Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av AGP grafikkort

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 januari 2006 - 13:00

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tjena, har försökt att läsa igenom alla de 1000-tals trådar om grafikkort för att försöka hitta svaret själv, men inte lyckats. Det finns för många olika gpu:s och massor av olika namn på nästan samma features..

Jag letar efter ett grafikkort som passar till min mCubed hFX. Datorn används som HTPC och jag lägger största vikt vid bra hårdvaru MPEG2 avkodning, bra video(bild) kvalité. Höga frame rates i spel är ointressant. Vill dock att kortet skall ha stöd för DirectX 9, samt kunna kopplas till min Epson TW600 via DVI->HDMI eller minst komponent. Kortet måste klara HD720p gärna med ffdshow.

Vill att kortet skall vara fläktlöst, då allt annat i datorn är passivt kylt. Måste vara AGP kort.

Så alla tips uppskattas, skall det vara nVidia eller Radeon?? Vilka bra passivt kylda rekommenderas? Kanske finns bra kort som passar lådan som man kan göra om till passivt kylda? (vill helst slippa det dock)

Postad 20 januari 2006 - 13:19

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Tjena, har försökt att läsa igenom alla de 1000-tals trådar om grafikkort för att försöka hitta svaret själv, men inte lyckats. Det finns för många olika gpu:s och massor av olika namn på nästan samma features..

Jag letar efter ett grafikkort som passar till min mCubed hFX. Datorn används som HTPC och jag lägger största vikt vid bra hårdvaru MPEG2 avkodning, bra video(bild) kvalité. Höga frame rates i spel är ointressant. Vill dock att kortet skall ha stöd för DirectX 9, samt kunna kopplas till min Epson TW600 via DVI->HDMI eller minst komponent. Kortet måste klara HD720p gärna med ffdshow.

Vill att kortet skall vara fläktlöst, då allt annat i datorn är passivt kylt. Måste vara AGP kort.

Så alla tips uppskattas, skall det vara nVidia eller Radeon?? Vilka bra passivt kylda rekommenderas? Kanske finns bra kort som passar lådan som man kan göra om till passivt kylda? (vill helst slippa det dock)

<{POST_SNAPBACK}>

Nyare Nvidia brukar väl rekommenderas för att de har inbyggt stöd för Nvida PureVideo dekodern.
ATI brukar väl rekommenderas då man med en enkelt ihoplödd kabel kan få ut RGB-scart från VGA-porten.

Så om du inte är intresserad så tror jag ett Nvidia kan vara rätt för dig. Har hört att Nvidia 6600GT är ett bra kort till en HTPC. Då det inte är så himla dyrt för den prestanda man får.
Vet inte om det finns som AGP och passiv kylning. Men en passiv kylare kan man ju köpa till.

Postad 20 januari 2006 - 13:36

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Nyare Nvidia brukar väl rekommenderas för att de har inbyggt stöd för Nvida PureVideo dekodern

Ja den har jag läst possitiva saker om, den skall finnas från och med nVidia GeForce 6200 och tidigare om jag har förstått det rätt. Läste dock något om att det kanske inte skulle funka till MediaPortal?

Vet inte om det finns som AGP och passiv kylning. Men en passiv kylare kan man ju köpa till.

Någon som har tips på kombinationer på passiva kylare och AGP kort, typ GeForce 6600 som har rekommenderats?

Postad 20 januari 2006 - 13:44

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Ja den har jag läst possitiva saker om, den skall finnas från och med nVidia GeForce 6200 och tidigare om jag har förstått det rätt. Läste dock något om att det kanske inte skulle funka till MediaPortal?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade mitt Gainward 6600GT från min arbetsstation igår i min HTPC och körde PureVideo i MediaPortal. Fungerade fint. Men det kanske var äldre kort du tänkte på.

Någon som har tips på kombinationer på passiva kylare och AGP kort, typ GeForce 6600 som har rekommenderats?

<{POST_SNAPBACK}>

Zalman är alltid bra på kylning. Thermaltake fungerar också fint. Jag kollade mitt 6600GT om det hade de hål ett kort behövde för att kunna montera en Zalman-kylare och det hade den. SÅ det är det viktigaste att veta om du köper ett kort som inte hat passivkylare redan monterad.
JAg kan rekommendera Gainwards kort. Men dom är lite dyrare. Asus brukar också vara bra.
Sök lite efter efter reviews.
Jag hittade snabbt denna på Toms Hardware det är ett 6600GT med passivkylning.

Postad 20 januari 2006 - 14:15

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håller på att konfigurera en HTPC och installerat både MCE och Mediaportal.
Har ett Nvidia 6200 AGP fläktlöst och det funkar bra i både MCE och Mediaportal, iaf det jag hunnit testa.
Komplett har ett MSI kort som är passivt kylt och stöder HDTV för 599:-, det borde passa dig.
http://www.komplett....=310384&cks=PRL

Postad 20 januari 2006 - 14:51

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tackar för mycket bra och snabba svar!

Gigabyte Geforce 6600GT 128MB AGP Silent Pipe verkar mycket intressant, även MSI GeForce 6200 128MB.

Vilket av dessa kort är bäst då? Känns som 6600 gpu:n är nyare, verkar också som att det är någon form av komponent-ut stöd om man läser här.

Men det känns som att man redan nu kan säga att det inte är ett Radeon som gäller utan Geforce, bland annat för Pure Video.

Postad 20 januari 2006 - 15:35

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
6600 är bättre än 6200 och vissa 6600 kort har komponent ut och vissa inte. Jag har 2st 6600 kort från Leadtek, 6600GT och 6600HS, och bägge har komponentutgång vilket inte kompisens Gigabyte 6600 hade så det varierar tydligen.

Postad 20 januari 2006 - 15:41

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Så då är frågan om man nu kan hitta ett 6600 kort som är passivt kylt och som har komponent utgång.. får leta vidare i kväll.

Om någon redan känner till något, dela gärna med er av infon!

Postad 20 januari 2006 - 17:25

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Så då är frågan om man nu kan hitta ett 6600 kort som är passivt kylt och som har komponent utgång.. får leta vidare i kväll.

Om någon redan känner till något, dela gärna med er av infon!

<{POST_SNAPBACK}>

Gigabyte GeForce 6600GT TF-U Silent Pipe 128MB
Enligt Gigabytes hemsida har den component ut.
Men bäst får du väl om du kör DVI-DVI eller DVi-HDMI på projjen/tv:n
Men har du inte det så är ju component nästa steg. :)

Postad 20 januari 2006 - 21:01

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Ja det ser den verkligen ut att ha! Jag antar att jag lyssnade på Skogga för mycket när han skrev:

6600 är bättre än 6200 och vissa 6600 kort har komponent ut och vissa inte. Jag har 2st 6600 kort från Leadtek, 6600GT och 6600HS, och bägge har komponentutgång vilket inte kompisens Gigabyte 6600 hade så det varierar tydligen.

Då är det bara att beställa ett Gigabyte GeForce 6600GT, får sova på saken och läsa lite jämförelse mellan 6200 och 6600 för att se om ett 6600 kort är värt 1000kr mer än ett 6200 kort.

Postad 20 januari 2006 - 21:33

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ja det ser den verkligen ut att ha! Jag antar att jag lyssnade på Skogga för mycket när han skrev:

Då är det bara att beställa ett Gigabyte GeForce 6600GT, får sova på saken och läsa lite jämförelse mellan 6200 och 6600 för att se om ett 6600 kort är värt 1000kr mer än ett 6200 kort.

<{POST_SNAPBACK}>

Kompisens 6600 (ej GT) kort hade inte komponent men jag skrev ju att det varierar mellan modellerna. Som det verkar så har de flesta 6600GT korten komponent men det är bara att kolla specarna innan man köper.

Redigerat av Skogga, 20 januari 2006 - 21:34.

Postad 21 januari 2006 - 03:44

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Då var det bestämt, det blir ett: Gigabyte Geforce 6600GT 128MB AGP Silent Pipe. Anledningen att jag väljer detta kort är pga att 6600GT har mer HDTV PureVideo stöd än 6200, samt att 6600GT hade bra resultat på tester hos bla tomshardware.

Tack till alla som hjälpte mig med goda tips och råd!

Postad 21 januari 2006 - 21:47

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Fan vad sykande! Köpte Gigabyte Geforce 6600GT 128MB AGP Silent Pipe idag, kändes som helt perfekt köp, var helt nöjd. MEN så visade sig att det inte passade in i mCubed hFX chassit!! Så jäkla retsamt, de båda kylflänsarna på sidorna av AGP kortet är kopplade med 2 stora rör som gör att hela kortet blir ca 2 - 3 cm bredare, vilket gör att den sticker upp så att locket inte går att stänga...
suck.

Så nu är frågan, någon som känner till ett passivt AGP Geforce 6600 kort eller bättre som håller sig inom standard AGP/PCI bredd ??

edit: stavning

Redigerat av Ashtrash, 21 januari 2006 - 22:08.

Postad 21 januari 2006 - 23:25

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Kan tyvär inte hjälpa dig med något svar...

Hade däremot också tänkt köpa det kortet...är det de här du köpt?
http://www.webhallen...od.php?id=48747

Kunde du lämna tillbaks det eller är du intresserad av att sälja vidare?

/Jonas

Postad 22 januari 2006 - 00:07

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag som precis tänkte beställa...drygt om det inte skulle passa...
Men jag har inget htpc chassi än så då borde det väl passa?

/Jonas

Postad 22 januari 2006 - 01:31

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hade däremot också tänkt köpa det kortet...är det de här du köpt?
http://www.webhallen...od.php?id=48747

Kunde du lämna tillbaks det eller är du intresserad av att sälja vidare?

Japp, det är exakt det kortet jag har köpt. Jag skall ringa och kolla på måndag om jag kan lämna tillbaka det på något sätt, går det inte så säljer jag det!

Jag som precis tänkte beställa...drygt om det inte skulle passa...
Men jag har inget htpc chassi än så då borde det väl passa?

De flesta vanliga PC chassin är ju bredare så det skall inte vara några problem, men är det mCubed eller liknande chassi med samma djup du funderar på så går det inte!

Postad 22 januari 2006 - 21:59

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
ok Ashtrash då borde den passa i min dator då jag har vanligt chassi....

Om du ska sälja så kan jag köpa det...hör av dig på månda isf...

/Jonas

Postad 24 januari 2006 - 13:02

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Då var det bestämt, det blir ett: Gigabyte Geforce 6600GT 128MB AGP Silent Pipe. Anledningen att jag väljer detta kort är pga att 6600GT har mer HDTV PureVideo stöd än 6200, samt att 6600GT hade bra resultat på tester hos bla tomshardware.

Tack till alla som hjälpte mig med goda tips och råd!

Hej!

Vad är anledningen till att du Ashtrash väljer en 6600GT framför en 6200? Du nämner att 6600:an har bättre HDTV-stöd, men såvitt jag kunnat se från alla specar så ska alla grafikkort från 6150 och uppåt stödja full HDTV, dvs 1080p. Har jag fel?

6150 stödjer upp till 1080p med MPEG2 och WMV-HD.
Men en ny drivrutin som är på gång ska även H.264 (dvs BLU-RAY/HD-DVD/HDTV-sändningar) kunna avkodas upp till 720p. För att avkoda H.264 i 1080p så krävs dock en kraftigare GPU. Men då min (blivande) projj bara stödjer 720p räcker detta fullständigt för närvarande.

6150 är ett integrerat grafikkort i Nvidias Nforce4 430 chipset. En produkt som har detta är t.ex Asus A8N CSM, se här t.ex:
http://www.dustin.se...odID=5010088319]här[/URL]

Med detta får man ett helt moderkort med gigabit ethernet, grafikkort kompatibelt med PureVideo, SATA-2, onboard audio (S/PDIF med adapter), DVI-D grafik + VGA.

Allt detta kostar ca 970 kr ink moms. Jag fattar inte varför inte detta skulle duga. Jag är helt inne på detta spåret själv, men inte kommit till skott än. Nån som har erfarenheter av detta?

/Barsk

Redigerat av Barsk, 25 januari 2006 - 15:04.

Postad 24 januari 2006 - 14:50

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Vad är anledningen till att du Ashtrash väljer en 6600GT framför en 6200?

För det första så vill jag minnas att Gefore 6150 bara finns till PCIe bussen, och denna tråd handlar om AGP kort. Valet mellan 6600GT och 6200 baserades på att jag gillade vad jag läste om PureVideo och då 6200 inte hade stöd för alla PureVideo funktioner (se här) så valde jag 6600GT, sedan om man skall ta in 3D aspekten så är 6600GT också ett bättre val. Nackdelen dock som jag nu har insett är att 6600GT blir mycket varmare och kräver mycket mer effekt från nätaggregatet, men en högre elräkning får man ta för att ha en bra bild :ph34r:

Postad 24 januari 2006 - 17:39

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Nu har jag också bestält ett 6600gt passivt.....fick köpa nytt nätagregat också ett ElanVital PowerSupply (PSU) 400W Greenerger EVP-4007....mitt gamla på 250w skulle nog fått problem...
Hoppas verkligen jag kan använda det här under lång tid framöver...känns surt att lägga 1100 spänn på någonting man knappt viste vad de var innan jag börja kolla efter grafikkort =)

Postad 24 januari 2006 - 19:13

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen jag kan använda det här under lång tid framöver...känns surt att lägga 1100 spänn på någonting man knappt viste vad de var innan jag börja kolla efter grafikkort =)

1100kr för ett 6600GT, då kom du undan billigt! ;) Jag gav nästan 1900kr för mitt Gigabyte 6600GT Silent Pipe... och nu så har jag beställt ytterligare delar för kylning för 800kr :)

Redigerat av Ashtrash, 24 januari 2006 - 19:14.

Postad 24 januari 2006 - 20:51

Fassberg
  • Fassberg
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
[quote name='Barsk' date='Jan 24 2006, 13:02 ']
[quote]Då var det bestämt, det blir ett: Gigabyte Geforce 6600GT 128MB AGP Silent Pipe. Anledningen att jag väljer detta kort är pga att 6600GT har mer HDTV PureVideo stöd än 6200, samt att 6600GT hade bra resultat på tester hos bla tomshardware.

Tack till alla som hjälpte mig med goda tips och råd![/quote]

Hej!

Vad är anledningen till att du Ashtrash väljer en 6600GT framför en 6200? Du nämner att 6600:an har bättre HDTV-stöd, men såvitt jag kunnat se från alla specar så ska alla grafikkort från 6150 och uppåt stödja full HDTV, dvs 1080p. Har jag fel?

6150 stödjer upp till 1080p med MPEG2 och WMV-HD.
Men en ny drivrutin som är på gång ska även H.264 (dvs BLU-RAY/HD-DVD/HDTV-sändningar) kunna avkodas upp till 720p. För att avkoda H.264 i 1080p så krävs dock en kraftigare GPU. Men då min (blivande) projj bara stödjer 720p räcker detta fullständigt för närvarande.

6150 är ett integrerat grafikkort i Nvidias Nforce4 430 chipset. En produkt som har detta är t.ex Asus A8N CSM, se här t.ex:
http://www.dustin.se...odID=5010088319]här[/URL]

Med detta får man ett helt moderkort med gigabit ethernet, grafikkort kompatibelt med PureVideo, SATA-2, onboard audio (S/PDIF med adapter), DVI-D grafik + VGA.

Allt detta kostar ca 970 kr ink moms. Jag fattar inte varför inte detta skulle duga. Jag är helt inne på detta spåret själv, men inte kommit till skott än. Nån som har erfarenheter av detta?

/Barsk[QUOTE][QUOTE]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

ojoj mkt intressant, någon som kan dementera??

Postad 25 januari 2006 - 07:05

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
det var inte grafikkortet som kostade 1100...utan nätagregatet =)

Postad 25 januari 2006 - 10:59

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

det var inte grafikkortet som kostade 1100...utan nätagregatet =)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är nyfiken på vad du tycker om det nätagget. Funderar själv på att köpa det. Om det känns för off-topic att posta en recension här kan du väl PM:a mig eller starta en ny tråd om nätagget?

Postad 25 januari 2006 - 12:44

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Ringde precis och frågade, får grejorna i slutet av veckan eller på månda :)

Kan skriva lite...men är rädd att de inte blir så mycket att lita på då jag inte har någon större kunskap om hårdvara och därför inte mycke att jämföra med.....som jag sa, viste knappt vad ett nätagregat var fram tills för 2 veckor sen...
Men har läst på endel och valde ändå därför att köpa en dyrare modell. Vill ha en någorlunda tyst burk och tyckte de var smart med semi passivt. Räknar med att kunna flytta med agregat kanske flera datorer framöver då nätdelr har förhoppningsvis håller länge och inte borde utvecklas lika fort som andra komponenter, typ grafikkort...

Men med lite hjälp vad jag ska kika på kan jag skriva ner lite sen...

/Jonas

Postad 02 februari 2006 - 11:59

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Ashtrash:
Vet hur det är med grejer som inte passar kan få en att bli galen :)
Är själv intresserad av detta kort och undrar på vilken ledd rören sticker ut?

Datorn sedd bakifrån med grafikkort i upprät position:
Postad bild

Postad 03 februari 2006 - 07:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Extremetech jämför Nvidas Purevideo med ATIs hårdvarustöd samt stöd för H.264.

Postad 04 februari 2006 - 08:45

bom
  • bom
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Varför vill du absolut ha ett fläktlöst grafikkort? Att kyla komponenter med kylflänsar *inne* i en fläktlös datorlåda verkar inte så smart.

Du blir nog tvungen att ta bort den förmonterade kylaren i vilket fall och leda ut värmen till lådans kylflänsar med t.ex. Borgs GPU-heatpipe.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.