Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobiltelefon med BRA Mp3spelare?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 maj 2006 - 22:54

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har haft min SonyEricsson W800i 8 månader nu och är fortfarande lika irriterad på att det brusar och låter allmänt dassigt i jämförelse med en vettig mp3spelare (ipod tex).

En kompis har en W810i och ljudet i den är lika dåligt som i min telefon.

Finns det några mobiler som har en BRA mp3spelare i klass med en vanlig mp3 tex ipod, vem som helst som jämför W800i med en ipod måste höra skillnader. Man blir allmänt trött av att lyssna på musik i W800i vilket troligen har med brus och annat i ljudet.

Några förslag??

Postad 25 maj 2006 - 22:59

dvx
  • dvx
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
n73 kommer ha bra 3D dubbla högtalare..även samsung d600 har bra
men lite brus kommer det nog finnas i alla

Postad 26 maj 2006 - 00:05

dvx
  • dvx
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
fick reda på att Alcatel S853 hade j*vligt bra ljud med sitt 2.1 Stereo Surround Sound 2 tweeters + 1 bass
loudspeaker...bra design oxå med alla stereo knappar
http://www.gsmarena....3-review-65.php

Redigerat av dvx, 26 maj 2006 - 00:06.

Postad 26 maj 2006 - 00:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Har haft min SonyEricsson W800i 8 månader nu och är fortfarande lika irriterad på att det brusar och låter allmänt dassigt i jämförelse med en vettig mp3spelare (ipod tex).

Finns det några mobiler som har en BRA mp3spelare i klass med en vanlig mp3 tex ipod, vem som helst som jämför W800i med en ipod måste höra skillnader. Man blir allmänt trött av att lyssna på musik i W800i vilket troligen har med brus och annat i ljudet.

Några förslag??

<{POST_SNAPBACK}>

Är du säker på att det är telefonerna som ger upphov till bruset och de störningarna som du retar dej på?

Jag har iochförsej inte några större erfarenheter av Mp3-spelare eller W800/810'an, men min S.E. S700 brusar inte! Ljudet ifrån den är förvånansvärt bra, framförallt om man använder bra lurar som t.ex. de medföljande (jodå, de är förvånansvärt bra också :( ). Min telefon låter iallafall avsevärt bättre än dotterns budget-mp3-spelare (kostade väl typ 800:- för något år sedan) och låter inte nämnvärt sämre än Ipod Nano som hon har idag...

Min poäng är den att om inte min numera gamla S700 låter så illa, så tycker jag det verkar lite märkligt att nyare telefoner som t.ex. de du nämner skulle ha sämre ljud??

Ska se om jag inte kan testa tantens W550 också, för att se hur den låter...

Imorgon...

Postad 26 maj 2006 - 00:28

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
kör på w900. kör allt via disc2phone och då finns det inget brus. kan även rekomendera att bytta pluggar till sennheiser...

ang s700 som krasse skrev om, den hade aldrig problem med brus då jag hade en men kvaliten i lurarna var inte så bra då den släpte in för mycket kring ljud...

Redigerat av softman3, 26 maj 2006 - 00:38.

Postad 26 maj 2006 - 00:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Att lurarna släpper in en hel del "kringljud" stämmer. Det är inte några "inear-lurar" som isolerar lyssnaren från omvärlden, men det är ju på både gott och ont. Är man ute och rör sej i stadstrafik så kan det faktiskt vara hälsosamt att kunna höra omgivningen också :( .

Men så länge miljön omkring en är hyffsat tyst, så är ljudet ifrån lurarna faktiskt mer än väl godkänt.

Jag har faktiskt ett annat litet problem med lurarna också. Av någon anledning så vill inte den ena luren stanna kvar lika stabilt som den andra luren. Jag antar att det beror på att mina öron inte är helt identiska på båda sidorna och därmed så bör det problemet vara något som kan variera kraftigt från person till person...

Har man inga problem med passformen med den här typen av hörlurar så är trots allt de medföljande lurarna riktigt bra...

Postad 26 maj 2006 - 01:37

dvx
  • dvx
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
menar du ljud i hörlurar eller högtalare? hörlurar e perfekt ljud i w800/810
men w900/810/800 o alla dom har brus i högtalaren

Postad 26 maj 2006 - 02:04

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

menar du ljud i hörlurar eller högtalare? hörlurar e perfekt ljud i w800/810
men w900/810/800 o alla dom har brus i högtalaren

<{POST_SNAPBACK}>

är det så du menar... alla dom mp3spelarna du har testat, har dom haft line out? det har inte mobilerna om man inte höper en sån kabel, det blir ju dubbel förstärkning.

testa anslut en bärbar cd från phones utgången så kommer du uppleva samma sak.

finns dock en kabel för stereon från SE.

Postad 26 maj 2006 - 12:00

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
altså problemet ligger inte i överföringen av låtar iaf, för bruset startar direkt man slår igång walkmanfunktionen i alla W800 och den W810 jag har provat.

Det är såklart endast ljudet i hörlurarna jag stör mig på, har provat med ett gäng olika och alla dom låter bra till min Ipod men brusar till min W800.

Aja kanske inte finns några vettiga alternativ än så länge, får väl vänta tills Ipodmobilen kommer. Där lär det inte få finnas någon dålig kvalitet på musiken iaf.

Postad 26 maj 2006 - 12:31

dvx
  • dvx
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
jag upplever inget brus istället perfekt ljud i hörlurarna i min w810i

Postad 26 maj 2006 - 14:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

altså problemet ligger inte i överföringen av låtar iaf, för bruset startar direkt man slår igång walkmanfunktionen i alla W800 och den W810 jag har provat.

Det är såklart endast ljudet i hörlurarna jag stör mig på, har provat med ett gäng olika och alla dom låter bra till min Ipod men brusar till min W800.

Aja kanske inte finns några vettiga alternativ än så länge, får väl vänta tills Ipodmobilen kommer. Där lär det inte få finnas någon dålig kvalitet på musiken iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Utan att klura ut vad problemet egentligen är så finns det inte heller några garantier för att du inte kan uppleva problemet, med någon annan produkt. T.ex. en "Ipod-mobil"...

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det INTE är mobilerna som det är fel på utan något annat. Det KAN ju också vara så att du har råkat ha lite otur och att det är just de mobilerna som du testat som brusar, medan de flesta faktiskt har felfritt ljud...

Som du märker i denna tråden så är vi några stycken som INTE har upplevt något brus eller problem med ljudet på det sätt som du anmärker på. Skillnaden är ju att du inte har provat våra mobiler med den musik vi har lagrad på dom.

Jag är en finsmakare när det gäller ljud, dock inte när det gäller portabelt ljud (för en 3D-nisse som mej så funkar inte hörlurs-ljud alls för "finlyssning"). Av denna anledning så har jag inte fullt samma krav på ljudkvalite ifrån min mobil, men det finns definitivt inte några problem med ljudet ifrån den ändå. Det är möjligt att den som provar min mobil kanske har lite synpunkter på frekvensgången (de kanske vill ha mer bas än vad jag har t.ex.) och kanske skulle vilja ha en lite klarar återgivning (tror dock inte det, eftersom ljudet faktiskt ÄR väldigt klart och tydligt), men OM det finns något brus i min mobil så är det för mej fullständigt ohörbart och detta då även om jag tar på mej "finlyssnar-öronen"....

En sak som jag inte helt kan få ur tankarna i denna tråden är att det verkar som att du har väldigt höga krav på ljudkvalite (om du ny har lyckats höra brus och annat dåligt ljud som inte någon annan har upplevt), har du då tagit några som helst hänsyn till den ljudförsämring som mp3-komprimeringen ger upphov till?

Jag menar: Mp3 formatet, även om det är behändigt, är ju inte direkt känt för att leverera ljud av maximal kvalite. Faktum är att det ju finns väldigt många skräckexempel på musik som har blivit fullständigt misshandlad på vägen till mp3-formatet...

Det skulle faktiskt inte förvåna mej om att de ljudmässiga problem du har upplevt kanske inte beror på mobilerna utan istället för att mp3-spåret helt enkelt är dåligt...

I ett sådant läge så spelar det inte någon som helst roll hur bra mp3-spelare du har, det kommer ändå att låta brusigt och dåligt...

Redigerat av Unregistered959, 26 maj 2006 - 14:40.

Postad 26 maj 2006 - 16:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
krasse är inne på det spår (höhö) jag tänker mig oxå... Ett för ett dåligt komprimerat mp3spår så lär knappast flaskhalsen sitta i ljuduppspelaren.

Det som ställer mig i resonemanget är dock att du säger att det i Ipoden inte brusar någonting.

Har du provar med andra lurar? Tänker mig... glapp i sladdar etc?
//Loofy

Postad 26 maj 2006 - 16:58

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Det som ställer mig i resonemanget är dock att du säger att det i Ipoden inte brusar någonting.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Jag funderade på det också, men killen har ju inte nämnt något om det var samma musik eller vad det var för några spår han jämförde telefonerna och ipoden med...

Jag antar att det skulle kunna vara samma mp3-spår i både ipoden som i telefonerna, men p.g.a. bristfällig information så känns det inte som att man kan utgå ifrån att det har varit samma mp3-spår han har lyssnat på i de olika spelarna...

Grejen är den att om man inte jämför med samma utgångsmaterial så blir inte jämförelsen rättvisande.

Det kan ju t.o.m. vara så att det var samma material, men ipoden låter så illa så att den "maskerar" en brusig mp3-a, medan mobilerna låter så bra så att de inte döljer bruset i mp3'an.

Det ska väl tilläggas att jag tror inte att Ipoden är så dålig, men å andra sidan så tycker jag inte min S700 är dålig heller som mp3-spelare...

Postad 26 maj 2006 - 19:08

snokenmon
  • snokenmon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Det finns väldiga skillnader i kvalitén på mp3:orna även om det är hög bitrate så behöver det inte betyda att den är bra rippad.

Sen kan det vara som det sägs tidigare att ipoden reducerar bruset till viss del och mobilen inte reducerar det.

Nedanstående är taget från Signal to Noise Ratio
SNR används för att beskriva förhållandet mellan signalnivån (tex den musik du lyssnar på) och brusnivån.

- 40dB eller lägre och du har ett konstant brus
- 55-60db eller högre så hör du bara brus när musiken är tyst
- 96dB och över kommer du inte höra något brus alls

Visserligen ett gammalt inlägg, men fakta är fakta.

Antingen så testar du andra lurar och olika mp3:or med olika bitrate och ser om du märker någon skillnad. Jämför gärna med din iPod också för att se om skillnaden är stor.

Postad 27 maj 2006 - 14:04

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har gått tillväga på följande sätt när jag testat på riktigt, dock behöver man inte göra det för problemet uppenbarar sig direkt på W800i:

Har haft 2 olika mycket komprimerade Mp3spår, samma låt från samma skiva gjorda i samma dator. Lagt in dessa spår på min W800i och på min ipod. På Ipoden hör man klart och tydligt skillnaderna i kvalitet tror det var 96kbit och 256kbit, väl på telefonen så är det betydligt svårare att höra någon skillnad även fast det är så stor skillnad i kvaliteten.

Men nu är det inte musiken i sig som är problemet på W800i utan det är nånting som gör att direkt man slår på Walkmanfuntionen så kommer detta brus, även om jag spelar en låt eller ej. Sitter man med lurarna på sig och slår på och av Walkman så hör man klart och tydligt bakgrundsbruset. Detta brus ligger i bakgrunden på all musik man spelar men överröstas såklart när man har på lite högre volym. Men minsta lilla tystare parti så hör man bruset igenom musiken och rent allmänt så saknar musiken "liv" och tror att detta konstanta brus är anledningen.

Jag kan ha haft otur men det tror jag inte.

Var ett tag sen jag orkade lyssna på musik i min W800i så jag gjorde det lite snabbt nu sida vid sida på min Ipod och det är helt enormt stor skillnad, vet inte om jag är begåvad med superhörsel kanske.

Postad 27 maj 2006 - 14:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Bara för sakens skull så kopplade jag just precis in lurarna i min S700...

Nope...

Inget brus. Inte en tillstymmelse till brus...
Inte när jag startar mediaspelaren, inte heller under tiden jag spelar musik på min mobil om inte bruset finns med i mp3-spåret...

Nemas problemas m.a.o...

Av detta så drar jag slutsatsen att de problem du beskriver INTE finns på min S700 och av vad de andra i denna tråden har beskrivit så låter det som att du har haft lite otur med din mobil bara...

Men detta är ju goda nyheter för dej. Vill du ha en mobiltelefon som har hyffsat bra ljud vid avspelning av mp3'or, så behöver du ju bara provlyssna den blivande telefonen innan du köper den, så att du inte råkar få ett måndags-exemplar igen alltså...

:)

EDIT:
OBS. Jag vill inte lura dej att tro att man får superfint HIFI-ljud ifrån min S700'a. Så bra är den inte, men enligt min mening så är kvaliten på ljudet mer än väl godkänt för att vara en portabel musik-maskin. Det känns som att mp3-komprimeringen är ett avsevärt större hinder för välljud än vad själva telefonen är...

Det som är solklart är dock att det inte finns några former av störningar, brus eller allmänt dåligt ljud ifrån min telefon. Ska man ge sej på en minirescension så tycker jag nog att mellanregistret skulle kunna vara lite klarare, diskanten en aning mer utsträckt i frekvensgången och basen kunde väl möjligtvis vara lite djupare. Men nu sitter jag och lyssnar på allt ifrån halvkassa mp3'or till bra mp3'or tillsammans med original-lurarna. Vad det gäller frekvensgången i det djupaste basområdet och den högsta diskanten så tror jag nästan att det är de medföljande lurarna som begränsar omfånget lite...

Det är dock inte lite bas det går att krama ur lurarna och S700'an. Faktum är att med vissa låtar tillsammans med lite bashävning på Eq'n nästan känns som om rummet vibrerar (trots att jag bara använder de medföljande lurarna), så det är alltså inte någon direkt dålig bas som det går att få ur kombinationen S700 och de medföljande lurarna...

Diskanten är också bra (även om den kanske inte når hela vägen upp till 20kHz). Det går utan problem att skilja olika cymbaler från varandra och Hi-hattar låter inte som bestick i ett diskställ utan kvaliten är faktiskt bra.

Mellanregistret tycker jag är lite "luddigt", men somliga skulle nog kalla det för "varmt ljud". Men det ska tilläggas att jag är riktigt kritisk nu och som sagt så lyssnar jag med de medföljande lurarna. Skaffar man sej ett par Etymotic eller liknande erkänt bra lurar så tror jag att ljudets kvalite kan höjas avsevärt, för det låter så pass bra redan...

Så!
Nu fick ni en liten kortrescension av hur Mp3'or låter på S700'an iallafall...

Redigerat av Unregistered959, 27 maj 2006 - 14:52.

Postad 27 maj 2006 - 16:57

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Några förslag??

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, min Siemens SXG75 har rätt bra ljud, tycker jag. Men den har å andra sidan en del andra brister i form av buggar i mjukvaran.

Postad 28 maj 2006 - 13:27

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Kan hålla med chet om att det faktiskt finns ett litet bakgrrundsbrus i w800i:n.
Det är helt klart märkbart när man stänger av och på "walkman" läget (musikspelaren).
Till stor del beror detta på de medföljande lurarna, de sluter helt tätt i hörselgångarna och allt hörs otroligt tydligt, allt runtomkring hört följdaktligen otydligt. Så visst kan vi konstatera att det finns ett bakgrundsljud, men så fort man drar igång någon musik så är det inte alls hörbart längre, det är inget som jag kan höra när musiken är lite tystare. Men bara att man upptäckt det gör ju att man hela tiden "letar" efter det och stör sig på det.
Om man däremot byter hörlurar till (som jag ofta gör) ett par koss porta pro så blir "bruset" så försvinnande litet att det knappt märks även när man slår på och av walkmanläget upprepade gånger. När man sedan kör igång en låt så går det absolut inte att höra tillstymmelse till brus även i tystare partier.
Att ljudet skulle vara dåligt håller jag inte med om, med EQ:n kan ja få till ett ljud som jag tycker var bättre än ljudet i min föregående ipod photo 60gb.
(Det är ju nästan pinsamt dåligt att det inte finns någon manuell EQ på ipod...)
Det är möjligt att "bruset" inte finns i bakrunden överhuvudtaget i Ipod:s, men kolla först med w800i propparna, de är avslöjande mot alla små fel i ljudet.

Postad 30 maj 2006 - 08:18

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag börjar tro att jag är överkänslig snart, provade ytterligare en W800i igår och den brusade exakt lika mycket som min. Är såklart inget som går att ställa in med EQ eller något annat.
Ljudet i min ipod (även provat en iaudio som även den låter mycket bra) är så otroligt mycket bättre (utan egna EQ inställningar) än i W800i, inte ett enda missljud eller någonting och stor "dynamik" i ljudet. Inte så bra på beskriva ljud men det känns levande på något sätt.

Skulle verkligen vilja lyssna till någon av era mp3 mobiler, speciellt ni som har någon SE walkmanmobil. Har riktigt svårt att se hur ni kan tycka att det låter så bra efter de erfarenheter jag har, antinge har jag haft maxoflyt eller oxså är jag bara otroligt känslig för störningar.
Direkt jag ser någon bekant med en mp3mobil ska jag provlyssna direkt =)

Aja ska hålla utkik efter nyheter på mobilmedmp3 fronten och förhoppningsvis kunna provlyssna i någon butik innan jag köper ny.

Postad 30 maj 2006 - 22:40

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Men har du provat att köra med andra lurar än de medföljande?
Det är inte så att du kör med ipodens lurar till ipoden och w800:ans till w800:an?

Jag förstår att det är störande, så fort man har upptäckt en liknande grej så är det nästan som att man letar efter och försöker höra det... (liknar regnbågsproblematiken på DLP-projjar, man slutar störa sig är man slutar framkalla dem...). Kanske detta kan avhjälpas med en ny firmware?

Jag skulle tippa på att du har riktiga guldöron som stör dig på bruset även med musik på. Men om du har ett par hörlurar som inte sitter i örongången så tror jag även du knappt skulle uppfatta bruset. Annars kan det väl vara så att walkmanens ljudbild inte alls passar dig och det är därför du stör dig på den ständigt och att bruset är det enda konkreta du kan hitta och därför hakar upp dig på det.
Bortsett från att även jag själv hör bruset i in-ear lurarna har jag dock ingenting att klaga på vad gäller w800i:n, helt underbar mobil!

Postad 31 maj 2006 - 13:52

Unregisteredea3e6588
  • Unregisteredea3e6588
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har upplevt samma brus och knaster både med en k750i och en w800i. Jag fick k750n utbytt igår i hopp om att slippa knaster mellan låtar, men icke. Innan jag läste era inlägg var jag lur på att de på Anovo bara bytt skal och programvara på min k750i. Jag tror inte man beöver ha några guldöron för att höra knastret som kommer slumpvis; går man tillbaka till samma låtslut/början är det inte säkert att det är där igen. Det skulle inte göra så mycket om det inte var för att det ibland kan knastra väldigt högt: högre än musiken man lyssnar på.
Den åtgärd jag kan se finnas är att i stället för att bygga ut med större minneskort köpa t ex en Iriver E10 med 6 GiB som kostar som ett 4gigs-kort och dessutom har fjärrkontroll och 32 timmars batteritid. Och så har man fortfarande en telefon med väldigt bra passnings- och samtalstid. Störande bara att det står Walkman på den om man inte använder den som det. Å andra sidan har man en backup-mp3-spelare om den riktigas batteri skulle ta slut säg på flyget.
/Jonas Lindahl

Postad 05 juni 2006 - 12:41

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Jonas: Det jag upplever på min är långt ifrån något knaster. Det är inget som kommer slumpvis utan det är närmast ett svagt "sus". Jag hör det endast med walkmanpropparna och stör mig inte alls på det som sagt...

Att det knastrar slumpvis och så högt så att det hörs när musiken är på (!) måste tyda på att det är något fel på din telefon.
Om diskussionen handlar om att det knastrar högre än musiken så kan jag förstå att ni stör er på mobilerna ;)...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.