Jag sitter precis som många andra i en sits där jag skall välja mellan LCD eller Plasma. Har testat några 32" LCD i den "lägre" prisklassen och bilden var ju jättedålig på allihop. Dålig svärta i mörka scener, flammiga färger, frätande i ljusa partier och mycket annat som förstör film/spelupplevelsen.
Dom som jag testa är följande: Andersson Y70, Hugoson HU3221, Viewpia LC-32IE21 och ViewSonic N3260. Värst var Andersson Y70 och Viewpia LC-32IE21 och bäst var Hugoson HU3221 även om "bäst" inte alls var bra nog.
Plasmor har fördelen att dom har bättre bild helt enkelt men (och ett stort sådant) är att dom kan få inbränningar. Spelar mycket och vill inte råka ut för inbränningar vilket tyvärr många har råkat ut för.
Funderar på om man får så mycket bättre bild om man lägger 13.500:- på en LCD istället för 10-11.000:- eller om man skall köpa en Plasma istället!?
Plasmor som är HD-Ready kostar ju en hel del men jag har hittat en LG 42PM1MA som har allt förutom högtalare och bordsstativ/väggfäste. 10-bitars färgdjup, 2 scart med RGB, HDMI, Komponent, VGA mm. Priset är 13.500:- och det är i högsta laget för mig eftersom man måste köpa till ett bordsstativ så det landar på 15.000:- totalt.
Har bara 13.500:- men kan vänta en månad och skrapa ihop 15.000:- men är det smart med tanke på att Plasmor har problem med inbränningar!?
Mvh Örebroaren