Jag heter Erik Lundbeck och arbetar med teknisk utveckling på SVT och är också ansvarig för att SVT sänder med mångkanalsljud i de digitala näten.
Efter ett mail har jag gjorts uppmärksam på denna diskussion och jag har öppnat de länkar som vidarebefordrades. Jag har läst de flesta inläggen.
Här kommer en del svar på dessa frågor.
1) Uttrycket Dolby E nämns i vissa inlägg.
Dolby E är ett intern format som SVT använder för att kunna distribuera mångkanalsljudet mellan till exempel produktionsplatser och bandmaskiner.
Normalt när vi sänder ett program med mångkanalsljud så innehåller detta ljud upp till 6 ljudkanaler för mångkanalsljudet samt 2 ljudkanaler för stereoljudet.
Alltså totalt 8 ljudkanaler. Våra kommunikationsvägar samt våra videobandmaskiner innehåller bara 4 ljudspår vilket innebär ett problem.
Systemet Dolby E kan digitalt komprimera de 6 ljudkanalerna för mångkanalsljudet till att inte ta större digital bandbredd än motsvarande två digitala ljudsignaler.
Detta innebär att vi kan överföra/spela in på kanal 1 och 2 stereoljudet och på kanal 3 och 4 mångkanalsljudet.
Den totala bithastigheten för mångkanalsljudet blir då cirka 3 Megabit/s.
Originalljudet vi producerar med är i de flesta fall 24 bitar 48 kHz.
Vid vår interna distribution och vid Dolby E kodning blir originalet förändrat till 20 bitar 48 kHz.
2) Systemet vi använder vid utsändning är Dolby Digital och vi sänder med en bithastighet på 448 kbit/s. Kodningen av DD signalen görs av SVT.
DD signalen ligger alltid ut vid sändning i de digitala näten och det är exakt samma signal oavsett var signalen tas emot hos Boxer, Viasat, CanalDigital, ComHem eller UPC.
Om programmet innehåller mångkanalsljud så sänder vi detta antingen som 5.1 eller som 5.0 beroende på hur originalet är gjort. Vi signalerar dock alltid mångkanalsljud som 5.1 ljud.
När det inte finns något mångkanalsljud sänder vi stereoljudet i DD och då signalerat som 2.0.
3) När man talar om att man tycker att SVTs mångkanalsljud är basfattigt har jag lite svårt att förstå detta.
Vi sänder vårt mångkanalsljud med full bandbredd.
Jag tror möjligen att uppfattningen om basfattigt ljud bygger på att man kanske inte hör något speciellt basljud i LFE kanalen.
Det vanligaste är att när SVT sänder mångkanalsljud sänder vi oftast det i formatet 5.0, det vill säga vi använder inte i normala fall LFE kanalen.
LFE kanalen är en extra optionskanal och är tänkt att enbart användas för exceptionella basljud som explosioner och liknande för att förstärka den totala ljudupplevelsen.
Vid normal musikproduktion skall inte LFE kanalen användas annat än i extrema undantagsfall.
Vi anser inte det är nödvändigt heller då de 5 ljudkanlerna L, C, R, Ls, och Rs har full bandbredd, det vill säga från cirka 10 Hz till 22 kHz.
Ett annat problem som kan uppstå om man lägger för mycket ljudinformation enbart i LFE kanalen är att denna kanal inte ingår i den downmixfunktion som finns i Dolby Digital om mångkanalsljudet skall återges i stereo om man tex. lyssnar i hörlurar eller vill spela in programmet på en utrustning som enbart har stereokapacitet.
Den enda förklaringen jag möjligen kan ha till dessa klagomål om basfattighet är att de högtalare som man lyssnar via inte har ordentlig återgivning i basen.
Detta kan dock lätt ordnas i de flesta hemmabiosystem genom att använda base mangement som ser till att de låga frekvenserna som finns i de 5 huvudkanalerna återges även i subwoofern via de i AV förstärkaren befintliga högpassfiltren.
Till sist.
SVT var ett av de första TV bolagen i vårlden att börja med mångkanalsljud sändningar i TV.
SVT hade sin premiärsändning i juni 2003.
Många av de tekniska problem som uppstått under resans gång har vi varit tvungna att själva lösa då inte så många andra hade någon erfarenhet.
Eftersom denna introduktion inte fick kosta något extra innebar det att vi var tvungna att vara rationella i produktionssituationerna.
Till exenpel innebär detta att vi med en och samma ljudtekniker i ett och samma ljudkontrollrum med en och samma ljudmixer producerar BÅDE stereoljud och mångkanalsljud samtidigt vid direktsändning.
Detta tar naturligtvis tid att utveckla metoder för och det har vi hållt på med och vi lär oss ständigt.
Förutsättningarna är dock helt annorlunda då vi pratar om TV teater där mångkanalsljudet och stereoljudet skapas i en efterbearbetningssituation och där man då av naturliga skäl kan göra ett mer optimalt ljudarbete än vid en direktsändning.
SVT tillsammans med SR var ansvariga för ljudproduktionen av förra årets Eurovision Song Contest som sändes från Kiev. Denna sändning var premiär för sändning med mångkanalsljud över Eurovisionsnätet och återutsändes i ett antal europeiska länder. Efter denna sändning fick SVT mottaga en hel del beröm för det mycket goda mångkanalsljudet.
SVT har gjort inspelningar direkt från den digitala utsändningen av bland annat den svenska Melodifestivalen och sändningarna från finalen i Globen under 2005 och 2006.
Vi har vid flera tillfällen spelat upp dessa inspelningar i demosyfte och då har inga klagomål framkommit att ljudet skulle vara basfattigt.
Ett antal av SVTs mångkanalsproduktioner finns utgivna på DVD, bland annat Melodifestivalen.
Upplevs dessa DVD utgivningar också basfattiga?
Hälsningar
Erik Lundbeck
Teknisk Utveckling
Sveriges Television
Redigerat av Unregistereddec9452a, 27 april 2006 - 12:33.