Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hitachi tx200 grönt och röd-lila är förskjutet

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 februari 2006 - 12:44

Unregistered1a21aece
  • Unregistered1a21aece
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Bifogad fil  meny.jpg   64,94K   2 Antal nerladdningarHar ett problem! har en hitachi tx200

När man går in i projektorns meny så ser man klart på de vita linerna som menyn är uppbyggd av att grön färg är 1 pixel åt höger och en ned, samt att röd-lila är förskjuten en pixel upp och till vänster. den gula linjen i men yn ser man tyligt att rött är förskjutet en upp och en åt vänster och grönt är förskjutet en ned och åt höger. Är detta ett problem som man kan åtgärda med inställningar, eller ska det vara så. Är det nån annan som har det problemet?

Skickar med bild som visar hur det ser ut.

Mvh wastling

Postad 15 februari 2006 - 12:58

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Vad din projektor lider utav är convergens fel, vilket dem flesta LCD projektorer lider utav mer eller mindre, men jag skulle nog tycka att du har för mycket..

Hade liknande på min Sony HS50 och den lämnade jag in och då bytte dem prisman i projektorn..
Så kolla med en hitachi verkstad för ev. åtgärd.

Postad 15 februari 2006 - 14:37

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
I höjdled har du inget anmärkningsvärt problem alls. Röd ligger pyttelite högt och grön pyttelite lågt.
Den saken ser du knappast från normal titt-position.
Problemet är istället att gröna pixlar hamnar exakt en pixel höger om blå och röda.
Det är därför vita fält blir lila i vänsterkant och gröna i högerkant, och gult blir grönt på ena sidan och rött på andra.

Ett kul (eller kanske mindre kul under omständigheterna) test du kan göra om du har en dator kopplad till projektorn, är att rita en vit, 1 pixel bred, vertikal linje på svart bakgrund. Sedan sätter du dig i soffan/tittpositionen.
Om du ser ser en vit linje är det inget att bry sig om. Om du istället ser en lila och en grön linje bredvid varandra utan att anstränga dig så är det ju läge att klaga.

Eftersom du uppmärksammat problemet är det väl troligt att du inte kommer att se någon vit linje, men ögat har större förmåga än de flesta tror att smälta ihop angränsande färger så det är inte alls säkert att du ser något annat än en vit linje på normalt avstånd.

Projektorn är trots allt inte avsedd för att man skall stå 10 cm ifrån duken med ett par meters stor bild:)

Exakt hur mycket förskjutningar som är acceptabelt har jag ingen aning om, men själv har jag drygt 0,5 pixlar förskjutning av blå åt höger och tror motsvarande är fullt normalt för alla LCD, även i 100.000 kr klassen. Det syns jättebra när jag står bredvid duken, men inte annars.

Postad 19 februari 2006 - 13:44

Northwave
  • Northwave
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ser liknande ut på min TX200, men det är ju inget man ser från 2-3 meters håll så det stör mig inte.

Postad 21 februari 2006 - 17:26

Hudson
  • Hudson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej, jag har precis skaffat en tx200 och har noterat något liknande!
Blått 0.5 till 1 pixel till höger och rött 0.5-1 pixel upp. Det som dock är lite lustigt är att det faktiskt varierar över bilden. Neråt höger så drar både rött och blått iväg mer medan de ligger mkt. bättre uppåt och till vänster i bild. Sen har jag även noterat att det varierar beroendes på om jag lens shiftar något. Om jag drar bilden lite uppåt så blir det bättre medans om jag drar nedåt så förskjutes det röda mer uppåt. Det är lite synd för jag kommer att ha den på en hylla och skjuta nedåt.
Så här kommer några frågor
Är det alltid förskjutning på färgerna på lcdprojektorer? Eller är det bara vissa exemplar? Är det i så fall sånt som kan justeras på garanti eller är det vedertaget att det är så? Eller finns det någon gräns på förskjutningen för att det ska vara garantisak?

/Hudson

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.