den har ju HDMI också så det låter mkt intressant....
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 04 april 2006 - 22:03
den har ju HDMI också så det låter mkt intressant....
Postad 07 april 2006 - 08:28
yes the DM8000 will be released in this Summer 2006, so please have a bit patience.
Mit freundlichen Grüßen, with kind regards
Michael Schöller
Dreambox - Support
Tel.: +49 (0)180-368 43 99 -777
eMail: Michael.Schoeller©visoduck.de
specifications
Twin tuner (optional card)
Linux open SOURCE
DVI, HDMI
Hardware MPEG2, MPEG4/H.264 & WM9 (HDTV compliant)
300Mhz MIPS CPU
128 Mb RAM
32 Mb Flash
100 MBit full duplex Ethernet interface
MiniPCI slot
Super cool display (RGB color adjustable)
slimline DVD player (optional)
HDD (optional)
2 x CI, with eject button
2 x smartcard reader & 1 simmcard reader (internal)
Multiple layer 3D menu (16 milion colors)
USB 2.0
Ingen prisuppgift än så länge men en gissning är väl att den hamnar på 5995:- utan DVD och hårddisk...

Källa: www.dreamboxx.nu
Redigerat av Matsen, 07 april 2006 - 08:31.
Postad 30 maj 2006 - 11:42
Der Hersteller Dream hat am Montag mit dem Modell DM 8000 einen HDTV-Receiver mit zwei DVB-S2-Tunern und Festplatten-Unterstützung angekündigt.
Das Gerät soll zudem über ein großes OLED-Display, zwei CI-Slots, zwei weitere Tuner-Steckplätze für Satellit, Antenne oder Kabel verfügen und einen Kartenleser für CF- und SD-Karten verfügen. Neben zwei SCART-Buchsen, einem S-Video-Ausgang und einem HDMI- und YUV-Anschluss sind auch zwei USB-Schnittstellen und ein Ethernet-Anschluss für Archivierungszwecke an Bord. Eine weitere USB-Schnittstelle befindet sich an der Front.
Nach Angaben des Herstellers ist die Aufzeichnung von HD-Material mit einer optionalen Festplatte im SATA-Standard möglich, auch ein DVD-Brenner soll sich nachrüsten lassen. Ob dies tatsächlich der Fall ist und sich die theoretischen Aussagen in der Praxis belegen lassen, wird die SAT+KABEL in einem späteren Test klären. Die DM 8000 soll knapp 800 Euro kosten, eine genaue Verfügbarkeit im Handel ist noch unklar. Auf der morgen in Köln beginnenden Kabelmesse Anga soll das Gerät vorgeführt werden.
Dream revolutioniert HDTV
Erster HDTV-Receiver mit Festplatte und Brenner
Lünen, 29. Mai 2006. Dream, der führende Anbieter Linux-basierter Set-Top-Boxen, beweist ein weiteres Mal seine Innovationskraft. Mit der DM 8000 präsentiert Dream die erste Linux-basierte Set-Top-Box für hochauflösendes Fernsehen, die dank vier Plug&Play-Tuner absolut zukunftstfähig ist.
Die DM 8000 bietet reinste State-of-the-Art-Technologie: Zwei CI-Einschubfächer, zwei DVB-S2-Tuner (MPEG-4) plus zwei weitere Steckplätze für Twin-Tuner, die je nach Empfangsart (Satellit, Antenne, Kabel) per Plug & Play frei wählbar sind. Zusätzlich besitzt die Box einen Kartenleser für CF- und SD-Karten.
Neben zwei Scart-Buchsen, einem S-Video-Ausgang sowie einem HDMI- und YUV-Anschluss (bis 1080i) zieren zwei USB-Schnittstellen die Rückseite der Linux-Box. Eine weitere USB-Schnittstelle befindet sich an der Front. Selbstverständlich fehlt auch der 100 Mbit full Duplex Netzwerkanschluss nicht.
Aufzeichnen und Archivieren von HD-Material ist mit der DM 8000 kein Problem. Sie kann optional mit einer Festplatte (SATA-Support) und einem DVD-Brenner nachgerüstet werden. Ein MiniPCI-Slot sowie das große OLED-Display runden die Ausstattung ab.
Dream-Sprecher Tim Ziemann: „Mit der DM 8000 unterstreicht Dream deutlich seine Rolle als technologischer Pionier für das digitale Fernsehen. HDTV wird jetzt noch besser. Mit der DM 8000 ist Aufnehmen und Brennen in HD-Qualität kein Problem mehr. Es spielt keine Rolle, ob HDTV über Satellit, Kabel oder über Antenne empfangen wird. Die DM 8000 ist für die HDTV-Zukunft auf allen Übertragungswegen gerüstet.“
Dream bietet die DM 8000 in Schwarz und Silber an. Die UVP liegt bei 799 €. Die Maße: 430 x 80 x 270 Millimeter (BxHxT). Die Linux-HDTV-Box wird zum ersten Mal auf der ANGA Cable vorgestellt. Dream lädt alle Interessierten, die die TV-Zukunft schon heute sehen wollen, herzlich am Stand J16 ein.
Jawohl.... Får se när den kommer till butik!!!
Redigerat av Matsen, 30 maj 2006 - 11:42.
Postad 30 maj 2006 - 12:24
The equipment is besides a large OLED display, two CI Slots, two further doing first hitting a corner places for satellite, antenna or cable to have and a card reader for CF- and SD maps to order. Beside two SCART sockets, one s-video-exit and HDMI and a YUV connection are also two US B interfaces and a Ethernet connection for purposes of archive entry on board. A further US B interface is at the front.
According to data of the manufacturer the recording of hp material with an optional non removable disk is in SA palpation and pool of broadcasting corporations, also a DVD burner is to be re-tooled to be able possible. Whether this is actually the case will clarify and can the theoretical statements in practice be occupied, the SAT+KABEL in a later test. DM 8000 is scarcely 800 euro to cost, an exact availability in the trade is still unclear. On the cable fair beginning in Cologne tomorrow Anga is to be demonstrated the equipment.
Dream revolutionizes HDTV
of first HDTV hDTV-Receiver with non removable disk and burner
Luenen, 29 May 2006. Dream, the prominent offerer of Linux based set Top boxes, proves a further mark its innovation strength. With DM 8000 Dream presents the first Linux based set Top box for highly soluble television, which is absolutely zukunftstfaehig owing to four Plug&Play plug&Play-Tuner.
DM 8000 offers purest State OF the kind technology: Two CI Einschubfaecher, two DVB-S2-Tuner (MPEG-4) plus two further card locations for twin twin-Tuner, which are freely selectable depending upon receiving mode (satellite, antenna, cable) by Plug & Play. Additionally the box possesses a card reader for CF- and SD maps.
Beside two Scart sockets, one s-video-exit as well as HDMI and a YUV connection (to 1080i) two US B interfaces the back of the Linux box zieren. A further US B interface is at the front. Of course also the 100 Mbit full duplex network connection is not missing.
Noting and archiving hp material is with DM 8000 no problem. It knows optionally with a non removable disk (SA TA support) and a DVD burner to be re-tooled. A MiniPCI Slot as well as the large OLED display round the equipment off.
Dream speaker Tim Ziemann: "with DM 8000 Dream underlines clearly its role as a technological pioneer for the digital television. HDTV becomes now still better. With DM 8000 taking up and burning are to hp quality no more problem. It does not play a role whether HDTV over satellite, or over antenna will receive cables. DM 8000 is prepared for the HDTV future on all transmission paths."
Dream offers DM to 8000 in black and silver. The UVP is about 799?. The mass: 430 x 80 x of 270 millimeters (BxHxT). The Linux HDTV box is introduced for the first time on the ANGA Cable. Dream loads all interested ones, which wants to see the TV future already today, cordially at the conditions J16 in.
babelfish översättning... nån gång i juli ska den finnas i butik....
Redigerat av Leatherface, 30 maj 2006 - 12:25.
Postad 30 maj 2006 - 13:14
Babelfishöversättningen var ju fruktansvärt dålig så jag översatte själv...Der Hersteller Dream hat am Montag mit dem Modell DM 8000 einen HDTV-Receiver mit zwei DVB-S2-Tunern und Festplatten-Unterstützung angekündigt.
Das Gerät soll zudem über ein großes OLED-Display, zwei CI-Slots, zwei weitere Tuner-Steckplätze für Satellit, Antenne oder Kabel verfügen und einen Kartenleser für CF- und SD-Karten verfügen. Neben zwei SCART-Buchsen, einem S-Video-Ausgang und einem HDMI- und YUV-Anschluss sind auch zwei USB-Schnittstellen und ein Ethernet-Anschluss für Archivierungszwecke an Bord. Eine weitere USB-Schnittstelle befindet sich an der Front.
Två dvb-s2-tuners OCH ytterligare två platser för tuners... så man kan ha sammanlagt fyra tuners i den. Jätteanvändbart

800€ är ju kanske lite dyrt... men man får väl se det som en investering ;-)
Postad 30 maj 2006 - 13:43
Då borde man kunna sätta in fyra tuners för t.ex. kabel?Babelfishöversättningen var ju fruktansvärt dålig så jag översatte själv...Der Hersteller Dream hat am Montag mit dem Modell DM 8000 einen HDTV-Receiver mit zwei DVB-S2-Tunern und Festplatten-Unterstützung angekündigt.
Två dvb-s2-tuners OCH ytterligare två platser för tuners... så man kan ha sammanlagt fyra tuners i den. Jätteanvändbart![]()
800€ är ju kanske lite dyrt... men man får väl se det som en investering ;-)
Postad 30 maj 2006 - 16:00
Redigerat av Leatherface, 30 maj 2006 - 16:00.
Postad 30 maj 2006 - 17:13

zwei weitere Tuner-Steckplätze
Det betyder väl två ytterligare platser... men det är ju en tolkningsfråga - antingen betyder det två fastlödda dvb-s2moduler och två ytterligare plug&play platser eller så betyder det att det finns ytterligare två plug&play platser utöver de två (plug&play) platser som redan är upptagna.
Det känns ju konstigt om de ska löda fast två dvb-s2moduler när Dream är så heta på plug&play - men det går ju verkligen att tolka det där på två sätt.
Oavsett vilket så nöjer jag mig med två dvb-t tuners när det blir dags :-)
En DM8000 får det ju helt klart bli efter sommaren... jag har svårt att tänka mig en bättre htpc
Postad 31 maj 2006 - 09:10
Men vi kan bara spekulera tills boxarna finns i butikshyllan.... Jag vill ha en NU i vilket fall!!

Edit:

Redigerat av Matsen, 31 maj 2006 - 09:26.
Postad 31 maj 2006 - 10:09
det betyder att om jag är ute efter dm8000+playstation 3 kommer det kosta mig cirka 12,000 kr att beställa? lika dyrt som en bra tv eller projektor
Postad 31 maj 2006 - 10:59
Hade varit trevligt, för då kan jag köra DVI till projjen och HDMI till lcd-tv:n
Postad 31 maj 2006 - 11:25
Philips RC9800I
Universal Remote Controls MX-3000
Philips Pronto serien
Tacksam för svar.
/ Hifighost
Postad 31 maj 2006 - 12:01
Detta verkar stämma. Kolla bilden ovan, där står det att dom två S2 tunerna är "embedded" och att det finns två "NIM socket" för S/C/T.som jag fattar det är det bara 2 tuners som går välja och att dom 2 dvb-s2 som redan finns inte går att byta ut men jag kan ha fel
Postad 31 maj 2006 - 12:01
Dyr box hoppas den är värd det ( 799 Euro ) och då är ju inte någon hårddisk eller DVD medräknad. Jag har aldrig ägt en Dreambox innan men någon gång får bli den första. Är det lätt att lära sig använda boxen fullt ut och hur fungerar den med en universalfjärrkontroll typ:
Philips RC9800I
Universal Remote Controls MX-3000
Philips Pronto serien
Tacksam för svar.
/ Hifighost
man bör ju ha lite datorvana och kunna sätta upp nätverk iaf... kan man det så är det inte så himla svårt och det finns ju forums som http://www.dreamboxx.nu där man kan få mycket hjälp... vissa universal fjärrkontroller vet jag ska funka iaf... annars så kan du styra både tv och boxen med samma fjärr som följer med...
Redigerat av Leatherface, 31 maj 2006 - 12:04.
Postad 01 juni 2006 - 14:26
varken hårdisk eller dvd, sen är den riktigt ful. Den kostar ju nästan lika mycket fast det bara är en låda att stoppa kortet i.
Postad 01 juni 2006 - 15:02
Postad 01 juni 2006 - 16:01
Tjena Lädernuna, kan du vara hygglig och översätta det till halvnoob-svenska? Är det snacket om att CD ska låsa sina boxar rent fysiskt, eller?frågan är bara om det kommer en cam man kan låsa till för det innan dom lyckats lösa det med låsningen i emus kan ta tid så tänk på det om ni ska skaffa den eller nån annan box överhuvudtaget för den delen som inte är godkänd...
EDIT: Och berör det även mig som kommer köra comhem?
Redigerat av Berkan, 01 juni 2006 - 16:05.
Postad 01 juni 2006 - 20:26
om jag inte minns fel.
Postad 02 juni 2006 - 05:14
Redigerat av Leatherface, 02 juni 2006 - 05:39.
Postad 02 juni 2006 - 11:22

Dreamboxen var det alternativ jag hade tänkt mig annars.
/ Hifighost
Postad 05 juni 2006 - 14:01
Postad 05 juni 2006 - 16:16
Redigerat av Leatherface, 05 juni 2006 - 16:17.
Postad 06 juni 2006 - 10:52
Redigerat av Leatherface, 06 juni 2006 - 11:18.
Postad 06 juni 2006 - 11:35
inte för att nämna divx/dvd etc
Postad 06 juni 2006 - 11:42
Redigerat av Leatherface, 06 juni 2006 - 11:59.
Postad 06 juni 2006 - 23:35
Postad 07 juni 2006 - 04:52
Postad 07 juni 2006 - 06:12
Redigerat av Leatherface, 07 juni 2006 - 06:14.
Postad 07 juni 2006 - 12:31
Jag ska ha en iallfall!!

Postad 07 juni 2006 - 15:34
potentialen är stor! jag hoppas att den har 1080p stöd också så vi slipper köra nya Sat mottagare när 1080p börjar sändas i framtiden!
Postad 07 juni 2006 - 18:58
När det börjar sändas 1080p kommer du att ha hunnit köpa en ny apparat både en och två gånger.yes
potentialen är stor! jag hoppas att den har 1080p stöd också så vi slipper köra nya Sat mottagare när 1080p börjar sändas i framtiden!
Själv får jag 7000 tillbaka på skatten, ska garanterat läggas undan för denna lilla tingest!
Postad 07 juni 2006 - 19:09
Missförstå mig rätt - har jag råd så köper jag en så fort jag kan ;-)
Men det är med vetskapen att jag kanske får en produkt som känns halvfärdig i många månader. Vem vet, den kanske inte ens går att använda de första månaderna pga avsaknad av softcams? Det får man vara beredd på helt enkelt.
Postad 07 juni 2006 - 20:28
Postad 18 juni 2006 - 21:04
Aha, precis som Force menar du? Dock kan man förstås inte räkna med att programvaran ska uppdateras lika snabbt och vara lika stabil som till det danska undret.När den precis kommer ut finns förmodligen bara en halvdan orginalprogramvara att tillgå fram tills dess att de som gör programvaror (som leatherface tex) skaffar egna boxar och får tid att börja programmera dessa.

Redigerat av jeccou, 18 juni 2006 - 21:05.
Postad 19 juni 2006 - 15:30
1. Varför inte en dator med dvb-s kort om man kör VGA, DMI eller HDMI? Borde ju bli billigare att kunna uppgradera sin dator och köra med t ex MyTheatre.
2. Varför inte bygga en HTPC med komplett VIA-kort? In med DVB-S kort och Linux. Borde väl också bli billigare och något mer uppgraderingsbart.
Jag har inte riktigt fattat det där med Dreambox kontra PC Windows/Linux.
Redigerat av ruva, 19 juni 2006 - 15:31.
Postad 19 juni 2006 - 17:22
Nja jag menar snarare som Force borde vara... ok när Dreamboxen är ny så är den säkert sämre än vad motsvarande Forcebox skulle vara (hoppas jag verkligen) men om ett år eller två när Force inte ser nån ekonomisk vinst i att fixa buggar i de gamla boxarna så släpper de ju allt ansvar. Men efter ett eller två år så fortsätter programvarorna att komma till Dreamboxen.Aha, precis som Force menar du? Dock kan man förstås inte räkna med att programvaran ska uppdateras lika snabbt och vara lika stabil som till det danska undret.När den precis kommer ut finns förmodligen bara en halvdan orginalprogramvara att tillgå fram tills dess att de som gör programvaror (som leatherface tex) skaffar egna boxar och får tid att börja programmera dessa.
Faran med att köpa en "riktig" box är ju att om den (som Force) är väldigt buggig från början så är man ju helt utlämnad till tillverkaren. Hur länge kommer de skicka ut uppgraderingar? I fallet Force så är väl snarare frågan NÄR kommer de skicka ut uppdateringar - kommer de hinna skicka ut nån enda innan de beslutar att boxen är för gammal ;-)
Sen då de väl slutar - vad är det för småsaker de inte brytt sig om att fixa? Mina föräldrar har en Force 1145S till Canal Digital som inte fått ny programvara på ett år ungefär... med resultat att en massa loggor till nya kanaler fattas i EPGn, DVB-textning kan man glömma, osv.
Det där slipper man faktiskt med Dreamboxen eftersom folk som har tid, lust och kunskap kan gå in och lägga till sådana saker själva. Och köper du en av de "gamla" modellerna, 7000, 7020 eller 500 så får du en väldigt mogen produkt. Men de har ju också funnits på marknaden i många år nu.
Summa summarum så tror jag att DM8000 kommer vara ganska buggig när den är splitter ny, men att det kommer dugga relativt tätt med uppgraderingar så att den efter några månader är fullt användbar. Som Leatherface skrivit så använder den tydligen samma programvara som 7025 och den har ju folk redan satt tänderna i vad jag förstår.
Postad 20 juni 2006 - 11:21
Det har kommit fw uppdateringar till Force. Även om det var ett tag sedan nu. Men nu funkar den rätt bra tycker jag (530T).
Det här med loggor har inte med fw-uppdatering att göra. Inte i marknätet i alla fall. När jag gjorde en ny kanalsökning så ploppade alla nödvändiga loggor med i alla fall.
Postad 20 juni 2006 - 19:19
Jo loggorna har med firmware att göra, i förra uppdateringen så försvann nämligen loggan för Ztv vilket var enormt störande. Den kom tillbaka i den senaste uppdateringen. Felet var ju då att man fick vara utan ZTV-loggan i ett halvår.OT här, men måste flika in.
Det har kommit fw uppdateringar till Force. Även om det var ett tag sedan nu. Men nu funkar den rätt bra tycker jag (530T).
Det här med loggor har inte med fw-uppdatering att göra. Inte i marknätet i alla fall. När jag gjorde en ny kanalsökning så ploppade alla nödvändiga loggor med i alla fall.
Om du saknar logga för TV6 så beror det på att den inte finns i firmware och jag har rätt... har du en TV6-logga så har jag fel ;-)
TV6 Action eller TV6 Nature räknas inte...
Jo Force funkar rätt bra nu men jag hade en 1188T innan och den hade en massa skitfel som tog oss på forumet nån timme att hitta så fort programvaran fanns att ladda ner... och den programvaran hade Force arbetat med ett halvår. Säger rätt mycket det danska undret.
Lite off topic... vad jag ville få sagt var att Dreambox ur programvarusynpunkt i mitt tycke är bättre än Force. Inte sämre.
Redigerat av gusax, 20 juni 2006 - 19:20.
Postad 17 juli 2006 - 23:27
Har den dubbla timers?
Postad 18 juli 2006 - 09:16
Det verkar ju synnerligen korkat om man inte skulle kunna spela in minst två program samtidigt. Även om det inte funkar från början så lär det ju vara en given funktion som någon fixar till slut.man skall visst kunna montera dubbla DVB-T tuners, vilket är bra. Men vad tror ni gällande att spela in två program samtidigt, kan man spara ner båda de inspelade programmen på hårddisken? Anledningen till att jag frågar, det är att många andra twin tuners boxar inte klarar detta.
Har den dubbla timers?
Till och med nuvarande dreambox 70x0 kan (rätta mig om jag har fel) spela in flera program på samma transponder samtidigt, och den har ju bara en tuner. Kommer samma funktionalitet till 8000 så borde du ju kunna spela in alla kanaler på upp till fyra transpondrar samtidigt (fast nånstans får man väl anta att hårddiskens skrivhastighet sätter stopp).
Postad 18 juli 2006 - 11:07
DM7025s (dubbla tuners) kan med original image och Conax CAM inte spela in två kanaler samtidigt. Eller kunde kanske jag skall skriva, det var ju faktiskt några månader sedan jag provade. Med en annan image och softcam/cs så gick det bra att spela in två program samtidigt (tyvärr är/var användar gränsnittet så dåligt så man vet knappt vad man gör).
Postad 26 september 2006 - 20:24
/Jocke
Postad 05 oktober 2006 - 10:14
Har precis mailat Viasat och de svarar, ganska arrogantJag såg att boxen nu går att förhandsboka, är den ett intressant alternativ om vill vill kunna se HD hos Canal Digital eller Viasat i framtiden, eller finns det begränsningar hos operatörerna som förhindrar detta?
/Jocke

Postad 05 oktober 2006 - 11:16
Postad 05 oktober 2006 - 13:29
Beträffande Viasat så är det för övrigt bara att köpa ett paket med deras billigaste box och sedan använda kortet i Dreamboxen istället för i Viasat-boxen så blir alla nöjda och glada.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar