Hur är den jämfört med dyrare DVD's med HDMI utgång på?
Hur bra är kvaliteten på bilden och DVD' i sig själv?
Intresserad av all info om den här.
1 relaterade trådar
Postad 30 mars 2006 - 12:34
hifiklubben
Jag undrar om det är någon som har köpt den här DVD'n
Hur är den jämfört med dyrare DVD's med HDMI utgång på? Hur bra är kvaliteten på bilden och DVD' i sig själv? Intresserad av all info om den här. Postad 31 mars 2006 - 21:52
Det är väl bara att åka till hifiklubben o kika! Men den verkar intressant för det priset om den nu är bra! ![]() Postad 01 april 2006 - 12:16
http://www.hifi4all....=37488&get=last
Någon i danmark har testat, och tyckte den inte var helt perfekt. Postad 01 april 2006 - 14:30
http://oppodigital.com/. För visst är det samma spelare?
Här finns det lite mer att läsa
Postad 02 april 2006 - 15:17 Jag ska köpa ny dvd och funderar på denna. tack på förhand! Postad 02 april 2006 - 15:54 Postad 02 april 2006 - 18:09 Postad 02 april 2006 - 18:38
https://www.prisjakt...showtopic=80249 Postad 02 april 2006 - 19:27 Den här Argon spelaren bör ju klå Samsungen tycker jag, eller? Är nöjd med Samsungen på alla punkter förutom att jag saknar audio delay och jag vill kunna släcka den argt blåa standby lampan. Postad 03 april 2006 - 06:25 ![]() /staffan Redigerat av staffanw, 03 april 2006 - 06:25. Postad 03 april 2006 - 15:20
Ja det är nog ingen 971H under skalet på Argon spelaren. Står ju inget om att det sitter Faroudja chip i den. Postad 03 april 2006 - 15:53 Tycker själv den är ganska snygg, slimmad med både silver och svart, kunde dock varit mer svart anser jag. Det enda negativa var väl egentligen fjärrkontrollen som kändes lite plastig och billig. Postad 03 april 2006 - 16:17 /staffan Postad 03 april 2006 - 21:17 efterlyses jätemycket likaså lyssna på cd ljudet på den.. Postad 06 april 2006 - 11:27 Postad 14 april 2006 - 13:08 Postad 17 april 2006 - 09:10 Man borde väl kunna göra det på Hifiklubben annars.., om man inte kan göra det hemma.. right? Ngn som vet? Postad 18 april 2006 - 07:02
Den är regionsfri från början! Mvh Mathias Postad 18 april 2006 - 19:23 Postad 18 april 2006 - 21:55 1. Hur är kvaliten via komponentutgången? Har läst att t.ex Toshiba SD-350 är riktigt bra via HDMI men är inget vidare via komponent. 2. Kan man köra scart RGB samtidigt som komponent och HDMI? 3. Klarar den undertexter på t.ex. divx? 4. Finns delay av ljudsignalen? 5. Kan man välja om man vill köra datornivåer 0-255 eller videonivåer 16-235 via HDMI? 6. Vidarebefodras blacker then black (och wtw)? 7. 720p och 1080i @ 50 och 60 Hz både via HDMI och komponent? 8. Kan man ställa in så den skickar RGB via HDMI (för att ansluta till HDMI->DVI)? 9. Vad sitter det för deinterlacer och skalningschip i den (Faroudja)? 10. Någon som kunnat bekräfta att det är en BBK/OPPO variant? tack på förhand/joakim Redigerat av joama, 18 april 2006 - 22:01. Postad 19 april 2006 - 22:03
Ja det är en BBK-spelare i botten. Jag tror att det motsvarar den nya DVD 89 från Cambridge, vet inte vilken modell det är av BBK. Jag ska öppna och kolla när jag får en DVD 89 till butiken för att se om de är exakta kopior. Mvh Mathias Postad 19 april 2006 - 22:16
vilket skulle betyda att Cambridge försöker ta dubbla priset för samma spelare förutom att SACD/DVDA inte verkar stödas av DVD2006. Är det läge för en firmware hack eller ? /staffan Postad 20 april 2006 - 21:32 Såg stora skillnader mellan min Proson och Argonen på den TVn vi testade dem på, dock inte alls lika stor skillnad mellan Argonen och Denonen. Om det ens var något märkbar skillnad så var den inte särskilt stor. När jag uppgraderar DVD-spelare blir det nog en Argon DVD-2006, ska bara se om jag kan "låna hem" den på test innan jag bestämmer mig. Jag märkte heller ingen kvalitétsskillnad mellan komponent och HDMI på argonen, inte heller hifi-klubbssnubben som hjälpte mig kunde se någon skillnad. Redigerat av najk_, 20 april 2006 - 21:33. Postad 21 april 2006 - 03:58 helt digitalt, verkar inte det konstigt att det inte ar ngn markbar skillnad mellan komponent och hdmi?? Far man lana hem den for test? Sorry for bokstaverna men ar just nu i vietnam, andra tangentbord. Mvh Kimme Postad 21 april 2006 - 17:43 Jag var där idag och har köpt hem den på öppet köp i en dag. Jag kan alltså lämna tillbaka den imorgon om jag inte skulle vara nöjd. I affären testade jag HDMI vs. komponent eftersom jag inte har HDMI kablar hemma. Komponent var MYCKET bättre än HDMI och det tyckte den anställde också, han blev så förvånad att han ropade efter en arbetskamrat "Titta här så ska du få se något intressant!". Han var lika förvånad över att komponentsignalen blev så mycket bättre än HDMIn. Man kunde t.ex. se fler stjärnor på himlen på Star Wars Episode 3 med komponent än med HDMI. Så om ni har tänkt att köpa denna DVD för HDMI bör ni nog ställa den direkt mot någon annan i samma prisklass med HDMI, men om ni har tänkt att köra komponent är det perfekt! Nu ska jag bara testa den här hemma och kolla skillnaden genom min projektor. Postad 21 april 2006 - 18:32 När jag nu testar och jämför här hemma på min projektor kan jag inte se skillnaden. Jag är helt förvånad och förvirrad. Den tydliga skillnaden jag såg på deras LCD-tv där nere kan inte återgivas på min projektor. Antingen är min projektor för dålig, eller för bra. Jag har testat både LoTR och Star Wars Episode 3. Varken jag eller min far kan se någon skillnad. Nu undrar jag bara varför detta kan ha hänt. Kanske det är så att TVn var känsligare för dålig signal? Min projektor kanske omarbetar signalen, för jag kunde inte se någon som helst skillnad. Bytet mellan de båda spelarna skedde på cirka 5 sekunder då jag hade två exemplar av Star Wars Episode 3 och på cirka 1 min när jag testade med LoTR. Jag kollade efter små detaljer osv, men förgäves. Kan inte se någon skillnad. Imorgon går jag tillbaka med spelaren och får pengarna tillbaka som de lovade. Jag kan INTE se någon skillnad här hemma, känner mig helt förvirrad. Så mitt tips till er innan ni köper denna spelare, be om att få "låna" hem den och testa den mot er egna gamla dvd-spelare. Min proson-DVD kostade 500:-, med Argonen för 1200:- med massa bättre teoretiska siffror var jag nästan säker på att det måste bli en skillnad. Det som är bra med detta är att jag inte behöver lägga ner 1200:- för att få bättre bild. Det verkar som att min projektor är riktigt bra trots allt. Jag såg massor av fina små detaljer när jag spelade upp på projektorduken från båda DVD-spelarna, likt jag såg på Hifi-klubbens LCD-TV apparater. En sista grej bara. Argon-DVDn kunde inte identifiera vilka subtitle-spår det var förutom standard som är engelska. Resten av undertext-spåren var det blankt. Dock kan min Proson-DVD göra just det på samma DVD. Mysko. Redigerat av najk_, 21 april 2006 - 18:47. Postad 24 april 2006 - 18:20 ![]() Postad 24 april 2006 - 20:17 *Hur kopplade du in dvdspelare till projen, via HDMI eller komponent? *Lät du spelaren deinterlace signalen innan du skickade den till projektorn? *Ställde du in spelaren på att skala upp signalen till t.ex 720p, det är ofta då man låter spelaren deinterlace signalen och skala om den som man ser en markant skillnad. *Testade du med något annat än film? Om det sitter ett Faroudja chip i så borde den vara bra mycket bättre på att deinterlace källmaterial som i grunden är progresivt t.ex många tv serier. mvh/joakim
Postad 25 april 2006 - 23:06 Det verkar vara en del som har en negativa åsikter om båda spelarna. Men de har ändå fått höga betyg. Vad innebär det att Argonen inte har stöd för DTS? Innebär det att man inte kan ha riktigt surround på alla filmer? Postad 26 april 2006 - 00:07 1. Har den HDCP? 2. Vilket de-interlacer/scaler chip sitter i den? På 1 svarade butiken "Det måste den ha" och webbshoppen svarade att de inte hade någon aning. PÅ fråga två svarade båda att de inte hade en aning. Ingen av de två jag pratade med erbjöd sig att ta reda på svar åt mig, de i butiken hänvisade mig till Argons hemsida (som inte var så lätt att hitta på google om man inte visste att det fullständiga namnet var "Argon Audio") men där är spelaren inte ens upplagd och faktum är att de prylar som finns upplagda ändå inte har någon info... Butiken (Lund) hade inte den i lager och visste inte heller när de skulle få in den och kunde inte heller ta reda på det. Orkade inte tjaffsa, de gånger jag bett dem ta reda på saker och sedan ringa upp/maila mig med svaren så har de ändå bara glömt bort det så jag har själv fått ligga på. Börjar bli lite less på HiFiklubben, alltid samma sak när man ställer en fråga om deras produkter. Känns minst sagt kasst, speciellt när det här nu ska föreställa deras "eget" märke. "Vad innebär det att Argonen inte har stöd för DTS? Innebär det att man inte kan ha riktigt surround på alla filmer?" Den inbyggda dekodern har inte DTS-stöd. Med andra ord: om du tä'nkt använda de analoga 5.1-utgångarna så kommer du bara få ut Dolby Digital. Du kan ju dock fortfarande koppla spelaren med SPDIF till en DTS-kapabel förstärkare utan problem. Redigerat av Unregistered92d7e447, 26 april 2006 - 00:09. Postad 26 april 2006 - 07:35 Mvh Kimme Postad 26 april 2006 - 09:57
Det är inte upp till kontakten, det är upp till TMDS-sändaren. Det är fullt möjligt att ha en HDMI-kontakt i kombination med en TMDS-sändare som ej har HDCP-stöd. Postad 26 april 2006 - 11:25 Postad 26 april 2006 - 14:26 Okej, det visste jag inte, tack så mycket för info undac, men hade denna dvd hdcp då? Mvh Kimme Redigerat av Kimme, 26 april 2006 - 14:29. Postad 26 april 2006 - 14:36
HiFiKlubben vet inte om den har det eller inte, trots att det är "deras" märke på spelaren. Postad 26 april 2006 - 15:01 Om det hade suttit ett "faroudja"-chip i den hade det stått på Hifi-klubbens hemsida då de är mycket måna om att påpeka detta ifall det finns. Hoppas du fick svar på alla dina frågor. Sedan har jag en till grej att säga, de "ränderna" som uppstod på LCD-TVn på Hifiklubben genom min DVD-spelare märker jag nu i efterhand på min duk. Ska se om jag kan få hem Argonen igen på något sätt för att testa en ytterligare gång. Förstår dock inte hur det kunde "försvinna" och sedan komma tillbaka. Men så blir det ju lätt så att om man fixerar vid något så märker man det så mycket lättare, stupid brain ![]() Postad 26 april 2006 - 15:06
Ja, iaf på den spelaren. Redigerat av najk_, 26 april 2006 - 15:07. Postad 26 april 2006 - 15:57
SOm sagt.., på den spelaren är det så.., men jag vet att lokala avikelser kan förekomma..., Hitachi PJ-TX200 kostar bla 2000:- mindre i butik i Stockholm än vad de gör på nätet... ![]() Postad 26 april 2006 - 16:26 när det ska föreställa deras "Eget" märke också. Tidigare trodde jag de kunde sina grejer på den affären men ju mer man hör om dem ju sämre blir min uppfattning. kan någon förklara varför de får bättre bild med komponent än med hdmi? eftersom hdmi är digitalt borde man väl få bättre bild genom det än komponent eftersom det är analogt? Mvh Kimme Postad 26 april 2006 - 17:58 Hej. angående "ränderna" du får på lcd skärmen och även på din projje (förmodar att det är en LCD projje...) kallas för Vertical banding. Detta fenomen är vanligt på lcd skärmar. Syns vanligast i väldigt ljusa scener. Kan själv se det på min Sony KDF-E50A11 emellanåt , men man vänjer sig.... Sök på vertical banding på google så får du mer info. Skalar inte spelaren upp från 576p till 720p? Står ju på deras hemsida att den har scaler... varkar skumt detta.... då är det ju ingen ide att köpa denna..... Ha de`! Redigerat av Tonken, 26 april 2006 - 17:59. Postad 26 april 2006 - 19:39 Det kanske är en tanke att ha med sig, digitalt behöveri nte alltid vara bättre. Det beror helt enkelt på vad de har prioriterat på när de tillverkat prylarna. TVn kanske kunde bearbeta komponentsignal bättre eller så var det spelaren (vilket jag tror) som har bättre komponent än HDMI. Trots att HDMI signalen är digital och källan (DVDn) är digital verkar det som att det blir en omvandling av något slag vilket skapar kvalitetsförlusten. Så köp aldrig det att "HDMI är bäst", för det stämmer inte alltid. Man skall alltid testa innan man "köper det" så att säga. Edit: Tack för tipset om vertical banding! Vet du om detta "alltid" förkommer oavsett DVD-spelare eller är det inte DVD-spelaren det beror på? Edit 2: Jag kollade lite om vertical banding, och när jag satte mig för att granska bilden igen var skiten borta ![]() ![]() Redigerat av najk_, 26 april 2006 - 20:21. Postad 27 april 2006 - 13:02 Postad 27 april 2006 - 18:52
Vad hade du för spelare innan? Gör gärna ett test när du fått din nya för att beskriva skillnaden med den gamla. Ska du använda HD850an med HDMI eller komponent? Postad 27 april 2006 - 19:50 ![]() Jag är fortfarande student och har liksom aldrig haft eget "riktigt" boende så det har inte blivit av att skaffa så mycket prylar då det alltid har varit någon som haft som jag bott med. Jag tänkte köra HDMI. Framförallt för att jag hoppas att det kommer at ge bäst bild men även för att komponenten (komponent-vga på min projje) är upptagen av datorn. Postad 27 april 2006 - 19:57 Postad 28 april 2006 - 07:33 Postad 23 maj 2006 - 19:00 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |