....nej den ska inte kunna producera regnbågar då det endast beror på färghjulet
VARFÖR?
En j-kligt bra fråga som kan leda en rätt många gånger.
Varför skulle RBE, ENDAST bero på färghjulet?
Är det för att dmd-chippet inte "flipprat" fram en färg färdigt när nästa segment visas?
Tror inte det.
Jag tror att rbe beror på att man visar en färg i taget vilket ger problem med kontrast-rika övergångar som rör sej över bildytan. Säg att ett motiv som ska återges av tre färger hinner flytta sej innan dmd-chipet har hunnit flippra färdigt alla nyanser och gråskalor.
En lösning med olikfärgade lysdioder kanske hjälper, en sådan lösning kanske till och med eliminerar rbe-problemet (åtminstone till synes). Men eftersom man fortfarande måste visa en bild med en färg i taget, så är jag åtminstone tveksam...
Att visa alla färgerna på en gång (d.v.s. använda 3 dmd-chip) tror jag är det enda sättet att HELT eliminera RBE-problemet, hur bra det funkar med lysdioder, återstår att se...
OBS. jag är inte en motsträvig pessimist, jag är bara en något försiktig realist. Det har ju liksom hänt förr att man har presenterat tekniska lösningar på problem som ofta inte har varit så bra och i värsta fall lett till ännu fler problem...
Det tråkiga med lysdiods-tekniken är att den inte går att tillämpa i vanliga projektorer, men kanske tekniken med lysdioder kan göras så effektiv så att "dlp-tv" kan konkurrera med de andra lite vanligare "storbilds-tv apparaterna"...
Inte helt ointressant med andra ord...