Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga sig en bärbar musikanläggning

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 maj 2006 - 15:57

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Hallå.

Nu var det så att jag hade tänkt bygga mig en liten ghettoblaster, eller vad man ska säga.

Alltså en liten musikanläggning bestående av en bilstereo, och ett par högtalare, ljud från en Mp3spelare, ström från ett eller flera MC batterier och slutligen allt inbyggt i en väska eller liknande. :(

Lite mera exakt :
Om man tar ström från ett 12V batteri, kopplar in det på en bilstereo som får driva ett par, 6x9 "
Ljudsignal tar man från en Mp3spelare som på någt vis kopplas in i stereon.

Sen bygger man in hela "anläggningen" i en lite kraftigare aluminiuminklädd väska, som finns på clasohlson eller lite varstans.

Perfekt att ha med sig på stranden, eller när man bara ska göra något där man inte har 230 i vägguttaget. :P

Men, alla byggen innebär ju problem.
Jag har ännu inte lyckats lista ut hur jag ska lyckas få ljudsignal från min Mp3spelare till stereon.

Är det någon som har en bra ide, kanske man kan tillverka en liten kabel med en 3.5 mm stereoplugg i ena änden som sen sitter på en lågnivåingång på stereon ?

Andra bra ideér mottages gärna ;)

Bifogar även en liten ritning på ideér osv, Phear my paint Skillz
Bifogad fil  Enkel_ritning.JPG   58,09K   500 Antal nerladdningar

Resultatet
Såhär blev det tillslut

Hälsn Olle B)

Redigerat av SizzorS, 08 juni 2006 - 22:28.


#2

Postad 09 maj 2006 - 16:06

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Här har du en tidigare tråd om ungefär samma sak.

#3

Postad 09 maj 2006 - 16:43

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Snabba svar :(
Tack så mycket, där fanns många bra svar på mina frågor.

Sen är det ju vad för steg jag ska välja, för jag hade tänkt 3.5 mm stero till 2 RCA in på lågnivå ingången.
Men saken är den att jag är så förbannat dålig på steg och högtalare.
Ska kolla efter lite roliga "kit" på brl osv, men om någon har ett bra tipps så tar jag gärna emot det.

// Olle :P

Edit* Gärna billigt, som student är det snålt tilltaget i plånboken

Redigerat av SizzorS, 09 maj 2006 - 16:45.


#4

Postad 10 maj 2006 - 03:09

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0

...för jag hade tänkt 3.5 mm stero till 2 RCA in på lågnivå ingången...

<{POST_SNAPBACK}>


Lågnivå in??? Är du säker på att det inte är en lågnivå ut då? Jag tror att du behöver en stereo med aux för att du ska kunna få nå ljud ur din mp3 spelare över huvudet taget...Eller är hade du tänkt att skippa stereon och enbart köra mp3-spelare -> Steg?

Sen tror jag att du borde satsa på lite mindre element, typ 5,25:or eller nåt, och ett steg modell billigt typ från biltema, eftersom de flesta stegen tar ganska mycket stryk när strömstyrkan börjar avta. Risken finns att steget går sönder när batteriet börjar tryta?!

Redigerat av gonucku, 10 maj 2006 - 03:14.


#5

Postad 10 maj 2006 - 08:18

The_rose
  • The_rose
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tjena alla!
(Ny här på forumet).
Jag håller också på med ett liknande projekt, ska väl bli mer ljud än bärbart så att säga, med dubbla 8" två midrange och två diskanter monterade på en ganska väl tilltagen låda har fått upp vikten ordentligt.

Jag har fått tag på ett gammalt (många år gammalt) slutsteg (2x100w) med endast en lågnivå-ingång som jag vill driva med min mp3.

Jag är inte så kunnig när det gäller slutsteg och nu undrar jag kan jag koppla in min mp3-spelare direkt till slutsteget via lågnivå ingången? Det skulle vara väldigt smidigt men jag vet ju som sagt inte om de är kompatibla eller om det bara är ett snabbt sätt att bränna ingången på steget eller kanske rent av mp3:n.

Om någon har tips om en bra hemsida där man kan få tag på shcyst information om slutsteg och sådant så blir jag också väldigt tacksam.

Jag blir lite nyfiken också, varför skulle slutsteget gå sönder om spänningen blir för låg i batteriet?

//Mårten

#6

Postad 10 maj 2006 - 13:52

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

...för jag hade tänkt 3.5 mm stero till 2 RCA in på lågnivå ingången...

<{POST_SNAPBACK}>


Lågnivå in??? Är du säker på att det inte är en lågnivå ut då? Jag tror att du behöver en stereo med aux för att du ska kunna få nå ljud ur din mp3 spelare över huvudet taget...Eller är hade du tänkt att skippa stereon och enbart köra mp3-spelare -> Steg?

Sen tror jag att du borde satsa på lite mindre element, typ 5,25:or eller nåt, och ett steg modell billigt typ från biltema, eftersom de flesta stegen tar ganska mycket stryk när strömstyrkan börjar avta. Risken finns att steget går sönder när batteriet börjar tryta?!

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, du läste rätt, jag funderar på att köra "Mp3spelare - Steg" nu har jag ju inget steg än sålänge.
Men jag letar febrilt efter ett som är dugligt litet men framförallt billigt. :D

Men, att steget kunde pajja om spänningen sjunker ;) det hade jag ingen aning om, hur menar du då?
Jag vill ju gärna inte förstöra grejjerna :D

Storlek på högtalare kan ju diskuteras, jag tänkte enklast med ett par tvåvägs 6x9or, för att få skönt ljud. :D
Sen är det ju ingen nackdel om dom får plats i väskan som jag hade tänkt mig, eller om jag är tvungen att bygga egen låda.

Men somsagt, gärna att du förklarar det med sviktande spänning.


Annars var det nog inget
// Olle B)

#7

Postad 10 maj 2006 - 17:46

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Tjo!

Det är iofs skillnad på olika steg, men de flesta steg behöver en kontinuelig och stabil strömtillförsel, annars finns risken att man bränner mer än bara säkringarna. Varför vet jag inte, men jag fick lära mig den hårda vägen iaf :D Särskillt känsliga är tydligen de lite billligare mds-stegen, iaf om man ska tro de mer insatta jag pratat med.

#8

Postad 11 maj 2006 - 16:45

The_rose
  • The_rose
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag tänkte tipsa om ett schysst batteri från Jula. www.jula.se (sök på batteri bärbart).
Det är en ganska stor 12V enhet på 17.5Ah.

Men det är smidigt och helt bärbart har en voltmeter inbbygd så att man kan hålla koll på hur mycket laddning det är kvar, levereras med laddare och kostar bara 199kr i deras varuhus.

Jag köpte ett idag och det ser perfekt ut att ha med sig separat för att koppla in på plats och driva boomboxen. Ska eventuellt trixa till det så att det går att haka på på utsidan av lådan..

#9

Postad 11 maj 2006 - 20:52

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
The_rose, den var rätt stor den, men, tål att tänkas på.

Annar har ju jula nummer "619157 - koppla in detta batteriskydd mellan cigarettändaruttaget och förbrukaren så stänger den automatiskt av strömtillförseln till den inkopplade enheten när batterspänningen understiger 11,5V. Spänning 12V. Max 10Amp.

Postad bild

Den skulle nog med lätthet gå att modda.
Eller vågar man dra ner spänningen ända ner till 11.5 V ?

Gärna att någon som har kunskap skriver varför stegen skulle pajja om dom går på låg spänning.

// Olle :)

Redigerat av SizzorS, 11 maj 2006 - 21:45.


#10

Postad 21 juli 2006 - 12:55

f.rosell
  • f.rosell
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Endel nya stereo har en aaux ingång för att koppla in mp3 spelare. Annars kan du ju bara lägga mp3låtarna på en skiva? mycket lättare. angående mc batterierna, hur håller dem sej i livslängd per laddning jämfört med ett bilbatteri? Batteriet måste vara tippsäkert med, annars kan det gå illa!!!

f.rosell

#11

Postad 23 juli 2006 - 14:08

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Endel nya stereo har en aaux ingång för att koppla in mp3 spelare. Annars kan du ju bara lägga mp3låtarna på en skiva? mycket lättare. angående mc batterierna, hur håller dem sej i livslängd per laddning jämfört med ett bilbatteri?  Batteriet måste vara tippsäkert med, annars kan det gå illa!!!

f.rosell

<{POST_SNAPBACK}>


Du har så rätt så rätt.

Steget är kopplat till en Mp3spelare, genom lågnivåingången.
Mcbatteriet ( tippsäkert GEL ) på 8 amperetimmar håller väldigt bra, skulle uppskatta till nästan 10 timmar speltid.

Fler bilder på min skapelse SKA postas, men kameran är på öland för tillfället, så du får hålla ut.

// O <_<

*Edit, Glömde påpeka, jag har min byggtråd här då kan du se hur jag har löst det hela

Redigerat av SizzorS, 23 juli 2006 - 14:11.


#12

Postad 26 juli 2006 - 14:33

Unregistereda74ecb0c
  • Unregistereda74ecb0c
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Jag gjorde nått liknande till båten,

köpte en center ifrån fynda, jws 900 för 295kr
Driver med en T-amp och 8 st vanson 2400mha batterier ifrån classe.
Musik ifrån en mp3 spelare.

Spelat många timmar och finns många timmar kvar..

lätt o smidigt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.