Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Universell fjärrkontroll för RF 433Mhz, finns det?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 december 2005 - 16:33

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon vet om det finns universella, programmerbara fjärrkontroller som fungerar för radiofrekvenser, RF 433,92Mhz, till skillnad från infrarött, IR?

Någon som vet hur koderna som sänds ut är uppbyggda? Flera märken ställs in med en huskod A-P (16st) och en enhetskod 1-16.

Jag har nämnligen skaffat på mig produkter av olika märken vars fjärrkontroller bara är delvis kompatibla. Mycket störande.

De produkter jag har är:

Waveman http://waveman.nu/
Strömbrytare och dimmer
Posted Image
Väggknappar
Posted Image
Fjärrkontroll.
Posted Image
Denna klarar av att tända Nexa-mottagare men inte släcka dem.

Nexa http://www.nexa.se/
Elektronisk belysningstranformator med inbyggd trådlöst styrd dimmer.
Posted Image
Digital fjärr med timerfunktion.
Posted Image
Denna är mycket krånglig att programmera och tyvärr totalt oanvändbar för mig då det endast går att lägga in ETT ENDA på/av tillfälle för varje mottagare.

Everspring http://www.everspring.com/
Fjärrkontroll
Posted Image
Denna klarar av att tända och släcka Nexa-mottagare men endast släcka Waveman-motagare, inte tända dem.

IKEA Koppla
Fjärrkontroll med display och programmerbar timer
Posted Image
Hyfsat tydlig att ställa in timern. Klarar inte att styra några andra märken vad jag har märkt.

Postad 28 december 2005 - 19:51

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det finns någon fjärrkontroll som funkar att "lära RF" med.
En av orsakerna till att det är så misstänker jag är att det är betydligt bekvämare för elektroniktillverkarna att hålla sig till IR. På så sätt så kan man kränga samma utrustning globalt, utan att behöva ta hänsyn till varje enskilt lands lagstiftning över "tillåtna radiofrekvenser".

Däremot finns det fjärrkontroller som klarar av att sända RF å¨433 MHz, bara du har koderna.
Jag har själv en pronto som jag bland annat använder för att tända och släcka Nexa moduler med (se mitt senaste inlägg i pronto tråden). Pronton klarar även timers.
Men råkar man inte redan ha en pronto så är det ju en ganska stor investering om man bara vill tända och släcka lite lampor.

Är du lite elektronikkunnig kan du bygga din egen "inlärningsapparat" för RF, där du kan plocka in RF signalen till datorn (spela in till en .wav) och sedan få ut pronto koder.
Det kommer att kosta en del att köpa de prylar du behöver, och jag kan inte ge någon garanti på att det verkligen fungerar.

/Daniel

Postad 28 december 2005 - 23:35

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

~
Däremot finns det fjärrkontroller som klarar av att sända RF å¨433 MHz, bara du har koderna.
Jag har själv en pronto som jag bland annat använder för att tända och släcka Nexa moduler med (se mitt senaste inlägg i pronto tråden). Pronton klarar även timers.
Men råkar man inte redan ha en pronto så är det ju en ganska stor investering om man bara vill tända och släcka lite lampor.

Är du lite elektronikkunnig kan du bygga din egen "inlärningsapparat" för RF, där du kan plocka in RF signalen till datorn (spela in till en .wav)  och sedan få ut pronto koder.
Det kommer att kosta en del att köpa de prylar du behöver, och jag kan inte ge någon garanti på att det verkligen fungerar.

Precis, jag kommer med all sannolikhet inte att köpa någon pronto. Har redan en Philips fjärr (SBU760) som jag är mycket nöjd med. Precis lagom avancerad och snygg.

En sådan här skulle kanske gå att bygga något med, inte allt för dyr heller.
433 MHz mottagarmodul
Posted Image
Men som sagt, eftersom jag inte har en proto så måste jag ju bygga sändaren också och då blir det allt för avancerat om det skall bli något snyggt.

Postad 29 december 2005 - 01:01

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Precis!
Den modulen kan du nog plugga in i det här kortet:
http://www.laser.com...c327b393dd7db7
Sedan kopplar du bara till line in på datorns ljudkort.
Isolerar "rf-sändningen" från bruset.
Gör det till en .wav fil och använder programmet wave2ccf, så har du fått en pronto kod.

En annan variant skulle kunna vara att koppla in mottagarmodulen tex. i den här:
http://www.rentron.com/FS-2.htm
Så får du RF till IR omvandling.

Jag har lite dokumentation som beskriver båda dessa alternativ.

Om man väl får till sina koder (och inte har en fjärr som kan sända RF - som en pronto) så går det ju alltid att använda IR till RF pyramider. Jag använder de från teknikmagasinet för 500 kronor, funkar prima. Själva sändardelen omvandlar alla ir signaler som kommer till den till RF i 433 MHz.

Postad 05 januari 2006 - 20:25

Lintan
  • Lintan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har en del trådlösa fjärrströmbrytare från Nexa och skulle vilja ha en multifjärr som fungerar med dem. När man använder Pronto hur ställer man in fjärren så den fungerar för varje mottagare? Om det nu bara är så att man bara programmerar in koder var får man isåfall koderna ifrån? Har kollat på Nexas hemsida men inte hittat något.

Jag kan tänka mig att även köpa IR till RF pyramider för att slippa krångla till det men hur programmerar man dem då så att de kan kommunicera med fjärrströmbrytarna?

Jag undrar också vilka fler multifjärrkontroller i olika prisklasser som fungerar för detta ändamål enligt erfarenhet?

Många frågor på en gång men jag skulle vara tacksam för svar, är inte så hemma på det här området. :(

Postad 05 januari 2006 - 22:37

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Lintan,
Hur du får tag på pronto hex koder för nexa framgår av ett av mina senaste inlägg i pronto-tråden (#404). Jag kör pronto TSU3000 --> Pyramid --> Nexa moduler.
Det funkar bra.
Har även fått bekräftat från användare på "Remote central" att det med dessa koder går bra att styra nexa moduler direkt från en RU950.
Pyramiden omvandlar "all" IR till RF (och tvärtom) så det går bra precis med vilken "lärbar" fjärrkontroll som helst.

Vad som däremot inte går bra (jag har provat) är att använda RF-->IR pyramiden och försöka lära in den IR-kod som pyramiden genererar (till en lärbar fjärrkontroll).
Pga radiobrus så genererar pyramiden IR-koder konstant. Det gör att det blir i princip omöjligt att på det sättet lära en "clean" kod.

Som jag förstått det så kan man i programvaran för vissa multifjärrar importa pronto CCF:er. På så sätt kan man ju få in nexa koderna även till andra märken.
En annan metod är ju att du går till någon som har en pronto, ber personen i fråga att ladda in hex-koderna och sedan lär du IR från pronton till din "alternativa" mulitfjärr.

Postad 06 januari 2006 - 16:10

Lintan
  • Lintan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen,
En sista fråga: Om jag förstått det rätt så motsvarar varje CCF en IR signal som kan skickas till pyramid som omvandlar den till en specifik RF signal?

Nu är väl problemet bara att hitta en billigare multifjärr än Pronto som kan importera CCF:er. Alternativt leta i min bekanskapskrets efter någon som äger en Pronto.

Är det någon som vet vilka multifjärrar som kan importera CCF skulle jag bli väldigt tacksam.

Postad 06 januari 2006 - 18:48

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Kanske en pronto NEO (RU930 tror jag den europeiska varianten heter).
Du kan nog beställa en "renoverad" (refurbished) för en 80 dollar + frakt.
Så antagligen landar slutsumman på ~ 800 kr förutsatt att den inte "fastnar" i tullen. (vilket är ganska exakt halva priset för vad man får betala för en RU930 här i sverige).
Hursomhelst, en struntsumma i sammanhanget om man jämför med vilket "skräp" man får för samma peng av andra fjärrkontrollsmärken...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.