lcd vs plasma - vad är bäst för Xbox 360?
22 svar till detta ämne
Postad 01 December 2005 - 13:49
justd
-
justd
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har läst en hel del om lcd vs plasma i det här forumet och nu skulle jag önska få lite hjälp från när det gäller val av TV inför nästa generations konsoler. Är något av en TV-spelsfanatiker och har en Xbox 360 på ingång. I skrivande stund har jag en vanlig Sony 28" som funkar utmärkt. Men eftersom Xbox 360 är anpassad till HDTV med allt vad det innebär så verkar det vara det man ska ha. Eftersom jag dessutom har begränsad budget (15 000 kr) så påverkar det mina alternativ. Dessutom bor jag i en liten lägenhet och hade tänkt ha TV:n i mitt vardagsrum och då har jag tittat på storlekar runt 32" - 37". Läst mycket gott om Viewpan (osäker på stavning) och funderar på en sådan 37" om jag kan hitta den i lager. Skulle också vilja veta om det är smart att köpa nu, eller om man egentligen ska vänta lite? Har inget sådant jättebehov av ny TV just nu och funderar på att vänta tills efter julrushen och se om januarireorna har några klipp att komma med. Vad tror ni om det? Men som sagt, kom gärna med förslag på HDTV-apparater och argument om vad som funkar bäst med lcd vs plasma för Xbox 360.
Postad 01 December 2005 - 18:12
Racoon
-
Racoon
-
Användare
-
-
111 inlägg
I de storlekar som du funderar över så tror jag nästan LCD är det givna alternativet.
Svårt att hitta plasmapaneler med HD-upplösning i så små storlekar.
Tror det beror på att man kan inte gör pixlarna så pass små.
Villken LCD du ska köpa kan jag inte svara på.
Du kan säkert mer om den marknaden än vad jag gör =)
Postad 01 December 2005 - 19:23
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Viewpian 37" kommer i lager hos dustinhome på måndag tror jag...
en annan intressant tv som kommer snart är Hyundai Imagequest Q320...
kolla i respektive trådar för mer information
Postad 01 December 2005 - 19:49
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Storlek under 40" är LCD. Dessutom får du ingen vettig HD-plasma för 15k. Jag säger LCD för din del.
Lirade faktist lite 360 HD-upplöst på siba igår, gjorde sig riktigt bra på en samsung-LCD.
Lite off-topic, var faktist inte så imponerad över 360n. Det var riktigt snyggt, men inte häpnansveckande. Kändes lite "pc".
Testade Kaneo (eller vad det heter) och Call of Duty 2. Kikade även nån trailer på Need for speed, den var schysst, men osäker på hur mycket som var "in-game" och hur mycket som var videosekvenser med effekter...
Postad 01 December 2005 - 19:55
Unregistered938088eb
-
Unregistered938088eb
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
I SuperPlays test rekommenderade de inte LCD, såg inte alls bra ut på någon
LCD enligt dem, inte ens de för ruskiga pengar.
Citat: Plasma is the shit!
Postad 01 December 2005 - 20:01
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
jo, högupplöst plasma är det som gäller, har själv en som skall användas till 360/ps3 =) Dock håller jag inte med superplay, det såg faktist riktigt schysst ut på LCDn. Vanligtvis brukar jag reta mig på att det inte är tryck i LCDer, hänger inte med eller ingen schysst styrka. Var dock inget sådant alls på denna. Kan dock ha varit flyt från min sida att ha sett en "värsting LCD" eller nått, vad vet jag. Faktum kvarstår dock, får ingen schysst HD-upplöst plasma för under 15k, så jag anser fortfarande att under de premisserna så är det LCD som gäller. edit: syftningsfel, såg skevt ut[I]
Redigerat av jessej, 01 December 2005 - 20:06.
Postad 01 December 2005 - 22:52
Racoon
-
Racoon
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag rekomenderar starkt att iaf testa en pdp. Du kanske blir så pass häpen att det plötsligt känns billigt, vad vettja. Om inte annat så är det lågupplösta plasmaskärmarna inte så dåliga i dagsläget så det kanske kan vara värt med en sådan jämtemot en mindre lcd. Verkar som att alla som matar vad som helst med HD får ett stort lustigt grin i fejan som inte går att mätas. Samma sak verkar gälla för lågupplösta plasmaägare.
Postad 01 December 2005 - 22:56
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
skall väll inte buffla för mycket, men.... OM du skulle kunna tänka dig ovanstående linje att kanske gå på en lågupplöst plasma, så ha i åtanke att; 1) dom lågupplösta skalar ner till en upplösning som är lägre än PAL-sändning. 2) du skall ha sätt riktig HD först, så du vet vad du jämför med (kan tänka dig att skippa). 3) finns ingen trea, precis som det för mig inte finns ett val som heter lågupplöst  bottenlinjen är att om du skippar HD så tror jag att du kommer kunna bli rejält besviken, om inte idag, så i framtiden. Bättre med en mindre tv som är högupplöst, än en större som är lågupplöst... Men men, omständigheterna måste få bestämma, du vet själv vad som passar bäst. edit: stavar som en kratta
Redigerat av jessej, 01 December 2005 - 23:00.
Postad 01 December 2005 - 22:57
Agency
-
Agency
-
Rookie
-
6 inlägg
...eftersom att mitt X-Box ser underbart ut på min Atec 37" LCD...så kan jag
bara drömma om hur det kommer att se ut i HD läget med X-Box 360!!
...pekar givetvis på en LCD HD!!!
Redigerat av Agency, 01 December 2005 - 22:58.
Postad 01 December 2005 - 23:01
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Off-topic.
Skriver detta inlägg klockan 23:01, ser ut som om server-tiden går en timme krokigt.
Postad 01 December 2005 - 23:56
justd
-
justd
-
Användare
-
-
175 inlägg
Intressanta svar från allihop. Linjen verkar alltså vara den att om jag skulle vinna på lotto och få obegränsad budget då är det plasma som gäller. Med begränsad budget är det LCD som gäller i storlekarna under 40". Det var ungefär vad jag trodde och den uppfattningen jag fått efter att ha läst i trådar här tidigare. Enda problemet nu är att bestämma sig för format. Eftersom jag inte är någon hejare på detta känns det lite riskabelt att lita på försäljarna på siba, elgiganten och onoff som är det jag har i närhten att kolla på då dessa brukar kunna ungefär lika lite som jag. Får väl helt enkelt vänta och se vad som händer med viewpan och hundaien. Den sistnämnda hade hörlursuttag vilket är viktigt för mig så man kan spela på nätterna utan att väcka grannarna
jessej jag har varit runt på en del spelmässor och sett maskinen korrekt uppkopplad på både filmdukar och stora plasmor och lcd-skärmar då jag jobbar i spelbranschen och det ser helt annorlunda ut än jämfört med att se det i någon "kiosk" hos någon återförsäljare kan jag säga  Ska du köpa spel så rekommenderar jag Call of Duty 2 och Project Gotham Racing 3 och Perfect Dark Zero samt King Kong till en början. Suveräna allihop
Postad 02 December 2005 - 00:14
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Jodå, jag har inte räknat ut den än, blir nog en efter jul 
Dock har den blivit så upp-hypad att jag faktist förväntat mig mer. men som sagt, omständigheterna var inte de rätta, taskigt med tid, och ståendes i "kiosk"... dock fick jag endå "pc-känsla". Men men, hemma med HD-plasman och HKn blir det nog annorlunda
Jag tror du har fått god koll på läget, och vad du skall kolla efter. Skönt att du har uppfattningen att man inte skall lita på de stora kedjorna. Dom har oftast taskigt uppkopplade enheter, och outbildad personal. Kanske lite hårt att säga så, men det är sällan man hittar en fanatiker där
Rörande hörlursuttaget, nu är jag lite dålig på just LCDer eftersom jag är en "plasma människa" själv, men skippar inte även LCDerna oftast att skeppa med högtalare?
Det jag är ute efter är att du antagligen kommer koppla enheten till en reciever för att få schysst ljud (och även faktist få ljud, om det är en tv utan högtalare =), och isf har du väll hörlursutgången genom den?
Postad 02 December 2005 - 00:24
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jag fick min Xbox 360 idag tillsammans med en Viewpia 32", har bara kört Kameo-demot än så länge eftersom mina spel kommer imorgon men jag kan säga att TV:n har absolut inga problem med att hantera 360:n, underbart flyt i bilden och sicken upplösning sen!
Kan varmt rekommendera denna TV till Xbox 360!
Postad 02 December 2005 - 09:03
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
låter supernajs då jag själv har en viewpia 32", dock har man inte spelat nått tv-spel sen den dära första playstation...men det kanske är dags nu
Postad 02 December 2005 - 11:43
justd
-
justd
-
Användare
-
-
175 inlägg
När jag varit och tittat på LCD-apparater så har hörlursuttag varit en bristvara tyvärr. Eftersom jag inte har någon hemmabioanläggning just nu så behöver jag ett hörlursuttag på TV:n jag köper. Självklart kommer det en sådan anläggning senare, men eftersom jag har begränsad budget kan jag inte få allt på en gång tyvärr
Angående PC-känslan där med vad gäller Xbox 360, vet inte varför vissa får det, kanske beror på att Microsofts ligger bakom konsolen och förknippas så mycket med PC? Ingen som klagar på PC-känsla när det gäller GC/PS2 och båda dessa innehåller lika mycket datordelar som Xbox gjorde (processor, grafikkort, ramminne etc) och samma gäller för PS3 och Nintendos nya.
hofwing hur bra känsla är det med Viewpan? Det är som sagt den TV jag funderade på innan jag såg info om den där hundaien, eller hur det stavas. Du får gärna återkomma med liter filmer/bilder när spelen till 360:n kommit. Finns det eller finns det inte något hörlursuttag på Viewpan förresten? Vore bra och veta det med.
Postad 02 December 2005 - 20:27
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
justd: Tycker det är grymt skönt att lira på TV:n, har lagt in ett par bilder i mitt galleri nu (inga in-game då de bilderna bara blev skit), men ett par meny bilder lyckades jag ta.
Ska se om jag orkar spela in nån liten filmsnutt när jag lirar.
Tyvärr, det finns ingen hörlursutgång på TV:n
Postad 02 December 2005 - 20:33
justd
-
justd
-
Användare
-
-
175 inlägg
Fan också, hade hoppats på en hörlursutgång. Antar att det problemt försvinner när man skaffar hemmabioanläggning då. Kan du berätta lite mer om vad du kör med för utrustning utöver TV:n/konsolen? DVD, hemmabioanläggning, sladdar, inställningar etc? Valet står mellan denna och hyndaien utan tvekan såvida inte något mer dyker upp innan jag bestämmer mig.
Postad 02 December 2005 - 20:51
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jag har dessvärre inte hunnit så långt med min utrustning, det jag har kopplat till TV:n är följande: XB360 (komponent), BBK DV971H DVD (supra dvi-kabel), Dreambox, PS2, Xbox, GC (alla via Joytech AV Control Center med RGB-scart).
Får bra bild på allting, ska dock uppgradera den gamla Xbox-konsolen med komponent och köra i 720p, får se hur det blir då. DVD-bilden blir klockren i 720p över DVI.
Postad 02 December 2005 - 21:00
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Ang gamla xboxen.
Observera att det enbart blir menyer mm som blir 720p, inte spelen.
Dock är det definitivt något du endå skall göra, då samtliga spel får progressiv bild istället!
Postad 03 December 2005 - 02:02
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jodå, jag vet att PAL-spelen inte stödjer 720p, har dock ett par NTSC-spel som jag tänkt köra i den upplösningen.
Använder även min Xbox som mediecenter så det kan nog göra lite skillnad där också...
Postad 03 December 2005 - 12:56
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Okii. Du kan alltid kika här om du är sugen på fler sådana spel: Lista över Xboix NTSC spel som kör HD
Postad 03 December 2005 - 17:19
justd
-
justd
-
Användare
-
-
175 inlägg
Hofwing, ok, tack för tipsen. Verkar inte vara alltför komplicerat med andra ord. Ska vänta och se vad som händer kring Hundayien och se om folk får fatt på den med 360:n och testar den där. I sådana fall väljer jag den om det blir bra betyg därifrån. Annars har jag viewpan som andrahandsval, båda ligger i min prisklass och då kan jag få lite mer cash över att kanske kunna lägga på en billigare hemmabioanläggning också. Får hålla koll på trådarna här i forumet helt enkelt och kolla upp vad som händer.
Postad 03 December 2005 - 19:17
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Okii.
Du kan alltid kika här om du är sugen på fler sådana spel: Lista över Xboix NTSC spel som kör HD
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tipset!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|