Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu ska Philips tvinga en att kolla på reklam

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 April 2006 - 11:53

Unregistered22af919f
  • Unregistered22af919f
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/Ar...719_NOK.dbp.asp

Blir bara så irriterad. :)

Postad 20 April 2006 - 12:26

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Finns nog ingen chans det kommer slå, om inte annat så skulle de aktörer som inte har med tekniken i sina maskiner att mångdubbla sin försäljning.

Postad 20 April 2006 - 12:30

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
En sådan skulle man ju aldrig köpa, då sitter man hellre nöjd eller köper en som inte har det. Så det är nog liten risk att det blir så där. Men hemskt vore det iaf.

Postad 20 April 2006 - 12:38

pointbreak
  • pointbreak
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Dax att bojkotta philips..

Redigerat av pointbreak, 20 April 2006 - 12:38.

Postad 20 April 2006 - 12:45

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Med tanke på att det inte är första gången konstiga patent registreras utan att det införs så tror jag att Philips hittat ett sätt att se till så det inte sker... men skulle det vara aktuellt så är det ju skoj att sitta på patentet.

Postad 20 April 2006 - 12:46

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Dax att bojkotta philips..

Ja, det bör man göra, om inte annat så för deras sunkiga dvd-spelare 9000 (som jag själv har stående här hemma)

Postad 20 April 2006 - 14:30

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Man kan ju fundera vilken genomslagskraft en sadan produkt skulle ha sa lange det finns konkurerande produkter utan motsvarande.. Patentet ar med storsta sannorlikhet, som de flesta andra patent, till for att fa andra att betala om dom nu vill anvanda funktionen. Kanske ska fraga agaren av patentet, han sitter i rummet intill mig!

Redigerat av Unregistered57411e9d, 20 April 2006 - 14:31.

Postad 20 April 2006 - 14:53

THX007
  • THX007
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
http://www.aftonblad...,812616,00.html
enligt denna artikel som skriver om samma box så vänder de sig till låginkomstagare och andra som inte tecknar abonnemang, och att boxen troligtvis blir gratis.

Då jag är snål och inte tecknat något abonnemang hos nån operatör så kommer jag i alla fall ta emot en gratisbox om den kan visa fler kanaler än de som är fria i marknätet idag.
Jag står ut med reklam om jag slipper betala, men gillar inte den svenska modellen idag där man får se reklam trots att man tecknat abonnemang.
Antingen betalar man och så är det reklamfritt eller så betalar man inte och då får man stå ut med reklam.

Postad 20 April 2006 - 14:59

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Då får dom ju också plocka bort knapparna för att bläddra kanal upp och ner. Tänk att man får för sig att zappa lite och allt gåt fint 2:an, TV24 Barnkanalen, 3:an PANG där small det. Reklamen hindrar mig från att fortätta bläddra mig vidare till 4:an

Låter bra det :)

case

Postad 20 April 2006 - 15:21

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Då får dom ju också plocka bort knapparna för att bläddra kanal upp och ner. Tänk att man får för sig att zappa lite och allt gåt fint 2:an, TV24 Barnkanalen, 3:an PANG där small det. Reklamen hindrar mig från att fortätta bläddra mig vidare till 4:an

Låter bra det  :)

case

<{POST_SNAPBACK}>

Ja tänk om det är tvshop på 3:an när du zappar förbi...då är det kört bara att vänta :-)

Postad 20 April 2006 - 15:33

Karhu4
  • Karhu4
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Njaa, det här var det dummaste jag hört på länge!

Det är ju lika bra att Philips tar bort all kanalvalsfunktion och att boxen automatiskt zappar över till en annan kanal då den kanalen övergår till reklampaus.

Jag skulle inte betala en krona för en digitalbox som man inte kan välja kanaler själv på!

Postad 20 April 2006 - 15:37

oster
  • oster
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
mycket konstiga grejer finns det å köpa. men i min mening är detta något av de ovärdaste jag har hört talas om. skulle nog aldrig köpa en sådan. Men som sagt är ju målgruppen studerande och de med en lägre ekonomi. Aja mycket tragiskt är det allt :)

Postad 20 April 2006 - 15:43

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Det skulle vara bra med en sådan box. Tänk om en vanlig digital-box kostar 500 kr, så har man inte råd med den, så köper man istället denna för 50-100 kr, så betalar dem olika kanalerna resten av dem 400-450 kr som boxen kostar.

Mer än 50-100 kr kan dem inte kräva för en box med sådan begräsning.

Postad 20 April 2006 - 15:43

Unregistered1fa05d6a
  • Unregistered1fa05d6a
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Ja tänk om det är tvshop på 3:an när du zappar förbi...då är det kört bara att vänta :-)

Jah, då får man 3 timmar reklam för 2 olika produkter att njuta av istället för nyheterna man ville se :)

Kanske sker det i största tysthet lobbying för att sådan här teknik ska bli obligatorisk i framtida produkter, annars har den sannolikt ingen chans. Peter Pollack på ARS Technica målar upp en skrämmande bild av hur det här skulle kunna utvecklas vidare.

Självklart kommer Philips inte använda detta på sina apparater om det inte blir obligatorisk eller nått. Nu är det ju bara en patent på en teknisk lösning.

Postad 20 April 2006 - 15:50

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Jah, då får man 3 timmar reklam för 2 olika produkter att njuta av istället för nyheterna man ville se :)

<{POST_SNAPBACK}>

du kan nog zappa vidare, men kommer inte kunna se slutet på TV-shop.....;-) LoL

Undrar om den hindrar en från att gå på muggen i reklampausen oxå ?

jag skulle självklart skaffa en om så bara för att den va gratis.

/staffan

Postad 20 April 2006 - 18:48

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Tycker bolagen gör ett så bra jobb med att integrera reklamen i sina serier, varför skulle detta behövas? Minns väl ett avsnitt av Joey när han satt på sin soffa och där låg en PSP vid sidan av honom. Den gled ner mot honom, så han blev tvungen att flytta på den. Detta var avsnittet vid releasen av PSP. Sedan sågs den aldrig igen.

Postad 20 April 2006 - 20:08

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
som nån sa förut. får man en billig box som kan se fler kanaler med bättre bild och gratis än det fria analoga/digitala nätet så välkomnar jag idén.

men om man sitter å kollar på typ prison break på 3an å mitt i så byter man till fyran för att där råka hamna mitt i ett reklamavbrott (lr ännu värre, tvshop på två timmar), får man då snällt sitta å vänta tills den är över å då missa flera minuter på 3an?

Postad 20 April 2006 - 21:48

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Om hårddisk-boxen jättebillig så kan man ju skaffa den för att BARA växla mellan och spela in SVT1, SVT2, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen. Då kan ju tv-distributörerna känna sig blåsta på att man verkligen kollar på reklam... :)

Postad 20 April 2006 - 23:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Med tanke på att det inte är första gången konstiga patent registreras utan att det införs så tror jag att Philips hittat ett sätt att se till så det inte sker... men skulle det vara aktuellt så är det ju skoj att sitta på patentet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkvärt.

Min första reaktion var "w.t.f.", nästa spontana tanke var att det måste vara något slags försenat aprilskämt, men sen slog det mej...

Det är ju ett geni-drag som vi alla måste tacka philips för!!!
:) :rolleyes:

Med patent på en sådan box, så lär ju ingen tillverkare själv ta fram en motsvarighet. Eftersom boxen med största sannolikhet aldrig kommer att säljas i någon större omfattning, så lär ju inte heller någon vara intresserad av att köpa rättigheterna till patentet...

M.a.o. så philips mer eller mindre "dödat" risken för att liknande boxar ska dyka upp ifrån fler tillverkare. Ingen annan kommer att tillverka en sådan "idio-låda" och philips själva kommer inte sälja några heller (inte i någon större omfattning iallafall)...

Tack Philips för Er framsynthet :D :lol: !!!

Postad 21 April 2006 - 00:10

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Om de gör en box där man inte kan byta kanal... hehe nu är vi där hehe... eller än värre inte ens kunna stänga av tv´n när reklamen kommer, då lovar jag att börja bojkotta.

// Passerati

Postad 21 April 2006 - 00:12

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Jag håller med dig till fullo krasse..
Men jag ser även som att det här straffar studenterna & dom som tjänar dåligt. Dom lär nog bara gå över till grannen & titta om dom vill se nåt bra program så dom slipper bli störd.
Jaja då ska man bojkotta Philips också efterssom man ska inte behöva betala för att bli torterad av massa reklam som bara hjärntvättar folk..
Inte nog med det så bojkottar man ju Sony också efterssom dom vägrar lämna ut firmware så att man kan uppgradera sin dvd spelare efterssom den vägrar lästa filmer med nyare format så deras grejer är inte framtids säkra..
Dom bad mig bara att dra åt hellvette & dom sa att släng skiten & köp nytt ungefär.
Det är pga att dom samarbetar med united pictures nåt sorts filmbolag sen har jag också fått information om att dom samarbetar med APB lite granna men det kanske ingår i samarbetet med united pictures.
Så med min sony dvd kan jag inte spela upp nyare filmer eller importfilmer & dom erbjöd en intens att fixa den regionsfri.
Men vad tjänar dom där företagen på att straffa sina konsumenter egentligen??

Postad 21 April 2006 - 00:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag tycker att vissa hetsar upp sej lite för mycket...

Det finns ju ingen som kan bli lidande av detta märkliga påfund till digital-box.
Det är ju bara att hålla i plånboken när man går förbi denna box i butikerna (om den ens når några butiker :) )...

Ärligt talat...

Har man inte råd att köpa en "folk-box" för 500:- så tror jag nog att det finns viktigare problem att ta itu med än att gå och köpa en "idiot-låda"...
Det MÅSTE finnas en hel del i såfall som ligger avsevärt högre upp i prioritets-listan :rolleyes: ...

Postad 21 April 2006 - 13:22

Unregistered8cf3a914
  • Unregistered8cf3a914
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Den som köper den borde skjutas! Vilken snilleblixt från Philips sida DOH... :)

Postad 21 April 2006 - 15:01

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
om det skulle vara bättre reklam filmer kanske man skulle orka titta.. men d e så tråååååååååkigt som det är nu! Vissa reklam filmer e faktiskt rätt underhållande, men det är typ bara 1-2% av all reklam!

Postad 21 April 2006 - 17:28

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Eftersom det bara är extremt snåla människor utan känsla för kvalité som kommer att ha boxen, så lär det väl bara bli reklam för Lidl och Biltema framöver.

Borde ju iofs gå att spola förbi reklamen om du har en dvd/HD-inspelare kopplad till boxen.

Redigerat av Unregistered50fe2819, 21 April 2006 - 17:30.

Postad 21 April 2006 - 18:59

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Egentligen förstår jag inte problemet. Gillar man inte produkten så köper man den inte. Och som krasse redan påpekat, nu är ju det patentet blockerat.

Faktum är att detta kan ju helt döda debatten om den "onda" digitaltv'n. Alla som inte vill betala för boxen kan få denna gratis eller väldigt billigt. Sedan att den har vissa nackelar, milt sagt, går ju att lösa med en extra avgift som jag fattar det (det läste jag någon annanstans). Vill man bara se på TV1, 2 och 4 så är ju åtminstonde 1 och 2 ganska reklamfria så där lär det inte vara något problem.

Och tycker man inte om burken, som sagt, så köper man en annan. Vi har ju valfrihet trots allt.

Redigerat av Mr_Tom, 21 April 2006 - 19:00.

Postad 21 April 2006 - 19:01

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
jag tycker ni är lite väl negativa. reklam är int ebara av ondo. utan reklamen skulle ni inte vara hälften så produktmedvetna. men det är en annan sak.

boxen i sig är ju ett ganska bra initiativ. jag varken vill eller har råd, egetnligen, att skaffa abonnemang på en massa kanaler utöver basutbudet. om då denna box kan levera 1, 2, 3, 4, 5, ztv plus alla jag glömt utan att man behöver betala en månadsavgift för ett kort i utbyte mot att man måste ha samma kanal påslagen/kolla (ta en kopp kaffe eller snacka med bruden i pausen vettja) på reklampauserna tycker jag det är ett bra initiativ*.

och självklart kommer man inte behöva stanna på en kanal om man zappar dit mitt i en raklampaus eftersom chippet/boxen sannolikt kommer att läsa av någon flagga i medieströmmen i början och slutet av all reklam som gör att om man zappar över till en annan kanal med reklam så hittar boxen ingen flagga och man kan lugnt zappa vidare.

*förutsätter att det blir en sådan box och inte en vanlig box men för en hundring mindre typ....

Postad 21 April 2006 - 21:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

jag tycker ni är lite väl negativa. reklam är int ebara av ondo. utan reklamen skulle ni inte vara hälften så produktmedvetna. men det är en annan sak.

Reklam är en industri som gör allt den kan för att överleva, vare sej den behövs eller inte.

Jag behöver inte "den" produktmedvetenhet som förmedlas av tv-reklam, det räcker långt för mej att jag är medveten om mina behov istället, eftersom jag då kan söka upp den information jag behöver för att tillfredställa mina behov. Väldigt mycket reklam som visas på tv (för att inte tala om praktiskt taget all tv-reklam), syftar till att skapa behov och inte tillfredställa befintliga behov.

Många lustiga argument har man stött på i samband med diskussioner kring reklam, en av dom är att tack vare reklam så kan prylar bli billigare, eftersom det säljs fler prylar med reklam. Det nämns dock nästan aldrig att kostnaden för reklam är extremt stor och den merförsäljning som reklamen direkt kan leda till inte alltid täcker kostnaderna för reklamen.

Detta betyder att reklamen faktiskt i vissa fall gör produkter dyrare än de hade behövt vara.

Ett prakt-exempel på detta är den massproducerade pop-musik som säljs idag. VEM inbillar sej att produktionskostnaderna för en cd-skiva ens uppgår till en fjärdedel av priset??

Faktum är att inspelnings-, massproduktions-, distributions- och försäljnings-kostnader förmodligen lätt skulle kunna täckas även om man halverade priset för en cd-skiva idag. Den lägsta kostnaden i sammanhanget är nog märkligt nog själva tillverknings-kostnaderna för skivorna....

Det är inte många kronor en cd-skiva kostar (om ens det går att räkna i hela kronor), likförbannat så kostar möget över 100-lappen i butik!

Det är å andra sidan inte så konstigt, med tanke på vad all reklam kostar kring ett skivsläpp, produktion av musik-videos, promotion, tv-reklam, skyltar, mutor till radiostationer o.s.v. o.s.v...

All reklam är inte av ondo, givetvis, men att ta för givet att reklam gör allt bättre är STORT misstag...

OJSAN :)

Nu "gled" jag visst en aning Offtopic, men grejen är den att en box som tvingar en tittare att se reklam, kommer förmodligen aldrig att få något fäste på marknaden. Inte ens om de skänker bort boxarna. Alternativen som redan finns är så pass billiga och bra och det finns ingen anledning att tro att framtiden skulle ge färre och dyrare alternativ...

Postad 22 April 2006 - 16:36

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
jag vet inte om jag hålle rmed dig om din negativa syn på reklam, jag studerar om reklam och vill joibba med det i framtiden så jag har naturligtvis en annan synvinkel än dig.

men jag tror nog det kan finnas en marknad för en gratisbox med reklam. det finns redan nu tjänster på internet som är gratis i utbyte om att man måste lyssna på/se reklam. ta tillexempel den ypperliga pandora.com (personlig webbradio som spelar precis den typ av musik som du vill lyssna på, testa vetja) som är gratis att använda om du går med på att få vissa reklamavbrott men samtidigt kan du betala för att slippa reklamen helt. sen finns det säkert fler exempel därute som jag inte kommer på just nu.

Postad 22 April 2006 - 17:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
kasse och didrik:

Jag kan hålla med er båda. All "reklam" är inte av ondo lika lite som den är av goda. Men om man begränsar diskussionen till den typ av tvreklam som den aktuella boxen påtvingar användaren ser jag inte mycket positivt. Att kalla den typiska cocacola reklamen för produktinformation är nog att ta i, men dat är bara min åsikt.

Men boxen i sig har jag inget problem med så länge den är en produkt bland andra eller man kan "köpa bort" reklamtvånget. didrik nämnde reklamradio, det finns fler exempel som t ex tidningen metro, gratis och reklamfinansierad. Vill man inte ha den så slipper man.

Sedan är nog reklambranchen i många fall väl cynisk. Det handlar ju trots allt om att sälja något. För att citera Hasse Alfredson (om jag minns rätt): "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt".

Postad 22 April 2006 - 20:06

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Tycker det verkar en dålig lösning av Philip att tvinga till vissa saker.
Jag kan ju förstå att tv-kanalerna har lite panik, men då får de hitta nya sätt att göra reklam.
Produktplacering är ett sätt. I USA har de även börjat med att göra reklam samtidigt som pågående program visas, nere i ett hörn t.ex. Om detta är bra sätt att visa reklam kan ju diskuteras, men de flesta lösningar industrin kommer med för att förhindra piratkopiering, slippa reklamavbrott, mm tycker jag ofta är ganska irriterande.

Sen om jag har förstått det rätt ska de bifoga nån signal under reklamavbrott ,och för att systemet ska funka måste väl även TV:n eller HDD-inspelaren kunna ta emot denna signalen för att kunna förhindra kanalbyte eller snabbspolning. Men vilken tillverkare skulle vilja installera den tekniken i sina saker? De förlorar ju köpare direkt isf. Eller hade de tänkt lagstadga om att alla apparater som säljs ska använda tekniken?

Redigerat av Unregistered41b5f6f8, 22 April 2006 - 21:14.

Postad 22 April 2006 - 20:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

jag vet inte om jag hålle rmed dig om din negativa syn på reklam, jag studerar om reklam och vill joibba med det i framtiden så jag har naturligtvis en annan synvinkel än dig.

Och jag blev diplomerad marknadsekonom efter en påbyggnads utbildning, men har ändå en till synes mer negativ syn på reklam.

Men det är enbart "till synes"...

Saken är den att jag anser att jag har en ganska realistiskt syn på reklam, möjligen med ett stänk misstänksamhet, men den tycker jag är sund.

En "reklamare" kommer ju alltid att försvara sitt levebröd, vare sej hans uppgift är viktig eller ej. Reklambranshen är som sagt en hel industri i sej själv i dagsläget och jag ser inte någon anledning till varför denna industri (och dessa otroligt kapital-starka intressen) skulle begå kollektivt självmord genom att ens antyda att de flesta produkter kanske hade sålt ungefär likabra om man hade spenderat reklampengarna på att istället sänka olika produkters priser...

Ta coca-cola som ett exempel.

Varumärket är redan så pass inarbetat så det inte finns någon i detta land som inte känner till denna dryck. Det behövs inte fler prisbelönta coca-cola reklamsnuttar för att folk ska få upp ögonen för coca-cola. Enligt min mening så är det t.o.m. väldigt tveksamt om all coca-cola reklam egentligen har någon vidare inverkan på försäljnings-siffrorna. Det är faktiskt fullt möjligt att en eliminering av reklam-kostnaderna till förmån för lägre pris och större tillgänglighet skulle kunna ge exakt samma försäljnings-siffror...

Lägre pris genererar ju som bekant också ökade försäljnings-siffror, men lägre pris gynnar samtidigt konsumenterna. Istället för att bibehålla ett högre pris bara för att kunna avlöna en många gånger ganska meningslös industri som ställer till med mer förtret än nytta...

Är det konstigt man blir negativ till reklam-branschen i allmänhet när de flesta reklam-avbrott i tv faktiskt ger negativ publicitet än tvärtom!!!

Hur fasen tänker reklam-killarna bakom t.ex. blöj-reklamen och tandkräms-reklamen? Coca-cola reklamen gör inte mer törstigare men den är åtminstone ganska snygg (ibland)...

Postad 22 April 2006 - 20:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Och jag blev diplomerad marknadsekonom efter en påbyggnads utbildning, men har ändå en till synes mer negativ syn på reklam.

Men det är enbart "till synes"...

Saken är den att jag anser att jag har en ganska realistiskt syn på reklam, möjligen med ett stänk misstänksamhet, men den tycker jag är sund.

Jag tror faktiskt att det är nyttigt att ha en lite negativ syn på reklam om man jobbar med det, det kanske är det som gör att en del lägger lite extra på att få till en orginell typ av reklam. Den mesta reklamen är ju idag väldigt likriktad.

Jag tyckte tillexempel ganska länge om icas reklam även om den nu börjar det bli lite tjatigt, men det tog ganska lång tid med tanke på hur länge den hållit på. Tycker det är ganska skickligt att få till ett helt såpaavsnitt på bara några sekunder.

Postad 22 April 2006 - 21:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Som redan sagt det borde läggas in lite mer diskret reklam i tvserier och filmer (ngn nämnde Joey och ngn PSP).

I vissa datorspel gör man ju så (lite coca cola skyltar etc i bakgrunden), vilket egentligen bara ses som häftigare än ngn påhittad reklam av ngn fiktiv produkt.

Men då kanske det slutar som "reklaminslagen" i Truman Show, uhh hemska tanke..:-)

Postad 22 April 2006 - 22:28

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
visst bör man ha ett kritiskt öga mot reklamen även om man jobbar med det. helt riktigt och även sunt.

och helt riktigt är coca colas varumärke så starkt idag att man kan fråga vem som helst på stan om de känner till coca cola och de svara: ja!
men om man skulle sluta göra reklam för coca cola till förmån för lägre pris så vet man inte med säkerhet att varumärket skulle vara lika starkt imorgon. det är det som är reklamens stora akilles häl. man kan inte mäta reklamens effekter på ett tillräckligt tillförlitligt sätt eftersom det finns så många faktorer som spelar in och detta gör att man inte kan säga om en viss reklamkampanj ökade försäljningen med si och så många procent. detta gör att det förekommer överexponeringar av reklam för vissa märken eftersom företagen inte vågar dra ner på reklampengarna eftersom det skulle kunna innebära att de tappar några marknadsandelar.
speciellt i den flyktiga värld vi lever i. syns man inte så finns man inte som man brukar säga.

Postad 22 April 2006 - 22:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Synas kan man göra på hyllorna, likväl som i tv.

Min något okvalificerade gissning är att man blir mer benägen att köpa en grej om man ser det på hyllan i en butik än om man blir störd av produktens reklam i tv...

Jag håller med om att det finns ett stort mått av osäkerhet kring reklamens effektivitet och det är just därför som jag har den där oroväckande känslan av att reklambranschen "spelar" på denna osäkerhet hos olika företag. Ju mer osäkra företag känner sej på frågan om de kan slopa reklamen desto större chans att reklam-industrin får behålla en kund till...

Idag har reklam-industrin gått så långt att det faktiskt ser ut att vara möjligt att bli miljonär på något så improduktivt som att göra reklam som inte ens fungerar!

Tänker på killen som satte upp en web-sida där han säljer "pixel-utrymme". När sidan är full så är han miljonär. Redan nu så är sidan så fullständigt nerlusad med logotyper och reklam så att det tar timmar av studier av sidan förstorad i ett bildbehandlings-program för att överhuvudtaget se varje enskilt reklam-budskap...

Detta är ju i praktiken det ultimata beviset på en industri som bara finns "för sakens skull"...

Jag tror att ju mer påstridig reklamen blir desto kraftigare blir de negativa reaktionerna. Philips ide med en box som mer eller mindre "tvingar" en att se reklamen blir därför ytterligare en bekräftelse på en många gånger onödig industri. Ska reklam fungera på något som helst plan, så behöver reklamen ge folk positiva känslor för en produkt och inte som nu nära nog raka motsatsen...

Det är ju nästan så att man av trots undviker de produkter vars reklam är jobbigast, bara för att reklamen är så enfaldig och påstridig och då har inte en sådan reklam-kampanj något berättigande heller...

Postad 22 April 2006 - 23:12

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
jo visst finns det vädigt "dåliga reklamfilmer" därute.

men samtidigt ska man komma ihåg att reklam är av en väldigt subjektiv natur. det du gillar gillar inte den nästa och tvärt om.
dessutom så är det väldigt kontextberoende. jag hatar alla libroreklamer just nu. men nog fan kommer jag nog ändå att köpa just libro när jag får barn eftersom jag "vet" att det märket är bra, och då har ju reklamen ändå fungerat och borde då vara en "bra reklam".

man ska skilja på bra reklam och unerhållande reklam. gör man reklamen för rolig så försvinner märket och man minns bara det roliga. typ som den där fulöl reklamen med robert gustavsson, jag minns reklamen exakt men kan inte komma på vilket märke det var B)

och man ska inte säga att reklambranschen är av ondo, den sysselsätter många personer i dagens samhälle och bidrar till ekonomin :D

Postad 23 April 2006 - 09:03

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Det säger ju sig själv att en sån här box kommer bli stående i butikshyllorna om folk inte accepterar dess beteende. Bara för att jag själv inte skulle acceptera den så kan det ju mycket väl vara så att folk överlag inte byter kanal under reklamen utan snällt låter den gå. Sådana människor lär ju ta emot den här boxen med öppna armar om den är billig.

Skulle de gå lite längre och säga någonting liknande "köp den här boxen så bjuder vi på abonnemanget eftersom du inte kan hoppa reklamen" dvs att man får "betalkanalerna" på köpet mot att man tvingas se reklamen så hade till och med jag kunnat tänka mig en. Skaffar man abonnemang så får man samtidigt möjlighet att hoppa byta kanal under / spola förbi reklamen.
Det är en affärsmodell som jag definitivt skulle kunna hoppa på.

Postad 23 April 2006 - 09:22

Weist
  • Weist
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
snart kommer nog en soffa med säkerhetsbälten så man inte kan lämna tv:n under reklamen B)

Postad 23 April 2006 - 09:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Tänker på killen som satte upp en web-sida där han säljer "pixel-utrymme". När sidan är full så är han miljonär. Redan nu så är sidan så fullständigt nerlusad med logotyper och reklam så att det tar timmar av studier av sidan förstorad i ett bildbehandlings-program för att överhuvudtaget se varje enskilt reklam-budskap...

Eller företaget som betalade nästan en miljard till NASA för att få sin logga på solfångaren på en sattelit, enda gången någon lär se den loggan var väl i dokumentären B)

Men jag tror inte att det är stor riska att vi får se tvapparater som "tvingar" oss till att se reklamen, det vore alltför kontraproduktivt.

Postad 24 April 2006 - 18:14

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Med den digitala tekniken så borde det väl snart gå att få riktad tv-reklam. Du blir matad med sådant som du anmält intresse av. Tänk om det bara är reklam gällande Hifi och Bikinis tex. Då kanske det är programmen man zappar bort istället... :blink:

Postad 28 April 2006 - 19:56

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Mycke snack om reklamen....

Vad händer om detta skulle komma att gälla alla boxar??

Känns på nått vis som en uppgraderad Viasatbox där kortet bara går att använda i en box.
Förut kunde man ha en gamal box i sovrummet och bara ta med kortet.........

Canal digital verkar också inne på att låsa kortet till boxen.

Så vad är det som säjer att detta bara kommer att gälla en fattigmansbox??
Först blir man låst till en viss box, sedan ett visst program med tillhörande reklam??

Tv & sattelitindustrin kommer nog kämpa för att det inte ska bli som i USA där
folk bandar allt för att slippa reklamen.

Bara en liten tanke / pl1sk3n :)

Postad 28 April 2006 - 20:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Tja för tillfället är det sagt att det bara ska gälla en sorts subventionerad box...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.