Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för zlay3r

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2006 - 22:01

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

Postad 08 January 2006 - 22:03

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
I slutet av i april kommer jag nog att uppgradera följande om inte jag har hittat bättre saker vid det laget :P
*Xindak FS-1 "högtalarkablar"
*Xindak FA-1 eller FA-2 "Signal kabel"
*Marantz DV6500 "DVD"
*Marantz CD5400 OSE "CD-Spelare"
*Marantz PM7200 "Förstärkare"
*HiFi Rack
*Absorbenter

Redigerat av zlay3r, 13 January 2006 - 06:27.

Postad 15 March 2006 - 23:47

IronDavid
  • IronDavid
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
*Haha* Okej...

Då vet du säkert lika bra som jag hur stor skillnad 2 db gör
när man redan är uppe i dom ljudstyrkorna... ;)

Sen kan man ju räkna en smula på var man mäter ifrån??

Men men, det kvittar ju... Bara man har kul!! ;)

Ha de gott!

MVH /David.

Postad 29 January 2007 - 22:08

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Jäklar vad läckert det var med plattorna i taket! Har du bockat till plexiglaset själv eller finns det färdigt att köpa någonstans?

Postad 07 February 2007 - 08:42

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Tjenare Nattlorden. Skulle vara roligt att få höra vilka högtalare under 100kkr som du har lyssnat på. För att minska ner antalet tar vi från 60-100kkr. Och under vilka förutsättningar lyssnade du på dom? Jämför du dom mot dina pip som står hemma eller dom som står i IÖs källare? Skulle bara vara roligt att få veta.

I princip samtliga som visats på mässa i Malmö & Göteborg senaste 10 åren samt funnits i butik i Malmö & Helsingborg samt en del till. Stora burkar från JM Labs, Von Schweikert, Meridian, Magnepan, Revel, Wilson, Dynaudio, Thiel, Audio Physics, Snell, Infinity, Canton (äger ett par Digital 1.1), Audiovector, Mirage, Matin Logan, Quad, Mårten Design, B&W, Sonus Faber m.m. m.m. m.m. kan inte minnas allt...

Har varit runt och lyssnat på massor under de 17 åren sedan jag började intresset på allvar. (Musik har jag har intresse för mycket längre - grundmålade pappas hemmabyggen innan jag var metern lång t.ex. Fick spela på pappas anläggning ifrån 4-5 årsåldern. Dual m. Ortofon/B&O/Voighthorn. Högtalarna spelar fortfarande idag, faktiskt. Bra koner!)

De som står hemma hos mig samt ett par till hemma hos någon annan.

Har själv inte lyssnat på något från IÖ men kanske gör det en dag är faktist intresserad av hans Basstöd eftersom min lägenhet är en öppen planlösning så basen sticker iväg in i alla rum och kanske skulle behöva lite extra vid dom lägre regionerna.

Du menar basmoduler i så fall. Basstöd funkar bara med pi60/s.

Det som går imot mej med både piP och pi60 är att dom har ett enda 6.5" element vilket jag tycker verka lite lite för att kunna reproducera en Hårdrocks live konsert. Känns som om det skulle tappa det fysiska trycket som finns när dom matar på för fullt. Kan ju ha fel här men det är ju ändå luft som elementet pumpar ut som gör att vi upplever korrekt känsla.

Där har du lite fel: piP är på 10.3cm, pi60 på 17.3cm i aktiv membranstorlek. I normal skriving har pi60 alltså ett 9"-element (Man specar ju på chassiet normalt)

piP kan jag hålla med om saknar det fysiska greppet, men pi60 är en helt annan sak på den punkten. Nu vet jag ju inte exakt vad du menar med livekoncert, men pi60 spelar ruskigt högt och tål vansinniga toppeffekter, så jag har svårt att tro att de inte skulle räcka för dig.

Visst kanske dom låter totalt homogent och hur perfekt som helt tonalt men tycker det verkar konstigt att få något äkta fysiskt tryck. Återigen jag kan ha fel ska väl ta mej iväg och lyssna på ett par Pi60 någongång men inte i IÖs källare eftersom jag tycker det är missvisande och man kan inte göra en korrekt jämförelse mot andra högtalare på den erfarenheten. Så ska prata med nån som har dom i ett vanligt varddagsrum som inte har allt för mycket akustikfix eftersom jag ändå aldrig kommer att kunna fixa rummet mitt så om jag vill behålla frugan min.

Se ovan resp. Gör så!

Tycker inte att du ska dra så förhastade slutsatser om att allting som LTS rekommenderar är det bästa som finns på marknaden, Eftersom det finns en uppsjö av tillverkare. Tyvärr tror jag många går på LTS ord och köper och rekommenderar utan att själv ha jämfört olika produkter som stärkare, CD och högtalare. Bara för att det mäter bra behöver det inte låta bättre! Finns många produkter som mäter likt men låter helt olika. Skulle du kunna säga vilken som var bäst genom att bara se på mätningarna och lyssna på subjektiva röster? precis som LTS röster är.

Du har fel här måste jag meddela, för LTS mäter inte förrän man hittat något fel vid lyssning och vill ta reda på varför. LTS testmetodik hittar väldigt enkelt fel på i princip all elektronik och därför blir det väldigt intressant de gånger de misslyckas att höra fel på apparater. De apparater som får högsta betyg är de som man inte kunnat påvisa att de förändrar signalen. Och detta görs med öronen i en väldigt avancerad utrustning (Studio Blue) och med duktiga lyssnare. Dessutom kan man testlyssna en förstärkare vid effektuttag som man normal aldrig kan lyssna på för att avgöra dess beteende vid de nivåerna utan att få trumhinnorna sprängda. Har du gått på fördomen att LTS bara mäter, så beklagar jag - men det är inte sant.

Detta inlägg är inte till för att ställa till bråk eller en het diskution men jag tyckte att vi kunde få lite klarhet av dina egna erfarenheter av tester mellan olika stärkare, Högtalare och CD-spelare eftersom du så säkert säger att Molle har dom bästa som finns. Som sagt finns inget bättre mätinstrument än ens eget öra för det är ju det som uppfattar vårat ursprung till våran hobby. Musiken.

Se ovan. Det är inte mätande som har avgjort det utan öron. Således håller LTS helt med dig.

Om du väljer en apparat som man inte kan höra gör något med musiksignalen (förutom förstärka den) så spelar det för dig ingen roll om du hittar något annat som teoretiskt sett är ännu bättre, för du har redan passerat hörseltröskeln. Det är den måttstocken som jag använder som "det bästa".

OM man är intresserad att införa färgningar för att tillfredställa en personlig smak, så finns det massor av annan utrustning som man kan tycka bättre om. Men vill man låta musiken passera apparaterna utan att deformeras så finns det ännu ingen annan som presenterar lika bra apparattester som LTS och en person med denna preferens kan köpa de produkterna rakt av utan att oroa sig. :unsure:

Många gånger ser jag att det fokuseras mera på att få det bästa istället för att njuta av musiken.
Mitt motto är: Det är inte återgivningen jag är ute efter, Utan det är musiken.

Eh... du menar att du är mer intresserad av ATT det blir musik, inte av VILKEN musik?
Återgivningen är ju den som säkerställer att du lyssnar på det som musikerna ville att du skall höra.

Om jag får överdriva lite grand för att påvisa vad jag menar, så låt oss säga att du kopplar in en ekobox samt vrider ned ett diskantreglage... och så lyssnar du på all musik så. Jag kan inte påstå att du inte kan gilla det ljudet bättre, men jag skulle tröttna på att all musik ekade och saknade lyster och bett i diskanten. Dessutom hade det varit svårt för dig att uttala dig om musiken då du aldrig hörde den som musikerna menat den. Samma sak inträffar i den absolut mesta utrustningen du kan köpa (och är konstigt nog helt oberoende av priset!) men självklart i mindre omfattning än exemplet, men ändå. Och många människor tröttnar efter ett tag på sina prylar och byter utan att egentligen förstå varför. Lyssningströtthet eller sameness är två ord. Och när man då kommer till butiken och hör något som saknar den färgning man vant sig vid så är det så lätt att imponeras och byta... tills man tröttnat på sameness:en från nya prylen ett halvår senare.

För att komma åt musiken, maximera återgivningen!

Många av mina kompisar frågar mej om jag inte tycker att det är tråkigt att lyssna på musik hos dom eftersom min anläggning håller så pass mycket högre klass än deras, Då brukar jag svara: Jag tycker det är lika roligt att spela musik på en billig CW anläggning, Bil anläggning, Kökradio som det är att spela i mitt varddagsrum. Det är ju inte anläggningen i sej som gör musiken rolig utan det är ju på vilket sätt man uppskattar musik. Korrekt eller inte korrekt lika roligt att lyssna ändå, Det säger en hel del faktist om vad jag prioriterar mest.

Håller med till stor del. Det går bra att lyssna på och digga musik på annat sätt också. Men det blir inte den där storslagna känslan som griper tag och skakar om och gör en andfådd, gåshudad och nästan religiöst upplyft. De anläggningar som du talar om spelar musik, men du kommer aldrig ifrån att de låter anläggning primärt, inte musik. Du misstar aldrig den återgivningen för att muskerna finns hemma hos dig. Dessutom missar du säkert hela sjok av musiken. Det är alltid kul när kompisar har med ett musikstycke hem till en och plötsligt upptäcker helt nya lager i musiken.
"Oj... var där en cello ihop med basen? Det har jag aldrig hört förr!"
Att passivt lyssna till musik det kan man göra varstans, men att släcka ned, sätta sig i lyssningposition, sluta ögonen och lyssna genom en hel platta och verkligen gå in i musiken och lyssna på alla instrumenten, kolsvärtan mellan dem, njuta bettet i cymbaler, bli förskräckt av dynamikutbrott, njuta mikrodetaljer som läppljud, naglarna på gitarrstängar, notbladsvändandet i en symfoniorkester m.m. är en helt annan sak. Och när man sedan lyfter sig så är man uppfriskad, knäsvag och salig.

Sen kan man ju ha roligt på andra sätt - stoppa i en bra rockplatta och studsa runt och spela luftgitarr... då behöver man ju inte hela spjutspetsprestandan, men den skadar inte.

Postad 07 February 2007 - 08:58

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Kan ju tillägga att LTS testat förfadern till ditt slutsteg och då enbart hade ett klagomål på ett filter, annars passerade det. Och det du har vill jag minnas har en "LAB DIRECT" koppling eller vad det kan kallas som saknar just detta. Så med stor sannolikhet sitter du med ett slutsteg som kan räknas som "det bästa" också, eftersom Sirius/GamuT inte ändrat några radikala saker mellan generationerna - bara finslipat lite. :unsure:

Försteget har jag inga uppgifter om, men GamuT ihop med Carlsson vann oftaste "bästa ljud på mässan" i min bok, så jag gillar det jag hört.

Redigerat av Nattlorden, 07 February 2007 - 09:01.

Postad 07 February 2007 - 15:00

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

visst får man en större upplevelse av att lyssna på en bra anläggning, Men bara för att det låter mera naturtroget så tycker jag inte musiken i sej blir bättre utan det är samma sångare, Samma instrument fast återgivningen skiljer sej. Visst kanske vissa anläggningar distar och låter mindre homogent men det är ingenting som jag stör mej på eftersom musik är ju trots allt musik oavsett vilken anläggning den spelas på. Så där finns mitt nöje det är inte i återgivningen utan mera i att musik är just musik oavsett hur det låter distad eller inte distad, Homogen eller inte homogen, 3-känsla eller inte 3d-känsla :angry: förstår du.

Jag förstår det jag läser, men jag kan inte förlika mig med det.

Jag har sett några mätningar på mina högtalare t.ex. Dom dippar ca -3db som max på få ställen sedan är det en höjning på +1db efter 8khz. Så dom mäter riktigt bra faktist, Impuls svaret är också riktigt imponerande.

Trevligt. Att impulssvaret är bra är en mycket viktig detalj för mig och något som både mina Canton Digital och mina Ino har gemensamt.

Jag tycker det viktigaste är att man själv är nöjd med hur det låter. Jag anser inte att en färgad anläggning är dålig utan rättare sagt minst lika bra som den mest korrekta anläggningen som finns. Den förmedlar ju musiken :angry:

Ok. Om jag får lov att vara petig så håller jag inte med din bestämda form på slutet. Jag håller med om att den förmedlar musik, jag har reservationer angående att en färgad anläggning förmedlar musiken. Om du hänger med på skillnaden.

Postad 09 February 2007 - 10:18

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Absolut. Det enda jag menar med det hela är att musik är ju musik oavsett vilken anläggning den spelas på. Tycker man att musiken blir/är fel i en dålig anläggning så är det ju mera anläggningen man fokuserar sej på istället för musiken. Därför kan jag säga att för mej är det lika roligt att spela musik på ett par datorhögtalare från dell som det är att lira på min anläggning i v-rummet, just för att musik är ju musik oavsett vars den spelas, Korrekt eller inte korrekt :rolleyes: Många glömmer bort detta tyvärr.

Förstår jag rätt så spelar det inte någon roll för musiken om vissa instrument fattas eller låter på tok fel. Så att artister som skriver/spelar in komplexa stycken överarbetar? Man skall skriva så enkel musik så att den går hyffsat bra att lösa upp i en klockradio? Få instrument med olika klang och all dynamik bortkomprimerad?

Förstår ju att folk vill ha en så bra anläggning som möjligt men oftast blir det så att uppgraderingarna slutar aldrig "oavsett om man kör Ino för även där ser jag att man börjar med piP, Fortsätter men Pi60 och sedan vidare till toppsystemen, Byter från en billigare denon till en dyrare denon osv" och musiken blir lite bortglömd eftersom man försöker hela tiden uppnå ett bättre ljud fast man uppskattar musiken mindre.

Njae... jag tror de flesta som köper Ino inte byter, tätt följt av de som börjar med piP för de inte riktigt vet vad de vill ha och sedan får mersmak.

Själv köpte jag bara mina piP som en kul grej - hade pengarna över, ville ha ett litet projekt (köpte dem i bygglåda) och höra "what's the fuzz all about". Hade inte den blekaste ambition att de skulle ersätta mina Digital 1.1. Så när jag väl uppgraderar till stora Ino så blir det sista bytet. i32s, troligtvis om jag inte går och blir rik.

Uppgraderar till större stärkare beror nog på när folk inser vadför effekt man behöver till de dynamiksving som Ino pytsar ur sig. Primärt är det ju den kapaciteten som öka med modellstorlek, inte ljudets kvalité rent upplösnings och klangmässigt... den är helt på plats i pi60s.

Detta syns tydligt hos dom som byter anläggningar ofta att man blir aldrig nöjd och vill bara få det bättre även fast musiken återges på en så pass hög nivå, När musikerna gör sina skivor så fokuseras det mindre på att få den perfekta återgivningen och istället fokusera på att folk ska gilla musiken oavsett vilken anläggning den spelas på. Förstår du nu hur jag menar? Det viktiga ligger inte i återgivningen utan i själen av musiken. Är det tvärt om har man tappat bort syftet varför musik skapas.

Fast apparatbytarsvängen är betydligt mer aktiv utanför Ino/LTS-spåret.

Jag förstår hur du menar, har varit med och spelat in en låt. Men det är klart som korvspad att vi försökte få det att låta så bra som vi bara kunde samtidigt. Lägga ut saker på olika ställe i ljudbilden för att de skall vara tydligare att lösa upp osv.

Det är inte musikerna som prioriterar bort kvalitén, det är skivbolagen som marknadsanpassar dem efter artisten är klar med sin produkt... s.k. mastring. Många artister är fly förbannade på hur illa deras alster låter på skiva.
Samtliga tester som jag känner till där man låtit vanliga lyssnare i vanliga småanläggningar få lyssna på en god inspelning kontra en modern ommastring av samma skiva föredrar det mer dynamiska originalet.

Själen kommer fram bättre ju bättre musiken återges. Rytmiken kommer fram i vilken anläggning som, nerven kommer bara fram i en bra.

Anledningen till att vi tycker det låter musik om det mesta är att hjärnan är superb på att rätta till saker och ting (hur vi känner igen folk över telefon är ett mycket bra exempel här), men det är med hjärnan som men en dator, ju mer den behöver räkna, destu mindre är där över till annat... i detta fallet njutningen. Ju bättre anläggning, ju mindre jobb har hjärnan och ju mer kan man hänge sig åt njutningen.

Postad 09 February 2007 - 14:07

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
...

Redigerat av zlay3r, 09 February 2007 - 16:37.

Postad 10 February 2007 - 13:20

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Men än hur du än vänder och vrider det så blir det musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Och det finns ingen anläggning som inte klarar av att skilja på ett cello och en fiol t.ex. det bara låter mera äkta på en bättre anläggning.

Jodå, hur många anläggningar som helst missar instrument fullständigt! En cello som ligger ihop med en elbas som har högre nivå kan försvinna helt i en dålig anläggning. Det har jag massor av exempel på. Eller en viskande stämma som ligger väldigt lågt i volym kommer inte fram förrän upplösning och svärtan mellan instrument blir god nog.

Men även hur dålig anläggning man spelar på så är det ju ändå musik. Sedan vad som är mest behagligt och lättast att lyssna på det spelar ingen roll i sammanhanget men jag personligen tycker inte att anläggningen ska bestämma vilken musik som är bra nog att lyssna på. för då är det ju anläggningen som visar vägen. många klockradios förmedlar bra och härlig morgon musik :)

om du bara skall lyssna på det då... tror verkligen inte du får gåshud av något via klockradion...

Jag tycker bara att man ska skilja på vad man prioriterar, Musik eller återgivning. För det 2 skilda saker. Kolla bara på dom gamla audiofilerna som har miljontals skivor men sitter på en gammal yahama anläggning.

Utan återgivning ingen musik.

Då är de inte audiofiler utan troligtvis bara musikälskare.

Finns ingenting som kan förstöra musiken mera än att den blir för teknisk. Enkelheten är oftast bästa vägen.

Precis! Gör inget med signalen mer än att återge den.

En sak kan du ju hålla med om, Ju bättre anläggning man har ju mera drar man sej från att spela "dåliga" skivor i som oftast hamnar ute i bilen eller på en sämre anläggning där man inte hör felen. Många gånger är det roligare att spela musik i bilen jämtemot här inne för att slippa höra all komprission, Brus osv.

Fast det finns nästan ingen musik som är så dåligt inspelad att man inte kan lyssna på den ändå.
Även Titiyos sönderkomprimerade "Come along" går bra... likaså swingmusik från 30-talet. So what att det brusar, bruset finns på inspelningen och då skall det spelas upp så bra som det kan.

80-90% av alla mina hårdrocks skivor har någon slags komprisson som gör att det inte låter Naturligt i min anläggning, Men spelar jag samma skiva i bilen märks inte komprission av lika mycket och man fokuserar sej mera på musiken istället för att höra komprissionerna

Du menar förmodligen att det låter onaturligt i bilen och därför tar bort sådant som du inte gillar att höra. Din anläggning presenterar säkerligen den mest naturliga återgivningen av det som finns på skivan. Att du har synpunkter på vad artisterna vill spela för musik är i mitt tycke lite konstigt.

Musik i sej riktar sej inte bara till dom som har en värstinganläggning utan mot alla. Tycker man att musiken blir sämre och inte värd att lyssna på i en sämre anläggning då är det inte musiken man vill ha utan en perfekt återgivning. Vilket man får i ca 10% av fallen pga kompromisser i skivprodutionen

Nej, nu är du ute och snurrar... om du har en perfekt anläggning så får du inte perfekt återgivning i 10% av fallen utan 100% av fallen. Det är återgivningen av det som finns på plattan som räknas, inte något personligt tyckande om hur det bör ha låtit innan produktionen! Har man åsikter om det bör man lobba mot skivbolagen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.