Det började seriöst med att jag besökte en butik för att se på de intressanta apparatermna.
Jag kollade runt på specifikationerna och fick genast höra att responstid inte betyder så mycket. En lcd kan inte återge vissa färger så snabbt som 8 msek. Det fungerar på grått men inte rött.
Jag fick se Philips dvd med den springande tjejen (om ni sett den?). Där stod jag och såg alla de nya Samsung, Sonys nya Bravia, Thomson och flera Philips. Det kan kort sammanfattas med att det fanns 2 lcd'n som klararde av det utan synbart släp. Det var Philips värsting för 23 000 kr och så Sharp's nya GA 9:a. Nya Samsung och Sony's Bravia hade vad jag kallar för märkbart släp. Sony'n och Samsungen kostade 16 000 kr dvs 1000 kr mer än GA 9.
Philips'en var den bästa 32":en men kostade 8000 kr mer än GA 9. Jag köpte Sharp'en och är tillsvidare nöjd. Saknar dock komponentingång vilket jag velat ha. Den finns med adapter via VGA.
Jag har en fråga till er, det står ingenting om HDCP, hur är det med GA 9:an, fixar den det?
Jag kan berätta att jag testade tv'n med dvd, Titanic som är en ny film. Jämfört mot min gamla 32" tv så är det stor skillnad. För första gången ser man detaljerna! Spola fram till sekvenserna när dom står längst fram på skeppet. Där ser man NU hur tydligt som helst att filmen är inspelad i kulissmiljö. Skeppets fönster är målade vilket tv'n visar hur TYDLIGT SOM HELST! Jag blev förvånad!
Som sagt, jag är nöjd med tv'n. Den är snabbare än Sonys's och Samsungs nya maskiner i samma prisklass. GA 9 är tydligen byggd på Loewe's chassi. Jag har bara hört gott om Loewe (Sharp har köpt upp Loewe). Ni som tvivlar, be att få se Philips demo-dvd med den springande tjejen så får ni se. Det finns tydligen bara 2 lcd'n på marknaden som klarar av den utan synbarar släp. Det är Philips värsting och Sharp Ga 9.