Ett svar 1 gång för alla
19 svar till detta ämne
Postad 04 juli 2006 - 21:25
Danse
-
Danse
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej på er alla!
Jag har en fråga som jag varken kan motsäga att de här påståendet stämmer. MEN, är de så att på alla nya mobiltelefoner att batteriet behöver en lång förstauppladdning?
Har hört att de ska laddas ostörda i minst 15 timmar för att cellerna i sig ska komma igång?
Hoppas ni förstår min frågeställning!
Tack på förhand! =)
Postad 04 juli 2006 - 21:29
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Med tanke på att dom flesta tillverkare rekommenderar det så bör det ju finnas viss sanning i det.
Postad 04 juli 2006 - 21:57
Danse
-
Danse
-
Rookie
-
9 inlägg
Men om man läser i manualen så står det inget om en långtidsuppladdning. Sen visste jag inte att tillverkarna rekommenrade de, men de har du rätt i, i så fall =)
Postad 04 juli 2006 - 22:06
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4 346 inlägg
Jag har alltid hört av försäljaren eller läst i manualen att första laddningen ska oftast vara ett antal timmar.
Postad 05 juli 2006 - 10:14
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
Står inget om det i manualen för min K610i iaf , tror det är en kvarleva när det var NiCd batterier , för de had väl "minnesceller" som var tvungna o fylla dessa celler tokfullt för att dom skulle ta den laddningen i fortsättningen också. Dagens Li-polymer batterier har inga sådan "minnesceller" och kan således "misshandlas" mer i laddningen.
För övrigt så laddade jag min K610 endast 2 timmar när jag fick den.
Postad 05 juli 2006 - 10:26
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Det var som ovan skriver på Ni-cad batterier... numera med Ni-hy batterier så behövs det inte längre... ladda den fullt och sen är det lugnt att köra på.
Postad 05 juli 2006 - 11:42
Danse
-
Danse
-
Rookie
-
9 inlägg
Tack alla för era svar, och jag är själv säljare i butik och fått direktiv om att delge kunde att batteriet ska laddas första gången i minst 15 timmar. Men jag har varit lite ifrågasättande, men inte kommit nånstans med de hos min chef. Men nu när jag fått mer kött på bena så kan jag kanske vara lite mer slagkraftig i mina argument!
Postad 06 juli 2006 - 11:04
Brainiac
-
Brainiac
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Sen är det även så att Litium-batterier, (Li-jon, Li-Polymer) mår bäst av att laddas ur så lite som möjligt, precis tvärt emot vad Ni-Cad gör. Tipsa dina kunder om att ladda telefonen varje dag om de har Litium-batterier, då håller de längre, man slipper även problemet att batteriet tar slut.
Ang. frågan så borde det räcka att ladda upp batteriet till fullt första gången.
Postad 06 juli 2006 - 11:14
Unregisteredf9d507d8
-
Unregisteredf9d507d8
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Du behöver inte ladda batteriet 15 timmar första gången.
Batteriet är som en biltank nuförtiden(ofta Li-Polymer), du kan använda din produkt direkt. Du behöver inte ens ladda den fullt innan du använder den som vissa nämner här i tråden.
Fyll på när du känner för det eller när det börjar bli mindre än 10-15% kvar av batteri kapaciteten.
/H
Postad 06 juli 2006 - 11:17
Unregisteredeec5c19e
-
Unregisteredeec5c19e
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Sen är det även så att Litium-batterier, (Li-jon, Li-Polymer) mår bäst av att laddas ur så lite som möjligt, precis tvärt emot vad Ni-Cad gör. Tipsa dina kunder om att ladda telefonen varje dag om de har Litium-batterier, då håller de längre, man slipper även problemet att batteriet tar slut.
Ang. frågan så borde det räcka att ladda upp batteriet till fullt första gången.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju ganska dumt att ladda ett Litium batteri varje dag då det har ca 500 laddningscykler och därav endast håller ~1,5 år. Att man ska inte ladda ur dem helt vet jag inte om det stämmer, men det är absolut ingen nackdel att låta batterinivån bli rätt låg och sedan ladda upp det för längsta möjliga livslängd. KjellFakta
Redigerat av Unregisteredeec5c19e, 06 juli 2006 - 11:18.
Postad 06 juli 2006 - 14:50
Brainiac
-
Brainiac
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Litium-batterier har ingen gräns för hur många gånger det kan laddas, det förlorar istället kapacitet beroende på hur gammalt det är. För att det ska hålla så länge som möjligt så ska man alltid ha det på 40% laddning, att alltid ladda ur det helt försämrar kapaciteten. Det kan t.om. hända att batteriet går in ett skyddsläge om det blir för urladdat där man inte kan ladda det med vilken bonneladdare som helst. Men eftersom det är svårt att alltid ha det på 40% så laddar jag mitt varje dag, efter en dag så ligger mätaren på 60-70% (ringer mkt), efter två dagar så ligger det på runt 20%. Inte ofta jag säger emot Kjell, men idag gör jag det http://en.wikipedia....ium_ion_battery
Redigerat av Brainiac, 06 juli 2006 - 14:52.
Postad 09 juli 2006 - 10:55
Unregisteredd457b3bc
-
Unregisteredd457b3bc
-
Användare
-
-
124 inlägg
Enligt säljaren på Telenor så är batteriet laddat från fabrik och behöver inte laddas före användning.
Postad 09 juli 2006 - 12:38
Aroskillen
-
Aroskillen
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Hej på er alla!
Jag har en fråga som jag varken kan motsäga att de här påståendet stämmer. MEN, är de så att på alla nya mobiltelefoner att batteriet behöver en lång förstauppladdning?
Har hört att de ska laddas ostörda i minst 15 timmar för att cellerna i sig ska komma igång?
Tack på förhand! =)
<{POST_SNAPBACK}>
Alla uppladdningsbara batterier behöver laddas fullt innan användning. Det är nämligen så att batterierna laddar ur sig lite hela tiden oavsett om de används heller ej.
Postad 09 juli 2006 - 21:32
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1 210 inlägg
Alla uppladdningsbara batterier behöver laddas fullt innan användning. Det är nämligen så att batterierna laddar ur sig lite hela tiden oavsett om de används heller ej.
<{POST_SNAPBACK}>
Varför måste man det? Så var det förr med NiCd batterierna , men med dessa nya Li-polymer batterierna så har man inte dessa minnesceller så då är det bara att köra på med den laddningen man har i batteriet vid leverans och sedan ladda efter det , så har jag gjort med alla mina nyare telefoner med dessa batterier utan något som helst problem.
Postad 10 juli 2006 - 13:17
Unregisteredf9d507d8
-
Unregisteredf9d507d8
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hej på er alla!
Tack på förhand! =)
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Den urladdningen som batteriet i sig själv har är väldigt låg. Det handlar om uA. Det skulle ta väldigt lång tid innan batteriet självurladdas helt. Dvs du behöver inte alls ladda batteriet innan du använder det, det är bara att "tuta o köra". Du behöver absolut inte ladda batteriet fullt innan du använder det.
Postad 10 juli 2006 - 14:02
Aroskillen
-
Aroskillen
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Varför måste man det? Så var det förr med NiCd batterierna , men med dessa nya Li-polymer batterierna så har man inte dessa minnesceller så då är det bara att köra på med den laddningen man har i batteriet vid leverans och sedan ladda efter det , så har jag gjort med alla mina nyare telefoner med dessa batterier utan något som helst problem.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte alltid som batteriet laddas innan det lämnar fabrik. Står det i bruksanvisningen att man ska ladda batteriet innan användning bör man också göra det. Står det ingenting så är det väl bara att köra på. Men jag tar alltid för vana att ladda nyinköpta uppladdningsbara batterier innan användning.
Postad 08 augusti 2006 - 18:36
Danse
-
Danse
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har nu köpt en K800i och läst allas inlägg, och kommer ladda det fullt, (så lång tid den behöver på sig för att symbolen ska visa fullt batt.) sen bara köra på...
Postad 17 augusti 2006 - 17:19
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Och då kommer en riktigt dum följdfråga....
Kan man starta igång mobilen samtidigt som man laddar den då för första gången?
Postad 17 augusti 2006 - 17:21
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Nokia 5140 skulle tok laddas i 24h vid den första laddningen.
Postad 12 september 2006 - 18:15
namn_efternamn
-
namn_efternamn
-
Användare
-
-
186 inlägg
När jag köpte min Nokia 6280 var den fabriksladdad. Bara att sätta på och köra igång. Den var på i flera dagar innan batterierna var på kritisk nivå.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|