Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI-ingång jmft med DVI-ingång på TV:n?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 april 2006 - 14:36

Jogram
  • Jogram
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Vad är bäst att ha som ingång på tv:n HDMI eller DVI? Jag vill inte måla in mig i ett hörn av en viss teknik..

funderar på att köpa en LCD Samsung LE-46M51, en polare sa att HDMI-ingång var bara bajs och att DVI-ingång är bättre. HDMI är iallafall bakåtkompatibel med DVI men har någon erfarenhet om det skiter sig i kvaliten ? http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Tacksam för svar från novisen.

Postad 04 april 2006 - 14:41

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
HDMI är ju det nya, så varför inte satsa på det. Går ju att skicka ljud över hdmi också.

Postad 04 april 2006 - 15:07

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0
Det är ju i princip samma vad gäller bildöverföringen, men till DVi måste du som användaren "ekon" säger ha en separat ljudkabel. Dessutom kan DVi vara känsligare för långa kabellängder. HDMI är en nyare std så den kommer säkert hänga med längre än DVi.

Postad 04 april 2006 - 15:17

Jogram
  • Jogram
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ok det får duga som svar. Jag överväger starkt att köpa den nu, nån som har några erfarenheter av denna 46" are?

Postad 04 april 2006 - 15:36

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
söker man kan man hitta miljontals sådana hära trådar...

Postad 04 april 2006 - 17:41

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0
Samsung's LCD-apparater stödjer inte PC genom HDMI.

Postad 04 april 2006 - 17:45

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
hdmi-ingångar stödjer heller inte pc-upplösningar utan enbart video-upplösningar...dessutom tycker jag att kontakten e lite vek på hdmi

Postad 04 april 2006 - 19:23

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

söker man kan man hitta miljontals sådana hära trådar..

hdmi-ingångar stödjer heller inte pc-upplösningar utan enbart video-upplösningar...dessutom tycker jag att kontakten e lite vek på hdmi

Ja och konstigt nog kommer samma felaktiga svar också.
HDMI stöder vilken upplösning som helst. Det är upp till TV tillverkaren att avgöra vilka upplösningar som dom vil ta emot via HDMI.
Läs HDMI spesificationen 1.2a alla 200 sidorna några gånger så kommer det att klarna.
Finns att ladda ner här:
http://www.hdmi.org/...ecification.asp
/Dixen

Ps det kommer en sammanställning om detta, av mig, inom en snar framtid här på forumet.
Det tar bara så fasligt lång tid att komprimera 200 sidor HDMI och lika många sidor DVI till en läsbar text

Redigerat av Unregistered637ad9f0, 04 april 2006 - 19:24.

Postad 04 april 2006 - 22:23

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0

Ja och konstigt nog kommer samma felaktiga svar också.
HDMI stöder vilken upplösning som helst. Det är upp till TV tillverkaren att avgöra vilka upplösningar som dom vil ta emot via HDMI.
Läs HDMI spesificationen 1.2a alla 200 sidorna några gånger så kommer det att klarna.
Finns att ladda ner här:
http://www.hdmi.org/...ecification.asp
/Dixen

Ps det kommer en sammanställning om detta, av mig, inom en snar framtid här på forumet.
Det tar bara så fasligt lång tid att komprimera 200 sidor HDMI och lika många sidor DVI till en läsbar text

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom du har läst på, så är du förmodligen medveten om att de flesta av dagens TV-apparater följer specifikationen 1.1. Kolla vad den har för stöd till PC-upplösningar innan du rättar andra. Det här är (så vitt jag vet) åtminstone andra gången du ger dig in i diskussioner och på ett mycket överlägset sätt rättar folk utan att ta hänsyn till vad diskussionen handlar om. Ingen sa att HDMI inte skulle KUNNA ta emot PC-upplösningar. Däremot att den inte gör det överlag.

Man kan med fog (utgående från spec. 1.1) anta att de flesta TV-apparaterna inte stödjer PC-upplösningar via HDMI. Fråga hur många användare här som kan använda datorn felfritt när de kopplar genom HDMI (med felfritt menar jag, kort och gott, att allt ser ut och fungerar som det gör på en vanlig för PC avsedd monitor).

Postad 04 april 2006 - 22:42

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Ingen sa att HDMI inte skulle KUNNA ta emot PC-upplösningar. Däremot att den inte gör det överlag.

och hurtolkar du då denna text?

hdmi-ingångar stödjer heller inte pc-upplösningar utan enbart video-upplösningar...

I ovanstående kommentar står det klart och tydliga att HDMI inte stödjer pc-upplösningar dvs att den inte kan ta emot sådan signal. Hur du kan få det till att dom inte tar emot den typen av signal över lag är för mig ganska långsökt. Det är inget fel på HDMI specen det är det begränsade utnyttjandet av dess fulla kapacitet som många sätter synonymt med en begränsning.

Fråga hur många användare här som kan använda datorn felfritt när de kopplar genom HDMI (med felfritt menar jag, kort och gott, att allt ser ut och fungerar som det gör på en vanlig för PC avsedd monitor).

Och varför gör den inte det?
1 För att köparna inte läst specifikationen på den produkt dom köpt.
2 För att tillverkarna inte vill kosta på produkten onödigt mycket som 99% av användarna ändå inte kommer att nyttja.

Postad 04 april 2006 - 23:29

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0

och hurtolkar du då denna text?

hdmi-ingångar stödjer heller inte pc-upplösningar utan enbart video-upplösningar...

I ovanstående kommentar står det klart och tydliga att HDMI inte stödjer pc-upplösningar dvs att den inte kan ta emot sådan signal. Hur du kan få det till att dom inte tar emot den typen av signal över lag är för mig ganska långsökt. Det är inget fel på HDMI specen det är det begränsade utnyttjandet av dess fulla kapacitet som många sätter synonymt med en begränsning.

<{POST_SNAPBACK}>

Måste man skriva allt totaldetaljerat och förklarande?

"slowmove" skrev "STÖDJER inte", och utgår förmodligen bara från hur det ligger till idag. Om någon frågar om HDMI är bra till PC, så skulle jag också svara som "slowmove". Det hjälper väl inte att förklara att "standarden skulle EGENTLIGEN KUNNA fungera till PC", eller att "den KOMMER att stödja det i framtida modeller", när den i de flesta fall inte gör det. Det skulle bara vara förvirrande för den som inte är insatt i de tekniska detaljerna (specifikationer, osv.). Det är ju trots allt bara i undantagsfall som tillverkaren har fullt PC-stöd på HDMI-ingången.

Man måste väl inte göra långa, tekniska utläggningar om ingången teoretiska kapacitet? Det är väl mer intressant att få reda på hur det ÄR, inte hur det SKULLE KUNNA VARA... ?

ÖVERLAG, tar inte HDMI emot "allmänna" PC-upplösningar. Således anser jag att "slowmove" skrev rätt. Om det sen finns undantag, så kan man väl inte utgå från att alla vet det, bara sådär. Man utgår ju från den erfarenhet/information man har tagit till sig. Och för tillfället så har "slowmove" i hög grad rätt.

Ska man gå in på detaljer tappar man dessutom ganska snabbt bort huvudämnet i diskussionen.

I sinom tid kommer HDMI-ingångarna att ha fullt stöd för PC, men idag har de helt enkelt inte det. Och med tanke på hur eftersatt den europeiska marknaden är på det tekniska planet, så lär vi inte behöva förvänta oss för mycket, för snabbt. Således kan man utgå från att de flesta HDMI-ingångarna inte har PC-stöd för tillfället. Flera kommande modeller har inte det heller, enligt vad jag har hört. Jag hoppas dessutom att du är medveten om att TV-modeller som köps idag inte har nytta av en uppgraderad HDMI-specifikation. Man kan nämligen inte uppgradera den HDMI som redan befinnner sig i TVn.

"HDMI stöder vilken upplösning som helst", skriver du. Om man ska vara så petnoga som du tycks önska, så är isåfall även det ett felaktigt påstående. Rätt skulle väl vara "HDMI SKULLE KUNNA stödja vilken upplösning som helst" eller "tekniskt sett skulle HDMI kunna ta vilken upplösning som helst". Idag gör de flesta HDMI-ingångarna INTE det. Vad tillför då din kommentar den här diskussionen?

Att skriva ett sådant påstående till någon som inte är "insatt i ämnet", skulle vara att luras, tycker jag.

Istället för att agera någon slags "teknikpolis", så kanske du ska utnyttja din kompetens på området till att hjälpa folk med de frågor de har - inte till att rätta andra i onödan. Vi andra tycks vara ganska överens om att HDMI inte stödjer PC-signal särskilt väl.

Postad 05 april 2006 - 01:16

Jogram
  • Jogram
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
TAck för svaren vänner!

Helt fantastiskt vilket intresse det finns för tekniken, vad som är rätt o fel och att hjälpa andra. Kan ni summa summarum svara på vad Ni själva skulle föredra på en _standard_ LCD-TV >42"man köper i dag i affären.

en TV med

DVI...

eller en med HDMI (som inte kan ta emot allmänna pc-upplösningar så bra då då...)

tv:n har även komponent/scart/d-pol(vga)

Med risk för att urspåra men ska man kanske leta efter en LCD-TV dvs utan högtalare o tuner o lull lull utan som bara funkar som en monitor med DVI-ingång o köra allt via dator..? Var finns dessa att köpa? Kunde nån börja sälja såna helhetslösningar med allt intrimmat skulle jag köpa defenitivt.

Postad 05 april 2006 - 09:06

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
CWP

Måste man skriva allt totaldetaljerat och förklarande?

Nej
MEN man bör skilja på vad man tror och vad man vet.
Saker man vet bör man kunna styrka genom en referens till ett gällande dokument.

Här kommer min korta och informativa version på slowmoves svar:
Hdmi-ingångar stödjer oftast inte pc-upplösningar men från och med HDMI 1.2 så tillåter standarden att tillverkaren definerar egna upplösningar på HDMI. Om du vill kunna köra PC över HDMI. Läs specen/manualen på TV om vilka upplösningar den accepterar på respektive ingång.

I detta svar så får frågeställaren reda på hur det i dagsläget generellt ligger till och om han/hon är intresserad av PC upplösningar så ska han/hon leta efter utrustning med HDMI 1.2 eller senare.
Det hela tog 3 rader text och sprider inte en massa desinformation.

Att kort och koncist påstå att HDMI inte stödjer PC. DET ÄR ATT LURAS.
Om du inte tror mig så kan du enkelt ladda ner HDMI 1.2 här:
http://www.hdmi.com/...ication_1.2.pdf
och läsa på sidan 81 avsnitt 6.1

HDMI also allows vendor-specific formats to be used

Det som du alltså säger kommer i framtiden finns redan här.

Jogram
HDMI är framtiden och kommer med största sannorlikhet att ersätta DVI i TV och datorvärden.
LG 42LB1R är en helt ny LCD tv som stöder native PC-upplösning på HDMI. Det framgår dock inte i manualen om den bara supportar 60HZ i nativeupplösning eller om den också tar 50Hz, vilket är att föredra om du ska titta på europeiska PAL-DVD filmer via datorn, eller använda datorn som en digitalbox och köra Boxer TV i perfekt upplösning.
Kostar runt 20kkr.

/Dixen

Edit stavfel

Redigerat av Unregistered637ad9f0, 05 april 2006 - 09:11.

Postad 05 april 2006 - 09:39

bitSigned
  • bitSigned
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
HDMI har väl som krav att stöjda HDCP vilket DVI inte har. Kan vara bra att tänka på.

Postad 05 april 2006 - 10:50

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Så vilka LCD-tv har HDMI 1.2 som du pratar om då?
Ser ingen mening med HDMI om den inte klarar att bli matad med "rätt" upplösning.

Hyundai 40" hoppas jag har hdmi 1.2 och stöd för 1366x768@50hz

Postad 05 april 2006 - 12:45

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Ja du oxbow
Den som visste det. Det finns ca 700 LCD tv på prisjakt just nu. Jag har inte riktigt tid att kolla igenom specen på alla. Tyvärr så står det heller inte alltid vilken HDMI standard som följs.
1.2 infördes 22 agusti 2005. Modeller som kommit ut på markanden innan dess kan du förmodligen ignorera. Bara för att den har 1.2 behöver ju heller inte betyda att den klara pixelmappning via HDMI.
Det är upp till tillverkaren om dom vill stödja extra PC-upplösningar. Inget måste.

Ser ingen mening med HDMI om den inte klarar att bli matad med "rätt" upplösning.

Jag håller med till 100% det är däfrör som jag inte köpt nån platt tv ännu. Helst till ett, för mig, rimligt pris också.
Jag har också sett en tv tex där det stod i specifikationen att den är HD-ready. Men läser man lite nogrannare i specen så ser man att den inte kan vara det eftersom den inte fixar vertical refreshrate i 50Hz.
Jag väntar fortfarande på ett svar från den tillverkaren ang detta. Efersom TVn i övrigt hade, i mina ögon, hyggliga prestanda.

/Dixen

Postad 05 april 2006 - 14:50

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Ja du oxbow
Den som visste det. Det finns ca 700 LCD tv på prisjakt just nu. Jag har inte riktigt tid att kolla igenom specen på alla. Tyvärr så står det heller inte alltid vilken HDMI standard som följs.
1.2 infördes 22 agusti 2005. Modeller som kommit ut på markanden innan dess kan du förmodligen ignorera. Bara för att den har 1.2 behöver ju heller inte betyda att den klara pixelmappning via HDMI.
Det är upp till tillverkaren om dom vill stödja extra PC-upplösningar. Inget måste.

Jag håller med till 100% det är däfrör som jag inte köpt nån platt tv ännu. Helst till ett, för mig, rimligt pris också.
Jag har också sett en tv tex där det stod i specifikationen att den är HD-ready. Men läser man lite nogrannare i specen så ser man att den inte kan vara det eftersom den inte fixar vertical refreshrate i 50Hz.
Jag väntar fortfarande på ett svar från den tillverkaren ang detta. Efersom TVn i övrigt hade, i mina ögon, hyggliga prestanda.

/Dixen

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.hyundaiq....o_spec_q400.asp

Kan inte hitta nån info om HDMI version där.

Postad 05 april 2006 - 15:20

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
jag får be om ursäkt för jag hade precis läst om en som stödde det så det var egentligen meningen att skriva "oftast inte"

Postad 05 april 2006 - 15:22

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Är detta samma TV?
http://www.dustin.se.../5010090930.pdf

Kolla på sid 2 under general features.
Där står upplösningarna som supportas.
Där står också att vertical refresh frequency är 56-75Hz. Konstigt med tanke på att TV'n är HD-ready och ska då supporta vertical refresh freq i 50Hz.

/Dixen

Postad 05 april 2006 - 15:40

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej,
HDMI specen, vare sej det är 1.1 eller 1.2, specar väldigt få krav på upplösningar.
Och speciellt inte några PC-upplösningar. Det är upp till tillverkararen att besluta
huruvida produkten är en SDTV-PAL, SDTV-NTSC, ATSC eller HD-TV -apparat.
Och huruvida den dessutom är en PC-monitor.
Allt detta talar tilverkaren om i sin EDID info. INTE via ngn hdmi-spec.

Allt hdmi 1.2 säger är:
"HDMI allows any video format timing to be transmitted and displayed. To maximize
interoperability between products, common DTV formats have been defined. These video format
timings define the pixel and line counts and timing, synchronization pulse position and duration,
and whether the format is interlaced or progressive. HDMI also allows vendor-specific formats to
be used." (Ref section 6.1 )

OCH:
An HDMI Sink that accepts 60Hz video formats shall support the 640x480p @ 59.94/60Hz
and 720x480p @ 59.94/60Hz video format timings.

An HDMI Sink that accepts 50Hz video formats shall support the 640x480p @ 59.94/60Hz
and 720x576p @ 50Hz video format timings.

An HDMI Sink that accepts 60Hz video formats, and that supports HDTV capability, shall
support 1280x720p @ 59.94/60Hz or 1920x1080i @ 59.94/60Hz video format timings.

An HDMI Sink that accepts 50Hz video formats, and that supports HDTV capability, shall
support 1280x720p @ 50Hz or 1920x1080i @ 50Hz video format timings.

An HDMI Sink that is capable of receiving any of the following video format timings using any
other component analog or uncompressed digital video input, shall be capable of receiving
that format across the HDMI interface.
• 1280x720p @ 59.94/60Hz
• 1920x1080i @ 59.94/60Hz
• 1280x720p @ 50Hz
• 1920x1080i @ 50Hz

Vad gäller DVI är det samma sak, det är via EDID tillverkaren talar om vilka upplösningar som stöds. Det är INTE DVI i sig som kräver eller garanterar ngt.

Tipset är allstå:
När ni shoppar TV, ta med datorn och dumpa EDID ( med MonInfo).
Då vet ni vad den klarar, eller snarare säger sig klara. (Sällan samma sak).
Eller kräv en utskrift av EDID från leverantören.

Förresten, är det ngn som sett om det förekommer olika EDID-info på dom
olika snitten, VGA, DVI och HDMI ? Eller är det samma info på alla ?
/A

Redigerat av Unregistered5242eace, 05 april 2006 - 15:46.

Postad 05 april 2006 - 15:51

Unregistered637ad9f0
  • Unregistered637ad9f0
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Härligt nu e vi två ;) :D :lol: :D
/Dixen

Postad 05 april 2006 - 18:15

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0

TAck för svaren vänner!

Helt fantastiskt vilket intresse det finns för tekniken, vad som är rätt o fel och att hjälpa andra. Kan ni summa summarum svara på vad Ni själva skulle föredra på en _standard_ LCD-TV >42"man köper i dag i affären.

en TV med

DVI...

eller en med HDMI (som inte kan ta emot allmänna pc-upplösningar så bra då då...)

tv:n har även komponent/scart/d-pol(vga)

Med risk för att urspåra men ska man kanske leta efter en LCD-TV dvs utan högtalare o tuner o lull lull utan som bara funkar som en monitor med DVI-ingång o köra allt via dator..? Var finns dessa att köpa? Kunde nån börja sälja såna helhetslösningar med allt intrimmat skulle jag köpa defenitivt.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du vill köra digital bildöverföring från datorn, så tycker jag att det idag känns säkrast att välja DVI (det funkar nog bäst i de flesta fallen idag).

Men: Inte heller DVI är en garanti för att allt fungerar helt felfritt mellan dator och TV. Det bästa du kan göra är att gå in i någon affär, kolla ut en intressant TV och sedan be att få titta i manualen; där finns det med största sannolikhet en tabell med vilka upplösningar/bildhastigheter som stöds på de olika ingångarna. Ofta har de annars en separat tabell, där det står vilka PC-upplösningar TVn tar emot på de olika ingångarna.

Eller så kan du fråga här på forumet, i en ny tråd, vilka TV-modeller som har fullt PC-stöd på HDMI. Kanske finns där någon modell som sköter den biten bra? Det finns trots allt ett fåtal som tydligen ska vara grymma på det.

Postad 09 april 2008 - 11:54

Unregistereda7aea336
  • Unregistereda7aea336
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej,

Jag passar som nybörjare skjuta in en fråga till de som kan
Jag har en Samsung PS-50C62H som enligt spec stöder HDMI (1.2). Denna vill jag koppla ihop
med min dator från DVI port från grafikkortet via en DVI/HDMI adapter.

Kan jag anta att denna lösning fungerar ?

Tack

Postad 09 april 2008 - 12:03

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Vad har du nu lyckats gräva upp för gammal tråd? Läs manualen till din tv så står det där.

Postad 09 april 2008 - 12:16

Unregistereda7aea336
  • Unregistereda7aea336
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jo, såg nu att tråden var "lite" gammal...
Manual säger att det inte går, detta läste jag självklart efter alla kablar och konverterare var beställda.
Så det finns ingen chans att det kommer funka då ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.