Skulle vara skoj att starta servern från HTPC:n via LAN.
Är det möjligt? Hur gör man?
Om man tittar på routern så lyser anslutningen till servern även när datorn är avstängd.
Jag har en ScaleroX.
Postad 16 juni 2006 - 22:44 Skulle vara skoj att starta servern från HTPC:n via LAN. Är det möjligt? Hur gör man? Om man tittar på routern så lyser anslutningen till servern även när datorn är avstängd. Jag har en ScaleroX. Postad 17 juni 2006 - 00:46
Man behöver ett nätverkskort som har stöd för WOL och måste ha ett moderkort som har en WOL-header (en kontakt) eller har en PCI 2.2-plats med ett PCI 2.2-nätverkskort. Eller så har man ett inbyggt nätverkskort (Vilket du borde ha). Sen måste datorns BIOS också ha stöd för WOL. Alla datorer brukar ha det i dagsläget. Då är det bara att aktivera WOL i Power Management i BIOS. Sedan är det bara att skicka en WOL-signal (Magic Packet) från en annan dator så startas datorn som har WOL aktiverat. Signalen skickar man via ett speciellt program. Tex: http://magicpacket.free.fr/ Redigerat av Andreas, 17 juni 2006 - 00:48. Postad 17 juni 2006 - 10:58 Postad 17 juni 2006 - 19:22 Wake Up Event Setup Resume S3 By PS2/Keybord Resume S3 By PS2/Mouse Resume By PCI Device PME Resume By RTC Alarm Men inget om WOL .. ? Någon som råkar ha en (nyare?) FujitsuSiemens dator hemma? Min är ett år, ungefär (ScaleroX). sebrock - jag faktiskt både en router och en switch mellan datorerna. Räcker det inte med att skicka till rätt IP eller nåt? Jag har noll-koll på detta idag... ![]() Postad 17 juni 2006 - 21:47
Resume By PCI Device PME borde vara den inställning du vill ha aktiverad. Jag tvivlar på att du har routat ditt interna LAN utan det bara är kopplat via switch(ar), så det ska inte vara något problem. Om du mot förmodan har en router mellan datorerna måste du skicka med det andra IP-nätet så routern vet vart den ska skicka det. Men jag gissar att du som 95% av hemanvändarna har routern mellan internet och ditt LAN. Jag använder http://www.matcode.com/wol.htm med bat-fil på skrivbordet så det endast krävs ett dubbelklick för att starta HTPC:n (eller någon av de andra burkarna. Du använder inte IP-adressen utan MAC-adressen för att skicka till en specifik dator, den får du enklast reda på genom att skriva ipconfig /all på HTPC:n. Postad 19 juni 2006 - 13:12
Problemet är väl att eftersom datorn är avstängd så har den inget tilldelat IP-nr. Magic-packet kör på MAc adressen. Fast det kan skilja sig från router till router hur det där fungerar. Jag tror man använder sig att ett broadcast i hela ditt LAN i sådana fall. Läs på mer i länkarna du fått. Redigerat av sebrock, 19 juni 2006 - 13:14. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |