Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med optiskt 5.1 (Trust SC-5250 (514DX 5.1)

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Trust Sound Expert Optical 514DX (SC-5250) (Ljudkort) 1 6,8 (4) Inga priser

Postad 27 maj 2006 - 12:01

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har köpt ett Trust ljudkort och har problem med att
få 5.1 ljud ut ifrån den optiska utgången.
Trust ljudkort

Jag har gjort enligt manualen, men det fungerar fortfarande inte.
Min förstärkare Denon 1801 känner igen signalen som PCM.

Har laddad ner FFDshow i hopp om att det skulle hjälpa och göra inställningarna i det. Men icke.
Dvdfilmer via PowerDVD fungerar inte heller, bara PCM där också.

Är det någon som har fått 5.1 pass through att fungerar på ljudkortet. Eller är det 300 kronor i sjön?

Postad 27 maj 2006 - 12:47

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Har du testat tex PowerDVD eller WinDVD? har du i ljudkortets kontrollpanel ställt in att du enbart ska ha digitalt ljud ut? I ffdshow, har du satt den att hantera AC3 ljud och uncompressed ljud?

Postad 27 maj 2006 - 13:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Är det någon som har fått 5.1 pass through att fungerar på ljudkortet. Eller är det 300 kronor i sjön?

Har ett svagt minne av att Trust-korten inte fixade det där, men jag hoppas jag kommer ihåg fel.

Hur som helst, tråden flyttas ....

Postad 27 maj 2006 - 13:11

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hum...
Om man ska gå efter denna länk så fungerar det inte :)
http://www.webhallen...od.php?id=17403
:o

Postad 27 maj 2006 - 13:25

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena,
jag har lagt ner många timmer på att få mitt Trust kort att funka med 5.1 ljud. Jag tror att det heter 514dx och har en extra platta med optiska utgångar.

hur som helst, att få det att funka i MCE har varit helt omöjligt, bara PCM där. Enda sättet att få 5.1 ljud till sin stärkare har varit att använda WINDVD 7, då funkar det om man ställer in rätt.

Lycka till

Postad 28 maj 2006 - 09:20

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
det är förmodligen pengarna i sjön. jag köpte ett SC-5200 som tydligen bara har stereo via den digitala utgången.. hittade någon passus om det på någon FAQ långt inne i trusts hemsida.

Postad 28 maj 2006 - 12:42

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nädå inte pengarna isjön! Prova med Windvd 7 och berätta hur det gick!

Postad 28 maj 2006 - 14:22

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag ska prova med winDVD 7.
Men pengarna hamnade väl i en bäck iallfall.
Då det inte motsvarade kraven jag hade.

Men jag provar med windvd 7 och återkommer.

Postad 17 augusti 2006 - 07:35

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är lite nyfiken på hur det gick.

Postad 17 maj 2007 - 21:26

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Maj 28 2006 och har ännu inte haft tid att prova, eller är du en som inte håller vad du lovar ;)

Köpte kortet. Helt fantastiskt med digitala utgångar som bara ger stereo. Hos Kjelles, som säljer kortet, får man inte lämna tillbaka grejer... i alla fall i Borås. Jag ska slänga det på disken så får de göra vad de vill med det.

Enda programmet som kan ge ut 5.1 ljud är den specialversionen av WinDVD 3.1 som medföljer kortet. MediaCenter eller Mediaportal ger bara 2.0 ljud. Jag har till och med provat med WinDVD 8 Trialen, men inte heller det funkade.

Edit Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

Jag förklarade på Kjelle att kortet inte klarade det som försäljaren sa och fick byta till ett Terratec Aureon 7.1 PCI DolbyDigitalLive och det kortet funkar hittills perfekt. Nu får man även - som bonus - ut 5.1 ljud genom toslinken när man spelar datorspel :D

Redigerat av ruva, 20 maj 2007 - 13:59.

Postad 19 maj 2007 - 14:13

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har detta kort i en av mina datore och det fungerar med KMPlayer Theater Tek.
Har för minga att det fungerader när jag hade Windvd och Powerdvd installerat oxå.
Men den version av windvd som följde med fungerade inte, gick inte att installara.

Kom i håg att optiska ugången slutadet fungerar när jag hade installerar mass olika media spelar för att testa vilka som fungerade bäst för mig. Fick bara ut stereo ljud inget 5.1.
Hjälpte inte att avinstallera de olika spelarna.
Slutade med att jag gjode ny installation av XP och allt. använder nu bara TheaterTek och KMplayer vilket fungerar med 5.1 ut genom optisk.

Postad 02 juli 2007 - 19:01

Zurken
  • Zurken
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har provat med optisk men får det inte att funka överhuvudtaget
Eller så är det min logitech z-5400 som inte kan ta emot signalen.
Men är det inte så att det ska lysa rött om den optiska enheten när den är aktiv??
För det lyser inte om min.

Postad 24 september 2007 - 00:08

Anigma
  • Anigma
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
http://cmediadrivers...epages.com/home

Drivare för kortet som ger stöd för bit-matched playback, kernel streaming och dd/dts spdif passthrough :)

Postad 30 november 2007 - 22:20

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1 727 inlägg
  • 0
Vågar man köpa detta kort?
Har alla ingångar jag behöver på det och det är billigt.

Postad 10 juli 2008 - 17:59

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Vet inte om någon läser den här tråden längre men måste ändå skriva att jag ÄLSKAR DIG Anigma!!
Hade nästan gett upp hoppet att få ut DTS till min förstärkare men med drivrutinerna du tipsade om funkar det nu perfekt! ;)

Nu när det fungerar kan jag rekomendera kortet pancreas.
Kom ihåg att avinstallera de gamla drivrutinerna först bara och att aktivera spdif ut i DVD-spelarmjukvaran.

Tack igen!

Postad 10 juli 2008 - 20:06

wikis
  • wikis
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Vet inte om någon läser den här tråden längre men måste ändå skriva att jag ÄLSKAR DIG Anigma!!
Hade nästan gett upp hoppet att få ut DTS till min förstärkare men med drivrutinerna du tipsade om funkar det nu perfekt! ;)

Nu när det fungerar kan jag rekomendera kortet pancreas.
Kom ihåg att avinstallera de gamla drivrutinerna först bara och att aktivera spdif ut i DVD-spelarmjukvaran.

Tack igen!

Kul nån som fått det att funka med dom här nya cmedia - drivers....
Va kör du för program å spela filmer med då? om man kör bluray eller dvd och så vidare genom VLC eller Zoomplayer funkar det med 5.1 då???

kan du confirm detta så köper jag ljudkortet med ett nytt hemmabiosystem...

Postad 18 juli 2008 - 12:17

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Kul nån som fått det att funka med dom här nya cmedia - drivers....
Va kör du för program å spela filmer med då? om man kör bluray eller dvd och så vidare genom VLC eller Zoomplayer funkar det med 5.1 då???

kan du confirm detta så köper jag ljudkortet med ett nytt hemmabiosystem...

Jag prövade en DVD-film i vlc samt cyberlink powerDVD (med stöd för spdif), båda fungerade perfekt:D Fick ut både DD5.1 samt DTS. Prövade även att spela *.avi-film med ac3 i vlc och fick ut DD5.1. Är en gammal dator så bluray har jag inte prövat. Kan också säga att jag än så länge bara prövat den optiska utgången inte koaxialen, men den borde ju fungera på samma sätt.

För att det skall fungera i vlc behöver man ändra enligt:
"vlc contains a bug that results in stuttering audio playback when dts/AC3 passthrough is enabled. In the most current version of vlc, there is a way to circumvent this bug: set the output module to "WaveOut", save the settings and restart vlc."

Kolla deras FAQ om du får problem: http://code.google.c...rivers/wiki/FAQ

Nu när man har bra drivrutiner så rekommenderar jag kortet starkt, inte direkt dyrt.

Lycka till!

Postad 22 juli 2008 - 08:13

wikis
  • wikis
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kanon.. tack..
nu är kortet beställt.. i dagarna också en Samsung M87 40" för 7900kr och ett Samsung HT-TZ315 för 2660kr.. riktigt bra priser på sjyssta grejer till en fattig student tycker jag...

Postad 24 juli 2008 - 11:50

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Låter kalas!

LIte OT men var hittade du tvn så billigt? I Stockholm?

Postad 24 juli 2008 - 22:12

wikis
  • wikis
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
på inwarehouse.. dagen innan köp kostade den 10k.. sen 8k, då jag köpte och dagen efter så 9k.. lurigt det där.. det gäller att vara på tå:unsure:
måste dock läsa in mig i allt va folk säger om M8 serien... verkar va lite strulig men det löser sig alltid!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.