Nämligen att det uppenbarligen sätts betyg på spel av medlemmar som antagligen inte spelat spelet. Det verkar helt enkelt som att det finns medlemmar som springer runt i xbox360 sektionens speltrådar, där möjligheten att betygsätta spel finns, och helt enkelt sätter betyg ett på allt.
Nu blir man inte så förvånad om det skulle visa sig att så är fallet då just konsoller och PC är sällsynt drabbad av fangirlsattityd med allt vad det innebär.
som exempel:
Spelet Oblivion har lyckats med konstycket att få inte mindre än 13! ettor av 62 röstande (visserligen hela 40 stycken betyg 5 också). Mycket märkligt med tanke på att snittbetyg bland recensioner är 94,4 % och user rating brukar ligga en bit över 9,0 av 10,0.
http://www.gameranki...ges2/927345.asp
Jag kunde ha tagit vilket spel som helst som exempel men det kändes lite extra tydligt med just Oblivion och därav fick det bli mitt exempel.
Givetvis kan det finnas de bland de 13 som satt betyg 1 som faktiskt spelat spelet ,inte bara provat, och faktiskt tycker det var så uselt. Men inte 13 stcken, det är i princip omöjligt. Och dessutom kan det bland dessa 13 ettor finns någon som missuppfattat betygssystemet och tror att 1 är max och 5 min, men troligtvis inte.
Men. Hela upplägget för just speltrådar i xbox360 sektionen är i mitt tycke helt suveränt. Betygsfunktionen sammanfattar en stor del av meningen med ett forum som detta, att få inputs om ens intresse av andra människor och genom dessa kunna göra bättre val i ens egna inköp.
Det känns därför extra synd att detta inte fungerar helt optimalt p.g.a. vad jag skrivit längre upp.
Och med tanke på att det under detta år kommer släppas två till nästagenerations konsoller som säkert kommer få egna sektioner med liknande upplägg kommer detta problem säkerligen att återkomma även i dem.
Lösning på problemet har redan presenterats av Zoiler, en av moderatorerna (heter det så i plural,svengelska...) nämligen att på något sätt presentera vem som gett vilket betyg. Problemet försvinner kanske inte helt med detta men man kan som forumanvändare lättare bedömma ett betyg efter tidigare erfarenheter samt om medlem som röstat överhuvudtaget kan antas ha testat spelet mer ingående eller inte (äger röstaren konsollen som spelet finns till exempelvis). Dessutom lär man sig med tiden vilka som delar samma smak som en själv och kan på det viset lättare vikta ett betyg.
Dagens i-landsproblem, men dock.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?