I höjdled har du inget anmärkningsvärt problem alls. Röd ligger pyttelite högt och grön pyttelite lågt.
Den saken ser du knappast från normal titt-position.
Problemet är istället att gröna pixlar hamnar exakt en pixel höger om blå och röda.
Det är därför vita fält blir lila i vänsterkant och gröna i högerkant, och gult blir grönt på ena sidan och rött på andra.
Ett kul (eller kanske mindre kul under omständigheterna) test du kan göra om du har en dator kopplad till projektorn, är att rita en vit, 1 pixel bred, vertikal linje på svart bakgrund. Sedan sätter du dig i soffan/tittpositionen.
Om du ser ser en vit linje är det inget att bry sig om. Om du istället ser en lila och en grön linje bredvid varandra utan att anstränga dig så är det ju läge att klaga.
Eftersom du uppmärksammat problemet är det väl troligt att du inte kommer att se någon vit linje, men ögat har större förmåga än de flesta tror att smälta ihop angränsande färger så det är inte alls säkert att du ser något annat än en vit linje på normalt avstånd.
Projektorn är trots allt inte avsedd för att man skall stå 10 cm ifrån duken med ett par meters stor bild:)
Exakt hur mycket förskjutningar som är acceptabelt har jag ingen aning om, men själv har jag drygt 0,5 pixlar förskjutning av blå åt höger och tror motsvarande är fullt normalt för alla LCD, även i 100.000 kr klassen. Det syns jättebra när jag står bredvid duken, men inte annars.