Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

42" plasma på gipsväggen?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2006 - 16:11

matsnas
  • matsnas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har ett litet dilemma med att få upp min TV på gipsväggen, det har nämligen visat sig att väggen inte har reglar där jag vill ha TV'n.

Vad har ni för lösningar på detta problem? Jag har högt i tak och väggen är stor så att förstärka hela väggen är inte ett alternativ. Dessutom är det i en hyresrätt så jag vill helst inte orsaka för mycket skada. Såg i nåns galleri att man byggt en skiva som vilade mot golvet och bara lätt fäst mot väggen. Det ska vara snyggt och diskret och kan jag gömma sladdar så är det ännu bättre.

Att ställa den på en bänk är heller inte nåt alternativ, upp på väggen ska den!!

Tacksam för bilder!

Postad 29 January 2006 - 22:15

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Har läst här på forumet innan att folk har löst det med att sätta upp skivor bakom plasman, en stor skiva i något träslag som man sätter på väggen, och sedan fäster plasman. Kanske kan vara något?

Postad 29 January 2006 - 22:39

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Det ska inte vara några problem att bara hänga i gipsen. Riktiga gipspluggar klarar lätt 30kg stycket och använder fyra så håller det. Problemet skulle kanske kunna vara om gipsskivorna är skadade sedan tidigare, men annars ska det gå.

Hör annars efter med något byggvaruhus och hör vad dom säger.

case

Postad 29 January 2006 - 22:54

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Sätt upp din plasma med Mollyplugg, det kommer att hålla för långt mycket mer vikt än vad din plasma väger.

Postad 09 February 2006 - 13:26

jussi ™
  • jussi ™
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har satt upp min 37" LCD med 4st Molly på ena sidan & franska skruvar direkt regeln på andra sidan.

Postad 09 February 2006 - 13:46

Unregistered750314c8
  • Unregistered750314c8
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Jag har haft min cirka 40 kilo tunga plasma på två stycken olika gipsväggar, utan några som helst problem.
Den största metallexpandern för gips du kan köpa i en normal Byggaffär klarar cirka 70 i kraft rakt ner.

Jag har ett fäste som sitter med 4 stycken sånna expandrar. Har hängt 100 kilo på dessa 4 expandrar, utan att de rörde sig något.

Se mitt Galleria för bilder av nuvarande plasma pch gipsvägg.

Postad 09 February 2006 - 14:02

matsnas
  • matsnas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det visade sig att det satt en träskiva(?) bakom gipsen så jag har nu dragit upp en bärlist med 4st 6mm träskruvar. Testade att hänga mig i listen och höll den för mina 74kg så ska den nog klara Tv'ns 40.

Tack för bärlist-tipset (hittade på en annan tråd). Billigt snyggt och enkelt att sätta upp. Väldigt enkelt att göra envetuella förändringar åxå eftersom man bara lyfter av Tv'n. Inga skruvar eller nåt.

Skamligt att man blir rådd att köpa dyra fästen av försäljarna. Optimera rocks! :D

Postad 14 February 2006 - 07:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nu fick ju ditt problem en bra lösning, men jag vill ändå höja ett varningens finger för att dra upp plasmor i enbart gips med gipsexpanders. Man brukar säga 15 kilo dragvikt per expander, men det är förutsatt att gipset är helt och nytt. Gips i hus och lägenheter är sällan varken helt eller nytt utan istället fyllt med små sprickor. I en sådan situation sjunker dragvikten till runt 5 kilo per expander och helt plötsligt hänger inte ens plasma lika säkert. Jag rekommenderar ALLTID att skruva en läkt mellan reglarna med franska skruv + någon expander som sedan väggfästet vilar på om man har gipsvägg hemma. Har haft många kunder vars burkar trillat ner....

Postad 08 June 2006 - 10:38

Unregistered1752dcd9
  • Unregistered1752dcd9
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har hängt både (fyllda) bokhyllor och köksöverskåp med mollyplugg i enkelgipsskiva samt numera även min plasma. Inget har ramlat ner ännu. Det får nog vara ganska dålig gipsvägg för att klara så lite som 5 kg per fästpunkt. IKEA har billiga mollyplugg!

Postad 08 June 2006 - 11:19

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Jag har hängt både (fyllda) bokhyllor och köksöverskåp med mollyplugg i enkelgipsskiva samt numera även min plasma. Inget har ramlat ner ännu. Det får nog vara ganska dålig gipsvägg för att klara så lite som 5 kg per fästpunkt. IKEA har billiga mollyplugg!

<{POST_SNAPBACK}>

Överskåpen hade jag dragit mig för att bara bara hänga i gipsen.....

case

Postad 08 June 2006 - 19:40

Fredrik.engdahl
  • Fredrik.engdahl
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
om man inte litar på mollyplugg så finns ett annat alternativ som jag sett på bla optimera i malmö men då ska man göra ett 6 cm stor hål i gipsen men sen och sen ska man fästa en platta typ som ska klara ca 250 kg

Postad 08 June 2006 - 19:46

Unregistered55e17f65
  • Unregistered55e17f65
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

om man inte litar på mollyplugg så finns ett annat alternativ som jag sett på bla optimera i malmö men då ska man göra ett 6 cm stor hål i gipsen men sen och sen ska man fästa en platta typ som ska klara ca 250 kg

jag har sett dessa plugg på ovannämnda ställe och också hört att de i vissa fall används för att hänga handfat och wc stolar i. dessa "pluggen" borde rimligtvis vara ett alternativ om man känner sig osäker och bara har gips i väggarna.

Postad 21 December 2006 - 11:59

Unregistered2785219d
  • Unregistered2785219d
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Jag har läst om ett antal exempel på Avforums där plasman inte lossnat från gipsväggen, men där gipsskivan lossnat från reglarna pga dålig uppsättning och hög vikt. det spelar alltså inte alltid roll hur mycket vikt en enskild mollyplugg klarar av att bära om gipset är snålt uppsatt.

Mvh
Joel

Postad 26 November 2008 - 22:20

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Den svagaste länken brukar man säga är där man ska förstärka.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.