Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basljud på Melodifestivalen ?

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 februari 2006 - 20:34

Bruce71
  • Bruce71
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Finns det någon som har lyckats plocka upp bassignalen på kvällens sändning från Melodifestivalen?

Jag kör med Boxer och SVT har lovat 5.1 sändning.

Baskaggen rör sig inte det minsta, men byter jag kanal så funkar det. Hur kan SVT lyckas med att inte optimera ljudsignalen när det är ett musikprogram som sänds?

Redigerat av Bruce71, 18 februari 2006 - 20:35.

Postad 19 februari 2006 - 16:02

Foffe
  • Foffe
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Finns det någon som har lyckats plocka upp bassignalen på kvällens sändning från Melodifestivalen?

Jag kör med Boxer och SVT har lovat 5.1 sändning.

Baskaggen rör sig inte det minsta, men byter jag kanal så funkar det. Hur kan SVT lyckas med att inte optimera ljudsignalen när det är ett musikprogram som sänds?

<{POST_SNAPBACK}>

Funderade faktsikt på att skriva ett inlägg liknande detta. Visst var baskaggen så gott som obefintlig, basljudet i röster osv fanns men i musiken fanns som sagt ingen baskagge.

Postad 19 februari 2006 - 16:05

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag har samma problem... Basen är död.

Postad 19 februari 2006 - 16:06

CinemaPWNS
  • CinemaPWNS
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
SVT sänder i bara 2.0 på vissa grejer

Postad 19 februari 2006 - 16:08

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag har inte något problem med att ta emot 5.1-ljud. Problemet är att basen saknas.

Postad 19 februari 2006 - 16:11

enis
  • enis
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Dolbydigital 5.1 via satelit lyssnade jag på. Tyvärr så var detta live ljud precis lika dåligt som alla live sändningar med 5.1 som jag hört producerats av SVT

Totalt dynamikfattigt som att lyssna på en monoradio i från ÖB

Knepigt då dramaserier som tex GRAVEN hade helt utmärkt ljud i 5.1.

/ENis

Postad 19 februari 2006 - 16:14

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag hade också kanonljud i Graven.

Jag har Boxer som leverantör. Men DD-ljudet ska väl vara det samma oavsett om man kör över satelit eller Boxer.

Postad 19 februari 2006 - 19:01

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 303 inlägg
  • 0
Även Riket hade bra ljud med klös i basen.

Postad 26 februari 2006 - 14:50

Unregistered962bd313
  • Unregistered962bd313
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Här är två trådar till som handlar om samma sak:
https://www.minhembi...opic=117619&hl=
https://www.minhembi...opic=116337&hl=
Det vore intressant med ett svar från SVT varför dom väljer ett 5.0-spår??

Postad 27 april 2006 - 12:27

Unregistereddec9452a
  • Unregistereddec9452a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag heter Erik Lundbeck och arbetar med teknisk utveckling på SVT och är också ansvarig för att SVT sänder med mångkanalsljud i de digitala näten.

Efter ett mail har jag gjorts uppmärksam på denna diskussion och jag har öppnat de länkar som vidarebefordrades. Jag har läst de flesta inläggen.

Här kommer en del svar på dessa frågor.

1) Uttrycket Dolby E nämns i vissa inlägg.
Dolby E är ett intern format som SVT använder för att kunna distribuera mångkanalsljudet mellan till exempel produktionsplatser och bandmaskiner.
Normalt när vi sänder ett program med mångkanalsljud så innehåller detta ljud upp till 6 ljudkanaler för mångkanalsljudet samt 2 ljudkanaler för stereoljudet.
Alltså totalt 8 ljudkanaler. Våra kommunikationsvägar samt våra videobandmaskiner innehåller bara 4 ljudspår vilket innebär ett problem.
Systemet Dolby E kan digitalt komprimera de 6 ljudkanalerna för mångkanalsljudet till att inte ta större digital bandbredd än motsvarande två digitala ljudsignaler.
Detta innebär att vi kan överföra/spela in på kanal 1 och 2 stereoljudet och på kanal 3 och 4 mångkanalsljudet.
Den totala bithastigheten för mångkanalsljudet blir då cirka 3 Megabit/s.
Originalljudet vi producerar med är i de flesta fall 24 bitar 48 kHz.
Vid vår interna distribution och vid Dolby E kodning blir originalet förändrat till 20 bitar 48 kHz.

2) Systemet vi använder vid utsändning är Dolby Digital och vi sänder med en bithastighet på 448 kbit/s. Kodningen av DD signalen görs av SVT.
DD signalen ligger alltid ut vid sändning i de digitala näten och det är exakt samma signal oavsett var signalen tas emot hos Boxer, Viasat, CanalDigital, ComHem eller UPC.
Om programmet innehåller mångkanalsljud så sänder vi detta antingen som 5.1 eller som 5.0 beroende på hur originalet är gjort. Vi signalerar dock alltid mångkanalsljud som 5.1 ljud.
När det inte finns något mångkanalsljud sänder vi stereoljudet i DD och då signalerat som 2.0.

3) När man talar om att man tycker att SVTs mångkanalsljud är basfattigt har jag lite svårt att förstå detta.
Vi sänder vårt mångkanalsljud med full bandbredd.
Jag tror möjligen att uppfattningen om basfattigt ljud bygger på att man kanske inte hör något speciellt basljud i LFE kanalen.

Det vanligaste är att när SVT sänder mångkanalsljud sänder vi oftast det i formatet 5.0, det vill säga vi använder inte i normala fall LFE kanalen.
LFE kanalen är en extra optionskanal och är tänkt att enbart användas för exceptionella basljud som explosioner och liknande för att förstärka den totala ljudupplevelsen.
Vid normal musikproduktion skall inte LFE kanalen användas annat än i extrema undantagsfall.
Vi anser inte det är nödvändigt heller då de 5 ljudkanlerna L, C, R, Ls, och Rs har full bandbredd, det vill säga från cirka 10 Hz till 22 kHz.
Ett annat problem som kan uppstå om man lägger för mycket ljudinformation enbart i LFE kanalen är att denna kanal inte ingår i den downmixfunktion som finns i Dolby Digital om mångkanalsljudet skall återges i stereo om man tex. lyssnar i hörlurar eller vill spela in programmet på en utrustning som enbart har stereokapacitet.

Den enda förklaringen jag möjligen kan ha till dessa klagomål om basfattighet är att de högtalare som man lyssnar via inte har ordentlig återgivning i basen.
Detta kan dock lätt ordnas i de flesta hemmabiosystem genom att använda base mangement som ser till att de låga frekvenserna som finns i de 5 huvudkanalerna återges även i subwoofern via de i AV förstärkaren befintliga högpassfiltren.

Till sist.
SVT var ett av de första TV bolagen i vårlden att börja med mångkanalsljud sändningar i TV.
SVT hade sin premiärsändning i juni 2003.
Många av de tekniska problem som uppstått under resans gång har vi varit tvungna att själva lösa då inte så många andra hade någon erfarenhet.
Eftersom denna introduktion inte fick kosta något extra innebar det att vi var tvungna att vara rationella i produktionssituationerna.
Till exenpel innebär detta att vi med en och samma ljudtekniker i ett och samma ljudkontrollrum med en och samma ljudmixer producerar BÅDE stereoljud och mångkanalsljud samtidigt vid direktsändning.
Detta tar naturligtvis tid att utveckla metoder för och det har vi hållt på med och vi lär oss ständigt.
Förutsättningarna är dock helt annorlunda då vi pratar om TV teater där mångkanalsljudet och stereoljudet skapas i en efterbearbetningssituation och där man då av naturliga skäl kan göra ett mer optimalt ljudarbete än vid en direktsändning.

SVT tillsammans med SR var ansvariga för ljudproduktionen av förra årets Eurovision Song Contest som sändes från Kiev. Denna sändning var premiär för sändning med mångkanalsljud över Eurovisionsnätet och återutsändes i ett antal europeiska länder. Efter denna sändning fick SVT mottaga en hel del beröm för det mycket goda mångkanalsljudet.
SVT har gjort inspelningar direkt från den digitala utsändningen av bland annat den svenska Melodifestivalen och sändningarna från finalen i Globen under 2005 och 2006.
Vi har vid flera tillfällen spelat upp dessa inspelningar i demosyfte och då har inga klagomål framkommit att ljudet skulle vara basfattigt.
Ett antal av SVTs mångkanalsproduktioner finns utgivna på DVD, bland annat Melodifestivalen.
Upplevs dessa DVD utgivningar också basfattiga?

Hälsningar
Erik Lundbeck
Teknisk Utveckling
Sveriges Television

Redigerat av Unregistereddec9452a, 27 april 2006 - 12:33.

Postad 27 april 2006 - 15:07

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Tack för det uttömmande svaret Erik, det förgyller alltid diskussionerna här när någon med insyn och kunnande svarar med fakta, istället för bättre spekulationer som vi annars ofta ägnar oss åt! :)

Och jag tror din analys om varför folk uppfattar basen som frånvarande stämmer bra, den stora majoriteten av hemmabiosystem i sverige vågar jag säga är "dåliga". Ofta en stor sub och små sateliter och inget imellan. Dock tycker jag att det är lite märkligt att skriva ut att program sänds i 5.1 när de tydligen inte gör det.

Postad 27 april 2006 - 17:47

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Om programmet innehåller mångkanalsljud så sänder vi detta antingen som 5.1 eller som 5.0 beroende på hur originalet är gjort. Vi signalerar dock alltid mångkanalsljud som 5.1 ljud.
När det inte finns något mångkanalsljud sänder vi stereoljudet i DD och då signalerat som 2.0.

3) När man talar om att man tycker att SVTs mångkanalsljud är basfattigt har jag lite svårt att förstå detta.
Vi sänder vårt mångkanalsljud med full bandbredd.
Jag tror möjligen att uppfattningen om basfattigt ljud bygger på att man kanske inte hör något speciellt basljud i LFE kanalen.

Det vanligaste är att när SVT sänder mångkanalsljud sänder vi oftast det i formatet 5.0, det vill säga vi använder inte i normala fall LFE kanalen.

Då kanske det vore en bra idé att säga att sändingen är i 5.0 om den nu är det och inte säga att den är i 5.1 så slipper man ju väldigt många frågor via mail och andra spekulationer om varför det inte finns något LFE-spår.

Postad 28 april 2006 - 11:50

Unregistereddec9452a
  • Unregistereddec9452a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
[QUOTE]
Då kanske det vore en bra idé att säga att sändingen är i 5.0 om den nu är det och inte säga att den är i 5.1 så slipper man ju väldigt många frågor via mail och andra spekulationer om varför det inte finns något LFE-spår.

Det går inte på ett enkelt sätt att för varje enskilt program automatiskt ställa om sändningsmod i Dolby Digital från 5.1 till 5.0 eller något annat sändningsformat annat än mellan 5.1 och 2.0

Du kan jämföra detta mellan hur alla radiostationer och också hur SVT signalerar i sina respektive stereosystem.
SR tex. ändrar inte söndningsmod från stereo till mono om ett inslag i radio skulle gå med monoljud. Likadant gör alla TV bolag med signaleringen i NICAM. Nicam visar alltid stereo även när det kommer monoljud.

Postad 28 april 2006 - 12:09

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Det går inte på ett enkelt sätt att för varje enskilt program automatiskt ställa om sändningsmod i Dolby Digital från 5.1 till 5.0 eller något annat sändningsformat annat än mellan 5.1 och 2.0

Du kan jämföra detta mellan hur alla radiostationer och också hur SVT signalerar i sina respektive stereosystem.
SR tex. ändrar inte söndningsmod från stereo till mono om ett inslag i radio skulle gå med monoljud. Likadant gör alla TV bolag med signaleringen i NICAM. Nicam visar alltid stereo även när det kommer monoljud.

Det jag tänkte var att hallåan kan ju i varje fall säga att programmet är i 5.0 om det nu är det och inte i 5.1 som dom alltid säger fastän det inte är det. Det borde ju vara ganska enkelt i alla fall :unsure:

Postad 28 april 2006 - 14:32

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag måste säga att även jag har blivit missledd av att svt påstår att ljudet är i 5.1 när så inte är fallet. Om man hade vetat att det var 5.0 så hade man kanske börjat leta efter lösningar som base mangement.

Jag tror att det inte är BARA vi här på forumet som har haft problem, det vore ju konstigt. Jag tror att dom flesta som har testat 5.1 (5.0) ljud från svt har blivit lite besvikna. T.ex. så tror jag att dom som är innne här på forumet har lite bättre ljudanläggningar en "svensson". Dvs. man borde ha bättre basåtergivning in alla högtalare (C, R, V, Ls och Rs).

Min gissning är att "svensson" har relativt enkla system som helt förlitar sig på sub-basen och inte har det minsta basåtergivning i dom övriga högtalarna. Och att förklara skillnaden på 5.1, 5.0 och base management för en oinvigd tror jag är svårt.

Jag tycker att svt ska överväga att övergå till 5.1 där man använder LFE-kanalen till djupa bastoner oavsett om dessa är ljudeffekter t.ex. åska och bomber eller om det är basen i ett musikstycke.

Jag är väl medveten om hur LFE-kanalen är tänkt. Men ibland får man anpassa sig lite till verkligheten. T.ex. så använder många filmproduktioner LFE-kanalen på det här sättet. Dvs. att lägga ut även musikens bas i LFE-kanalen. Med det sagt kan man fråga sig varför svt inte sänder film med 5.1-ljud?

Till slut vill jag passa på att tacka Erik Lundbeck för att ha tagit sig tid att dycka in här på forumet och räta ut vissa frågetecken.

Erik Lundbeck, om ni gör ett försök enligt ovan (med basen i LFE-kanalen) så låt oss veta detta i förväg så kan vi höra av oss vad vi tycker.

Redigerat av whome, 28 april 2006 - 15:21.

Postad 28 april 2006 - 16:04

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att SVT gör helt rätt. LFE-kanalen är till för lågbaseffekter och ska följdaktligen kodas därefter. Om det handlar om basinformation i ett musikprogram ska detta gå som just basinformation i de 5 huvudkanalerna.

Det är upp till slutlyssnaren att avkoda och redirecta informationen på rätt sätt. Har man en setup med 5 satelliter och en subwoofer måste naturligtvis basinformation från de 5 satelliterna gå till subwoofern också. Däremot skall inte subban i detta fall användas till endast LFE-kanalen. OM LFE-kanalen nyttjas av sändningen skall den adderas till den redan på subban existerande bas-informationen från huvudkanalerna.

Vad för typ av information förväntade ni er att få ut genom subwoofern i en sändning från Eurovision Song Contest? Lågbas från musiken? Det hade ju varit att använda LFE-kanalen på fel sätt. Låt säga att SVT delat vid 120Hz och din anläggning vid 80 (THX). Då hade ju ju fått felaktigt ljud ur subwoofern.

Föregående talare tycker att SVT ska sända lågfrekvent bas i LFE-kanalen, men jag håller inte med. Exemplet med "vanliga Svensson" håller inte heller, för de paket som säljs mest är just 5.1-paket där subwoofern tar hand om mycket av de låga frekvenserna. Om SVT skulle sända lågbas i LFE-kanalen skulle ju denna representeras 2ggr i subban=helt fel.

Nä, använd LFE-kanalen som den ska användas, dvs som effektkanal.

Dessutom: att tycka att något är fel bara för att subban inte rör på sig är ju också tokigt. Har man en anläggning som är korrekt inställd är det ju bara ett tecken på att utsändaren valt att inte skicka information i den kanalen.

Läs mer här: LFE vs subwoofer

Postad 28 april 2006 - 16:13

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Det lustiga i den här diskusionen är att man kan jämför den med när stereo infördes. Lyssna gärna på dom inspelningarna.

Jag vill helst inte kommentara bomellbergs inlägg. Nej, jag gör det inte heller. :unsure:

Postad 28 april 2006 - 16:15

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Det lustiga i den här diskusionen är att man kan jämför den med när stereo infördes. Lyssna gärna på dom inspelningarna.

Jag vill helst inte kommentara bomellbergs inlägg. Nej, jag gör det inte heller. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle gärna se att du gjorde det ändå. Om jag har missuppfattat något vill jag gärna bli medveten om det. Risken är ju att jag sitter hemma och tror att jag gör rätt när det kanske är uppåt väggarna fel.

Postad 28 april 2006 - 16:17

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle gärna se att du gjorde det ändå. Om jag har missuppfattat något vill jag gärna bli medveten om det. Risken är ju att jag sitter hemma och tror att jag gör rätt när det kanske är uppåt väggarna fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ingen tråd om att Canal + har dåligt 5.1-ljud.

Postad 28 april 2006 - 16:23

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ingen tråd om att Canal + har dåligt 5.1-ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Men herregud, hur barnslig får man bli? Om du inte kan komma med vettiga inlägg kan du lika gärna låta bli...

Dessutom: snacket om att hallåan skulle tala om att "Observera att LFE-kanalen inte används" kan ju jämställas med "Observera att trummorna kommer att höras lite mer i höger kanal efter som det är så som inspelningsteknikern valt att panorera".

Postad 28 april 2006 - 16:47

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Om du har lite svårt att förstå så kan jag uttrycka mig lite klarare.

1. Jag vet hur en LFE-kanal är tänkt (skrev det redan i mitt inlägg ovan men du kanske inte såg det heller).
2. Jag vet hur filmproducenterna använder LFE-kanelen (på t.ex. DVD och filmkanaler, t.ex. Canal+)
3. Jag vet att svt får kritik för sitt sätt att använda LFE-kanalen.
4. Jag vet att Canal+ (läs filmproducenterna) INTE har fått någon kritik för sitt sätt att använda LFE-kanalen.
5. Jag vet att uppbyggnaden av mångkanalljudet härstammar från biovärlden med "lite" andra förutsättningar än ”vanliga”med full-range högtalare, filter, delay-system, för- och slutsteg etc. Det är inte ”helt” överförbart på hemmabio-system.
6. Jag vet att det inte är någon LAG på hur man använder LFE-kanalen. Man måste inte använda den som Dolby har "tänkt" sig den för biografer (det är inte alltid karta och verklighet stämmer överens).

Läs mer på:
http://ac3filter.sourceforge.net/
bl.a. stycket LFE (hans länk till Dolby är visserligen gammal, men det är ju den här diskussionen också).

Redigerat av whome, 29 april 2006 - 16:16.

Postad 28 april 2006 - 16:58

Unregistered1111
  • Unregistered1111
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Vet inte, men jag tror det är dålig ljudmix från SVT och inget annat.

Om jag spelar en DVD skiva typ någon konsert som är inspelad med 5.0 ljud
så har jag ställt in min stärkare på att den bas som inte frontarna hanterar skickas till subban.
Och då är det inget fel på basen.

Postad 28 april 2006 - 17:09

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Dessutom: snacket om att hallåan skulle tala om att "Observera att LFE-kanalen inte används" kan ju jämställas med "Observera att trummorna kommer att höras lite mer i höger kanal efter som det är så som inspelningsteknikern valt att panorera".

Grejen var ju följande som du förmodligen har missat?! Att hallåan poängterade inför melodifestivalen att programmet sändes i 5.1, vilket det alltså inte gjordes. För att förtydliga ännu mer, hon sade att det fanns en LFE-kanal vilket inte var sant. Rätt ska vara rätt helt enkelt.

För övrigt så tycker jag att det är helt rätt att sända musikprogram i 5.0 men som sagt så ska man inte upplysa tittarna innan, att programmet sänds i 5.1, när så inte är fallet.

Redigerat av ALLaNoN_80, 28 april 2006 - 17:13.

Postad 28 april 2006 - 17:27

Unregistered9feb74d9
  • Unregistered9feb74d9
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej,
vill passa på att hoppa in och komplettera Lubbes utläggning kring surroundljud och samtidigt bemöta några av synpunkterna som kommit på denna.

Det har det utveklats en praxis att tala om all flerkanalsproduktion inehållande mer än två kanaler (2.0) som 5.1-ljud - därav följer att svt-hallået flaggar (annonserar) dessa sändningar med 5.1-textremsan, som en ren information om att programmet innehåler en flerkanalsmix som an tas emot digitalt och under förutsättning att dolby digital är aktiverat i digitalboxen.
Denna mix kan sedan vara gjord i allt ifrån 2.1, 3.0, 3.1, 4.0, osv upp till 5.1-formatet, vilket ju är gränsen för vad dolby digital (ac3) är utveklat för att hantera.

För ett hembiosystem som är korrekt inställt och kalibrerat, ska mixformatet inte spela någon roll, utan teoretiskt sett återges precis såsom teknikern/producenten tänkt sig det. I praktiken spelar naturligtvis faktorer som kvaliten på hemanläggningen och lyssningsrummets beskaffenhet stor roll
för hur lyssnaren upplever ljudet.

Men, en mix gjord i exv 5.0, innehållande full frekvensgång (10-22kHz enl spec.) skall alltså även hemma innehålla hela frekvensspektrat (så långt anläggningens spec tillåter, vill säga).

Jag vill bestämt påstå att en 5.1-anläggning bestående av satellithögtalare (LCRS) som inte är ämnade att återge full bandbredd *alltid* skall vara konfigurerad med bass management aktivt (dvs att subben tar vid där satelliternas nedre frekvänsgräns nås).
Endast i de fall "satelliterna" består av fullrange-högtalare kan bass management väljas bort, vilket medför att subben endast agerar som LFE-högtalare.
Detta är givna standarder - "verkligheten" - som måste följas för att surroundljud skall kunna återges på så korrekt sätt som möjligt.

Utan dessa standarder är det för ljudteknikern/mixern omöjligt att gissa sig till hur en flerkanalsmix kommer att låta hemma hos varje enskild lyssnare (tro mig, det är svårt nog ändå!)
Det vore, för att ta ett banalt exempel, som att behöva sända ut speciella mixar i motfas för att kompensera för de som eventuellt råka vända signalkablarna fel ;-)

Men det finns alltså ingen anledning att lägga enskilda instrument diskret till lfe-kanalen i exv musiksammanhang, tvärtom kan detta, som ett bland många exempel, ställa till med rejäl obalans för den som valt att ställa upp sin lfe-nivå för att få lite extra skjuts i sina actionrullar...

För den som vill fördjupa sig i ämnet följer några länkar från Dolby (kolla framför allt kapitel två och underrubriken "The LFE-channel")

http://www.dolby.com...chnologies.html
http://www.dolby.com...usic_Mixing.pdf

mvh
/alex

edit
Ser att det kommit in ytterligare inlägg under det att jag skrev detta,
och kan väl bara tillägga att jag inte uppfattat att tråden skulle handla om tycke och smak utan om den rent tekniska aspekten kring varför det inte kom någon signal på LFE-kanalen under melodifestivalen?

mvh igen

Redigerat av Unregistered9feb74d9, 10 juli 2006 - 14:30.

Postad 29 april 2006 - 04:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Vad är problemet, SVT? Ni talar ju inte sanning om ni säger att det är 5.1-sändning, när det verkligen är 5.0-sändning. Alltså ren lögn. Varför?

Att problemet å andra sidan ligger i att folk verkligen ser på melodifestivalen är ju en helt annan sak. :)

Postad 29 april 2006 - 15:17

Unregistered9feb74d9
  • Unregistered9feb74d9
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Vad är problemet, SVT? Ni talar ju inte sanning om ni säger att det är 5.1-sändning, när det verkligen är 5.0-sändning. Alltså ren lögn. Varför?

Att problemet å andra sidan ligger i att folk verkligen ser på melodifestivalen är ju en helt annan sak.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Men *sändningen* är ju 5.1/dolby digital/ac3 - kalla det vad du vill!
Sen är det upp till varje programmakare att välja när, om, hur och i vilka kanaler man vill att det skall strömma ljud.

Alternativa sätt att flagga är mao:
"Programmet sänds ac3-kodat"
"Programmet sänds med Dolby Digital-ljud"
eller som man nu valt
"Programmet sänds med 5.1-ljud"

Att i varje enskilt fall för hallåan berätta hur produktionen är mixad är som lubbe redan utvecklat inte praktisk genomförbart:

"Programmet sänds med dialog i center, musik i vänster och höger kanal och inget ljud alls i bakkanalerna och lfe"
eller
"Programmet sänds med ac3 kodning och är mixat i 3.0", skulle det kunna heta om denna information alltid fanns tillgänglig från de enskilda produktionsbolagen.
Frågan är om det är relevant för upplevelsen av programmet? Har man en korrekt fungerande hembioanläggning kommer ljudet komma som det är tänkt i vilket fall.

Nu har man valt att kalla flerkanalsutsändningar för "5.1-ljud" för att, som jag sa tidigare, detta har blivit ett vedertaget begrepp hos allmänheten, mer än ac3 och dolby digital, och för att informera om att det är läge att ställa om anläggningen för mottagning över digitalutgången.
Jag är ganska säker på att det inte är för att undanhålla sanningen eller ljuga!

mvh
/alex

Postad 11 maj 2006 - 00:42

Unregistereddf9decba
  • Unregistereddf9decba
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Problemet ligger med mycket stor säkerhet hos SVT. Det är definitivt inte hemmabions inställningar som är problemet.
Dessutom så verkar inte alla ha problem. Pappa får LFE från samma sändningar i sin betydligt nyare Receiver. Samtidigt som jag har total avsaknad av LFE kanalen.

Troligen har SVT någon skum variant på AC3 protokollet. Någon BIT i streamen som vissa receivers inte tycker om.
Det är dock lite konstigt att det endast är SVT som skickar ut denna skumma variant av AC3 stream. Andra digitala tvkanaler fungerar, ex Canal+.

Jag har aldrig några AC3 eller DTS problem i min Sony STR-DB925 , FÖRUTOM just flerkanalsmaterial från SVT.
Det spelar ingen roll om det är material via Comhembox, Dreambox eller ett SVT-klipp med AC3 hämtat från internet (TVripp). Avsaknad av LFE är vad jag kan minnas total, DET HANDLAR INTE OM ATT LFE HAR OVANLIGT LÅG NIVÅ.

Allt övrigt AC3 material fungerar perfekt. TV-kanaler, DVD-skivor, Realtids DD från moderkortet och TV-rippar från internet mm mm.

Jag mailade Erik redan förra året efter Kiev sändningen och klagade. Jag funderade då på om det var Comhem som förvanskade AC3 signalen. Men Erik förklarade att bolagen vidarebefordrar AC3 signalen intakt. Och påpekade att de hade perfekt ljud hos sig och att många tittare hört av sig och varit mycket nöjda med 5.1 ljudet.

Postad 11 maj 2006 - 01:11

Unregistereddf9decba
  • Unregistereddf9decba
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ytterligare efterforskning ger en ännu mera klar bild att SVT av någon konstig anledning valt att sända en stream som skiljer sig från andra kanaler och AC3 källor (DVD mm).

Jag hämtade en TVrip av melodifestival #4 2006 från internet och spelade upp den från datorn. (som jag har kopplad digitalt till recievern)

När jag lät AC3 stream gå direkt till recievern så var avsaknaden av LFE kanalen total. MEN när jag istället lät datorn downmixa DolbyDigitalljudet från SVT till Stereo ljud så saknades inte basen i receivern. Det är alltså inte så som vissa tror att det handlar om en 5.0 signal där de glömt att lägga över basen i fronthögtalarna. LFE signalen finns med i AC3 stream men många decoders kan inte hantera den och det blir således tyst i Subwoofern.

Problemen kan alltså härledas till vilken decoder/reciever man har.
DET KONSTIGA ÄR VARFÖR SVT ENVISAS MED ATT ANVÄNDA EN ANNORLUNDA STREAM ÄN ANDRA BOLAG!?
Det är även konstigt att inte SVT gjort något åt detta när problemet funnits i över 1år. De måste ju känna till skillnaden, varför då inte fixa detta och rätta in sig i ledet bland andra tv-kanaler och AC3 källor?

Postad 12 maj 2006 - 11:22

Unregistereddec9452a
  • Unregistereddec9452a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
SVT använder en hårdvarukodare tillverkad av Dolby när vi kodar vårt Dolby Digital (AC3) ljud. Vi har vid ett antal tillfällen kontrollerat våra utsändningar i både SVT1 och SVT2 med en av Dolby tillverkad referensdekoder och den har alltid indikerat att vår AC3 ström är riktig enligt gällande standard.

Jag vill ännu en gång påpeka att användningen av LFE kanalen enligt gällande praxis aldrig innebär att lågbasljudet i de fem huvudkanalerna ersätts med lågbasinformation översänd i LFE kanalen. Detta har också beskrivit av flera tidigare inlägg i denna tråd.
LFE kanalen har enbart till uppgift att förmedla sådan lågbasinformation som har för avsikt att förhöja ljudupplevelsen av en explosion eller liknande.
Orsaken till detta är att LFE kanalen är en option.
Det innebär att det finns ingen regel som säger att den alltid måste återges via en Dolby Digital dekoder. Dessutom ingår inte LFE kanalen i en downmix till stereo eller mono som görs av en Dolby Digitaldekoder.

Postad 16 maj 2006 - 19:24

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Lubbe, kommer svt att sända schlagerfestivalen från Aten i 5.1-ljud?
Och är svt med och producerar ljudet därifrån?

Postad 17 maj 2006 - 06:47

Unregistereddec9452a
  • Unregistereddec9452a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Om allt fungerar som det skall så sänder SVT 5.1 ljud från Eurovision Song Contest, Athen
Det gäller både kvalomgången den 18 maj samt finalen 20 maj.
Det är bara att hoppas att alla förbindelser från Athen kommer att fungera. Det är ju en mycket komplicerad historia sändningstekniskt.

Denna gång har Sverige och SVT inte fått uppdraget att producera ljudet utan vad jag vet är det ett tyskt bolag som står för produktionen tillsammans med grekisk TV.

Postad 17 maj 2006 - 10:28

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
En annan fråga Lubbe, hur kommer det sig att svt bara sänder vissa egenproducerade program med 5.1-ljud men inte filmer (filmer på bio produceras väl så gott som alltid med 5.1-ljud)?

Ingen tekninsk fråga men du kanske sitter innne med info.

Postad 18 maj 2006 - 08:12

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Om allt fungerar som det skall så sänder SVT 5.1 ljud från Eurovision Song Contest, Athen
Det gäller både kvalomgången den 18 maj samt finalen 20 maj.
Det är bara att hoppas att alla förbindelser från Athen kommer att fungera. Det är ju en mycket komplicerad historia sändningstekniskt.

Denna gång har Sverige och SVT inte fått uppdraget att producera ljudet utan vad jag vet är det ett tyskt bolag som står för produktionen tillsammans med grekisk TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikväll har vi chansen att jämföra 5.1-ljud i melodifestivalen från Aten. Ljudet är inte producerat av svt (enligt ovan). Hur vida det tyska produktionen är av 5.0 eller 5.1 återstår att se (höra?).

Det här är väl det första programmet med 5.1-ljud som svt sänder som dom själva inte har producerat (Eller har jag missat nån Lubbe?) Hur som helst så har vi får vi nu chansen att jämföra det 5.1-ljud som svt producerar med externt producerat material. Hör av er när om vad ny tyckte om produktionen.

Postad 18 maj 2006 - 20:15

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Nån som får surroundljudet att fungera? Hela sändningen är i bakhögtalarna för mig, förrutom Pekkas irriterande kommentarer som kommer ur frontarna.

Postad 18 maj 2006 - 21:05

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Funkar bra hos mig med Pecka i centern och musiken i frontarna. Surround från bakhögtalarna. Sub-basen går också. Dolby Digital EX

Postad 18 maj 2006 - 21:16

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0

Funkar bra hos mig med Pecka i centern och musiken i frontarna. Surround från bakhögtalarna. Sub-basen går också. Dolby Digital EX

<{POST_SNAPBACK}>

Oj Ex dessutom. Är väl bara Comhem som strular som vanligt då.

Postad 19 maj 2006 - 08:26

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag hade inte några tekniska problem med 5.1-ljudet (enligt ovan). Jag har Boxer
men enligt Lubbe så är det exakt samma dataström för ljudet oavsett vilken leverantör
man har (sen kan det ju alltid uppstå tekniska problem i vissa nät).

Här är mina kommentarer om gårdagens sändning från "kvalet" i Aten (där Carola gick till final).

Ljud

Betyg
Mix: 2, Med tvekan godkänt
Souroundkänsla: 2, Inget arbete alls med dom bakre kanalerna. Bara slaskljud under såväl musiken som snacket.
Distinkthet: 1, Katastrofalt uselt! Ingen närvaro alls!
Helhetsbetyg (på ljudproduktionen): 1 (underkänt) :)

Pecka Heino
Placerad i en plåtburk, dessutom MITT FRAM I LOKALEN? En av dom stora
finesserna med 5.1-ljud är placeringen i rummet. Dvs. VAR befinner sig
sångare, publik, musiker osv. Pecka fanns EXAKT mitt på scenen... Om jag hade fått
råda så hade jag varit lite mer moderat och lagt honom i såväl C, R och L.

Övrigt

Jinglar
Svt:s "swocsch....." (intro nästa låt) är tung, bra panorering/placering,
tung bas (dock lite sladdrig). Greklands "vågen" och "hjärtat": jasså/jaha.., inget
distinkt ljud alls. Placering?

Grafik
Bl.a. "hjärtat som dyker upp ur vattnet", snyggt men det är ju
vardagsmat nu för tiden, eller?

Rumsplacering
Sångaren är står nästan alltid (med några få undantag) MITT PÅ SCENEN
(till skillnad från Pecka Heino). Men ljudet från sångaren är placerad
i L och R (med en kontinental sladdrig efterklang). Var man placerar sången,
talet och dom olika instrumenten är inte helt trivialt.

Svt har samma problem med t.ex. Så ska det låta. Jag är övertygad om att
det här är ett problem som liknar introduktionen av stereo-ljudet (då kunde
dom olika ljuden komma lite var som helst ifrån).

Förinspelning av bidragen
Musiken är väl förinspelad? Det här måste väl vara ett problem när olika bidrag
har spelats in på olika sätt. Kan tänka mig att vissa är insplade med både 5.1-ljud
och stereo-ljud. Eller är allt stereo som mixas upp till 5.1 vid sändning?

Övrigt
Ryssland; upp ur flygen. Snyggt!

Bidragen
B-lagen gjorde upp...

Finland
Que? Som vanligt...

Programledarna
Dåliga

Slutsats

5.1 vs stereo
Om man inte kan åstadkomma ett bättre 5.1-ljud så är det nog bättre att koncentrera
sig på stereoljudet.

Svt
Era 5.1-produktioner är (trots viss kritik) betydligt bättre än produktionen från Aten.
Men ni kanske kan göra ännu bättre ifrån er...

Postad 19 maj 2006 - 09:01

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Oj där var det raka rör! Men jag håller inte med! Den grekiska sändningen lät bättre än melodifestivalens! Bra bas som använder LFE, bra ljud och lite plask i bakkanalerna.
Hellre bra ljud och dålig kanalseparation än dåligt ljud och fin kanalseparation :)

Postad 19 maj 2006 - 10:08

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Oj där var det raka rör! Men jag håller inte med! Den grekiska sändningen lät bättre än melodifestivalens! Bra bas som använder LFE, bra ljud och lite plask i bakkanalerna.
Hellre bra ljud och dålig kanalseparation än dåligt ljud och fin kanalseparation ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu blev det lite rörigt. Vad är "bra ljud" i din mening? Efter att Lubbe har berättat att dom sänder 5.0 och inte använder LFE-kanalen så har jag kranat om med base mangement och nu funkar subben (SBS som vanligt :) ).

Om det bara är bas och lite "plask" så kan man ju sända två kanaler och Dolby ProLogic. Vilket inte är fel! Många kanaler sänder ju bara 2-kanaligt och med ProLogic låter det helt OK men det får inte någon distinkt placering av ljuden. Det var ju också min slutsats: Om man inte kan åstadkomma ett bättre 5.1-ljud så är det nog bättre att koncentrera sig på stereoljudet.

Redigerat av whome, 19 maj 2006 - 11:24.

Postad 20 maj 2006 - 12:03

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Just nu sänds kvalet från Aten i repris. Men det är bara DD 2.0! Var tog DD 5.1 vägen? :unsure:

Har flera samma problem?

Postad 21 maj 2006 - 15:35

oscar_D
  • oscar_D
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Just nu sänds kvalet från Aten i repris. Men det är bara DD 2.0! Var tog DD 5.1 vägen?  :unsure:

Har flera samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Kvalet redigerades ner till reprisen. Antagligen har de inte 5.1-möjlighet i det redigeringsblocket...

Postad 24 maj 2006 - 17:33

Unregistered9feb74d9
  • Unregistered9feb74d9
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Just nu sänds kvalet från Aten i repris. Men det är bara DD 2.0! Var tog DD 5.1 vägen?  :D

Har flera samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Kvalet redigerades ner till reprisen. Antagligen har de inte 5.1-möjlighet i det redigeringsblocket...

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer. Dolby-E strömmen med 5.1-informationen blir korrupt då den går igenom en hårddiskredigering (typ Avid).
Förenklat så bygger den på en bitström som endast klarar raka klipp och digital kopiering från band till band.

/alex

Postad 25 maj 2006 - 06:39

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Stämmer. Dolby-E strömmen med 5.1-informationen blir korrupt då den går igenom en hårddiskredigering (typ Avid).
Förenklat så bygger den på en bitström som endast klarar raka klipp och digital kopiering från band till band.

/alex

<{POST_SNAPBACK}>

Att klippa i mpeg-strömmar är svårt... Det har jag fått erfara själv med ibland direkt uselt resultat. ;)

Det enda programmet som jag har hittat som klarar det bra är VideoRedo (som givetvis är tänkt för "amatörbruk"). Det klarar att klippa var som helst i en mpeg2-ström med såväl mpeg1- som ac3-ljud. Allt utan att komprimera om (utom just där klippet sker). Att det dessutom överlägset snabbt jämfört mot andra program gör ju inte saken sämre. Att fixa ljudsync är även det en baggis. :(

Kanske inte ett alternativ för svt, men väl ett för oss amatörer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.