Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vardagsrum - Extreme Makeover!

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2006 - 08:18

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Hej!

Ska sätta igång med ett projekt om 14 dagar där jag kommer att totalrenovera vårat vardagsrum + lite andra ytor. I detta fall så kommer kostnaden att komma i andra hand ;). Finish och estestik kommer att komma i första hand. Detta kommer bland annat att inkludera:

1. Alla väggar, fönsternischer m.m slipas, spacklas och målas om
2. Taket målas om efter omplacering av taklampor
3. Golvet och golvlister rivs ut
4. Innerdörrar och dörrkarmar rivs ut pch byts ut
5. Högtalarkablar, antennkabel, RJ45 kabel m.m kommer att spåras ner innan nytt golv läggs
6. Ett nytt sattelitsystem ska sättas upp, en ny TV bänk ska ställas in, plasman ska upp på väggen, en ny reciver ska köpas in, nya högkvalitestkablar ska köpas in.
7. Alla högtalarkablar, kablar från tv etc ska spåras in i väggen och läggas i VP rör eller grövre (scart, komponent kabel m.m). Inga kablar ska synas överhuvudtaget är målet!

Ok.... för att göra ovanstående så behöver jag lite material och följande har beställts och är på ingående.

1. Canton Movie 150 QX Silver sattelitsystem
2. Onkyo TX-SR703E Reciver
3. Komplett Supra kablage till allt som behövs för ljud, bild och högtalarkablar
4. 50 kvm Kährs 2-stav ekparkett Verona (sidenmatt lack)
5. Väggfäste till Panasonic 42PA50 Plasma TV
6. Dooria Addera massiva ekdörrar med vit karm och vitt foder
7. Ett gäng meter vit 69mm golvlist och ett gäng meter 55mm vitt dörrfoder
8. Voice Azzaro 180cm TV bänk (vit med oljad ektopp)
9. Eluttag, antennuttag, rj45 uttag, vp rör, flexslang m.m.
10. Väggfärg, takfärg m.m.

När det är klart är tanken att rummet som har en väldigt öppen planlösning mot köket kommer att ha Stockholmsvita väggar och standard vitt tak. Golvet kommer att vara lackat 2 stav ekparkett och innerdörrarna till sovrummen kommer vara Doorias Addera ekdörrar med vit karm och vitt dörrfoder. Brytningen mellan ek och vitt vid innerdörrarna kommer man också att se mellan golvet och väggarna och på TV bänken som är i vitt och ek.

Mellan två fönster i vardagsrummet så har vi en bredd på 186cm vilket gör att Voice Azzaro bänken på 180cm passar perfekt där. På väggen kommer plasman att sitta och under den så kommer centerhögtalaren på väggen och frontarna på väggen bredvid plasman. Surroundhögtalare kommer att sättas upp bakom soffan på väggen med riktbara CantonMount fästen. Högtalarkablar, scart kablar, komponent kablar, ström kablar från och till plasman och högtalarna kommer inte att synas. Ingen kabel ska synas! :huh:

Lite länkar:

Onkyo TX-SR703E Reciver
Canton Movie 150 QX Sattelitsystem
Dooria Addera Ekdörr
Kährs Verona 2-stav ekparkett
Voice Azzaro 180cm TV bänk

Jag kommer att lägga in bilder i denna tråd och uppdatera den när jag kommer igång med arbetet. Det är självklart svårt att ha synpunkter och ideér innan man har sett några bilder. Men alla synpunkter och ideér är självklart välkommna.

Redigerat av rico90, 03 March 2006 - 08:19.

Postad 03 March 2006 - 08:49

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Härligt :huh: Ännu ett spännande projekt som kan ge mig inspiration inför framtida renoveringar. Ser ifram emot många bilder ;)

Postad 05 March 2006 - 18:57

Imperius
  • Imperius
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Detta projekt ser jag verkligen fram emot att följa! Väntar förväntansfullt på bilder under projektets gång.. <_<

Postad 15 March 2006 - 08:23

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
En liten uppdatering.... Jag sätter igång på tisdag nästa vecka med målning av väggar, tak m.m. Det kommer med andra ord dröja lite innan jag sätter igång med kabeldragning för ljud och bild.

Jag har gjort en superful :) skiss hur TV väggen ska se ut.

Hela väggen mellan fönstren är 1940mm lång och de ni ser på ritningen är plasman, väggfästet med hålen och center, right och left front. De tjockare linjerna är kablarna som ska fräsas in i väggen. Signal är Scart och komponentkabel. Alla kablar kommer sen att gå i väggnen och mellan centerns fästen. Mellanrummet mellan dessa fästen är 19,5cm vilket bör räcka gott och väl för ca 4-5 VP rör. 220 volt från plasman ligger på säkert avstånd från signalkablar. De bakre surroundhögtalarna är inte med på ritningen men de kommer under golvet och mynnar ut i väggen bakom möbeln tillsammans med de andra signalkablarna. Blir nog snyggare i verkligheten än min ritning :)

Plasman kommer att hamna 90cm ovan golv och centern kommer 10cm under plasman vilket gör att centerns underkant hamnar på ca 70cm ovan golv. Voice Azzaro möbeln är 50cm hög så det blir väl 20cm mellan möbeln och centern. Tror det blir bra.

Bakom tv möbeln så kommer jag ha 2st Eljo Trend utanpåliggande 3 facksdosor med täckram bredvid varandra. Den ena kommer att användas till att leda ut 5st högtalarkablar, 1 scart och 1 komponentkabel. Den andra ska ha antennuttag, dubbelt Kat6 RJ45 uttag och ett 220 uttag.

Mer uppdateringar och bilder kommer....

Bifogad fil(er)

Redigerat av rico90, 15 March 2006 - 08:37.

Postad 15 March 2006 - 08:49

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Har även köpt in ett par leksaker :) för jobbet med tv väggen. En Festool CT22E dammsugare och en betongspårfräs.

Bifogad fil(er)

Redigerat av rico90, 15 March 2006 - 08:50.

Postad 15 March 2006 - 17:12

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Vad är 'Stockholmsvitt"? Är det extra drygt vitt? ;)

Postad 15 March 2006 - 18:49

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Hahaha! Dagens bästa! ;)

Postad 15 March 2006 - 20:05

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Humor! haha

Postad 15 March 2006 - 20:20

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Hahaha, kimpost the man!

Postad 15 March 2006 - 20:56

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Måste var göteborgshumor... Eller? ;)

Postad 15 March 2006 - 23:22

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Måste var göteborgshumor... Eller? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

lika kännt (eller hur var det nu) som att vi Gällivarebor har gällivarehäng är stockholmare dryga som yes ;) dvs nästan global humor hehe.

Postad 16 March 2006 - 10:27

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Och om frågan om vad Stockholmsvitt var så kan sägas att det är en ohyggligt ful bruten vit... ser ut som att en kedjerökare haft lägenheten/huset i några år...

Postad 16 March 2006 - 10:42

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Och om frågan om vad Stockholmsvitt var så kan sägas att det är en ohyggligt ful bruten vit... ser ut som att en kedjerökare haft lägenheten/huset i några år...

<{POST_SNAPBACK}>

Oj! Det var inte snällt sagt.... Men det är tur att smaken är olika!!!
Vissa gillar sjukhus-vitt, så att man får kisa när man kliver in genom dörren.

Sen beror juh det hela rätt mycket på hur rummet är, med tanke på ljusinsläpp.
Har man en muggig mörk lya kanske det inte blir fullt lika bra som om man har stora mängder dagsljus som flödar in.... :)

Postad 16 March 2006 - 10:46

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Oj, sorry ippo, var inte alls meningen att låta så elak... läste igenom mitt inlägg igen och insåg hur dumt skrivet det blev.

Jag var inne på att måla stockholmsvitt hemma men blev rådd till annat av en kompis som säljer färg, han helt enkelt vägrade sälja stockholmsvitt till mig och förklarade att det var just som att någon har rökt in lägenheten... så vi gick på en annan brytning av det vita istället... men just den där gula brytningen av vitt ser lite tobaksaktigt ut.

Jag rekommenderar alla som skall måla om och funderar på stockholmsvitt att faktiskt gå till en färgaffär och köpa egen brytning istället... få den färdigblandad hos affärern... och sen hem o måla. Blir lite roligare att ha en färg som är precis så som man vill ha den och inte något som de uppfann på 70-talet och gav ett namn på grund av mängden som användes i ett visst område.

Postad 16 March 2006 - 11:21

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Det är om inte annat ett bra tips att köpa en provburk och gå och måla 1-2kvadrat för att se att det är det man är ute efter.

Samma problem som med tapeter, man tycker att den är för klen i färgen men när det åker upp på väggen blir det perfekt. Så var det när vi skulle välja tapeter till förrförra lyan, gick till Börje i färgaffärn för att få råd, vi valde sen ut en färg som vi ville ha. Ha! sa han och påstod sen att det skulle bli pippigult på väggarna hemma och undrade om det var så vi ville ha det! :)
Efter mycket övertalning tog vi istället en variant som Börje plockade fram och det blev perfekt när allt satt på väggen!

Effekten kommer i kvadrat! :(

Postad 16 March 2006 - 21:46

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Kopplade upp Canton 150 QX högtalarna med Onkyo TX-SR703E recivern temporärt bara för att testa. Jag vill påpeka att jag kommer från ett Bose Lifestyle 18 system och har alltid tyckt att det låter kanonbra.

Detta var dock en annan liga, eller rättare sagt en annan planet :)

Helt enkelt vansinningt!!!! Vilket ljud! Trodde huset skulle rasa samman :(

Postad 16 March 2006 - 22:09

Device_Techno
  • Device_Techno
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Off topic

var tvungen, sorry...

"RJ" är typ en standard på modularuttag. RJ45 är med åtta stift och är lite bredare och till för i huvudsak datatrafik, sen finns RJ11 också, vilket är på fyra stift och lite smalare (för telefon). Det finns en blanding mellan 11 och 45 med, lika bred som 45 men den har bara fyra stift. Det finns alltså inte någon specifik kabel som heter RJ45 kabel, utan du kan välja fritt mellan olika datakablar.

Postad 17 March 2006 - 08:51

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Kontakterna heter RJ** och kabeln heter Cat*... vanlig ethernet är CAT5/6 beroende på vilken skärming man är ute efter.

Postad 17 March 2006 - 10:01

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Nu hör inte det till tråden direkt men CAT5/6 har inte inte med att göra vilken skärmning man vill ha. Både Cat5 och Cat6 finns som UTP och STP.

Kontakterna heter RJ** och kabeln heter Cat*... vanlig ethernet är CAT5/6 beroende på vilken skärming man är ute efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 17 March 2006 - 12:49

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Kabel heter väl TwistedPair?

case

Postad 17 March 2006 - 12:56

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Japp!

UTP = Unshielded Twisted Pair (oskärmad)
STP = Shielded Twisted Pair (skärmad)

CAT5 klarar upp till 1000Mbit i kortare längder trots att den är specad upp till 100Mbit. Den jobbar upp till 100Mhz.

CAT6 är specad till 1000Mbit men jobbar upp till 250Mhz vilket kan komma till nytta i framtiden.

Skärmat behövs knappast i ett vanligt bostadshus. Oskärmat är det som gäller.

Anledningen till att jag skrev RJ45 ovan är lathet ;)

Ska man dra nät hemma idag så ser jag ingen anledning till att dra CAT5 när CAT6 kabel i princip är lika billig.

Redigerat av rico90, 17 March 2006 - 12:57.

Postad 16 April 2006 - 23:11

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Hej hopp! :blink:

Har haft så mycket att göra och min ambition att kunna uppdatera löpande med bilder under arbetets gång verkar gå i stöpet. Jag får nog göra det i efterhand. Hursomhelst så har jag kommit ganska långt redan.

1. Taket är målat (fräsning för nya taklampor utfört)
2. Väggarna är målade
3. Plasman sitter på väggen
4. Högtalarkablar, Scart, Component och ström kablar är infrästa i väggen
5. Bakre högtalarkablar infrästa i golvet
6. Ny antennkabel framdragen och nerfräst i golvet
7. Subbas kablen nerfräst i golvet

Ett par kommentarer....

Det var ett helv*** att fräsa i både golv och vägg så min första ambiton att ha ALLT i vp rör skippade jag rätt fort. Allt på TV väggen är inspacklat direkt utan rör med Casco gips filler och sen vanligt spackel. Dock så ligger allt som är nerfräst i golvet i VP rör.

Jag ska skriva mer så fort jag hinner men jag har rivit en stor del av golvet och nu på torsdag så kommer golvkillarna och lägger det nya golvet.

Lite bilder med kommentarer....

Fräsning i TV väggen klar och allt fästs med PL600 (underbart medel)

Postad bild

Hålen /spåren fylls igen med Casco gips filler och sen vanligt spackel

Postad bild

Nedan ser ni 220, scart & component och högtalarkablar komma ut.

Postad bild

Spacklat, slipat och målat! Bara Supra kablar som tittar ut lite här och där. Fint va! :blink:

Postad bild

Plasman äntligen uppe på väggen

Postad bild

Väggen i princip klar! Blev mycket nöjd. Fick den finish jag ville ha. Nya Canton frontarna och centern uppe (sladden under centern är inte inkopplad om ni undrar varför den syns). Tack vare noga mätning så blev felmarginalen på placeringen av högtalarna försummbar. Centern hamnade 1,5mm för mycket till vänster :(, vänsterfronten hamnade 4mm mer till höger än den högra fronten. Detta är dock omöjligt att se med ögat vilket gör att jag är 100% nöjd.

Postad bild

Här ser ni kablar till bakhögtalare nerfrästa i i golvet med VP rör.

Postad bild

Röret i golvet längst bort går från TV väggen bort till hörnet där subben ska stå. Denna kabel ligger nerfräst i golvet. Det som ni ser närmare kameran är nya antennkablar som går från TV väggen till ett hörn och vidare upp på vinden och ut till parabolen.

Postad bild

Golvet rivet, kablarna på plats! Dags för golvläggning om några dagar. Här skymtas även den nya vardagsrumslampan i taket som är en plafondmodell av ek och stål.

Postad bild

Det blir mumma med 2-stav ekparkett, Dooria ekdörrar med vitt foder och Voice azzaron i vitt med ektopp som snart är på plats.

Återkommer med mer info och bilder sen.

Redigerat av rico90, 16 April 2006 - 23:14.

Postad 20 April 2006 - 20:31

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Några bilder till. Golvet har börjat läggas idag och blir klart imorgon. Det blir Kährs Ek Verona 2-stav sidenmattlackat i vardagsrummet och i båda sovrummen. Båda sovrumsdörrarna med karmar är rivna som ni ser på bilderna nedan.

PS. Vänta tills de nya ekdörrarna är på plats :) Kommer nog bli fint med vitt foder runt ekdörrarna och sen Voice Azzaro vit med ektopp. .DS

Bilder.....

Allt klart för golvläggning

Postad bild

Del av golvet lagt.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av rico90, 20 April 2006 - 20:32.

Postad 20 April 2006 - 20:43

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Snyggt golv!

Postad 20 April 2006 - 21:38

Unregistered572600b4
  • Unregistered572600b4
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
fan vad nice asså serframimot när jag själv ska börja bygga i min nya lägenhet =))

snyggt i iaf =))

Postad 21 April 2006 - 05:48

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Bakom tv möbeln så kommer jag ha 2st Eljo Trend utanpåliggande 3 facksdosor med täckram bredvid varandra. Den ena kommer att användas till att leda ut 5st högtalarkablar, 1 scart och 1 komponentkabel. Den andra ska ha antennuttag, dubbelt Kat6 RJ45 uttag och ett 220 uttag.

Har du någon bild på hur det blev med uttagen? Tycker det låter trångt.

Postad 21 April 2006 - 07:19

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Angående uttagen och lite andra saker så har jag inte hunnit skrivit om de saker i detta projekt jag har fått skippa eller som får vänta lite :)

Det blir inget Internet bakom TVn tillsvidare och jag har inte riktigt bestämmt mig om jag ska sätta dit dosor för högtalarkablar, scart, subbas, kompononet m.m. Allt kommer ändå vara dolt bakom tv bänken.

Hursomhelst så är det 5st högtalarkablar, scart, komponent, subbas, ny antennkabel och 220 från plasman som går ut genom väggen och som jag skulle kunna sätta dosor på. Tänkte vänta lite med det. Är så sugen på att få upp dörrarna, bänken och sen ljudet :rolleyes:

Postad 24 April 2006 - 15:11

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Japp!

UTP = Unshielded Twisted Pair (oskärmad)
STP = Shielded Twisted Pair (skärmad)

CAT5 klarar upp till 1000Mbit i kortare längder trots att den är specad upp till 100Mbit. Den jobbar upp till 100Mhz.

CAT6 är specad till 1000Mbit men jobbar upp till 250Mhz vilket kan komma till nytta i framtiden.

Skärmat behövs knappast i ett vanligt bostadshus. Oskärmat är det som gäller.

Anledningen till att jag skrev RJ45 ovan är lathet :blink:

Ska man dra nät hemma idag så ser jag ingen anledning till att dra CAT5 när CAT6 kabel i princip är lika billig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska man dra Cat6 så får man vara väldigt försiktig. Denna kabel är extremt känslig för böjar och tappar mycket värde av minsta lilla veck. Har själv byggt nätverk och installerat bredband i 5 år och det är ruggigt svårt att få mätningarna godkända när man har byggt med CAT6.

Postad 01 May 2006 - 22:19

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Tv väggen är i princip helt klar och allt är inkopplat. Ett par bilder nedan...

Postad bild

Postad bild

Postad 03 May 2006 - 09:51

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
urrrghh... synen av element får mig att vilja kräkas....... men jävligt snyggt iaf... väldigt svårt att möblera om sedan också :)

Postad 03 May 2006 - 13:15

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Härligt jobb... Snyggt blev det också.

Skymtar man inte en Onkyo där bakom glaset också. Härligt! och Canton. Kan knappt bli bättre :-)

Men????
Varför sätter alla sina platta skärmar så hj_vla högt? Står alla upp och kollar på tv?
Är det en tv eller tavla? Ingår det nackstöd till alla dagen nya tv-apparater?

Postad 03 May 2006 - 13:26

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat!

Grym dammsugare, vad kostar en sån?

Postad 05 May 2006 - 14:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Element är inte vackra nej. Problemet är ju bara att när man vill bygga in dem så tappar de lite av sin idé - att värma upp rummet och inte bakom min hemmasnickrade låda :o

Postad 07 May 2006 - 11:18

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
elementskydd kan man dock fixa... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.