Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämplig mjukvaruavkodare för HD-sändningar DVB-T

458 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2006 - 16:47

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Äntligen får man in HD-kanalen vid kanalsökning! Verkar dock inte som de skall sända förrän på söndag mellan 16 & 21, enligt säkra källor :(

Är det någon som har tips om vilken mjukvaruavkodare som kan vara lämplig? Just nu har jag FFDSHOW MPEG-4 installerat och använder Windows MCE. Det verkar dock som att TV-akodaren är låst till Purevideo som jag använder till de vanliga kanalerna.

I Decoder Checkup Utility kan man ju välja vilken avkodare man vill använda, det blir nog svårt att få upp FFDSHOW i den valbara listan i det programmet.

Kom igen sätt fart på denna tråd så vi kan testa på Söndag å sen se hela VM i HD!!!!!! :)

Redigerat av zebmaccahan, 02 June 2006 - 19:29.

Postad 02 June 2006 - 16:56

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Snackar du om marksänt eller satellit?

Vad jag vet så har de flesta tv program brister så de spelar ingen roll vilka codec du har installerade.

Dom klarar bara att demuxa mpeg2 kanaler. Har testat flera och dom kan inte hitta H.264 kanaler. Även om ja manuellt lägger till pid för video och ljud så kan programmen inte känna igen H.264 strömen.

Dock finns det en version av dvbweiver som klarar Mpeg4 / H.264 och funkar för dom som har ett Skystar 2 kort.

Sen för den som har betalat för fullversionen av TSReader kan nog kolla på H.264 genom streaming till vlc.

För linux har jag ingen koll vad som gäller...

Postad 02 June 2006 - 17:05

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har fått in HD-kanalen via marksänd digitaltv DVB-T på mitt Hauppaugge HVR 1300-T och har förhoppning att någon mjukvara skall fixa resten nu när jag bevisligen får in kanalen!

Jag tänkte använda Media Center och sedan ha någon avkodare som kör i bakgrunden såsom jag gör när jag kollar på t.ex. DivX-filmer, då FFDShow hoppar igång och avkodar i bakgrunden.

Postad 02 June 2006 - 17:12

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Nvidia har ju varit så grymt stålta över att deras grafikkort nu stödjer h264 i hårdvara när man har hyffsat nya drivrutiner och purevideo installerat.

Hehe, lite mycket att hoppas på kanske, men ska det liksom inte funka med purevideo då eller?

Eller blir allt väldigt speciellt då h264 strömmen kommer från dvb-t kort....

Postad 02 June 2006 - 17:17

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Måste man ha ett h264 kompatibelt grafikkort för att kunna kolla på HDTV, jag har ett Geforce 6600GT men är ytterst tveksam till att det stödjer h264!

Kanske är kört för min del då?!

Postad 02 June 2006 - 17:22

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Vilken frekvens ligger kanalen på?

Nu börjar jag bli orolig..körde scan i mediaportal men hittade inget nytt... :S

Martin

Postad 02 June 2006 - 17:31

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Vet inte vilken frekvens, jag får in på kanal 95 i Media Center. Bör kanske tillägga att jag bor nära Nackasändaren.

Jag kanske kommer få ett annat problem som jag inte tänkt på. mitt TV-kort har ju hårdvaruavkodare för MPEG-2, det kanske innebär att jag inte kan mjukvaruavkoda en MPEG-4 signal!

Postad 02 June 2006 - 18:51

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0

Jag har fått in HD-kanalen via marksänd digitaltv DVB-T på mitt Hauppaugge HVR 1300-T och har förhoppning att någon mjukvara skall fixa resten nu när jag bevisligen får in kanalen!

<{POST_SNAPBACK}>

Du har fått in den men du kan inte se på den. :)

Hur menar du då. kommer ettorna o nollorna in i datorn din men inte ut på skärmen. ?

Är det inte samma problem som jaghar ?
En del program kan tuna in kanalen men på grund av programmet kan inte transport strömen att demux och behandla datan och där med laddas inga codec eller graph i programmet. (Transport strömen syns men går inte att titta i)

Postad 02 June 2006 - 18:56

Unregistered531bcbd5
  • Unregistered531bcbd5
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Testa Core AVC, den skall vara en av de absolut bästa H.264 decoders där ute för PC.
Jag har kört HD klipp i 720p på min athlon 2000+ utan problem. 1080p fick aningens problem, men det gick nästan.
På jobbet har jag en Intel Pentium 3.2GHz processor och den jobbar i runt 10-20% när den avkodar H.264(720p) strömmar i Windows Media Player.

Jag postade en tråd om detta på MediaPortals hemsida samt instruktioner för att ladda ner en beta version av denna codec.

Kolla här...
MP Forum

Postad 02 June 2006 - 19:19

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tackar för alla tips!

Du har fått in den men du kan inte se på den. 

Hur menar du då. kommer ettorna o nollorna in i datorn din men inte ut på skärmen. ?

Nä, jag menar bara att kanalen finns i kanallistan nu. Däremot har de nog inte börjat sända något ännu!

Testa Core AVC, den skall vara en av de absolut bästa H.264 decoders där ute för PC.

Borde inte Core AVC göra samma sak som FFDShow, fast bättre... jag menar då borde det kanske funka med FFDShow men med högre CPU belastning. Jag får prova med båda då de provsänder på söndag...

Postad 02 June 2006 - 20:17

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
[quote]Testa Core AVC, den skall vara en av de absolut bästa H.264 decoders där ute för PC. [/quote]

Borde inte Core AVC göra samma sak som FFDShow, fast bättre... jag menar då borde det kanske funka med FFDShow men med högre CPU belastning. Jag får prova med båda då de provsänder på söndag...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Problemet ligger inte hos codec utan programens brister i att stödja h.264

Postad 02 June 2006 - 20:46

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Va? Betyder detta att man kanske kan få in HD-sändningarna av fotbolls-VM till en PC via ett DVB-T kort? Kommer de att vara okodade?

Postad 02 June 2006 - 21:18

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Arioch, ja fast tv kortet måste väl ha stöd för att ta emot signalerna (om jag har förstått det rätt?)
Hursomhelst så ska FireDTV klara det utan problem.

Kan någon mer bekräfta att HD kanalen kan tunas fram nu? Får inte in den här... Kanal95 är TV4 plus hos mig...iaf vad jag kan se på min usla smartbox T20 som jag för första gången använt...iofsig bara för att se om den får in signalen.. :(

Börjar bli riktigt nojjig att det inte kommer funka här... :)

Postad 02 June 2006 - 21:21

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Visst borde det gå! Ifall du bor i närheten av en sändare som kommer skicka ut HDTV. Jag kommer bara ihåg Stockholm, men det skall sändas i ett par fler städer.

Det kommer vara okodat i den bemärkelsen att man inte behöver betala, men frågan är om ens HTPC reder ut att koda av det i MPEG-4 som det skall sända i. Det är det vi försöker reda ut i denna tråd!

Postad 02 June 2006 - 22:22

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Alltså...en liten förklaring...så alla hajar vad jag frågar efter...

HD kanalen kommer att ha en egen MUX.

Det finns redan 5 muxar på Boxer. Den som inte förstår kan läsa om MUXar här:
http://www.teracom.se/?page=2099

Varje MUX har ett eget kanalnummer, och varje sändare/mast har blandade kanalnummer. För att ta reda på vilka kanalnummer en särskild mast har för varje MUX, kan man kolla här:
http://www.teracom.se/?page=2122 (Större master)
och här:
http://www.teracom.se/?page=2123 (Mindre & övriga master)

Stockholm, Nacka-mastens MUXar har kanalnummer 50, 53, 55, 56 och 59
Under varje kanalnummer ryms mellan 2 och 10 kanaler (beroende på kvalitet/bitrate)

För att sedan kolla vilken frekvens ett kanalnummer har (så att man kan scanna manuellt efter den i tillexempel DVBViewer) så kan man kolla på omvandlingstabellen här:
http://www.teracom.se/?page=2119

Jag har lyckats scanna fram alla 5 Nacka MUX:arna och alla tillgängliga kanaler på det viset,
och än så länge verkar det funka bra att ta emot signalen här i Södertälje.

...alltså....

Det man gärna skulle behöva veta nu är vilken frekvens/kananummerl som den nya MUX:en (MUX 6) får som skall innehålla fotbollskanalen i HD.

Kör man en automatiskt scanning så hittar ett program oftast fel...dvs MUXar från annan sändare, som i mitt fall från SÖdertälje-masten.
Men gör man manuell sökning så kan man enkelt hitta rätt mast (så länge man vet kanalnumret/frekvensen förståss...

Någon som scannat fram HD kanalen hittils och vet vilket kanalnummer det är?

Vore tacksam för lite info :)

PS: Arioch, kanal 95 kan inte stämma då det endast finns 69 kanalnummer totalt.

Martin

Postad 02 June 2006 - 22:25

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
TSReader klarar av H.264.

1. Köp ett tv kort (DVB-T som ska stödjas av TSReader.
2. Köp TSReader.
3. Tuna in HDTV kanalen i TSReader.
4. Streama den till VLC media player.
5. Kolla på HDTV tills ögonen blöder.

Tror detta borde funka.

Edit : Har precis testat att tuna in en H.264 kanal på hotbird me mitt dvb-s kort.

Hotbird 6 (13.0E) - 10834.00 V - DVB-S - 27500 3/4 Arte (France) MPEG-4 FTA

Dock har jag för dålig dator så bilden såg inge vidare ut men det kom upp bild iaf :)
Nu har vlc unbyggda codec så jag kunde inte välja coreavc som funkar vanligtvis att avkoda H.264 med på min dator :(

Samma sak ska gå med DVB-T. Bor dock inte i någon av de städer som sänder den 6 muxen så jag kan inte kolla med dvb-t men de ska som sakt inte vara några problem.

Redigerat av Unregistered43739, 02 June 2006 - 22:48.

Postad 02 June 2006 - 22:52

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det är nog jag som är skyldig till det påståendet.

Vet tyvärr för lite om vad som sker i bakgrunden, men i Windows Media Center så hittas en kanal som kallas "HD-kanalen" och den lägger sig på platsnummer 95 i tablån. Än sålänge får jag bara "Ingen signal" när jag tittar på den kanalen.

Har tyvärr inte DVBViewer så jag kan berätta vilken frekvens. Provade med gratisversionen, men jag tror inte det funkade med mitt TV-kort 1300T från Hauppauge.

Postad 02 June 2006 - 23:01

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Det är nog jag som är skyldig till det påståendet.

Vet tyvärr för lite om vad som sker i bakgrunden, men i Windows Media Center så hittas en kanal som kallas "HD-kanalen" och den lägger sig på platsnummer 95 i tablån. Än sålänge får jag bara "Ingen signal" när jag tittar på den kanalen.

Har tyvärr inte DVBViewer så jag kan berätta vilken frekvens. Provade med gratisversionen, men jag tror inte det funkade med mitt TV-kort 1300T från Hauppauge.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe inga problem, tack ändå för att du tog dig tiden att testa DVBViewers gratisversion :)
Den versionen är tyvärr bara för satellit-användare.

Det låter iallafall lovande det du säger! HD-Kanalen kan det mycket väl heta.
Visserligen tar det inte så lång tid att manuellt scanna igenom 69 olika frekvenser så jag skulle lätt kunna göra det, men måste lägga mig nu och har fortfarande lite problem med nya DVBViewer betan för tillfället...får fixa det när jag sitter på jobbet imorn. Återkommer med mer info då :(

Martin

Postad 02 June 2006 - 23:04

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Kan någon mer bekräfta att HD kanalen kan tunas fram nu? Får inte in den här... Kanal95 är TV4 plus hos mig...iaf vad jag kan se på min usla smartbox T20 som jag för första gången använt...iofsig bara för att se om den får in signalen.. 

Ni behöver nog inte vara oroliga, gjorde precis en ny kanalsökning och då hittades inte "HD-kanalen". Antagligen lyckades jag pricka in en sökning samtidigt som de körde något test.

Man får väl vänta tills på söndag.... :)

Postad 03 June 2006 - 00:21

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Tyvärr bor man på fel ort just nu. Hoppas nån kan spela in lite hdtv-fotboll, så att man kan testa grejja med sin(-a) datorer.

Skulle vilja kolla min htpc, hur mycket den orkar...och skulle vilja bekräfta att min nya kraftfulla PC fixar det. (jo, jag har tatt hem en massa andra testfiler...men tänkte ´på just det som svt sänder.)

Postad 03 June 2006 - 09:58

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag tror att mitt största problem är att Media Center alltid väljer min MPEG-2 avkodare för TV-sändningar. Förhoppningsvis söker Media Center efter en annan avkodare när den känner att aktuell TV-avkodare inte klarar MPEG-4.

Någon som vet om det finns stöd för H.264 i FFDShow?

Postad 03 June 2006 - 10:09

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Jag tror att mitt största problem är att Media Center alltid väljer min MPEG-2 avkodare för TV-sändningar. Förhoppningsvis söker Media Center efter en annan avkodare när den känner att aktuell TV-avkodare inte klarar MPEG-4.

<{POST_SNAPBACK}>

FFDShow stöder h.264 ja, däremot är det mycket krävande av datorn. Testa CoreAVC istället. Kostar knappt 10 dollar (runt 70 spänn) och fungerar perfekt. Snabbaste (minst krävande av dator) h.264 codecen på marknaden sägs det.

Angående Media Center och h.264 sändningar....tyvärr stöder inte MCE sändningar av h.264 i myTV (ännu iallfall) då det är uppbyggt för mpeg2 och dess dvr-ms kodning. Samma sak gäller för Mediaportal och flera andra front-ends.

Det enda bekräftade alternativet jag vet är DVBViewer som klarar h264 sändningar utan problem. Där kan du även välja vilken h.264 codec du vill använda (om du har såna installerade förståss).
Blir att använda DVBViewer till fotbollsVM, tyvärr...fastän jag sköter allt annat i Mediaportal...

Satsa på DVBViewer...19 dollar är inga pengar med tanke på hur mycket dina ögon kommer att blöda från de härliga 720p sändningarna av alla matcher samt framtida HD kanaler :)

Jag betalade in via Paypal. Det tog 30 minuter så hade jag fått användarnamn/lösenord och kunde ladda ner allt direkt.

Allt som allt...CoreAVC + DVBViewer: 70 + 150 = 220 kr och du har en förberedd HTPC för de marksända HDTV sändningarna! Man får knappt 2 drinkar för de pengarna på krogen haha... (skämt åsido)

Martin

Postad 03 June 2006 - 10:18

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

FFDShow stöder h.264 ja, däremot är det mycket krävande av datorn. Testa CoreAVC istället. Kostar knappt 10 dollar (runt 70 spänn) och fungerar perfekt. Snabbaste (minst krävande av dator) h.264 codecen på marknaden sägs det.

Angående Media Center och h.264 sändningar....tyvärr stöder inte MCE sändningar av h.264 i myTV (ännu iallfall) då det är uppbyggt för mpeg2 och dess dvr-ms kodning. Samma sak gäller för Mediaportal och flera andra front-ends.

Det enda bekräftade alternativet jag vet är DVBViewer som klarar h264 sändningar utan problem. Där kan du även välja vilken h.264 codec du vill använda (om du har såna installerade förståss).
Blir att använda DVBViewer till fotbollsVM, tyvärr...fastän jag sköter allt annat i Mediaportal...
Martin

<{POST_SNAPBACK}>

ungefär vad jag också har sakt.

Redigerat av Unregistered43739, 03 June 2006 - 10:20.

Postad 03 June 2006 - 10:36

zebmaccahan
  • zebmaccahan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Satsa på DVBViewer...19 dollar är inga pengar med tanke på hur mycket dina ögon kommer att blöda från de härliga 720p sändningarna av alla matcher samt framtida HD kanaler

Ja det är väl inte mycket att göra än att försöka med det.

Trist bara om det inte skulle funka. Bl.a. kanske mitt TV-kort ställer till det med sin hårdvaru MPEG-2 avkodare.

Postad 03 June 2006 - 11:15

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Stäng av den och kör i software mode då...

Postad 03 June 2006 - 14:23

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Har änligen fått lite seriös information från Magnus på www.tystpc.nu som samarbetar med Digital Everywhere (FireDTV tillverkarna) och har god kontakt med Teracom.

Muxen slås igång på måndag 5/6. Sändningstillståndet gäller from det datumet så Teracom får inte slå igång den innan dess.

Muxen blir på kanal 44 i Stockholm.

Detta enligt Teracoms HDTV-projektledare igår....

Underbart!!! Aldrig förr har man längtat så mycket efter en måndag :)

Martin

EDIT: Kanal 44 är alltså frekvens 658 Mhz (658 000 Hz) om någon behöver scanna manuellt...

Redigerat av MrMartin, 03 June 2006 - 14:28.

Postad 03 June 2006 - 14:46

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
MrMartin-->kan du delge oss den seriösa informationen

Postad 03 June 2006 - 14:52

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
Är firedtv för boxer supportad i DVBViewer ?

Postad 03 June 2006 - 15:09

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

MrMartin-->kan du delge oss den seriösa informationen

<{POST_SNAPBACK}>

Ja alltså...Magnus sa det som jag skriv i quoten :)

Muxen slås igång på måndag 5/6. Sändningstillståndet gäller from det datumet så Teracom får inte slå igång den innan dess.

Muxen blir på kanal 44 i Stockholm.

Detta enligt Teracoms HDTV-projektledare igår....

Kanske inte mycket till information, men däremot är det 99% säkert iaf!

@stinger32

Ja, iallafall i de senaste betorna av programmet som går att ladda ner på "members area" om man köpt programmet. Funkar klockrent här. Dessutom bättre bild än i bland annat MCE och Mediaportal (konstigt nog) även fast man kör samma codecs.

Martin

Postad 03 June 2006 - 23:06

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Teracom har haft flera nya muxar igång i Stockholm under en-två veckor, man får in dem när man skannar i MyTheatre tex med en FireDTV. Enligt HDTV-projektledaren på Teracom så är det inte HD-grejer utan troligtivis testsändingar för DVB-H (mobiltelfon-tv) eller nåt annat. Det var inget som HDTV-projektgruppen hade nåt att göra med iaf. Att det finns datakanaler här som heter Sagem och Expway gör mig lite konfys (Expway verkar iof ha med DVB-H att göra...) Om någon vet mer så berätta gärna :)

De "konstiga" muxarna man kan hitta i Stockholm ligger på:

514 MHz
530 MHz
818 MHz

medans HDTV-sändningarna i Stockholm fr.o.m. på måndag hittas på:

658 MHz (kanal 44)

Bifogad fil  sthlm_muxar.gif   29.45K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Magnus Thomé, 03 June 2006 - 23:14.

Postad 04 June 2006 - 12:55

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Magnus, du vet inte vilken frekvens muxen kommer ligga på här i Uppsala, som ju också ska sända i HD?

Postad 04 June 2006 - 15:22

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
om man kör dvb-t, behövs det programkort för att se hd-kanalen? (vet att komhem-boxen kräver att kortet är istoppat för att man även skall kunna se gratiskanalerna)

MÅSTE man ha antenn? (helt noobie, och tänkte att kanske dvb-t-kortet har tillräcklig med känslighet att köra utan antenn)

Postad 04 June 2006 - 16:38

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

om man kör dvb-t, behövs det programkort för att se hd-kanalen? (vet att komhem-boxen kräver att kortet är istoppat för att man även skall kunna se gratiskanalerna)

MÅSTE man ha antenn? (helt noobie, och tänkte att kanske dvb-t-kortet har tillräcklig med känslighet att köra utan antenn)

<{POST_SNAPBACK}>

Tja!

DVB-T = bor man där det sänds VM i marknätet så skalld et vara fritt = man behöver inget boxerkort. Fria kanaler ses utan kort.

Iallafall några av korten är mer känsliga på signal än en vanlig boxer.... =man kan behöva bättre antenn än om man har en boxer. Detta är iallafall ryktet för mitt kort, twinhan DTV-terr-ci.
Dock fungerade det för mig med vanlig takantenn och ca 40km till sändaren samt nu efter flyttt med en liten antenn innanför fönstret(bor nära sändaren nu).

Så, ingen antenn kan man nog glömma...men bor man rätt till så kan en liten inomhusantenn ev. med förstärkare fungera.

Postad 04 June 2006 - 17:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Vet man ngt om täckningen i Göteborgsregionen?
Det finns fortfarande en viss chans att man med ett DVB-T kort och en bra inomhusantenn skall kunna plocka in detta event? Är bortrest första veckan av VM, så jag antar att denna tråd har växt till sig rejält när jag kommer tillbaka ifall det funkar... :wub:

Postad 05 June 2006 - 06:10

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Hmm...måndag morgon och ingen signal på kanal 44 ännu...börjar bli smått orolig nu :wub:

@Arioch, HD kanaler kommer nog med största sannolikhet inte att fungera i Göteborg tyvärr. Vet inte hur lång räckvidd Västerås-masten har, men det är väl runt 35-40mil där emellan eller nåt, så tyvärr är nog Canal Digital din enda lösning om du vill se högupplöst fotboll..

Martin

Redigerat av MrMartin, 05 June 2006 - 06:18.

Postad 05 June 2006 - 06:24

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Hmm...måndag morgon och ingen signal på kanal 44 ännu...börjar bli smått orolig nu  :wub:

@Arioch, HD kanaler kommer nog med största sannolikhet inte att fungera i Göteborg tyvärr. Vet inte hur lång räckvidd Västerås-masten har, men det är väl runt 35-40mil där emellan eller nåt, så tyvärr är nog Canal Digital din enda lösning om du vill se högupplöst fotboll..

Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Vi är för morgonpigga och otåliga känns det som.... B)

Postad 05 June 2006 - 06:34

Unregistered3ba57a84
  • Unregistered3ba57a84
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Hmm...måndag morgon och ingen signal på kanal 44 ännu...börjar bli smått orolig nu  :wub:

Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte att räckvidden är riktigt så lång. Bor i Eskilstuna och får in Västerås sändaren med bra signal. Har tidigare testat att få in Uppsala sändaren utan större framgång. Får visserligen signal men för svag för att kunna ta emot fullgod sändning. Dit kan det vara ca 10 mil (fågelvägen).

Postad 05 June 2006 - 06:42

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Vi är för morgonpigga och otåliga känns det som....  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Haha ja man är nästan löjligt morgonpigg idag! Som aldrig förr :lol:
Synd bara att man jobbar hela dan idag...Kan bara styra hemdatorn via remote admin...men men, bara man får in bilden snart så får man testa kvalite och flyt senare ikväll :wub:

Martin

Postad 05 June 2006 - 06:58

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Vi är för morgonpigga och otåliga känns det som....  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Haha ja man är nästan löjligt morgonpigg idag! Som aldrig förr :lol:
Synd bara att man jobbar hela dan idag...Kan bara styra hemdatorn via remote admin...men men, bara man får in bilden snart så får man testa kvalite och flyt senare ikväll :wub:

Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är den igång: "HD-kanalen"

:D

Postad 05 June 2006 - 07:02

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Bild o ljud :wub:

Postad 05 June 2006 - 07:16

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Bild o ljud  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, scannade upp den utan problem, DVBViewer la in den i listan...
Sätter på kanalen och det är helt svart (eftersom jag kör remote view så hör jag inte om ljudet är igång)... Har satt COreAVC som h264 codec...vad är felet? låg signal?

Vad visas på kanalen just nu?

EDIT:

Om jag går in på DVB Source Properties i DVBViewer så ser jag att Audio PTS rullar på, men Video PTS står på 00.00.00....
Samma sak på båda kanalerna...HD-Kanalen (h264) och (h264, ac3)

Nåt som saknas?

Redigerat av MrMartin, 05 June 2006 - 07:23.

Postad 05 June 2006 - 07:23

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Hej,

Jag får upp bild och ljud. Det är blandade demoslingor med bilder från Stockholm samt ett par olika sportklipp (lite löpning etc). Emellanåt kommer det upp en tablåliknande vy som förklarar att fotbolls-vm kommer sändas.

Har en del hackande dock men tror det är Codec-problem. PowerDVD vill inte lira alls medans CoreAVC fungerar OK. Borde gå att trimma bort tycker jag.

Spännande spännande! Gick också utmärkt att spela in en 30 sek snutt för övrigt. Otroligt trist att gå till jobbet idag bara. :wub:

/Martin R

Postad 05 June 2006 - 07:37

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Hej,

Jag får upp bild och ljud. Det är blandade demoslingor med bilder från Stockholm samt ett par olika sportklipp (lite löpning etc). Emellanåt kommer det upp en tablåliknande vy som förklarar att fotbolls-vm kommer sändas.

Har en del hackande dock men tror det är Codec-problem. PowerDVD vill inte lira alls medans CoreAVC fungerar OK. Borde gå att trimma bort tycker jag.

Spännande spännande! Gick också utmärkt att spela in en 30 sek snutt för övrigt. Otroligt trist att gå till jobbet idag bara.  :wub:

/Martin R

<{POST_SNAPBACK}>

Har hack då o då med CoreAVC här också. Labbar med overlay vs VMR... Ska testa med PWRDVD osså :-) pill pill pill B)

Postad 05 June 2006 - 07:50

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Yes! Fick igång det precis!
Bild och ljud verkar funka (kan dock inte höra ljudet då jag styr remote som sagt)
Jäklar alltså, 19.2Mbit/s verkar ju helt galet mycket!

Var tvungen att installera h.264 patchen från DVBViewers medlemssida för att få det att funka.

Nu hoppas man bara att det flyter...Lite svårt att se det via remote då allt hackar hursomhelst.

Postad 05 June 2006 - 07:56

Unregistered758c4e00
  • Unregistered758c4e00
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Även jag har både ljud och bild, lite hackigt är det dock.

Min setup:

AMD Athlon 64 3200+
Technotrend DVB-T budget 1300
DVBViewer med CoreAVC codec.

Postad 05 June 2006 - 08:23

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Om ni väljer View -> Filters -> VMR9 Render så får man ett fönster med statistik på bitrate, fps mm.

Har precis märkt att det verkar som att signalen försvinner för nån millisekund typ var 4e eller 5e sekund...? Det blinkar till "Video State: No Data" och "Audio/Video PTS 00.00.00"

Kan det ha att göra med mottagninen?

Men bilden försvinner inte eller så...nu kan jag inte konstatera så mycket då jag inte ser sändningen live framför projjen, men men...

edit:stavfel

Redigerat av MrMartin, 05 June 2006 - 08:50.

Postad 05 June 2006 - 08:51

MickeHolmberg
  • MickeHolmberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har någon lyckats få in HD-kanalen från Uppsalasändaren? I så fall, vilken frekvens ligger den på?

Postad 05 June 2006 - 08:54

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Magnus:
Det du ser är nog DVB-H för hela slanten eftersom det är inte bara Teracom som kör DVB-H tester.
DVB-H sändningarna från Teracom ligger på två frekvenser, k28, k64.
Telia sänder även DVB-H tester på k65 och k26.
Det kan nog vara något av detta du får upp i sökningen.

Postad 05 June 2006 - 08:58

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Har precis pratat med projektledaren på Teracom och det är som några av er gissat knas i materialet från SVT. Alla HD-boxar de hade där hickade till på ett eller annat sätt om jag förstod det rätt. Därav att det hackar till. Min gissning är något synkproblem mellan ljud o bild i själva materialet. Så fort jag vet mer så tjoar jag till :-)

PS: Både CoreAVC och PWRDVD7 funkar bra annars förutom problemet i materialet de sänder.

Bifogad fil(er)

Postad 05 June 2006 - 09:11

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Låter bra Magnus.

Hur upplever du skillnaden i CPU-belastning mellan CoreAVC och PowerDVD7? Vilken är snällast mot processorn och använder PowerDVD7 hårdvarustödet för H.264 som den ska?

M v h
/Martin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.