Comhem vs Boxer
27 svar till detta ämne
Postad 19 April 2006 - 09:40
Stoffer
-
Stoffer
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej!
Jag är helt vilsen på digital-tv, men börjar bli sugen på att få bättre gränssnitt till Z3:an, dessutom saknar videon Text-tv/programguide....
Bor i Villa norr om Sthlm, har kabel-tv via Comhem genom samfälligheten.
Jag klurar på ett Medium-paket hos Comhem, men vad jag förstår så har inte Comhem digitala versioner av TV3 och Kanal 5, så för att slippa ha videon som analog mottagare till projen för dessa kanaler så krävs en box som ÄVEN tar analoga kanaler, right?
Eller borde man lägga ned och skaffa Boxer istället? De sänder väl båda, men då måste jag rigga en takantenn...
Vad är skillnaden mellan Comhem & Boxer i bild/ljud-kvalitet, funktioner, stabilitet osv? Vilka regerar?
Jag vill helst ha en PVR med minst 80Gb till vad det nu blir, givetvis DD och så bra bildöverföring som möjligt.
Redigerat av Stoffer, 19 April 2006 - 09:42.
Postad 19 April 2006 - 10:12
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Båda leverantörerna komprimerar kanalerna så att du förlorar på kvalitetssidan.
Comhem har ett mycket större kanalutbud men har samtidigt förlorat rättigheterna att sända 3'an och ZTV digitalt. Dom har också en historia av att vara väldigt slöa och orättvisa mot sina kunder.
Boxer har lite bättre kvalitet och förlorar heller inte sina sändningstillstånd.
Personligen tror jag på Boxer åtminstonde tills det finns en bra lösning för satellit för min del.
Kvaliteten kommer också att bli bättre på Boxer. Det kommer att hända en hel del när det analoga nätet är släckt.
EDIT: Såg att jag hade skrivit 5'an istället för ZTV. Det är nu ändrat.
Redigerat av Aztecface, 20 April 2006 - 05:45.
Postad 19 April 2006 - 11:08
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Kvaliteten kommer också att bli bättre på Boxer. Det kommer att hända en hel del när det analoga nätet är släckt.
<{POST_SNAPBACK}>
Som vadå??? Jag tror inte det kommer hända någonting med kvaliten iaf. I dagsläget packas alldeles för många kanaler in på för lite bandbredd. /Bäckman
Postad 19 April 2006 - 11:22
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Som vadå??? Jag tror inte det kommer hända någonting med kvaliten iaf. I dagsläget packas alldeles för många kanaler in på för lite bandbredd.
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Så snart som det analoga nätet är släckt och teknologin utvecklas i takt med det så kommer mer utrymme att släppas fritt. Jag ser stora möjligheter i det i varje fall. Sen att det kommer att ta tid är oundvikligt. Det är ju ändå Sverige vi bor i. Tivo är ju ett system som amerikanarna har haft i flera år. Liknande är något jag tror att marknätet kommer att erbjuda i en inte så avlägsen framtid.
Redigerat av Aztecface, 19 April 2006 - 11:28.
Postad 19 April 2006 - 11:35
Dboy
-
Dboy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Boxer har lite bättre kvalitet och förlorar heller inte sina sändningstillstånd.
Du är absolut den första jag har hört säga att Boxer har bättre kvalitet än Comhem. Vilket strider mot allt jag både sett själv och hört av andra. Fast du kanske menade mer kvalitet som företag, eller?
Postad 19 April 2006 - 11:39
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Så snart som det analoga nätet är släckt och teknologin utvecklas i takt med det så kommer mer utrymme att släppas fritt.
Jag ser stora möjligheter i det i varje fall. Sen att det kommer att ta tid är oundvikligt. Det är ju ändå Sverige vi bor i.
Tivo är ju ett system som amerikanarna har haft i flera år. Liknande är något jag tror att marknätet kommer att erbjuda i en inte så avlägsen framtid.
<{POST_SNAPBACK}>
Men Tivo har ju inget med bildkvalitet att göra. Det var väl ändå det vi talade om här. Om du tror att boxer kommer att gå över till MPEG-4 inom en snar framtid så misstar du dig nog. Se bara på vilket rabalder det blev när folk var tvungna att köpa digitalboxar. Vad tror du det blir den dagen dom måste köpa en annan box som klarar MPEG-4. Det enda som borde kunna rädda upp kvaliten till en viss grad är väl att inte ha fixerade bandbredder per kanal utan hela tiden se till vad som sänd i dom olika kanalerna och justera bandbredden efter behov. Men, detta har redan införts hos i marknätet. Eller tänker du på något annat? /Bäckman
Postad 19 April 2006 - 11:47
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Du är absolut den första jag har hört säga att Boxer har bättre kvalitet än Comhem. Vilket strider mot allt jag både sett själv och hört av andra. Fast du kanske menade mer kvalitet som företag, eller?
<{POST_SNAPBACK}>
På tal att jag är den första kan det inte stämma med tanke på hur många som bor i Comhem hus och istället installerar en inomhusantenn och skaffar Boxer. Kvalitet som företag ja, och möjligheterna dom kommer att erbjuda i framtiden.
Postad 19 April 2006 - 11:49
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Så snart som det analoga nätet är släckt och teknologin utvecklas i takt med det så kommer mer utrymme att släppas fritt.
Jag ser stora möjligheter i det i varje fall. Sen att det kommer att ta tid är oundvikligt. Det är ju ändå Sverige vi bor i.
Tivo är ju ett system som amerikanarna har haft i flera år. Liknande är något jag tror att marknätet kommer att erbjuda i en inte så avlägsen framtid.
<{POST_SNAPBACK}> Men Tivo har ju inget med bildkvalitet att göra. Det var väl ändå det vi talade om här.
Om du tror att boxer kommer att gå över till MPEG-4 inom en snar framtid så misstar du dig nog. Se bara på vilket rabalder det blev när folk var tvungna att köpa digitalboxar. Vad tror du det blir den dagen dom måste köpa en annan box som klarar MPEG-4.
Det enda som borde kunna rädda upp kvaliten till en viss grad är väl att inte ha fixerade bandbredder per kanal utan hela tiden se till vad som sänd i dom olika kanalerna och justera bandbredden efter behov. Men, detta har redan införts hos i marknätet.
Eller tänker du på något annat?
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Vad gäller MPEG-4 så vet jag att det inte händer inom en snar framtid utan det jag tänkte på var möjligheterna som kommer att erbjudas varav Tivo liknande lösningar är en stor möjlighet av. Den dagen ser jag fram emot då jag kan ha en Tivo liknande lösning i hemmet.
Postad 19 April 2006 - 12:07
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
När regeringen släck ned det analoga nätet så finns det massa frekvensutrymme ledigt... visst, så långt är jag med... men att det per automatik betyder mer utrymme för Boxer håller jag inte med om.
Detta utrymme som det här medför kommer en del av det definitivt användas för tv, det är jag med på, men hur länge skall Boxer få vara den enda operatören på statens sändningsnät? Det har talats om att det är en mycket konkurrenshämmande situation och när det blir möjlighet till mer utrymme så lär konkurrensverket ha sitt att säga om det hela också.
Sååå, inget är skrivet i sten eller ens sand när det gäller utrymme för bättre saker hos Boxer.
Postad 19 April 2006 - 12:21
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Jag klurar på ett Medium-paket hos Comhem, men vad jag förstår så har inte Comhem digitala versioner av TV3 och Kanal 5, så för att slippa ha videon som analog mottagare till projen för dessa kanaler så krävs en box som ÄVEN tar analoga kanaler, right?
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, "alla" boxar klarar analoga kanaler genom att du kopplar inkommande antennkabel till boxen och ytterligare en antennkabel mellan box och tv. Du får alltså koppla mellan scart och tevens tuner när du växlar från digitala till analoga kanaler.
Postad 19 April 2006 - 12:32
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, "alla" boxar klarar analoga kanaler genom att du kopplar inkommande antennkabel till boxen och ytterligare en antennkabel mellan box och tv. Du får alltså koppla mellan scart och tevens tuner när du växlar från digitala till analoga kanaler.
<{POST_SNAPBACK}>
Så läser vi lite mer och inser att han har projector utan tuner...
Postad 19 April 2006 - 12:57
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Vad gäller MPEG-4 så vet jag att det inte händer inom en snar framtid utan det jag tänkte på var möjligheterna som kommer att erbjudas varav Tivo liknande lösningar är en stor möjlighet av.
Den dagen ser jag fram emot då jag kan ha en Tivo liknande lösning i hemmet.
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns inget som tyder på att Boxer skulle komma före ComHem, Canal Digital eller ViaSat med en sån funktion. Eller ja, ta bort ViaSat i den meningen så stämmer det bättre. Rätta mig om jag har fel, men Tivo är väl bara en PVR med en lite mer avancerad EPG. I dagsläget erbjuder väl inte Boxer EPG info mer än en dag framåt? Jag vet inte hur det är hos ComHem (trots att jag har small med dvb-c kort för att kunna labba lite) eller Canal Digital heller för den delen. /Bäckman
Postad 19 April 2006 - 15:10
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag använder aldrig antenn-ingången på TV'n för att se dom analoga kanalerna. Allt går via scart-kontakten. Om jag inte minns fel så behöver man slå på RF modulatorn i boxen (iaf i den Sagem box jag har) för att få analoga kanalerna genom scarten. Om jag inte minns fel, var typ 4 år sedan jag skaffade Comhem boxen och lekte med instälningarna.
Postad 19 April 2006 - 15:12
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
[/quote] Så läser vi lite mer och inser att han har projector utan tuner... <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Ingen tv? Konstigt! Men du har givetvis rätt
Postad 19 April 2006 - 15:57
Dboy
-
Dboy
-
Användare
-
-
126 inlägg
På tal att jag är den första kan det inte stämma med tanke på hur många som bor i Comhem hus och istället installerar en inomhusantenn och skaffar Boxer.
Jag vidhåller att Comhems digital Tv håller högre kvalitet än Boxer. Att folk byter kan ha med en uppsjö av andra anledningar att göra, bland annat att de vill ha 5:an och numera även 3:an och ZTV digitalt. Jag är långt ifrån något fan av Comhem, har tjafsat med dem något enorm. Men bildkvaliteten på deras Digital TV är riktigt bra. Det jag har sett av Boxer är jag inte alls imponerad av. Någon som har/haft bägge kan kanske reda ut frågan.
Postad 19 April 2006 - 21:07
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
Jag känner inte till om Boxer komprimerar sin signal, men Com Hem gör det inte. Undrar just varifrån det ytterst felaktiga ryktet kommer? Com Hem vidaresänder kanalerna i den bitrate som programbolagen levererar.
Postad 19 April 2006 - 22:34
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1425 inlägg
Vill man ratta in de analoga kanalerna utan video hos Comhem så måste du ha en digitalbox som ta emot dem. Ska du sedan få in bilden på projektorn måste du dra en extra kabel upp dit (om du inte har en panasonicprojektor som har scartkontakt förstås).
Värt att veta är att boxen slår om från rgb till komposit när du växlar till en analog kanal. Det blir ju milt uttryckt sämre bild på projektorn då jämfört med rgbscart.
Jag har två dreamboxar modell 500, en för comhem (som jag vill byta bort...) och en för boxer. Hos comhem sänds tv4plus gratis digitalt så jag jämförde tv4plus hos comhem och boxer. Jag skulle inte kalla boxers bild för toppenbra men i jämförelse med comhem så var den klart bättre. Comhems tv4plus var väldigt sönderkomprimerad, boxers såg helt ok ut.
Överlag är boxers bildkvalitet faktiskt acceptabel. För ett år sedan var bilden på allt utom svt och tv4 katastrofalt dålig men sedan dess har de infört variabel komprimering och det har gjort stor skillnad. Nu ser majoriteten av kanalerna helt acceptabla ut, till och med på projektorn.
Jag hade tagit boxer om jag vore du. Då får du alla kanaler digitalt och slipper krångla. Dessutom finns det förhållandevis många hårddiskboxar att välja bland.
Postad 19 April 2006 - 22:52
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Bytena från comhem till boxer är lite väl svåra att spekullera i tycker jag då ingen av oss mig veterligen sitter på varken comhems eller boxers marknadsavdelning/antichurngrupp. Tror det har mer med tvillingkorten att göra än kvaliteen på bilden för där är comhem endå bättre än boxer om man då inte har nått fel på sitt tv-jack förståss. Spekullera i komprimering av signalen vill jag inte ge mig in på, Harlin verkar veta detdär. Jag vet dock personligen att canal digital har bättre bild än comhem på vissa kanaler. Om det beror på att de får kanalerna från programbolaget i bättre bitrate osv vet jag inte. Ljudkvaliteen antar jag är densamma när det gäller det digitala, analogt däremot kör ju tyvärr comhem vissa kanaler i mono. Båda vidaresänder de digitala kanalerna i det ljudformat de får kanalerna i från programbolaget.
Funktioner är detsamma bara du väljer rätt boxar, både levererar bra 5.1/PVRboxar. Stabilitet kan du endast testa dig fram till då mottagningsförhållandena för boxer i din lägenhet kan variera. Observera att får du problem med mottagningen och har boxer gör de inte ett skit. comhem "lovar" bra signal fram till ditt tv-jack. Iofs en sanning med modifikation, du kan kolla om din fastighetsägare/brf har full service med comhem för att vara säker.
Har du en projje med HD-tv stöd skulle jag föreslå att du avvakta på om comhem får tillbaka kanalerna digitalt och lanserar HD-tv alt trycka upp en parabol och väljer canal digital då de har bäst bild digitalt och redan levererar HD-tv. Då har du dock samma problem med att du inte får in z-tv m.m. mer än analogt via comhems jack.
Det finns tyvärr inget bolag som är bra på allt i dagsläget, hos ALLA fattas det kanaler digitalt förutom hos boxer som har ett i övrigt minimalt utbud och troligen får problem att levererar HD-tv. Har vi tur så får comhem tillbaka alla kanaler de har analogt, digitalt igen iom uppköpet av UPC men endast tiden kan avgöra det. Skulle så ske och man räknar bort att bilden är lite lite sämmre på comhems digital-tv mot canal digitals så är de den bästa leverantören för en person med projje och HD-tv drömmar.
boxers HD-tv drömmar litar jag inte mycket på i dagsläget tyvärr. Stor anledning till att de är så stora i dagsläget är att många endast kan ha dem om de inte vill sätta upp en parabol och att det inte finns NÅGON konkurrent i det digitala marknätet vilket jag nog skulle kallar monopol om något. Framtida frisläppta frekvenser lär inte endast gå till boxer.
Som sagt tidigare Tivo har inget med bildkvaliteen att göra och finns inte mig veterligen hos någon svensk operatör i dagsläget (viasat kanske?). Det är en mer avancerad EPG helt enkelt.
gusax: Har du verkligen inte dålig mottagning på tv4plus via comhem i detta fall? Altså att du har E-5 eller liknande på bitfelen. Isf kan jag förstå att du har sämre bild gentemot boxer.
Redigerat av Phunky, 19 April 2006 - 23:00.
Postad 20 April 2006 - 05:00
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
men å andra sidan tror jag att en konkurrent i marknätet skulle missgynna oss konsumenter p.g.a. det begränsade utrymmet + att det säkerligen skulle bli krig om kanalerna och då skulle man kanske inte kunna få 3an och 5an med samma som man nu kan exempelvis
Postad 20 April 2006 - 05:47
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
En konkurrent i det digitala marknätet tror jag inte på.
Postad 20 April 2006 - 13:28
Stoffer
-
Stoffer
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Intressanta svar, tack så mycket.
Känns som jag lugnar mig lite och funderar på att bygga en HTPC för PVR-bruk istället...
Hade Comhem 3:an och Kanal5 digitalt så skulle jag beställa direkt, nu skulle det få bli Boxer istället men det känns lite som en nödlösning för mig tycker jag nu.
Postad 20 April 2006 - 13:37
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1425 inlägg
gusax: Har du verkligen inte dålig mottagning på tv4plus via comhem i detta fall? Altså att du har E-5 eller liknande på bitfelen. Isf kan jag förstå att du har sämre bild gentemot boxer.
<{POST_SNAPBACK}>
Dålig mottagning har ingen som helst påverkan på bildkvaliteten när det är digitaltv, det enda dålig mottagning gör är att bilden hackar eller försvinner. Och då kan man ju inte se nåt alls. Så nej, det var inte dålig bild pga dålig mottagning, det var dålig bild pga att utsändningen var mycket hårdare komprimerad hos comhem än boxers dito var. Dock var ju detta enbart tv4plus, de andra kanalerna kunde jag ju inte få in så de vet jag inget om.
Postad 20 April 2006 - 13:54
Unregistered1111
-
Unregistered1111
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Vad är och hur funkar TiVo?
Postad 20 April 2006 - 13:56
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1431 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Dålig mottagning har ingen som helst påverkan på bildkvaliteten när det är digitaltv, det enda dålig mottagning gör är att bilden hackar eller försvinner. Och då kan man ju inte se nåt alls. Så nej, det var inte dålig bild pga dålig mottagning, det var dålig bild pga att utsändningen var mycket hårdare komprimerad hos comhem än boxers dito var.
Dock var ju detta enbart tv4plus, de andra kanalerna kunde jag ju inte få in så de vet jag inget om.
<{POST_SNAPBACK}>
Det där håller jag inte med om, jag får fel i bilden i form av pixelfel vilket är just digitala störningar. Så det handlar inte om att bilder försvinner eller finns, det kan vara delar av bilder som inte uppdateras.
Postad 21 April 2006 - 02:57
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Vad är och hur funkar TiVo?
<{POST_SNAPBACK}>
Ett system som amerikanarna kört med på sitt digitala system i evigheter. I grunden kan man säga att det är en boxer men med väldigt sofistikerade EPG möjligheter.
Postad 21 April 2006 - 09:21
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Information om Tivo finns på deras hemsida.Kort och gott; en avancerad EPG. /Bäckman
Postad 21 April 2006 - 09:45
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1425 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Dålig mottagning har ingen som helst påverkan på bildkvaliteten när det är digitaltv, det enda dålig mottagning gör är att bilden hackar eller försvinner. Och då kan man ju inte se nåt alls. Så nej, det var inte dålig bild pga dålig mottagning, det var dålig bild pga att utsändningen var mycket hårdare komprimerad hos comhem än boxers dito var.
Dock var ju detta enbart tv4plus, de andra kanalerna kunde jag ju inte få in så de vet jag inget om.
<{POST_SNAPBACK}>
Det där håller jag inte med om, jag får fel i bilden i form av pixelfel vilket är just digitala störningar. Så det handlar inte om att bilder försvinner eller finns, det kan vara delar av bilder som inte uppdateras.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, det kan ju vara en definionsfråga kan jag hålla med om. Om en del av bilden inte uppdateras alls så ser jag det som att den delen försvinner helt. Det är ju en högst oönskad effekt men det beror ju inte beror på att bilden är sönderkomprimerad (dvs enligt mig har dålig bildkvalitet) utan på att länken mellan digitalbox och sändare har brister. Men smaken är ju som baken, jag stör mig inte på om det hackar till nån gång. Det är ju ett övergående fel som försvinner omedelbart. Och man kan få bort hacken genom egna åtgärder. Är däremot kanalen sönderkomprimerad så är den ju förstörd konstant, det går ju aldrig att få bort genom egna åtgärder. Och det stör jag mig på.
Postad 21 April 2006 - 09:54
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1425 inlägg
Här finns också en del bilder på hur TiVos menyer fungerar och vilka funktioner den har för den som är intresserad: http://www.pvrcompar...ivo2images.html
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|