Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Om Sharp GA9

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 juni 2006 - 21:33

Tealight
  • Tealight
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har köpt en GA9:a och haft den i ett par dagar. Jag är ingen expert på lcd men har sett en hel del apparater. Jag är så här långt nöjd med TV'n och tänkte ge lite kommentarer.
Det började seriöst med att jag besökte en butik för att se på de intressanta apparatermna.
Jag kollade runt på specifikationerna och fick genast höra att responstid inte betyder så mycket. En lcd kan inte återge vissa färger så snabbt som 8 msek. Det fungerar på grått men inte rött.
Jag fick se Philips dvd med den springande tjejen (om ni sett den?). Där stod jag och såg alla de nya Samsung, Sonys nya Bravia, Thomson och flera Philips. Det kan kort sammanfattas med att det fanns 2 lcd'n som klararde av det utan synbart släp. Det var Philips värsting för 23 000 kr och så Sharp's nya GA 9:a. Nya Samsung och Sony's Bravia hade vad jag kallar för märkbart släp. Sony'n och Samsungen kostade 16 000 kr dvs 1000 kr mer än GA 9.
Philips'en var den bästa 32":en men kostade 8000 kr mer än GA 9. Jag köpte Sharp'en och är tillsvidare nöjd. Saknar dock komponentingång vilket jag velat ha. Den finns med adapter via VGA.

Jag har en fråga till er, det står ingenting om HDCP, hur är det med GA 9:an, fixar den det?

Jag kan berätta att jag testade tv'n med dvd, Titanic som är en ny film. Jämfört mot min gamla 32" tv så är det stor skillnad. För första gången ser man detaljerna! Spola fram till sekvenserna när dom står längst fram på skeppet. Där ser man NU hur tydligt som helst att filmen är inspelad i kulissmiljö. Skeppets fönster är målade vilket tv'n visar hur TYDLIGT SOM HELST! Jag blev förvånad!

Som sagt, jag är nöjd med tv'n. Den är snabbare än Sonys's och Samsungs nya maskiner i samma prisklass. GA 9 är tydligen byggd på Loewe's chassi. Jag har bara hört gott om Loewe (Sharp har köpt upp Loewe). Ni som tvivlar, be att få se Philips demo-dvd med den springande tjejen så får ni se. Det finns tydligen bara 2 lcd'n på marknaden som klarar av den utan synbarar släp. Det är Philips värsting och Sharp Ga 9.

Postad 05 juni 2006 - 22:55

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Intressant att få läsa lite om nya Sharp som jag håller som en av de intressantaste just nu.

Tror inte du behöver va' orolig beträffande HDCP - alla moderna LCD-TV som vill bli tagna på allvar har detta.
...fast det borde ju framgå av dekaler eller manualen förstås.

Har du testat med DVD/HDMI, PC/VGA PC/HDMI?
Panoreringar - ryckigt?
Ditt intryck av kontrast och svärta?
Det man inte vill se hos en LCD men som tyvärr är ganska vanligt är hur mörka nyanser flyter ihop i sammanhängande ytor utan idetaljer - hur tycker du Sharpen fixar detta?
Nå't störande surr från apparaten?
Låsta eller släckta pixlar?
Går det att individuellt göra inställningar för olika källor?
Allmänt kvalitetsintryck, gediget - plastigt?
Nå't speciellt angående handhavandet?

Om du vill skriva nå't mer så gör det gärna i den tråd som redan finns.

HS

Postad 05 juni 2006 - 23:01

Huckerby
  • Huckerby
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack för recensionen, Tealight!

Funderar själv på att köpa denna i 37", va på Lars bengtsson Bild&Ljud och kikade på den, snygg design och bra bild, för ett bra pris.

Har denna TV ingen komponent-ingång?

Postad 05 juni 2006 - 23:06

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Hmmm... enligt Prisjakt så har den komponentingång.

HS

Postad 05 juni 2006 - 23:08

Huckerby
  • Huckerby
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Båda HDMI-ingångarna har HDCP stöd.

Postad 05 juni 2006 - 23:12

Huckerby
  • Huckerby
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Enligt den schweiziska hemsidan har de inte komponentingång, man får köra adapter via PC-ingången.

Synd...

Postad 06 juni 2006 - 05:35

Tealight
  • Tealight
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Intressant att få läsa lite om nya Sharp som jag håller som en av de intressantaste just nu.

Tror inte du behöver va' orolig beträffande HDCP - alla moderna LCD-TV som vill bli tagna på allvar har detta.
...fast det borde ju framgå av dekaler eller manualen förstås.

Har du testat med DVD/HDMI, PC/VGA PC/HDMI?
Panoreringar - ryckigt?
Ditt intryck av kontrast och svärta?
Det man inte vill se hos en LCD men som tyvärr är ganska vanligt är hur mörka nyanser flyter ihop i sammanhängande ytor utan idetaljer - hur tycker du Sharpen fixar detta?
Nå't störande surr från apparaten?
Låsta eller släckta pixlar?
Går det att individuellt göra inställningar för olika källor?
Allmänt kvalitetsintryck,  gediget - plastigt?
Nå't speciellt angående handhavandet?

Om du vill skriva nå't mer så gör det gärna i den tråd som redan finns.

HS

<{POST_SNAPBACK}>

Tv'n är på topp vad beträffar kvalitet, allt är relativt men med tanke på priset. Chassit är snygg och ser ut att vara fint ihopskruvad (inget knak/knarr). Tv'n är tyst utan bakgrundsljud. Har inte sett ett enda pixelfel ännu. Jag har inget att klaga på bteräffande bilden, dvs färg-kontrast-svärta. Själv har jag ställt ner backlight till -8 (lägsta värdet). Ska prova köra så då jag föredrar mörkare bild. Alla ljud/bildinställningar verkar vara bra. Ljudet från högtalarna skulle kunna vara bättre. Men det finns inga tv'n i denna prisklass som låter bra. Ljudet duger bra till nyheter mm. Jag har bioljud för film! Tv'n har suveräna menyer. Manual behövs knappast. Fjärrkontrollen är helt ok men har ett eget utseende. Ser ut som en "spackelspade". ;)
Jag ska prova koppla in pc'n senare och se hur det funkar. Har inte provat hdmi ännu.
Någon undrade över komponentingångar. Nej det finns inte som "egen ingång". Bara via vga med adapter.

Postad 06 juni 2006 - 06:08

Tealight
  • Tealight
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag vill också säga till er som inte köpt lcd ännu: Köp ingen lcd-tv med "fina specifikationer" utan att se den först. Jag har sett dom tv'n som ligger på topp i popularitet på pricerunner. Enl mig så är GA9:an ett bättre köp. Jag syftar på bildkvaliteten. Bra bild utan eftersläp.
Det är bra om man kan se de flesta (gärna alla) tv'n sida vid sida. Då ser man skillnaden och inser att allt man läst som recensioner inte stämmer med den egna uppfattningen.
Jag kan förstå dom som gjort sitt köp via distans och inte sett andra lcd'n. Man har svårt att jämföra hemma då man oftast har bara en tv. 15-20 000 kr är mycket pengar, man ska ha sin tv i ett antal år med. Jag rekommenderar er att ta er till en butik med bra sortiment och lägga ner lite tid på att jämföra. Haka inte upp er på specifikationer. En tv med 1200 i kontrast är visst lika bra som en annan med 3000. Lita på det ni ser. Ett "tränat öga" avslöjar mer än man tror.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.