Firedtv och HD sändningar
24 svar till detta ämne
Postad 27 May 2006 - 11:06
Butten
-
Butten
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Halloj alla
Jag sitter och klurar på eftersom jag har Comhem och dom inte kunnat ordna fram HDboxar till vm
att skaffa en Firedtv
nu undrar jag om man kan ta in dom marksända vmsändningarn med en sån och kommer min dator i såfall klara att avkoda dom
har en p 2.53 Ghz 512 ram Ati 9700pro
har ochså en Plv z4 så den biten e inget problem
tacksam för svar innan jag slår till
Postad 27 May 2006 - 12:58
psike
-
psike
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Funderar på i princip samma sak...
Står i valet och kvalet mellan FireDTV för boxer eller comhem.
Kan man ta in betalkanaler även med comhem?
Vad jag har läst så håller comhems sändningar generellt en högre kvalitet, borträknat TV3, TV6 o Kanal 5 då dom sänds "analogt"?
Vilka generella krav bör ställas på Hårdvaran för dessa digital-TV-lösningar?
(Har själv 3000+, 1024mb ram, X700.)
Ursäkta trådkapningen
Postad 27 May 2006 - 13:05
curl
-
curl
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har för mig att det skulle krävas en dual core 3,2ghz minst för att klara att avkoda mpeg4 sändningar, ett smart alternativ är väl att köpa ett tvkort eller grafikkort som klarar mpeg4?
Postad 27 May 2006 - 16:16
Unregistered531bcbd5
-
Unregistered531bcbd5
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ett grafikkort av typen ATI X1xx eller Nvidia 6xxx/7xxxx serien kan alla avkoda HD video i alla format. Har du ett sådant grafik kort spelar din processor inte så stor roll.
Till detta skall du även ha en codec installerad som är bra, typ Nvidias PureVideo codec eller liknande.
Postad 27 May 2006 - 16:52
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Ett grafikkort av typen ATI X1xx eller Nvidia 6xxx/7xxxx serien kan alla avkoda HD video i alla format. Har du ett sådant grafik kort spelar din processor inte så stor roll. Till detta skall du även ha en codec installerad som är bra, typ Nvidias PureVideo codec eller liknande.
<{POST_SNAPBACK}>
hmm stöder nvidias geforce 6600gt även hårdvaru mpeg4 med purevideo decoders? Har fått för mig att de endast klarade mpeg2...Fast jag hoppas verkligen att mpeg4-stöd finns då jag endast har en p4 3ghz HT och ser fram emot fotboll i HD via Boxer... Vore skönt att få det bekräftat Martin
Postad 27 May 2006 - 17:13
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Boxer sänder i 720 p och det är betydligt lättare för datorn att avkoda. Jag har en amd 3500+ och den verkar klara av det utan problem, men 1080i, som sänds från bbc HD, klarar datorn inte av. Rena slow motion med Elcart videoavkodare och dess mpg-4 plugin.
Redigerat av ruva, 27 May 2006 - 17:14.
Postad 27 May 2006 - 21:17
Unregistered531bcbd5
-
Unregistered531bcbd5
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ett grafikkort av typen ATI X1xx eller Nvidia 6xxx/7xxxx serien kan alla avkoda HD video i alla format. Har du ett sådant grafik kort spelar din processor inte så stor roll. Till detta skall du även ha en codec installerad som är bra, typ Nvidias PureVideo codec eller liknande.
<{POST_SNAPBACK}>
hmm stöder nvidias geforce 6600gt även hårdvaru mpeg4 med purevideo decoders? Har fått för mig att de endast klarade mpeg2...Fast jag hoppas verkligen att mpeg4-stöd finns då jag endast har en p4 3ghz HT och ser fram emot fotboll i HD via Boxer... Vore skönt att få det bekräftat
Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Alla korten i 6xxx serien stödjer formaten (mer eller mindre) H.264, WMV, och MPEG-2 enligt Nvidias hemsida, om du använder PureVideo codec. Har testat att köra filmklipp i MPEG4 (H.264) på mitt 6600 kort och det fungerar perfekt, bilden är helt otroligt bra på min projector.
Postad 28 May 2006 - 11:35
argus
-
argus
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
jorgen_cab kan du tipsa om var man kan få tag på en snutt mpeg4/h264 film?
Någon som vet om teracom / boxer kommer att sända någon testbild eller så innan VM??
Tror ni följade konfig funkar för HDTV
FireDTV-T, MyTheatre, nVidia PureVideo dekoder, nVidia 6600 grafikkort??
(....man kanske till-och-med blir intresserad av fotboll...)
Postad 28 May 2006 - 16:27
Unregistered531bcbd5
-
Unregistered531bcbd5
-
Användare
-
-
127 inlägg
jorgen_cab kan du tipsa om var man kan få tag på en snutt mpeg4/h264 film?
Tror ni följade konfig funkar för HDTV FireDTV-T, MyTheatre, nVidia PureVideo dekoder, nVidia 6600 grafikkort??
(....man kanske till-och-med blir intresserad av fotboll...)
<{POST_SNAPBACK}>
Om du följer instriktionerna i denna tråd kan du testa HD trailers utan problem. http://forums.nvidia...php?t12150.htmlJag körde en 1080P trailer utan några som hellst eftersläpningar på min HTPC. Jag har ett ASUS 6600 TOPSilent (utan fläkt, något sämre än ett 6600GT), en AMD Sempron 2.0GHz processor och 2GB Ram. Min CPU last låg på mellan 35% till 80% och då skall datorn även skala ner bilden till 1280*720 eftersom det är vad min projektor går på. Tycker att du klarar dig bra på vad du har specat, men jag skulle köpa ett 7600 istället för ett 6600 eftresom 6600 inte har HDCP stöd det har alla i 7xxx serien. Asus har ett 7600 med passiv fläkt, skulle satsa på det i en HTPC.
Postad 29 May 2006 - 18:58
b0wlingb0y
-
b0wlingb0y
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Nån som kan bekräfta att man kan ta emot den marksända HD kanalen från VM om man bor i ett Comhem hus (3 hål i väggen)?
Vilken FireDTV produkt ska man välja i såna fall?
Måste få lite klarhet nu, det brinner ju i knutarna
Postad 30 May 2006 - 22:42
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Nån som kan bekräfta att man kan ta emot den marksända HD kanalen från VM om man bor i ett Comhem hus (3 hål i väggen)?
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan inte få in något marksänt från comhems uttag, du måste skaffa en separat antenn till det.
Postad 30 May 2006 - 23:07
bildirutan.se
-
bildirutan.se
-
Användare
-
-
120 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
FireDTV-T tillsammans med en extern antenn (FireDTV-C direkt i uttaget.)
Redigerat av bildirutan.se, 30 May 2006 - 23:08.
Postad 31 May 2006 - 10:42
b0wlingb0y
-
b0wlingb0y
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Tack för svaren, om jag förstått rätt så behöver jag alltså en extern antenn + FireDTV-T för att kunna ta emot signalerna. Hur vet man att man kommer kunna ta emot signalen där man bor? Bor i en förort till Stockholm i 08 området, räcker det? Har mejlat Teracom men dom är ju inte snabbast i stan direkt. När det gäller antenn, skulle det räcka med en sån här som ni har på bildirutan?  Eller finns det någon annan ni rekommenderar, bor i lägenhet så inga monster antenner fungerar
Postad 31 May 2006 - 12:07
acne
-
acne
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Men kommer ComHem sända HD under VM överhuvudtaget? De babblar ju mest om att de inte får fram boxar. De har snackat om att de provsänder, men var?
Har FireDTV-C med 2800+, 6600GT. Hade ju varit så nice...
Postad 31 May 2006 - 13:07
Output
-
Output
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tack för svaren, om jag förstått rätt så behöver jag alltså en extern antenn + FireDTV-T för att kunna ta emot signalerna. Hur vet man att man kommer kunna ta emot signalen där man bor? Bor i en förort till Stockholm i 08 området, räcker det? Har mejlat Teracom men dom är ju inte snabbast i stan direkt.
När det gäller antenn, skulle det räcka med en sån här som ni har på bildirutan?  Eller finns det någon annan ni rekommenderar, bor i lägenhet så inga monster antenner fungerar 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade en sån, men bytte till en Televés Mira - DVB-T antenn från kjell pga att den andra va mycket känslig för störningar. Televés verkar dessutom ha bättre känlighet så jag får in bilden bra vid dåligt väder.
Postad 31 May 2006 - 16:35
Matte010
-
Matte010
-
Rookie
-
4 inlägg
Bor också in ett ComHem-hus i Stockholm och undrar därför om någon vet om det går att - genom sin HTPC - ta emot HDTV-sändningarna från VM?
Postad 31 May 2006 - 18:15
b0wlingb0y
-
b0wlingb0y
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Men kommer ComHem sända HD under VM överhuvudtaget? De babblar ju mest om att de inte får fram boxar. De har snackat om att de provsänder, men var?
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom Comhem inte kommer sända VM i HD så är jag på jakt efter alternativt sätt att få in den marksända HD kanalen. Därför har jag tänkt skaffa extern antenn + FireDTV-T eftersom det inte går att ta emot den marksända signalen genom Comhems antenn uttag. Någon som vet var "gränsen" går för att få mottagning på fria HD kanalen? Räcker det om man bor i 08 området eller? Man hittar ju inga svar nånstans hos teracom
Postad 01 June 2006 - 15:25
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom Comhem inte kommer sända VM i HD så är jag på jakt efter alternativt sätt att få in den marksända HD kanalen. Därför har jag tänkt skaffa extern antenn + FireDTV-T eftersom det inte går att ta emot den marksända signalen genom Comhems antenn uttag. Någon som vet var "gränsen" går för att få mottagning på fria HD kanalen? Räcker det om man bor i 08 området eller? Man hittar ju inga svar nånstans hos teracom 
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns nog ingen som kan svara på detta mysterium ännu. Teoretiskt ska Nacka masten kunna sända ut perfekt signal i en radie av minst 5 mil, sen hur bra det stämmer i praktiken får man ju se... Är själv väldigt nyfiken och håller tummarna att det ska fungera hos mig (bor i Södertälje). Visserligen får jag in samtliga kanaler utan problem från Nacka-masten (då jag har fönstret rakt ut mot stockholm) men hd-sändningarna kanske kräver mer...vem vet...om några dagar vet vi det iallafall och jag kommer definitivt att återkomma med resultat så fort testsändningarna sätter igång, förmodligen på måndag. Ett annat problem som jag däremot är ännu mer orolig för, är det där j**la h.264 formatet som kräver datorkraft mer än dagens 3d spel... Att spela upp 720p klipp funkar jättebra med CoreAVC, men ingen kan svara på hur mycket som krävs vid live-sändningar. Dessutom är h.264 så pass nytt att inte ens MCE eller Mediaportal har stöd för det i MyTV  ... För övrigt så kör jag med Televés Mira DVB-T antenn och den är verkligen grymt bra! Ett av de bästa köpen jag gjort i år, känns det som  650 spänn kanske känns mycket, men det är värt det, kan jag lova, speciellt om man bor i en lägenhet. Vi håller tummarna!!! Martin PS: Har nog aldrig tidigare varit så fotbolls-intresserad som nu...heh...
Postad 03 June 2006 - 22:37
timeblade
-
timeblade
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Grymt intressant tråd det här. Själv är jag Canal+ kund men känner inte för att binda upp mig på deras prototyp-box, som jag ändå kommer byta till hårddisk- & ethernet enablad box så snabbt det blir möjligt (typ nya dreambox). Så, Nu får det bli en veckas PC-byggande i stället! Är på väg att införskaffa DVB-T kort och undrar vilka andra komponenter som kan behöva åtgärdas för att få bra 720p prestanda med mjukvaruavkodning. Kanske man kan få lite tips..? Grafikkort - har f.n. ATI Radeon 9600 128M, anslutet med AGP 4x tror jag Minne - har f.n. 512M men kan sno över till 1Gb från annan burk Processor - har f.n. Intel P4 2.6 Annan bra källa till inspiration jag sprang på: http://board.mytheat...cce387c21aa8ef8
Postad 07 June 2006 - 22:00
Scandinavian
-
Scandinavian
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Och så kom facit vecka 623. "Nästan" ingen dator, med eller utan GPU-stöd, verkar att få det att fungera ryckfritt. Trist... hoppas utvecklingen går fort framåt till helgen.
Postad 07 June 2006 - 22:26
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlägg
Och så kom facit vecka 623. "Nästan" ingen dator, med eller utan GPU-stöd, verkar att få det att fungera ryckfritt. Trist... hoppas utvecklingen går fort framåt till helgen.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör en 3800+ dual core med en 6600GT med DXVA avslaget och det funkar kanon upp till 1280x720. Skalar jag upp bilden till 1600x1200 (okej... 1600x nånting, det är ju 16x9) så blir det lite för mycket för burken och det hackar lite på vissa ställen i testsändningens demo-HD-slinga. Men skala upp över 1280 behöver man ju inte göra :-)
Postad 07 June 2006 - 22:56
skalle2
-
skalle2
-
Amatör
-
-
63 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör en 3800+ dual core med en 6600GT med DXVA avslaget och det funkar kanon upp till 1280x720.
Skalar jag upp bilden till 1600x1200 (okej... 1600xnånting, det är ju 16x9) så blir det lite för mycket för burken och det hackar lite på vissa ställen i testsändningens demo-HD-slinga. Men skala upp över 1280 behöver man ju inte göra :-)
<{POST_SNAPBACK}>
Hur avaktiverar man DXVA?
Postad 07 June 2006 - 23:14
JDAB
-
JDAB
-
Rookie
-
3 inlägg
Min bit av kakan. Jag har en Xp3200+ med gforce 6150, kör DVBViewer som alla andra och har krånglat fan för att få det snabbare än slideshow. CoreAVC är det ända som kommer nära. Dock så har den, hur snabb den än är, inget hårdvarustöd så min propp ligger på 100%. Detta är vad som åstadkommer hacken. När buffringen är slut dvs.
Det ända som kan rädda VM nu är om det flyger fram en codec med hårdvarustöd för DVBViewer.
Men vill ni komma så här långt iaf: DVBViewer köpte jag (30minuter och 19 euro). Glöm inte att ta Pro först, sedan .h264 viewer och senaste betan. Installera pro men kör beta. Läs readme.
Cores köp sajt krånglar med paypal så hitta den någon annan stans (synd när jag verkligen försökte köpa). Installera CoreAVC i DVBViewer.
Ladda ner Nvidia forecware 84.xx eller senare (typ 91.xx) för om du skulle hitta nåt med hårdvarustöd.
Go fore it.
Postad 08 June 2006 - 10:20
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
JDAB: Har du testat med Powerdvd 7 trialen? Den ska ha hårdvarustöd för ditt grafikkort. Dock är jag osäker på om din cpu räcker till ens med dxva påslaget om du inte klockar upp den, men testa iaf. Det sänker cpulasten till under hälften på min AMD X2 @2500Mhz men bilden blir tyvärr ryckig så jag kör med CoreAVC. Powerdvd trialen kan du ladda ner t.ex. här.
Postad 08 June 2006 - 15:57
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör en 3800+ dual core med en 6600GT med DXVA avslaget och det funkar kanon upp till 1280x720.
Skalar jag upp bilden till 1600x1200 (okej... 1600xnånting, det är ju 16x9) så blir det lite för mycket för burken och det hackar lite på vissa ställen i testsändningens demo-HD-slinga. Men skala upp över 1280 behöver man ju inte göra :-)
<{POST_SNAPBACK}>
Hur avaktiverar man DXVA?
<{POST_SNAPBACK}>
Här:
use_dxva.jpg 389.41K
150 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|