Se den här länken Toms Hardware
Går det bra så dröjer det många år innan de blir aktuellt att använda ICT/HDCP igen. Vi får väl se hur betal-tv-kanalerna gör med HDTV. Man kanske t.o.m får titta på laglig HDTV på datorn så småningom
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 14 March 2006 - 19:42
I sista sekunden innan verkar det som om mediabolgen fattat att om man slår på (ICT) HDCP via t.ex. Blu-ray så får alla miljoners TV, datormonitorer och laptops utan HDCP en sämre bild trots att de klarar 720p. Den enda kvarvarande självmordskandidaten verkar vara Warner. Gissa om många kommer köpa en 400kr film som man endast får se på en dator/HTPC som har HDCP-skärm, HDCP-grafikkort, signerade drivrutiner och "säkert" OS (som Vista, eller nästa OSx).
Se den här länken Toms Hardware Går det bra så dröjer det många år innan de blir aktuellt att använda ICT/HDCP igen. Vi får väl se hur betal-tv-kanalerna gör med HDTV. Man kanske t.o.m får titta på laglig HDTV på datorn så småningom Postad 14 March 2006 - 22:57
En sak som jag inte kunnat utröna är om "ICT=0" bara låter en mata ut HD-upplösningar via komponentutgångarna eller om det även stänger av HDCP på de digitala utgångarna.
Någon som vet? I vilket fall känns det ju minst sagt shakey att köpa en HD-DVD/BD-spelare om man inte har HDCP: 1. Alla studios kommer inte köra med ICT avstängt. 2. De studios som sagt de ska köra med ICT avstängt har alla reserverat sig för att ändra denna inställning i framtiden. 3. Kanske (förmodligen?) kommer ICT=0 bara innebära att man kan köra komponent (och förhoppningsvis RGBHV på de få spelare som får dessa utgångar) men förmodligen kommer man inte kunna använda DVI/HDMI utan HDCP. Hur är det förresten med (ryktet) det här att de japanska spelarna inte ska ha HDCP alls? Har läst det ett par gånger men aldrig sett någon länk som visat upp något definitivt bevis. Vad jag förstått skulle det här gälla HDTV-mottagare men sen säger folk att det också ska gälla HD DVD/Blu-ray. Men samma sak där: jag har aldrig kunnat utröna om det handlar om att man tillåter analog video ut eller om man även skippar HDCP på de digitala utgångarna. Postad 15 March 2006 - 10:43
> Kanske (förmodligen?) kommer ICT=0 bara
> innebära att man kan köra komponent (och > förhoppningsvis RGBHV på de få spelare som > får dessa utgångar) men förmodligen kommer > man inte kunna använda DVI/HDMI utan HDCP. Jo det låter mest logiskt, högupplöst signal skickas ut ja, men ev bara analogt via component. Nyare videoskällor har förövrigt också fått ett nytt analogt kopieringsskytt (CGMS-A). Jag skulle TIPPA PÅ att "digital output" helt enkelt stängs av om det är en "Untrusted device" som ska visa/ ta emot en ev HDCP skyddad digital källa. But who knows.... > Hur är det förresten med (ryktet) det här > att de japanska spelarna inte ska ha HDCP > alls? Har jag iaf svårt att tro på. Därför att det är videokällan (=skivan) som är krypterad med HDCP skyddet. En licensierad/laglig HD spelare som bara har implementerad en del av HDCP skyddet? Har svårt att tro på det. (= vi får väl hålla ögonen öppna efter illegala HD spelare..nått sånt..) > Vad jag förstått skulle det här gälla > HDTV-mottagare men sen säger folk att det > också ska gälla HD DVD/Blu-ray. Jag tror (bara tror) att de som äger filmer/rättigheterna bara släpper dessa högupplöst till de TV distributörer/kanaler som bevisligen har HDCP (digitalt) skyddat nät/STB:er. Det kan betyda att endast HDCP-licensierade HDTV-mottagare accepteras: *om* den ska kunna skicka ut en digital signal. Analogt högupplöst ut via component fungerar idag iaf på dagens HDTV-STBer. Kanske förklarar (delvis) varför HDTV rollout är så försenat. (= För det är krav från "marknaden", dvs vi kunder- att boxar måste kunna skicka ut digitalt....resulterar i att HDCP-skydd är ett krav från producenterna: de som äger materialet/filmer osv. > jag har aldrig kunnat utröna om det handlar > om att man tillåter analog video ut eller > om man även skippar HDCP på de digitala > utgångarna. Jag tippar på att du menar: "-stängs den digitala signalen av?" (om signalen skickas till en Untrusted Device/=bildvisare) Vet inte. (Inte så himla stor vits med en lågupplöst digital signal - även om den ev. finns?) Personligen vill jag veta om "HD-lådan/spelaren" ALLTID skickar ut en (analog) högupplöst signal annars är det ju pointless. Det ju det som de bråkar om nu. Sony har sagt "ja" Warner Bros verkar säga "nej". De verkar fatta att de har glömt alla potentiella kunder med: 1) analoga HDTV skärmar, 2) DVI-HDTV skärmar och 3) gamla HDMI/HDCP v1.0 skärmar. HDMI/HDCP uppgraderades till version 1.1: den första specificationen 1.0 verkar således krångla numera. Redigerat av joeb, 15 March 2006 - 10:50. Postad 15 March 2006 - 10:47
HDCP skyddet finns inte på mediat utan bara i DVI/HDMI interfacet dvs spelarna (boxarna),
Finns det HDCP skydd på DVI/HDMI utgångarna så används detta oavsett vad ICT flaggan är satt till. Postad 15 March 2006 - 12:19
HDCP är ju inte en "always on" feature. Precis som på DVD-spelare; när ingen CSS-kryptering finns på skivan ska en DVD-spelare som beter sig korrekt stänga av HDCP. (Många spelare idag gör inte det dock.) I BD's fall blir det då när AACS inte finns på skivan så stängs kopieringskydden av inkl. BD+, HDCP, CGMS-A och eventuell Macrovision osv. Postad 15 March 2006 - 12:48
Om du visar ngn pålitlig källa på detta så kanske jag kan tro på det har dock inet sett ngt om det i HDCP specifikationen. Men vad jag läst mig till (och är 99% säker på)så är det så här att om DVI/HDMI utgången har HDCP så är denna ALLTID på oavsett vad som flaggas eller spelas upp(detta är ett krav i HDCPspecifikationen). Så HDCP är en "always on" feature. Sen att flaggan kan göra så att materialet kan skickas ut på komponentutgången är en annan sak. Det är samma sak som om du visar din egna privata DVD filmer på en DVD (HDCP)den videosignalen blir också krypterad md HDCP... Ngt man måste komma ihåg är att HDCP är INTE ett kopieringsskydd utan ett CONTENT protection för DVI/HDMI interfacen. Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 15 March 2006 - 13:08. Postad 15 March 2006 - 14:26
Jag har inte själv någon praktisk erfarenhet av det men vad jag läst på diverse forum så brukar de flesta DVD-spelare idag "stänga av" HDCP om man spelar upp "hemvideo" (eller om man tar en kommersiell film och rippar CSS, Macrovision och regionskodningen). Vad jag läst tidigare (har ingen konkret länk, sitter på jobbet just nu) är det ett felaktigt beteende att kryptera oskyddat material. (Vilket jag tycker verkar både logiskt och rimligt, att tvångskryptera dina egna privata filmer makes no sense whatsoever.) Samma sak kommer gälla Windows Vista, HDCP kommer knappast aktiveras förrän man stoppar en BD/HD DVD skiva i sin drive vad jag förstått. Men vad vet jag, jag hittar inget konkret som talar varken för eller emot. "Ngt man måste komma ihåg är att HDCP är INTE ett kopieringsskydd utan ett CONTENT protection för DVI/HDMI interfacen." .. hehe semantik här: content protection = det skyddar innehållet från att bli kopierat = kopieringsskydd bara för att det inte ligger på mediet i sig betyder ju inte att det är ett kopieringsskydd HDCP's mål är att förhindra kopior (eller snarare att tvinga folk att köpa nya skärmar, projektorer och TV-apparater (Tycker själv att det är viktigt att man gör distinktionen, bara tänkte bråka lite. Redigerat av Unregistered92d7e447, 15 March 2006 - 14:31. Postad 15 March 2006 - 14:41
Nej HDCP´s funktion är inte att hindra kopior på mediat.
HDCP´s funktion är att kryptera det som sänds mellan dgitala Interface(DVI/HDMI) så att man inte ska kunna "fånga" strömmen mellan sändande enhet och mottagande enhet. Har alltså ingenting med kopieringsskydd att göra. Du kan stoppa i en BD/HD DVD i din kommande dator och rippa den (om nu AACS kncäks) utan att ha en HDCP display.. Du behöver inte ens ha en HDCP spelare i din dator för att kunna kopiera själva filmen, nu kommer det iofs inte komma ngn BD/HD DVD utan HDCP men ändå... Kopieringsskyddet ligger i DRM/AACS/CSS etc För att förtydliga så handlar "content protection" i HDCP sammanhang om "content" i dataströmmen inte content på mediat (dvs filmen). Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 15 March 2006 - 14:44. Postad 15 March 2006 - 15:22
Tåmaato eller tomäjtoe..
..sno filmen genom att kopiera skivan eller via en utgående dataström... De båda hör ihop på nått sett ändå men visst - olika skydd Postad 15 March 2006 - 18:40
Som sagt, du förlorar dig i semantik här: F: Varför får man inte "fånga" strömmen? S: För att man inte ska kunna kopiera den. Dvs. HDCP är en form av kopieringsskydd, det är inte ett kopieringsskydd som ligger på skivan men det är inte mindre kopieringsskydd för det. Om det inte är ett skydd som ska förhindra kopiering, vad är det då? Den enda andra funktionen jag kan se är som jag tidigare skrev att man vill tvinga folk att uppgradera sina bildvisare, men hur onda tankar jag än har om Hollywood o Co så tror jag knappast att det är deras huvudsyfte. För övrigt formulerade jag mig aldrig på något sätt som skulle indikera att jag trodde att HDCP innebar att själva mediet är krypterat. Men jag håller med dig i din grundtanke, man bör skilja på krypterad media och krypterad signalöverföring. Men en hund blir inte en häst bara för att den inte bor inomhus.. Postad 15 March 2006 - 20:11
Jo visst håller jag med om att det är kopiering man försöker hindra och kan således även kalla det ett kopieringsskydd, fast det var inte det som var det viktiga jag ville få fram.
Ett kopieringsskydd är ngt man placerar på media tex DRM/AACS/CSS även securom/safedisc etc på PC spel, huruvida kopieringsskydden ska fungera får ofta speltilvlerkarna eller filmbolagen välja tex managed copy och såna saker, dvs kopieringsskydden kan vaar lite mer flexibla. HDCP som är ett content protection för digitala interface har ingen flexibilitet utan är alltid på oavsett vilka skydd eller ickeskydd själva mediat har. Postad 15 March 2006 - 21:17
Vad jag läst är det inte nödvändigtvis så. Sonys VAIO HTPC med HMDI/HDCP funkar på vanliga monitorer tex. Där kickar HDCP igång "när det behövs". I alla fall att döma av det jag läst så har folk med lyckat resultat kopplat dessa datorer till "vanliga" skärman utan HDCP. Windows Vista kommer fungera likadant. (MS har beskrivit ganska tydligt hur output skyddet fungerar.) Och som sagt vad jag förstått är tanken att nuvarande DVD-spelare också ska fungera så men att vissa inte gör ddet och kör "always on" vilket då bör anses som felaktigt beteende. Men du verkar säker på din sak så nu har jag blivit jäkligt osäker här. Hur det ska fungera på HD DVD/Blu-ray har jag inte fått någon klarhet i. Men precis som med DVD-spelarna så verkar du övertygad om din sak. Postad 15 March 2006 - 22:45
Har rotat lite mer och det ser definitivt ut som om du i alla fall inte har helt rätt.
Broadcast-flaggan i USA är tex. en indikator som säger åt en digitalbox att (bla.) aktivera HDCP. Om inte flaggan finns där ska inte heller signalen krypteras. Jag skrev några artiklar om HDTV för ett tag sedan och hade kontakt med Boxer, SVT, ComHem osv. och de sa ungefär samma sak: Framtidens boxar kommer att kryptera utsignalen på begäran av någon slags flaggning. Dvs. filmer kommer vara skyddade av HDCP medan Rapport, Anslagstavlan osv. inte kommer röras av HDCP alls. Vad jag läst nu under kvällen verkar det också som om "flaggan" att kolla efter på nuvarande DVD-spelare är Macrovision. Om Macrovision finns på skivan ska innehållet HDCP-krypteras. (Det är väl förmodligen detta förhållande som gjort att man kunnat "hacka" Samsungs spelare och ta bort HDCP. Samsungs "No-Macrovision" stängde inte bara ner Macrovision, det stängde även ner "Macrovision-Checking" vilket resulterade i den bieffekten att HDCP avaktiverades samtidigt.) På samma sätt fungerar nuvarande (läs: Sony VAIO) datorer med HDCP. Det aktiveras bara när man spelar upp skyddad film. Likaså kommer Windows Vistas HDCP-stöd fungera på samma sätt. Postad 15 March 2006 - 22:48
Är ganska säker på min sak och det verkar konfirmeras om man kollar på avforums också.
Nedan är ett citat från archibael (som påstår att han jobbar för inte som tog fram HDCPl)tex. Well, titles without ICT (broadcast flaggan) will be viewable over VGA, which can be transcoded to component or RGBHV. But, yeah, if a studio uses ICT, you get downrezzed video. None at all, if you are using DVI and the card or display don't use HDCP, regardless of ICT. Ang Sony Vaio och möjligheten att slå av HDCP så har jag inte läst ngt om detta så har du ngn trovärdig länk el liknande så vore det intressant att läsa.. Har hittat liknande de uppgifter som du skrev om ovan men de är i de allra flesta fall helt felaktiga. En fallga el liknande som disablar/aktiverar HDCP skyddet hmm har aldrig sett ngn vettig källa påstått detta såtills jag ser det så har jag svårt att tro på det. Så jag vidhåller att HDCP är "always on". Ang windows vista så är det ingen skllnad egentligen. Vill du bara köra windows vista som ett vanligt OS tex på kontoret så behövs inga HDCP displayer eller HDCP grafikkort vill du däremot kunna spela upp HD material från tex BD/HD DVD så ser dom till att kolla så din display och grafikkort klarar HDCP. Det är inte så att har man HDCP grafikkort och display så slås HDCP av när man jobbar i word och slås på när man slår på en BD film. Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 15 March 2006 - 23:02. Postad 15 March 2006 - 23:11
HDCP är "always on" och har du en tv som inte är HDCP-kompatibel så kommer du inte ens kunna se EPGn i boxen över de digitala utgångarna. Det finns sätt att stänga ner HDCP i vissa boxar/spelare men eftersom ICT flaggan känner av om boxen använder sig av HDCP eller inte så kommer du som bäst då kunna få nerskalad bild över de digitala utgångarna allt beroende på vad ICT tillåter.
Postad 15 March 2006 - 23:41
HDCP är visserligen alltid på om både grafikkortet och skärmen kan etablera en förbindelse. MEN om någon av dessa inte stöder HDCP så väljer källan om man ska skicka ut en signal okrypterad eller okrypterad och nedskalad eller ingen alls. Spelaren styrs inte av någon standard alls utan av avtal med mediabolagen som kommer kräva att spelare är "säkra".
I en PC talar alltså DRIVRUTINEN om för OS:et om HDCP är på/av. OS:et bestämmer sen om man ska visa en videoström, nedgradera eller inte visa något alls. För att kunna göra det "hack säkert" måste det alltså ske i en särskild säker del i OS:et som både hanterar DRM från mediat och litar på en signerad drivrutin. Den säkra delen kommer alltså också lyssna på ICT flaggan och bara visa en högupplöst signal om flaggan är på i mediet. Är flaggan inte är satt kommer alltså t.ex. Vista vara fri att skicka ut en högupplöst bild även om det inte finns en HDCP förbindelse. När HDCP inte krävs kommer både DVI/HDMI/VGA och komponent fungera. Notera att det bara är videoströmmar som påverkas Vista kommer aldrig nedgradera upplösningen på kopplingen till skärmen utan vid nedgradering får man en uppskalad bild av den nedgraderade orginalet. Läs på HDCP standarden och det som finns skrivet om t.ex. Vista om ni vill veta detaljerna. Det verkar alltså som inga medier kommer lanseras med ICT på och har vi tur så blir det inte så med TV heller. Det visar sig under hösten hur det blir. Postad 16 March 2006 - 00:05
Jo av all information man hittar verkar det som om HDCP är "always on" på BD/HDDVD. Men inte på (HD)TV-mottagare, datorer eller dagens DVD-spelare. "Det är inte så att har man HDCP grafikkort och display så slås HDCP av när man jobbar i word och slås på när man slår på en BD film." "Givetvis" är det så skulle jag snarare vilja påstå. Av alla formulering i alla artiklar jag läst om ämnet går det inte utröna annat än att HDCP bara kommer vara aktivt om skyddat material spelas upp. I andra fall, som när man spelar spel eller skriver ett e-mail, kommer inte HDCP vara aktiverat. OCMP är selektivt, inte "always on" och det är OCMP som bestämmer om utsignaler ska krypteras med HDCP eller ej. Hur föreslår du annars att Vista ska veta om HDCP ska användas eller ej? Menar du att det alltid är På eller Av beroende på din hårdvarukonfiguration (dvs om du har en BD drive i din dator så är HDCP automatiskt alltid på? verkar jättesmidigt för företag som vill komma åt den utökade lagringskapaciteten) eller menar du att det kommer att finnas två versioner av varje Vista version, en som klarar BD/HD DVD och en som inte gör det? Eller att Vista känner av om någon BD/HD DVD mjukvara är installerad? Ser ingen som helst logik i det och inte heller något som pekar på att det är så det kommer att fungera. OCMP ska ju bokstavligt talat kolla efter skyddat material och om skyddat material detekteras så slås HDCP på enligt de previews man läst om Vistas OCPM: "It provides Windows Vista with the ability to disable DVI/HDMI and TV-outputs unless they are certified for HDCP[...]" "A series of identifying checks will be performed on the drivers and the hardware at startup to verify that they are approved to operate under PVP-OPM. This establishes a 'safe state' for protected content to be played. If this state is not reached, attempts to play protected media over DVI or TV-output will result in either failure or a reduced quality image." "a portion of OCMP will ensure that the data from a HD DVD or other content is encrypted as it passes between the source and the monitor/TV" och sen direkt från MS själva: "It's important to note that OCMP compliant hardware is not required to run Windows Vista. Certified hardware and drivers will be required to play protected content only. For the foreseeable future, this will encompass HD DVD, video and possibly audio. Users that do not intend to access these media types on their home PC will be unaffected by Vista's DRM features."" "HDCP är "always on" och har du en tv som inte är HDCP-kompatibel så kommer du inte ens kunna se EPGn i boxen över de digitala utgångarna. Det finns sätt att stänga ner HDCP i vissa boxar/spelare men eftersom ICT flaggan känner av om boxen använder sig av HDCP eller inte så kommer du som bäst då kunna få nerskalad bild över de digitala utgångarna allt beroende på vad ICT tillåter." Det där kan ju i alla fall inte vara sant. Flaggan i strömmen är ju bokstavligt talat "ICT=X". Jag ser inte ens hur det skulle vara teoretiskt möjligt för mediet att bekräfta om HDCP är på eller ej. Det enda som "garanterar" HDCP, vad jag förstått, är detta: Hollywood vägrar släppa HD-material utan att ha HDCP. Maskintillverkarna skriver på avtal där de förbinder sig att ha HDCP och att det inte ska gå att stänga av. Om maskintillverkarna inte visar sig ha HDCP eller om det går att stänga av det på deras maskiner så stämmer Hollywood o Co skiten ur dem. Kort sagt, det enda som "tvingar" en maskin att verkligen "lyda" eventuella flaggningar är hur maskinen byggs/programmeras och hur maskinen byggs/programmeras styrs av hur sugna maskintillverkaren är på att hamna i en rättslig process de omöjligen kan vinna. Postad 16 March 2006 - 00:10
@otemanu
Började bli lite orolig och trodde att jag fått allt om bakfoten. Skönt att se att man inte är ensam i så fall. Du råkar inte av en händelse veta huruvida dagens DVD-spelare kör HDCP always on eller om de har någon trigger som aktiverar HDCP? (Som sagt, vad jag förstått ska Macrovision agera trigger för HDCP på dagens DVD-spelare men när man söker på HDCP så är all information så inriktad på HD bara så det är svårt att veta var man ska leta.) Postad 16 March 2006 - 09:46
Ang ICT flaggan så funkar den ENDAST om det finns HDCP (iofs firewire också men det är en annan historia).
Annars har inte ICT flaggan ngn verkan. Dock har inte ICT flaggan ngn verkan alls på dataströmmen från DVI/HDMI interfacet dvs flaggan kan inte tillåta att ngn dataström skickas via DVI/HDMI utan HDCP utan endast se till att man kan få se högupplöst via tex komponentutgången. Ang vista och OCMP så jobbar den också med HDCP. Dvs OCMP kan inte fungera om INTE HDCP finns. Ja man kan köra vista utan att ha HDCP stöd installerar man en Bluray spelare i denna dator så kan jag lova att den kommer kolla att datorn och display är HDCP kompatibla och sen kickar OCMP in. OCMP jobbar som sagt med HDCP men har intelligens till skillnad mot HDCP. Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 16 March 2006 - 09:50. Postad 16 March 2006 - 10:17
Jag skulle säga att det låter som ett felaktigt påstående. Previews talar ju om att OCMP kickar in när en skyddad stream ska spelas upp (antingen BD, HD-DVD eller annat DRM-skyddat material). Inte pga att någon speciell hård- eller mjukvara är installerad. Redigerat av Unregistered92d7e447, 16 March 2006 - 10:35. Postad 16 March 2006 - 11:11
Japp men OCMP kommer inte funka om HDCP inte finns. Lite mer info. The 'PVP' features of the OCMP suite outlined above are dependent on the manufacturers of the computer hardware. HDCP, on which the whole system is based, requires a unique identifier for each component, and Microsoft's PVP-OPM has the same requirement for video cards and monitors/TVs. Essentially, in order for a video card or monitor to work with the OCMP system, it must be known to incorporate the correct hardware and driver features. There will be no strict certification system, but rather an honour system enforced by the use of a universal revocation list which can be delivered by means of Windows update or along with new protected content. This list is used by the Vista operating system to identify hardware which is known not to meet OCPM requirements. It's important to note that OCMP compliant hardware is not required to run Windows Vista. Certified hardware and drivers will be required to play protected content only. For the foreseeable future, this will encompass HD DVD, video and possibly audio. Users that do not intend to access these media types on their home PC will be unaffected by Vista's DRM features. Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 16 March 2006 - 11:28. Postad 18 March 2006 - 03:47
Jag ser fortfarande inte hur du får det där att innebära att HDCP alltid är aktivt. Inte ens att det skulle antyda det.
Det som framgår av texten (för mig) är: Att OCMP kräver/är baserat på HDCP. Att OCMP/HDCP krävs för att spela upp skyddat material. Om inte annat så faller hela din teori på grund av den enkla anledningen att OCMP inte bara gäller HD DVD / Blu-ray. OCMP kommer även användas när man spelar upp nerladdade DRM-skyddade filer (tex. WMV): "Ja man kan köra vista utan att ha HDCP stöd installerar man en Bluray spelare i denna dator så kan jag lova att den kommer kolla att datorn och display är HDCP kompatibla och sen kickar OCMP in." Hur föreslår du då att det ska detekteras om man vill ladda ner DRM-skyddade videofiler? Att man får fylla i ett formulär när man köper Windows "Tänker du spela upp DRM-skyddat material?" Och hur tror du företagare kommer reagera om Microsoft tvingar dem att köpa HDCP-displayer om de vill kunna utnyttja lagringskapaciteten i de nya optiska formaten? Du har egentligen själv formulerat en negation till ditt påstående när du skriver "då kickar OCMP in" eftersom innebörden av det är att HDCP inte alls alltid är aktivt. Eller så menar du att om jag råkar klicka på en DRM-skyddad fil eller om jag installerar en BD-spelare, oventandes om att det skulle innebära att HDCP aktiveras, så är min dator fast med HDCP på och inte längre brukbar. Varken logiken eller de texter som finns att läsa på ämnet föreslår att det kommer fungera så illa vad jag kan se. Hörde mig för övrigt för med en DVHS-ägare (HM-DH5U) på en newsgroup och han intygade att när han spelar in program som har sk. "copy free"-flaggade så går det utmärkt att spela upp dessa över HDMI-utgången utan att HDCP blir enablat. När han däremot spelar upp program som är "copy once"- eller "copy never"-flaggade (alt. D-Theatre-rullar) aktiveras HDCP och hans icke HDCP-kompatibla DVI-VGA-omvandlare ger ingen signal till projektorn. Från HDCP specen: "Transition H1:H2. Immediately after transitioning to DVI mode, the transmitter should begin sending an unencrypted video signal." Visar på att det är uppenbart möjligt att skicka okrypterad video över ett interface med stöd för HDCP. "A variety of events are involved in the transmitter’s decision to begin authentication or to transmit video." Ett val görs: behövs autentisering eller kan man sända video direkt? Och för the grand finale: "If content protection is desired by the Upstream Content Control Function, then the HDCP Transmitter waits for the availability of an Active HDCP Receiver." Mer solklart än så kan det väl ändå inte bli? Och det här kan ju inte syfta på mycket annat än Windows Vista: "On a personal computer platform, an example of an Upstream Content Control Function may be software designed to emit Audiovisual Content to a display or other presentation device that requires HDCP." Angående nuvarande DVD-implementeringar av HDCP så hade moderatorn på avsforum, PooperScooper, följande att säga: "DVD players are "supposed to" enable HDCP when playing back Macrovison protected DVDs. Settop boxes are supposed to enable HDCP when the material being broadcast is "flagged" for protection. " Knappast lika hård fakta som HDCP-specen ju, men ändå värt något. Postad 18 March 2006 - 16:20
I USA är det många som sitter med HD-boxar med DVI utan HDCP. Vad är det då som hindrar dom från att få en oskyddad digital signal via DVI-utgången när man sedan väljer att ICT-flagga HD-sändningarna i ett försök att få bort piratkopiering?
Postad 18 March 2006 - 16:47
Inget, så länge vi talar DVI. Det är ju därför det var sådan rusning för att köpa HD-boxar och HD-mottagare till datorer på avsforum tex. Folk ville köpa en som var tillverkad innan stödet blev tvingande. Dock är det ju fortfarande andra kopieringsskydd aktiva. Macrovision, flaggningen i sig om man kör ut via Firewire osv. Flaggningen är obrukbar på en produkt som inte kollar efter flaggan. En sådan produkt ser ju bara flaggan som skräp och ingorerar den. Och dataströmmen som skickas kan knappast ta kommando över maskinvaran och förbjuda den från att mata ut en signal. Hela systemet bygger på att komponenter "lyder" och om de äldre komponenterna som inte vet vad de ska "lyda" kommer alltså kunna skicka ut signalen utan problem. Det är precis som med Macrovision på DVD-skivor en gång i tiden. Macrovision på DVD-skivor fungerar inte alls på samma sätt som Macrovision gjorde på VHS. Kort sagt Macrovision ligger inte i en DVD dataström, det finns bara en flagga som säger åt spelaren att "det här ska vara Macrovision-skyddat". Det är helt upp till spelaren om den ska lyda detta kommando eller ej. Det här var inget problem på DVD-spelare i standaloneformat eftersom Macrovision ingick i specifikationen från dag ett. Men när DVD-spelare började dyka upp i datorer så fanns det ju ett problem: kretsarna i ett grafikkort hade ingen aning om vad Macrovision var för något och det fanns inget system som kunde säga åt kretsarna att det behövdes. Alltså kunde de inte "lyda" Macrovision-flaggningen och resultatet var att man kunde mata ut bilden helt utan någon Macrovision både via "TV-out" och VGA utan problem och utan att DVD-skivorna "hade något att säga till om". (Idag är ju dock alla grafikkort Macrovision-kompatibla.) Redigerat av Unregistered92d7e447, 18 March 2006 - 16:58. Postad 23 March 2006 - 14:54
Intressant läsning och tack alla som gör lusläsningar om detta 'geggiga' ämne.
Som alla vet sitter det ett gäng med människor i USA som (även jag) har en fantastik plasma med DVI men utan HDCP. Nu är ju detta ingen ko i Sverige direkt men det kommer att bli. För när jag köpte min vardagsrum tv (Philips 42" 9965) visste man inget konkret om framtiden. Den kostade en förmögnhet då och måste kunna leva vidare många år till....men utan HDCP. Jag har läst en hel del på bl.a. avsforumet om samma som sitter i samma sits som jag men som mer befinner sig i verkligheten. D.v.s. dom har ingen HDCP och snart/Nu kan dom inte få ut den fulla kvaliten till sin display. Man prata downsizad kvalitet via dom andra utgångarna. Hur illa det verkligen komer bli här och hur snart är svårt men ofta är det pengar som styr även för oss konsumenter. D.v.s. jag kan inte köpa en ny v-rum-tv inom många år eftersom jag gjorde en jätteinvestering 2003 på över 50.000 sek...japp den kostade så mycket då min nuvarande 42" Jag är skitnöjd med den. Samma linjer som dom nya 1024x768...men utan %¤#%¤#HDCP. Risken som jag ser det är att jag i framtiden enbart kan få det downsizade materialet till min plasma vilket jag egntligen inte kan göra något åt lagligt iallafall. Det ligger mycket pengar investerade i tidiga s.k. HDTV....risken är att det blir en storm av arga konsumenter runt om i världen. MVH Postad 23 March 2006 - 16:10
Det är knepigt det här. Men även om det är så att man bara kan få det downsizade materialet ut till sin tv så kan man leva med det ett tag skulle jag tro, det lär iaf inte bli sämre än i dag o det har vi ju klarat oss med hittills. Det kommer nog även att ta ett tag innan marknaden för hdtv vuxit till sej ordentligt pga att många människor fortfarande sitter på gamla analoga aparater o därför inte kan dra nytta av den högre upplösningen. Det finns även 2 olika format som kommer o många vill nog vänta o se vilket det blir som vinner i slutänden, alltför många minns kampen mellan vhs o beta där tex jag själv satt med en svindyr betavideo som det inte fanns några filmer till. Vad jag förstår av meningen med dhcp så är det för att förhindra digitala kopior mellan en spelare o en inspelare, man ska alltså inte kunna koppla sin hdtvbox till en hdtv-inspelare digitalt o kunna spela in. Skydden för att rippa filmer via tex en dator måste därför vara något annat som ligger på skivorna. Men är det någon som har en aning om hur det blir om man försöker spela upp en hdtv-film via tex vga, då kan man ju inte använda hdcp iom att signalen är analog o man förlorar inte så väldigt mycket i kvalite jämfört med dvi/hdmi. Läste vid något tillfälle om en scaler som var avsedd att användas med en projektor.Scalern hade dvi-in/ut o som däremellan tog bort hdcp. Har även läst om någon hdmi-splitter som nöjde sej med att en av 3 skärmar klarade dhcp för att kunna visa samma film på alla 3 samtidigt. Någon som vet mer om detta? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |