är det endast Dilog-boxen som försämrar bilden då den bl.a. kapar bort en del av kanterna (den del man normalt inte ser på en 4:3 TV pga sk Overscan - orginalbilden är större än vad TVn kan visa).

P.S. Har nyss kopplat in min box, funkar bra (precis som det skall) med 4:3 och 16:9.

Kul, hoppas du kommer vara lika nöjd med den i framtiden. :)

Några nyfikna frågor:
- Vad har du för Dilog-modell?
- Vad har du för TV?
- Vad hade du för box innan Dilogen?

/Bjorn

Postad 30 november 2005 - 18:50

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Hej igen,

Dom kan med mycket stor säkerhet INTE lägga in detta med en ny mjukvara. Den funktionaliteten som du vill ha kräver hårdvara. Skulle det göras digitalt så krävs mycket beräkningskapacitet, bör nog lösas analogt men då måste detta implementeras i hårdvara. Jag har aldrig hört talas om någon burk som gör detta.

Som sagt, det ända som du får med det du önskar är sämre bild. Finns ingen nytta med det.

P.S. Det är ingen skillnad på bildsignalen (på teknisk nivå, inte utseendet på bilden) vid 4:3 eller 16:9, hela bandbredden utnyttjas. Sedan är det en signal på sidan om som talar om om TV skall dra ut bilden till 16:9 eller inte, för att få rätt propotioner. En 4:3 bild och en 16:9 bild har samma upplösning.

//Michael

Postad 30 november 2005 - 19:04

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Som sagt, det ända som du får med det du önskar är sämre bild. Finns ingen nytta med det.

eh?

Snälla, läs mina inlägg ovan om du vill bidra med något konstruktivt, och svara gärna på mina frågor. Om inte så var lite hygglig och låt bli att smutsa ned min tråd.

TILLÄGG:
Hmm missade att titta på klockslagen på inläggen, var nog lite snabb med ett surt svar... ledsen för det.. :)

Redigerat av Rohme, 30 november 2005 - 19:10.

Postad 30 november 2005 - 19:11

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Hej Björn

Vi skriver visst inlägg samtidigt, blir lite rörigt.

Dilogen skickar ut det som kommer (tror jag, har inte tekniskt kontrollerat detta). Detta föredrar jag, varför försämra bilden. Det är din TV som klipper bilden, om du nu inte ser allt. För att se om den klipper så måste man ha en special TV som visar allt eller gå in i TVns service meny. Har tyvärr ingen TV för det. Jag tror att alla 16:9 TV är så att dom klipper bilden för att visa så mycket som en 4:3 TV bör visa (måste finnas toleranser). Dessa toleranser för bildstorleken skulle i och för sig kunna försvinna när alla har platta TV. Kan säga att dom två Panasonic bredbilds TV jag har haft klipper bort en stor bit av bilden. Det går tyvärr inte att tjustera in det så man ser mer, för då blir bilden helt fel (toleranser/olinjäriteter i bildröret).

För att Samsungen skall kunna visa den bilden så måste den krympa ihop bilden och lägga svart runt om. Detta innebär automatiskt en lägre upplösning av bilden. Kanske inte i Samsungen (beroende på hur dom gjort) men garanterat i TVn.

Jag vill att Dilogen ska ge fan i att ändra något på orginalbilden och projektera den mot en svart bakgrund

Det omöjligt att äta kakan och ha den kvar. (hoppas du inte tar illa upp, men det är omöjligt att göra dessa två saker samtidigt) Det är bättre att hela signalen fylls upp med bilden, än att trycka ihop den och fylla ut med svart.

Jag har en Panasonic 36" TV och en Topfield 4000 satelitbox. DT550PVR-boxen skall syrran ha.

P.S. Tror inte att det finns någon box på marknanden som någon blir nöjd med, allt verkar vara skit.

//Michael

Postad 30 november 2005 - 19:17

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

eh?

Snälla, läs mina inlägg ovan om du vill bidra med något konstruktivt, och svara gärna på mina frågor. Om inte så var lite hygglig och låt bli att smutsa ned min tråd.

TILLÄGG:
Hmm missade att titta på klockslagen på inläggen, var nog lite snabb med ett surt svar... ledsen för det.. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen fara. Du har ditt synsätt och jag mitt. Jag vill bara försöka förklara. Bilden blir (tekniskt sätt) sämre, däremot så ser du mer av bilden.

P.S. Skall försöka titta förbi någon butik och kolla in en Samsung eller Thomson, vilka modeller kan visa bilden på detta sätt?

//Michael

Postad 30 november 2005 - 19:26

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Dom kan med mycket stor säkerhet INTE lägga in detta med en ny mjukvara. Den funktionaliteten som du vill ha kräver hårdvara.

Misstänker också att de inte kan fixa till problemet med en ny mjukvara/firmware. Mitt orginal-mail till Dilog var nästan identiskt med första inlägget, men med detta tillägget:
--------------------
Jag har testat med båda original-firmwaren 1.04 och den senaste nu tillgängliga 1.06. Misstänker dock att problemet finns i boxens hårdvara (signalprocessor), så att framtida firmware-uppgraderingar inte kommer att kunna åtgärda problemet.
--------------------

Dilogen skickar ut det som kommer (tror jag, har inte tekniskt kontrollerat detta). Detta föredrar jag, varför försämra bilden. Det är din TV som klipper bilden, om du nu inte ser allt.

Det är tyvärr garanterat Dilogboxen och inte LG-skärmen som klipper bort overscan-delen av bilden.

P.S. Tror inte att det finns någon box på marknanden som någon blir nöjd med, allt verkar vara skit.

Testade en del boxar när jag skaffade Boxer för ca 1 år sedan (30 dagars öppet köp på on/off, Elgiganten etc är inte så dumt ;-)). Fastnade då för Thomson TH2000. Köpte och testade Samsung DTB-9401V när den släpptes, är 110% nöjd med den, en snabb kanonbra box... får nog avakta med PVR tills Samsung kommer till skott. :)

Postad 30 november 2005 - 19:48

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Ingen fara. Du har ditt synsätt och jag mitt. Jag vill bara försöka förklara. Bilden blir (tekniskt sätt) sämre, däremot så ser du mer av bilden.

P.S. Skall försöka titta förbi någon butik och kolla in en Samsung eller Thomson, vilka modeller kan visa bilden på detta sätt?

Kanske är det möjligt att bilden teoretiskt kan bli lite sämre, men i så fall är det så marginellt att det inte kan ses på en 42" plasma... vilket man i vissa fall kan när det gäller boxers MPEG2-komprimering av bilden. =) Åter igen, jämför mina foton, förutsatt att själva bildkvalitén inte är sämre på den med Samsungen, vilket föredrar du? :)

Om jag använder skärmens funktioner för bl.a. zoom/cinema etc så blir bildkvalitén helt klar sämre, så när det gäller tex 3ans filmer (Widescreen på 4:3) så lever jag med de svarta kanterna uppe/nere/höger/vänster. Skärmen är alltd inställd på "Orginal" vilket innebär att den återger den bildsignal som den tar emot. (finns ett undantag, när jag spelar xbox drar jag ut bilden med 16:9-läget).

Vore intressant att höra dina synpunkter på Samsung DTB-9401V! =)

Min Canal Digital Box fungerar f.ö. på samma sätt, en Samsung DSR 9500AX.

Postad 30 november 2005 - 20:37

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Med lite tur så är Samsung på G med en PVR som funkar med Boxer. =)

News - Samsung Electronics Personal Video Recorder

Samsung - Digital Video Recorder

Postad 30 november 2005 - 20:44

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Hej igen

Jag föredrar 4:3 signal vid 4:3 bild, annars kommer bilden bli sämre på min TV.

Vad gäller bild kvalite så varierar det mycket mellan olika program (på samma kanal). Jag är mycket irriterad över det. Speciellt när dom sänder 16:9 med dålig kvalite (har hänt många gånger på TV4). Vissa program har även eftersläpningar/hack som gör att man får ont i huvudet. Det finns dock höjdpunkter, ibland blir man mycket överraskad över hur bra bild det går att få med PAL (DVB-S). Idag snackas det mycket om HDTV, det vore bra om TV kanalerna först lär sig att utnyttja PAL systemet fullt ut.

Skall försöka hinna med att besöka en TV butik imorgon.

P.S. Nu har du satt myror i huvudet på mig, undra om det är så att boxarna inte sänder ut allt...måste nog ta mig tid att kolla det.

//Michael

Postad 30 november 2005 - 20:56

to
  • to
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Andra som har upplevt liknande problem? Jag är mycket tacksam för info om vilka boxar/fabrikat som hanterar 4:3 sändningar "riktigt" på 16:9 skärm/TV, och vilka som inte gör det.

<{POST_SNAPBACK}>

Force 530T hanterar 4:3 korrekt på en 16:9-skärm. Först ställer man in om man har en 4:3- eller 16:9-tv. Sedan väljer man hur man vill att bilden ska hanteras vid en sändning av det motsatta formatet:
- via TV
- klippt
- svarta kanter
- kombinerad

Själv gillar jag läget kombinerad då den klipper lite uppe och nere och lägger smala svarta kanter på sidorna (alltså ungefär 14:9 för en 4:3-sändning på 16:9-tv). Man får då med eventuella textremsor samtidigt som overscan utnyttjas till max.

För mig låter det konstigt om Dilog inte skulle kunna fixa detta via en firmwareuppgradering om de bara vill och förstår problemet...

Postad 30 november 2005 - 21:06

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

P.S. Nu har du satt myror i huvudet på mig, undra om det är så att boxarna inte sänder ut allt...måste nog ta mig tid att kolla det.

Ta en titt på denna bilden, den visar nästan hela 4:3-bilden så som skickas ut. Ta sedan en titt på din TV när 1an eller 2an för en gång skuld visar en provbild. Hur mycket av det svart/vita mönstret längst ut ser du?
Postad bild
Och jo.. SVT har också med det mönstret i sin bild. :)

Postad 30 november 2005 - 21:22

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Force 530T hanterar 4:3 korrekt på en 16:9-skärm. Först ställer man in om man har en 4:3- eller 16:9-tv. Sedan väljer man hur man vill att bilden ska hanteras vid en sändning av det motsatta formatet:
- via TV
- klippt
- svarta kanter
- kombinerad

Tack! Det lilla jag hunnit läsa om den verkar bra, "bara" 80GB hårddisk höres mycket lockande ut med tanke problemen med Dilogen och att deras support föreslår att ställa in den på "4:3 Letterbox".

I Dilogen kan man bara välja bildformaten: [4:3 Full] - [4:3 Center] - [4:3 Letter Box] & [16:9] :ph34r:

Upplever du den som snabb på att byta kanaler? Visar den aktuell kanal (miniatyr eller bakgrund) i EPG'n? Några buggar eller funktioner som kunda vara bättre? =)

Ser att den finns i lager där jag köpte Dilogen, kommer troligen att åka och byta i morgon för att testa den... 30 dagars öppet köp rocks!!! =)

Postad 30 november 2005 - 21:42

to
  • to
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Tack! Det lilla jag hunnit läsa om den verkar bra, "bara" 80GB hårddisk höres mycket lockande ut med tanke problemen med Dilogen och att deras support föreslår att ställa in den på "4:3 Letterbox".

I Dilogen kan man bara välja bildformaten: [4:3 Full] - [4:3 Center] - [4:3 Letter Box] & [16:9]  :ph34r:

Upplever du den som snabb på att byta kanaler? Visar den aktuell kanal (miniatyr eller bakgrund) i EPG'n? Några buggar eller funktioner som kunda vara bättre? =)

Ser att den finns i lager där jag köpte Dilogen, kommer troligen att åka och byta i morgon för att testa den... 30 dagars öppet köp rocks!!!  =)

<{POST_SNAPBACK}>

Kanalbyten är rätt snabba (uppskattningsvis 1-2 s, inget man stör sig på iaf). I EPG-läge visas TV-bilden i miniatyr uppe i hörnet. Enda buggen som jag kan tänka på är nog att 5.1-ljudet ibland tappas (det blir då tyst tills man byter kanal). Ny uppdatering är dock på gång i dagarna så man kan ju hoppas att det är fixat. Inga problem vid stereoljud. I nya mjukvaran kan man även spela in ett program medan man tittar på ett annat inspelat.

Postad 30 november 2005 - 22:31

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Ta en titt på denna bilden, den visar nästan hela 4:3-bilden så som skickas ut. Ta sedan en titt på din TV när 1an eller 2an för en gång skuld visar en provbild. Hur mycket av det svart/vita mönstret längst ut ser du?

Det svart/vita skalar TVn bort så som den skall, även om man önskar något annat :D Kanske skulle gå in i service menyn och se om det går att ta fram mer av bilden i 4:3, inte säker på om det finns någon sådan inställning. Var inne i min förra Panasonic, men vad jag kommer ihåg så försökte jag bara tjustera 16:9 bild.

Sänder SVT någon test bild i 4:3 format?

P.S. Bilden verkar vara från en Topfield :ph34r:

//Michael

Postad 01 december 2005 - 00:05

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Sänder SVT någon test bild i 4:3 format?

P.S. Bilden verkar vara från en Topfield :ph34r:

Jepps, SVT sender testbild i båda 16:9 och 4:3 formaten... någon sällan gång när det är sändningsuppehåll. =)

Gissar att bilden är tagen med en dator med TV-kort, hade en lika dan från SVT för några år sedan. =)

Postad 01 december 2005 - 17:31

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Fick svar från Dilog idag:

Från: Pelle Dilog [mailto:[email protected]]
Skickat: den 1 december 2005 09:38
Ämne: SV: DT550 Problem på 16:9 TV + Tillägg

OK vi tar till oss detta .
Ska se om det finns något att göra åt det.

Med vänlig hälsning
Dilog

Lämnade tillbaka Dilog DT550n idag och köpte en Force 530T som ska testas ordentligt. Lite synd att Force 530T inte har dubbla tuners, men om allt annat är bra så..

Om Dilog återkommer och berättar att de fixat 16:9 stödet i en ny firmware, har jag lovat att ge den en ny chans. =)

Siba står föresten högt i kurs hos mig just nu. Köpte Dilogen i Haninge (ända som hade den inne i Stor-Stockholm), inga problem att lämna tillbaka den i Barkarby! :-D

/Bjorn

Postad 01 december 2005 - 18:35

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Har nu testat lite för att kolla om Dilog'en klipper av bilden. Det gör den inte, hela bilden kommer ut. Eventuellt kanske den klipper väldigt lite. Jag har inte kunnat testa med en TV-monitor som garanterat visar allt. En DELL LCD dator skärm med composit ingång visade dock nästan hela bilden. Så bilden kommer ut, däremot så klipper dom flesta TV bilden.

Här finns bilder på en 4:3 och en 16:9 sändning.
- Första raden är Dilog kopplad till en Panasonic TV
- Andra raden är Dilog kopplad till en dator-LCD-skärm (composit)
- Tredje raden är MPEG strömmen visandes i en dator

P.S. Man kan också se att SVT inte skickar bild ända ut i höger kanten. Däremot rullande texten längst ner går ut till höger, längre än studiobilden.

//Michael

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  dilog1.jpg   73,76K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 december 2005 - 22:38

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Mich:
Hmmm 4:3 bilden på din TV ser ju riktig trevlig ut!
Har du lust att ta en bild på din 4:3 med Kanal 5 på din Tv (var man ser TV:ns kanter)?
Vore intressant att jämföra den mot min bild ovan, jämföra avständet mellan 5:ans logo och slutet på bilden.

"MPEG strömmen visandes i en dator"? MPEG-2 strömmen från Dilogen??? Nää? Hur?? :ph34r:

/Bjorn

Postad 01 december 2005 - 23:43

Rohme
  • Rohme
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Själv gillar jag läget kombinerad då den klipper lite uppe och nere och lägger smala svarta kanter på sidorna (alltså ungefär 14:9 för en 4:3-sändning på 16:9-tv). Man får då med eventuella textremsor samtidigt som overscan utnyttjas till max.

Har hunnit testa min Force 530 lite nu... gillar Kombinerat-läget, kan nog vänja mig med det! Använde en massa post-it på skärmen för att jämföra med Samsungen och för att se hur mycket av bilden (uppe & nede) som jag missar, och det är definitivt marginellt. *skratt*

Force 530-T verkar vara rätt stabil... trist dock att den saknar dubbla tuners (spela in en kanal och titta på en annan).. den kostar dock mindre än Dilog DT550 så jag kommer troligen att behålla den. Och om jag fortfarande är lika nöjd så flyttar jag in den till sovrummet när Force 765 släpps nästa år.

Nu ska jag fixa och finslipa så att min fjärr Logitech Harmony 885 funkar optimalt med Force-boxen.

HETT TIPS: Logitech Harmony 885
Använder den för att styra
- Joytech AV center (Audio/Video växel) Underbar produkt!
- Denon DVD-1910 (Hemmabio reciver)
- Denon Reciver AVR-1604
- Samsung DSR 9500AX (Canal Digital Satellit)
- Samsung DTB-9401V (Boxer Digital Box)
- LG MZ-42PM10 (42"Plasma)
- NaviPro eX (iPod Fjärr)
- Xbox
- Force PVR 530-T (Boxer PVR) - Nu mera.
- Sony Ericsson 750i (Mobil, har ingen möjliogheter att styra den via IR än så länge, men dockar den till stereon)

9 (10) olika produkter som den styr som en (1) ända enhet... och skärmen/knapparna visar allt i klartext, så inget "kom ihåg att knapp "A1" egentligen är "EPG" när jag tittar på TV och något helt annat när jag tittar på en DVD-film)... helt underbart!!!! Personligen tycker jag att den slår verstingmodellen av Philip Pronto till bråkdelen av priset! =)

Nästa steg är att fixa IR-dimmers till mina två up-lights & taklampan i vardagsrummet + ljuset i hallen och köket, har hittat "kandidater" men avaktar resultatet av en av mina kunders research av lämpliga/möjliga produkter (han har en velrenomerad lampaffär). Ett framtida projekt (till våren?) är att bygga ihop en motoriserad styrning av gardinerna i vardagsrummet. Livskvalitetsregel: Allt som kan styras från mys-soffan ska styras därifrån!!! :-D

/Bjorn

Postad 02 december 2005 - 14:05

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Har du lust att ta en bild på din 4:3 med Kanal 5 på din Tv (var man ser TV:ns kanter)?

Det skall jag nog kunna göra, vi får se när jag hinner. Det blir dock inte med bild från Dilog'en utan från min Topfield (Dilogen är på väg till syrran). Jag jämförde från Dilog och Topfield och tyckte att dom visade lika mycket (notera också att den ena är mark och den andra satelit).

Jag noterade också att min TV klipper rätt så lite på höger sidan, däremot mera på vänster sidan (räkna fyrkanterna över börskursen). På 16:9 bild så klipper den för mycket.

"MPEG strömmen visandes i en dator"? MPEG-2 strömmen från Dilogen??? Nää? Hur??

Ursäkta, det gick lite snabbt när jag skrev, inser att det är svårt att veta hur jag gjorde. Jag har tankat över (via USB) inspelningen i Dilog'en till datorn, filkonverterat och tittat på den (kollade med två olika MPEG titt/edit program).

Postad 04 december 2005 - 12:24

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Mich:
Hmmm 4:3 bilden på din TV ser ju riktig trevlig ut!
Vore intressant att jämföra den mot min bild ovan, jämföra avständet mellan 5:ans logo och slutet på bilden.

Okey, här kommer lite mer bilder. Dock är dessa inte med Dilog, utan en Topfield4000 (satellite, Canal Digital). Notera också att testbilden i 4:3 läge inte är någon 4:3 testbild, utan en 16:9 testbild och så tvingade jag över TVn i 4:3 mode. När jag skall välja en inspelning att titta på så visas en liten förhandsbild. I denna så syns väldigt mycket av vänster, top och botten av bilden.

P.S. Jag vill inte på något sätt säga att min TV är bra på detta, utan visar bilderna på efterfrågan.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Top1.jpg   159,53K   0 Antal nerladdningar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.