Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!
1471 svar till detta Àmne
Postad 10 June 2006 - 10:58
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Denna trÄd Àr ENBART för att dela med sig av information och lösa problem med CD:s mpeg-4 HDTV-box! VÀnligen respektera detta och stÀll övriga frÄgor i den andra trÄden! Bidra Àven med information samtidigt som ni stÀller frÄgor, kopiera och fyll i "formulÀret" nedan!Ta reda pÄ sÄ mycket information som möjligt innan ni postar, stÀll mottagaren pÄ HD-kanalen innan ni lÀsar av vÀrden!Det Àr viktigt att sÄ mÄnga som möjligt bidrar med information, sÀrskilt ni som INTE har problem! LÀmna tips om ni tror er ha löst nÄgot problem! Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box
Fel: Drop-out pÄ bild och ljud var 5-10:e minut pÄ HD-kanalen, Drop-outs pÄ ljud pÄ C+ filmkanaler, enbart pcm-ljud pÄ filmkanaler.
Saknas: EPG, text-tv, FTA gÄr ej att fÄ in med boxen, ingen kanallista, "favoriter" funkar ej.
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), dubbla LNB. MikrovÄgshuvud/LNB: Digiality 0,6 dB Diseq: Ja, men anvÀnds ej f n (förbikopplad) Ser HD-kanalen via: satellit Bild: HDMI Ljud: S/PDIF till receiver
BOX:
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: ja Signalstyrka: 163
Bildmeny: HD-utgÄng: (ja) HD-upplösning: 720P TV-format: 16:9 S-video: (ja)
Ljudmeny: Dolby AC3: (ja)
System-meny: Serienr: 018000010258 Boot ref: NBST4012.03 Hardw. ref: NHST40CD01.0 Loader ver: LG8NCD02 Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD Update ID: 01.81.01.1 OBS! NĂ€r ni har fyllt i "formulĂ€ret", glöm inte att skicka en kopia till CD! Gör detta HĂR!!!Tips: ljudnivĂ„n pĂ„ den analoga ljudutgĂ„ngarna pĂ„ min box var vĂ€ldigt lĂ„g, sĂ„ lĂ„g att jag trodde att den inte fungerade. LjudnivĂ„n justeras med fjĂ€rren och under "S/PDIF" (!) i ljudmenyn. Med analogt ljud sĂ„ försvinner drop-outs pĂ„ ljudet pĂ„ filmkanalerna.
Redigerat av Veritas, 10 June 2006 - 11:15.
Postad 10 June 2006 - 15:02
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
Veritas: Du skriver "favoriter funkar ej". Men genom att trycka pÄ hjÀrt-knappen sÄ vÀxlar du mellan totala listan och favoritlistan (som du sedan fÄr stega igenom med P+/P-). Men du kommer i alla fall fram snabbare till t.ex. hustruns favoritkanal BBC Food....
Postad 10 June 2006 - 16:13
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
I den andra trĂ„den har nĂ„gon pĂ„pekat att det inte blir nĂ„n textning pĂ„ CMore HD -kanalen. Men jag har inte textning pĂ„ de andra CD Film-kanalerna heller. Ăr det nĂ„gon av er som sett nĂ„n textning?
Och hur Àr det med textning pÄ SVT1 och SVT2 pÄ utlÀndska program. De kör vÀl ocksÄ med "digital textning"? SÄ det kanske inte heller funkar? Har inte sett nÄt sÄnt program Ànnu.
Postad 10 June 2006 - 19:11
bkd
-
bkd
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
Förutom nĂ„gra av de redan nĂ€mnda, saknade funktionerna, saknar jag sjĂ€lv timer-funktion för avspelning. Ăr ofta bortrest och vill dĂ„ kunna spela in serier och annat. Kommer det inte en sĂ„dan funktion, blir det definitivt retur av den hĂ€r boxen.
@hnn, har du stÀllt in i efterhand att du vill ha textning pÄ t.ex. Svenska? Hade inte heller text pÄ C+-kanalerna, men gick dÄ in i sprÄkmenyn och stÀllde in Svenska för undertexter.
Postad 10 June 2006 - 19:44
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
@hnn, har du stÀllt in i efterhand att du vill ha textning pÄ t.ex. Svenska? Hade inte heller text pÄ C+-kanalerna, men gick dÄ in i sprÄkmenyn och stÀllde in Svenska för undertexter.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack, jag var inte tillrÀckligt ihÀrdig. Nu funkar det! NÀr jag försökte förut sÄ var det alternativet grÄat och inte Ätkomligtk, men nu gick det. SBS-fel! (Skit Bakom Spakarna)
Postad 10 June 2006 - 19:47
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
Fördröjt ljudPĂ„ HD-kanalen Ă€r ljudet fördröjt (bĂ„de nĂ€r jag tar det direkt till TVn via HDMI, och nĂ€r jag tar ut det till min förstĂ€rkare via digital utgĂ„ng SPDIF. DĂ€remot Ă€r det synkat pĂ„ andra kanaler. Ăr det bara jag som har det problemet, eller Ă€r det allmĂ€nt? Hans
Postad 10 June 2006 - 19:53
Unregistered195549ad
-
Unregistered195549ad
-
Amatör
-
-
62 inlÀgg
jag har inte de problemet jag har synkat ljud till alla kanaler
Postad 10 June 2006 - 22:55
bkd
-
bkd
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
Fördröjt ljud
PÄ HD-kanalen Àr ljudet fördröjt (bÄde nÀr jag tar det direkt till TVn via HDMI, och nÀr jag tar ut det till min förstÀrkare via digital utgÄng SPDIF.
DÀremot Àr det synkat pÄ andra kanaler.
Ăr det bara jag som har det problemet, eller Ă€r det allmĂ€nt?
Hans
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du att ljudet kommer efter bilden (annars har ju en hel del problem med det omvÀnda förhÄllandet)? Har inte upplevt det problemet hos mig. Kör med Panasonic PV60 och en "gammal" Panasonic SA-HE9 förstÀrkare. Funkar kanon med AC3 pÄ HD-kanalerna, inga missynkningar alls.
Postad 11 June 2006 - 06:04
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
AngÄende FTA (Free To Air-kanaler):Jag Àr en gammal CD-kund, men har de sista 5 Ären kört egen box (Echostar och Samsung). DÀrför en frÄga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur Àr det med MPEG-2 boxen? Jag vill alltsÄ veta om det Àr av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara Àr brist pÄ tid vid framtagandet av HDTV-boxen.
Postad 11 June 2006 - 06:42
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
LĂ€rjunge
-
-
476 inlÀgg
AngÄende FTA (Free To Air-kanaler):
Jag Àr en gammal CD-kund, men har de sista 5 Ären kört egen box (Echostar och Samsung). DÀrför en frÄga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur Àr det med MPEG-2 boxen?
Jag vill alltsÄ veta om det Àr av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara Àr brist pÄ tid vid framtagandet av HDTV-boxen.
<{POST_SNAPBACK}>
CD:s Combobox duger utmÀrkt till att ta in valfria satelliter och kanaler. Med rÀtt CA-modul kan man Àven se Viasat, sÄ dÀr finns inga begrÀnsningar. Hade HD-boxen varit lika som Comboboxen hade jag varit nöjd.
Postad 11 June 2006 - 10:00
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Veritas: Du skriver "favoriter funkar ej". Men genom att trycka pÄ hjÀrt-knappen sÄ vÀxlar du mellan totala listan och favoritlistan (som du sedan fÄr stega igenom med P+/P-). Men du kommer i alla fall fram snabbare till t.ex. hustruns favoritkanal BBC Food....
<{POST_SNAPBACK}>
Bra tips, BBC food var det...  Förutom nĂ„gra av de redan nĂ€mnda, saknade funktionerna, saknar jag sjĂ€lv timer-funktion för avspelning. Ăr ofta bortrest och vill dĂ„ kunna spela in serier och annat. Kommer det inte en sĂ„dan funktion, blir det definitivt retur av den hĂ€r boxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Timerfunktion bör kunna lÀggas till i mjukvaran. Men jag skulle helst av allt vilja ha en HDD-box senare som enkelt kan spela in alla avsnitt av en serie "automatiskt". Men dÄ Àr ju kortet lÄst till mottagaren...skit! Fördröjt ljud
PÄ HD-kanalen Àr ljudet fördröjt (bÄde nÀr jag tar det direkt till TVn via HDMI, och nÀr jag tar ut det till min förstÀrkare via digital utgÄng SPDIF.
DÀremot Àr det synkat pÄ andra kanaler.
Ăr det bara jag som har det problemet, eller Ă€r det allmĂ€nt?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, inte pÄ mpeg-4 mottagaren, dÀremot sÄ kunde pÄ mpeg-2 tappa synk ibland och dÄ var man tvungen att starta om boxen. I mpeg-2 mottagaren kunde man Àven justera en fördröjning av ljudet i mottagaren. NÀr bilden skalas om i mottagaren frÄn t ex 1080i till 720P sÄ kan bildbehandling orsaka att bilden kommer efter ljudet som dÄ mÄste fördröjas. AngÄende FTA (Free To Air-kanaler):
Jag Àr en gammal CD-kund, men har de sista 5 Ären kört egen box (Echostar och Samsung). DÀrför en frÄga till er som kört box levererad av CD: Har dessa boxar möjlighet till att ta in fler satelliter och FTA? Hur Àr det med MPEG-2 boxen?
Jag vill alltsÄ veta om det Àr av princip som CD inte erbjuder detta, eller om det bara Àr brist pÄ tid vid framtagandet av HDTV-boxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Mpeg-2 boxen var en prototyp i jÀmförelse med mpeg-4 boxen, den kunde inte heller ta emot FTA. DÀremot sÄ har tidigare CD-boxar gjort det, man kunde t o m se Viasats kanaler i samma box tills dom böt system och började lÄsa korten till sina egna mottagare. Glöm inte att jÀmföra er box med de data som stÄr i första inlÀgget! Har nÄgon en annan mjukvara? Update ID? HÄrdvarunr? DÄ kan vi kanske avgöra om det finns flera versioner av boxen och kanske olika mjukvaror?. Vissa har ju t ex "otejpade boxar".
Postad 11 June 2006 - 11:15
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Jag har precis pratat med kundtjÀnst, hon jag pratade med hade inte hört talas om bild-störningar (drop-outs, att man tappar bild) utan bara problem med ljudet. Det kan bero pÄ att de flesta som ringt bara har provat att se pÄ filmkanalerna dÀr "bara" ljudet försvinner. Hon tyckte jag skulle kolla och boxen var instÀlld pÄ DVB-S2, vilket den Àr och Àven prova den medfÀljande HDMI-kabeln, jag har gjort det men ingen skillnad. Men eftersom hon inte har hört talas om bildproblem pÄ HD-kanalen sÄ bör nog alla som har det ringa eller maila till kundtjÀnst: telefon: 0770-33 22 11, kl 10-19 söndagar, mÄn-lör 10-21.
Redigerat av Veritas, 11 June 2006 - 11:16.
Postad 11 June 2006 - 12:52
bkd
-
bkd
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
AngÄende FTA (Free To Air-kanaler):
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har tills nu haft CDs gamla Grundig-hyrbox. PÄ den var det under flera Är inga problem, men efter firmware-uppdatering i höstas, gick det plötsligt bara att fÄ in kanaler ifrÄn Thor. Det var dock inte begrÀnsat till bara CDs egna kanaler pÄ Thor som med den nya HD-boxen.
Postad 11 June 2006 - 13:27
pege_amp
-
pege_amp
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
Bild via HDMI lÄser hela min box, fjÀrrkontroll och allt.
Via komponent funkar det klockrent pÄ bildsidan, ytterst fÄ "dropouts" eller hack.
AC3-ljudet dÀremot försvinner lite dÄ och dÄ.
Analoga ljudutgÄngen fungerar bra fast det Àr vÀldigt mycket lÀgre volym.
Jag har inga överklistrade "extra" utgÄngar pÄ baksidan sÄsom USB eller liknande.
C More HD saknar text, alla andra kanaler har text.
Ljudet jobbar CD pÄ iaf vad de sagt till mig...de visste dock inte vad som krÀvdes för att fixa till det, om det sköts automatiskt med en update eller inte.
(Att HDMI inte fungerar som det ska, kan KANSKE bero pÄ att jag har en konvertering till DVI
eftersom projektorn inte har HDMI in.
Jag fick dock enbart tag pÄ HDMI--->DVI singellink.
Skall prova med HDMI--->DVI Duallink sÄ fort jag fÄr tag i en kabel. Dock borde det inte lÄsa hela boxen sÄ den blir helt knÀpp)
Postad 11 June 2006 - 15:20
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Har dropouts och tappar ljudet dÄ och dÄ. Problemen tycks öka med tiden men ÄterstÀlls delvis vid kanalbyte eller av/pÄslag av boxen. Signalstyrkan relativt konstant men fÀrgindikatorn för kvalite vandrar mellan röd-orange-grön.
Har testat med kortare parabolkabel, fr 30 till 15 meter med liten förbÀttring dock vandrar röd-orange-grön fortfarande. Verkar som signalen Àr svajig eller ostadig pÄ nÄgot sÀtt. Har Àven vinklat om parabolen (Europa) utan förbÀttring, bor i södra delen av landet. Synd, för bild och ljud kanon nÀr det fungerar.
Har i stort samma versioner, update id, mm som ovan dock skiljer;
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: nej
NÄgot lÀgre Signalstyrka: 153
NÄgon som upplever samma problem med fÀrgindikatorn?
Postad 11 June 2006 - 16:07
c0ol
-
c0ol
-
AnvÀndare
-
-
144 inlÀgg
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box
Fel: Drop-out pÄ ljud var 10:e minut pÄ HD-kanalen, Drop-outs pÄ ljud pÄ C+ filmkanaler, enbart pcm-ljud pÄ filmkanaler.
Saknas: EPG, text-tv, FTA gÄr ej att fÄ in med boxen, ingen kanallista,
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), en LNB
Diseq: Nej
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI
Ljud: S/PDIF till receiver
BOX:
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: Nej, har ingen USB, nÀtverks utgÄng
Signalstyrka: 153
Bildmeny:
HD-utgÄng: (ja)
HD-upplösning: 720P
TV-format: 16:9
S-video: Nej PAL
Ljudmeny:
Dolby AC3: (nej)
System-meny:
Serienr: 018000021909
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD
Update ID: 01.81.01.1
Postad 11 June 2006 - 16:26
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
pege_amp: Projektorn har HDCP? Jag körde förut med en enkel DVI-HDMI övergÄng frÄn Clas Ohlson pÄ mpeg-2 boxen utan problem. Bildsignalen i DVI och HDMI Àr likadan, sÄ den behöver inte konverteras. Lassemangan: Det lÄter som om du behöver göra nÄgot Ät parabolen, jag hade 159 pÄ en taskigt injusterad parabol och har nu 163 med en mer noggrann justering. Jag har en vanlig 90 cm CD-parabol, dock med tvÄ stycken lnb. Signalstyrkan Àr hur stabil som helst frÄn min parabol, men jag har trots det drop-outs pÄ bild och ljud pÄ HD-kanalen. c0ol: Tack! Jag har ringt kundtjÀnst Ànnu en gÄng och meddelat att deras tips inte fungerade. Dom ville att jag skulle undersöka om jag hade drop-outs pÄ "vanliga kanaler" ocksÄ, sÄ jag sÄg första halvlek i Holland-matchen pÄ TV4 (sdtv), inga drop-outs. Inget DD-ljud heller, vilket jag tror att det borde ha varit. (SVT sÀnder iaf fotbollen med DD5.1 ljud, men det funkar inte heller pÄ mpeg-4 boxen). Hon jag pratade med ville att jag skulle ringa imorgon dÄ teknikerna jobbade, jag uppmanar alla att ringa som har samma problem! Hon sade ocksÄ att dom jobbar pÄ ljudproblemet.
Postad 11 June 2006 - 16:29
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlÀgg
Fel: Drop-out pÄ ljud en ggr/dygn, bild pÄ oftast 4:3 utom i vissa fall. VÀljer jag 16:9 pÄ bÄde TV och Box sÄ vil jag ha 16:9 och inte 4:3. Ingen inspelning via SCART.
Saknas: Text-tv, FTA gÄr att fÄ in med boxen och ett kort (Med Comhems kalekort fÄr jag in frÄn Thor: BBC World, Lifestyle, Gospel Channel, Visjon Norge, MooobyTV, och CCTV9)
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol (50/60 cm), en LNB
Diseq: Nej
Bild: HDMI/DVI
BOX:
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: Nej
Signalstyrka: 123 (HD kanalen)
Bildmeny:
HD-upplösning: 1080i
System-meny:
Serienr: 018000021XXX
Redigerat av staffanw, 19 January 2008 - 17:11.
Postad 11 June 2006 - 17:08
Unregistered91084b0d
-
Unregistered91084b0d
-
AnvÀndare
-
-
112 inlÀgg
Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box Fel: Drop-out pĂ„ Canal+ kanalerna med analogt ljud via HDMI, Inget ljud pĂ„ Svt1+2 Tv4 och HD kanalen med digitalt (AC3 ikryssat) ljud via HDMI. HD Kanalen funkar kanon med AC3 till förstĂ€rkare, ĂVEN BILDEN Ă€r kanon. Saknas: EPG, text-tv, FTA gĂ„r ej att fĂ„ in med boxen, ingen kanallista, HĂ
RDVARA: Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), en LNB Diseq: Nej Ser HD-kanalen via: satellit Bild: HDMI Ljud: Analogt (ingen AC3 ikryssad) via HDMI förutom nÀr jag kör S/PDIF till receiver. BOX: Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: Nej Signalstyrka: 180-181 om det Level som Àr signalstyrka? Signalkvalitet: 14+ av 20 Bildmeny: HD-utgÄng: (ja) HD-upplösning: 720P TV-format: 16:9 S-video: Nej PAL Ljudmeny: Dolby AC3: JA nÀr jag kör via S/PDIF till förstÀrkare System-meny: Serienr: 018000014952 Boot ref: NBST4012.03 Hardw. ref: NHST40CD01.0 Loader ver: LG8NCD02 Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD Update ID: 01.81.01.1
Redigerat av Unregistered91084b0d, 11 June 2006 - 21:57.
Postad 11 June 2006 - 18:28
Galten
-
Galten
-
LĂ€rjunge
-
-
338 inlÀgg
Fel: Drop-out pÄ bild och ljud var 5-10:e minut pÄ HD-kanalen, Drop-outs pÄ ljud pÄ C+ filmkanaler,
Endast 4:3 bild pÄ TV4 TV1 TV2 16:9 pÄ HD och filmkanalerna
Saknas: EPG, text-tv, FTA gÄr ej att fÄ in med boxen, ingen kanallista, "favoriter" funkar ej.
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), dubbla LNB.
MikrovÄgshuvud/LNB: Digiality 0,6 dB
Diseq: Ja,
BOX:
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: ja
Signalstyrka: 161
Bildmeny:
S-video: (ja)
Ljudmeny:
Dolby AC3: (ja)
System-meny:
Serienr: 018000010324
Postad 11 June 2006 - 18:57
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Staffanw,*Goffe*,Galten: Tack för er input! FrÄga: c0ol, staffanw, *Goffe*, har ni inga drop-outs pÄ bilden pÄ HD-kanalen? *Goffe*, du har inte skrivit serienr, fyll gÀrna i detta Àven om du avrundar till nÀrmaste 100-tal. Det Àr för tidigt att dra nÄgra slutsatser, men om c0ol, staffanw och *Goffe* inte har drop-outs pÄ bilden pÄ HD-kanalen sÄ verkar det som om boxar med högre serienr (slutar pÄ...21000) och utan tejpade utgÄngar pÄ baksidan fungerar lite bÀttre Àn dom med tejpade utgÄngar och lÀgre serienr (ca: ...10000). D v s sÀga likadana boxar som min och din, Galten. Intressant! Fler fÄr gÀrna lÀmna uppgifter!
Postad 11 June 2006 - 19:26
c0ol
-
c0ol
-
AnvÀndare
-
-
144 inlÀgg
Nej bilden Àr utmÀrkt och hÀnger alltid med, det Àr ljudet som försvinner, fÄr byta kanal och sedan tebax till HD-kanalen sÄ kommer ljudet tebax
Postad 11 June 2006 - 19:36
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlÀgg
pefekt bild hela tiden pÄ HD-kanalen d.v.s. inga drop-outs.
/staffan
Postad 11 June 2006 - 19:48
gauss
-
gauss
-
Amatör
-
-
97 inlÀgg
Fel: Tappar ljud först och dÀrefter Àven bild pÄ HD kanalen (vilket Àr nÀstan den enda kanalen jag har tittat pÄ). Boxen sÀger att den inte kan hitta referenstransponder samt att signaöstyrkan Àr för lÄg. Bild finns pÄ övriga kanaler! Detta har intrÀffat 3 gÄnger nu och har lösts genom att dra ur nÀtkontakten till boxen. Finns ljud via RCA utgÄngen? Har ocksÄ noterat att om jag vÀljer ljud ut via S/PDIF sÄ fÄr jag inget ljud ut via HDMI. Kanske ska det vara sÄ? Har bara testat bild o ljud via HDMI direkt till TV, dvs. fler fel kan finnas.
Saknas: EPG, text-tv, ingen kanallista. En del grejor har jag inte testat!
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol MikrovÄgshuvud/LNB: ? Diseq: ? (Ja, tror jag) Ser HD-kanalen via: satellit Bild: HDMI Ljud: HDMI
BOX:
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: nej Signalstyrka: 115
Bildmeny: HD-utgÄng: (ja) HD-upplösning: 1080i TV-format: 16:9 AUX scart: PAL
System-meny: Serienr: 018000015299 Boot ref: NBST4012.03 Hardw. ref: NHST40CD01.0 Loader ver: LG8NCD02 Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD Update ID: 01.81.01.1
Utöver problemen ovan sÄ har jag ingen text pÄ C More HD, funkar dock pÄ övriga C+ kanaler. Vad gÀller HD kanalen sÄ har jag inget hack i vare sig bild och ljud, dÀremot sÄ förvinner ju bÄde ljud och bild emellanÄt (3 gÄnger sedan from igÄr kvÀll), dock permanent sÄ jag vill inte kalla det drop-out. Reset genom att dra ut nÀtkontakten fixar problemet.
Postad 11 June 2006 - 19:54
tlsv
-
tlsv
-
Wannabe
-
-
32 inlÀgg
Inga drop-outs pÄ analogt ljud, kan inte testa digitalt förrÀn nÀsta vecka. Kanonbild inga hack, ej text pÄ CHD.
Egen parabol 90cm, tvÄ lnb , diseq.
Bild: HDMI/DVI
Ljud:analog stereo
Ingen tejp
Signalstyrka: 162
Serienr: 018000021743
Boot: NBST4012.03
Hardw: NHST40CD01.0
Loader: LG8NCD02
Mjukv: Vx1.1-CD
Updateid: 01.81.01.1
Postad 11 June 2006 - 20:54
Unregistered91084b0d
-
Unregistered91084b0d
-
AnvÀndare
-
-
112 inlÀgg
Hd kanalen funkar klockrent. Det Ă€r bara ljudet pĂ„ Canal+ som strular. Har uppdaterat min box profil med Serienr: 018000014952 Ăr det LEVEL som Ă€r = signalstyrka Mina knappar pĂ„ boxen funkar inte, det Ă€r som det inte fanns nĂ„got bakom.
Redigerat av Unregistered91084b0d, 11 June 2006 - 21:56.
Postad 11 June 2006 - 21:46
starg4ze
-
starg4ze
-
Wannabe
-
-
21 inlÀgg
Jobbigast Àr helt klart drop out pÄ bild och ljud pÄ HD-Kanalen. Har i princip bara kollat pÄ Fotboll Àn, men den(1 st) film jag sett pÄ C+-HD fungerade. Dock ingen textning.
Fel: Drop-out pÄ bild och ljud var 5-10:e minut pÄ HD-kanalen.
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol (90 cm?), dubbla LNB.
Ljud: HDMI till reciever
BOX:
Signalstyrka: 177
Bildmeny:
Ljudmeny:
System-meny:
Serienr: 01800001219x
Postad 11 June 2006 - 22:16
gauss
-
gauss
-
Amatör
-
-
97 inlÀgg
I tillÀgg till vad jag skrev i min tidigare post sÄ har jag nu kikat lite pÄ en film pÄ Canal+. JodÄ, dÀr Àr smÄ drop-outs pÄ ljudet (via HDMI), vet inte hur pass frekvent för sÄ lÀnge orkade jag inte titta. Noterade en pÄ de c:a 5-10 minuter jag kollade. Bilden var det inga problem med.
Redigerat av gauss, 11 June 2006 - 22:16.
Postad 11 June 2006 - 22:20
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Tack till samtliga som lÀmnat uppgifter! Till er som frÄgat: ja, "level" Àr signalstyrkan. Litet tips: fotbolls-vm sÀnds i 720P sÄ anvÀnd gÀrna den instÀllningen, sÀrskilt om ni har en display som ligger nÀrmast 720P! Skulle jag skicka ut 1080i frÄn boxen till min HS60 (720P) skulle det se ut sÄ hÀr: UtsÀndning 720P ----> Box konverterar till 1080i ----> projektor konverterar tillbaka till 720P. ...som ni ser sÄ konverteras signalen upp-och-ner i onödan! C More HD dÀremot sÀnds i 1080i, testa er fram vilken utsignal frÄn boxen som ger bÀst bild, det beror pÄ om boxen eller projektorn har bÀst deinterlacing/skalning. gauss: Har du verkligen bara 115 i signalstyrka?  ...eller 151 kanske? Hittills sÄ verkar det fortfarande stÀmma att alla som har en tejpad box med lÄgt serienummer har drop-outs pÄ HD-kanalen, i snitt var 4-5 minut. Högre serienummer och otejpade boxar har inte detta problem pÄ HD-kanalen. Hittills har Goffe det lÀgsta serienumret med en otejpad box, 14952.
Detta Ă€r mycket intressant och kan betyda att det Ă€r skillnad pĂ„ boxarna trots att hĂ„rdvara och mjukvara verkar ha samma versionsnummer pĂ„ alla boxar. Ăvriga problem verkar vara gemensamma för alla boxar.
Postad 11 June 2006 - 22:24
pege_amp
-
pege_amp
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
Ja, min projektor har HDCP
med konvertering av HDMI--->DVI menade jag alltsÄ bara kabeln-skiftning
jag vet att signalen Àr samma pÄ dvi och hdmi, bara det att hdmi hanterar ljud ocksÄ och
klarar oftast lite lÀngre kabellÀngd.
frÄn box ser det ut sÄ hÀr just nu pga. att jag inte handlat in nÄgon ny kabel:
hdmi male ---> dvi male, 2 meter lÄng, dvi male ---> M1, 10 meter lÄng (M1=utökad dvi).
och den första kabeln Àr single-link
ska försöka prova med nÄgot annat innan jag felanmÀler boxen, ska testa pÄ grannens lcd ocksÄ...
Postad 11 June 2006 - 22:27
NorrlÀnningen
-
NorrlÀnningen
-
Wannabe
-
-
40 inlÀgg
HĂ
RDVARA:
Parabol: Parabol (120 cm), Twin-LNB.
MikrovÄgshuvud/LNB: ALP 0,5 dB
Diseq: Motorparabol
Bild: HDMI till proj Sony HS-50 och komponent till LCD tvn
BOX:
Signalstyrka: nu mkt bra 173
Bildmeny:
S-video: (ja)
Ljudmeny:
System-meny:
Serienr: 018000013575
Perfekt bild och ljud men nÀr man zappar hoppar ibland det analoga ljudinstÀllningen in pÄ receivern (Harmon-Kardon DPR-2000) och ett j-kla oljud uppstÄr men det Àr bara att koppla tillbaka det digitala ljudet pÄ receiver sÄ Àr allt ok igen, men det Àr irriterande. Loop-throut fungerar av och till. Bra signal styrka pÄ andra satelliter men inga kanaler söks in.
Tidigare Mpeg-2 Hdtv box Force 505S-HD: PÄ den var det inga poblem att ta in FTA kanaler pÄ alla satelliter.
Inte lyckats spela in pÄ min hÄrddiskinspelaren frÄn scart pÄ CDs Mpeg-4 box.
Postad 11 June 2006 - 22:30
gauss
-
gauss
-
Amatör
-
-
97 inlÀgg
Jo, signalstyrkan var 115-116. Verkar lite klent jÀmfört med resten.
Postad 11 June 2006 - 23:25
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Har rensat parabolen och kör nu endast med en LNB i centrum. Har fÄtt upp signalen till 161. Signalkvalitet bÀttre men fortfarande kÀnslig och fladrar ivÀg till lÄg och dÄlig ibland vilket verkar resultera i frusen bild/tappat ljud. Undrar om min tallrik och/eller lnb:er behöver bytas, klarar inte av att krÀma ur mer trots fri horisont söder ut över hav pÄ vÀstkusten.
Kan köra HDMI + Komponent + Scart samtidigt till tre olika enheter - har inte testat inspelning. Viss pÄverkan om resp enhet Àr kopplad o pÄslagen dÄ boxen sÀtts pÄ. LÀste att nÄgon frÄgade kring detta. Beter sig ungefÀr lika som nÀr en PC:n kÀnner kringutrustning vid uppstart.
Har kört loop through pÄ satsignalen men endast fÄtt en mottagare att fungera i taget. Iofs ganska OK, dvs vill jag kolla andra satellitrar lÄter jag hd-boxen vara av - och viseversa. Behöver inte fysiskt flytta parabolsladden.
HĂ
RDVARA:
Parabol: Parabol (105 cm), 4 Singel-LNB.
MikrovÄgshuvud/LNB: 0,6 dB
Diseq: Ja
Bild: HDMI till LG42 och komponent till proje
BOX:
Signalstyrka: nu 162
Bildmeny:
HD-upplösning: 720p
S-video: (nej)
Ljudmeny:
System-meny:
Serienr: 018000024580
Postad 12 June 2006 - 06:43
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlÀgg
Jo, signalstyrkan var 115-116. Verkar lite klent jÀmfört med resten.
<{POST_SNAPBACK}>
jag har 122-123 pÄ HD-kanalen och 145 pÄ andra, men dÄ jag har har vÀldigt fÄ problem sÄ vill jag inte röra tallriken nu under vm  utan det fÄr vÀnta. Signalstapeln ligger mitt imellan Min och Max och Àr stÀndigt grön. /staffan
Postad 12 June 2006 - 07:26
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
Litet tips: fotbolls-vm sÀnds i 720P sÄ anvÀnd gÀrna den instÀllningen, sÀrskilt om ni har en display som ligger nÀrmast 720P! Skulle jag skicka ut 1080i frÄn boxen till min HS60 (720P) skulle det se ut sÄ hÀr:
UtsÀndning 720P ----> Box konverterar till 1080i ----> projektor konverterar tillbaka till 720P.
...som ni ser sÄ konverteras signalen upp-och-ner i onödan! C More HD dÀremot sÀnds i 1080i, testa er fram vilken utsignal frÄn boxen som ger bÀst bild, det beror pÄ om boxen eller projektorn har bÀst deinterlacing/skalning.
Intressant! Jag visste inte att HD-kanalen och Cmore HD sÀnds i olika format. Jag anvÀnder en LG 42PX5R Plasma-TV (som stödjer 1080i, 720p och 576p) men om jag stÀller boxen pÄ 720p sÄ hoppar bilden nÀstan hela tiden (pÄ bÄda kanalerna), sÄ jag kör konstant 1080i, med bra resultat.
Redigerat av Unregistered8bb2ec52, 12 June 2006 - 07:36.
Postad 12 June 2006 - 07:29
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
Hittills sÄ verkar det fortfarande stÀmma att alla som har en tejpad box med lÄgt serienummer har drop-outs pÄ HD-kanalen, i snitt var 4-5 minut. Högre serienummer och otejpade boxar har inte detta problem pÄ HD-kanalen. Hittills har Goffe det lÀgsta serienumret med en otejpad box, 14952.
Detta Ă€r mycket intressant och kan betyda att det Ă€r skillnad pĂ„ boxarna trots att hĂ„rdvara och mjukvara verkar ha samma versionsnummer pĂ„ alla boxar. Ăvriga problem verkar vara gemensamma för alla boxar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en förtejpad box med serienummer 018000011371 men har inte sett till nÄgra dropouts vare sig pÄ ljud eller bild. Signalstyrka: 183 System-meny: Serienr: 018000011371 Boot ref: NBST4012.03 Hardw. ref: NHST40CD01.0 Loader ver: LG8NCD02 Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD Update ID: 01.81.01.1
Redigerat av Unregistered8bb2ec52, 12 June 2006 - 07:39.
Postad 12 June 2006 - 07:38
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
LasseMangan: Konstigt, Àr parabolen vindkÀnslig? I sÄ fall borde problemen försvinna nÀr det Àr vindstilla. Annars kan det vara nÄgot fel pÄ utrustningen om signalen fladdrar, du har iaf bra signalstyrka. UngefÀr samma som mig fast signalen hos mig Àr som frusen pÄ 163. Fladdrig signal kan ocksÄ bero pÄ fukt i nÄgon skarv (inte lika troligt).
Jag har kört loop-thruogh tidigare dÄ jag hade Viasat och Canal Digital samtidigt, dÄ kunde jag bara ha en mottagare pÄslagen Ät gÄngen. Jag tror t o m att jag var tvungen att ha slÄ av den första mottagaren innan jag slog pÄ den andra. Jag hade en diesq-switch och jag gissar att om bÀgge mottagarna var pÄ sÄ försökte bÄde styra switch och lnb (polarisation).
hnn: plasman trivs uppenbarligen bÀttre med 1080i och dÄ Àr det rÀtt instÀllning för dig!
Postad 12 June 2006 - 07:50
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Jag har en förtejpad box med serienummer 018000011371 men har inte sett till nÄgra dropouts vare sig pÄ ljud eller bild.
Signalstyrka: 183
System-meny: Serienr: 018000011371 Boot ref: NBST4012.03 Hardw. ref: NHST40CD01.0 Loader ver: LG8NCD02 Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD Update ID: 01.81.01.1
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, första boxen som Àr tejpad och som inte tappar bild (eller ljud!), undantaget som bekrÀftar regeln? LÀgre serienr Àn starg4ze som har 1219x. Du har dock vÀldigt bra signalstyrka, 183. Vad har du för parabol, storlek, lnb? hnn: har du inga drop-outs pÄ filmkanalerna heller? Funkar DD-ljudet pÄ filmkanalerna?
Postad 12 June 2006 - 08:18
Möckhult City
-
Möckhult City
-
Amatör
-
-
85 inlÀgg
Fel: Drop-out pÄ bild och ljud var 5-10:e minut pÄ HD-kanalen, Drop-outs pÄ ljud pÄ C+ filmkanaler, enbart pcm-ljud pÄ filmkanaler.
Saknas: EPG, text-tv, FTA gÄr ej att fÄ in med boxen, ingen kanallista.
HĂ
RDVARA:
Parabol: CD:s egen parabol Àldre modell typ 1997 (90 cm?), dubbla LNB.
MikrovÄgshuvud/LNB: Digiality 0,6 dB
Diseq: ???
Bild: HDMI==>DVI==>LG JT-92 Projje
Ljud: S/PDIF till receiver Yamha RX-V 675
BOX:
Förtejpade utgÄngar pÄ baksidan: Nej
Signalstyrka: 157
Bildmeny:
S-video: anvÀnds ej
Ljudmeny:
System-meny:
Serienr: 018000021339
Boot ref: NBST 4012.03
Hardw. ref: NHST40CD010
EDIT: System meny och nerÄt.
Redigerat av Möckhult City, 16 June 2006 - 06:03.
Postad 12 June 2006 - 08:18
bkd
-
bkd
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
Argh, jag skulle ha noterat mina detaljer nÀr jag var hemma i helgen, kan tyvÀrr inte bidra förrÀn jag kommer hem pÄ fredag.
Hur som helst, jag tror inte pÄ att drop-outs pÄ HD-kanalen har med signalstyrkan att göra. SjÀlv har jag 79 i styrka (ligger en liten bit över min), men Àr grön. Alla andra kanaler fungerar perfekt i nÀstan alla avseenden (förutom tvÄ ljudproblem pÄ C+-kanalerna; ingen AC3 och korta bortfall av ljud, som fler har rapporterat om). Jag fÄr kort bortfall av ljud och bild pÄ HD-kanalen ca var 4-6 minut. Varje sÄdant bortfall varar ca 2-3 sekunder innan bild och ljud Àr tillbaka.
Om nu flera har dubbla signalstyrkan jÀmfört med mig och fortfarande har samma problem, tror jag inte att det Àr detta som spökar. För mig fungerar dessutom Cmore HD helt perfekt (förutom avsaknad av textning dÄ).
Har inte tÀnkte sÄ mycket pÄ det sjÀlv förut, men fÄr ni andra drop-outs Àven pÄ demoslingan pÄ HD-kanalen?
Postad 12 June 2006 - 08:25
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
bkd: har du en tejpad box? Vi kanske skall förklara vad som menas med en "tejpad box": pÄ baksidan sÄ har vissa utgÄngar, USB, nÀtverk mm, tejpats igen med en "tejp" (dekal) i silver.
Postad 12 June 2006 - 08:25
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
Jag har en förtejpad box med serienummer 018000011371 men har inte sett till nÄgra dropouts vare sig pÄ ljud eller bild.
Signalstyrka: 183
System-meny: Serienr: 018000011371 Boot ref: NBST4012.03 Hardw. ref: NHST40CD01.0 Loader ver: LG8NCD02 Mjukv. ver: Vx1.1.1-CD Update ID: 01.81.01.1
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, första boxen som Àr tejpad och som inte tappar bild (eller ljud!), undantaget som bekrÀftar regeln? LÀgre serienr Àn starg4ze som har 1219x. Du har dock vÀldigt bra signalstyrka, 183. Vad har du för parabol, storlek, lnb?
hnn: har du inga drop-outs pÄ filmkanalerna heller? Funkar DD-ljudet pÄ filmkanalerna?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en gammal klassisk Nordenparabol som jag köpte med den första CD-boxen för 5-6 Är sedan, tvÄ LNB som gÄr via en LNB-switch för samkörning med parabol nr 2 (med ytterligare 2 LNB). FrÄga mig inte om mÀrken, vet inte. LÄng kabel in i huset, sÀkert 25 m. Men jag har nÀstan fri horisont mot söder, kanske dÀrför jag har sÄ bra signalkvalitet. Jag har hittills inte mÀrkt nÄgra ljud-dropouts nÄnstans. Men jag har hittills kört utan Dolby Digital, det var först i gÄr kvÀll jag upptÀckte att jag mÄste stÀlla om till AC3 för att fÄ Dolby Digital. Men nÀr jag nu pÄ morgonen lyssnade igenom kanalerna lite kort, sÄ lÄter det faktiskt lite konstigt pÄ Canal+Film3 (smÄ hack i ljudet lite dÄ och dÄ), men inte pÄ nÄgra andra kanaler. Jag har DD2 pÄ SVT1 och SVR2, DD5 pÄ HD-kanalen och C More HD, och vanligt stereoljud pÄ filmkanalerna (men det sÀnds inget pÄ CMore1 och Cmore2 just nu). Skall fortsÀtta lyssna ordentligt nu nÀr jag slagit om till DD och rapportera.
Redigerat av Unregistered8bb2ec52, 12 June 2006 - 08:38.
Postad 12 June 2006 - 08:30
bkd
-
bkd
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
bkd: har du en tejpad box? Vi kanske skall förklara vad som menas med en "tejpad box": pÄ baksidan sÄ har vissa utgÄngar, USB, nÀtverk mm, tejpats igen med en "tejp" (dekal) i silver.
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry Veritas, kan tyvÀrr inte kolla förrÀn pÄ fredag, men jag tror till 90% att den Àr otejpad, annars hade jag nog lagt mÀrke till det... tror jag.
Postad 12 June 2006 - 08:51
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
AnvÀndare
-
-
102 inlÀgg
OK, jag HAR kraftiga ljudbortfall pÄ HD-kanalen nu nÀr jag gÄtt över till att köra Dolby Digital till min AV-förstÀrkare!! Jag lÀmnade HD-kanalen pÄ och gick och kokade kaffe, tillbaka igen sÄ var ljudet borta och DD-indikatorn slÀckt pÄ stÀrkaren. Trodde jag gjort nÄt fel, men sen hÀnde det en gÄng till! Och ljudet kommer INTE tillbaka av sig sjÀlv, Àr tvungen att byta kanal. MÀrker dock inget sÄdant problem pÄ CMore HD. Det blir ÄtergÄng till vanligt PCM-ljud tills det Àr fixat...
Postad 12 June 2006 - 08:58
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
hnn: det hÀnder för mig ibland ocksÄ, nÀr jag har haft en drop-out av bild och ljud sÄ kommer bilden tillbaka, men inte DD-ljudet. Det enda sÀttet att fÄ tillbaka ljudet Àr dÄ att byta kanal fram och tillbaka. Det sker dock inte sÄ ofta, kanske en gÄng per halvlek (dvs 45 minuter). Det sker alltid i samband med att jag Àven tappar bild.
Redigerat av Veritas, 12 June 2006 - 09:05.
Postad 12 June 2006 - 09:26
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Argh, jag skulle ha noterat mina detaljer nÀr jag var hemma i helgen, kan tyvÀrr inte bidra förrÀn jag kommer hem pÄ fredag.
Hur som helst, jag tror inte pÄ att drop-outs pÄ HD-kanalen har med signalstyrkan att göra. SjÀlv har jag 79 i styrka (ligger en liten bit över min), men Àr grön. Alla andra kanaler fungerar perfekt i nÀstan alla avseenden (förutom tvÄ ljudproblem pÄ C+-kanalerna; ingen AC3 och korta bortfall av ljud, som fler har rapporterat om). Jag fÄr kort bortfall av ljud och bild pÄ HD-kanalen ca var 4-6 minut. Varje sÄdant bortfall varar ca 2-3 sekunder innan bild och ljud Àr tillbaka.
Om nu flera har dubbla signalstyrkan jÀmfört med mig och fortfarande har samma problem, tror jag inte att det Àr detta som spökar. För mig fungerar dessutom Cmore HD helt perfekt (förutom avsaknad av textning dÄ).
Har inte tÀnkte sÄ mycket pÄ det sjÀlv förut, men fÄr ni andra drop-outs Àven pÄ demoslingan pÄ HD-kanalen?
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker ÀndÄ att du utgör första undantaget hittills frÄn slutsatsen - ju sÀmre signalstyrka desto större problem med dropouts och ljudproblem. Jag har plockat bort 3 LNB:er (kör med en), bytt kabel, skruvat och vridit i alla kopplingar och har fÄtt viss stabilisering av signalstyrka och kvalite. LÄter som folk dock anvÀnder relativt gamla prylar i parabol och LNB och utan större problem. Hade en fundering annars att nÀr datamÀngden nu Àr 4 ggr större pÄ HD-kanalen sÄ kanske gamla LNB:er med högre brustal (>0.5 dB) börjar fÄ problem. Veritas: Jag hÄller med om att tvÄ mottagarna vid loop through troligen samtidigt försöker styra switch och lnb (polarisation), vilket förstÄss ej borde fungera. bkd: Intressant tanke med drop-outs Àven pÄ demoslingan pÄ HD-kanalen? Jag har inte noterat samma problem under demoslingan Àven om man inte sitter och glor pÄ den mer Àn ett par minuter (ej 2*45 min). Detta skulle indikera problem snarare i central utsÀndning och signalhantering Àn i utrustning, firmware, etc. vad sÀger ni andra?
Postad 12 June 2006 - 09:59
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Jag har faktiskt sett en drop-out pÄ demo-slingan, men bara en (1). Men, som sagt, man sitter inte och tittar pÄ den lÀngre Àn 4-5 minuter. Jag har dÀremot inte sett en drop-out pÄ C More HD (som sÀnds i mpeg-2), jag har inte sett en hel film Ànnu med nya boxen (tejpad box), nÄgon som har gjort det? Problem? IgÄr sÀndes en hollÀndsk film pÄ C More HD, det var nog inte sÄ höga tittarsiffror pÄ den eftersom textningen inte funkar!
Jag har pratat med KundtjÀnst igen, dom meddelade Ànnu en gÄng att "dom inte hade hört talas om bildproblem pÄ HD-kanalen, bara ljudproblem." Ring om ni har problem! Killen jag pratade med trodde dock att ljudproblemet och bildproblemet kan ha samma orsak, d v s ett fel i mjukvaran. Dom hÄller f ö pÄ att ta fram en ny version men han kunde inte sÀga nÀr den skulle vara klar.
LasseMangan: Jag hade tÀnkt anvÀnda dessa problem som ursÀkt för att köpa nya lnb med lÀgre brusfaktor! Jag tror dock inte att det löser problemen!
Redigerat av Veritas, 12 June 2006 - 10:00.
Postad 12 June 2006 - 10:01
bkd
-
bkd
-
LĂ€rjunge
-
-
460 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker ÀndÄ att du utgör första undantaget hittills frÄn slutsatsen - ju sÀmre signalstyrka desto större problem med dropouts och ljudproblem.
Jag har plockat bort 3 LNB:er (kör med en), bytt kabel, skruvat och vridit i alla kopplingar och har fÄtt viss stabilisering av signalstyrka och kvalite. LÄter som folk dock anvÀnder relativt gamla prylar i parabol och LNB och utan större problem. Hade en fundering annars att nÀr datamÀngden nu Àr 4 ggr större pÄ HD-kanalen sÄ kanske gamla LNB:er med högre brustal (>0.5 dB) börjar fÄ problem.
Veritas: Jag hÄller med om att tvÄ mottagarna vid loop through troligen samtidigt försöker styra switch och lnb (polarisation), vilket förstÄss ej borde fungera.
bkd: Intressant tanke med drop-outs Àven pÄ demoslingan pÄ HD-kanalen? Jag har inte noterat samma problem under demoslingan Àven om man inte sitter och glor pÄ den mer Àn ett par minuter (ej 2*45 min). Detta skulle indikera problem snarare i central utsÀndning och signalhantering Àn i utrustning, firmware, etc. vad sÀger ni andra?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en hel del pryttlar som dÀmpar signalen. Har inte orkat fixa till en bÀttre lösning eftersom det hela har fungerat helt perfekt i 1,5 Är nu. Som jag ser det sÄ borde ju jag, men min jÀttedÄliga signalstyrka, ha katastrofala problem med HD-kanalen. Dessutom tycker jag inte att CMore HD borde fungera sÄ bra som den gör hos mig, om det nu handlar om Bitraten och informationsmÀngden. Om jag har tid och möjlighet till helgen, ska jag prova att dra en rak kort kabel utan switchar, signalfördelare, frekvensdelare m.m.  Jag kikade ett par varv pÄ demoslingan i helgen, sen tröttnade jag. Under den tiden intrÀffade i alla fall inga drop-outs, men det kan ju ha varit en tillfÀllighet. Det var i alla fall dÀrför tanken slog mig att det kanske bara Àr sÄ enkelt att det Àr problem med sÀndningen frÄn Tyskland. Edit: Fast med tanke pÄ att mÄnga i trÄden har rapporterat att de inte har nÄgra som helst problem med bortfall av bilden sÄ kanske det ÀndÄ Àr nÄgot signal-, hÄrdvaru-, eller program-fel.
Redigerat av bkd, 12 June 2006 - 10:11.
Postad 12 June 2006 - 10:09
Veritas
-
Veritas
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
SÄ hÀr ser f ö en "otejpad" box ut: (En tejpad box har en silvertejp mellan CE-mÀrket och HDMI-utgÄngen)  FrÄn Prylportalens "test".
Postad 12 June 2006 - 11:03
LasseMangan
-
LasseMangan
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Veritas: Jag hade samma tankar och hade redan lagt upp en lÄng bestÀllningslista pÄ prylar hos Satellitproffsen, men gÄr nog inte att motivera nu ... (byby Toroidal T90 paket med Titanium LNB, etc.).
Har istÀllet plockat ner Europaparabolen med sina fyra LNB:er i sina bestÄndsdelar och granskat, tvÀttat, bytt lÀtt korriderade kablar och kopplingar. Nu upp pÄ taket igen för Ätermontering och ny satellitsökning. Tur att jag Àr hemma för vila pga skenande diskbrÄck - dock med en nÀve vÀrktabletter i magen.
Ringde en signal till CD för att höra om de inte hade lust att skicka nya satprylar eftersom jag som gammal kund ej fÄtt nÄgot förutom utökat engagemanget med dyr box - 3,500 kr och tvÄ stegs uppgradering och lÄsning av kanalpaket. De hade ingen lust men gav en öppning om nÄgot dom kallar sommarstugepaket som hon kanske skulle kunna fixa
FÄr se om det dimper ned en 35 cm parabol i slutet av veckan ...
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|