Tillgångar relaterade till deras kameraverksamhet kommer att överföras till Sony som fortsätter utveckla digitala systemkameror baserade på Konica Minoltas objektivfattning.
Källa: http://www.dpreview.com
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 19 January 2006 - 23:49
Konica Minolta meddelade idag att de drar sig ur kameramarknaden.
Tillgångar relaterade till deras kameraverksamhet kommer att överföras till Sony som fortsätter utveckla digitala systemkameror baserade på Konica Minoltas objektivfattning. Källa: http://www.dpreview.com Postad 20 January 2006 - 10:26
Inte särskilt roligt att Sony tar över. Då blir det kameror med drm-skydd och enbart Sony Memorystick som minneskort. Finns risk för att man inte kan få ut sina egna bilder. Sony har på ett maniskt och klumpigt sätt försökt kontrollera konsumenterna.
Dessutom har Sony ställt till med problem för bl a Canon, Konica-Minolta och Fuji. Dessa märken har sedan 2002 haft en hel del problem med bildsensorer som släpper in fukt som förstör eller förvränger bilder. Gemensamt för dessa märken är det faktum att man köper bildsensorer av Sony. Jag anser Sony vara elektronikvärldens diktator och ett varumärke jag aldrig kommer att befatta mig med. Mvh Mats K Postad 21 January 2006 - 02:41
Jag kan bara hålla med om Sony. Det grämer mig dessutom att de äger CBS gamla fina skivkatalog, vilket gör det svårt för mig att upprätthålla en total sonybojkott.
Postad 21 January 2006 - 08:47
Usch då !
Det låter tråkigt, mycket tråkigt ! Visst finns det väl en o annan produkt som e ok. , men imperialistiska monopoltendenser kan jag aldrig förlika mig med Trist ! Mvh. ´ G ´ Postad 21 January 2006 - 16:04
Jag gillar Sonys DVD och CD spelare samt deras bärbara produkter. Kan tänka mig att alla stora firmor beteer sig på ungefär samma sätt bara det att vi inte får höra det.
Postad 21 January 2006 - 16:13
Skönt att man inte är den enda som är "anti-sony" Att Konica Minolta slutar med kameror var väl det sista man hade förväntat sig. Två stora kameratillverkare med många års erfarenhet, först sammanslagna och sen nerlagda? Postad 21 January 2006 - 17:20
Tja, räkna gärna upp fler tillverkare som bär sig lika illa åt . Sony vill styra oss konsumenter. Det handlar inte bara om pengar utan även om makt och kontroll. Sony är ett företag som är ute på en vinglig resa. Mvh Mats K Postad 21 January 2006 - 22:24
Här kommer en översättning av den engelska artikeln på Källa: http://www.dpreview.com Konica Minolta 2006-01-19 Enligt pressrelease från Konica Minoltas huvudkontor denna morgon så lägger Konica Minolta ner tillverkningen av fotografiska produkter. Beskedet kom som en chock för fotomarknaden och för Konica Minolta själva här i Sverige. Vi får redan många förfrågningar om detta så därför lägger vi ut denna information. Som vi förstått det så kommer Sony att ta över Konica Minoltas objektivfattning, så det kommer att finnas både objektiv och kamerahus i framtiden, vilket nog känns som en stor lättnad för nuvarande ägare till Konica Minolta kameror. Det sägs också att Sony tar över service och support. Exakta datum när allt kommer att ske återstår att se. Det innebär att det inte är någon större risk att köpa en ny Konica Minolta idag. Sony är ett stort och seriöst företag. Vi får inte glömma att det finns det många bra objektiv från Sigma, Tamron och Tokina som passar Konica Minolta. Flera av Konica Minoltas "digitala" objektiv är sannolikt tillverkade av Tamron. 11-18, 17-35, 28-75 och 18-200 verkar identiska Tamron. Pressrelease från Konica Minolta 2006-01-20: Konica Minolta tillkännager avvecklingsplan för kamera- och fotoverksamheten Konica Minolta har länge varit ett ledande företag inom fotobranschen med ett brett spektra av produkter från ”input till output” och genom vår unika teknologi har vi tillhandahållit innovativa produkter och tjänster. Inom kameraverksamheten har vi utökat fotomöjligheterna genom att utveckla innovativ teknologi som t ex världens första kamera med autofokus. År 1962 användes vår kamera, som är välkänd för sin höga pålitlighet, ombord på USA:s första bemannade rymdskepp, ”Friendship 7”. Alltsedan introduktionen av världens första systemkamera med integrerad autofokus 1985, Maxxum/Dynax serien, har systemkameror blivit alltmer populära bland kameraanvändare, och vi har sålt 16 miljoner objektiv sedan dess. I dagens värld med digitalkameror, där bildsensorteknik såsom CCD är oumbärlig, har det blivit svårt att tillhandahålla konkurrenskraftiga produkter även med vår framstående optiska, mekaniska och elektroniska teknologi. I fotobranschen som till en början representerades av silverbaserade produkter såsom färgfilm och färgpapper, producerade vi Japans första fotopapper 1903 och Japans första färgfilm 1940, således har vi varit pionjärer inom fotobranschen under mer än ett århundrade. År 1984 introducerade vi världens första kompakta sköljfria fotoframkallningssystem känt som minilabbsystem. Minilabben bidrog till expanderingen av den världsomfattande fotomarknaden genom att tillhandahålla bilder närmare konsumenten och förkorta leveranstiden. Likväl, den traditionella marknaden för silverbaserade produkter krymper snabbt genom den ökande världsomfattande digitaliseringen. I en sådan föränderlig värld, har förtjänsten för kamera- och fotoverksamhet försämrats de senaste åren och det har blivit nödvändigt att drastiskt reformera affärsstrukturen för ytterligare tillväxt för Konica Minolta. Alltsedan vi bestämde och tillkännagav principerna för omstruktureringen av vår verksamhet den 4 november 2005 har vi övervägt en praktisk och detaljerad plan, och vi vill härmed tillkännage följande beslut som vi tagit idag: 1) Kameraverksamheten För kameraverksamheten, har vi i juni 2005 träffat en överenskommelse med Sony Corporation (Sony), som har ett flertal olika bildsensorer såsom CCD and CMOS, att gemensamt utveckla digitala systemkameror. För att våra kunder under kommande år skall kunna fortsätta använda Maxxum/Dynax-objektiv, och för att maximera möjligheterna för den optiska, mekaniska, och elektroniska teknologin, samlad genom utvecklingen av systemkameror, kom vi till slutsatsen att det var bäst att överföra tillgångar rörande kameraverksamheten till Sony. Efter det har vi förhandlat med Sony och som resultat har vi nått en överenskommelse att överföra en del av tillgångarna avseende digitala systemkameror till Sony.1 Med hänsyn till detta har vi beslutat att upphöra med verksamheten avseende analoga kameror samt digitalkameror inom Konica Minolta-koncernen per den 31 mars 2006.2 Sony planerar att utveckla digitala systemkameror som är kompatibla med Maxxum/Dynax objektivfattningar så att nuvarande Maxxum/Dynax-användare kommer att kunna använda dem tillsammans med Sonys digitala systemkameror. Utöver detta kommer vi att överlämna serviceverksamheten för Konica Minolta-, Konica-, och Minolta-kameror och tillhörande utrustning till Sony. 1 För ytterligare information hänvisas till pressreleasen ”Partial Transfer of Assets Related to Digital SLR Cameras”, som har tillkännagivits idag. 2 Förutom digitala systemkameror och objektiv tillverkade för Sony. 2) Fotoverksamheten I dagens krympande marknad för färgfilm och färgpapper, har vi övervägt att minska och fortsätta fotoverksamheten i en passande storlek. Trots allt, när vi förutser marknaden, är det ganska svårt att generera vinst inom det här området, och därför har vi beslutat att upphöra med fotoverksamheten. Som framhålls nedan, kommer vi, så långt som möjligt, undvika att förorsaka några olägenheter för våra kunder världen över, under vår nedläggning. Under tiden vi ser över våra kunders behov avseende färgfilm och färgpapper, kommer vi att stegvis reducera vårt produktutbud och upphöra med produktionen vid slutet av räkenskapsåret den 31 mars 2007. Vi kommer att upphöra med produktionen av minilabbsutrustning vid slutet av räkenskapsåret den 31 mars 2006. Vi kommer dock att genom företag såsom Noritsu Koki Co., Ltd tillhandahålla underhåll och kundservice för att inte förorsaka olägenheter för våra kunder. * För ytterligare information hänvisas till pressreleasen ”Consignment of Service an Maintenance Operation for Minilabs”, som har tillkännagivits separat idag. I enlighet med ovanstående plan och med hänsyn till våra kunder och regionala situationer, kommer vi att stegvis omorganisera våra försäljningskontor och lägga ner all försäljning per den 30 september 2007. 3) Personalhantering Som en del av Konica Minolta-koncernens omstrukturering, kommer vi att fortsätta med nedläggningsplanen för kamera- och fotoverksamheten och aktivt flytta dess ledningsfunktioner till andra företag inom Konica Minolta-koncernen. För att kunna rationalisera bland de anställda under den här processen har vi bestämt att minska antalet anställda inom Konica Minolta-koncernen över hela världen med 3 700 inklusive förtidspensionering, från nuvarande 33 000, per den 30 september 2007. * Erbjudandet om förtidspension är avsett för Konica Minolta-koncernens moderbolag, fem rörelsedrivande företag och två företag med samordningsfunktioner i Japan. Kostnaderna för omstruktureringen är redan inräknade i prognosen för räkenskapsåret med slut den 31 mars 2006. Konica Minolta-koncernen kommer att göra sitt yttersta för att inte skapa några olägenheter för våra kunder på grund av de beslut vi nu tagit. Kamera- och fotoverksamhet är våra traditionella verksamheter alltsedan vårt grundande och vi vill framföra vår hjärtliga uppskattning till Konica Minoltas användare som har varit våra produkter trogna i mer än ett århundrade. Konica Minolta-koncernen strävar efter att växa som koncern genom att snabbt möta förändringar på marknaden med påföljande urval och fokusering. Vi kommer fortsättningsvis att fokusera på verksamhet riktad till icke-konsumenter såsom kärnverksamheterna affärsteknologi, strategisk optik- och displayutrustningsverksamhet och den väntade tillväxten på områdena för medicinsk optik och mätning, att öka konkurrenskraften och sträva efter att ytterligare utveckla företagets värderingar. Sammanfattning av kameraverksamheten Huvudsaklig verksamhet: Produktion, försäljning och tillhörande service för fotografisk utrustning såsom digitalkameror, analoga kameror och objektiv Räkenskapsårets slut 31 mars, 2005 Nettoomsättning. 117 000 miljoner yen (prognosen för räkenskapsåret med slut den 31 mars 2006 är 75 000 miljoner yen) Rörelseförlust: 7 300 miljoner yen Sammanfattning av fotoverksamheten Huvudsaklig verksamhet: Produktion, försäljning och tillhörande service av fotomaterial för konsumenter och kommersiella aktörer samt tillhörande utrustning Räkenskapsårets slut 31 mars, 2005 Nettoomsättning. 151 500 miljoner yen (prognosen för räkenskapsåret med slut den 31 mars 2006 är 110 000 miljoner yen) Rörelseförlust: 1 400 miljoner yen Källa: http://www.cyberphoto.se/ Redigerat av tromade, 21 January 2006 - 22:30. Postad 22 January 2006 - 00:47
Jösses vilka starka känslor, killar. Kan Mats K utveckla vad han menar med att det "finns risk för att man inte kan få ut sina egna bilder"? Är det något han upplevt på en idag existerande kamera från Sony?
Angående de fuktkänsliga sensorerna: Menar du att de med flit gjort dåliga produkter till sina kunder (eftersom det faktiskt är vad de är - inte konkurrenter)? Borde inte Sony låtit bli att stoppa in samma sensorer i sina egna kameror från samma tidsperiod? Eller har de i och med detta på något grumligt sätt gjort sig förtjänta av att bli bojkottade då? Skulle för övrigt vara intresserad av din definition av ordet diktator, bara på kul alltså. Hur förtrycker de övriga medborgare i elektronikvärlden? När du sedan skriver att de vill styra oss konsumenter, hur menar du då? Genom att introducera MemoryStick trots att det redan fanns andra minneskortsformat? Jag antar då att du tycker att JVC och Philips är lika elaka eftersom de introducerade VHS resp. Video2000 trots att Sony redan lanserat Betamax. Självklart bojkottar du då även digitalkontakter på din stereo eftersom de använder S/PDIF-gränssnittet ("Sony/Philips Digital Interface Format") och kanske även låter bli en annan uppfinning av samma två företag, nämligen CD-skivan... Postad 22 January 2006 - 12:52
Sony har naturligtvis missat i produktionen. Tvivlar på att ett företag tillverkar defekta produkter med vilje. Vad gäller risken för att inte få ut bilder härleder från problemen med deras MP3-spelare som har varit allt annat än lustiga. DRM-kryptering är inte att leka med. Den snarare stjälper än hjälper. Man kan tyvärr inte vara riktigt säker på vad de ska hitta på härnäst.
Förhoppningsvis implementaras inte DRM i kameror. Att Sony vill ha kontroll över oss konsumenter torde knappast undgå någon. Faktum är att detta inte handlar om vad resp företag har uppfunnit, utan på vilket sätt Sony beter sig i dag. Det är upp till var och en att ta ställning för eller emot. Har du helt missat deras spridning av virus/rootkit alldeles nyligen? Förmodligen det största klavertrampet något företag har gjort. Man hittade information i detta rootkit som visade att en drabbad dator skickade info till Sony. Rootkitet spionerade på datorn och vilka program denna använde, därav ordet diktator. Allt detta nekade Sony till och släppte en patch som förvärrade läget. Dessutom bröt man själva mot upphovsrättslagen genom att använda ett annat företags program utan tillstånd. Nu har man backat efter massiva protester och erkänner att det har skadat det egna företaget. Kan ovan nämnda kallas för något annat än kontrollmani? Mvh Mats K Postad 27 January 2006 - 14:33
Så du slår fast att det blir DRM-skydd på kamerorna för att Sony ville DRM-skydda upphovsrättsskyddad musik i ATRAC3-spelare? Varför skulle de vilja det? Om du tar (dvs skapar) bilder med din kamera så kan jag inte se varför någon (Sony eller någon annan) skulle vilja låsa in dem. Musik som du betalat för är väl en annan sak? (Även om jag håller med om att Sonys ATRAC3/Sonic Stage var bedrövligt). Allvarligt, har du någon indikation på detta med DRM-skyddade bilder eller är det något du "känner på dig" som Sony-hatare? Känns lite i överkant att slå fast att det "blir" så då liksom (vilket du gjorde i din första post).
Sonys kvalitetskontroll på kamerasensorerna hade alltså inte ett smack att göra med något ont uppsåt. Bra att vi kan stryka det ur din första post då. (Med en stilla undran om varför du tog upp det överhuvudtaget) I övrigt hoppade du över de frågor jag ställde: Hur förtrycker Sony konkurrenterna i elektronikbranschen? Är Philips och JVC onda pga videoformaten? Använder du digitalkontakter på stereon? CD-skivor? Inte har jag missat rootkit-historien. Väldigt tråkigt och klantigt av dem Att kalla det för det största klavertrampet i historien av ett företag känns dock patetiskt. Som nåt kvällstidningarna eller någon annan med minne som en guldfisk skulle skriva. Prova att mata t.ex. in Union Carbide och Bhopal i Google så kanske du får lite perspektiv. Jag kan annars inte se vad rootkit-svängen hos Sony Music har med Sonys hemelektronik att göra. Lite som att köpa en Yamaha-utombordare till båten för att Yamaha gör så himla bra flyglar... Postad 27 January 2006 - 16:04
Jag glömde skriva ett kanske i första inlägget. Det beklagar jag. Nu handlar detta om Sony och inte om andra tillverkare. Philips och JVC har inte med saken att göra och av den anledningen får du inget svar på frågorna två och tre. Dina jämförelser är klumpiga och rent av dumma.
Vidare är det en ren lögn att jag ska ha skrivit "förtrycker". Därför svarar jag inte på din första fråga. Lika lite har jag skrivit att de har tillverkat defekta sensorer med ont uppsåt. Om något är patetisk så är det dessa lögner du skriver om mig. Har du lite stolthet kvar kanske en ursäkt kan vara på plats. Självklart ska Sony kritiseras för sina tilltag. Vore alla tysta om det och allt annat som är fel här i världen, skjuter vi oss själva i foten. Ett gott råd: Var ärlig när du skriver hädanefter! Mvh Mats K Postad 30 January 2006 - 09:33
Då ber jag om ursäkt för att jag missförstod vad du skrev. Jag tolkade ditt "Jag anser Sony vara elektronikvärldens diktator" som att du ansåg att Sony förtryckte övriga i "elektronikvärlden". Har du (kanske) lust att utveckla vad det är du känner att de gör som är så diktatoriskt? Formuleringen kändes opassande. Jämför med om jag (hypotetiskt) skulle skriva "Hitachi är elektronikvärldens pedofil" - jag fattar lika lite vad Sony gör som är diktatoriskt som vad Hitachi gör som är pedofilt. Du må tycka att Sonys affärsmetoder är otrevliga, men det har faktiskt inget med diktatur att göra.
Okej. Ett "Kanske" förändrar en hel del i första inlägget. Tack så mycket för det. Men allvarligt, varför skulle Sony (ens kanske) vilja hindra dig från att flytta dina bilder från kameran till datorn? Att man inte tillät MiniDisc-användarna att digitalt kopiera egeninspelat material till datorn från MD:n handlade ju om att man var rädda för att folk även skulle kopiera upphovsrättsskyddat material på samma sätt, men en kamera hanterar ju inga sådana filer. Angående det onda uppsåtet så lbev det en lite olycklig syftning i mitt förra inlägg. Jag förtydligar: "Sonys kvalitetskontroll på kamerasensorerna hade alltså inte ett smack att göra med något ont uppsåt. Jag kan då inte förstå varför du valde att ta upp ett kvalitetsproblem som ett led i att förklara varför Sony är elektronikvärldens diktator." Alltså: Enda anledningen att ta upp det i första inlägget som jag kunde se var att du tyckte de gjort det för att de var elaka. Nu var det ju tydligen inte så utan du ville bara passa på att ta tillfället i akt att upplysa oss om Sonys bristande kvalitetskontroll, eller? Då stryker vi (/du) stryker mina liknelser som ju var så klumpiga och dumma Vore även tacksam om du svarade på min fråga om du verkligen tycker att rootkit-historien är "det största klavertrampet ett företag har gjort" och allvarligare än t.ex. UC i Bhopal. Personligen tycker jag att dessa två inte finns på samma karta ens, men jag är väl kanske oärlig igen... Postad 30 January 2006 - 10:37
Lugn grabbar... ni kan väl ta diskussionen via pm ?
Själv tycker jag det är riktigt synd, att Konica Minolta slutar tillverka. Då jag tidigare sett framemot den dagen när jag kommer att ha kunnat köpa ett digitalt systemkamera hus Mvh Passerati Postad 30 January 2006 - 11:24
Vi har olika uppfattning och det respekterar jag Mvh Mats K Postad 30 January 2006 - 16:01
Det är ju inte så att kamerorna försvinner! Det är ju bara logotypen som ändras. Sony kommer tillverka SLR-kameror med Minolta-fattning. Postad 31 January 2006 - 14:04 Visst har vi det. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |