Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2006 - 15:54

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag ska investera i ett par nya högtalare och har nu endast två att välja mellan, alla andra jag lyssnat på har fallit bort och jag vill inte få fler förslag utan det är dessa två det står mellan nu, Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1. Jag gillar ljudet från båda två, Monitor Audios ljud är vassare i diskanten men känns mer öppna medan Dynaudion är med avrundad och varmare och kanske lite mindre öppna. I allafall lät det så med den HKn som jag provlyssnade det båda med. Jag har tänkt driva det hela med en NAD T743 som jag redan har. Frågan är nu bara om min NAD orkar driva Dynaudion ordentligt? Är det så att det blir ett för varmt ljud med min NAD som kanske passar bättre till den något ljusare Monitor Audion, visst är de såklart en smaksak men ändå. NADen känns lite långsam ibland när man lyssnar på musik och de kanske kan kompenseras med RS1ans lite öppnare och rappare ljudbild.

Jag ska självklart låna hem de båda och ställa prova med min NAD men det hade varit kul att få höra lite synpunkter från forumet.

Jonas

Postad 07 May 2006 - 18:45

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag ska investera i ett par nya högtalare och har nu endast två att välja mellan, alla andra jag lyssnat på har fallit bort och jag vill inte få fler förslag utan det är dessa två det står mellan nu, Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1. Jag gillar ljudet från båda två, Monitor Audios ljud är vassare i diskanten men känns mer öppna medan Dynaudion är med avrundad och varmare och kanske lite mindre öppna. I allafall lät det så med den HKn som jag provlyssnade det båda med. Jag har tänkt driva det hela med en NAD T743 som jag redan har. Frågan är nu bara om min NAD orkar driva Dynaudion ordentligt? Är det så att det blir ett för varmt ljud med min NAD som kanske passar bättre till den något ljusare Monitor Audion, visst är de såklart en smaksak men ändå. NADen känns lite långsam ibland när man lyssnar på musik och de kanske kan kompenseras med RS1ans lite öppnare och rappare ljudbild.

Jag ska självklart låna hem de båda och ställa prova med min NAD men det hade varit kul att få höra lite synpunkter från forumet.  

Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Orsaken till att du tyckte att Dynaudion lät mindre "öppen" beror på att H/Kn inte orkade/har omfånget för att kunna spela ut Dynaudiohögtalarna lika mkt som MA RS1:orna som är mkt enklare att få att "spela ut"....MA har en lite ganska "hissad" diskant, men mycket bra och detaljerad sådan, därav en orsak till att du tyckte att RS1:orna lät vasst med H/K som också har en "hissad" och lite hård diskant=absolut ingen bra kombination.

Din NAD är dock lite neutralare, lite mer tillbakadragen diskant, och därför tror jag du inte kommer att tycka att RS1:orna är lika vassa med den, men där spelar även ditt rum ganska stor roll. Kala väggar och lite möbler, gör att diskanten "växer".

Samtidigt tror jag att du kommer att tycka att Dynaudio 42 blir ännu mer avrundad med din NAD, men att det totalt sätt kan bli lite "tråkigt" i längden...!

Du vill inte ha tips på en högtalare till?...ger tips ändå...slå mig inte... :ph34r: ....Elac 203,2 eller 204,2 tror jag skulle passa din NAD utmärkt, vilken modell beror på hur mkt du vill lägga ut... :)

Personligen tycker jag att Elacs högtalare är klart bättre allround än MA RS...och att Dynaudio kräver en stärkare med ett ruggigt klipp som får dem att öppna sig...typ lite tyngre elektronik som Rotel eller Primare.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 May 2006 - 18:51.

Postad 08 May 2006 - 09:09

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tack för svaret JB.

Nej, jag ska inte slå dig för att du rekommenderade en anna högtalare. Elac är nog så intressant men redan RS1an är dyr nog för mig, vet att Dynaudion kostar ytterligare lite men det kanske det kan vara värt, eller inte. Intressant att höra att HKn har en hissad diskant, att den har en loudness karaktär har jag hört tidigare men inte detta om diskanten. Tror nog säkert att Dynaudion är en vassare högtalare men om den kräver riktigt kraftfulla förstärkare så låter jag nog den vara, känner inte att jag kan lägga hur mycket pengar som helst på min anläggning, man ska ju dra runt huset och tre barn också ;-)

Om någon har några fler synpunkter tar jag tacksamt emot dessa, alltid kul att höra vad andra tycker även om det i slutliga avgörande ligger i mina händer, eller rättare sagt hos mina öron!

Jonas

Postad 08 May 2006 - 10:35

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Tycker du ska ta en lyssning på Quad 12L. En riktigt bra stativare som fått gott om positiva omdömen och en del utmärkelser. Sen att finishen är ljusår snyggare än 42an och RS1an gör ju inte saken sämre. Om man gillar pianolack, vill säga.
Har dom själv och kan bara konstatera att dom låter skitbra för priset (4900:-). Tilläggas ska väl att dom kostar betydligt mer utomlands och att Sverige är billigast på dom. Och det beror inte på att utlandet är dyra, utan att Sverige är billiga på dom. Normalpriset är som i utlandet. Så egentligen får du mycket mer högtalare än vad du betalar för.

Edit: Sorry, såg att du inte ville ha fler förslag........nå, du fick ett iaf :)

Redigerat av Unregisterede10e9503, 08 May 2006 - 10:37.

Postad 08 May 2006 - 11:03

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej Stella!

Problemet med Quad är att jag inte hittat någon i Skåne som säljer dom, det är ganska få överhuvudtaget som säljer dom och jag vill gärna lyssna på dom innan jag köper. Var har du köpt dina?

Jonas

Postad 08 May 2006 - 11:37

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Okay....du bor i skåne. Jag har köpt mina i Huvudstaden. Det finns oxå en återförsäljare i Falun.
Försök ta kontakt med "Dirty Sound" i Kristianstad. Dom ska tydligen sälja Quads L-serie och även ha dom för provlyssning.
Annars kan du ju kolla denna Länk. Där står vilken som är svensk distributör. Dom borde veta vart Quad säljs i skåne.

Postad 08 May 2006 - 16:06

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Tycker definitivt inte att du ska avfärda Dynaudio! Visst jag är kanske inte den mest opartiska personen att uttala mig i det hela eftersom jag äger ett par men ändå :)

Själv kör jag mina 42:or med en Cambridge A500 för tillfället och jag tycker det funkar rätt bra iaf, sen så kanske du vill uppgradera senare och då svarar ett par 42:or nästan garanterat mer på det än rs1:orna(iofs så svarar i princip alla högtalare på uppgraderingar).

Betänk också att det finns många trevliga förstärkare som klarar Dynaudio på ett bra sett som kostar hälften av vad dom gjorde nya, dessa kan nog finnas hos seriösa handlare men främst på sidor t.ex. http://www.hifimagasinet.com/ och liknande.

Mvh WazZO

Postad 08 May 2006 - 18:23

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tack WazZO för dina synpunkter.

Som det ser ut nu kommer jag behålla min NAD ett bra tag till så något byte för att få Dynaudion till att verkligen blomma ut är inte aktuellt. Just det faktum att Dynaudion kräver en riktigt kraftig förstärkare är det som oroar mig, jag vet med mig att om jag köper Dynaudion så kommer jag att känna ett behov av att byta min T743 mot något ännu kraftigare och det vill jag egentligen inte, eller rättare sagt min fru vill inte det! Skämt å sido så vill jag få ett så bra ljud som möjligt med den förstärkare jag har för en peng kring 5-6 tusen. Har sedan tänkt köpa till en center, bakhögtalare och framförallt en subwoofer, lutar väl åt en XLS200 som är en REL "kopia". Musikalisk och bra.

Jonas

Postad 08 May 2006 - 19:00

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Effektmässigt får Naden räknas som ett absolut minimum till Dyna. 42, högtalarna går som lägst i impedansen till 3,6 ohm. Men "välljudmässigt" finns det naturligtvis bättre receivrar.

Den stora fördelen med att köpa Dynaudio är att du har en bra högtalare nästa gång du uppgraderar på förstärkar sidan, alltså en stark hifikedja förutsatt att du har en kompetent signalkälla ochså.

Postad 09 May 2006 - 12:33

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Kan ingenting om din Nad reciver men som ägare till Dynaudio 42 så håller jag fullständigt med
om klokheter som står här angående Dynaudio 42. De ställer vansiniga krav på elektroniken. Skulle inte enbart säga att det handlar om kraft. Hade först en HK670 förstärkare till mina Dynaudio och där fanns kraften men den fick inte alls högtalarna att blomma ut. Förstärkaren bör vara hyssat neutral och analytisk i mitt tycke. Gillar den kombination som jag har nu med rotel rsx1067 som är ultra neutral. Nu hör jag för första gången en väldig skillnad mellan min CD spelare och DVD spelare. Ingen av dem håller riktigt måttet : )

Så för att Dynaudio skall blomma fullt ut så krävs en neutral förstärkare med kraft plus en ljuduppselare med rätt kvalité, gärna med lite drag !

Sen passar högtalarna bra ihop med RELs sub för att få till ljupbasen så en REL kopia är ett intressant val

Postad 09 May 2006 - 13:51

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hmmm.

Ja som det vekar nu så lutar det nog åt MAs RS1 eftersom Dynaudion kräver för mycket för att verkligen komma till sin rätt. Känns inte rätt att köpa en högtalare som kräver mer än vad jag kan förse den med just nu och ett byte av förstärkare är som sagt inte aktuellt, men det som fäller sista avgörandet är dock mina två öron.

Jonas

Postad 09 May 2006 - 16:12

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Hmmm.

Ja som det vekar nu så lutar det nog åt MAs RS1 eftersom Dynaudion kräver för mycket för att verkligen komma till sin rätt. Känns inte rätt att köpa en högtalare som kräver mer än vad jag kan förse den med just nu och ett byte av förstärkare är som sagt inte aktuellt, men det som fäller sista avgörandet är dock mina två öron.

Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Detta du påpekar är nog en orsak till att MA RS-serien är så poppis, kalla det hypad, eftersom de spelar riktigt öppet och bra även med mindre förstärkeri...som t ex alla hembiorecivrar de flesta använder...men i gengäld bottnar RS-serien tidigare=kan inte växa lite myckiet med bättre elektronik som t ex Dynaudio.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 May 2006 - 16:13.

Postad 09 May 2006 - 17:41

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Det stämmer säkert som JB säger och tur är det för oss som inte är villiga eller kan lägga ut hur mycket som elst på en riktigt bra anläggning. Som det är nu satsar jag drygt 50% mer på högtalare, två RS1, än på min AV-reciver och det är ganska lagom för min del. Det ger mig utrymme att komplettera med en kompetent subwoofer och sedan även en center och bakhögtalare utan att jag måste köpa en ny reciver.

Ska bli intressant att låna hem de båda högtalarna dock, för er som följer tråden så kan jag säga att det inte blir förrän i början av juni eftersom jag nu är pappaledig och har fullt upp med annat på dagarna. Kanske blir det så att jag i alla fall står med ett par Dynaudio i juni men då har jag nog omvärderat mitt val i att behålla min T743 och har nog tänkt byta den till en kraftfullare och mer välspelande pjäs som kan driva dynaudion till sin fulla kapacitet, avseende ljudkvalitet då och inte volym.

Såg förresten att Monitor Audios GS10 fick bäst i test i senaste HiFi&Musik, som kom ut idag, den slog till och med Dynaudios Focus 110, så det är väl inget snack om att både Dynaudio och Monitor Audio är mycket kompetenta tillverkare av välspelande högtalare. Sedan är det så klart tycke och smak vilket ljud man tycker bäst om, eller som plånboken tycker bäst om :(

Jag vill passa på att tacka för alla bra synpunkter.

Jonas

Postad 09 May 2006 - 19:57

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Såg förresten att Monitor Audios GS10 fick bäst i test i senaste HiFi&Musik, som kom ut idag, den slog till och med Dynaudios Focus 110, så det är väl inget snack om att både Dynaudio och Monitor Audio är mycket kompetenta tillverkare av välspelande högtalare. Sedan är det så klart tycke och smak vilket ljud man tycker bäst om, eller som plånboken tycker bäst om  :(
Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Har själv nya MA GS10 och dom spelar väldigt bra. Har själv haft Rs6 ur Rs-serien. Största skillnaden mellan dessa är luftigheten,separationen och detaljerna i ljudbilden. GS10 låter mycket mer high-end och är väldigt levande, röster framträder så tydligt mitt framför en så man upplever att dom står i rummet o sjunger. Vilket ju är som det borde eftersom det skiljer en del i pris.
Jag tycker att även rs-serien låter bra, men alla har vi ju olika smak. Jag skulle i allafall ha valt Rs1 av de två du funderar på.

Postad 09 May 2006 - 21:10

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Har själv nya MA GS10 och dom spelar väldigt bra. Har själv haft Rs6 ur Rs-serien. Största skillnaden mellan dessa är luftigheten,separationen och detaljerna i ljudbilden. GS10 låter mycket mer high-end och är väldigt levande, röster framträder så tydligt mitt framför en så man upplever att dom står i rummet o sjunger. Vilket ju är som det borde eftersom det skiljer en del i pris.
Jag tycker att även rs-serien låter bra, men alla har vi ju olika smak. Jag skulle i allafall ha valt Rs1 av de två du funderar på.

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att höra någon som har GS10orna och som haft högtalare ur RS serien. Jag kan tänka mig att GS10an är betydligt bättre än RS1an, fattas bara med tanke på prisskillnaden, men det som karaktäriserar ljudet från Monitor Audio lär ju finnas i alla deras högtalare. Just ett luftigt och öppet ljud är något jag uppskattar och det kände jag inte att Dynaudion hade med den kombinationen av förstärkare som jag lyssnade med, det var med tillbakadraget men otroligt lättlyssnat och behagligt. Ska bli väldigt kul att låna hem de båda högtalarna och testa hemma, tur att de inte hade någon GS10a hemma, då hade jag väl fått ta lite mer huslån för att lösa det hela och det kanske inte är att rekommendera.

Kul också att se att så många både läser tråden och skriver i den, tyder på ett stort intresse för dessa båda högtalare.

Postad 10 May 2006 - 00:04

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att höra någon som har GS10orna och som haft högtalare ur RS serien. Jag kan tänka mig att GS10an är betydligt bättre än RS1an, fattas bara med tanke på prisskillnaden, men det som karaktäriserar ljudet från Monitor Audio lär ju finnas i alla deras högtalare. Just ett luftigt och öppet ljud är något jag uppskattar och det kände jag inte att Dynaudion hade med den kombinationen av förstärkare som jag lyssnade med, det var med tillbakadraget men otroligt lättlyssnat och behagligt. Ska bli väldigt kul att låna hem de båda högtalarna och testa hemma, tur att de inte hade någon GS10a hemma, då hade jag väl fått ta lite mer huslån för att lösa det hela och det kanske inte är att rekommendera.

Kul också att se att så många både läser tråden och skriver i den, tyder på ett stort intresse för dessa båda högtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte precis ett par RS1:or. Har sedan tidgare ett par RS 8:or och är väldigt nöjd numera... RS8:orna har tagit en evighet att spela in. Jag köpte dessa i slutet av december och det är först nu som basen blivit tight (trycket fanns redan från början) och diskanten mjuknat upp. Den var väl ettrig innan. Jag blev snabbt lyssningstrött.

När jag köpte RS:1orna stod det mellan System Audio 720 (9000kr), MA RS1 (5200kr), Audiovector Mi1 (8500kr), B&W 705 (12496kr) samt B&W XT2 (8896kr).

Av alla dessa tyckte jag B&W helt klart gav bäst ljud. Fast ställer man det i relation till priset fick man mest ljud för pengarna med MA RS 1. Tyvärr lyssnade jag inte inte på dynaudio, men om ett tag blir det säkert dags att köpa nytt :( och jag får då titta på Dynaudio.
MA RS1 är kanon för summan 5200 kr.

Redigerat av Unregistered39180, 10 May 2006 - 00:05.

Postad 16 August 2008 - 23:57

e2zippo
  • e2zippo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hallå! Har läst igenom tråden och det verkar som att Dynaudio 42 kräver rätt mycket av stärkaren för att blomma ut. Sitter nu med en gammal Yahama 440 som jag använde till att driva mina Mythos 300 innan tjejen flyttade in med sina 42:or :( Hon drev dom med en HK 970.

Då vi ska köra 5.1 så letar jag nu efter en surroundstärkare som klarar att driva 42:orna bra.

Priset får inte överstiga 6000!

Resten av högtalarna är

Sub: Yamaha YST-SW305
Center: HECO Mythos Center
Bakhögtalare: JBL Northridge E 20

Blandad kompott, jag vet :D

Postad 17 August 2008 - 02:09

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
För dom pengarna är det begmarknaden och ett klipp du söker.
Finns i dagsläget ingen receiver som pallar 42:or för endast 6000kr nytt.

Alternativ du borde kika efter är Arcam, Rotel, Primare och vanliga AVR:s modell värsting.

Postad 17 August 2008 - 07:02

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att ni skriver lite väl negativt om Dynaudios 42:or, visst kräver de kraft - men inget övermänskligt tryck. Jag har haft hemma dom ett antal gånger och tycker att det räcker alldeles utmärkt med min Rotel RB06 (visst vill man ha ännu mer...men som sagt - kraften finns där). I slutändan köpte jag ett par 72:or som jag driver med Rotelsteget...

Förresten - grattis till att ha hittat en tjej med smak för kvalite (på stereoprylarna då... :( ).
yamaha 440 orkar INTE med (och låter faktiskt ganska illa som stereoförstärkare - åtminstone gör min RX-V450 det....) driva A42....mer kraft behövs.
Vad gäller hemmabiosteget så rekommenderar jag att du hittar ett bra beggat slutsteg för frontarna - typ Rotel/HK etc. Köp en Denon/HK eller den stärkare som har de funktioner som du vill ha - och sedan lägger du undan 2-3k för ett bra slusteg.

Postad 17 August 2008 - 08:28

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Ett förslag är att du köper en normal förstärkare nu som har möjligheten att hänga på extra kraft. Då kan du förmodligen behålla tjejens HK och driva Dynaudio med.

Ett förslag är DENON 1908

MVH
JOEKO

Postad 17 August 2008 - 21:58

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
jag har nyligen skaffat ett par 42or. för priset så är de ypperliga högtalare med en ljudbild som passar mig väldigt bra. kan verkligen rekomendera dessa högtalare!

Postad 18 August 2008 - 06:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att ni skriver lite väl negativt om Dynaudios 42:or, visst kräver de kraft - men inget övermänskligt tryck. Jag har haft hemma dom ett antal gånger och tycker att det räcker alldeles utmärkt med min Rotel RB06 (visst vill man ha ännu mer...men som sagt - kraften finns där). I slutändan köpte jag ett par 72:or som jag driver med Rotelsteget...

Iofs så är RB06 rätt mycket mer stabilt än biostärkare en bra bit upp i prisklasserna.

Postad 18 August 2008 - 09:40

e2zippo
  • e2zippo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, visade just för tjejen vad ni skrivit och hon blev mer än nöjd :(

Denon-stärkaren ser ju riktigt bra ut, lär ju som sagt låta betydligt bättre än min Yamaha 440 som är dags att kasta ut. Men som ni menar så ska jag driva allt utom frontarna med denon-stärkaren och sen skaffa ett separat steg till att driva A42, tex Rotel RB06?

Redigerat av e2zippo, 18 August 2008 - 09:41.

Postad 18 August 2008 - 10:08

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Eller också skaffar du ett sådant här. Verkar synnerligen prisvärt och bra.

Postad 18 August 2008 - 10:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Men som ni menar så ska jag driva allt utom frontarna med denon-stärkaren och sen skaffa ett separat steg till att driva A42, tex Rotel RB06?

Jag tycker det verkar rätt. Bara man har pre-out så kan man ju köpa billigt slutsteg och hänga på då man vill ... men det vore ju dumt att inet börja köra utan och hör aom man är nöjd redna då.

Postad 18 August 2008 - 11:54

e2zippo
  • e2zippo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Mm, det är sant. Har kollat lite på Onkyos 606, men den har ingen pre-out så den känns inte särskilt framtidssäker.
HK 255 däremot verkar ju intressant då HK är kända för att vara väldigt strömstarka, så den kanske kan driva A42:orna helt ok, samt att den har pre-out om det inte skulle räcka.

Vad tror ni?

Edit: Har sneglat på Onkyos SR805 som verkar ha fått riktigt fin kritik. Tjejen ska åka till New York om en vecka, och den är betydligt billigare där, dock funderar jag över strömmen osv, dom kör väl på 110v eller så, kan man byta ut på nåt vis eller lär man köpa nån sorts adapter?

Redigerat av e2zippo, 18 August 2008 - 14:19.

Postad 18 August 2008 - 15:38

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Jag väljer själv mellan HK 255 och Onkyo 606. Problemet med Onkyo är att den inte har 7.1 Pre out.

Om du köper en Reciver med pre out och om tjejen har kvar sin HK föstärkare behöver du inget ny slutsteg. Du kan använda hennes förstärkare.

MVH
JOEKO

Redigerat av JOEKO, 18 August 2008 - 15:40.

Postad 18 August 2008 - 18:30

e2zippo
  • e2zippo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu så blir det en Onkyo TX-SR705, verkar betydligt mer prisvärd än 805:an. Ska testa och se hur den klarar av A42orna, annars blir det att driva dom med HK'n!

Postad 22 August 2008 - 12:03

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Spännande tråd det här!
Har precis bytt från MA RS1 till Dynaudio 42 och måste säga att jag är grymt nöjd med dom.
Lånade hem butiks exemplaren och provade.
Slet bort mina MA direkt och började spela med 42orna och fastnade direkt.
lyssnade på dom en hel dag sen bytte jag tillbaka till mina RS1or och bara häpnade.
Var som nån bottade diskant vredet och dom lät verkligen inget kul alls.
Mellanregistret försvann kändes det som.
Åkte raka vägen till butiken och köpte en uppsättning med 42or och en 42C.

Driver med en Sherwood 865 Reciver och Marantz DVD.
Ska dock investera i en ren CD framöver. Några tips?
Tjejen vill gärna ha en 5-6 skivors växlare men det finns väl inga välljudande sånna eller har jag fel?

Postad 22 August 2008 - 12:13

fregus8000
  • fregus8000
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Spännande tråd det här!
Har precis bytt från MA RS1 till Dynaudio 42 och måste säga att jag är grymt nöjd med dom.
lyssnade på dom en hel dag sen bytte jag tillbaka till mina RS1or och bara häpnade.

Tjejen vill gärna ha en 5-6 skivors växlare men det finns väl inga välljudande sånna eller har jag fel?

Varför inte en nätverksspelare och rippa all musik till FLAC?

Postad 22 August 2008 - 19:29

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Spännande tråd det här!

Vill du ha ljudkvalitet och samtidigt flera skivor kan jag verkligen rekommendera Logitech Squeezebox Classic !

Annars skall ju Marantz CD5001 tydligen vara bra.

MVH
JOEKO

Postad 25 June 2009 - 00:11

keyah
  • keyah
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Istället för att översvämma forumet med trådar gällande A42:orna så postar jag här, hoppas det är okej.

Sitter nu med en anläggning bestående av NAD 355BEE, Pro-ject Perspective och ett par Audio Pro Black Diamond (v1) och njuter för fulla muggar. Men har börjat snegla på stativare då Black Diamond inte riktigt ger mig det ljud jag är ute efter. A42:orna är högst intressanta men efter att ha läst här blir man något uppjagad gällande elektronikkraven, speciellt då jag sett NAD som väldigt strömstarka burkar jämförelsevis. Så frågan är alltså hur bra matchning en NAD 355:a är med ett par A42:or på pappret? Ger stärkaren nog effekt för att få högtalarna att blomma ut ordentligt?

Postad 18 November 2009 - 16:46

Unregisteredc1139281
  • Unregisteredc1139281
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Finns en lång tråd om vilken receiver som passar Audience 42:orna på forumet. Vad man kan se i den tråden är att NAD inte förespråkas som en bra kombo med A42:orna, de blir mörka och bumliga och de är nog ingen hit direkt. Däremot förespråkas för 2-kanals lyssning Rotel främst och vad gäller 5.1 eller 7.1 framgår att ingen egentligen har ett ekonomiskt besked att lämna. Det talas om priser på 15-20 000:- för en bra hembioreceiver.

Skall inte påstå att de har rätt men ingen rök utan eld. Vad gäler bra eller dålig kombo med A42:orna undrar iaf jag om ngn testat ONKYO TS-XR876 som går loss på skapliga 12 300:- för den som har plånbok för detta.
Onkyon är strömstark enligt testare och jag undrar om den är ngt för den som mest ser på film. I 2-kanals så berömmer ägarna Onkyon för dess fina 2-kanalsljud. :)

Postad 14 February 2010 - 19:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

En livlig optimism.

Du kan driva ett par Dynaudio 42 med en Cambridge Azur 340A, du får konerna att vibrera lite men ingenting annat.

Jag tror att en av anledningarna till Audience 42 väl förtjänade rykte kommer genom Hifi & Musik där de nämnts
vid ett flertal tillfällen. Ett av de vanligaste scenarion som jag möter i forum är ynglingar med en begränsad budget
som äger en hembioreceiver i budgetklassen. De köper sedan ett par 42:or begagnat för en billig peng.

Väl hemma så sätter de upp sin 5.1 rigg börjar spela lite försiktigt, men ingenting speciellt händer. Ljudbilden låter oengagerande, fadd, bumlig och livlös. Så de vrider upp volymen en aning till, men kicken lyser med sin frånvaro.

Säljare av Dynaudio berättar sällan vad högtalaren egentligen kräver för att vakna.

Jag blir bara trött när jag ser användare häkta på en Denon, NAD, Yamaha receiver i budgetklassen till dessa stativare, för att de förtjänar bättre. Folk blir ledsna över att ljudet saknar explovisitet, snärt och förmågan att återge subtila nyanser.

Jag bockar och bugar för de som redan sagt följande: - Dynaudio behöver en neutral och kraftfull förstärkare!
NADs största nackdel tillsammans med Dynaudio är förstärkarens klangkaraktär som påminner för mycket om högtalarens. NAD spelar med mycket mid-bas och en avrullad bas och diskant. Många av Dynaudios högtalare blir lätt dova och mörka med bristande effekt. Visst NAD har effekt, men i jämförelse med vad?

Med en för klen hembioreceiver så riskerar man snarare att skada en Audience 42 genom att pressa förstärkaren till att lämna en distorderad signal.

För er som driver ett par Audience 42 med en receiver i 10 000:- kronors klassen från Hifi-klubben eller Medaimarkt och hävdar att det låter bra, så säger jag bara: - Ni vet inte vad ni missar!

En vanligt missuppfattning är att Dynaudio är dova och tråkiga, det stämmer inte. Den enda gången som jag personligen upplevt dem dova och tråkiga var när jag snålade med en ordentlig förstärkare till dem. Sedan jag tagit mig tid och genomför många olika lyssnings sessioner insåg jag att Dynaudio många gånger kräver början på High End-klassen.

Jag kan berätta hur mina Dynaudio beter sig nu med min Hegel:

Jag har fått ett ordentligt transientsvar (robusta anslag i musikens olika rytmer) men också en fin separation, bra rumslig placering mellan instrumenten. Det roligaste är att basen fått suboktaver dvs. djupa bastoner som man kan följa, vilket också ger melodier mer rymd. Min förstärkare är så pass kraftig så att den även spelar nyanserat på låga volymer.

Redigerat av Glidtassen, 16 February 2010 - 14:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.